Kovametalliteräketju

Saetkae

Joskus monta vuotta sitten kaupiteltiin moottorisahoihin kovametalliteräketjua. Onko kenelläkään tietoa saako niitä edelleen? Ja mistä?

21

24646

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kri

Samasta paikasta kuin tavallisiakin teräketjuja.

• Saetkae

ole saanut, siksi kyselen.

• Kri
        Saetkae kirjoitti:

ole saanut, siksi kyselen.

Tilaamalla? Ei niitä kaikilla jälleenmyyjillä varmaankaan ole heti hyllyssä, kun ovat jonkunverran hinnakkaitakin. Tarkenneuksena tuohon "kovametalliterään", että kyseessä on kovametallipalateräketju. Samaan tapaan kuin sirkkelin terissäkin ketjussa on erilliset juottamalla kiinnitetyt pienet kovametallipalat.

Olen nähnyt niitä joillakin kirvesmiehillä käytössä, kestää kuulema sahailla naulaisiinkin puihin. Itse en ole koskaan raaskinut investoida moiseen.

• Saetkae
        Kri kirjoitti:

Tilaamalla? Ei niitä kaikilla jälleenmyyjillä varmaankaan ole heti hyllyssä, kun ovat jonkunverran hinnakkaitakin. Tarkenneuksena tuohon "kovametalliterään", että kyseessä on kovametallipalateräketju. Samaan tapaan kuin sirkkelin terissäkin ketjussa on erilliset juottamalla kiinnitetyt pienet kovametallipalat.

Olen nähnyt niitä joillakin kirvesmiehillä käytössä, kestää kuulema sahailla naulaisiinkin puihin. Itse en ole koskaan raaskinut investoida moiseen.

Tietoa Husqarnasta. Heillä on kuulemma myynnissä karkaistua ketjua. Mutta minä haen nimenomaan kovametallipalateräketjua. Jos keksit jostain mistä sitä saa , anna vinkki. Olen e-mailannut maahantuojille ja soittanut monille ketjutoimittajille, mutta tähänasti olen vetäny vesiperät.
        Teen nimittäin paljon purkuhommia ja siinä ei tavallinen ketju kauaa kestä.

• Kri
        Saetkae kirjoitti:

Tietoa Husqarnasta. Heillä on kuulemma myynnissä karkaistua ketjua. Mutta minä haen nimenomaan kovametallipalateräketjua. Jos keksit jostain mistä sitä saa , anna vinkki. Olen e-mailannut maahantuojille ja soittanut monille ketjutoimittajille, mutta tähänasti olen vetäny vesiperät.
        Teen nimittäin paljon purkuhommia ja siinä ei tavallinen ketju kauaa kestä.

Eipä tunnu helposti löytyvän ostopaikkaa!

Keravan Rautiasta kertoivat, että heillä on joku teräketju laippa yhdistelmä (noin 500,- E/kpl Dolmariin) jolla kestää vetää 1,5 km peltikattoa auki yhdellä terotuksella. Teroitus onnistuu merkkikohtaisilla erikoislaitteilla.

Kyselin parista muustakin paikasta ja molemmat suosittelivat ostamaan repullisen edullisia ketjuja purkutöitä varten.

Mutta kannattanee vielä kysellä suoraan eri maahantuojilta.

• Saetkae
        Kri kirjoitti:

Eipä tunnu helposti löytyvän ostopaikkaa!

Keravan Rautiasta kertoivat, että heillä on joku teräketju laippa yhdistelmä (noin 500,- E/kpl Dolmariin) jolla kestää vetää 1,5 km peltikattoa auki yhdellä terotuksella. Teroitus onnistuu merkkikohtaisilla erikoislaitteilla.

Kyselin parista muustakin paikasta ja molemmat suosittelivat ostamaan repullisen edullisia ketjuja purkutöitä varten.

Mutta kannattanee vielä kysellä suoraan eri maahantuojilta.

Koneliike E.Olenius Pihlajarinteessä, (Vai oliko se -mäki)Malmilla kuitenkin. Heillä kuulemma on Husqvarnaan jotain kovapalaketjua jota palokunnat käyttävät.
        Ja saa myös tilattu verkon kautta jenkeistä "Raptor carbid chain"ia joka on sikäläisillä pelastuslaitoksilla käytössä. Vaatimattomaan 140$/ ketju laipasta varmaan enemmän.

Taidan käväistä Oleniuksella huomenna ihmettelemässä...
        Kiitoksia sinulle osaanotosta, kerron sitten kuinka käy raivaaminen jos ostan ketjun.

• Kri
        Saetkae kirjoitti:

Koneliike E.Olenius Pihlajarinteessä, (Vai oliko se -mäki)Malmilla kuitenkin. Heillä kuulemma on Husqvarnaan jotain kovapalaketjua jota palokunnat käyttävät.
        Ja saa myös tilattu verkon kautta jenkeistä "Raptor carbid chain"ia joka on sikäläisillä pelastuslaitoksilla käytössä. Vaatimattomaan 140$/ ketju laipasta varmaan enemmän.

Taidan käväistä Oleniuksella huomenna ihmettelemässä...
        Kiitoksia sinulle osaanotosta, kerron sitten kuinka käy raivaaminen jos ostan ketjun.

Olenhan siellä Oleniuksen putiikissa joskus käynytkin vuosia sitten, tuntui pätevältä paikalta.

Mielenkiinnolla odotan kovateräkokemuksiasi!

Hyvää jatkoa!

• palomies

Älä missään tapauksessa osta ns.kovametallipalateriä. Naulaan ja muuhun "metalliin" sahatessasi terästä irtoaa niitä kovametallipaloja jotka on "juottamalla" kiinnitetty ketjuun. Helsingin Pelastuslaitoksellakin on alettu käyttämään ns. karkaistua terää, kestää kuulema paljon paremmin.
      Terän teroitus ei onnistu kummassakaan terämallissa "omin konstein".

• Saetkae

Kiitos vinkistä.

• sahapalomies

Olen samaa mieltä, ostin stilin kovametallipalaterän. Aluksi tuntui että kuin voihin sahaisi, mutta sitten osui vanhasta hirrestä 4 tuuma naula ja 7 palaa irtos, eli se oli sen ketjun loppu. Kinuussa muuten ketju maksaa 40E

• Saetkae

Nyt on testattu kovametalliketju moottorisahassa. Täytyy sanoa että ei se kyllä mitään kovaa metallia ole. Väitettiin että sitä ei pysty teroittamaan viilalla. Ehkä se on niin jos ostaa niinkutsutun teräketjuviilan, mutta kyllä sen ihan tavallisella "konepaja" viilalla onnistuu teroittamaan.
      Ketjun kestävyys oli myös pettymys. Sillä sahaa vaan noin tuplasti enemmän likaista puuta kun tavallisella. Kuitenkin hinta on melkein viisinkertainen. Täytyy vielä testata tätä kovapalaketjua, jos se olisi paremmin purkuhommiin soveltuvaa.
      Ja sitten mielenkiintoinen havainto. Stilh sähkömoottorisahan alkuperäisketju tuntuu olevan likaisenpuun sahaamisessa kestävämpi kun Husqvarnan kovametallisellainen.

• pölli sahuri

käytännössä kymmenet kerrat testattu:
        Ainoa kunnollinen normi-teräketju on aito Oregon, valitettavan harvasta paikasta vaan saa.
        Seuraavaksi kestävin on Windsor, sitten Carlton.
        Stihlin kehuttu ketju on aivan "peltiä", parisataavuotista kovaa hirttä ei kestä sahata juuri ollenkaan,yhteen nitojan niittiin kun sahaa, niin viilausta riittää!
        Turhan luulla, että kaikki Stihlin ketjut olisivat Stihlin tekemiä, valmistaja on Excell.

• Pro-mies
        pölli sahuri kirjoitti:

käytännössä kymmenet kerrat testattu:
        Ainoa kunnollinen normi-teräketju on aito Oregon, valitettavan harvasta paikasta vaan saa.
        Seuraavaksi kestävin on Windsor, sitten Carlton.
        Stihlin kehuttu ketju on aivan "peltiä", parisataavuotista kovaa hirttä ei kestä sahata juuri ollenkaan,yhteen nitojan niittiin kun sahaa, niin viilausta riittää!
        Turhan luulla, että kaikki Stihlin ketjut olisivat Stihlin tekemiä, valmistaja on Excell.

Pöllisahurin ns. tieto ketjujen kestävyydestä ei kestä lähempää tarkastelua
        ja kertoo enemmänkin kirjoittajan pätemisen tarpeesta. Olen pitkän linjan
        moottorisahakauppias ja myynyt kymmeniä tuhansia teräketjuja, eri merkkisiä.
        Väite, että halpisketjut Windsor ja Carlton olisivat kärjen tuntumassa pistää
        naurattamaan. Mitä tulee Stihlin ketjujen valmistuspaikasta, niin olet saanut väärää
        tietoa, sillä kaikki Stihlin ketjut tehdään samassa paikassa Sveitsissä Wil nimisellä
        paikkakunnalla. Itsekin olen siellä pari kertaa käynyt, joten lopeta moisen disinformaation
        levittely ja keskity siihen mitä osaat. Teräketjut eivät kuulu siihen.

• Pro-mies kirjoitti:

Pöllisahurin ns. tieto ketjujen kestävyydestä ei kestä lähempää tarkastelua
        ja kertoo enemmänkin kirjoittajan pätemisen tarpeesta. Olen pitkän linjan
        moottorisahakauppias ja myynyt kymmeniä tuhansia teräketjuja, eri merkkisiä.
        Väite, että halpisketjut Windsor ja Carlton olisivat kärjen tuntumassa pistää
        naurattamaan. Mitä tulee Stihlin ketjujen valmistuspaikasta, niin olet saanut väärää
        tietoa, sillä kaikki Stihlin ketjut tehdään samassa paikassa Sveitsissä Wil nimisellä
        paikkakunnalla. Itsekin olen siellä pari kertaa käynyt, joten lopeta moisen disinformaation
        levittely ja keskity siihen mitä osaat. Teräketjut eivät kuulu siihen.

Samaa mieltä. Itse ajoin Oregon multicut ketjun loppuun kun pätkin betonisia purkulautoja ja olihan helvetin hyvä ketju. Saha oli Stihl ms 200 ja ketju löytyi Motonetistä hintaan 29,90e. Suosittelen!!! Voi huotaa terän ihan tavallisella viilalla.....

• ketjuja saa
        wumpscut kirjoitti:

Samaa mieltä. Itse ajoin Oregon multicut ketjun loppuun kun pätkin betonisia purkulautoja ja olihan helvetin hyvä ketju. Saha oli Stihl ms 200 ja ketju löytyi Motonetistä hintaan 29,90e. Suosittelen!!! Voi huotaa terän ihan tavallisella viilalla.....

millään 30€, kun markkaaikaan maksoi melkein 500 mk eikä niitä pysty millään tavallisella m-sahan viilalla teroittamaan

• ketjuja saa kirjoitti:

millään 30€, kun markkaaikaan maksoi melkein 500 mk eikä niitä pysty millään tavallisella m-sahan viilalla teroittamaan

Oregonin multicut ketjun pystyi viilalla teroittamaan oli miten oli. On aikoinaan kehitetty mm ratapölkkyjen sahaamiseen. Kestää hiovaa kulutusta helvetisti paremmin kuin tavallinen ketju. Kovapalaketju mm Stihlin kultahammas maksoi n.35 euroa. Kultahampaan voi teroittaa teroituskoneella jos osaa.

• niin että et
        wumpscut kirjoitti:

Oregonin multicut ketjun pystyi viilalla teroittamaan oli miten oli. On aikoinaan kehitetty mm ratapölkkyjen sahaamiseen. Kestää hiovaa kulutusta helvetisti paremmin kuin tavallinen ketju. Kovapalaketju mm Stihlin kultahammas maksoi n.35 euroa. Kultahampaan voi teroittaa teroituskoneella jos osaa.

kyllä teroittele kovametalli tai erikoiskarkaistua ketjua millään moottorisahan viilalla

• se on
        wumpscut kirjoitti:

Paino sanalla OLI. On meinaan urakan jälkeen pian ainakin laippa uusiks. No Motonetistä taitaa saada neljällä kympillä tai jotain ..

• niin että et kirjoitti:

kyllä teroittele kovametalli tai erikoiskarkaistua ketjua millään moottorisahan viilalla

Onko se oregon multicut ketju muka karkaistu?? En minä oo ainakaan väittänyt ja sahaviilalla teroitettu aivan normaalisti. Kovapalaketjun voi teroittaa teroituskoneella jos osaa!!

POIKA.......

• se ole
        wumpscut kirjoitti:

Onko se oregon multicut ketju muka karkaistu?? En minä oo ainakaan väittänyt ja sahaviilalla teroitettu aivan normaalisti. Kovapalaketjun voi teroittaa teroituskoneella jos osaa!!

POIKA.......

Oregon multicut ketju on kromattu, ei karkaistu. Alunperinhän nämä multicut ketjut kehiteltiin motoihin ja nyt niitä on alettu myydä tavan tallajille. Moottorisahakäytössä ei multicut ketjulla mitään säästöä synny kun yhden hinnalla saa neljä normaalia ketjua.

• se ole kirjoitti:

Oregon multicut ketju on kromattu, ei karkaistu. Alunperinhän nämä multicut ketjut kehiteltiin motoihin ja nyt niitä on alettu myydä tavan tallajille. Moottorisahakäytössä ei multicut ketjulla mitään säästöä synny kun yhden hinnalla saa neljä normaalia ketjua.

Motonetistä 29,90!! Ei mielestäni paha hinta.....

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      105
      3163
    2. GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?

GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys
      Voice of Finland
      43
      1167
    3. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      83
      1142
    4. Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut

Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja
      Ikävä
      52
      1075
    5. Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!

Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!
      Pudasjärvi
      33
      1011
    6. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      67
      878
    7. Luuletko, että löydämme vielä

Yhteyden takaisin? Miehelle ....
      Ikävä
      53
      857
    8. Tunnustan

Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle
      Ikävä
      39
      852
    9. Mikä teki vaikutuksen

että ihastuit kaivattuusi? 🔥
      Ikävä
      45
      847
    10. Autolla puuhun

Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn
      Oulainen
      24
      831
    Aihe