Asumistuki työttömänä ja töiden alkaminen?

tuki_helvetti

Mulla on mahdollisuus aloittaa hommat joko tässä kuussa tai ensi kuun alussa. Tälle kuukaudelle olen saanut asumistukea tuon 396€ ja rapiat. Jos teen ilmoituksen kelalle, että aloitan työt tässä kuussa, joudun ilmeisesti maksamaan osan saadusta tuesta takaisin kun se on maksettu tälle kuulle? Eihän tuota voi huijata kun työttömyyspäiväraha ilmoitukseen pitää laittaa työtön/töissä jne tälle kuulle, eli siitä viimeistään selviää että olisin ollut työssä jo tässä kuussa vaikka ilmoittaisinkin että aloitan työt joulukuun alusta.

Pyytääkö kela jotain selvitystä kun aloittaa työt jossain vaiheessa esim. vuoden lopussa tiliotteina? Muutenhan tuonne pystyisi huijata helposti tämän kuun olleen työttömänä vaikka alottaisi työt heti. Toimeentulotukea ei pysty huijata helposti kun sinne pitää lähettää tiliotteet koko kuulta. En siis ole huijaamassa, mutta en halua maksaa penniäkään takaisin päin. Olisiko siis kannattavinta ilmoittaa kelalle, että aloitan työt joulukuun alussa ja että he katkaisivat asumistuen maksun välittömästi? Lomailisi vielä pari viikkoa tässä. Monet kiroaa kun joutuu maksella näitä tukia takaisin päin.

1

131

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 98645

"Tuki tarkistetaan sitä kuukautta seuraavan kuukauden alusta, josta alkaen tulojen muutos on voimassa kuukauden 1. päivästä alkaen." (kela.fi)

Tuen tarkistus tulee aikaisintaan 1.1.2016 alkaen olettaen siis, että työllistyminen tarkoittaa kohdallasi myös yli 400€ kuukausitulojen nousua . Haet vaan välitarkistusta tarpeeksi ajoissa, niin ei tule liikamaksuja.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä kaivatussasi

Oikein häiritsee?
      Ikävä
      146
      1970
    2. Stubb kävi pelaamassa golfia Trumpin kanssa Floridassa

Presidentit tapasivat aamiaisella, pelasivat kierroksen golfia ja lounastivat yhdessä. Vierailu oli luonteeltaan epävir
      Maailman menoa
      302
      1165
    3. Mies, miksi et vaikuta halukkaalta?

Ihmeellistä käytöstä mieheltä. Toki et ole mikään teinipoika enää.
      Ikävä
      83
      981
    4. Minä tiedän sen

Sinun ei tarvitse nainen sitä sanoa, minä tiedän jo sen.
      Ikävä
      35
      888
    5. Minkä kultakimpaleen

Menetän jos en saa häntä. Joku muu saisi nauttia siitä hellyydestä, huumorista ja intohimosta. Ehkä hän ymmärtää nyt mik
      Ikävä
      31
      829
    6. Hitto että tekis

Mieli saada sua
      Ikävä
      53
      799
    7. Joustoasuminen , kyykyttämistä vai ihan vaan mielenvikaisuutta?

https://yle.fi/a/74-20149669 Kun asumistukia leikataan joittenkin sääntöjen mukaan,olis pakko muuttaa halvempaan. Mutta
      Maailman menoa
      18
      756
    8. 71
      754
    9. Ikävä on häntä

Josta on tullut niin tärkeä ja rakas. Olisinko onnellinen hänen kanssaan. Ne rakastavat silmät jotka mua katsoo aina jos
      Ikävä
      56
      709
    10. Onko kaivattusi

Työelämässä vai ei? Jo on niin mitä ajattelet hänen ammatistaan? Jos ei ole niin haittaako se sinua?
      Ikävä
      44
      701
    Aihe