mystinen maha

hermoraunio

Hei, kaikki mahaexpertit.

Minulla on ollut nyt puolisen vuotta päivittäistä pahoinvointia. Mahaa on poltellut, mahahapot ovat hyppineet suuhun asti, on ollut kipuja.

Yöt nukun pääpuoli niin paljon kohotettuna, että asentoa voisi enemmänkin kutsua istumiseksi, kuin makaamiseksi. Jos makaan vaaka-asennossa, alkaa yököttämään.

Ruokavalio on käynyt kovin yksipuoliseksi ja paino on laskenut anorektisen puolelle. Alan olla vähitellen ihan oikeasti heikko, fyysisesti. Paino tippuu tasaisesti, nyt painoindeksi 17 rajalla, kohta 16:n puolella.

Joka alvarin päivä on paha olla. Siihen menee pirusti energiaa, enkä todellakaan ole hehkeä, enkä mukava ihminen. En oksenna kuitenkaan, sillä pelkään sitä enemmän, kuin kuolemaa.

Minä en halua elää elämääni näin, olen vasta 25! Minulla on hyvä mies, haluaisin olla kaunis, kiltti ja energinen vaimo - enkä tällainen luiseva, mahavammainen känisijä, joka ei edes kykene nukkumaan, niinkuin ihmiset nukkuu!

Listaankin nyt tähän oireeni ja kaikki, mitä on tutkittu. Heittäkää ideoita kehiin, olkaa kiltit: mikä minun on?

- pahoinvointi alkaa 1-2 tuntia ruokailun jälkeen, jatkuu 3-4 tuntia. En oksentele, yököttää vain kovasti, ei tee mieli liikkua, pyörryttää, kylmä hiki.
- maha on kova, ei löysä.
- polttaa ja pistelee ylävatsasta.
- röyhtäilyttää.
- yöllä mahassa pulputtaa (metelillä) ja kiertää, oksettaa.
- ilmavaivoja, jos on tullut hylaa syötyä enemmän, kuin yleensä ;)
- maha pinkeä, riippumatta maitotuotteista.

Syön:
- perusruokaa: perunaa, riisitä, makaroonia, kalaa, kanaa, leipää, juustoa, hyla-maitoa, kurkkua, porkkanaa.
- En käytä: mausteita, kahvia, teetä, alkoholia, jogurtteja yms., karamelleja, leivoksia, paistettuja ruokia, punaista lihaa, rasvaisia ruokia, sitrushedelmiä.
- syön kovin vähän kerrallaan, n. puolet siitä, mitä ihminen yleensä syö. Ruoka-ajat tarkat.
- Aloitan ja lopetan päivän kauravellillä.

Minulle on tehty 24 h:n happomittaus: ei lainkaan refluksia.

Myös gastroskopia on tehty: ei jälkiä tulehduksesta, mahakalvo on täydellisen siloinen ja nätti (vaikka ylävatsaa on polttanut puoli vuotta jok'ainoa päivä! Mystistä ...) Mahaportti on tiukka, ei palleatyrää.

Ei todettuja allergioita.

Ideoita?

Auttakaa hyvät ihmiset, olisin todella kiitollinen!

14

6247

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...elänyt

Hei...

Puolisollani oli samantyyppinen vaiva useita kuukausia, alkoi siten että hän alkoi valitella että vatsaa (ylävatsaa) poltteli kuin pienellä liekillä, sitten kivut lisääntyivät ja kovenivat, alussa kipuja oli vain aamuisin, sitten pitkin päivää.

Millään ruualla ei tuntunut oleva suoraa vaikutusta asiaan, joskus ruokaileminen kyllä ärsytti vatsaa. Röyhtäilytti, muttei varsinaisesti närästänyt. Vatsa hiukan löysällä, ei mitään erityistä ripulia kuitenkaan. Turvotusta toisinaan.

Mies alkoi olla vetämätön ja väsynyt, liikkuminen ei enää kiinnostanut, energiataso laski.

Yksi erityinen oire oli erittäin paha hengityksen haju, joka ei kohentunut hampaiden pesulla: mätä voimakas lemu.

Tutkittiin paljon kaikenlaista, mm. keliakian vasta-aineet, laktoosi-intoleranssi, tulehdusarvot olivat normaalit, ulosteessa yhdessä näytteessä kolmesta oli verta. Lopulta kokeissa paljastui helikobakteeri-infektio - helikobakteeri majailee mahan limakalvon alla ja on siksi aika vaikea häätää.

Lääkekuuri kesti viikon ja vatsa oli sen aikana ja pari viikkoa sen jälkeen kamalampi kuin koskaan. Mutta ilmeisesti heliko oli se vaiva, koska pikku hiljaa miehen kunto koheni ja vatsavaivat hellittivät. Tosin maha ei edelleenkään ole aivan normaali, vaikka kuurista on pari kuukautta aikaa...

• ikiripuli

Kärsin itsekin mystisistä vatsavaivoista pari vuotta sitten, ne tosin kestivät n. puolitoista vuotta. Tuona aikana painoni tippui 67 kilosta 62:een, hitaasti mutta varmasti ja lääkärit epäilivät minua pahimmillaan anorektikoksi(pituuteni on 182). Aamuisin minun piti käydä vessassa n. viisi kertaa ennnen kuin uskalsin lähteä töihin, ilman että matkalla menee housuun.
      Minulle tehtiin paksusuolen tähystys ja magneettikuvaus, mutta mitään ei löytynyt. Vähän ennen joulua -02 aloin syödä ternimaitokapseleita ja kolmessa päivässä oireet olivat vähentyneet n. puolella ja vähenivät nopeasti lähes olemattomiin. Nykyisin ei ole mitään oireita ja uskoisin, että syy siihen löytyy kapseleiden sisältämistä ainesosista sekä siitä että suoliston nukka on palautunut ennalleen ainakin jollain tavoin.
      Kun vatsa alkoi toimia paremmin, tuli kehoon myös uudella tavalla virtaa ja energisyys lisääntyi huomattavasti ilmeisesti sen takia, että ruoka-aineet alkoivat imeytyä paremmin. En ole myöskään ollut sen jälkeen päivääkään muuten sairaana, joten kannatti kokeilla tätä "huuhaatuotetta", joka ei voi auttaa..

• Marja

Tiedän tunteen mikä sinulla on, olen itse käynyt läpi melkolailla saman ! Kokeile jättää ruoka-aineita pois, vaikka allergiaa ei olisikaan koska nekään eivät aina tule ilmi testissä. Ota täysin maidoton kaksi viikkoa tai täysin viljaton kaksi viikkoa yms. Pidä kirjaa, listaa ylös syömiset ja oireet.

Jos saat ilmavaivoja myös hylasta voit kärsiä pelkästä maidon sietämättömyydestä ja silloin pitää maidotonta pitää pitempi aika jolloin maha saa rauhoittua.

Sinullekkin suurinosa tutkimuksista on tehty joten ei auta kuin kokeilla, ellei sitten tulehdusta löydy suolistosta joka saattaa myös tehdä ylävatsalle oireita.

Itse testaaminen vaatii kärsivällisyyttä, mutta kun pieni helpotus alkaa tulla niin vaiva on sen arvoinen =) Helli vatsaasi hyvin haudutetuilla ruoilla, vältä tuoretta leipää, vältä valkoisia jauhoja, vaihda makarooni vaikka ruispastaan jos haluat sitä syödä etkä heti halua viljatonta kokeilla.

Juo paljon vettä,koska syöt kauravelliä, myös kaura voi aiheuttaa kipuilua ja ällötystä, mutta yosa-kauralesejugurtti rauhoittaa ainakin minun vatsaani. Vaihda maidot soija tai kauramaitoihin ja kermoihin, kokeile tofu-juustoa. Minulle riisikin teki tuota haponnousua.

Tsemppiä testailuun =) Syy voi olla hyvin yksinkertainen, mutta avun löytyminen voi olla pitkä tie.

• doc

Kokeile apteekista ilman reseptiä saatavia närästyslääkkeitä, esim. antepsin. Apteekin henkilökunta osaa auttaa lääkevalinnassa.

voit pyytää myös omalta lääkäriltäsi kokeiltavaksi 1 kk kuurin mahan happosalpaajalääkettä.

Myös viljatuotteiden poisjättöä kannattaa kokeilla. Kokeilujen (vilja, maito) tulee olla riittävän pitkiä, 2 viikkoa, ennenkuin tulosta voi päätellä. sitten varovainen aloitus.

• puuttui

ruokavaliostasi vallan? Oletko kokeillut hapanmaitotuotteita, probiootteja/maitohappobakteereita? Kiinalaisen opin mukaan kaikkia makuja pitäisi löytyä ruokavaliosta KOHTUUDELLA (pieni määrä hyvästä, liika pahasta): makea, suolainen, hapan, karvas, kirpeä.

• rapamaha

Minulla oli muutama vuosi sitten TÄSMÄLLEEN samanlaiset oireet. Minulle tehtiin "vain" gastroskopia, muutama röntgen/ct-kuvaus, varjoaineella ja ilman, verta laskettiin pullokaupalla, ja kaikki täysin "turhaan". Sanottiin että toiminnallista tai psykosomaattista, mene psykologille... just joo. Muutuin kanssa lopulta kiukkuiseksi känisijäksi kun syytä ei löytynyt ja lääkärit tulkitsivat minut anorektikoksi tai muuten vain neuroottiseksi. Kokeilin myös kaikenlaisia vaihtoehtojuttuja joista seurasi lähinnä vain rahanmenoa ja lisää turhautumista.

Lakkasin syömästä lähes kokonaan (minäkin muuten kammoan oksentamista..) ja eristäydyin ulkomaailmalta. Jostain syystä vaivani kuitenkin hellittivät jossain vaiheessa, kestettyään lähes 4 vuotta, 24/7. Ei tuo pötsi edelleenkään täydellinen ole, joudun yhä olemaan melko tarkka syömisten kanssa, välillä on huonompia kausia mutta ne ovat onneksi lyhentyneet. Minulle jäi siis lopulliseksi diagnoosiksi dyspepsia/ärtyvä paksusuoli, molemmat toiminnallisia juttuja joihin ei ole kuin oireenmukaista hoitoa; masentavaa. Lääkkeinä on Gastrodyn Comp. joka auttaa joskus, tarvittaessa myös happo- ja pahoinvointilääkkeitä. Spasmo-Oxepam oli ainoa joka todella auttoi mutta lopettivat mokomat sen valmistuksen >:-( Senkin olen kyllä todennut että saan mahani usein sekaisin pelkästään ajattelemalla sitä, jos pystyn unohtamaan sen edes hetkeksi, se ei möyryä ihan niin paljon kuin muuten. Sairastuin lisäksi keskivaikeaan masennukseen ja kun sain siihen toimivan lääkityksen (alkuun en suostunut aloittamaan lääkitystä, ajattelin että se on vain ongelmien lakasemista maton alle), oloni on hieman helpottanut, masennus kun ylläpiti mahavaivojani vaikka ei niitä alunperin aiheuttanut.

En nyt osaa muuta sanoa, kuin että pistä lääkärit lujille, vaadi edes jotain oireita lievittävää lääkettä jos eivät muuta keksi. Se on turhauttavaa, tiedän sen hyvin, mutta pakko niiden on jotain keksiä jos potilas pysyy lujana. Siitähän niille palkkaa maksetaan. Voimia sinulle!

• hermoraunio

Kiitokset teille vastanneille! Kokeilen kaikkia teidän antamia neuvoja, olen valmis vaikka seisomaan päälläni parvekkeella, pakkasessa, jotta minun olisi hyvä olo.

Olen tehnyt suunnitelman.

Ensin menen ja vaadin, jotta minulle tehdään helico-testi.

Jos testi näyttää negatiivista, ajattelin sitten kokeilla 2-3 viikkoa ilman mitään maitotuotteita. Olen lukenut eilen myös näistä "maitotautisista", jotka saavat oireita homogenoidusta maidosta. Onko teillä kokemusta sellaisesta?

Sitten kokeilen saman ajan ilman viljaa. Odotan tuloksia gastroskopian koepaloista, joista voidaan todeta keliakia. Ne saapuvat keskellä tätä "maidotonta" jaksoani.

Oli muuten hassu testi, olin niin paniikissa, jotta antoivat 15 mg (!) diapamia 45 kiloiselle, joka ei ollut kahteen päivään syönyt mitään. Diapam annettiin liian myöhään, jotta se olisi testitilanteessa vaikuttanut - kotiintulomatkasta muista mitään. Testi oli yhdeksältä, vielä kello kymmenen aikaan illalla kävelin vinoon :D Lystiä! Ilmainen känni.

Sitten kokeillaan näitä ternimaitokapseleita, sitten kiinalaisten oppeja.

Jos ei mikään näistä auta, menen takaisin lääkärilleni ja rupean hankalaksi. Gastrodyn on tuttu lääke, samoin Somac, Lanzo, Pepsid, Rennie, Ranitid ja Prepulsid. Prepulsidista oli apua, mutta ne pirulaiset eivät suostu sitä minulle kirjoittamaan, koska joku mummo jossain päin Suomea on saanut sydänvaivoja! Gastrodyn auttoi hiukan, ehkäpä sen tähden, koska se sisältään DIAPAMIA ;)

Minulla on aloitettu Zoloft -mielialalääke, joka on myös tuttua tavaraa, popsin sitä neljän vuoden ajan 50 mg päivässä, sitten pidin puolentoistavuoden tauon, jolloin voin paremmin. Diagnoosini oli "vaikea psykoottinen masennustila" (huu!) johtuen senhetkisestä elämäntilanteestani - mitään perustavaa laatua vikaa päässäni ei ole! Aion nyt anoa, jotta annos pidettäisiin 25 mg:ssä, sillä en halua itsestäni sellaista pehmennettyä ja seksihalutonta versiota - kun eihän minua MASENNA, vaan suoraan sanoen ... VITUTTAA tämä ikuinen mahan kanssa tappelu. Miksi sellaiseen pitää syödä mielialalääkettä, jos kerran ihan oikeasti, rehellisesti ja aiheellisesti jokin asia OTTAA AIVOON?

Olen nyt parin päivän ajan juonut laihaa vihreää teetä ja jättänyt maidon vähemmälle. Ihme kyllä, maha on tykännyt siitä, vaikka sitä ennen on tee kipristellyt. Uuden vuoden jälkeen alkaa suunnitelmani rullata. Vielä ehtii heittää omat ideat mukaan!

Kiitän suuresti teitä kaikkia ystävällisiä ja avuliaita ihmisiä ja toivon lisää, lisää, lisää ehdotuksia ja neuvoja!

• Alura

hei!

Olen tässä lukenut kaikki ylläolevat kirjoitukset ja täytyy myöntää, että minua rupesi helpottamaan omat vaivani. Näköjään pahempaakin löytyy, valitettavasti.

Omat mahavaivani alkoivat ollessani 11- vuotias, nyt 19, ja tutkimuksissa ravattiin jo heti alkuunsa. Mitään ei löytynyt ja kehoitettiin välttämään maitotuotteita. Melkein puoli vuotta meni niin etten juonut maitoa ollenkaan ja sitten aloitin uudestaan. Minkäännäköisiä oireita ei syntynyt, joten jatkoin maitotuotteiden käyttöä ja käytän yhä erittäin paljon erilaisia maitotuotteita, tosin harva niistä on hyla-tuotteita.

Noin kaksi vuotta sitten menin lääkäriin asenteella, että nyt nämä mahakivu selvitetään ja siitä seurasi parin kuukauden mittainen lääkäri rumba. Kävin gastroskopiassa, verikokeissa, ultrassa. Tulokset: ruokatorvi tulehtunut ja autoimmuunireaktio.
        Nyt syksyllä alkoi jossain vaiheessa outo polttelu mahassa, muiden oireiden ohessa, mutta se taukosi ja nyt vasta viime yönä alkoi uudelleen, tosin niin kovana että painuin lääkäriin samantien tänään. Sain mahahappokuurin.

Minun oireeni ovat olleet siis aina kovat ylävatsakivut, tosin sivuilla, ei keskellä, mahan turvotus ja ilmavaivat.
        Nyt alkoi vasta tämä polttelu (epäilen, että sillä on tekemistä lisääntyneen alkoholin käyttöni kanssa).

Muita ihme oireitani on nivelkivut, ja tämä autoimmuunireaktio, mutta lääkäreiden mielestä nämä kaikki liityvät yhteen ja kyseessä on siis vain joku toiminnallinen häiriö, mille ei vain voi tehdä mitään.

Noh, minä kyllä olen oppinut jo elämään sen tavallisen kivun kanssa, tämä polttelu on uusi juttu, mutta eiköhän senkin kanssa selviä.
        Ja taidan olla myös onnekkaampi kuin muut, sillä minulla ei ole mahavaivojen ja painon kanssa mitään vaikutusta. Ruokahalu on pysynyt ennallaan, enkä ole missään vaiheessa laihtunut. Iho ja hiukset ovat terveet ja muutenkin olen energinen.

Joten haluan toivottaa teille kaikille mahavaivaisille, varsinkin minua pahemmille, erittäin paljon voimia tämän pirullisen tasitelun kanssa!!! Kun itse tiedän jo nyt kuinka vaikeaa tämä on minulle, teille se on varmaankin erittäin hallitseva osa elämäänne. Pahoitteluni..

p.s. minullekkin on vihjattu pään sisäisestä viasta, onkohan tämä jotenkin yleistä? ;)

• usein myös mahavaivoja...

...kokeile myös liikuntaa,juokse,hölkkää,kävele,ui, hiihdä mikä parhaalta tuntuu,mene ohjattuun jumpparyhmään..tee harrastuksesta säännöllinen!Varmasti saat helpotusta...tsemppiä sinulle.

• Repe

Vatsa on myös vuoden reistaillut. Kaurapuuro ja pellavalmisteet jotenkin auttaneet. Ruisleipä, vehnävalmisteet ja kahvi tuovat pahoja vaivoja. Monipuolinen ruokavalio jotenkin voi auttaa. Uusin kokeilu on syödä aamulla puuron kera löysä kanamuna omenamehu. Lihaa voin myös syödä hyvin.

Minulta ei ole myöskään löytynyt syitä vatsavaivoihin tai nykyisin se on tiettyä asentoarkuutta. Minulta tähystettiin vatsa, ja helikobakteeria ei löytynyt. Voisiko se silti olla vielä piilossa limakalvoissa???

• vieläkin kipeä

Itselläni kohta 10 kk vatsakipuja. Aluksi esiintyivät vain syönnin jälkeen, mutta nyt alkaa olee 24 tuntia päivässä....Joinain öinä olen melkein oksentanut. Vatsani on kipeytynyt jopa veden juomisesta, joten samahan se on ollut syödäkin normaalisti (vaikka ei tekisi mieli).

Lääkkeitä syöty (useaan otteeseen turhaan), tähystetty molemmista päistä, ultraääni ylävatsasta, vatsan motiliteettitutkimus (kuinka ruoka siirtyy vatsalaukusta ohutsuoleen) ja edessä uusi vatsalaukuntähystys. Labrat ok. Tähän mennessä mitään ei ole löydetty!

Puolisoni törmäsi toissapäivänä vanhassa lehdessä olleeseen artikkeliin hiivasyndroomasta. Luin lisää netistä ja aika hyvin omat oireeni osuivat kohdalleen. Aion seuraavan lääkärissä käynnin aikana kysyä tästä lisää. En tiedä kuinka "huuhaasta" on kyse, mutta näin maallikkona vaikuttaisi ihan pätevältä.

Luepa näitä sivuja - voit lukea eri vatsavaivoista:
      http://www.gastrolab.net/welcome.htm

• hermoraunio

Ajattelin kertoa teille kaikille ystävällisille ihmisille hyviä uutisia!

Olen nyt käyttänyt vähemmän maitoa parisen viikkoa ja voinut huomattavasti paremmin. Tosin, nyt muutama ilta on ollut pahoinvointia ja viime yönä kipuja - olen syönyt niin reippaasti, kun nälkiintynyt kroppa vaatii :) Muutaman kerran olen suorastaan UNOHTANUT mahani olemassaolon, koska minua ei ole oksettanut, eikä ole tehnyt kipeää. Tunne on ollut kummallinen ja outo - ihan niinkuin yhtäkkiä minulta puuttuisi jokin raajoistani, tai pää!

Hassua, että tavallisesta maidosta minulle tulee pulputusta, jos juon sitä enemmän tai käytän hyla-tuotteita, koko perheellä on laktoosi-intoleranssi ja niin pitäisi minullakin olla. Uutena vuotena sitten, hetkellisessä rohkeudenpuuskassa, vetäisin kerralla iiison lasillisen raakaa luomumaitoa -

- ja - EI MITÄÄN!

Ei väännön vääntöä. Ei kivunkipinääkään. Ei paukun paukkua. Ei mitään! Ihan niinkuin koko maitolasillista ei olisi ollut olemassakaan.

:/ Ei tässä oikein tiedä, mitä ajatella.

Suosittelen teitä kaikkia kanssakärsijöitäni kokeilemaan.

Mietinkin tässä, että onko mahdollista, kertokaa minulle, viisaat ihmiset ... onko mahdollista, että SUOLISTOVAIVA oireilee ylävatsakivulla? Mitä suolia ylävatsalla kulkee?

Olen tässä miettinyt, sillä gastroskopiassahan sanottiin, jotta mahakalvoni on kauniin siloinen, eikä siellä ole jälkeäkään mistään häiriöstä. Miten niin voi olla, kun ylävatsaa on polttanut ja vääntänyt yli puoli vuotta?!

Entä jos ongelma ei olekaan mahalaukussa?

Ideoita otetaan kiitollisna ja kumartaen vastaan.

Toivotan teille kaikille hyviä vointeja ja kilttejä masuja, rauhallisia öitä ja herkullisia kaurapuurohetkiä :)

• vieläkin kipeä

Itse olen lääkärilläkäynneillä saanut käsityksen, että suolistossa olevat vaivat voivat ilmetä ylävatsakipuina. Laita googleen hakusanaksi ylävatsavaivat (tai -kivut)ja lueskelet hieman niin huomaat että mahdollisuuksia on monia.

• sisko

voisikohan sinulla olla maitotauti? silloin ihminen ei siedä homogenoituja maitotuotteita, vaan vain homogenoimattomia. katso www.maitotauti.net

tämä on eri asia kuin laktoosi-intoleranssi. ja maitotauti voi oireilla missä tahansa osassa ruoansulatuskanavaa, myös vatsalaukussa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksköhän mä oon tuolla

Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup
      Ikävä
      32
      4451
    2. Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt

Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko
      Ikävä
      25
      2345
    3. Aamu on aina iltaa viisaampi.

Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene
      Ikävä
      14
      2337
    4. Ihana on nähdä edes ohimennen

Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su
      Ikävä
      51
      2108
    5. ymmärrätkö miksi minua sattui?

Vinkki, jätit tekemättä jotain.
      Ikävä
      32
      1667
    6. Se meidän sydänyhteys

Oli ihanaa. Oltiin samankaltaisia sieluja ja tunnettiin voimakasta vetovoimaa ja yhteenkuuluvuutta. Voisiko se löytyä vi
      Ikävä
      73
      1466
    7. Saattaisimme olla yhdessä

Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla
      Ikävä
      32
      1451
    8. Vanhemmalle naiselle

Juhannussauna on lämpiämässä. 🌿🥵💦
      Ikävä
      66
      1274
    9. Epäiletkö että kaivattusi

On tai on ollut ihastunut sinuun?
      Ikävä
      82
      1231
    10. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      40
      1084
    Aihe