Olen ollut masentunut jo kahdeksan vuotta, enkä jaksa tätä enää. Minulla on tällä hetkellä meneillään yksi pahimmista masennuksen jaksoista ikinä, ajattelen itsemurhaa jatkuvasti ja päivittäin (en ole vielä tosissani suunnitellut). Enkä näe minkäänlaista toivoa. Mielialani vaihtelee myös todella helposti ja naurettavan pienistä syistä. Aina kun olen onnellinen joudun pelkäämään jyrkkää laskua takaisin masennukseen.
Kysymykseni on: Mistä aloitan avunhaun? Onko parempi mennä yksityiselle psykiatrille vai julkiselle puolelle lääkärin puheille? Olen kuullut kauhukertomuksia siitä, miten masennusdiagnoosi saattaisi haitata työnhakua (tämä on yksi syistä minkä takia en ole hakenut apua...) olen myös kuullut ystävältä, kuinka hänen äitinsä fyysisiin terveysongelmiin ei annettu apua koska hänelle oltiin aiemmin diagnosoitu jonkinlainen mielihäiriö. Häntä ei uskottu kun hän kertoi loukanneensa jalkansa. Nyt hän on pysyvästi vammautunut. Tämä kaikki ahdistaa minua kovasti eikä kannusta minua hakemaan apua ongelmiini, mutta samalla tiedän, että jos en hae apua pian, pilaan kaikki mahdollisuuteni onnelliseen tulevaisuuteen.
Toivottavasti ymmärsitte minua tarpeeksi ja jaksoitte lukea pitkän ja sekavan postaukseni. Kysykää vain, jos jotain jäi epäselväksi, tarvitsen kaiken avun jonka voitte antaa.
Miten hakea apua masennukseen/vastaavaan?
21
257
Vastaukset
- tiijähäntä
Ai että sairas hoitaa sairasta,tai auttaa ,no niinhän siinä usein käy.
Minä ainakin menin juuri syksyllä kunnaliseen ,en tiedä auttaako,lääkkeitä ei vielä ole mutta voin kertoa ettei ne oikein taida minua edes uskoa.
Tuntuu että turhaan menin ja sairaslomalla olen vaikka työtön olenkin.
Masentaa vaan, eikä tässä kaikki,vaimokin on sairas,ja joutui jo sairas eläkkeelle vaikka onkin alle 40v ,miten tässä näin kävi?yhteiskuntaa syytän kun lapsuus meni sossutanttojen mukaan,ei auttanut toiveet lapsena ,eli minusta tuli erakko.
Nämä sairaanhoitajat ei usko varmasti mitään,nytkin pitää vihkoon kirjoittaakaikki päivän tekemiset,kahvittelut ja nukkumiset ym.
Uskon etten saa apua,vaan lääkityksen jossa sitten joudun vaeltamaan yhteiskunnan seassa.
Kerroin heti alkuun etten kykene olemaan täällä muiden seassa ja että kärsin,nauroivat psykiatrin kanssa.
Seuraavalla kerralla se sairaanhoitaja sanoi että olin jotenkin agressiivinen heti alkuun,voi kehveli.
Lapsuuteni vietin eristettynä jossa ei ollut ihmisiä paljonkaan,nyt sitten pitäs hyppiä rintakaarella ja sanoa kyllä kyllä herra tai rouva.
Kallepäätälon jos tiedät? minulla oli elämäni savotat tuossa 11v-18v välissä,nyt viime vuosina on menossa ollut tämä .....jos tiedät mikko niskasen kahdeksan surmanluotia .
Poliisit hakikin minut mökistä tässä joku vuosi sitten,veressä ei juuri ollut 0.7% mutta En ampunut ketään,kahdestaan tuli rajamiehet kun kiikistuolissa istuin tuona iltana myöhään.
Painiksihan se meni pihalla.
Nyt juo enkä polta,tässä olen niin kilttinä yrittänyt olla kun vaan nuo hermot ketäs yhteiskuntaa katsella,perkele. - tämäntietää
Aloita siis näin.
Menet sairaanhoitajan juttusille tai lääkärin se ohjaa sinut sitten eteenpäin.
Näin se etenee. - Mieti_ensin
Ennen kuin teet päätöksiä psykiatrian järjestelmään hakeutumisesta luethan oman tulevaisuutesi tähden seuraavan artikkelin.
Psychiatric Stigma Follows You Everywhere You Go for the Rest of Your Life
Wayne Ramsay, J.D.
http://www.wayneramsay.com/stigma.htm
"A problem you should think about before consulting a mental health professional, or encouraging or forcing someone else to do so, is the stigma of having received the so-called therapy." - meitähänpiisaa
Älä ainakaan julkiselle, meitä "hulluja" jo niin paljon ettei niitä kiinnosta vittuakaan. Tuskin edes saat aikaa (toki voi riippua paikkakunnasta) Määräävät vaan nappeja nassuu, jotka alkuun tuntuu helpottavan, mut tekee lopulta sinut kroonisesti sairaan ja vielä pahemmin voivan. Yksityille, jos on varaa ja mielellään lääkkeetön hoito. Yksityiselläkin tosin paljon kemioista kiinni saako tarvitsemaansa apua (eli voi joutua tutustua useempaan) Vertaistukitoiminta voisi tulla kyseeseen, jos alueellasi moista on tarjolla?
Työnhausta turha olla huolissaan ne mitään diagnooseja kysele vaan sopivuutta kyseiseen työhön. Ja toisaalta parempihan se olla hyvinvoiva työtön, kuin työtätekevä "hullu" Masennus ym. häiriöt tässä maassa niin yleistä kauraa jo, että enempi varmaan ihmettelevät, jos miehessä ei muka mitään vikaa :D
Me suomalaiset (kuten itsekkin) kartetaan liikaa avunhakua ja odotellaan sitä hetkeä kun ollaan jo siinä pisteessä, että rupeaa apukin olemaan liian myöhäistä.
Totesit sen jo itsekkin, että olet avuntarpeessa ja pian. Eli maanantaihin mennessä otat selvää alueesi mahdollisuuksista ja otat yhteyttä parhaaksi katsomaan tahoon.
ja ihan tiedoksi suomessa yli miljoona ihmistä käyttää joko mieliala- uni- tai särkylääkettä.
"hulluja me ollaan suurin osa ja lääkärit lääketeollisuuden sponsoroimana pitää huolen, että moisina pysytään"
Oletko miettinyt mistä masennuksesi johtuu?
vastailen lisää mielellään, jos kysymyksiä, kun itsekkin "hullu".. siitä tosin en tiedä onko minusta apua, mutta koitetaan :D - inhimilliseti
Olen kokenut sen. Voi olla, että kokemus on silkka musta aukko elämässäsi, mutta itse et voi sitä laskea.
- masennusta
Jos paikkakunnallasi on päivystys sairaala, ja jos on itsetuhoisia aikomuksia niin lähde heti apua hakemaan. Sairaalan on otettava tässä tapauksessa heti vastaan ja kerro tilanteesi päivystysluukulla. Elä jätä menemättä elä siirrä myöhemmäksi. Masennus ei ole häpeä ja ota apu vastaan. Masennus on salakavala sairaus joka tulee hiljaa hiipien. Jos on sulla joku kaveri niin menkää yhdessä ja pyydät viemään. Myös MOBILE on auki 24 tuntia ja voi soittaa sinne ja kysyä neuvoja.
- Mieti_ensin
masennusta kirjoitti:
Jos paikkakunnallasi on päivystys sairaala, ja jos on itsetuhoisia aikomuksia niin lähde heti apua hakemaan. Sairaalan on otettava tässä tapauksessa heti vastaan ja kerro tilanteesi päivystysluukulla. Elä jätä menemättä elä siirrä myöhemmäksi. Masennus ei ole häpeä ja ota apu vastaan. Masennus on salakavala sairaus joka tulee hiljaa hiipien. Jos on sulla joku kaveri niin menkää yhdessä ja pyydät viemään. Myös MOBILE on auki 24 tuntia ja voi soittaa sinne ja kysyä neuvoja.
Masennus ei ole sairaus vaan tunne.
- Tympääntynyttähänelämään
Itse hain terveyskeskuksen kautta apua. Toisella kerralla käskettiin lääkärin luo hakemaan lääke. Nyt olen sitä popsinut ja alkuun helpotti. Nyt olen jumissa elämän kanssa ja en saa apua. Liian pitkät jonot julkisella puolella, sillä käyn kerran kuukaudessa psykiatrisen sairaanhoitajan luona vaan. Ehdotan sinua menemään kelan terapiaan jos et vain halua lääkkeitä. Itse ryhtyisin siihen, mutta ei minulla ole siihen varaa. Paska järjestelmä tämä terveysjärjestelmä on. Luulin että saan apua, kun vihdoin hain sitä.
- askelaskeleeltavain
Varaa aika terveyskeskuksen lääkärille. Lääkäri kirjoittaa sinulle lähetteen mielenterveystoimistoon. Siellä tekevät sinulle hoitosuunnitelman, johon voi liittyä esimerkiksi terapia ja lääkinnällinen kuntoutus.
Työvoimatoimistolla tai työnantajalla ei ole mitään tekemistä diagnoosiesi kanssa, diagnoosi pysyy mielenterveystoimistossa, sitä ei ilman suostumustasi lähetetä edes omaan terveyskeskukseesi tai yhtään mihinkään muuhun terveydenhuollon instanssiin. Eli se pysyy siellä.
Yksi diagnoosi muutenkaan ei sulje pois toisen diagnoosin määrittämistä.
Älä kuuntele muita ihmisiä tai heidän tarinoitaan, omassa elämässäsi on oma tarinansa. Ihan turhaan olet asian kanssa aikaillut.
Nyt, kun olet tätä asiaa lähtenyt selvittämään tulet täällä törmäämään näihin psykiatrian kotiharrastajiin, jotka propagandaa lukevat ja sitä täällä levittävät, niistä ei kannata välittää. Mielenterveystoimistossa tekevät ammattilaiset kaikkensa olosi helpottamiseksi.
Voimia. - JumalanLapsi
Jos työ ja ura, raha yms. on sinulle noin tärkeitä, niin en suosittele mielenterveystoimesta (yksityiseltä eikä julkiselta, koska yksityiseltäkin asetetut diagnoosit näkyvät tiedostoissa) avun hakemista.
Sinun on käännyttävä ns. kolmannen sektorin puoleen. Kolmas sektori on epävirallinen eikä heillä ole edes valtuuksia asetella diagnooseja, kirjoitella reseptejä tai sairauslomia.
Kolmannen sektorin avunanoa hoitaa Suomessa luterilainen kirkko, helluntaikirkko, jotkut kristilliset säätiöt ja sitten on kai joitain vapaaehtoisten ylläpitämiä ei-kristillisiä nuorisoapuja.
En kyllä suosittele avun hakemista ei-kristillisiltä yhdistyksiltä ja säätiöiltä, koska ateisteilla yms. ei ole yleensä motiivia auttaa ja ateistien toiminta on epävakaata (joskus löytyy aikaa ja auttajia, joskus ei).
Joten mars seurakuntaan!- Mieti_ensin
Suomen Mielenterveysseura on kolmannen sektorin paikka, joka ei ole uskontosidoksinen. Sinne sopii kaikki, jos vain palvelu muutoin kelpaa.. Sitten on SOS-Kriisipiste alle 30-vuotiaille. Molempien paikkojen saaatavuuden omalla paikkakunnalla voi tarkastaa nettisivuilta.
Sanottakoon, että monissa seurakunnan rahoittamissa tai vastaavissa paikoissa ei välttämättä ole mitään uskonnollisista näkökulmaa, mutta jotkut voivat kokea vastaavat paikat liian uskontoviritteiseksi siitä huolimatta. - gggggggggf
Mieti_ensin kirjoitti:
Suomen Mielenterveysseura on kolmannen sektorin paikka, joka ei ole uskontosidoksinen. Sinne sopii kaikki, jos vain palvelu muutoin kelpaa.. Sitten on SOS-Kriisipiste alle 30-vuotiaille. Molempien paikkojen saaatavuuden omalla paikkakunnalla voi tarkastaa nettisivuilta.
Sanottakoon, että monissa seurakunnan rahoittamissa tai vastaavissa paikoissa ei välttämättä ole mitään uskonnollisista näkökulmaa, mutta jotkut voivat kokea vastaavat paikat liian uskontoviritteiseksi siitä huolimatta.Suomen mielenterveyseuralta saattaa tulla merkinnät tiedostoihin, koska se tekee yhteistyötä julkisen sektorin kanssa kai.
- Mieti_ensin
gggggggggf kirjoitti:
Suomen mielenterveyseuralta saattaa tulla merkinnät tiedostoihin, koska se tekee yhteistyötä julkisen sektorin kanssa kai.
Jos on epäilyksiä kannattaa siinä tapauksessa varmistaa asian laita ennen kuin tekee päätöksiä hakeutua heille.
- Jdksksl
No ei kai helvetti kukaan pääse kenenkään potilasasiakirjoja lukemaan muu kuin hoitava lääkäri ja terapeutti. . Haloooo
- Mieti_ensin
Vakuutusyhtiöt, tuomarit, työnantajat/työnantajaehdokkaat tietyissä tilanteissa, poliisi, lääkärit, psykiatria...
- 4981
...kräkkerit...
- idomath
Haloo itsellesi :D
Kuka tahansa kenellä on pääsy fyysisesti itse laitteeseen (pääte tai serveri) ja jos tietää mitä tekee, pääsee todellakin lukemaan vaikka kenen potilasasiakirjoja. Eikä tarvita edes fyysistä kontaktia laitteeseen, vaan ihan etänäkin onnistuu. Oletko koskaan kuullut sellaisesta henkilöstä kuin kräkkeri? Hoitohenkilöstökin on niin tunaria laumaa, että sosiaalinen kräkkeri onkii niiltä helposti tarvittavat salasanat ja tunnukset, joilla pääsee katselemaan vaikka presidentin tietoja. Ja lokeihin jää jälki jonkun hoitohenkilön vierailusta tiedoissa, eikä sen kräkkerin käynnistä... Tosin voihan tätä tapahtua jo nyt, mistä sä tiedät kuka sun tietoja lukee kun et itse ole paikalla?
- Lapineukko
En mä kyllä usko siihe et joku työnantaja pääsee näkee työntekijänsä hoitokertomuksia. Koska mielestäni niitä saa mennä lukemaan hoitoon osallistuvat ja tietty myös ne poliisit jos on jotain epäilyttävää. Tai pointiimi on se ettei niitä asiakirjoja pysty kuka vaan mennä lukemaan, sillä siitä jää merkintä tietokantoihin. Voitko vähä tarkentaa miten työnantajalla on lupa muka lukea niitä
- idomath
Pystyy pystyy, jos vaan osaa hommansa. Itketään sitten kun Kanta.fi on kräkkeroitu ja potilastiedot yleisessä jaossa jossain foorumilla tai sopivaa euro määrää vastaan. "Turvallinen", juu-u, on on. Niinpä ne muutkin väittää ja silti esimerkiksi salasanoja, käyttäjätunnuksia, sähköpostiosoitteita ja luottokorttien tietoja myydään ihan kuule sattumalta netissä. Se ettei ne näy Googlen hakutuloksissa ensimmäisenä, ei tarkoita sitä etteikö niitä tietoja netissä olisi myytävänä kenelle tahansa.
Ootta työ kyllä hyväuskoisia ja sinisilmäisiä. - jhhjhj
Ei poliisit pääse lukee sairauskertomustietietokantoja. En kyllä sitte tiedä minkälaisia merkintöjä niillä on "pöydän alla."
- Ammamamma
Äiti-Amma voi auttaa.Kun se halaa,poistuu paha.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2053121Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391600Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus931451- 891349
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461314Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1551228Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121168Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze123999Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89922Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44803