Pienet vanhat ewinrudet ja johnsonit, 1970-80 L.
Ulkoisesti näyttää esim. vanaha 6hv ewinruden kone melkein samalta kuin 18hv kone...
-onko paljon eroa tilavuuksissa ja muussa virityksessä ?
Kokoja on ollu näillä 2 cyl malleilla ainakin 6 hv, 9 hv, 15 hv ja 18hv.
onko peruslohko sama ja vetoakslisto ? alaosa ??? - osat vaihtokelpoisia ??
omc 6-18 hv
18
178
Vastaukset
- Kukapatietää
Kun ne oli niin uskomattoman lujia koneita-että ei paljon tarvinnu rassata.
Mulla on pari 10hp Evaria 50-luvun lopulta, ja kun avasin niistä perät,-niin aivan kuin uusia oli sisältä kaikki osat. Ja kampikammioissa oli öljytaskut kammion seinämissä,-joista paineen vaihtelun avulla öljy nousi yläpään laakerille.
Mutta kysyppä neuvoa porvoosta perämoottori museosta. Josko siellä tietävät. - Veneilijä14v
Omssin 4hv on 1 parhaista uistelukoneista, itellä nelikymppisen jammun vieressä, ja muistaakseni 6, 7.5 ja 8 heppasissa on samat lohkot.
Isommissa taas 20-35 hv. On 527cc lohko- two_stroke
"Isommissa taas 20-35 hv. On 527cc lohko."
Ko moottoreissa oli uutena 521cc joten meinaatko, että ne olis tuon verran kuluneita? - Veneilijä14v
Sori, tarkotin 521
- opettaja-omc
perusdataa omc, eli evinrude, eli johnsoneista, oppikurssi 1.
4,5 ja 5 ja 5,5 ja 6 ja 7,5 ja 8 hv mallit sama lohko, eri imusarjat ja kaasuttimet.
127 cm 3, paino 27 kiloa
uudempi 4 hv omanlainen lohko, ei muuntehoisia sisarmalleja
86 cm 3, paino 15 kiloa
9,9 ja 15, sama lohko, eri kaasuttimet ja pakosarja
165 cm 3, paino 31 kiloa
20, 25, 30, ja 35 hv, sama lohko, eri kaasuttimet, eri imusarjat, eri sytytysosat. kuutioluku 521 cm 3, paino 47 kiloa
ensi viikolla, arvoisat aloittelijat, opetamme bensasäiliön täytön ja kaksitahtiöljyn sekoittamisen....- V-inkki
Minulla on 20hv Evinrude vm. 1978 ( /- 1v ) ja sen iskutilavuus on ohjekirjan mukaan 360 cm3. Sama tilavuus on 25hv mallissa. Tuliko tuo isompi lohkoinen myöhemmin vai aikaisemmin ?
- Veneilijä14v
V-inkki kirjoitti:
Minulla on 20hv Evinrude vm. 1978 ( /- 1v ) ja sen iskutilavuus on ohjekirjan mukaan 360 cm3. Sama tilavuus on 25hv mallissa. Tuliko tuo isompi lohkoinen myöhemmin vai aikaisemmin ?
Myöhemmin.
- Kalevi2
V-inkki kirjoitti:
Minulla on 20hv Evinrude vm. 1978 ( /- 1v ) ja sen iskutilavuus on ohjekirjan mukaan 360 cm3. Sama tilavuus on 25hv mallissa. Tuliko tuo isompi lohkoinen myöhemmin vai aikaisemmin ?
1978 on taitevuosi, alkuvuodesta oli saatavana vielä 360cm3 koneita, todennäköisesti edellisvuotisia malleja . Myöhemmin vain 521cm3 laitteita.
Vuosien 1968 - 1978 360 oli kevyessä veneeessä ja pienellä kuormalla vähintään yhtä nopea kuin parin alkuvuoden 521. Isolohko oli helppo muuntaa 25hv koneeksi, joka sitten olikin kaikissa olosuhteissa vanhaa 360 konetta tehokkaampi.
- hummat
Ymmärtääkseni pienempi mäntä mahtuu isompaan sylinteriin, kolisee vain käydessä pahemmin.
- KIRNUKSI
meilläpäin sanottiin kaikenmaaliman ykspyttysiä Monarkkeja , kun äänikin oli semmonen aaltoilevan kurnuttava
4 heppanen ja ykspyttynen Aldel oli ihmemoottori, painoi ihan hiivatisti, varmaan 50 kg.
Sentinpaksuista valurautaa oli moottorinkoppakin ja potkurin sokka meni poikki joka kerta, jos vähänkään nopeammin käänsi tyhjäkäynnille, kun pronssipotkuri oli niin raskas, ettei se pysähtyny millään. Mutta olise ihan kauhea hinaaja , kun isoja tukkeja kiskottiin rantakivikosta irti.
- rt4tr
Tämän päivän nelitahtikoneet ovat aikamoisia peräpainolasteja. 50 hv moottori painaa yhtä pljon kun teollisuuspesukone, ja joku hassu 8 heppanen painaa enemmän kuin talon emäntä.
- RealismiaPeliin
Onneksi sinun ei ole pakko niitä ostaa ja me muut voimme ajaa nykyaikaisilla taloudellisilla ja vähäpäästöisillä 4-t perämoottoreilla! Ei siellä vanhainkodissa muutenkaan mitään perämoottoreita anneta pitää huoneessa, kunhan vain unelmoit. Toivottavasti vaipat käydään kuitenkin silloin tällöin vaihtamassa!
- tosiaan
joo ei se muutu vaikka kuinka asiaa vääntelet, nelari on erhari. vanhainkotikeskustelut on muuten toisella suunnalla. takaisin aiheeseen, niin kerrotaan ääneen kaikkien tietämät tosiasiat että 6 heppaisella nelitahtisella ei pääse plaaniin kuin lapset ja anorektikot kumiveneillä, katsokaa vaikka youtubesta. jo 4 heppaa riittää vaikka vähän vanhemmallakin 2-tahtisella koneella ja ulapalla paukataan 15 km/h että kohina käy, eikä tarvitse olla kummoinenkaan muutaman satasen lasikuituvene. jakohihnanvaihtohelvetti, määräaikaishuollot, venttiilivälyssäädöt... ostakaa vaan terveytenne huveiksi nelari, ja pääsette nimimerkin "realismiapeliin" kanssa pöpilään jahka vene on ensin haukannut puoliuppouma-ajossa perämoottorikaukalosta vettä painolastinelarin avittamana ja uittanut vähän fiiniä mukajapanilaista kiinalaiselektroniikkaa, jotta paikallinen valtuutettu pääsee tekemään lohkoon asti tehtävää remonttia kolminumeroisella laskulla.
en koskisi nelariin pitkällä tikullakaan, saatikka ostaisi sellaista - Omapa-on-murheesi
32 vuotta 2t moottoreilla uistelleena voin todeta että paras mitä niille voi tehdä on löysätä syvänteen päällä niitä kiinnityspultteja sitten vähän nostaa...
Nyt 5 vuotta 15hv Honda 4t koneella on ollut kyllä yhtä juhlaa, ei mitään turhaa rassaamista koneen kanssa, kun voi keskittyä olennaiseen eli kalastamiseen. - RealismiaPeliin
tosiaan kirjoitti:
joo ei se muutu vaikka kuinka asiaa vääntelet, nelari on erhari. vanhainkotikeskustelut on muuten toisella suunnalla. takaisin aiheeseen, niin kerrotaan ääneen kaikkien tietämät tosiasiat että 6 heppaisella nelitahtisella ei pääse plaaniin kuin lapset ja anorektikot kumiveneillä, katsokaa vaikka youtubesta. jo 4 heppaa riittää vaikka vähän vanhemmallakin 2-tahtisella koneella ja ulapalla paukataan 15 km/h että kohina käy, eikä tarvitse olla kummoinenkaan muutaman satasen lasikuituvene. jakohihnanvaihtohelvetti, määräaikaishuollot, venttiilivälyssäädöt... ostakaa vaan terveytenne huveiksi nelari, ja pääsette nimimerkin "realismiapeliin" kanssa pöpilään jahka vene on ensin haukannut puoliuppouma-ajossa perämoottorikaukalosta vettä painolastinelarin avittamana ja uittanut vähän fiiniä mukajapanilaista kiinalaiselektroniikkaa, jotta paikallinen valtuutettu pääsee tekemään lohkoon asti tehtävää remonttia kolminumeroisella laskulla.
en koskisi nelariin pitkällä tikullakaan, saatikka ostaisi sellaistaTuossa vähän isoja alkukirjaimia: KUIHNPPOHGTFTYF. Ja vähän välimerkkejä: ..,....,,,,,,,,!!!??? Niitä kun sijoittelet sinne tekstisi sekaan saattaa siitä saada selvääkin. Tai sitten ei...
- Veneilijä14v
Juu itellä 4hv evari ja se voittaa nykynelarit mennentullen kaikessa paitsi kulutuksessa.
- Löysää-sinäkin
Veneilijä14v kirjoitti:
Juu itellä 4hv evari ja se voittaa nykynelarit mennentullen kaikessa paitsi kulutuksessa.
Niitä pultteja ja nosta..
Täyspaska ei edes kellu. - d55ffrt5656
Veneilijä14v kirjoitti:
Juu itellä 4hv evari ja se voittaa nykynelarit mennentullen kaikessa paitsi kulutuksessa.
2-tahtisen 4 hv evinruden suorituskyky toimii niin keveyden, yksinkertaisuuden kuin konkreettisen nettotehon osalta esikuvana nelitahtisille niin kauan kunnes ollaan jo siirrytty johonkin vetymoottoreihin tai vastaaviiin uusteknologioihin 50 - 100 vuoden päässä.
nelitahtinen sopii pienempiin 5-6 metrisiin matkaveneisiin mut siitä isommissa ja vähän pienemmissäkin diesel vie voiton kestävyydessä ja luotettavuudessa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1077716
Siekkilässä ajettu ihmisten yli- mitä tapahtui? Länsi-Savo ei ole uutisoinut asiata
Manneja, vaiko matuja?1085901- 835157
- 1394526
Alavuden sairaala
Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan113210- 552957
- 582908
Törkeää toimintaa
Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818102434- 612427
Hei........
Pelkkä sun näkeminen saa mut hymyilemään pitkin iltaa. Oot niin 🤩😘 Edellinen poistettiin.562036