ajattelin tässä että tiedättekö te ketää joka sairastaisi alopeciaa tai sairastatteko itse? Alopeciassahan on paljon erillaisia muotoja. Itse sairastan olikohan se jokin universium tai sellainen eli kaikki karvoitus lähtee pois. haluaisin keskustella ja tietää erillaisten ihmisten kokemuksia alopeciasta tai myös vitiligosta.
alopecia,vitiligo tai muuta hiustenlähtöä
3
1388
Vastaukset
- hmmmm
mulla on vitiligo ja alttius pälvikaljuun. Hiustenlähtö on diffuusia tällä hetkellä, voimistunut viimeisen vuoden aikana. Lääkäri sanoi että koita välttää stressiä, sillä se saattaa laukaista ton pälvikaljun. Sä sairastat alopecia universalista, mikä on siis se radikaalein pälvikaljun muoto..missä vaiheessa sulla "tauti" on? Onko jo hyvin näkyvää? Mun naapurilla on pälvikalju, sillä on koko takaraivo paljas mut ei se jaksa enää kiinnostua asiasta. on n. 50v, ja puhjennut 30-v synnytyksen jälkeen.
Vitiligon huomasin 16-vuotiaana ekan kerran. Eniten se on levinnyt viimeisen vuoden aikana (nyt oon 23), ja myös siis hiuksia varissut..varmasti liittyy siihen että koulussa on ollut nyt todella stressaavaa ja on ollut elämänmuutoksia yms. Vitiligo vituttaa ehdottomasti eniten, tietty myös tieto siitä että mulle saattaa tulla myös pälvikalju. Olisi ollut helpompaa jos en olisi saanut tietää sitä. Oikeastaan olemme kaikille autoimmuunitaudeille enemmän alttiita kuin "normaalit" ihmiset.
Onneksi minulla on vaalea iho, joten talvella läntit eivät näy, mutta kesällä aivan liikaa. Esim luomeni ovat valkoiset (ne onneksi voi meikillä peittää), myös nenään näyttää tulevan läiskää..kaikki sormi-ja varvastaipeet valkoiset, myös napa ja nivuset. Leikkausarvet ja haavat tms ovat ihanteellisia kasvualustoja vitiligolle, ainakin mun ruumiissa. Vitiligon sanotaan olevan ainakin osin periytyvä, minä en kuitenkaan tiedä lähisuvustani ketään jolla se olisi. Tosin joillain se on niin lievä etteivät edes tiedä sen olemassaolosta.
Mutta joo..kai se tästä. ainakin niin kauan kun kevätaurinko ei tuo uusia levinneitä läiskiä esille... :(- neiti
Tää mun tauti on niin ku tavallaa suht huonos jamas. olen 14 ja ensikerran tää ilmeni kun olin 7. en kuitenkaa siitä asti ole ollut karvaton. Tää alko taas vuos sitte ja nyt talvella alko lähtee muutki karvat ku vaa hiukset. Tiiän suht paljo asiast niin kun ettåä sterssi sen aiheuttaa ja ei saisi miettiä asiota liian syvällisesti jne. Olen niin herkkä että väritkin vaikuttavat sairauteeni: huomasimme että aina kun vaihdamme punaiset verhot huoneeseeni sterssaannun ja karvoja alkaa lähteä. Punainen ei tee liiallisessa käytössä hyvää ainakaan minulle koska se on sterssaava väri. Uskon itse näin mutta en tiedä mitä mieltä muut asiasta ovat. Myös allergia (joka minulla on)"aiheuttaa" tätä sairautta.
- 22v
Joo järkytyksekseni puoli vuotta sitten huomasin kaljun läntin päässäni. Onneksi ei suuri ja onneksi hiukset tulivat takas, mutta pelko jäi milloin hiuksia taas lähtee. Uudet hiukset kasvoivat valkoisina, ja ovat edelleen sitä vaikka tapahtumasta tosiaan on se puoli vuotta. Eli mulla vois sanoa olevan sekä pälvikalju että vitiligo. En todellakaan ole sinut tämän asian kanssa vielä ja häpeän tätä mielettömästi. Vain aivan lähipiiri tietää sairauteni. Mutta kaikki aina huomauttelevat valkoisista hiuksistani muuten tummien hiusten keskellä.
Vitiligoa meillä on suvussa tosi monella, enkä mä sitä edes häpeä. Serkullani kasvaa valkoista hiusta aivan keskellä otsahiuksia ja olen aina ihaillut ja pitänyt moista tosi persoonallisena! Mutta nyt, kun oma valkoinen plänttini on saanut alkunsa kaljuuntumisesta, niin häpeä on suuri. Kunpa minulla ei olisi tätä tautia, olen niin kova stressaamaankin, että pelkään joka aamu katsoa peiliin, milloin seuraava kalju kohta ilmestyy.....
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️662308Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.381893Viulu vaiennut
Eikö pisnikset suju ? Vai miksi pahin yrittäjä vouhka on "kadonnu" maan alle. 🤣291616Vanhuksen varpaankynsien leikkaus 89 euroa...
Huh huh.......Parturikäynti olisi varmasti ollut 250 euroa? Kallis on suomi nykyään.1721574Anne Kukkohovi. Myy likaisia alushousujaan.
Kuka ihme ostaa jonkun naisen likaisia alushousuja, menee lujaa kyllä tälläkin housujen myyjällä.941404Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost1851233Kauanko skuutteja on siedettävä? Ei tietoa liikennesäännöistä, ajellaan miten sattuu ja missä vain.
Kauanko on kestettävä sähköpotkulautojen terrorismismia? Niillä ajelevat eivät tiedä, tai jos tietävätkin, niin eivät vä1241189Kyllä tekee kipeää
Luopua kaikesta mitä on elämässä saavuttanut😞 ei vaan ole enää yhtäkään hiljaista vuorokautta🤬241140En mä tiedä mitä tapahtuu
siis tykkäisitköhän musta oikeasti. Ehkä oot pelannu liikaa rahapelejä, ehkä rakastat tyhjiä arpoja.9962- 77949