Hammashuolto ilmaista?

Ninni

Olin siinä käsityksessä että hampaiden hoito tai ainakin tarkastus olisi ilmaista raskauden aikana, ja neuvolassa ensimmäisellä käynnillä kehottivat varaamaan ajan.. Kävin tarkastuksessa ja nyt tuli lasku perään.. Eihän se montaa euroa ole, mutta jäi ihmetyttämään että mites asia nyt menikään?

17

10761

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuittu

Mul ihan sama juttu. Jostain olin saanu käsityksen, että hammashoito on ilmasta raskauden aikana, mutta laskulla kyllä muistettiin. Ehkä johtuu paikkakunnasta...

• Sanna

meillä saa yhden tarkistuksen, mutta ei mitään muuta. aika piti varata tietystä hammaslääkäristä ja sain ajan kolmen kuukauden päähän. ei kovin loistava juttu.

• Nimbus

Käynti on ilmainen. Ilmaiseen "hoitoon" kuuluu jorinat omasta ja lapsen hampaidenhuollosta. Siinä vaiheessa kun avaat suusi niin lasku alkaa juosta. Eli keskustelu on ilmainen, jo tarkastuskin maksaa... Minäkin luulin että koko homma on ilmasta, joten tehtiin juurihoitoja ja laitettiin paikkoja = 102 euroa. Omaa tyhmyyttä, mutta jostain olen saanut sen käsityksen että se olisi ollut ilmaista...

• Eetuli

Meillä päin vain hampaiden tarkistus on ilmaista ja kaikesta muusta saa sitten maksaa. Joskus ennen lama-aikaa ovat äidit saaneet ilmaisen hammashuollon raskausaikana, mutta säästöjen takia siitä on sitten luovuttu, valitettavasti.

• ole.

Ainakaan meillä täällä Uudellamaalla. Ei etes yksi tarkastus.

Ja hampaat vaan kehotetaan tarkistuttaan/ korjauttaan jos tarvis vaatii,koska resuista hampeista on vaaville haittaa jo pelkän tulehdusriskin takia.
      Mulle hampilääkäri sanoi että tulevan isänkin hampaat tulis 'huollattaa' samasta syystä.

Kyllä mulla tosiaan ainakin maksoi ihan normaalin hinnan ku kävin, toki täällä pääsee nopsempaa kun kertoo olevansa raskaana.
      Sekin siksi että alku- ja loppuraskaudesta voi olla ongelmia maata tuolissa..

• hoitsu

Raskaana oleva äiti sekä isä saa ilmaisen hammastarkastuksen oltuaan väh.3kk raskaana ja viimeistään puolivuotta synnyttämisen jälkeen, hammashuoltajalta/suuhygienistiltä...
      ei siis hammaslääkäriltä...silloinkin tulee ajanvarausta tehtäessä ilmoittaa,että on tulossa nimenomaan raskaana olevan tarkastukseen..

mutta hoito ei ole ilmainen.

• hoitsu

aika hassua,kun hoidon pitäisi kunnallisella sektorilla olla ilmaista alle 18vuotiaille, sotaveteraaneille(rintamatunnus), sekä tämä hammastarkastus odottaville äideille ja isille..

mutta,ilmeisesti riippuu paljon paikkakunnasta..

vai oletteko käyttäneet yksityisiä asemia?

• käytän.
        hoitsu kirjoitti:

aika hassua,kun hoidon pitäisi kunnallisella sektorilla olla ilmaista alle 18vuotiaille, sotaveteraaneille(rintamatunnus), sekä tämä hammastarkastus odottaville äideille ja isille..

Niin, paikkakunnasta on näköjään kiinni!
        Täällä Uudellamaalla tosiaan kunnallisestakaan ei saa etes tarkastusta ilmatteeksi.
        Mutta ei kait pelkästä tarkastuksesta paha hinta, 7€ näytti olevan laskussa käyntimaksun osuus.. Onko kallis??

• hoitsu
        käytän. kirjoitti:

Niin, paikkakunnasta on näköjään kiinni!
        Täällä Uudellamaalla tosiaan kunnallisestakaan ei saa etes tarkastusta ilmatteeksi.
        Mutta ei kait pelkästä tarkastuksesta paha hinta, 7€ näytti olevan laskussa käyntimaksun osuus.. Onko kallis??

Sinulta on ilmeisesti peritty vain käynti maksu?
        Täälläpäin jos tilaa ajan ihan normaaliin tarkastukseen tulee siihen käyntimaksu 7e ja vielä tarkastusmaksu 5e..

eli voisi ajatella että tutkimus on sinulle ollut ilmainen?

• pikku-y
        hoitsu kirjoitti:

Mistä tämä tieto on että pitäisi olla ilmainen? Enpäs ole koskaan kuullutkaan että saisi ilmaiseksi. Minulla tosiaan annettiin aikoja alkuraskauteen ihan tuohon selällään makoilun hankaluuteen vedoten, ja ihana hammaslääkäri kyseli aina välillä että onko hyvä maata yms :)

• hoitsu
        pikku-y kirjoitti:

Mistä tämä tieto on että pitäisi olla ilmainen? Enpäs ole koskaan kuullutkaan että saisi ilmaiseksi. Minulla tosiaan annettiin aikoja alkuraskauteen ihan tuohon selällään makoilun hankaluuteen vedoten, ja ihana hammaslääkäri kyseli aina välillä että onko hyvä maata yms :)

kiitos huomautuksesta,ei siis ole tosiaan mitään lakiasääteistä asiaa tuohon että pitäisi olla ilmainen=)

se on täysin kuntakohtaista=)

• laskuaan...
        hoitsu kirjoitti:

Sinulta on ilmeisesti peritty vain käynti maksu?
        Täälläpäin jos tilaa ajan ihan normaaliin tarkastukseen tulee siihen käyntimaksu 7e ja vielä tarkastusmaksu 5e..

eli voisi ajatella että tutkimus on sinulle ollut ilmainen?

Juuh, tutkimukset/ ehkäisevät toimenpiteet on ollu 5 € ( sekä puudutus 5€,paikkaukset 22€) , eli ei sittenkään tutkimuskaan ole ilmainen täälläkään...

• Milla.M

v.92 kun odottelin esikoistani, hammashuolto oli todella ilmaista odottelijoille, sitten sekin etuus kustannussyistä lakkautettiin. Sitä en kyllä muista oliko tämä saatavilla vielä -94 kun odotin toista, mutta jokatapauksessa vuosiin se ei ole ilmaista enää ollut.

• jyväskylässä

Minulle sanottiin neuvolassa, että varaapa aika omaan hammashoitolaasi, sillä saat tarkastuksen ilmaiseksi.
      Ja niinhän minä tein, ja todellakin sain hampaiden tarkistuksen ilmaiseksi. Tarkastajana ei ollut hammaslääkäri vaan hammashoitaja. Hän teki täydellisen tarkastuksen ja kertoi suun hoidosta raskauden aikana.

Käynti oli oikein mukava ja hyödyllinen. JA ILMAINEN. Mahdollisista hoidoista olisin kyllä joutunut maksamaan, mutta niitä ei tarvinnut tehdä.

Tarkistakaapa asia vielä omasta hammashoitolasta ja menkää ihmeessä tarkastukseen.
      Mukavaa odotusta kaikille!

• lklghjghj

Ilmeisesti se on sitten kuntakohtaista, koska ainakin täällä Joutsassa hammashoito on ilmaista raskauden aikana ja vielä puol vuotta synnytyksestä. Oon käyny tän raskauden aikana pari kertaa paikkauttamassa hampaani ja ne sano sieltä että "lasku meneekin sitten suoraan Kelalle, koska oot raskaana". Ja nyt kun mulla on viel yks reikä ja loppuraskaus menossa, niin ne sano sieltä hammaslääkäristä, että "varaa se aika sitten kun vauva on syntyny ku se on ilmaista vielä puol vuotta synnytyksestä."

• 39+2

että aloitus ja keskustelut on 6 _vuoden_ takaa....

• -p-

Tampereella ei ainakaan saa mitään ilmaiseksi. Kävin itse tarkastuksessa suuhygienistillä, ja maksamaan jouduin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

Missä meni pieleen?
      Ikävä
      178
      1476
    2. Kauhavan häiriköijistä

Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      43
      1061
    3. Haluan sinut, kuuletko minua.

Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad
      Ikävä
      38
      745
    4. Auto ajoi päälle?

Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      14
      670
    5. Sama ransetti taas!

Keikkui tällä kertaa Honkavaaran tien varressa muutaman sadan metrin päässä Louhenkoskelta.. Otin rekisterin ylös ja ver
      Hyrynsalmi
      21
      660
    6. Miksi Lapset kiusaa yöllä

Miksi Lapset kiusaa yöllä ihmisiä? Miksi vanhemmat antaa tämän tapahtua? Eikö ne huomaa ettei lapset ole kotona vai eivä
      Kauhava
      29
      653
    7. Hän on tosi

hyvännäköinen. Ei edes ryppyi oo. :D
      Ikävä
      37
      653
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      46
      607
    9. No nytkö tuli lähtö Orpolle?

Pieniä oli Marinin aamupalasilakat joulukaloiksi vrt. Orpon 35 miljoonan euron kähmintä johonkin Vapaavuoren urheiluhall
      Maailman menoa
      184
      604
    10. Viimeinen lankafest

Käykää viimeisessä lanka festissä. Ensivuonna sitä ei enää ole. Rahat on loppu. Harmi .
      Puolanka
      17
      593
    Aihe