Juhani Raattamaa oli katekeetta. Se tarkoittaa, että hän avusti rovasti Laestadiusta opettamalla Lapissa katekismusta kansalle 1800-luvun oppivaatimusten mukaan. Ilman katekismuksen tuntemista ei ripille päässyt eikä kristilliseen avioliittoon. Oppikirjana oli varmaan monelle aika vaativa Olav Svebiliuksen katekismus vuodelta 1745.
Vähä Katekismus on kristillisen opetuksen helmi, lyhyt ja ytimekäs, niin että sen tärkeät kohdat voi nuori ulkoa päähänsä päntätä - ja ehkä tänäänkin on vielä niitä onnellisia, jotka 10 käskyä selityksineen, Isä meidän rukouksen selityksineen ja sakramenttiopetuksen muistavat lapsuudestaan asti.
Vähä Katekismus: Sakramentit
21
143
Vastaukset
Vähän Katekismuksen opetus hylätään aikamme esikoisuudessa. Vähästä ja Isosta Katekismuksesta on kuuleman mukaan tulossa uudet painokset Esikoislestadiolaiset ry puolesta ja Vähää Katekismusta opetetaan esikoisten rippikouluissa.
Käytännössä esikoislestadiolainen opetus kiistää nykyään saarnaajien puheiden ja seuraväen ymmärryksen mukaisesti Lutherin Vähän katekismuksen opetukset kasteesta, ehtoollisesta ja ripistä. Kun ehtoollista aletaan jakamaan rukoushuoneilla, liturgia voidaan lainata ev.lut. kirkolta, mutta todellisuudessa sakramenttien sisältö tietenkin tulee vastaamaan Ruotsin Lapin nykyisten vanhinten edustamia harhoppeja.
Lue itse ja suutu Lutherille, joka ei wanhinten mukaan tätä kristillisyyttä ymmärrä eikä apostolista todistusta oikein käsittänytt!
Lutheria näet ei suositella seuroissa luettavaksi eikä Vähää Katekismusta - saati Isoa Katekismusta - mielellään nähdä kirjamyynnissä tai esikoisten kodeissa kirjahyllyn arvopaikalla.- teuta01
Lutherin :
olen havainnut kärsineen jonkin laista infaatiota ,sen jälken kun GP,ja kumppanit
on tullut remmiin siis noin 1992 lähtien , ilmoitan kuitenkin että me olemme välittä-
neet n,40 kpl Isoakatekismusta olemme hankkinee pienet kummallekin ja olemme
onnellisia kun jokin eräs välitti 300 kpl Isoa Rippi koukuihinn tänä keväänä.
.
AF. on tehnyt paljon asian eteen , hänen Serkkunsa AF, ei sitten niin paljon. meillä
on Luther Postillat arvopaikalla , Sekä monen muun kodin hyllyssä on. Tältä
Af ; sain Galattalais kirjeen selitykset, joita olen jo lainannut 2-3 kertaa täälläkin .
Se on Lutherin Mestrillista selitystä , minun Raamatussani on sitä n.10 sivua ja ML:
selitystä n.700 sivua. Tätä sanon perusteelliseksi ja on aivan ,turha keneenkään
sanoa että en lukisi todella mielenkiinnolla .. jatkan joskus.
Pyhän kasteen sakramentti
niin kuin perheenisän on se väelleen yksinkertaisesti opetettava.
Ensimmäiseksi
Mitä on kaste? Vastaus:
Kaste ei ole pelkkää vettä, vaan Jumalan käskyyn sisältyvä ja Jumalan sanaan yhdistetty vesi.
Mikä sitten on tämä Jumalan sana? Vastaus:
Se minkä Herramme Jeesus Kristus lausuu Matteuksen viimeisessä luvussa: "Menkää ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen."
Toiseksi
Mitä kaste antaa ja hyödyttää? Vastaus:
Kaste vaikuttaa syntien anteeksiannon, vapauttaa kuoleman ja Perkeleen vallasta sekä antaa iankaikkisen autuuden kaikille, jotka uskovat Jumalan sanat ja lupaukset niin kuin ne kuuluvat.
Mitkä ovat nämä Jumalan sanat ja lupaukset? Vastaus:
Ne jotka Herramme Jeesus Kristus lausuu Markuksen viimeisessä luvussa: "Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu, mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen."
Kolmanneksi
Miten vedellä voi olla näin suuri vaikutus? Vastaus:
Ei sitä vaikutakaan vesi, vaan veteen liittyvä ja vedessä oleva Jumalan sana sekä Jumalan sanaan luottava usko. Ilman Jumalan sanaa vesi ei ole mikään kaste, vaan pelkkää vettä. Jumalan sanaan liittyessään se kuitenkin on kaste, armoa tulviva elämän vesi ja "uudestisyntymisen pesu Pyhässä Hengessä", niin kuin pyhä Paavali lausuu kirjeessään Titukselle, sen kolmannessa luvussa: "Hän pelasti meidät laupeutensa mukaan uudestisyntymisen pesun ja Pyhän Hengen uudistuksen kautta, jonka Hengen hän runsaasti vuodatti meihin meidän Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen kautta, että me vanhurskautettuina hänen armonsa kautta tulisimme iankaikkisen elämän perillisiksi toivon mukaan. Tämä sana on varma."
Neljänneksi
Mitä sitten tällainen vesikaste merkitsee? Vastaus:
Se merkitsee, että meissä oleva vanha ihminen on jokapäiväisessä katumuksessa ja parannuksessa upotettava ja surmattava kaikkine synteineen ja pahoine himoineen, ja sen tilalle pitää joka päivä tulla esiin ja nousta ylös uusi ihminen, joka iankaikkisesti elää Jumalalle vanhurskaana ja puhtaana.
Missä se on kirjoitettuna? Vastaus:
Pyhä Paavali lausuu Roomalaiskirjeen kuudennessa luvussa: "Me olemme Kristuksen kanssa haudatut kasteen kautta kuolemaan, että niinkuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman."Miten tietämättömiä on neuvottava ripittäytymään
Mitä rippi tarkoittaa? Vastaus:
Rippi sisältää kaksi osaa: ensiksi tunnustetaan synnit, ja toiseksi otetaan ripittäjältä vastaan synninpäästö eli anteeksianto, ikään kuin sen lausuisi Jumala itse. Sitä ei saa lainkaan epäillä, vaan on uskottava lujasti, että synnit siten on annettu anteeksi taivaassa, Jumalan edessä.
Millaisista synneistä sitten on ripittäydyttävä?
Jumalalle on tunnustettava syyllisyys kaikkiin synteihin, myös niihin, joista emme tiedä. Niin teemme Isä meidän -rukouksessa.
Ripittäjälle meidän taas on tunnustettava vain ne synnit, jotka tiedämme ja tunnemme sydämessämme.
Mitä syntejä ne ovat?
Tutki tilaasi kymmenen käskyn avulla, olitpa sitten isä tai äiti, poika tai tytär, isäntä, emäntä tai palvelija: oletko niskoitellut, oletko ollut epäluotettava, laiska, vihainen, röyhkeä ja riitaisa, oletko sanoin tai teoin tuottanut jollekulle mielipahaa, oletko varastanut, oletko laiminlyönyt tai huonosti hoitanut asioita ja aiheuttanut vahinkoa?
Neuvo minulle Lyhyt tapa ripittäytyä! Vastaus:
Sano ripittäjälle: "Pyydän teitä, herra pastori, kuuntelemaan rippiäni ja julistamaan minulle anteeksiannon Jumalan tähden."
"Minä kuuntelen."
"Minä vaivainen syntinen tunnustan Jumalalle syyllistyneeni kaikkiin synteihin. Erityisesti tunnustan teille, että minä, joka olen palvelija, palvelustyttö jne., valitettavasti palvelen isäntäväkeäni epärehellisesti. Olen silloin ja silloin jättänyt saamani käskyt täyttämättä, olen vihastuttanut heidät ja saanut heidät sadattelemaan, olen laiminlyönyt tehtäviäni ja antanut tapahtua vahinkoa. Olen ollut myös hävytön sanoin ja teoin, riidellyt vertaisteni kanssa, nurissut emäntääni vastaan sekä kiroillut häntä jne. Suren kaikkea tätä, rukoilen armoa ja tahdon parantaa tapani."
Isäntä tai emäntä voi lausua seuraavasti:
"Tunnustan teille erityisesti, etten ole uskollisesti johdattanut lapsiani, palvelusväkeäni enkä puolisoani kunnioittamaan Jumalaa. Olen kiroillut, näyttänyt huonoa esimerkkiä, sopimattomilla puheilla ja teoilla vahingoittanut naapuriani, levittänyt pahoja juoruja, myynyt liian kovaan hintaan ja antanut virheellistä ja vajaata tavaraa." Lisäksi hän voi kertoa, miten muutoin on rikkonut Jumalan käskyjä ja käyttäytynyt sopimattomasti.
Ellet taas havaitse tunnollasi olevan edellisen kaltaisia tai suurempia syntejä, sinun ei pidä huolestua eikä muuttaa rippiä piinaksi ryhtymällä etsimään ja keksimään lisäsyntejä. Kerro vain ne pari asiaa, mitkä tiedät, esimerkiksi näin: "Tunnustan erityisesti, että olen joskus kiroillut, samoin puhunut sopimattomia, joskus laiminlyönyt sen ja sen asian" jne. Se saa riittää.
Mutta jos tunnollasi ei ole yhtään syntiä (mikä tuskin on mahdollista), älä myöskään sano mitään erityistä, vaan ota vastaan anteeksianto yleisen synnintunnustuksen jälkeen, jonka teet ripittäjän edessä Jumalalle.
Sen jälkeen ripittäjä lausuu:
"Jumala armahtakoon sinua ja vahvistakoon uskoasi. Aamen."
Ripittäjä jatkaa:
"Uskotko myös, että minun anteeksiantoni on Jumalan anteeksianto?"
"Uskon,herra pastori."
Ripittäjä sanoo tämän jälkeen:
"Tapahtukoon sinulle niin kuin uskot. Herramme Jeesuksen Kristuksen käskystä annan sinulle syntisi anteeksi Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Aamen.
Mene rauhaan."
Raskaissa omantunnon vaivoissa olevia tai murheellisia ja ahdistuneita rippi-isä varmaankin osaa lohduttaa ja rohkaista uskoon useampia raamatunlauseita käyttäen. Edellä on esitetty vain tavallinen rippikaava yksinkertaisia varten.Alttarin sakramentti
niin kuin perheenisän on se väelleen yksinkertaisesti opetettava
Mikä on alttarin sakramentti? Vastaus:
Se on leipään ja viiniin sisältyvä Herramme Jeesuksen Kristuksen todellinen ruumis ja veri. Hän on sen itse asettanut meidän, kristittyjen, syötäväksi ja juotavaksi.
Missä se on kirjoitettuna? Vastaus:
Pyhät evankeliumin kirjoittajat Matteus, Markus ja Luukas sekä pyhä Paavali sanovat näin:
"Herramme Jeesus Kristus, sinä yönä, jona hänet kavallettiin, otti leivän, kiitti, mursi ja antoi opetuslapsilleen ja sanoi: Ottakaa ja syökää, tämä on minun ruumiini, joka teidän edestänne annetaan. Tehkää se minun muistokseni. Samoin hän otti myös maljan aterian jälkeen, kiitti ja antoi opetuslapsilleen ja sanoi: Ottakaa ja juokaa tästä kaikki; tämä malja on uusi liitto minun veressäni, joka teidän edestänne vuodatetaan syntien anteeksiantamiseksi. Niin usein kuin te siitä juotte, tehkää se minun muistokseni."
Mitä tällainen syöminen ja juominen hyödyttää? Vastaus:
Se käy ilmi sanoista "teidän edestänne annettu ja vuodatettu syntien anteeksiantamiseksi". Meille annetaan näillä sanoilla tässä sakramentissa synnit anteeksi, elämä ja autuus, sillä missä on syntien anteeksianto, siinä on myös elämä ja autuus.
Miten ruumiillinen syöminen ja juominen voi saada aikaan jotain näin suurta? Vastaus:
Syöminen ja juominen eivät sitä saakaan aikaan, vaan tässä olevat sanat "teidän edestänne annettu ja vuodatettu syntien anteeksiantamiseksi". Nämä sanat yhdessä ruumiillisen syömisen ja juomisen kanssa ovat sakramentin keskeinen kohta. Se joka nämä sanat uskoo, omistaa sen mitä ne sisältävät ja lausuvat, nimittäin "syntien anteeksiannon".
Kuka sitten vastaanottaa tämän sakramentin kelvollisesti? Vastaus:
Paastoaminen ja ruumiillinen valmistautuminen ovat kyllä hyvää ulkonaista kurinalaisuutta, mutta todella kelvollinen ja hyvin valmistautunut on se, joka uskoo nämä sanat: "teidän edestänne annettu ja vuodatettu syntien anteeksiantamiseksi". Kelvoton ja valmistautumaton on taas se, joka ei näitä sanoja usko tai joka epäilee niitä, sillä sana "teidän edestänne" ei vaadi muuta kuin uskovaa sydäntä.- Minäminäitsetiedän
Kun itse kirjoittaa ja itse vastaa, saa itse sellaisen vastauksen, kuin itse haluaa
- teuta01
Minäminäitsetiedän kirjoitti:
Kun itse kirjoittaa ja itse vastaa, saa itse sellaisen vastauksen, kuin itse haluaa
No ei todella , sellaista kukaan halua , älä niuhota jos ei ole tietoa tuon enempi
niin minusta ei tarviis tuonkaan vertaa , Ja nyt tarkoitan nm.minäminä...
En ePaimenta teistä ei ole vastaajiksi ,siksi luulen olevani oikeassa .
- LuterilainenKristitty
Minde on vastannut luterilaisessa uskossa jo poisnukkuneelle rakkaalle saarnaveljellemme Jellivaarassa vihaisesti: "Etkö sinä tiedä että Lutherilla on kaksi tietä."
Tällainen johtaja on liikkeessämme! Ei ole ihme että tilanne on nyt se kun on!
MUTTA ... ei pidä käyttää yleistävää ilmaisua, "esikoislestadiolaiset opettavat niin ja niin ...
Johto Jellivaarassa on pahoin metsässä. Ja perinne (erehtymätön johto Jellivaarassa) puolestaan varmistaa sen että hyvin suuri osa porukasta ("uskolliset") juoksevat heidän perässään jorpakkoon.
Eivät kuitenkaan kaikki juokse lapin"vanhinten" perässä!! Ristiriita joka on muhinut "peiton alla" nykyjohdon valtaantulosta asti, on nyt lausuttu julki.
Martti Luther opettaa oikein, tähän on nyt syytä tarttua esikoislestadiolaisten, nykyjohdon sekoillessa todella pahasti.- teuta01
Turhan kauniisti kirjoitat, eivät viikinkien jälkeläiset voi tajuta , kuinka pahasti he on
tehneet. VOI; voi, ja vieläkin teke.moni ei tiedä että Birkasta tehtiin aikanaa suomeen RYÖSTÖRETKIÄ Jotka ensin kohdistui Varsinais -Suomeen . Kuitenkin
silloin jo aloitettiin puhe Finneistä. . Suomi ei koskaan sinänsä Tehnyt retkiä ,
eikä Liittyneet Viikinkeihin , mutta saivat kärsiä heistä n.300 vuotta ..
.
Suurin oli tietenkin Norjan Tronheimin Viikinkien valta , ja sitten vähemmän Danmarkit, Koska sieltä loppui jo n.900 taistelijat ,sekin oli vain lumetta sillä
Sieltä oli vihaisimmat menneet Norjaan eri vuonoihin ja jotkut Tronheimin siksi että se oli suuri keskus vuono oli 80 km pitkä ja muutamia kymmeneitä leveä.
.
Kun Ruotsien Birka alkoi hiipumaan ja loppui n.970 , oli se muille niinkuin käsky
että siellä on jotakin ja siksi he jakoivat reittejä uusiksi , Suomessakin viikinkit
kulki 1020 saakka noin normaalisti , ja sitten pikkusen hiipui, kunnes 1050 loppui
ensin ei tiedetty mistä se johtui . Kului muutampia vuosia ,ja sitten selvisi ,että
Nouvgorodilaiset oli asialla. Ja sellaisten pienimpien joitten nimi ei vielä ole put- kahtanut esiin mutta asuivat, volgan miltei latvoilla tai vähän moskovaan päin .
.
Novgorod, alkoi olla niihin aikoihin melko vahva, juuri niiden kanssa kun äsken puhuin Ilmajärvi joka on 18 metriä ylempänä kuin meri ,antoi vaudin kun lasketteli
Laatokkaan , n.1242 oli Rutsin sotilaat ,täydennetty suomalaisilla, kasi sen ajan laivaa oletan että n250 miestä /laiva toisessa oli Piispa Tuomas he hävisi taiste-
lun piispa pääsi metsän suojaan ,5 -6 miehen kanssa josta marssivat ,kerjäsivät
vuoron perään Turkuun asti kun Tuomas pääsi piispan taloon KOROISIIN .
.
Piispa lepäsi ja alkoi pontevaasti sanoa kikki virat irti, mitä niitä olikin. Sitten kun
oli otollinen hetki otti nyyttinsä ja meni Wispyyn laivaan ,sinne oli Rakennetu ,
Dominikaanisen munkkijärjestön Mies luostari ,se oli ankaran maineen varjossa .
Hän olisiellä 1243-1248 hän kuoli siitä ei sitten sen enempää ,löysin jostakin tietoa
että 1250 paikkeilla Alettiin Rakentaa Suomeen samaisen munkkijärjestön Luos-
taria ,johonkin tuohon rannikkolle . tässä taas tänään.. - fhkllhggbböordb
Eero meni ei takasin pääse
iankaikkisesti voi muistella menneitä - TiedoksiVain
fhkllhggbböordb kirjoitti:
iankaikkisesti voi muistella menneitäKysymys ei ollut hänestä.
LuterilainenKristitty kirjoitti "Eivät kuitenkaan kaikki juokse lapin"vanhinten" perässä!! Ristiriita joka on muhinut "peiton alla" nykyjohdon valtaantulosta asti, on nyt lausuttu julki."
Näin todellakin on ja tämä Krkistukselle uskollisten joukko on varmaan tarkkaan laskettu taivaassa - tiesihän Herra profeetta Elian aikana, että 7000 Israelissa ei ole taipunut palvomaan Baalia.- teuta01
fhkllhggbböordb kirjoitti:
iankaikkisesti voi muistella menneitäJos tietäisin ketä Eeroa tarkoitat ,voisin olla viisaampi kuin nyt olen , Onn ainakin
kaksi eeroa , ekä on eh. ja toka on ev. joka toimii vielä , ja hänellä on erittäin hyvä'
Laulun ääni ja jolla on meidän suntion toimi virkana . ja jonka vaimo on Sirpa. Sekä
heillä on 3 tyttöä. Siunaus ta vain heille kaikille . EH. Onkin jo tallessa . Poikasnsa ,
siunaanaamana , ja KRISTITTYJEN saattamana hänet haudattiin n.500-600 kristittyä
oli häntä saattamassa.sekä vaimo ja lapset,tosin vaimo oli hänen toinen ,silläHelena
Ehti kuolla n.1967 paikkeilla hän oli täti ,isäni vaimon kautta , Helena oli niitä tädeistä se kolmas , joka ajoi sitä Avoautoa silloin n.1956 paikkeilla ja kun he ajeli viikolla joku määritteli avo -auton synniksi seuraavana sunnuntaina ,helsinkissä
.
Kuitenkin jos katsotaan synnin määritelyä SAARNASSA ,se ei ole mikään synti ellei
SE OLE JUMALAN MÄÄRITYS , miksei ? Siksei kun Ihmisen määritys ei ole mitään
No miksi sitä tehdään ? Siksi kai kun jotkut luulee olevansa jotain eikiä ole mitään.
Luulo ei ole uskoa ,vaan joku luulee ei tiedä, Paavali sanoo jossakin kohtaan , että
on vaarallista luulla olevasa jotakin ,Niin luuli se Kerubikin joka lankesi .
.
Joku sanoi että ei tule Eero takaisin ,(jos tarkoitat EH: ) ei ole varmaankaan halukas kaan niin paljon teitte pilaa hänesta silloin ja sen jälkeen , Kerron mitä sain tietää hänestä viimeksi kun kirjoitin , Hänellä on hyvä olla Paratiisissa , ja kun KARITSA tulee sen toisen kerran silloin saapuu kaikki ,sen ison Tuomarin pöydän ääreen. sitä kierrosta ei kukaan voi ohittaa EI KUKAAN , olkoon siinä vaikka kuinka paljon SEN KARITSA tomitsee kaikki siihen ei pääse kukaan ihminen sorkkimaan olkoon vaikka LV;t Miksi ? Siksi kun Jeesus sanoi , että kukaan ihminen ei tee tuomiota. Minun kanssa,mutta Enkelini kyllä tekee . Jospa jatkan joskus . - kottarainenx
Minä en ainakaan usko että sillä oli hyvä olla muuta kuin polttava helle
- teuta01
kottarainenx kirjoitti:
Minä en ainakaan usko että sillä oli hyvä olla muuta kuin polttava helle
Ei ole sinulla tietoa ,Mikasi Paratiisi tehtiin ,vähää ennen SITÄ PÄÄSIÄISTÄ* kun
Jeesus oli Ristillä, ...Jumala tiesi että VT:n Tuonela oli tättymässä ja käynyt vähän
Vaaralliseksi, Tuonela sijaitsi sellaisessa paikassa että siellä oli tuli virta .
:
Siksi Jumala teki Uuden Sielujen Lepopaikan ,Paratiisin olen selittänyt paikan
noin suurinpiitein, koska ei sitä olekaan niin tarkasti selitetty. Mutta se sijaitsee
noin 190 km maasta suoraan ylös ;Raamattu kertoo siitä seuraavaa sen ensimmäinen asuka oli se katuva ryöväri jaka oli siinä ristillä Jeesuksen toisella
puolella , ja toisella puolella oli Katumaton ryöväri . joka ei vielä .Kuollut silloin
kun Jeesus ja katuva lähti Sielulliselle vaellukselle Paratiisiin. - teuta01
teuta01 kirjoitti:
Ei ole sinulla tietoa ,Mikasi Paratiisi tehtiin ,vähää ennen SITÄ PÄÄSIÄISTÄ* kun
Jeesus oli Ristillä, ...Jumala tiesi että VT:n Tuonela oli tättymässä ja käynyt vähän
Vaaralliseksi, Tuonela sijaitsi sellaisessa paikassa että siellä oli tuli virta .
:
Siksi Jumala teki Uuden Sielujen Lepopaikan ,Paratiisin olen selittänyt paikan
noin suurinpiitein, koska ei sitä olekaan niin tarkasti selitetty. Mutta se sijaitsee
noin 190 km maasta suoraan ylös ;Raamattu kertoo siitä seuraavaa sen ensimmäinen asuka oli se katuva ryöväri jaka oli siinä ristillä Jeesuksen toisella
puolella , ja toisella puolella oli Katumaton ryöväri . joka ei vielä .Kuollut silloin
kun Jeesus ja katuva lähti Sielulliselle vaellukselle Paratiisiin.Sellainen pieni muistutus , siellä ei ole vielä helle .vaan se on Sielujen lepopaikka
Josta sitten kutsutaan sieluja tuomiolle kun sen aika tulee , Paradiisi on JUMALAN
LUOMA LEPO PAIKKA (vähän niinkuin ostamasi loma matka jonnekkin Tyynen meren kauniille ihanalle lopma kohteelle".
.
Kerron tämä siksi sinulle , että tiedän toistenkin lukevan ja , sitten ihmettelevän
voiko olla sellaista ? Kyllä voi , isäni oli yllisellä matkalla , Hän oli rukoillut monesti
että jos tälläinen paikka on ,että se hänelle näytettäisiin Äitini kuoli 58-ja -59 hänet
haudattiin noin 1,5 vuoden päästä isälleni suotiin se näky , Hänen Appiukko oli Äitini isä. Hän kertoi sen niin toden peräisesti, että en epäillyt yhtään .
.
Paratiisissa oli siinä kohdassa heikkilän pappa hän ei meinannut tuntea , koska hän oli n.30 vuoden ikäinen vaikka kuollessa oli 91,v.10kk. hän oli joskus seuroissa nähnytpapan n.50 v. sitten muisti /varmisti sama mies , kysyi mitä sinä nyt täällä
teet Nyt oli isäni nähnyt tarpeeksi ja teki yhden kysymyksen , ei kertonut koskaan
sitä kysymystä,ja alkoi paluu maahan Kun isäni kuoli 2009 helmikuussa oli 89v.4 kk.
.
Tälläisia matkoja voi ne tehdä joilla on joku tärkeä asia kysyttävänä tai että tietoa
tarvitsevana , Rukoili Profeetta ELIA , 9 päivää että hänen vedellä valelemat Alttari
puut syttyisivät , tuli nyrkin kioinen pilvi muuten kirkkaalta taivaalta ja löi salamaa
ja sytytti Urialttarin puut ja niin Elia Uhrasi HERRALLE . Ja paalin pappeja tapettiin
sinäpäivanä ensin 70. kpl sitten vielä n.350. Kpl. - sääliksikäypi
Tähän on hyvä vastata, raamatun sanaa vapaasti siteeraten:" Voi teitä, jos maailma teitä kiittää".
Liikkeemme johto on erittäin hyväksi ja valveutuneiksi osoittautuneita ja jopa korkeasti oppineiksi henkilöiksi. Voiko sellainen kyseenalaistaa toista, joka itse ei ymmärrä laisinkaan edes maallisia, kuinka sitten hengellisiä asioitakaan.
Täällä palstoilla se tietämättömyyden tuoma varmuus selkeimmin tulee näkösälle.
Kottarainenx on jo poroksi palanut.
Pyhästä Hengestä on tullut Pyhää paskaa.
Apostolien aikana Pyhä Henki oli elävästä Jumalasta, nyt se on lihallisesta ihmisestä.
Hengen lapset vaeltavat Hengessä ja totuudessa.
Lihan lapset vaeltavat lihan himossa ja lihan himojen täyttämisessä. Lihan lapset ovat saatanan (,Luciferin) lapsia,
Henki on elämä ja rauha,
mutta lihan palkka on kuolema.
liha kuolettaa Hengen, sillä Luciferhan on aina voittanut Hengen?
Kuitenkin Raamattu puhuu käärmeen pään rikki musertamisesta?
Onko Lucifer nyt vahvempi kuin elävä Henki?
Eikö Henki nyt olekaan elämä ja rauha?
Onko Hengen palkka nyt kuolema?
Onko Jumalan voima nyt tullut heikoksi?
Onko meillä nyt heikko Jumala?
(Totisesti saavat nyt pois langenneet ja kauas menneet,
totisesti me saamme nyt huutaa helvetissä kiitosta, tälle elävälle Hengelle ja seurakunnalle,
huudamme helvetissä kiitosta ja ylistystä rakkaalle Isälle ja ylimmäiselle Paimenelle.
Kiitos rakas Isä, voi kiitos rakas Isä, kiitos tästä palkasta, jonka sinä annoit niille, jotka sinun päällesi uskoivat,
ole nyt iankaikkisesti ylistetty sinä maasta ylösnostettu Karitsa ja sinä kaikkivaltias, taivaan ja maan luoja, ole kiitetty, ole kiitetty, kiitos rakas Isä hallelujaa, aamen, hallelujaa. Näin se siis tapahtuu, kun uskovaiset pääsevät helvetin riemuun)
En usko, että ne uskovaiset lopettavat sitä huutamista, vaan se huuto tulee kestämään niin kauan, että se tulee käymään Herran kunnian päälle.
Mutta kiitos vielä kerran tälle elävälle ja vaikuttavalle Hengelle, joka nyt täällä ja kaikkialla on niin väkevä ja voimakas.
En usko, että pilkkaan Pyhää Henkeä,
Mutta mä uskon, ja olen varma, että mä pilkkaan niitä "Jumalan miehiä".
En Jumalan voimaa, koska se on heikko, ja Jumala on väkevä,
mutta sitä itseviisautta ja niitä ennakkoluuloja, jotka eivät anna tilaa Pyhälle Hengelle, joka kyllä kirkastaisi totuuden, jos totuus pidettäisiin,
mutta ei totuutta nyt pidetäkkään, koska emme me olekaan nyt Hengen lapsia, vaan lihan lapsia eli saatanan lapsia ja uskollisia työmiehiä. Ja siitäkös me Herralle huudamme kiitosta, ettei Herra antanut saatanan uskollisille palvelijoille Hänen elävää Henkeä, armoa ja rauhaa, Pyhää Henkeä ja valkeutta. Siitäkös me Herralle helvetissä sitten huudamme kiitosta. Emmekös ennemmin kiitä sitä, joka perkeleellä sijaa antoi Herran seurakunnassa, jos sellaista nyt on? Emmekös ennemmin sitä kiitä, joka antoi luvan kumartaa polvensa Baalille(tarkoitetaan varmaan maailmaa, eli saatanaa, Luciferia).
Kiitetään nyt yhdessä sitä uskollista työmiestä, Herran Isän Jumalan valittua miestä, valittua asetta Herran seurakuntaan, Pyhää miestä, Pyhällä Hengellä täytettyä, uskollista, Jumalalle kuuliaista, joka enkeleitäkin neuvoo viisautensa kautta,
kiitetään sitä miestä, että se nyt on Pyhän Hengen tehnyt itseviisaudeksi, Pyhän Jumalan, Pyhäksi luvallisuudeksi lihan kautta lihan teoiksi, armon osallisuudessa ja tuntemisessa.
Kiitetään sitä miestä, joka seurakuntaa nyt rakentaa Pyhän Hengen voimalla ja valolla, en se minäkään ole koskaan ollut, mutta vielä vähemmän ne, jotka Pyhät ovat olevinansa, ja kieltävät Jumalan voiman,
ja se on Pyhän Hengen voima, joka nyt on itseviisautta ja aistiharhaa itseotetussa armossa ja teeskentely uskossa.
Kiitetään niitä miehiä, jotka Jumalan miehiä olivat, Pyhiä olevinansa, mutta eivät taitaneet huonettansa hallita,
Hurskaat olevinansa, mutta eivät taitaneet parannukseen saattaa murheellisia.
Pyhällä Hengellä täytetyt, mutta eivät pitäneet täydellistä oppia, vaan itseviisauden luvalliseksi tekivät, Kristuksen Jeesuksen, ylösnousseen Vapahtajan voiman kielsivät, ja monet murheelliset harhaan johdattivat ja kadotuksen keveälle polulle saattoivat, murheellisena hautaan.
Kiitos ja ylistys kaikukoon iankaikkisesta ijankaikkiseen. Aamen.- piippaappuup
kysyväeitieltäeksy kirjoitti:
Pyhästä Hengestä on tullut Pyhää paskaa.
Apostolien aikana Pyhä Henki oli elävästä Jumalasta, nyt se on lihallisesta ihmisestä.
Hengen lapset vaeltavat Hengessä ja totuudessa.
Lihan lapset vaeltavat lihan himossa ja lihan himojen täyttämisessä. Lihan lapset ovat saatanan (,Luciferin) lapsia,
Henki on elämä ja rauha,
mutta lihan palkka on kuolema.
liha kuolettaa Hengen, sillä Luciferhan on aina voittanut Hengen?
Kuitenkin Raamattu puhuu käärmeen pään rikki musertamisesta?
Onko Lucifer nyt vahvempi kuin elävä Henki?
Eikö Henki nyt olekaan elämä ja rauha?
Onko Hengen palkka nyt kuolema?
Onko Jumalan voima nyt tullut heikoksi?
Onko meillä nyt heikko Jumala?
(Totisesti saavat nyt pois langenneet ja kauas menneet,
totisesti me saamme nyt huutaa helvetissä kiitosta, tälle elävälle Hengelle ja seurakunnalle,
huudamme helvetissä kiitosta ja ylistystä rakkaalle Isälle ja ylimmäiselle Paimenelle.
Kiitos rakas Isä, voi kiitos rakas Isä, kiitos tästä palkasta, jonka sinä annoit niille, jotka sinun päällesi uskoivat,
ole nyt iankaikkisesti ylistetty sinä maasta ylösnostettu Karitsa ja sinä kaikkivaltias, taivaan ja maan luoja, ole kiitetty, ole kiitetty, kiitos rakas Isä hallelujaa, aamen, hallelujaa. Näin se siis tapahtuu, kun uskovaiset pääsevät helvetin riemuun)
En usko, että ne uskovaiset lopettavat sitä huutamista, vaan se huuto tulee kestämään niin kauan, että se tulee käymään Herran kunnian päälle.
Mutta kiitos vielä kerran tälle elävälle ja vaikuttavalle Hengelle, joka nyt täällä ja kaikkialla on niin väkevä ja voimakas.
En usko, että pilkkaan Pyhää Henkeä,
Mutta mä uskon, ja olen varma, että mä pilkkaan niitä "Jumalan miehiä".
En Jumalan voimaa, koska se on heikko, ja Jumala on väkevä,
mutta sitä itseviisautta ja niitä ennakkoluuloja, jotka eivät anna tilaa Pyhälle Hengelle, joka kyllä kirkastaisi totuuden, jos totuus pidettäisiin,
mutta ei totuutta nyt pidetäkkään, koska emme me olekaan nyt Hengen lapsia, vaan lihan lapsia eli saatanan lapsia ja uskollisia työmiehiä. Ja siitäkös me Herralle huudamme kiitosta, ettei Herra antanut saatanan uskollisille palvelijoille Hänen elävää Henkeä, armoa ja rauhaa, Pyhää Henkeä ja valkeutta. Siitäkös me Herralle helvetissä sitten huudamme kiitosta. Emmekös ennemmin kiitä sitä, joka perkeleellä sijaa antoi Herran seurakunnassa, jos sellaista nyt on? Emmekös ennemmin sitä kiitä, joka antoi luvan kumartaa polvensa Baalille(tarkoitetaan varmaan maailmaa, eli saatanaa, Luciferia).
Kiitetään nyt yhdessä sitä uskollista työmiestä, Herran Isän Jumalan valittua miestä, valittua asetta Herran seurakuntaan, Pyhää miestä, Pyhällä Hengellä täytettyä, uskollista, Jumalalle kuuliaista, joka enkeleitäkin neuvoo viisautensa kautta,
kiitetään sitä miestä, että se nyt on Pyhän Hengen tehnyt itseviisaudeksi, Pyhän Jumalan, Pyhäksi luvallisuudeksi lihan kautta lihan teoiksi, armon osallisuudessa ja tuntemisessa.
Kiitetään sitä miestä, joka seurakuntaa nyt rakentaa Pyhän Hengen voimalla ja valolla, en se minäkään ole koskaan ollut, mutta vielä vähemmän ne, jotka Pyhät ovat olevinansa, ja kieltävät Jumalan voiman,
ja se on Pyhän Hengen voima, joka nyt on itseviisautta ja aistiharhaa itseotetussa armossa ja teeskentely uskossa.
Kiitetään niitä miehiä, jotka Jumalan miehiä olivat, Pyhiä olevinansa, mutta eivät taitaneet huonettansa hallita,
Hurskaat olevinansa, mutta eivät taitaneet parannukseen saattaa murheellisia.
Pyhällä Hengellä täytetyt, mutta eivät pitäneet täydellistä oppia, vaan itseviisauden luvalliseksi tekivät, Kristuksen Jeesuksen, ylösnousseen Vapahtajan voiman kielsivät, ja monet murheelliset harhaan johdattivat ja kadotuksen keveälle polulle saattoivat, murheellisena hautaan.
Kiitos ja ylistys kaikukoon iankaikkisesta ijankaikkiseen. Aamen.Mitä ihmettä? kysyväeitieltäeksy taittaa olla aika pihalla.
Kiittäkää Herraa Jeesusta, kuningasten kuningasta, maan ja taivaan valtiasta.
- puuttuukojoku
Onkohan kysyvällä nyt kaikki muumit laaksossa, vaikuttaa hiukan lennokkaalta tuo kokonaisuus!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Häiriköinti
Sinä joka rälläsit viime yönä aamuun klo. 00 :04 koulun pihassa ja pitkin kyliä. Rekkari ylhäällä. Terv. Kerrostalon as643202Askanmäessä Huippu esitys
Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna232974- 512862
- 562678
Mä sanon tän suoraan.
Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.582558Kerro jotakin hauskaa. :)
Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)482540On olemassa tiettyjä sääntöjä!
Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle532311Pohdinttavaksi
No siis, saiko yrityksen toimitusjohtaja potkut vaiko älysi ihan itse jättää nimellisen tittelin ettei maine enää enempä782188- 692088
- 452082