Minulla on jo pidempään ollut tarkkailuskripti valvomassa ip-poolista dhcp:llä saamiani osotteita. Nyt huomasin, että olen saanut normaalien 80-alkuisten osotteiden lisäksi ip-arvoja 10.113.x.x, 10.118.x.x verkoista ja yhden 169.254.x.x-alkuisen. Pitäisikö tästä huolestua? Entä miten voin estää tämän jatkossa, jos osotteet eivät ole soneran käytössä?
Käyttääkö sonera mitä ip:tä netissään?
3
149
Vastaukset
- Dollar389
10.113.x.x ja 10.118.x.x kuuluu ns. yksityisiin verkkohin, tai ns. sisäverkko-osoitteisiin ja 169.254.x.x kuuluu taas sellaisiin osoitteisiin jotka käyttöjärjestelmä ottaa käyttöön, kun se on asetettu ottamaan vastaan IP-osoite automaattisesti DHCP-palvelimelta, mutta syystä tai toisesta se käyttis ei ole saanut vastausta/yhteyttä DHCP-palvelimeen minkä jälkeen se on luonut itselleen tuon 169.254.x.x mukaisen osoitteen.
Noi 10.x.x.x alkuset osoitteet on voinu tulla joltain toiselta DHCP-palvelimelta kuin Soneran omalta. Tai sitten Soneralla on ollu DHCP-palvelimessa häiriö minkä vuoksi se on jakanu sisäverkon osoitteita.
169.254.x.x taas tarkoittaa sitä et sulla on ollu kaikki verkkoyhteydet siitä koneesta poikki missä sulla se skripti on käytössä.
Oma päätelmä noista osoitteista on et ei kannata huolestua ollenkaan, vaikka noi 10.x.x.x osoitteiden ilmestyminen onkin erikoista. Se saattaa olla Soneralta vain joku fallback toiminto et jos heidän julkisten osoitten IP-avaruudesta vastaava DHCP-palvelin sekoaa otetaan käyttöön NATti ja 10.x.x.x osoiteavaruus. Paino sanoilla VOI OLLA :). Kysele Soneran asiakaspalvelusta tai heidän omalta palstalta tarkemmin. - t9839d
Jos kyseessä on mobiililiittymä voi olla että on NAT käytössä mutta jos kiinteä niin sitten ei pitäisi olla
- oma_matopurkki
Homma selkisi sittenkin. ADSL-purkissa jota olen kokeillut on nat ja dhcp ja sen asetus oli jostain syystä mennyt päälle välillä. Siispä sain noita 10.x.x.x osoitteita. normaalisti tuo purkki on siltaavassa moodissa, jolloin osoitteet tulevat suoraan soneralta.. näyttäs resetin jälkeen menevän natti hetkeksi päälle, kai siinä on jokin autoconfig-toiminto, joka antaa nuo sisäverkon osoitteet jos ulkoverkko ei ole käytössä..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Porvarimediat paniikissa demareiden huiman kannatuksen vuoksi
Piti sitten keksiä "nimettömiin lähteisiin" perustuen taas joku satu. Ovat kyllä noloja, ja unohtivat sen, että vaalit986158KATASTROFI - Tytti Tuppurainen itse yksi pahimmista kiusaajista!!!
STT:n lähteiden mukaan SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti3495627Mikä siinä on ettei persuille leikkaukset käy?
On esitetty leikkauksia mm. haitallisiin maataloustukiin, kuin myös muihin yritystukiin. Säästöjä saataisiin lisäksi lei572663Lääppijä Lindtman jäi kiinni itse teosta
Lindtman kyselemättä ja epäasiallisesti koskettelee viestintäpäällikköä. https://www.is.fi/politiikka/art-20000117808521072088Juuri nyt! Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti
Ai että mä nautin, Tytti erot vireille! "Käytös on kohdistunut avustajia ja toisia kansanedustajia kohtaan, uutisoi STT1071788- 1251744
Puolen vuoden koeaika
Voisi toimia meillä. Ensin pitäis selvittää "vaatimukset" puolin ja toisin, ennen kuin mitään aloittaa. Ja matalalla pro191623Tytti Tuppurainen nöyryyttää avustajiaan
Tytti Tuppurainen nöyryyttää SDP:n eduskuntaryhmän kokouksissa sekä avustajia että kansanedustajia. Hän nolaa ihmisiä ju1801277- 731187
Huomaatteko Demari Tytti ei esitä pahoitteluitaan
Samanlainen ilmeisesti kuin Marin eli Uhriutuu no he ovat Demareita ja muiden yläpuolella siis omasta mielestään331038