Asumistuki tulonsiirroon välineenä

VuokratasoKohdalleen

Se että työtön saa vuokra-asuntoonsa asumistukea on ihan ymmärrettävää. Työttömyyshän on tilapäinen häiriötila, ja kestoltaan toivottavasti vain lyhytaikainen.

Mutta jos kansalainen joutuu palkkatulojensa lisäksi turvautumaan asumistukeen, on tilanne kestämätön. Kestämätön siksi, että verovaroja siirtyy vuokra-asunnon omistajalle, ja riittävän laajana sekä pitkään kestävänä tämä aiheuttaa yhtenä merkittävänä tekijänä tuloerojen kasvua.

Ratkaisu on kytkeä työssäkäyvien vuokralaisten tulot ja vuokrat siten, että asumistukea ei tarvitse maksaa.

Tällä periaatteella vähenisi vuokra-asunnoilla keinottelu ja tulonsiirrot veronmaksajilta asuntosijoittajille.

5

58

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Petu_

      Asiaa sivuava mielipidekirjoitus oli maanantain 9.11.2015 Helsingin Sanomissa, otsikolla: Perustuloa.... [jotain]

      http://www.satakunta.net

    • Limperinhilima

      Olen samoilla linjoilla joskin en oikein ymmärrä miten työssäkäyvien vuokria voitaisiin säätää alemmaksi kuin työttömien. Vuokratasot ovat jo kohtuuttomat useilla isoilla ja pienemmilläkin paikkakunnilla. Eihän tällainen voi jatkua, että elinkustannukset vaan nousee joka vuosi? Vuokria korotetaan, palkkoja tai tukia ei. Pienituloisella työssäkäyvällä voi olla samansuuruinen asumistuki kuin työttömällä sillä palkasta tehdään ansiotulovähennys 300€. Ei työtönkään asumistukea saa määräänsä enempää. Kelalla kun on oma vuokratasonsa, mikä hyväksytään. Esim. yhden aikuisen ja yhden lapsen asunnon vuokra saa olla max. 600€ (tällä paikkakunnalla).

    • Erkki_Merkkinen

      @Petu_
      Luin jonkun dokumentin hiljattain jossa jokin erittäin vaikutusvaltainen valtion organisaatio suositteli, että asumistuella voitaisiin kattaa koko kohtuullinen vuokra. Kuulemma asia olisi toteutumassa jos rahoitus asialle löytyy.

    • eiaktiivi

      Vielä työvoimatoimistot ei vaadi paljastamaan netissä, kuinka monta euroa saa asumistukea.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 120
      2483
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      65
      2287
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      2021
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1717
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1638
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      13
      1452
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      15
      1393
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1383
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1367
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1292
    Aihe