Tilastokeskuksen mukaan asuntojen hinnat ovat pk-seudulla edelleen voimassa. OK-talojen hinnat ovat joissain pääkaupunkiseudun kunnissa nousseet toistakymmentä prosenttia viime vuoden aikana.
Tässä on iso ristiriita, kun vertaa palstan tuhnujen lausuntoihin, joiden mukaan rommaus on jo alkanut ja ok-talojen arvo pudonnut nollaan tai allekin.
Kumpaa tässä nyt pitäisi uskoa, tilastokeskusta vai viininpunaisella vakosamettisoffalla tuhnuttavia kasarmikehveleitä? Onko niin, että tilastokeskuksessa työskentelee ainoastaan omistavaa luokkaa, jotka keksivät hinnat tilastoihin omasta päästään niin ettei omaisuuden arvo alenisi? Vai mikä on selityksenä ristiriitaan?
Vale, emävale, tilasto
17
70
Vastaukset
Sitä suurempi vaihtelu hintatasossa, mitä vähemmän kauppoja tehdään. Valtaosa omakotitaloista on pääkaupunkiseudun ulkopuolella.
.
Kuuden ensimmäisen kuukauden aikana 2015 Espoossa vaihtoi omistajaa 82 omakotitaloa, Helsingissä 90 omakotitaloa ja Vantaalla 118 omakotitaloa. Kauppamäärät ovat sen verran pienet, että satunnaisvaihtelu on suurta, varsinkin jos verrataan kuukausitason tai neljännesvuosien tietoja. Kannattaa seurata mieluummin pidemmän aikavälin tilastoja, joita Tilastokeskus julkaisee.
Tässä on paljon puhuva kirjasta skannattu kuva hintojen kehityksestä http://aijaa.com/pktehR- OK-Loordi1
Tasaista kasvua, tasaista kasvua. Loordi tykkää, pysyy rahat ja omaisuus turvassa ja inflaatiolta suojassa ja vuokralaiset maksaa lisätuloja Loordille.
- 22344kkk
Kun kaupankäynti on hiljaista niin kummissta näistä kauppoja silloin oletat tilastoihin kirjautuvan suhteellisesti enemmän, paremman puoleisista taloista suht. edullisesti vaiko huonomman puoleisista taloista suht. hyvään hintaan ? Minä olettaisin että paremman puoleisista taloista suht. edullisesti, mutta ei se välttämättä näinkään aina tarvitse mennä. Mitä vähemmän tilastoihin kirjattuja kauppoja ylipäätään on, niin sitä epäluotettavampi on se kuva minkä niistä sellaisenaan voi saada.
Minä vastaan mielelläni, vaikka kysymys ei ollutkaan osoitettu minulle. Pääkaupunkiseudulla esimerkiksi tämän vuoden kuuden ensimmäisen kuukauden aikana tehtiin omakotitalokauppoja enemmän kuin keskimäärin oli tehty sitten vuoden 2006 tai 2007, joka on ja oli huippuvuosi. Kun asuntokauppoja tehdään vähemmän, myydään enemmän huokeamman hintaluokan asuntoja, jolloin tilastoihin tulee notkahdus.
- 22344kkk
pundit kirjoitti:
Minä vastaan mielelläni, vaikka kysymys ei ollutkaan osoitettu minulle. Pääkaupunkiseudulla esimerkiksi tämän vuoden kuuden ensimmäisen kuukauden aikana tehtiin omakotitalokauppoja enemmän kuin keskimäärin oli tehty sitten vuoden 2006 tai 2007, joka on ja oli huippuvuosi. Kun asuntokauppoja tehdään vähemmän, myydään enemmän huokeamman hintaluokan asuntoja, jolloin tilastoihin tulee notkahdus.
Tarkoittanet että hiljaisen asuntokaupan oloissa tehdään asuntokauppoja suhteellisesti enemmän huonomman puoleisista asunnoista ja ilmeisesti myös suht. alhaiseen hintaan. No näinkin se voi olla ajatellen niin, että kukapa sitä nyt arvoasuntoaan huonoon aikaan myymään lähtee.
Tarkempaa tietoa kyllä pitäisi olla siitä minkälaisiin asuntoihin painottuen asuntokauppoja on tehty ja tilastoihin kirjatuksi tullut. Tämä on tärkeä asia myös silloin kun tilastojen mukaan asuntojen hinnat näyttävät nousseen paljon. Tällöinhän voi esim. uusien hintavien asuntojen osuus olla suhteellisen suuri, ja siksi hintojen nousu näyttää suuremmalta kuin mitä se tosiasiassa keskimäärin on. Mutta kyllä nämä tilastot sentään jotain karkeaa osviittaa antavat hintojen kjehityksestä. - näinkirjoittaa
pundit kirjoitti:
"Asuntokauppa hiljeni lokakuussa."
Näin siis kirjoittaa Kauppalehti 13.11.2015
http://www.kauppalehti.fi/uutiset/asuntokauppa-hiljeni-lokakuussa/QwacQT6a - selitystilastoihin
22344kkk kirjoitti:
Tarkoittanet että hiljaisen asuntokaupan oloissa tehdään asuntokauppoja suhteellisesti enemmän huonomman puoleisista asunnoista ja ilmeisesti myös suht. alhaiseen hintaan. No näinkin se voi olla ajatellen niin, että kukapa sitä nyt arvoasuntoaan huonoon aikaan myymään lähtee.
Tarkempaa tietoa kyllä pitäisi olla siitä minkälaisiin asuntoihin painottuen asuntokauppoja on tehty ja tilastoihin kirjatuksi tullut. Tämä on tärkeä asia myös silloin kun tilastojen mukaan asuntojen hinnat näyttävät nousseen paljon. Tällöinhän voi esim. uusien hintavien asuntojen osuus olla suhteellisen suuri, ja siksi hintojen nousu näyttää suuremmalta kuin mitä se tosiasiassa keskimäärin on. Mutta kyllä nämä tilastot sentään jotain karkeaa osviittaa antavat hintojen kjehityksestä.Pasi Holm, (Taloustutkimuksen tutkimusjohtaja) kertoi jossain, että nyt kun on myyty vähän, niin ne on olleet juuri niitä kalliimpia, ja ehkä uudempia asuntoja.
Ja se on selitys näihin tilastohin, jotka näyttävä hintojen nousua.
Eikö juuri rahastot olekin ostaneet nyt paljon omiin nimiinsä. Jos ne olivat rahastoja, jotka kalliimpia asuntoja ostivat, niin eikö se ole selvä merkki siitä, että kyseiset rahastot uskovat hintojen säilymiseen ja tulevaisuuden tuottoon. Olisi aika huonoa bisnestä ostaa kalliilla ja huomat vuodessa hävinnensä paljon. Eli tämäkin asia puoltaa uskoa asuntojen hintojen säilymiseen tai jopa nousuun.
Tehköön kukin itse johtopäätöksensä asiasta, mutta mä näkisin, ettei mitään romahdusta tule, vaan asuntoon kannattaa sijoittaa jatkossakin.22344kkk kirjoitti:
Tarkempaa tietoa kyllä pitäisi olla siitä minkälaisiin asuntoihin painottuen asuntokauppoja on tehty ja tilastoihin kirjatuksi tullut. Tämä on tärkeä asia myös silloin kun tilastojen mukaan asuntojen hinnat näyttävät nousseen paljon. Tällöinhän voi esim. uusien hintavien asuntojen osuus olla suhteellisen suuri, ja siksi hintojen nousu näyttää suuremmalta kuin mitä se tosiasiassa keskimäärin on. Mutta kyllä nämä tilastot sentään jotain karkeaa osviittaa antavat hintojen kjehityksestä.Jos ja kun asuntokauppa hiljenee, myydään vähemmän huonokuntoisia asuntoja ja suuria (kalliita asuntoja). Enemmän myydään pieniä asuntoja. Tästä syystä oletan kauppamäärien laskun johtavan keskimääräisen hinnan laskuun.
Ihmiset myös yleensä varovat herkemmin ottamasta maksukykyynsä liiallisia riskejä, kuin noususuhdanteessa, jolloin kaikki näyttää hyvältä.- selitystilastoihin
Antigue kirjoitti:
Jos ne olivat rahastoja, jotka kalliimpia asuntoja ostivat, niin eikö se ole selvä merkki siitä, että kyseiset rahastot uskovat hintojen säilymiseen ja tulevaisuuden tuottoon. Olisi aika huonoa bisnestä ostaa kalliilla ja huomat vuodessa hävinnensä paljon. Eli tämäkin asia puoltaa uskoa asuntojen hintojen säilymiseen tai jopa nousuun.
Tehköön kukin itse johtopäätöksensä asiasta, mutta mä näkisin, ettei mitään romahdusta tule, vaan asuntoon kannattaa sijoittaa jatkossakin.En kyllä itse sijoittaisi asuntorahastoihin, sen verran huonoa tulosta ovat tehneet.
On ihan mahdollista, että ovat tehneet ostoja juuri niistä kalliista
asunoista. Tuskin ne ostavatkaan niitä halpoja.... Saaneet sovittua könttäalennuksen, ja tehneet "hyvät" kaupat.
- ristiriitaaei
Ei ristiriitaa:
http://www.iltalehti.fi/keskustelu//showthread.php?t=1252080
Eli kun oleellinen, eli paljonko myyntimäärät on pudonneet, jää siis kaikki kertomatta mutta sehän porrvarinatsien tavoite onkin. Kusettaa koko ajan
(Pasi Holm, (Taloustutkimuksen tutkimusjohtaja) kertoi jossain, että nyt kun on myyty vähän, niin ne on olleet juuri niitä kalliimpia, ja ehkä uudempia asuntoja.
ELI: suppealla kusetuselitiillä riittää rahaa, VALTA ENNEMMISTÖ on hiljaa ja PA.- SirWindsuit
Minusta tuhnujen keskusteluketju ei oikein riitä lähdeviitteeksi.
SirWindsuit kirjoitti:
Minusta tuhnujen keskusteluketju ei oikein riitä lähdeviitteeksi.
Just näin. Kun lukee näitä kommarituhnujen kirjoituksia eri palstoilta, kuten taloussanomat tai iltalehdet, niin huomaa kuinka sosialistiset ihanteet utopioineen ovat vallanneet palstat työttömien ja vastuunpakoilijoiden kirjoitellessa niihin päivät pitkät. Ihan vaan tiedoksi, että sosialistinen ajattelumalli on kevyeksi todettu, eikä se toimi missään päin maailmaa. Ottakaa siis ensin vastuuta itsestänne ja syytelkää sitten vasta muita. Jokatapauksessa noiden palstojen tilastointiarvo tasan pyöreä nolla.
- 22337777
"ELI: suppealla kusetuselitiillä riittää rahaa, VALTA ENNEMMISTÖ on hiljaa ja PA."
Siinäkin oikein ikivanha kommarien mantra.
Palkansaajien valtaenemmistöllä jotka ovat saaneet säilyttää työpaikkansa on edelleen rahaa ihan mukavasti käyttää ja vaikka asuntoja ostaa. Se on näes se lähelle 3 tonnia se palkansaajien keskiansio nykyään, ja jos on vaikka pariskunta niin kyllä siitä asuntojen osteluunkin riittää. Toki meillä on myös paljon työttömiä ja muita luusereiksi päätyneitä ja pieneläkeläisiä joilla on niin pienet tulot, että ei paljon mihinkään varaa tai ei ainakaan sinne päinkään varaa törsäillä mitä näillä keskiluokkaisilla palkansaajilla on. Mutta en siis sanoisi eliitiksi suurta palkansaaja-asemassa olevien enemmistöä vaikka tällä onkin rahaa ihan mukavasti törsäiltäväksi.
- Matematiikkaa
Kas tässä miettimisen aihetta, kun vuokra nousee 5%:lla vuodessa ja lainan lyhennys pienenee vastaavalla määrällä. Lienee todellisuutta aika monessa perheessä.
Vuosi Vuokra Lainanlyhennys
2015 700 1200
2016 735 1140
2017 772 1083
2018 810 1029
2019 851 977
2020 893 929
2021 938 882
2022 985 838
2023 1034 796
2024 1086 756
2025 1140 718
2026 1197 683
2027 1257 648
2028 1320 616
2029 1386 585
2030 1455 556
2031 1528 528
2032 1604 502
2033 1685 477
2034 1769 453
2035 1857 430
2036 1950 409
2037 2048 388
2038 2150 369
2039 2258 350- jokkainen
Tuhnurommeleiden matematiikan taju ei yllä peruskoulun oppimäärään.
- Pelleily_seis
Tilastot ja Punditin avaamat ketjut niitä tukemaan, ovat JUMALAN sana tällä foorumilla. AAMEN isolla äänellä. Uskon tilastoihin ja PUNDITIIN.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 604813
- 653878
Sanna Marin ja lähestymiskielto
No just joo. Kaikella sitä pitää saada lööppejä. Taas on joku ohimennen hipaissut pyhää Mariinia.2213413- 1143101
- 482934
- 232598
Haluaisin niin paljon että
Tapahtuu jotain mutta siihen mitä toivot niin en vielä pysty. Täytyy tietää enemmän. Olen myös väsynyt tähän vaikka sydä192236Ero 68-vuotiaana
Minkälaisen keskustelun saan aikaiseksi, kun minä 68-vuotias nainen haluan erota 70-vuotiaasta miehestäni. Olemme kumpi2552114- 381923
- 1081892