Kun ei vain enää jaksa

Lambi

Olen alkoholisti, juoppo, viinan suurkuluttaja... ja tiedän sen. Ja suurimmaksi osaksi vain minä itse. Pystyn pitämään pokkani ja peittelemään juomistani - suurimmaksi osaksi, muilta. En itseltäni. Enää vuosiin.
Ympärilläni on rakkaita ihmisiä vaikka olen silti yksin. Henkisesti.
Keskustelen usein ja paljon pullon kanssa, Useimmin kaverin kyljessä lukee Tapio. Kuuntelee, ei vastaa,
Edessäni on vaihtoehtoja, Hyviä ja vielä parempia. Tiedän että olen ja olisin hyvä - vaikka missä. Kumppanina, äitinä, ruoalaittajana, kollegana - ja olen sitä kaikkea aina kun tarvitaan. Olen kuitenkin vain robotti joka hymyilee nyt ja itkee kulman takana.
Nyt mietin onko parempi pikkuhiljaa vain hiipua pois vai yrittää löytää suunta johonkin, eteenpäin, ylöspäin... mihin tahansa, Ikää ja kokemusta jo on - mutta en ole vanha. Ikä on vain numeroita.
Jos tuntuu tutulta, vastaa ihmeessä. Tässä istun ja mietin mitä tekisin....

6

51

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 1717171

      Alkoholistin tie on yksinäisyyden tie ja sitähän se "Tapio" haluaakin. Se haluaa että olet vain hänestä kiinnostunut, annat kaikkesi jopa terveytesi ja henkesi mitään itse saamatta. Ehkä jonkun harhan ja illuusion joskus ohimenevästi saat jotta taas turvaisit "häneen". Ei "Tapio" halua että sinusta on vaikka mihin! Jätä se!

    • 6000-päivää

      "suurimmaksi osaksi vain minä itse. Pystyn pitämään pokkani ja peittelemään juomistani - suurimmaksi osaksi, muilta."

      Yllättyisit jos tietäisit kuinka hyvin läheisesi - ja vieraammatkin - ovat selvillä juomisestasi.

      Alko on mielialamyrkky. Mielialan parantaa vain siitä luopuminen.

    • kaksinkäsin_itsetuhoa

      Tarinasi tuntuu tutulta kuin olisin itse kirjoittanut tuon. Se mikä tarinassasi on hyvä on se, että ajattelet asiaa ja ilmeisesti tahdot irti viinan kiroista. En ole mikään neuvojen antaja, mutta kokenut alkoholismin tuottamat tuskat ja voimattomuuden tunteen. Olen ollut yrittäjä kolmen vuosikymmenen ajan ja olen sitä edelleen.
      En puolustele käyttöäni sillä, että koin ankaraa stressiä ja käydessäni lääkärin pakeilla ainoa kommentti oli työtä ja tupakka ja viina pois. "Stressilääkkeeni" hain Alkosta.
      Pikkuhiljaa määrät kasvoivat jokapäiväiseksi juomiseksi. Rahaa ei ollut hirveästi vaan ei ollut pulaakaan, koska miehiä oli hommissa. Takkahuone oli se kammio jonne sulkeuduin tuhoamaan itseäni. Sitä jatkui ja jatkui, kuitenkin mielessäni kävin kamppailua omaa itseäni vastaan, sitä kesti ja kesti. En halunnut kuihtua pois, vaan halusin olla se entinen arvokas ihminen niinkuin sinäkin tahdot ja olet.
      Ne yksinäiset ajatukset, tuskan tunteet j, tuhannet rukoukset ja elämänhalu jollakin tavalla pitivät päätäni pinnalla. Sitten pikkuhiljaa tuli huimauskohtauksia. Vaimollekerroin sen johtuvan kolarissa saamastani niskavammasta kuten luulin niin itsekin ja päätin että niska on kuvattava.. Autolla oli vaikea ajaa kapeikoissa. Poikani kyyti minut TAYS:an. Olise aika yllätys, kun hoitaja mittasi verenpaineeni. Näin hänen kasvoista että ei kaikki ollut hyvin. Toinen mittaus ja tunnin levon jäjkeen verenpaineet olivat 246/150, sokeriarvot 33, veri ihanlitkua,silmänpaineet
      korkealla ,kolestrolit korkealla. Tämän kaikki sain aikaiseksi muutamassa vuodessa. Tietenkin sairaslomaa ja lääkiys mm. insuliinia pistoksina ja lisäksi pillereitä. Tämä paketti sai minut ajattelemaan vielläkin enemmän omaa olotilaani ja mitä olin tehnyt itselleni ja aiheuttanut pahaa mieltä läheisille. Ainoa lohtu asiassa etten oluut räyhä, vaikka olin myrkyn vaikutuksessa. Kuitenkin tässä vaiheessa tunsin että nyt on hyvä tehdä muutos elämässä. Alkoholi jäi pois pilaamasta hyvää elämää ja sen myötä vaimoni, lapseni, kaikki läheiseni, ystäväni, tuttavani saivat minut takaisin sellaisena kuin oli ollut. Myös heidänkin ilo palasi.
      Siis en neuvo sinua, että jätä se alkoholi tai miksi juot. Kerroin vain sinulle oman tarinani. Jos tämä käy pienestä vertaistuesta niin hyvä. Oma tilanteeni on se, että teen töitä normaalisti, insuliinipiikkiä ja verenpainelääkitystä en tarvitse, veri on O.K. kolestrolitO.K. Paino pudonnut 18 kg. Olen muuttanut ruokailutottumuksiani.
      Kuten tiedät niin helppoa se ei ole, mutta taistelun kautta palkinnoksi saa voiton
      ja hyvän elämän takaisin. Toivon ja uskon sinun jaksavan ja nousevan jaloillesi, mutta usko itsekin väkevästi, auriko paistaa vaikka sitä et tänään näe, jonakin päivänä pilvet poistuvat ja lämpö hyväilee. JAKSAMISTA, ONNEA,HYVÄÄ LOPPUVUOTTA JA JOULUA.

      • Lambi

        Kiitos Sinulle ja toki myös muille vastanneille. Yritän taas huomenna, niinkuin olen yrittänyt lähes joka aamu. Tämänhetkinen työttömyys (ei alkoholin takia) ja sitä kautta rahattomuus on yhtä helvettiä, paperisotaa viranomaisten kanssa ja armopaloilta tuntuvat pikkurahat joita joutuu viikko toisensa jälkeen hakemaan uudelleen ja uudelleen. Ruoka ei lopu, sen tiedän, osaan hyödyntää tarjoukset ja pakastimen käytön. Yritän täyttää vapaa-ajan velvollisuuteni ja käyn syksyllä aloittamissani harrastuksissa mutta sisin minä ei niistä tunnu saavan mitään irti. Unettomuus, jatkuva valvominen, ajatusten pyöriminen ympyrää... yölliset treffit 'Tapion' kanssa turruttavat yhtä hyvin pahat kuin hyvätkin ajatukset ja vähitellen valuu valveillaolon ja unen välimaastossa aamuyön tunneista aamuun ja seuraavaan päivään.
        Mutta minä aion nousta, olen sen tehnyt monta kertaa aikaisemminkin. Elämä on tiputtanut monttuun monta kertaa, mutta montuissani on aina jousitettu pohja ja pääsen ylös ja reunalle. Jatkan tasamaastoa kunnes tulee taas uusi monttu... ja seuraava... Olen kuullut ihmettelyä kuinka aina vain jaksan jatkaa, kun moni muu olisi jo luovuttanut. Ehkä tämäkin että saan taas kasattua asiat sanoiksi rakentaa niitä portaita joita kohti menen. Kun saisin vain sen 'Tapion' jätettyä sinne kuopan pohjalle enkä roikottaisi sitä käsipuolessa mukanani.
        Toivon sydämestäni onnea, iloa ja menestystä kaikille täällä palstalla kävijöille - toki myös itselleni. Yksin ja itsenäisesti se päätös on tehtävä katkaisenko suhteeni muoviseen yövieraaseeni. Lupaan yrittää.


    • äijänköriläs

      Kysy joltain aa-gimmalta

    • OlenMiettinyt

      Sinulle Lambi. Uskon että sinä raitistut. Uskon, että sinä pystyt vähentämään alkoholin käyttöäsi. Lue tämän palstan juttuja, siellä on hyviä kokemuksia raitistumisen onnistumisesta. Sitäkin enemmän lue Päihdelinkin juttuja. Saat ihan uskomattoman paljon apua niistä.

      Tutkiskele itseäsi, ja vastaa kysymykseen, miksi juot. Sinun ei tarvitse selittää kenellekään syitäsi juoda - tai olla juomatta.

      Elämä on paljon parempaa ilman alkoholia. Muistele itseäsi lapsena: iloitsit ja nauroit, juoksit ja hypit -- kaikki ilman alkoholia. Sellainen elämä - iloinen elämä - on mahdollista nytkin. Lapsista: ei lapsille juoteta viinaa. Eivät lapset käytä alkoholia. Koska se on myrkkyä. Suojele sisäistä itseäsi, sisäistä lastasi liialta myrkyltä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      59
      1927
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      49
      1672
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1594
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1505
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1425
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1173
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1148
    Aihe