Asunto arvo 120000e. Omistus 50/50. Velka jäljellä 80000e. Asunnosta on vapautunut vakuuksia n. 18000e ( Talvella oli n. 14000e ja silloin kyselin lainaa saannin mahdollisuuksia. Pankista sanoiti, että pitää toiselta olla suostumus, kun haluaa lainaa. Emme ottaneet silloin lainaa. Nyt visti on mahdollisuus toisella saada lainaa minun suostumuksella 18000e. Olenko ymmärtänyt oikein?
Jos puoliso haluaa lunasta asunnon, pitääkä hänen maksaa minulle 20 000e (120000-80000=40000 40000:2 =20000e. Hänen pitäisikö silloin uusia asuntolaina ja saada pankista 100000e. Voiko hän saada minun suostumuksella nykyisen lainan vakuuksia 18000e ja maksaisi siitä minulle ja sen jälkeen saisi uuden asuntolainan 80000e. Pystyykö nykyisiä vakuusia käyttämään uuteen lainaan,
Tarkoitan sitä kun hän ottaisi koko jäljellä olevan velan omiin nimiin ja normaali minuun myyntivoitto-osuuden maksaa minulle.
Asuntolaina toisen nimiin
15
607
Vastaukset
- 9-3
Eipä tuossa tarvita mitään 18000e pikkulainaa, vaan ostaja ottaa yhden uuden lainan jolla maksetaan pois vanha yhteinen laina sekä sinun velaton osuutesi.
Kaikki riippuu sitten siitä katsooko pankki ostajan maksukyvyn riittävän isoon lainaan.- kilpokilpo
Jos puolisolla ei ole vakuusia, siksi ajattelin huomioisiko pankki nykyiset asunnon vakuudet riittäväksi puolison lainan saantiin. Olisiko niistä nyt hyötyä. Minä en estä nvakuuksien käyttämistä.
- jklkg
Siis ymmärsinkö nyt oikein, että puolisosi olisi ostamassa sinun puolikkaasi asunnosta? Jospa lähdetään purkamaan asiaa ihan eri suunnasta kuin sinun selityksessäsi.
Asunnon hinta on 120k euroa, eli 60k per nuppi. Lainaa on 80k eli 40k per nuppi. Puolisosi ostaa sinun puoliskosi asunnosta, joten hän maksaa sinulle 60k, josta sinä maksat pankille 40k ja sinulle jää 20k.
Jos puolisollasi ei ole rahaa takataskussa, hän tarvitsee siis vanhan 40k lainansa lisäksi lisää lainaa ne 60k, jotka hän maksaa sinulle. Eli hänen lainojensa kokonaismääräksi tulee 100k. Uusi lainatilanne voidaan käytännössä toteuttaa eri tavoilla (kokonaan uusi laina, vanha laina uusi laina, mahdollisesti jopa koko hoito vanhan lainan ehdoilla) ja paras vaihtoehto selviää vasta kun hän selvittää pankista / pankeista minkälaisia ehtoja ne asettavat.
Yleensä asunto kelpaa lainan vakuudeksi vain 70 % arvostaan, eli tässä tapauksessa 84k. Jos tuo selityksesi pitää paikkaansa, ja olette saaneet edellisellä kerralla vakuusarvoksi yli 80 %, niin toki kannattaa kysyä pankista mitä ne nyt sanovat. Todennäköisesti nykyisessä maailmantilanteessa, ja yhdellä lainanmaksajalla, tuo yli 80 % vakuusarvo on utopiaa, ja puolisosi tarvitsee muita vakuuksia lainalle.
Siinä vaiheessa kun sinä myyt osuutesi asunnosta pois, niin sinulla ei ole enää mitään sanomista niihin laina- ja vakuusasioihin. Puolisosi omistaa 100 % asunnosta, ja hän saa käyttää vakuudet miten pankin kanssa parhaaksi katsovat. Sama asunto voi olla vaikka 5 eri lainan vakuutena, jos vain vakuusarvoa riittää. Ja vielä yksi pointti: Jos teette kaupan samalla hinnalla kuin olette asunnon ostaneet ( kulut), sinulle ei tule mitään myyntivoittoa. Saat vain omat takaisin. - kilpokilpo
Viime kerta meillä oli valtiotakaus ja lisälaina omarahoitukseen (se on maksettu). 9v, vanha asunto. Ja minä tarvitsen voittoraha. Ei mielestäni hänen pitäisi uudelleen täysin samalla hinnalla koti itselle osta, koska on jo hän myös maksanut sitä. me emme tappelee asiasta. haluamme toisiamme auttaa selviämään huonosta elämän tilanteesta. Minä olen asiat sössinyt. Haluamme entisen tapaan jäätä yhdessä sinne asumaan
- jklkg
"minä tarvitsen voittoraha"
Jos myyntihinta on sama kuin ostohinta (eli osuus siitä 120 tuhannesta), et saa mitään voittoa. Myyntivoitto siis tarkoittaa, että laskutoimituksesta "myyntihinta - ostohinta - kulut" pitäisi jäädä jotain plusmerkkistä jäljelle. Nyt tässä esitetyssä tapauksessa omaisuutesi vain vaihtaa muotoaan, eli asunnon tilalle tulee käteistä, ja myyntivoiton määrä on 0.
Muusta sepustuksestasi päätellen sinun pitää vielä lukea muutamaan kertaan ajatuksella läpi tuo ylempi viestini, ja muutenkin yritä ajatella ihan oikeasti, mitä olette tekemässä. Ja jos haluat täältä vielä lisäohjeistusta, yritä muotoilla viestisi niin että mekin ymmärtäisimme mitä haluat sanoa. - kilpokilpo
Ulosotomies kyllä on ihan selkeästi papereissa laskenut, että minulla on siellä kiinni voittoraha. En minä sitä ole keksinyt. kyllä sitä voitto saa 120000e myynnin jälkeen maksamme pankille 80000 velan ja siitä jää 40000e. yhdessä. Ulosottomieskin osaa sen verran laskea ja naputtaa, että minulla on sieltä se saatava 20000e. Ei ole mitään nolla numeroa.
- Laamakuiskaaja
Noita lainan siirtoja toiselle arvioidaan nykyhetken mukaan, eli asunnon arvo, sen vakuusarvo, ja lainanhakijan taloudellinen tilanne. Samoin jos myyt osuutesi puolisollesi niin se arvotetaan nykytasolle.
Kuvaamasi tapaus on sen verran yksilöllinen että vastauksen puolisosi lisälainan mahdollisuuteen voi antaa vain pankki.
Sinulla ilmeisesti on menossa velkoja ulosottoon, riittäisikö asuntoa vastaan saatu järjestelylaina, oletko käynyt velkaneuvojalla tai selvittänyt mahdollisuutta Takuu-säätiön takaamaan järjestelylainaan? - aikamoistajooo
Lisämutkia matkaan mikäli puoliso lunastaa asunnon itselleen ja ottaa velat kontolleen mutta yhteiselonne jatkuu. Silloin tehdään yleensä avioehto omaisuudesta.
- Selvitävoi
Meillä tehtiin n 9v sitten omistuksensiirto minulle vaimon velkaantumisen takia. Elikä maksoin vaimolle oman osuutensa asunnon arvosta, sen hetkisen arvon mukaan. Puolet maksetusta osasta. Jouduin ottamaan lisää asuntolainaa. Asunnon arvo ja velansuhde riittivät takaukseen. Avioehdon teimme samana päivänä. Nyt asunto on melkein maksettu ja olemme edelleen yhdessä. Vaimo pääsi myöhemmin velkajärjestelyyn, ja sekin on kohta suoritettu.
- kilpokilpo
Hei nimimerkki SELVITÄVOI valaisitko tarkemmin sitä asuntosuhdetanne? Maksoitko sen hetkiasen laina ylittävältä maksetusta osasta puolet? Niin sitä minä ajatelenkin että ehkä se asunnon arvo ja velasuhde riittävät takaukseen. Me avioehtoa emme tekisi, koska minä kuitekin paljon olen nytkin maksanut asuntolaina ja tililtäni menee koko pottii.
- selvitävoi
kilpokilpo kirjoitti:
Hei nimimerkki SELVITÄVOI valaisitko tarkemmin sitä asuntosuhdetanne? Maksoitko sen hetkiasen laina ylittävältä maksetusta osasta puolet? Niin sitä minä ajatelenkin että ehkä se asunnon arvo ja velasuhde riittävät takaukseen. Me avioehtoa emme tekisi, koska minä kuitekin paljon olen nytkin maksanut asuntolaina ja tililtäni menee koko pottii.
Velka siirtyi minun nimiini kokonaan, sillä olin maksanut jo niin paljon, että asunto riitti vakuudeksi. Maksetusta osuudesta vaimolle puolet. Muutama vuosi (3) tuli maksuaikaan lisää. Saahan vaimo lunastaa oman puolikkaansa jos haluaa, mut sanoo, että mitä hän sillä. Näillä mennään.
- kilpokilpokilpo
Selvitävoi kirjoitti:
Meillä tehtiin n 9v sitten omistuksensiirto minulle vaimon velkaantumisen takia. Elikä maksoin vaimolle oman osuutensa asunnon arvosta, sen hetkisen arvon mukaan. Puolet maksetusta osasta. Jouduin ottamaan lisää asuntolainaa. Asunnon arvo ja velansuhde riittivät takaukseen. Avioehdon teimme samana päivänä. Nyt asunto on melkein maksettu ja olemme edelleen yhdessä. Vaimo pääsi myöhemmin velkajärjestelyyn, ja sekin on kohta suoritettu.
Hei nimimerkki "selvitävoi". Eilen kävimme pankissa selvittämässä ja meille tarjoittiin justi sellainen vaihtoehto ja emme tarvitse lisää vakuuksia. Entinen lainaa jää puoli vanhan tapaan puolisuolle ja toisen lainan saa lisänä ja sieltä siten maksetaan sinne ulosottoon se mitä tulisi ns. voitoksi. Pankilla on tietot veloistani n. 10 päivä vanhat. Mielestäni ulosotossa on jonkun verran enemmän mitä tieto pankilla on. En uskaltanut sanoa , että siellä on ehkä enemmän. Viime aikoina ovat sinne mennyt. Muutaman päivän päästä on uuden kauppasopimuksen tekeminen. Nyt huolestuttaase, että tietostako pankki vielä silloin ulosotolta velkasummasta. Pankki kyllä tietää, että sinne vielä jää velkaa. en tietää miten suhtautuu kun huomaa, että on enemmän velkaa. Oliko teillä sellaisia ongelmia. Selvitikö pankki vielä viimetipassa vaimonne velkatilanteen luottorekisterista ja ulosotosta. !0 päivää sitten on luottorekisteristä ote.
- kilpokilpo
Selvitävoi kirjoitti:
Hei jälleen nimimerkki SELVITÄVOI. Oliko silloinvaimo jo ulosotossa tai teitte sen siiron ennen kuin ulosottoon meni?
- myyvelathänelle
Miten ihmeessä puolisosi sitten pystyisi saamaan itselleen koko asuntolainan jos hänellä ei ole maksuvaraa siihen. Vai miksi sinä sitten maksat koko asuntolainan nyt? Onko sulla jotain ulosotossa ja uo mies uhkaa asunnon myynnillä vai mikä oikein on syy?
- kilpokilpo
Olen jah ulosotossa ja minun tililtäni on veloitettu lainaerät, koska alulla niin sovittiin. Puolisolla oli silloin vielä alaikäisiä lapsia huolehditava.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan483130Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan272894- 1212326
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281432Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631336- 111316
Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj121083- 74989
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää39922Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13802