kesällä loppui velkajärjestely.mutta nyt syksyllä tuli lisätilitysselvitys pyyntö.ajattelin no että onneksi oon vaan yhtenä vuonna ollut töissä että ei sen vuoden palkasta paljon tarvi maksaa. mutta tänään soitin neuvojalle ja selvisi että asumistuki lasketaan tuloksi ja joudun 10 vuotta taaksepäin toimittamaan todistukset paljonko oon saanut asumistukea???? mun mielestä asumistuki laskettiin mukaan mun tuloihin kun velkajärjestelystä sovittiin,ja kun mun velkajärjestely oli vain 5 vuotta niin miksi palkat ja muut tositteet tulee näyttää 10 vuotta taaksepäin.mulla oli siis 0 ohjelma.mutta nyt jännittää paljonko täytyy maksaa ja maksuaikakin on vaan tän vuoden loppuun.mulla ei ole paljoa rahaa eikä ketään keltä lainata.ja luottotiedotkin palautuu vasta 16.tammikuuta.ei se ollutkaan ihan tosta vaan kaikki ok,vaikka niin jo luulin.huomenna marssin kelaan ja lähetän kaikki laput velkaneuvojalle ja jään odottamaan tuomiota.
velkajärjestely ohi mutta mutta
8
2140
Vastaukset
- Tuntematonkisailija
Silloin kun sinulle on laskettu sitä maksuvaraa niin kyllä siinä on pitänyt ottaa huomioon asumistuki jos kerran olet sellaista silloin saanut.Ja nimenomaan tulot vain velkajärjestelyn ajalta tulee ottaa huomioon eli siltä viiden vuoden ajalta.
Kyllä se asia selviää velkaneuvojalla.Hän tekee laskelman tulojesi perusteella,toivotaan ettei lisätilitystä tule.Ja jos tulee niin ne tilitykset on sovitettavissa ja kyllä niillekin löytyy maksuaikataulu ettet sinä hätään joudu.Tsemppiä vaan sinne. - velka666
Itse olin samassa tilanteessa kesällä ja maksoin yhdelle velkojalle heidän osuutensa. Muista ei oo kuulunut mitään, kun todennäköisesti eivät ole kiinnostuneet muutamista euroista. Se suojaaikahan on 3 kk kun voivat vaatia selvitystä, mutta käytännössä voivat vielä piinata monta vuotta. Itse toimitin verotodistukset (Nekin maksaa jos tilaa tulosteet verotoimistosista)v-neuvojalle. Asumistukihan ei näy noissa verotodistuksissa, siksi on kiinnnostunut niistä jos olet saanut isoja summia. Tuossa aloitusviestissä on muutamia epäselvyyksiä, tuon 10 vuoden lisäksi luottotiedot puhdistuvat heti kun velkajärjestely loppuu.
- voikamala
niin mulla tuli elatusapuvelkoja joita en pystynyt heti hoitamaan sen takia varattomuusmerkintä joka poistuu vasta tammikuussa. mutta ihan totta on että haluavat 10 vuodelta laskea tulot ja lisätilitykset,en ymmärrä sitä yhtään ja nyt kävi vielä niin että kela ei pystynyt antamaan kuin 6 vuotta taaksepäin tietoja.pitäisi helsingistä tilata ja maksaa vanhemmat tiedot.postitin nyt neuvojalle kaikki laput mitä oon tähän mennessä saanut hommattua ja soitan sinne mitä tehdään niitten vanhempien asumistukitietojen kanssa.
- tirppa66
muistakaa et velkojat voi vaatia maksaan kaikki loput velat takas velkajärjestelyn jälkeen...kokemusta on
- mäkansmuistan
Vaatiahan voi mitä vaan, mutta maksaa ei tarvi senttiäkään velkajärjestelyn päätyttyä, koska virallisesti ole olemassa mitään "loppuvelkoja".
- yksivaan1
Eivät voi vaatia muuta kuin lisätilityksiä.
- velka666
Ainoastaan lisäsuoritevelvollisuus voi tulla jos tulot ovat muuttuneet 5 vuoden aikana. Velallisen velvollisuus = kannattaa lukea se velkajärjestelysopimus. on tehdä ne joka vuosi, mutta käytännössä niitä ei nyt tarvitse tehdä jos omasta mielestä ei tiennnnut liikaa. Ja voihan joku ylimääräinen summa mennä ihan äkillisiin menoihin jne. Yleensä vaan pankit vaatii selvityksiä v-järjestelyn jälkeen. Sehän ei ole montaa sataa euroa se ns.laskuvara,. mutta eikös se muuttunut nyt tai on muuttumassa velallisen kannalta parempaan.
- velka666
Lisäsuoritusvelvollisuus
Velalliselle syntyy lisäsuoritusvelvollisuus, mikäli hänen tulonsa tai varallisuutensa kasvavat maksuohjelman aikana.
Tulojen kasvuun perustuva lisäsuoritusvelvollisuus syntyy, jos velallisen tulot kasvavat maksuohjelmaan merkittyihin tuloihin verrattuna kalenterivuoden aikana 2000 € (v. 2015). Velallisen on tällöin käytettävä velkojen suoritukseksi puolet 2000 € ylittävästä osasta.
Ennen se oli 930e. Mutta eipä tuo ole kovin kiven kirjoiitettu kun voi tulla niitä ylimääräisiä menoja. Käytännössä jos tienaa monia tuhansia ja kymmeniä tuhansia, sillon voi joutua enemmän maksumieheksi. Itse jouduin yhdelle isommalle velkojalle maksamaan vähän...ve-järjestelyn jälkeen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oulaisten vaalit, hyvä alku mutta lisää toimenpiteitä tarvitaan.
Hallituksen toimet rikollisuutta vastaan alkavat tuottaa tulosta. Puolueväriin katsomatta demokratian valtaa ja perustus54009Olet minua
vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va872072Jos tapaisimme uudelleen?
niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J50856- 47784
Mies pyysi rahaa
Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?184738Mites nyt suu pannaan
Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va34738Nähdäänkö ensi viikolla
paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.35732Taas Lieksassa tyritty
Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke119715- 35674
Miksi tuota ei saada karkotettua Suomesta?
Sillä näkyy olevan ilmeinen suojaväri. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/6af3161b-4cdc-4ca7-b6cd-1e745efd1a97127648