Asumistuki työttömänä ja töiden alkaminen?

tuki_helvetti

Mulla on mahdollisuus aloittaa hommat joko tässä kuussa tai ensi kuun alussa. Tälle kuukaudelle olen saanut asumistukea tuon 396€ ja rapiat. Jos teen ilmoituksen kelalle, että aloitan työt tässä kuussa, joudun ilmeisesti maksamaan osan saadusta tuesta takaisin kun se on maksettu tälle kuulle? Eihän tuota voi huijata kun työttömyyspäiväraha ilmoitukseen pitää laittaa työtön/töissä jne tälle kuulle, eli siitä viimeistään selviää että olisin ollut työssä jo tässä kuussa vaikka ilmoittaisinkin että aloitan työt joulukuun alusta.

Pyytääkö kela jotain selvitystä kun aloittaa työt jossain vaiheessa esim. vuoden lopussa tiliotteina? Muutenhan tuonne pystyisi huijata helposti tämän kuun olleen työttömänä vaikka alottaisi työt heti. Toimeentulotukea ei pysty huijata helposti kun sinne pitää lähettää tiliotteet koko kuulta. En siis ole huijaamassa, mutta en halua maksaa penniäkään takaisin päin. Olisiko siis kannattavinta ilmoittaa kelalle, että aloitan työt joulukuun alussa ja että he katkaisivat asumistuen maksun välittömästi? Lomailisi vielä pari viikkoa tässä. Monet kiroaa kun joutuu maksella näitä tukia takaisin päin.

1

213

Vastaukset 1

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 98645

"Tuki tarkistetaan sitä kuukautta seuraavan kuukauden alusta, josta alkaen tulojen muutos on voimassa kuukauden 1. päivästä alkaen." (kela.fi)

Tuen tarkistus tulee aikaisintaan 1.1.2016 alkaen olettaen siis, että työllistyminen tarkoittaa kohdallasi myös yli 400€ kuukausitulojen nousua . Haet vaan välitarkistusta tarpeeksi ajoissa, niin ei tule liikamaksuja.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ny se loppuu ( Kuhmo)

Yhtiö on myyty. Notta yyteet meleko äkkiä, notta. Pelastautukoon ken voi. Notta se on tuulista pian.
      Kuhmo
      56
      1762
    2. Parikymppinen hakkasi nelikymppisen kriittiseen tilaan

Ja ihminen jäi junan alle lautiosaaressa...paljon on taas sattunut ja tapahtunut. Ketähän nämä uhrit mahtaa olla 🤔 htt
      Kemi
      24
      1382
    3. Harmi että välimme

Menivät niin solmuun.
      Ikävä
      99
      1052
    4. Hei sinä rakas mies.

Milloinkaan kohdataan? Toivottavasti pian....❤️
      Ikävä
      45
      790
    5. Ajatuksia

Mitä ajatuksia hän herättää tänään?
      Ikävä
      87
      773
    6. Mille kirjaimelle

toivotat hyvää yötä , kuka on mielessäsi kun menet nukkumaan?
      Ikävä
      28
      581
    7. Kaivattusi tärkein ulkoinen tuntomerkki

Onko jokin muu kuin yleinen kuten kaunis, laiha. hyväkroppainen jne.
      Ikävä
      20
      579
    8. Katse

Miltä se tuntuu, kun hän katsoo sinua?
      Ikävä
      31
      523
    9. Nainen, miten suhtautuisit

Jos mies ehdottaisi tapaamista? Entä siihen, jos mies kertoisi tapaamisessa tunteistaan ja haluaisi seurustella?
      Ikävä
      55
      503
    10. Voitko kirjoittaa mulle tänne mies?

Jos täällä käyt? Ihan kaverimielessä, jos ei muuten? Haluaisin jutella sinun kanssa. Mulla on edelleen jotenkin niin h
      Ikävä
      30
      443
    Aihe