Näin huoltsikan pihassa trairelilla ison Busterin (Magnum?) Vene ei ollut millään kiinni. Ei yhtään liinaa yli, vain vinssivaijeri tiukalla ja vinssihän ei ole laillinen kiinnityspiste. Vene pitää lain mukaan olla kolmesta kohti kiinni siten että yhden kiinnityksen irtoaminen jättää vielä kaksi kiinnitystä paikoilleen. Tarkoittaa sitä että ylivedetty liina on yksi kiinnitys. Siis kaksi ylivedettyä liinaa ja keulasta ketju tai liina, ei vinssiä. Mitäs sitten kun tuo venemöhkäle lähtee kurvissa tai töyssyssä vastaantulevan auton päälle??? Tuokin läksi tankkaamisen jälkeen posottamaan minkä pakusta pääsi.
Traikkuveneilijät taitavat olla laidastaan tyhmiä ja laiskoja.
Ei sen puoleen olen nähnyt vastaavia kiinnityksiä poliisiauton perässä kuljetettavalla vesijetillä Savonlinnassa. Sinäkään ei ollut muuta kiinnitystä kuin monella solmulla oleva ohut kuormaliina jetin yli. Oli vielä esittelemässä kalustoa yleisellä paikalla....
Tappomeininkiä
20
978
Vastaukset
- Oikeanumeroon
112?
- 10-20-15
Jokaisella on omia lakeja, joita sitten voi laiturilla kertoa kavereille ja saada ison tietäjän hatun päähänsä ruusukkeilla.
Sitten on Suomen tieliikennelaki, joka määrää, että kuorma pitää sitoa niin, että se kestää oman painonsa verran eteen ja sivuille ja puolet taaksepäin. On ihan sama mistä kohtaa kuorma on kiinni, jos se täyttää nämä määräykset. Veneessä ei ole "laillisia" kohtia.
Vtuttaa nämä kovaääniset, jotka ilmeisesti luulee tietävänsä, mutteivät tiedä. Säälittävää porukkaa.- säälijä
Mitähän tarkoitat? Et tainnut ymmärtää... Sääli itseäsi.
- Kerttutäti
Just niin. Urpo viittaa lakiin mutta ei osaa lukea sitä. Ootko numeropelle vilkassu mitä määräykset sanoo kiinnityksen kulmista ja suunnista?
- ÄläJaksaVänkääPelle
Kerttutäti kirjoitti:
Just niin. Urpo viittaa lakiin mutta ei osaa lukea sitä. Ootko numeropelle vilkassu mitä määräykset sanoo kiinnityksen kulmista ja suunnista?
Kyllä, ammattikuljettajana tiedän, mitä vaaditaan.
Pistäpä itse linkki veneen laillisiin kiinnityskohtiin, pelle
- Järkikin_sen_sanoo
Selvä trolli. Älä ruoki trollia..
- kyttäjepari
Eipä noita isompiakaan paatteja sidota kiinni kuljetuksen ajaksi edes yleisellä tiellä (Suomenoja) poliisit perään ja isot sakot & vene takavarikkoon vaan
- Ammattiajokortti
Mitä, jos perehdyt hiukan lakiin?
Ain niin, se ei ole "sun juttusi".
Asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä, 48§
Ei ole mainintaa laillisesta kiinnityspisteestä eikä siitä, että vene pitäisi lain mukaan olla kolmesta kohti kiinni.
Kulmista maininta on vain että eteen päin pidättävän liinan kulma ei saa olla (yleensä) yli 60 asteen kulmassa. Tämä tarkoittaa sitä, että aloituksessa kuvattu kiinnitys on laiton koska yli vedetty liina on yli 60 asteen kulmassa.
Lisäksi väite keulakiinnityksestä vaakasuorana kiinnityksen aon suorastaan typerä. Taaksepäin pidätysvoimia tarvitaan kaikkein vähiten. Suurin voima on jarrurutuksessa ei veneen takana pitää olla taaksepäin liina, joka on alle 60 asteen kulmassa, jos mahdollista. Parasta olisi tukea vene keulasta kiinteää palkkia vasten, mutta se ei aina onnistu.
Veneen yli menevät liinat eivät estä muuta kuin sivuttaisen liikkeen. Niillä on hyvin vähän, jos mitään vaikutusta eteen-taakse voimien pitämiseen.
Eli aloittajan kirjoitus antoi paitsi laittomia niin vaarallisia ohjeita veneen kiinnittämiseen. Ei kannattaisi huudella ilman tietoa. - Kap.Haddock
Ammattiajokortti kirjoitti:
Mitä, jos perehdyt hiukan lakiin?
Ain niin, se ei ole "sun juttusi".
Asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä, 48§
Ei ole mainintaa laillisesta kiinnityspisteestä eikä siitä, että vene pitäisi lain mukaan olla kolmesta kohti kiinni.
Kulmista maininta on vain että eteen päin pidättävän liinan kulma ei saa olla (yleensä) yli 60 asteen kulmassa. Tämä tarkoittaa sitä, että aloituksessa kuvattu kiinnitys on laiton koska yli vedetty liina on yli 60 asteen kulmassa.
Lisäksi väite keulakiinnityksestä vaakasuorana kiinnityksen aon suorastaan typerä. Taaksepäin pidätysvoimia tarvitaan kaikkein vähiten. Suurin voima on jarrurutuksessa ei veneen takana pitää olla taaksepäin liina, joka on alle 60 asteen kulmassa, jos mahdollista. Parasta olisi tukea vene keulasta kiinteää palkkia vasten, mutta se ei aina onnistu.
Veneen yli menevät liinat eivät estä muuta kuin sivuttaisen liikkeen. Niillä on hyvin vähän, jos mitään vaikutusta eteen-taakse voimien pitämiseen.
Eli aloittajan kirjoitus antoi paitsi laittomia niin vaarallisia ohjeita veneen kiinnittämiseen. Ei kannattaisi huudella ilman tietoa.Eteenpäin liikkumisen voi estää springillä, jao tulee keulasta trailerin takaosaan. Silloin kulman saa alle 60 asteeksi ja lain vaatimus täyttyy.
- järjetmerkit
Satamassa veneitä siirretään vain lyhyitä matkoja kävelyvauhtia, vaikka satamavirkamies olisi laittanut mitä vaan alati vaihtuvia liikenemerkkejä tähän asiaan liittymättömien riitojensa vuoksi. Maanteillä, kaduilla on eri olosuhteet.
- 1ooooooooooooooooooooooo
Jospa kiinnittäminen oli kesken tai huoltsikalta oltiin ostamassa uusia kun huomasivat että vanhat liinat olivat huonot? Et tiedä taustoja!
- hfudilfidhgvpds
Taustoja en todellakaan tiedä mutta sen näin että vene tankattiin ja lähdettiin posottamaan pikatielle eikä yhtään liinaa ollut mistään kohdasta veneen yli. Senkin tiedän ettei vinssin salpa kestä nykivää liikettä pitempiä aikoja. Senkin tiedän että kuorma on kiinnitettävä asianmukaisesti eikä isossa veneessä yksi liina ole riittävä.
En maininnut sanallakaan veneen laillisista kiinnityspisteistä vaan siitä että vinssi ei ole kiinnitysväline.
Ammattikuskiksi itseään kehuvan mielipiteelle en anna mitään arvoa.
Olen siis se mistään mitään tietämätön aloittajakirjoittaja. - Pistäpäfaktojavaihteeksi
hfudilfidhgvpds kirjoitti:
Taustoja en todellakaan tiedä mutta sen näin että vene tankattiin ja lähdettiin posottamaan pikatielle eikä yhtään liinaa ollut mistään kohdasta veneen yli. Senkin tiedän ettei vinssin salpa kestä nykivää liikettä pitempiä aikoja. Senkin tiedän että kuorma on kiinnitettävä asianmukaisesti eikä isossa veneessä yksi liina ole riittävä.
En maininnut sanallakaan veneen laillisista kiinnityspisteistä vaan siitä että vinssi ei ole kiinnitysväline.
Ammattikuskiksi itseään kehuvan mielipiteelle en anna mitään arvoa.
Olen siis se mistään mitään tietämätön aloittajakirjoittaja.Jaa, annatko arvoa Suoemn laille, jota se kuski siteerasi?
Vaikutti hiukan sinua fiksummalta kaverilta ja tuntui tietävän aika paljon kuorman sitomisesta. Siitä kai tässä oli kysymys vai oliko kuitenkin enemmän sinun herkästä hipiästäsi?
Faktathan oli oikei, vai mikä kohta sitomisessa ei vastaa sinun omaa mieltymystäsi? - Perheenisä-1968
hfudilfidhgvpds kirjoitti:
Taustoja en todellakaan tiedä mutta sen näin että vene tankattiin ja lähdettiin posottamaan pikatielle eikä yhtään liinaa ollut mistään kohdasta veneen yli. Senkin tiedän ettei vinssin salpa kestä nykivää liikettä pitempiä aikoja. Senkin tiedän että kuorma on kiinnitettävä asianmukaisesti eikä isossa veneessä yksi liina ole riittävä.
En maininnut sanallakaan veneen laillisista kiinnityspisteistä vaan siitä että vinssi ei ole kiinnitysväline.
Ammattikuskiksi itseään kehuvan mielipiteelle en anna mitään arvoa.
Olen siis se mistään mitään tietämätön aloittajakirjoittaja.Voi jestas sentään nyt oikeasti...
Sinähän olet siis ihan puhtaaksi keitetty Suomi-Sosiaalidemokraatti, joka keskittyy arjessaan siihen, että millä minä voin häiritä tai kontrolloida minua paremmin menestyvien elämää....
Vinssin salpa muuten kestää kireänä ihan hemmetin hyvin ylläpitää sitä "keula paikallaan" -otetta minkä kärryn keulatoppari vinssi hoitaa jonkun Busterin kanssa noin 200% varmuudella.
Tämä on mielestäni vähän samassa kategoriassa jos joku kirjoittaisi tänne "Naapurin mies osti uuden Merzun tehdäkseen vaikutuksen uuteen panoonsa.. eikö tuo ole liikenneturvallisuuden vaarantamista".
Eli, mitä sinä teit asialle tämän valtaisan turvallisuusriskin nähdessäsi?? No.. et tehnyt yhtään mitään... tekemisen sijaan päätit sitten kirjoittaa tänne suuressa hurskaudessasi.
Applodeja?? - HyvväHuomio
hfudilfidhgvpds kirjoitti:
Taustoja en todellakaan tiedä mutta sen näin että vene tankattiin ja lähdettiin posottamaan pikatielle eikä yhtään liinaa ollut mistään kohdasta veneen yli. Senkin tiedän ettei vinssin salpa kestä nykivää liikettä pitempiä aikoja. Senkin tiedän että kuorma on kiinnitettävä asianmukaisesti eikä isossa veneessä yksi liina ole riittävä.
En maininnut sanallakaan veneen laillisista kiinnityspisteistä vaan siitä että vinssi ei ole kiinnitysväline.
Ammattikuskiksi itseään kehuvan mielipiteelle en anna mitään arvoa.
Olen siis se mistään mitään tietämätön aloittajakirjoittaja."Olen mistään mitään tietämätön aloittajakirjoittaja."
Niin olet. Hyvin päätetty keskustelu - fghjklkjhgfdfghjkl
Perheenisä-1968 kirjoitti:
Voi jestas sentään nyt oikeasti...
Sinähän olet siis ihan puhtaaksi keitetty Suomi-Sosiaalidemokraatti, joka keskittyy arjessaan siihen, että millä minä voin häiritä tai kontrolloida minua paremmin menestyvien elämää....
Vinssin salpa muuten kestää kireänä ihan hemmetin hyvin ylläpitää sitä "keula paikallaan" -otetta minkä kärryn keulatoppari vinssi hoitaa jonkun Busterin kanssa noin 200% varmuudella.
Tämä on mielestäni vähän samassa kategoriassa jos joku kirjoittaisi tänne "Naapurin mies osti uuden Merzun tehdäkseen vaikutuksen uuteen panoonsa.. eikö tuo ole liikenneturvallisuuden vaarantamista".
Eli, mitä sinä teit asialle tämän valtaisan turvallisuusriskin nähdessäsi?? No.. et tehnyt yhtään mitään... tekemisen sijaan päätit sitten kirjoittaa tänne suuressa hurskaudessasi.
Applodeja??Idiootit jotka jättävät kuorman sitomatta kunnolla, vaarantavat muiden turvallisuuden liikenteessä. Vinssin lukitus ei ole tarkoitettu kuorman sitomiseen, vaijeri voi löystyä monestakin syystä ja irrota. Vene voi hakea töyssyissä paikkaansa trailerilla, keula voi nousta ja vaijeri löystyy, tiukassa väistöliikkeessä voi käydä myös huonosti, jos vene on kiinni vain keulasta.
- Schlepper
Onhan noita paatteja nähty tuolla tienposkessa kun nämä pelkän vinssinvarassa kuljettaneet ovat niitä sinne pudotelleet.
Nykyisin on saatavilla käteviä räikkäliinoja, joten kuorman jättäminen sitomattomatta on pelkkää huolimattomuutta.
- SanoiTapioLiinoja
Liinoja puuttuu ellet ymmärrä edes kiinnittää venettä.
- Eityhmä
Ei veneen tarvitse olla sidottu trailerilla, jos ei kulussa!
- LukekaaLaki
Tämä keskustelu on oikeastaan ihan yhtä turha kuin keskustelu siitä saako ajaa ylinopeutta ja jos saa, niin kuinka paljon.
Asetuksessa määrätään yksiselitteisesti miten kuorma tulee sitoa. Kaikki vastuu on ajoneuvon kuljettajalla. Siihen kuuluu myös sidonnan tarkastaminen ja korjaaminen matkan aikana.
Taaksepäin liikkumisen estävän sidonnan pitää olla puolet kuorman massasta. Joku hyvin valittu vinssi voi riittää siihen, mutta kaikki vinssit eivät sovellu siihen eikä mikään vinssi sovellu kaikelle kuormalle.
Sidonnan pitää olla kireällä. Löysä sidonta antaa lastin liikkua, jolloin voimat moninkertaistuvat eikä 350 kg enää riitä 700 kg veneelle. Viime kädessä sidonnan riittävyys ratkaistaan ratsiassa tai raastuvassa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli305842Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm144404Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle403247IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm522981Israel aloitti 3. maailmansodan
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.3391569Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista
Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas861338- 681313
Nainen, meidän talossa on säännöt
1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E2321216- 791169
Natoon liittyminen on alkanut kaduttaa.
Nato on muuttunut niin paljon, että se ei ole enää se mihin haluttiin liittyä. Usa on vetäytynyt ja 5% osuus valtion tul4011161