Ovat näköjään alkaneet raastaa teitä kovametallipaloin vahvistetuilla kumirenkailla kun huomasin, että tie oli siirtyhyt autoni molempiin kylkiin.
Tie siirtyi autoni kylkiin
27
208
Vastaukset
- voikitkapoikaa
sinä se jaksat. Miksi pyöräteillä ja jalkakäytävillä on myös paskaista vaikka siellä ei ajella nastarenkailla lähelläkään?
Vai onko liian vaikea pala mietittäväksi?- Silmäkäteen
Koirat, koirat. Muuten pankaapa merkille jokasyksyinen ilmiö - suojateiden valkoiset seepraraidat ovat kostealla kelillä ruskeita. Vaikka hiekoitusta ei vielä ole ollut.
- Pohdi_tätä
Kyse oei le paskasta vaan asfaltista. Pyöräni runko ei tosiaankaan ole asfaltin peitossa.
- Junnu671
Päivittäinen pesu auttaa.
- 17plus20
Sulla merkillinen auto ja sen kyljet. Hankipa sellainen ihan tavallinen, jolloin pesu silloin tällöin riittää myös näin syksyisin.
Minulla ei tosiaan ole noita ongelmia laisinkaan - suolakuski
kyllä se on kuule suolaa mikä autos kylkeen liimautuu
- rahasampo
Tulee hommia asfaltti firmoille taas talven jälkeen, saavat paikata urasta baanaa kilometri kaupalla!
- Ollaanpa_realisteja
Näin se valitettavasti on. Suomessa on talvi ainakin vielä toistaiseksi emmekä sille mitään voi. Talvesta aiheutuu melkoista rasitusta tiestöllekin.
Suolaus on pahin tiestön asfalttipintojen ja muun tieliikenteen infran rikkoja ja tuhoaja. Sen päälle sitten tulee tietysti nastarenkaiden kulutusvaikutus, jota sitäkään on turha vähätellä. Onneksi ihan uusimpien ja parhaimpien nastarenkaiden kulutusvaikutus on vähentynyt jopa dramaattisesti sitten takavuosien, mutta vielä pitkään liikenteessä on vanhempia ja halvempia nastarenkaita, joiden kulutusvaikutus on suurempi.
Toisaalta talviliikennettä maanteillä ei voida lopettaakaan, joten vaihtoehdot ovat vähissä. Juuri muuta vaihtoehtoa ei ole lähitulevaisuudessa näköpiirissä kuin pitää huolta tiestöstä, korjata ja paikkailla kuoppia, repeämiä ja uria, jne. Se valitettavasti maksaa.
Nastoilla ja suolauksella on keskinäinen riippuvuus.
Jos nastarenkaiden käyttö radikaalisti vähenee, niin suolausta joudutaan lisäämään huomattavasti. Asfaltin kulutus hieman vähenee, mutta asfaltin rikkoutuminen lisääntyy. (Jätän nyt muun suolauksen tuhojen kertaamisen tässä pois.)
Nykyisin nastarenkaita käytetään henkilö- ja pakettiautoissa noin 80-85%:sesti. Nastarenkaiden käytön lisäämisellä ei enää suuria hyötyjä käytännössä saataisi. Hieman vähäisempi suolan käyttö ei enää merkittävästi helpottaisi vahinkoja.
Ei liene realistista ajatella, että suolauksestakaan, kuten nastarenkaistakaan, voitaisiin kokonaan luopuakaan. Puhtaasti tiestön, muun rakennetun liikenneympäristön ja luonnon kannalta suolauksen lopettaminen tietysti olisi erinomainen ratkaisu. Myös autojenkin.
Ja kokonaan tässä nyt jäi turvallisuuspuoli, se tärkein, tarkoituksellisesti pois.
- kitkapelle
Ovat näköjään alkaneet raastaa teitä kumilamellein vahvistetuilla kumirenkailla kun huomasin, että tie oli siirtyhyt autoni molempiin kylkiin.
vtun kitkapellet! Hommatkaa oikeat aidot talvirenkaat eli NASTARENKAAT! - 87hhgf
Tämä on seurausta Suomessa ja Venäjällä tapahtuneesta Nokian Renkaiden loputtoman härskistä lobbauksesta nastarenkaiden käytön puolesta. Näin jäämme viimeiseksi kärsijöiksi tässä hölmössä nastarengaskäyttämisessä, kun muissa maissa asteittain siirrytään rajoituksiin ja vero- ohjailuun haittojen vähentämiseski. Oikeissa maissa koko hölmö ympäristöhaitta on kielletty heti alkuunsa kokonaan.
- Kerro_niin_autan
Mikä vika sulla on kun satoja kertoja täälläkin toistetut asiat ei sitten millään näytä menevän ymmärrykseen?
Nastarenkaat ei missään ole kielletty, jossa sellaisista on hyötyä. Rajoituksia niiden käytössä talvikauden ulkopuolella on jo nyt jokaisessa maassa. Suomessakin.
Kerrohan mikä kohta tuossa ylläolevassa tekstissä nyt oli se, jota et ymmärtänyt? Yritän sitten vielä selkeämmin kirjoittaa sen kohdan.
- itsesyypää
Nastarekaiden äänestä jo kuulee, mitä ne tekevät asfaltille - hakkaavat pölyksi ja näin voimme ajaa soratien kaltaisilla romuteillä ja valittaa kovasti korkeista veroista.
- Paluu50luvulle
Soratien kaltaisillako? Tarkoitat varmaan sorateillä? Suomessahan joudutaan muuttamaan asfalttiteitä sorateiksi, sillä valtiolla ei tulevaisuudessa ole varaa pitää nykyisen kaltaista asfattiväylästöä.
- Harmila
Paluu50luvulle kirjoitti:
Soratien kaltaisillako? Tarkoitat varmaan sorateillä? Suomessahan joudutaan muuttamaan asfalttiteitä sorateiksi, sillä valtiolla ei tulevaisuudessa ole varaa pitää nykyisen kaltaista asfattiväylästöä.
Se ei ole uutinen. Olemme ansainneet sellaiset tiet kuin meille kuuluu, koska kenelläkään ei ole varaa kustantaa Keski- Eurooppalaista tasoa olevia teitä nastarenkailla rikottavaksemme.
- Vertailu_typerää
Harmila kirjoitti:
Se ei ole uutinen. Olemme ansainneet sellaiset tiet kuin meille kuuluu, koska kenelläkään ei ole varaa kustantaa Keski- Eurooppalaista tasoa olevia teitä nastarenkailla rikottavaksemme.
Keski-Euroopassa on keskieurooppalaiset tiet, jotka on tehty sikäläisten lämpimiin ja routimattomiin olosuhteiden vaatimusten mukaisesti. 'Talvihan' siellä muistutta Suomen syksyistä sadekeliä.
Eivät sovellu sellaisenaan Suomen olosuhteisiin
Ei pakkasketävyyttä, ei nastakestävyyttä, ei suolauskestävyyttä eli jatkuvaa sulatus-jäätymis-sulatus- ilmiötä, jota muuten ei näy kestävän kunnolla edes Suomenkaan selvästi karkeammat ja huomattavasti kovempiin olosuhteisiin tehdyt tiet.
Turhapa on vertailla täysin erilaisten olosuhteiden teitä toisiinsa. - NokianRenkaittenLobatut
Keskieuroopassa autoilee Suomen väkilukuun verrattuna moninkertainen väkimäärä samanlaisissa, tai enemmän talvisissa olosuhteissa alppialueilla kuin Suomessa. Silti he pärjäävät paremmin kuin Suomessa kesärenkain ajavat linja- autot talven kulkemisista. Suomessa näistä Nokian Renkaitten höynäyttämistä nastarengaskuskeista kukaan ei ole koskaan käyttänyt kitkarenkaita, jotka pitävät valtaosan talvesta paljon paremmin kuin kovametalinasta asfaltilla.
- sipulikos
Ei pärjää kuin suvikumilla suomessa ja miksi? No 3 vuorossa kylvetään suolaa jottei vaan.......
- Vertailu_typerää
NokianRenkaittenLobatut kirjoitti:
Keskieuroopassa autoilee Suomen väkilukuun verrattuna moninkertainen väkimäärä samanlaisissa, tai enemmän talvisissa olosuhteissa alppialueilla kuin Suomessa. Silti he pärjäävät paremmin kuin Suomessa kesärenkain ajavat linja- autot talven kulkemisista. Suomessa näistä Nokian Renkaitten höynäyttämistä nastarengaskuskeista kukaan ei ole koskaan käyttänyt kitkarenkaita, jotka pitävät valtaosan talvesta paljon paremmin kuin kovametalinasta asfaltilla.
Höpö höpö. Keskieurooppalaiset talviolosuhteet vastaavat pääosin suomalaista syksyistä sadekeliä ja jos vähänkin uhkaa nollakeli mahdollisine mustan jään syntyminen edes lähestyä, niin suola-autot ovat liikkeellä. Melkoisia poikkeuksia siellä on lumiset ja oikeasti jäiset kelit ja silloinkin vain päivän korkeintaan pari se kestää. Niistä saammekin lukea uutisista massiivisten liikennekaaosten vuoksi.
Siellä missä on vähänkin useammin kuin pari kertaa vuodessa vähän talvisempaa huolimatta massiivisesta suolauksesta, niin lumiketjut ovat kovassa käytössä. Ne vasta asfalttia kuluttavatkin, mutta kokonaisuudessa sillä ei ole merkitystä, kun niitä tarvii käyttää lopulta niin harvoin.
Kaikkialla maailmassa, missä talviolosuhteet edes vähän muistuttaa suomalaista talvea ja varsinkin, jos välimatkatkin vähänkin muutama korttelia pidempiä, ajetaan pääosin nastarenkailla.
Nokian renkaat on vain yksi nastarenkaita, kuten myös kitkarenkaitakin, valmistava yhtiö. Kaikki merkittävät rengasmerkit tekevät samoin, jos ylipäätään talvirenkaita valmistavat. Jos ei syystä tai toisesta tykkää Nokian renkaista, niin vaihtoehtoja on valtavasti valittavana. Minullakin on ollut useita eri merkkisiä, tosin ei koskaan nokialaisia kitkarenkaita, vaan ne olivat michelinit. Nyt alla on kyllä nokialaiset nastarenkaat.
Ei kitkat pärjää liukkailla nastoille, se on selvää ja tämä on puhtaasti myös oma kokemukseni eikä pelkästään niiden joka-ainoan vuosittaisten talvirengastestien niin pitkältä ajalta kuin muistan.
- Tasmaata
Ranskan, Sveitsin, Itävallan, Saksan ja Balkanin maiden alueilla autoilee kymmeniä miljoonia ihmisiä juuri Suomen kaltaisissa ja pahemmissa olosuhteissa. Kitkarenkaat riittävät siellä oikein hyvin, kuten riittävät Suomessakin. Molemmilla alueilla samat talvet, meiltä puuttuvat vain mäet kokonaan.
- Vertailu_typerää
Paitsi, että ero on siinä, ettei tuolla ole talvia ja liukasta kuin poikkeustapauksissa. Suurin osa ajaa siellä kesärenkailla, koska ne riittävät noissa sadekeleissä yleensä. Mustaa jäätä saattaa joskus tuolla esiintyä, mutta kun riski siitä on, niin suola-autot ovat liikkeellä välittömästi.
Joskus siellä tosiaan on ihan Suomen talvien kaltaisia olosuhteita jopa parikin päivää putkeen. Niistä me saamme lukea täällä suurina uutisina liikennekaaoksista.
Sitten vuoristoissa on käytössä lumiketjut, joita toisinaan tarvitaan. Ne vasta teitä kuluttaskin, mutta niitä tarvitaan onneksi harvoin, ettei sillä ole merkitystä.
Ei tosiasiat siitä miksikään muutu, että vaihtaa nimimerkkiä ja luettelee samat tarinat uudelleen... - PerusjunttiOlet
Vertailu_typerää; Koskaan et ole siis käynyt Tallinna etäämmällä! Kommenttisi paljastavat sen ja siten olet parantumaton.
- VähänJäljellä
Nastakulumisurista näkee kuinka paljon tietä on irronnut.
- Anonyymi
Tutkimusten mukaa se on noin 3,5 kg tietä jokaista autolla ajettua 100 km kohti.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tutkimusten mukaa se on noin 3,5 kg tietä jokaista autolla ajettua 100 km kohti.
Taitaa hönöllä olla aika vanhaa tietoa? Tiet on käyttöä varten ja nastarenkaat turvallisuutta varten. Suoli24 hölmöilyä varten.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Taitaa hönöllä olla aika vanhaa tietoa? Tiet on käyttöä varten ja nastarenkaat turvallisuutta varten. Suoli24 hölmöilyä varten.
Kuitenkin totuus on päinvastainen: noin 5 kertainen kuolemanriski on nastarenkaita käytävällä kitkakuskiin nähden. https://yle.fi/uutiset/3-10689503
- sipulikos
Se on suolaa, ja jos nuuka olet voit sen hyötykäyttää....
- Anonyymi
Suomalaisen tien kiertokulku on:
Nastarengas > nastaura > urapaikkaus > ja sama uudestaan > ja uudestaan.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit12701Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1581331Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491165- 1271028
Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2071000Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä18996Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223974- 42899
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk297885- 72875