Se että työtön saa vuokra-asuntoonsa asumistukea on ihan ymmärrettävää. Työttömyyshän on tilapäinen häiriötila, ja kestoltaan toivottavasti vain lyhytaikainen.
Mutta jos kansalainen joutuu palkkatulojensa lisäksi turvautumaan asumistukeen, on tilanne kestämätön. Kestämätön siksi, että verovaroja siirtyy vuokra-asunnon omistajalle, ja riittävän laajana sekä pitkään kestävänä tämä aiheuttaa yhtenä merkittävänä tekijänä tuloerojen kasvua.
Ratkaisu on kytkeä työssäkäyvien vuokralaisten tulot ja vuokrat siten, että asumistukea ei tarvitse maksaa.
Tällä periaatteella vähenisi vuokra-asunnoilla keinottelu ja tulonsiirrot veronmaksajilta asuntosijoittajille.
Asumistuki tulonsiirroon välineenä
5
195
Vastaukset
- Petu_
Asiaa sivuava mielipidekirjoitus oli maanantain 9.11.2015 Helsingin Sanomissa, otsikolla: Perustuloa.... [jotain]
http://www.satakunta.net - Limperinhilima
Olen samoilla linjoilla joskin en oikein ymmärrä miten työssäkäyvien vuokria voitaisiin säätää alemmaksi kuin työttömien. Vuokratasot ovat jo kohtuuttomat useilla isoilla ja pienemmilläkin paikkakunnilla. Eihän tällainen voi jatkua, että elinkustannukset vaan nousee joka vuosi? Vuokria korotetaan, palkkoja tai tukia ei. Pienituloisella työssäkäyvällä voi olla samansuuruinen asumistuki kuin työttömällä sillä palkasta tehdään ansiotulovähennys 300€. Ei työtönkään asumistukea saa määräänsä enempää. Kelalla kun on oma vuokratasonsa, mikä hyväksytään. Esim. yhden aikuisen ja yhden lapsen asunnon vuokra saa olla max. 600€ (tällä paikkakunnalla).
- Erkki_Merkkinen
@Petu_
Luin jonkun dokumentin hiljattain jossa jokin erittäin vaikutusvaltainen valtion organisaatio suositteli, että asumistuella voitaisiin kattaa koko kohtuullinen vuokra. Kuulemma asia olisi toteutumassa jos rahoitus asialle löytyy. - eiaktiivi
Vielä työvoimatoimistot ei vaadi paljastamaan netissä, kuinka monta euroa saa asumistukea.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma
Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.3103069Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala
Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka632370- 1262072
Israel euroviisujen 2.
Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is3502051Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?
Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois1271743- 671409
Mun mielestäni on tosi loukkaavaa
Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra2121395- 661357
- 701303
Rakas nainen ymmärsin
Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl811268