Mihin nastoja tarvitaan

Niitä tarvitaan teiden jyrsimiseen. KULUTTAmaan tiet vaarallisen uraisiksi ja karkeiksi tiet, jotta melutaso nousee ja renkaat kuluu aivan silmissä, että kalliiksi ja vaarallisiksi tekee nastapellet autoilun meille kitkarengas autoilijoille.

34

77

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • järki_autoilija

      Edelleen nastojen tarkoitus on turvata turvallinen liikenne kaikissa olosuhteissa, myös niissä missä muilla rengastyypeillä on turvatonta. Sinunkin on turvallisempi ajella karhennetulla tiellä kitkoinesi. Vain ja ainoastaan kysymys on liikenneturvallisuudesta, tutkimusten mukaan liikennekuolemia tulisi enemmän jos nastat kiellettäisiin, puhumattakaan lievemmistä kolareista. Myös ilmanlaatu huononisi, sillä hiekoitusta ja suolausta olisi lisättävä huomattavasti.

      • Onnettomuudet ei ole lisääntynyt yhtään maissa joissa nastat on kielletty. Nykyisin jo suolataan teitä paljon joten sitä ei voi enää lisätä. Pikkutiet ovat suolaamattomia ja sielläkin ajetaan Kitkoilla ilman vaikeuksia ja ilmansaasteet ovat nastojen syy, kun irrottaa tiestä hiukkasia.


      • suuriAutoilija

        Tutkimuksia on niín monia ja jos viittaat johonkin Norjan tutkimukseen, niin lue se uudelleen niin ymmärrät miksi ei.
        Pikkuteillä suolaamattomilla jäätiköillä ei pärjää lainkaan ilman nastoja, sen tiedän ihan kokemuksesta. Ei siellä Tzadissa tietenkään asiaa voi ymmärtää. Maantiepölystä vain noin 2% on nastojen syytä VTT:n tutkimuksen mukaan. Oliskos joku muu syynä, esim. hiekoitus, suolaus, huono tienpito ja tietenkin kitkat jotka tuovat pikkukiviä teille jauhaantumaan pölyksi. Kitkarenkailla kun ajaa pienenkin pätkän hiekkatiellä tai reilusi hiekoitetulla pihalla, niin yhden renkaan lamelleihin kertyy helposti 200 kpl piveä ja ne sitten jauhetaan pölyksi tai singotaan takana ajavan tuulilasiin.
        Miksi muualla maailmassa on ongelmia ilmansaasteiden kanssa, vaikka siellä on käytännössä kesä ympäri vuoden?


      • suuriAutoilija kirjoitti:

        Tutkimuksia on niín monia ja jos viittaat johonkin Norjan tutkimukseen, niin lue se uudelleen niin ymmärrät miksi ei.
        Pikkuteillä suolaamattomilla jäätiköillä ei pärjää lainkaan ilman nastoja, sen tiedän ihan kokemuksesta. Ei siellä Tzadissa tietenkään asiaa voi ymmärtää. Maantiepölystä vain noin 2% on nastojen syytä VTT:n tutkimuksen mukaan. Oliskos joku muu syynä, esim. hiekoitus, suolaus, huono tienpito ja tietenkin kitkat jotka tuovat pikkukiviä teille jauhaantumaan pölyksi. Kitkarenkailla kun ajaa pienenkin pätkän hiekkatiellä tai reilusi hiekoitetulla pihalla, niin yhden renkaan lamelleihin kertyy helposti 200 kpl piveä ja ne sitten jauhetaan pölyksi tai singotaan takana ajavan tuulilasiin.
        Miksi muualla maailmassa on ongelmia ilmansaasteiden kanssa, vaikka siellä on käytännössä kesä ympäri vuoden?

        > Pikkuteillä suolaamattomilla jäätiköillä ei pärjää lainkaan ilman nastoja

        Kerro minne voi tulla kokeilemaan. Itse en ole tästä maasta (tai mistään muustakaan) vielä löytänyt sitä keliä/paikkaa, jossa ei ilman nastoja pärjäisi.

        Toki joissain tilanteissa nastoilla on parempi pito kuin kitkalla. Lähinnä siis paksulla jäällä, jonka päällä on vettä. Musta jää tai tarpeeksi pakkasta, niin kitka pitää käytännössä yhtä hyvin... Toki tuotakin tilannetta vastaan tulee pari kertaa vuodessa, silloin nastoista olisi hyötyä etenemisnopeuden kannalta, mutta eivät ne nyt tietenkään turvallisuutta parantaisi.


      • vajakeille..sähköhoitoa
        suuriAutoilija kirjoitti:

        Tutkimuksia on niín monia ja jos viittaat johonkin Norjan tutkimukseen, niin lue se uudelleen niin ymmärrät miksi ei.
        Pikkuteillä suolaamattomilla jäätiköillä ei pärjää lainkaan ilman nastoja, sen tiedän ihan kokemuksesta. Ei siellä Tzadissa tietenkään asiaa voi ymmärtää. Maantiepölystä vain noin 2% on nastojen syytä VTT:n tutkimuksen mukaan. Oliskos joku muu syynä, esim. hiekoitus, suolaus, huono tienpito ja tietenkin kitkat jotka tuovat pikkukiviä teille jauhaantumaan pölyksi. Kitkarenkailla kun ajaa pienenkin pätkän hiekkatiellä tai reilusi hiekoitetulla pihalla, niin yhden renkaan lamelleihin kertyy helposti 200 kpl piveä ja ne sitten jauhetaan pölyksi tai singotaan takana ajavan tuulilasiin.
        Miksi muualla maailmassa on ongelmia ilmansaasteiden kanssa, vaikka siellä on käytännössä kesä ympäri vuoden?

        "Miksi muualla maailmassa on ongelmia ilmansaasteiden kanssa...". Oletko nyt ihan tosissasi?


      • Älä_valehtele
        autoilija kirjoitti:

        Onnettomuudet ei ole lisääntynyt yhtään maissa joissa nastat on kielletty. Nykyisin jo suolataan teitä paljon joten sitä ei voi enää lisätä. Pikkutiet ovat suolaamattomia ja sielläkin ajetaan Kitkoilla ilman vaikeuksia ja ilmansaasteet ovat nastojen syy, kun irrottaa tiestä hiukkasia.

        Paitsi Norjan kokemukset, jossa henkilövahingot kasvoivat heti 2% kun nastojen käyttöä rajoitettiin. Siis henkilövahingot, peltivauriot tämän päälle, joita tietysti on moninkertainen määrä. Kuten myös suomalainen nastatutkimus arvioi mm suojatieonnettomuuksien kasvavan peräti 20%. Ja tuon suomalaistutkimuksen tavoitehan oli nimenomaan selvittää nastojen käyttön haittoja eli ei mikään tasapuolinen liikenneturvallisuustutkimus.

        Älä siis tahallasi kirjoita puuta heinää.

        No joko kohta taas teet uuden avauksen tästä samasta aiheesta? Vai odotatko vielä hetken?


      • Älä_valehtelu
        Älä_valehtele kirjoitti:

        Paitsi Norjan kokemukset, jossa henkilövahingot kasvoivat heti 2% kun nastojen käyttöä rajoitettiin. Siis henkilövahingot, peltivauriot tämän päälle, joita tietysti on moninkertainen määrä. Kuten myös suomalainen nastatutkimus arvioi mm suojatieonnettomuuksien kasvavan peräti 20%. Ja tuon suomalaistutkimuksen tavoitehan oli nimenomaan selvittää nastojen käyttön haittoja eli ei mikään tasapuolinen liikenneturvallisuustutkimus.

        Älä siis tahallasi kirjoita puuta heinää.

        No joko kohta taas teet uuden avauksen tästä samasta aiheesta? Vai odotatko vielä hetken?

        Niin.
        Unohtui mainita, että Norjassa tuon nastarajoituksen yhteydessä lisättiin tienhoitoa ja liukkauden torjuntaa merkittävästi. Mitähän mahtoi tuo liukkaudentorjunta tarkoittaa käytännössä?
        Hyvä kysymys on tietysti sekin, löytyisikö Suomesta lisämäärärahas parantaa tienhoitoa nastakiellon yhteydessä kuten ökyrikas Norja teki.

        Tästäkin huolimatta henkilövahinkoihin johtaneet onnettomuudet kasvoivat heti tuon 2%:n verran.


      • MissäNeKivetOn
        suuriAutoilija kirjoitti:

        Tutkimuksia on niín monia ja jos viittaat johonkin Norjan tutkimukseen, niin lue se uudelleen niin ymmärrät miksi ei.
        Pikkuteillä suolaamattomilla jäätiköillä ei pärjää lainkaan ilman nastoja, sen tiedän ihan kokemuksesta. Ei siellä Tzadissa tietenkään asiaa voi ymmärtää. Maantiepölystä vain noin 2% on nastojen syytä VTT:n tutkimuksen mukaan. Oliskos joku muu syynä, esim. hiekoitus, suolaus, huono tienpito ja tietenkin kitkat jotka tuovat pikkukiviä teille jauhaantumaan pölyksi. Kitkarenkailla kun ajaa pienenkin pätkän hiekkatiellä tai reilusi hiekoitetulla pihalla, niin yhden renkaan lamelleihin kertyy helposti 200 kpl piveä ja ne sitten jauhetaan pölyksi tai singotaan takana ajavan tuulilasiin.
        Miksi muualla maailmassa on ongelmia ilmansaasteiden kanssa, vaikka siellä on käytännössä kesä ympäri vuoden?

        Taloudessamme on kaksi autoa joista toisessa on kitkarenkaat. Miksei siinä autossa olevissa kitkarenkaissa näy ensimmäistäkään kiveä kun autolla pihalle kurvaa ja pysähtyy? On täysin paskapuhetta että kitkarenkaisiin muita renkaita enemmän kiviä jäisi.


      • suuriAutoilija kirjoitti:

        Tutkimuksia on niín monia ja jos viittaat johonkin Norjan tutkimukseen, niin lue se uudelleen niin ymmärrät miksi ei.
        Pikkuteillä suolaamattomilla jäätiköillä ei pärjää lainkaan ilman nastoja, sen tiedän ihan kokemuksesta. Ei siellä Tzadissa tietenkään asiaa voi ymmärtää. Maantiepölystä vain noin 2% on nastojen syytä VTT:n tutkimuksen mukaan. Oliskos joku muu syynä, esim. hiekoitus, suolaus, huono tienpito ja tietenkin kitkat jotka tuovat pikkukiviä teille jauhaantumaan pölyksi. Kitkarenkailla kun ajaa pienenkin pätkän hiekkatiellä tai reilusi hiekoitetulla pihalla, niin yhden renkaan lamelleihin kertyy helposti 200 kpl piveä ja ne sitten jauhetaan pölyksi tai singotaan takana ajavan tuulilasiin.
        Miksi muualla maailmassa on ongelmia ilmansaasteiden kanssa, vaikka siellä on käytännössä kesä ympäri vuoden?

        Saksassa ja Kanadassa ja USA :saa ei lisääntynyt onnettomuudet ja Saksan vuoristo on pahempi kuin Suomessa ja jäisi sivu teitä olen ajanut Kitkoilla jo 20 vuotta


      • Useat

        ovat ajaneet jo n.kuukauden kehä III sisäpuolella nastarenkaat alla.
        Liian kallis hinta "turvallisuudesta".
        Jo toinen kuukausi lämmintä ja vesikeliä on mahdollista.
        Nastat pitäisi täällä kieltää,kitkat alle.


      • Älä_valehtele kirjoitti:

        Paitsi Norjan kokemukset, jossa henkilövahingot kasvoivat heti 2% kun nastojen käyttöä rajoitettiin. Siis henkilövahingot, peltivauriot tämän päälle, joita tietysti on moninkertainen määrä. Kuten myös suomalainen nastatutkimus arvioi mm suojatieonnettomuuksien kasvavan peräti 20%. Ja tuon suomalaistutkimuksen tavoitehan oli nimenomaan selvittää nastojen käyttön haittoja eli ei mikään tasapuolinen liikenneturvallisuustutkimus.

        Älä siis tahallasi kirjoita puuta heinää.

        No joko kohta taas teet uuden avauksen tästä samasta aiheesta? Vai odotatko vielä hetken?

        Voisi sitä vaikka kokeilla lisääntyykö onnettomuudet kun nastat kielletään Minä sanon, että ei lisääntyny


      • pelle.se.on
        autoilija kirjoitti:

        Voisi sitä vaikka kokeilla lisääntyykö onnettomuudet kun nastat kielletään Minä sanon, että ei lisääntyny

        "Voisi sitä vaikka kokeilla lisääntyykö onnettomuudet kun nastat kielletään"

        Ja jos lisääntyy niin palstapelle "autoilija" arto maksaa korvaukset uhreille/omaisille, vai, hip.hip hurraa!! on siinä tavilla esitys.

        " Minä sanon, että ei lisääntyny"

        Palstapellen sanomisilla, koska ovat tyhmän pään tyhmiä tuotoksia, ei koskaan ole ollut, eikä tule oleman, mitään painoarvoa.


    • Sinä_taas

      Sinusta varmaa fiksu teko tehdä uusi avaus prikulleen samasta asiasta, jossa olet saanut jo pahasti nenillesi nimenomaan tuon mielipiteesi osalta. Eikö kanttisi kestänyt enää jatkaa sitä olemassaolevaa keskustelua?

      Ei faktat mihinkään muutu, vaikka kuinka yrität niitä kumota tekemällä uusia avauksia, kuten olet jäänyt edellisessä keskustelussa pahasti jyrän alle.

      Tapasi muistuttaa nykyVenäjän tyyliä. Ei myönnetä mitää, vaikka 'savuava ase on vielä käsissä', vaan toistetaan ja toistetaan valhetta niinkauan että muut kyllästyy ja väittäjä itse alkaa jo siihen uskoa. Muiden kyllästyminen ja noteeraamatta jättäminen ei tarkoita sitä, että viesti olisi saavuttanut tarkoituksensa eli valheet muuttuneet tosiasioiksi. Ehei, muut vain lopettavat typeryksen kanssa väittelyn. Tiedäthän jo kauan tiedetyn viisauden: typerysten ja fanaatikkojen kanssa ei kannata väitellä.

      • Tuttu_fanaatikko

        Tämä nimimerkki 'autoilija' harrasti tätä samaa temppua jokunen aika sitten, ehkä noin parisen vuotta sitten. Muistan hyvin.
        Hävisi sitten keskusteluista tuolla nimimerkillä, mutta näköjään taas palannut.

        Teki muuten kansalaisaloitteen nastarenkaiden kieltämiseksi. Meni täysin persheellen, kun allekirjoittajia ei ilmaantunut. Tietenkään ei.


      • vajakit..sähköhoitoon
        Tuttu_fanaatikko kirjoitti:

        Tämä nimimerkki 'autoilija' harrasti tätä samaa temppua jokunen aika sitten, ehkä noin parisen vuotta sitten. Muistan hyvin.
        Hävisi sitten keskusteluista tuolla nimimerkillä, mutta näköjään taas palannut.

        Teki muuten kansalaisaloitteen nastarenkaiden kieltämiseksi. Meni täysin persheellen, kun allekirjoittajia ei ilmaantunut. Tietenkään ei.

        Eipä ole mikään ihme, jos ei allekirjoittajia nastakieltoon löytynyt. Meinaatko että etelän vajakki, joka vaihtaa nastat alle joka syksy hyvissä ajoin, allekirjoittaisi tuollaisen. Vajakki kyllä allekirjoittaisi aloitteen nastojen sallimiseksi vuoden ympäri. Eihän sitä ikinä tiedä, koska liukas keli yllättää.


    • Oikaisu

      Urat tielle syntyvät raskaan liikenteen painosta. pitäisi jo järjen sanoa, jos asvaltin paksuus on n,5cm ja ura saman verran. jos ura tulisi henkilöautosta jossa on nastarenkaat, olisi asvaltti pykinyt rikki uran kohdalta. kun nyt on halkeamia uran reunoilla. joten raskasliikenne tekee urat.

      Tien karkeus tulee huonosta sekoitus suhteesta tietä tekiessä. irtonainen kiviaines irtoaa ja tulee karkea pintaa jo vuoden käytön jälkeen. puhdas asvallti on joustavaa ja sitä ei nastarengas louhi. mutta kun siihen sekoitetaan kiviainesta sen painon sieto kyky kasvaa, mutta silloin myös kiviaines murkautuu pois tienpinnasta pölyksi.

      Kitkaregas kerää Kitkauriinsa kiviä ja pölyä, jotka rengas sinkoaa suurella nopudella joka suuntaan. myös alaspäin. kivien sermät ovat monta kertaa terävemmät kun nasta renkaan tylpät nastat. myös kitkarenkaan veden nostokyky on isompi jolloin veden voima syö tietä suuremmalla teholla kun nastarenkaat.

      • Selitätkö vielä, miksi urat tulevat nopeimmin moottoriteiden ohituskaistoille, joilla juurikaan ei raskasta liikennettä näy? Tai miksi niiden leveys on aika tarkkaan henkilöauton raideleveyden verran, eikä esimerkiksi rekan tai bussin leveyden verran? Ja kas kummaa, kun se ura alkaa olla syvempi, alkaakin alta paistamaan ihan erinäköinen asfaltti...

        Tuo oli minulle uutta (oikeasti, en juuri epäile), että kitkarenkaan vedennostokyky on nastarengasta suurempi. Loogistahan se on, kun kitkarenkaan pidosta suuri osa perustuu imukuppiefektiin. Tämä on tärkeä liikenneturvallisuutta parantava seikka. Kitkarengas siis kuivaa tienpintaa tehokkaammin kuin nastarengas. Hyvä me! :)


      • qwxqqqqqq

        Ohituskaistan asfaltti on halvempaa, enemmän bitumia kuin kiveä.


      • RaskaatUrat
        TheRat kirjoitti:

        Selitätkö vielä, miksi urat tulevat nopeimmin moottoriteiden ohituskaistoille, joilla juurikaan ei raskasta liikennettä näy? Tai miksi niiden leveys on aika tarkkaan henkilöauton raideleveyden verran, eikä esimerkiksi rekan tai bussin leveyden verran? Ja kas kummaa, kun se ura alkaa olla syvempi, alkaakin alta paistamaan ihan erinäköinen asfaltti...

        Tuo oli minulle uutta (oikeasti, en juuri epäile), että kitkarenkaan vedennostokyky on nastarengasta suurempi. Loogistahan se on, kun kitkarenkaan pidosta suuri osa perustuu imukuppiefektiin. Tämä on tärkeä liikenneturvallisuutta parantava seikka. Kitkarengas siis kuivaa tienpintaa tehokkaammin kuin nastarengas. Hyvä me! :)

        Ilmeisesti tämä sama nimimerkki suoltaa tuota samaa paskaa raskaankaluston aiheuttamista urista vaikka sille monta kertaa kerrottu ihan kuvienkin avulla ettei henkilöautojen raideleveyden mukaisia uria voi raskaskalusto paripyörineen aiheuttaa. Sille vaan ei järkipuhe ja faktat mene jakeluun. Raskaskalusto kyllä rasittaa tiestöä ja tienpohjia mutta niitä uria mitä teiltämme valitettavan paljon löytyy ei raskaskalusto aiheuta.


      • missämuka
        TheRat kirjoitti:

        Selitätkö vielä, miksi urat tulevat nopeimmin moottoriteiden ohituskaistoille, joilla juurikaan ei raskasta liikennettä näy? Tai miksi niiden leveys on aika tarkkaan henkilöauton raideleveyden verran, eikä esimerkiksi rekan tai bussin leveyden verran? Ja kas kummaa, kun se ura alkaa olla syvempi, alkaakin alta paistamaan ihan erinäköinen asfaltti...

        Tuo oli minulle uutta (oikeasti, en juuri epäile), että kitkarenkaan vedennostokyky on nastarengasta suurempi. Loogistahan se on, kun kitkarenkaan pidosta suuri osa perustuu imukuppiefektiin. Tämä on tärkeä liikenneturvallisuutta parantava seikka. Kitkarengas siis kuivaa tienpintaa tehokkaammin kuin nastarengas. Hyvä me! :)

        Missäköhän sellaisia moottoriteitä on missä ei ohituskaistoilla ole raskasta liikennettä? Kyllä minä olen kaikilla Suomen moottoriteillä silloin tällöin nähnyt raskastakin liikennettä ohituskaistoilllakin koska jotkut urpot henkilöautoilijat ajavat oikealla kaistalla alle nopeusrajoituksen.


      • missämuka kirjoitti:

        Missäköhän sellaisia moottoriteitä on missä ei ohituskaistoilla ole raskasta liikennettä? Kyllä minä olen kaikilla Suomen moottoriteillä silloin tällöin nähnyt raskastakin liikennettä ohituskaistoilllakin koska jotkut urpot henkilöautoilijat ajavat oikealla kaistalla alle nopeusrajoituksen.

        Seuraavaksi voinet tutustua sanan "juurikaan" merkitykseen.

        Vai onko olemassa jonkinnäköinen optimi määrä raskasta liikennettä, joka muodostaa urat, mutta sitä sata kertaa suurempi määrä ei niitä uria muodosta? Oikealla kaistalla kun on kertaluokkia enemmän sitä raskasta liikennettä kuin vasemmalla, ja silti ne urat muodostuvat käytännössä ensin vasemmalle...


    • autoilija_

      Niitä kitkarenkaita tarvitaan teiden jyrsimiseen. KULUTTAmaan tiet vaarallisen uraisiksi ja karkeiksi tiet, jotta melutaso nousee ja renkaat kuluu aivan silmissä, että kalliiksi ja vaarallisiksi tekee kitkapellet autoilun meille nastarengas autoilijoille.

    • pelle.se.on

      Palstapelle "autoilija" arto se vaan jaksaa "yllättää" vuosi vuoden jälkeen yhä typerämmiksi käyvillä avauksillaan.
      Tästäkin aiheesta pelle on jo tehnyt vaikka kuinka monta aloitusta ja aina saanut kunnolla turpiin, mutta ei, pelle se vaan sitkeästi jatkaa typeryyksin suoltamista.
      Pelle, sinulle on useasti neuvottu, pysy vaan sovinnolla siellä hiekkalaatikolla sen Plasto Volvosi kanssa ja jätä rengasvalinnoista kommentointi niille jotka siitä todellisuudessa jotain ymmärtää.

      • vajakeille...lääkkeitä

        Mitäs typeryyksiä aloittajan tekstissä oli? Tosiasioitahan nuo olivat.


      • heti.tänään

        Et voi olla tosissas, palstapellen aloituksessa tosiasiota!!!
        Nyt on kyllä syytä tarkistaa lääkityksesi kiireellisesti.


    • Jippanen

      Olette varmaan huomanneet että kitkarenkaiden pehmeät lamellit keräävät kaikki sepelin,ym itseensä ja juuri tähän kitkarenkaan pito osittain perustuukin.Kivi ei kyllä kuluta niin paljoa teitä kuin nasta mutta on ikävä muille autoilijoille singoillessaan renkaasta.

    • tanhurita

      Milloin kehitetään älyrenkaat, joista nastat työntyvät ulos antureiden havaitessa jotain tiettyjä liukkauden merkkejä?

      • jaklöaa

        Ei nastoja tarvitse lainkaan. Vain Suomessa ja Venäjällä saa käyttää rajoituksetta tietyn ajan vuodesta kovametallipiikkejä kumirenkaissa. Muualla on kielletty kokonaan, tai on alueellisia rajoituksia, tai vähintäinkin lisävero tien hakkaamisesta kovamellallipaloilla.


      • Valehtelu_jatkuu
        jaklöaa kirjoitti:

        Ei nastoja tarvitse lainkaan. Vain Suomessa ja Venäjällä saa käyttää rajoituksetta tietyn ajan vuodesta kovametallipiikkejä kumirenkaissa. Muualla on kielletty kokonaan, tai on alueellisia rajoituksia, tai vähintäinkin lisävero tien hakkaamisesta kovamellallipaloilla.

        Miksi kitkafanaatikoille on jatkuvasti vaikeata pysyä tosiasioissa? Eikö muuten paatos onnistu?
        Missään Suomen talviolosuhteista ' nauttivissa' maissa ei nastat ole kielletty kokonaan. Ei edes useimmissa maissa, joissa talvet ovat huomattavasti leudompia kuin Suomessa keskimäärin. Olisi edes hyvä tuntea Suomenkin nastarajoituksia, ne perustuvat kalenteriaikaan. Otapä selvää.
        Mahtaakohan Venäjälläkään saada ajaa rajattomasti nastarenkailla? En nyt jaksa näin tyhjän päiväisen kirjoituksen takia tarkistaa asiaa, mutta epäilenpä. Tuskinpa sinäkään tiedät tästäkään asiasta yhtikäs mitään...

        Suomessa liikenteen verotus on hurjaa, noin 7-10-kertainen siihen mitä tiestöön satsataan. Tästä autoilijoiden osuudesta maksavat nastoilla ajavat noin 80-85%. Kuinka paljon liikenteen ja autoilijoiden verotusta mielestäsi pitisi lisätä, jotta olisit tyytyväinen?
        Tietysti tyypilliseen paatoshenkisen fanaatikon tapaan haluat verotuksen kohdistuvan muihin kuin itseesi. Näinhän se aina menee...


      • vajakeille..lääkitys
        Valehtelu_jatkuu kirjoitti:

        Miksi kitkafanaatikoille on jatkuvasti vaikeata pysyä tosiasioissa? Eikö muuten paatos onnistu?
        Missään Suomen talviolosuhteista ' nauttivissa' maissa ei nastat ole kielletty kokonaan. Ei edes useimmissa maissa, joissa talvet ovat huomattavasti leudompia kuin Suomessa keskimäärin. Olisi edes hyvä tuntea Suomenkin nastarajoituksia, ne perustuvat kalenteriaikaan. Otapä selvää.
        Mahtaakohan Venäjälläkään saada ajaa rajattomasti nastarenkailla? En nyt jaksa näin tyhjän päiväisen kirjoituksen takia tarkistaa asiaa, mutta epäilenpä. Tuskinpa sinäkään tiedät tästäkään asiasta yhtikäs mitään...

        Suomessa liikenteen verotus on hurjaa, noin 7-10-kertainen siihen mitä tiestöön satsataan. Tästä autoilijoiden osuudesta maksavat nastoilla ajavat noin 80-85%. Kuinka paljon liikenteen ja autoilijoiden verotusta mielestäsi pitisi lisätä, jotta olisit tyytyväinen?
        Tietysti tyypilliseen paatoshenkisen fanaatikon tapaan haluat verotuksen kohdistuvan muihin kuin itseesi. Näinhän se aina menee...

        Laitahan sitten niitä faktoja pöytään. Eli missä maissa saa nastoja käyttää. Ja kerro myös mistä tieto on peräisin.


      • KitkamiehilleNappiOtsaan
        vajakeille..lääkitys kirjoitti:

        Laitahan sitten niitä faktoja pöytään. Eli missä maissa saa nastoja käyttää. Ja kerro myös mistä tieto on peräisin.

        Et taida olla ihan terve?


      • vajakeille..lääkitys
        KitkamiehilleNappiOtsaan kirjoitti:

        Et taida olla ihan terve?

        No en kyllä ole. Flunssa vähän vaivaa, mutta miten se kysymykseeni liittyy?


      • Valehtelu_jatkuu
        vajakeille..lääkitys kirjoitti:

        Laitahan sitten niitä faktoja pöytään. Eli missä maissa saa nastoja käyttää. Ja kerro myös mistä tieto on peräisin.

        Oletpa hauska. Kaikkialla missä talviolosuhteita löytyy on nastat sallittuja. Mitä faktoja tästä tarvitset? Lakipykäliäkö, joissa mainitaan nastojen olevan sallittuja.
        Ei se niin mene onneksi vielä, että lakeihin ja säädöksiin kerrotaan mikä on sallittua ja kaikki muu sitten kielletty.

        Kerrotko sinä sen sijaan missä maissa ne ovat kielletty. Siis sellaisissa, joissa on edes lähimainkaan talvet, kuten Suomessa. Näistä löytyy varmasti pykäliä.
        Uskon, että esim Italiassa nastat on kiellettyjä, niin taitaa olla Saksassakin. Ja varmasti useimmissa Afrikan maissa, sitäkään en varsinaisesti tiedä. Arvailen vain, mutta osaatkohan arvioida miksi?

        No jään tässä odottelemaan listaasi maista, jossa nastat kiellettyjä....


      • Tuossa on muutama maa listattuna: http://autobild.fi/uutiset/lue-ulkomaiden-talvirengasmaaraykset-ennen-matkaa

        Noista siis nastat sallittuja:
        - Belgia (erityiset nopeusrajoitukset)
        - Viro
        - Latvia
        - Liettua
        - Valko-Venäjä
        - Venäjä (suositellaan varoitustarraa)
        - Ukraina
        - Luxemburg
        - Islanti
        - Irlanti (tavallaan)

        Merkittäviä kieltäviä maita mm:
        - Saksa
        - Itävalta
        - Sveitsi
        - Italia
        - Ranska
        - ...

        Tietysti klassiset Norja ja Japani tulisi tässä mainita myös. Toisessa sallittu rajoituksin ja toisessa kielletty. Ja talvi on molemmissa vähän haastavampi kuin meillä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      179
      4079
    2. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      115
      2626
    3. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      324
      2224
    4. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      130
      2185
    5. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      53
      1896
    6. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      81
      1495
    7. YLE kirjoittaa - Viritetyt sähköpyörät aiheuttavat ongelmia poliiseille

      "Itse rakennellut ja viritetyt sähköpyörät ovat poliisin ja Liikenneturvan mukaan yleistyvä kirous liikenteessä." https
      Pyöräily
      107
      1361
    8. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      30
      1332
    9. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      24
      1170
    10. Vieläkö pidät minusta

      Vieläkö pidät minusta nuori nainen? Vaikutat etääntyneeltä ja olen ajatellut että haluat olla rauhassa.
      Ikävä
      105
      1051
    Aihe