Lukasin tossa jostai viestistä, että kummeja voi lisätä. Pitääkö paikkansa? Kun mun lapsen kummit ei kans pidä yhteyttä lapseen. Miten tapahtuu?
Kummien lisääminen/poistaminen
12
2366
Vastaukset
- Kolmen kummi
mutta oletko ottanut asiaa kummien kanssa puheeksi miksi näin on käynyt? Kannattaa ensin yrittää selvittää onko kummiudessa kummeille jokin ongelma ja miksi eivät halua kummiuttaa hoitaa. Vai onko teillä kenties eri näkemykset kummiudesta, kannattaa selvittää. Nämä on kinkkisiä juttuja, etenkin jos kummeja vaihtamaan aletaan, se ei ole enää sama kuin silloin ristiessä kummiksi otetut. Kummiasioissa muuten tulee asioida kirkkoherran virastossa, neuvovat kyllä miten toimia.
- poistaa ???
Voiko kummit todella poistaa "elämästämme"? lapsi pian 4v , eikä kummeja näkynyt kastetilaisuuden jälkeen. Kirkosta erosimme, eli miten menetellä .
- ihmettelee!
poistaa ??? kirjoitti:
Voiko kummit todella poistaa "elämästämme"? lapsi pian 4v , eikä kummeja näkynyt kastetilaisuuden jälkeen. Kirkosta erosimme, eli miten menetellä .
Meillä sama juttu kummin kanssa,eli ei ole ollut yhteydessä lapseemme 10 vuoteen(tytär 13v)
Olemme jo aikoja sitten ottaneet selville että
kummeja VOI lisätä,mutta EI poistaa!
Meille se *kummi*on vain paperilla,ei muuta ja minkäs teet jos ei kummius kiinnosta?
Harmi vaan lapselle joka sitä on kaipaillut jo monta vuotta,mutta turhaan!!! Tsemppiä teillekkin! - marina
poistaa ??? kirjoitti:
mihin siis tarvitsette kummeja? kummius on kirkon luoma instituutio eli jos et kuulu kirkkoon, ei lapsellasi myöskään ole kummeja (jo olemassa oleva kummeus ei tietenkään katoa). jos ette kuulu kirkkoon, ei lapsesi voi mitenkään saada oikeita uusia kummeja. mutta voit keneltä tahansa kysyä, että alatko läheiseksi ihmiseksi lapselleni j ahänestä voi näin tulla lapsesi "kummi".
- toivoton
marina kirjoitti:
mihin siis tarvitsette kummeja? kummius on kirkon luoma instituutio eli jos et kuulu kirkkoon, ei lapsellasi myöskään ole kummeja (jo olemassa oleva kummeus ei tietenkään katoa). jos ette kuulu kirkkoon, ei lapsesi voi mitenkään saada oikeita uusia kummeja. mutta voit keneltä tahansa kysyä, että alatko läheiseksi ihmiseksi lapselleni j ahänestä voi näin tulla lapsesi "kummi".
Joo kiitti viesteistä. mun lapsen kummit on sen isän sisko ja sen mies. Kun erottiin, nii ilmeisesti ovat sitä mieltä et ei tarvii enää ees korttia lähettää... Mut jos ei kiinnosta ni ei. Onneks on muita läheisiä ihmisiä.
- Äippä
Mä olen ainakin saanut sellaisen käsítyksen, että kummeja voi ottaa lisää myöhemmin. Eräs tuttavani on hyvin perusteluin saanut ottaa kummin pois kirkon kirjoista.
- tarkistan
jostain. haluan eroon kummeista, jotka ovat vain "pakolliset" nimet paperissa. Ilmoitan tänne sitten kun on varmaa tietoa, pääsee muutkin eroon turhista kummeista.
- 3:n kummi
Mistä yhteydenpidon puute johtuu? Oletko ajatellut mahdollista omaa osuuttasi siihen?
Vanhemmat unohtavat usein, että kummi on kummi lapselle, ei vanhempien sätkynukke. Itse aikoinani kyllästyin kummilasteni vanhempien "osta sille joululahjaksi sitä" ja "osta sille synttärilahjaksi tätä" jne. suorastaan vaatimuksiin.
Kummi koetaan usein jonkinlaisena taloudellisena täydentäjänä. Se kait ei kuitenkaan ole se alkuperäinen kummin tehtävä. Kummin (alkuperäiset) tehtävät liittynevät kristilliseen kasvatukseen ja kasvatukseen yleensä. Ei tämän ja tuon ostamiseen!
Itse lopetin yhteydenpidon jo aikaisessa vaiheessa. Vuosiin en reagoinut mitenkään. Nyt sitten kun kummilapset ovat käyneet rippikoulun ja muutenkin aikuistuneet, olen "palannut" heidän elämäänsä. Tässä vaiheessa ei vanhempien "osta sitä" -rooli ole enää ollut vaikuttamassa asioihin, vaan on voinut kommunikoida suoraan kummilapsen kanssa. Ja hyvin on mennyt.
Vanhin kummilapsistani on "ottanut takaisin" vanhemmiltaan menetetyt kummivuodet. Kun olen kertonut miten asiat ovat olleet, on hän kohdellut vanhempiaan samalla mitalla: Hän on sumeilematta "vaatinut" mitä mielenkiintoisempia lahjoja jouluna ja synttäreinä :-) Ja, kieltämättä, meillä on ollut hauskaa.
Tässä jonkinlainen näkökanta mietittäväksi.- Kummitäti -75
Yhdyn edelliseen kirjoittajaan täysin. Mielestäni kummin tehtävä on ennen kaikkea kasvatuksellinen (halutessa myös kirkollinen) ja lasta tukeva. Yhteistyössä vanhempien kanssa kummi voi olla parhaimmillaan perheelle todellinen voimavara ja ennen kaikkea tärkeä tukihenkilö lapselle.
Minultakin on kummina oletettu osallistumista lapsen tavara- ja vaatehankintoihin, mutten ole siihen suostunut. Aikaa olen valmis viettämään kummilasten kanssa, mutten aio (enkä taloudellisesti voikaan) kantaa heille selkä vääränä toppapukuja, kenkiä, rukkasia jne. Olen myös kuullut kommentteja kuinka kummina minun tulisi olla valmis ottamaan lapsi säännöllisesti vähintään kerran kuukaudessa viikonloppuhoitoon. Siihenkään en ole suostunut, periaatteesta ja oman perheeni vuoksi.
Ihmettelen joidenkin vanhempien ajatusmaailmaa, kummi kun ei kuitenkaan kastetilaisuudessa allekirjoita elatus- tai tapaamissopimusta. Vaiko onko kyse silkasta ahneudesta ja omahyväisyydestä? - lähtöön näemmä !
Kummitäti -75 kirjoitti:
Yhdyn edelliseen kirjoittajaan täysin. Mielestäni kummin tehtävä on ennen kaikkea kasvatuksellinen (halutessa myös kirkollinen) ja lasta tukeva. Yhteistyössä vanhempien kanssa kummi voi olla parhaimmillaan perheelle todellinen voimavara ja ennen kaikkea tärkeä tukihenkilö lapselle.
Minultakin on kummina oletettu osallistumista lapsen tavara- ja vaatehankintoihin, mutten ole siihen suostunut. Aikaa olen valmis viettämään kummilasten kanssa, mutten aio (enkä taloudellisesti voikaan) kantaa heille selkä vääränä toppapukuja, kenkiä, rukkasia jne. Olen myös kuullut kommentteja kuinka kummina minun tulisi olla valmis ottamaan lapsi säännöllisesti vähintään kerran kuukaudessa viikonloppuhoitoon. Siihenkään en ole suostunut, periaatteesta ja oman perheeni vuoksi.
Ihmettelen joidenkin vanhempien ajatusmaailmaa, kummi kun ei kuitenkaan kastetilaisuudessa allekirjoita elatus- tai tapaamissopimusta. Vaiko onko kyse silkasta ahneudesta ja omahyväisyydestä?Voiko sitä alkaa toisten lapsia yleensä kasvattamaan? Varsinkin jos itsellä ei ole eikä halua lapsia ja kasvatusperiaatteet menee aivan ristiin vanhempien/vanhemman kanssa. Siinä voi saada vanhempien vihat päällensä. Jos vielä täytyy alkaa myös kasvattaan niitä vanhempiakin.
Siksi nykyään halutaan kuummit vain taloudelliseksi tueksi ja ilmaiseksi lapsen hoitajaksi. Suoranaisesta väkisin vastuun jakamisesta on vain kysymys kummiudessa. Törkeetä hyväksikäyttöö! Jos kummeja valitsee niin olisi fiksua antaa heidän itse päättää siitä miten he sitten sitä kummiuttaan hoitavat, olla hiljaa ja vaatimatta yhtään mitään.
Pahimmat parkujat ja vaatijat eivät ole itse ainoallekkaan lapselle kummeja eivätkä edes suostuisi. Käskenkin heitä ottamaan kehitysmaista kummilapsen ja lähettämään todelliseen tarpeeseen rahaa. Sillä pienikin apu jo auttaa jotain edes pääsemään kouluun.
Kummit sanokaa vaatijoille että laitatte lapsen lahjaan menevät rahat kehitysmaan lapsille. Itse teen niin koska kummilapsellani on jo aivan kaikkee, eikä hän arvosta mitään. Jouluilla ei ole mitään eroo arkeen, kun hän saa jatkuvasti krääsää, romuja ja vempeleitä lastenhuoneellinen kattoon asti, hyvä että sekaan mahtuu.
- kati
Kummeja voi tosiaan lisätä kirkonkirjoihin. Poistaa ei oikein voi. Nykyisin kummit merkataan tietokoneelle, joskus ennen kirjoihin. Se kuka on kenenkin kummi jää kumminkin kasteseurakunnan tietoon ja kun lapsi muuttaa tieto ei seuraa. Tiedot ovat siis jossain arkistossa kastetodistuksessa, jota harva ihminen koskaan tulee tarvitsemaan. Ymmärrän kyllä jos jotain ärsyttää ettei huolella valittu kummi pidä yhteyttä, mutta eivät ne tiedot missään näy.
- mie
juuri tänään papin kanssa keskustelin asiasta kummeja ei voi lisätä ellei kummi ole kuollut itselläni vielä oli hyvät perustelut lisätä pojalle kummi mutta kun se ei ole mahdollista kun lapsen kaikki kummit vielä elää
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta663382Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh463202Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa1232728- 442553
- 311953
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘271860- 481636
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä871505- 391330
- 821199