Uskovaiset ovat fiksautuneet ateismiin

kyökkisykolooki

Kun tätäkin palstaa lueskelee, niin huomaa, että valtaosa keskustelunaloituksista on uskovaisen tekemiä. Trollauksia ehkä, mutta silti uskovaisen tekemiä. Tästä herääkin kysymys, miksi uskovaiset viihtyvät niin hyvin juuri ateismia käsittelevällä palstalla?
Joku harva ehkä yrittää vakavissaan käännyttää ateisteja uskonlahkoonsa, mutta valtaosa vain haukkuu ja mollaa ateismia ja ateisteja. Mistä tällainen kiinnostus oikein kumpuaa? Miksi ateismi niin näyttää kiehtovan uskovaisia, että on ihan pakko pyöriä ateismipalstalla päivästä toiseen?
Väittäisin, että kyse on kahdesta asiasta. Toinen on se, että ateismi on uskovaiselle käsittämätön näkökulma. Uskovaiselle jumaluus on niin itsestään selvä asia, että sen kyseenalaistaminen on mahdotonta käsittää ja siksi kiehtoo suunnattomasti.
Toinen taas se, että tällaisen näkökulman olemassaolo kuitenkin saa myös uskovaisen itsensä epäilyksen valtaan; entä jos sittenkään sitä jumalolentoa ei olekaan, sitä olentoa, jonka olemassaoloon olen panostanut koko elämäni, tällainen ajatus saattaa hiipiä huomaamatta uskovaisen mieleen.
Tätä epäilyksen siementä torjuakseen uskovaisen on ihan pakko kaikin voimin todistella uskoaan, samalla kuin todistelee muille, myös yhtälailla todistellen itselleen, mollata ja pilkata ateisteja vahvistaakseen omaa uskoaan. Nimittäin kun on ainakin omasta mielestään löytänyt vastakkaisesta näkemyksestä pilkan aihetta, se vahvistaa tunnetta, että itse on oikeassa.

15

76

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • uskonratkaisu111111111

      Moi! Mielenkiintoista pohdiskelua.

      • kyökkisykolooki

        Ehkä siihen sitten voisi jonkun mielenkiintoisen kommentinkin heittää:)


      • uskonratkaisu111111111
        kyökkisykolooki kirjoitti:

        Ehkä siihen sitten voisi jonkun mielenkiintoisen kommentinkin heittää:)

        Okei, jos se siis on tervetullutta, niin voin yrittää vastata jotakin.

        "Tästä herääkin kysymys, miksi uskovaiset viihtyvät niin hyvin juuri ateismia käsittelevällä palstalla?"

        Tähän voin vastata vain omasta puolestani. Koen sellaista tietynlaista yhteyttä ateisteihin. Ja tykkään jutella ateistien kanssa. En voi väittää että tieteellisissä keskusteluissa pysyisin kärryillä kauheen hyvin mutta niitä näitä on kiva jutella täällä.

        "Uskovaiselle jumaluus on niin itsestään selvä asia, että sen kyseenalaistaminen on mahdotonta käsittää ja siksi kiehtoo suunnattomasti."

        Tähän mun on tosi vaikea sanoa mitään, kun en oo ko. asiaa hirveesti miettinyt, mutta kun äsken mainitsin että koen yhteyttä ateisteihin, niin ehkä mun oma sisäinen ateisti, jollain tavalla on se vahva linkki mikä mulla on ateisteihin. En tietenkään voi puhua kaikkien uskovien puolesta mutta itteni puolesta voin sanoa, että jos en suhtaudu Raamatun Sanaan myös siitä näkökulmasta, että usko on myös tahdonalainen asia, niin ois jääny Raamattu monet kerrat avaamatta. Täytyy itse ottaa se ensimmäinen askel ja Jumala ottaa ne loput 99. Siitä näkökulmasta näkisin että oon syntynyt ateistina ja että minussa edelleen elää se sama ateisti joksi olen syntynyt mutta että nyt se ateisti vaan uskoo Raamatun Sanaan ja Jeesukseen. Jotenkin se asia mikä on muuttunut näyttäytyy mulle itselleni niin pieneltä ja yksinkertaiselta. mutta silti se on mun elämän tärkein muutos ollut. Jotenkin en voi väittää että mun sisäinen ateisti ois hävinnyt johonkin olemattomiin. Se on edelleen läsnä koska sellanen ihminen mun mielestä on pohjimmiltaan. Joku toinen saattaa olla muuta mieltä asiasta.

        "oinen taas se, että tällaisen näkökulman olemassaolo kuitenkin saa myös uskovaisen itsensä epäilyksen valtaan"

        Tämäkin on tarkkanäköistä pohdintaa. On ikävää jos joku joutuu epävarmuuteen Jumalan olemassaolosta, mutta ei se oikeuta vääriin tekoihin. Kyllähän Kainkin joutui epävarmuuteen Jumalan rakkaudesta ja murhasi veljensä sen takia ja joutui kirotuksi. Ihmisellä on henkilökohtainen suhde Jumalaan siinä mielessä, että jokainen on eksytykselle altis yksilönä, omana itsenään eikä kenenkään toisen ihmisen usko voi pelastaa häntä. Hänen täytyy itse uskoa eksytyksestä huolimatta. Seurakunta voi tietysti rohkaista heikkoa veljeä tai sisarta mutta kenenkään puolesta ei voi uskoa. Rukoilla toki voi.


      • kyökkisykolooki

        ”Tähän voin vastata vain omasta puolestani. Koen sellaista tietynlaista yhteyttä ateisteihin. Ja tykkään jutella ateistien kanssa.”
        Sinä et sitten ehkä ole niitä uskovaisia palstalla pyörijöitä, joiden pääasiallinen tarkoitus näyttää olevan ateistien haukkuminen. Hyvä niin.
        ”itteni puolesta voin sanoa, että jos en suhtaudu Raamatun Sanaan myös siitä näkökulmasta, että usko on myös tahdonalainen asia, niin ois jääny Raamattu monet kerrat avaamatta.”
        Tässä kappaleessa oli paljonkin sanottu ja osa siitä taisi mennä julistuksenkin puolelle, mutta otan nyt kiinni tähän yhteen lauseeseen. Usko, eli että on jostakin asiasta vakuuttunut, ei ole tahdon asia. Ihminen vakuuttuu eri asioiden paikkansapitävyydestä, tai pitämättömyydestä elämänkokemuksensa, koulutuksensa, ajattelutapansa ja intuitionsa perusteella, edes välttämättä tiedostamatta, miksi on vakuuttunut siitä mistä on. Voidakseen päättää niin sanotusta ”uskonratkaisustaan”, johon nimimerkkisi viittaa, on oltava tavalla tai toisella jo vakuuttunut kristinuskon jumalkäsityksen oikeellisuudesta. Eli se tahdonalainen päätös on vain sen vahvistamista, josta on jo jostakin syystä vakuuttunut. Uskonratkaisu on vähän kuin homon kaapista tulo;)
        Ateisti ei ole vakuuttunut. Ateisti ei pidä jumaluuden olemassaoloa siinä määrin varmasti todistettuna, että voisi pitää sitä tosiasiana. Jotkut ateistit pitävät päinvastaista asiantilaa tosiasiana, mutta olemattomuuttahan ei voi todistaa, edes sen saunatontun osalta. Itseni määritän ateistiksi juuri sen vuoksi, ettei minun nähdäkseni olemassaolosta ole mitään havaintoa. En missään nimessä ole vastaan jumaluuden olemassaoloa, päinvastoin. Minusta olisi oikein miellyttävää havaita varsinkin ihmiskuntaan hyväntahtoisesti suhtautuvan jumaluuden olemassaolo. Tai pelkkä luojajumaluuskin olisi ihan positiivinen ja mielenkiintoinen havainto, tai edes jotain viitteitä sellaisesta.


      • kyökkisykolooki kirjoitti:

        ”Tähän voin vastata vain omasta puolestani. Koen sellaista tietynlaista yhteyttä ateisteihin. Ja tykkään jutella ateistien kanssa.”
        Sinä et sitten ehkä ole niitä uskovaisia palstalla pyörijöitä, joiden pääasiallinen tarkoitus näyttää olevan ateistien haukkuminen. Hyvä niin.
        ”itteni puolesta voin sanoa, että jos en suhtaudu Raamatun Sanaan myös siitä näkökulmasta, että usko on myös tahdonalainen asia, niin ois jääny Raamattu monet kerrat avaamatta.”
        Tässä kappaleessa oli paljonkin sanottu ja osa siitä taisi mennä julistuksenkin puolelle, mutta otan nyt kiinni tähän yhteen lauseeseen. Usko, eli että on jostakin asiasta vakuuttunut, ei ole tahdon asia. Ihminen vakuuttuu eri asioiden paikkansapitävyydestä, tai pitämättömyydestä elämänkokemuksensa, koulutuksensa, ajattelutapansa ja intuitionsa perusteella, edes välttämättä tiedostamatta, miksi on vakuuttunut siitä mistä on. Voidakseen päättää niin sanotusta ”uskonratkaisustaan”, johon nimimerkkisi viittaa, on oltava tavalla tai toisella jo vakuuttunut kristinuskon jumalkäsityksen oikeellisuudesta. Eli se tahdonalainen päätös on vain sen vahvistamista, josta on jo jostakin syystä vakuuttunut. Uskonratkaisu on vähän kuin homon kaapista tulo;)
        Ateisti ei ole vakuuttunut. Ateisti ei pidä jumaluuden olemassaoloa siinä määrin varmasti todistettuna, että voisi pitää sitä tosiasiana. Jotkut ateistit pitävät päinvastaista asiantilaa tosiasiana, mutta olemattomuuttahan ei voi todistaa, edes sen saunatontun osalta. Itseni määritän ateistiksi juuri sen vuoksi, ettei minun nähdäkseni olemassaolosta ole mitään havaintoa. En missään nimessä ole vastaan jumaluuden olemassaoloa, päinvastoin. Minusta olisi oikein miellyttävää havaita varsinkin ihmiskuntaan hyväntahtoisesti suhtautuvan jumaluuden olemassaolo. Tai pelkkä luojajumaluuskin olisi ihan positiivinen ja mielenkiintoinen havainto, tai edes jotain viitteitä sellaisesta.

        >Usko, eli että on jostakin asiasta vakuuttunut, ei ole tahdon asia.
        Islamissa se ainakin hiukan on. Se uskontohan otetaan haltuun niin, että ihminen tahtoo alistua Jumalan tahtoon.
        Ja kyllähän lahkolaiset ovat täällä satoja kertoja selittäneet, että Jumala lahjoittaa uskon, kun sitä vain pyytää. Eihän tuossa pyyntövaiheessa vielä voi uskoa olla, sillä miksi joku pyytäisi jotain mikä hänellä jo on?


      • kyökkisykolooki

        "Islamissa se ainakin hiukan on."
        Ei se ole Islamissakaan. Jotta voisi edes tahtoa alistua Allahin tahtoon, on oltava vakuuttunut, että Allah on totta ja sellainen kuin Koraanissa ja haditheissa ja muissa Islamin opinkappaleiden ilmauksissa sanotaan. Islamissakin on asia aivan samalla tavalla, kuin aiemmassa viestissäni sanoin: "Ihminen vakuuttuu eri asioiden paikkansapitävyydestä, tai pitämättömyydestä elämänkokemuksensa, koulutuksensa, ajattelutapansa ja intuitionsa perusteella, edes välttämättä tiedostamatta, miksi on vakuuttunut siitä mistä on." Osa tätä elämänkokemusta luonnollisesti on myös lapsena tehty aivopesu, jos sitä on tapahtunut.
        Jos epäilet sanomaani, niin yritä itse ruveta vaikka vaan kuukauden ajaksi uskomaan maahisiin. Tee tahdonalainen, tietoinen päätös siitä. Tulet huomaamaan, että vaikka kuinka yrität uskoa maahisiin, intuitiosi ja järkesi sanoo vastaan koko ajan ja _tiedät_ sisimmässäsi vain leikkiväsi maahisuskoista.


    • jooppajoooo

      Jotkut uskikset viettää kaiken vapaa-aikansa ateismipalstalla sekoillen.

      • Jotkut uskovaiset viettävät jopa työpäivänsä ateistipalstaa trollaten.


      • Juuupajuuu
        satan kirjoitti:

        Jotkut uskovaiset viettävät jopa työpäivänsä ateistipalstaa trollaten.

        Enpä ole palstalla aikaa viettänyt saati viihtynyt mutta voin havaita muutoksen siinä, että aiemmin ateistit haukkuivat uskiksia ja uskontoja suoraan mitä moninaisimmin, nyt tekeytyen uskisten " hyökkäysten" uhreiksi, toisella tapaa. Ei enempää kiinnosta kun olen siinä huono uskis etten viitsi niin julistaa. Ateilla ei keskenään ole noin muutoin kummoistakaan ajatuselämää mitä ei olisi muuallakin.


      • Juuupajuuu

        Pallihiki on näemmä se anti, jota kanssauskovaisillani Jeesuksessa on muille tarjota.


      • mjhgfdertyui
        Juuupajuuu kirjoitti:

        Pallihiki on näemmä se anti, jota kanssauskovaisillani Jeesuksessa on muille tarjota.

        tutkittu.tieto
        12.11.2015 8:06
        ap, eli aitopallihikimies eli minÄ?! Koska olet perseeseen pukattu, Lestadiolaiskukattu et näemmä osaa yksinäisyydessäsi luoda järkeviä lauseita. Tästäkin on laaja tutkimus, johon minulla on liitteet.
        Liite: = Raamattu muita viitteitä ei tarvita. Jeesus myötä, pallihiki on Voimaa.


      • Juuupajuuu kirjoitti:

        Enpä ole palstalla aikaa viettänyt saati viihtynyt mutta voin havaita muutoksen siinä, että aiemmin ateistit haukkuivat uskiksia ja uskontoja suoraan mitä moninaisimmin, nyt tekeytyen uskisten " hyökkäysten" uhreiksi, toisella tapaa. Ei enempää kiinnosta kun olen siinä huono uskis etten viitsi niin julistaa. Ateilla ei keskenään ole noin muutoin kummoistakaan ajatuselämää mitä ei olisi muuallakin.

        Seli seli, hihhulitrollit ovat tätä palstaa sotaneet vuosikaudet.


      • Juuupajuuu
        mjhgfdertyui kirjoitti:

        tutkittu.tieto
        12.11.2015 8:06
        ap, eli aitopallihikimies eli minÄ?! Koska olet perseeseen pukattu, Lestadiolaiskukattu et näemmä osaa yksinäisyydessäsi luoda järkeviä lauseita. Tästäkin on laaja tutkimus, johon minulla on liitteet.
        Liite: = Raamattu muita viitteitä ei tarvita. Jeesus myötä, pallihiki on Voimaa.

        Monet uskovaiset nimimerkit, viettävät jopa päivänsä ateistipalstaa trollaten.

        Enpä ole Uskonnot ja uskomukset- palstalla aikaa viettänyt saati viihtynyt mutta sattumalta tulin ja heti voin havaita muutoksen siinä, että aiemmin teistit haukkuivat muita uskiksia ja uskontoja/uskomuksia, toisten ulkonäköä suoraan mitä moninaisimmin, nyt tekeytyen copypasteJesuksenJulistus" hyökkäysten" tekijiksi "eli NettiTerroristeiksi", mutta hyökkäävät toisella tapaa. Ei enempää kiinnosta kun olin siinä huono uskis etten viitsi niin julistaa. Lestoilla ei keskenään ole noin muutoin kummoistakaan ajatuselämää mitä ei olisi muuallakin
        - Pallihikeä, Isän Insestiä ja Suviseurojen kestiä.


    • AatamiAteisti

      Tämä ateistipalsta on yksi kymmenistä "uskonto"-teeman allaoleva keskustelualue mutta lähes paradoksaalisesti uskonnottomien palsta on yksi aktiivisimmista ellei aktiivisin keskustelualue.

      Keskusteluevoluutio on muokannut (huomaa vittuilu) tästä palstasta fundamentalistikristittyjen yhdistetyn oksennus ja pa*kannus paikan. Tänne he voivat tumpata omaa "hengellistä" lähetystään ja kiihkoaan. Joillakin postaajilla saattaa jopa olla lähetys/käännyttämistyö mielessä, mutta luulen tulosten jääneen aika laihoiksi. Sori vaan. =D

      Mielestäni tälle hengelliselle oksennukselle ja hielle(TM) on myös positiivinen funktio. Katson paineiden purkamisen olevan tarpeellista myös heille, kaikkien meidän täytyy tehdä sitä omalla tavallaan. Toinen vaihtoehto saattaisi olla joidenkin postaajien täysi kilahtaminen ja tämä palsta saattaa jopa estää summittaiset väkivallanteot sekä itsensä ja syyttömien ohikulkijoiden vahingoittamiset kuten esimerkiksi Pariisissa tehtii toisten samanlaisten fundamentalistien johdosta.

      Joten antakaa näppiksen laulaa ja hierokaa ahteria penkkiin, hikoilkaa.
      Meitä muita tämä vain naurattaa :D

    • On kulunut pitkä aika siitä, kun viimeksi olen tänne kirjoitellut...uskovana, mitä olen edelleenkin. Sain viesteistäni nenilleni aiheesta ja aiheetta. Huomasin turhauttavaksi vakuutella Jumalan (Kristinuskon) olemassaoloa. Häntä ei Sanan mukaan löydä, jos Isä itse ei ihmistä luokseen vedä. Vakuuttelemalla ei siis juuri ketään uskovaksi käännytetä. Siitä huolimatta, että itselleni on tieteellinen maailmankuva tutumpi kuin ehkä "keskivertokansalaiselle", näen omassa ja toisten uskovien elämässä Jumalan toimivan myös usein konkreettisella tavalla, mistä aikanaan kerroin esimerkkejä (niihin suhtauduttiin huvittuneesti...satuina, keksittyinä juttuina yms.). Tietysti haluaisi mahdollisimman monen löytävän yhteyden Jumalaan ja siksi minäkin aikoinaan tänne kirjoittelin. Meille on annettu lupaus, että jos lähestymme Jumalaa, Hän lähestyy meitä...siis ateistejakin. Voin ja haluan rukoilla, että tämä yhteys Jumalaan toteutuu mahdollisimman monelle. Mihinkään "porukkaan" en ketään etsi. Jumala ei asu käsin tehdyissä temppeleissä, vaan niiden sydämissä, jotka Jeesuksen veri on puhdistanut.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      65
      1468
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      162
      1309
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1152
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      118
      1109
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      26
      891
    6. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      104
      775
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      51
      674
    8. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      88
      618
    9. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      181
      617
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      614
    Aihe