miksi kaikki aina kehuu noita Finngulfeja niin pirusti. eikö perusveneilijälle muita vaihtoehtoja löydy. jos kerran FG on hyvä, niin mites:
arcona
x-yachts
grand soleil
tai:
elan
beneteau
dufour
hanse
bavaria
jeanneau
yms.
???
miksi FG on muka niin hyvä?
31
7332
Vastaukset
- Jonte
Ei se FG enää nyt niin hyvä ole. Suomalaissuunnittelema mutta kuitenkin teetetään 'halpatyömaissa' jossa työn laatu ei ole sitä mitä suomalaisen on! Mieletäni ne ei (enää) olen NIIn hyviä kuin annetaan ymmrtää, joskin nättejä. Mutta samaa sarjatuotantoa ja lättäpohjaa ne on. Asuntoveneitä. Mieluummin vaikka Dehlerin hankkisin (on ollut molemmat).
- Veneilijä
Suomessa tehty gulffi on hyvä.
Virossa tehtyä gulffia en ostaisi. - Jonte
Veneilijä kirjoitti:
Suomessa tehty gulffi on hyvä.
Virossa tehtyä gulffia en ostaisi.Unohdin eritellä nuo kaksi eri venettä, mutta tosi on. Suomalainen Gulffi on peli.
- Asiaa tietävä
Minusta esille nostamasi Arcona, Grand Soleil ja X-yachts ovat varteenotettavia vaihtoehtoja.
Jos puhutaan Suomessa tehdyistä Finngulfeista (>36 jalkaiset), on niiden viimeistely selkeästi parempi kuin pienempien. Uuden mallisarjan veneet ovat kulun osalta riittävän nopeita ja helppoja purjehdittavia. Kamu on hyvä suunnittelija.
Ymmärtääkseni X:n viimeistelyn taso on viimeaikoina laskenut selvästi. X:n kansiratkaisut ovat monelta osin todella laadukkaita ja harkittuja ja venehän on tunnetusti vilkasliikkeinen.
Grand Soleil on Suomen olosuhteisin jonkin verran alirigattu, mutta pidän sitä hienosti tehtynä laatuveneenä, jonka myynti olisi hyvällä maahantuonnilla aivan toisenlaista.
Finngulffin hyvänä puolena voisi vielä lisäksi esiin tuoda sen jälkimarkkinoinnin, joka usein puuttuu ulkomailta lähes yksittäiskappaleina tuoduilta veneiltä.
Tässä vain muutamia mielipiteitäni. Nämähän ovat myös pitkälti makuasioita. - OverC
Minulla oli ennen FG, ja se oli hyvä vene. Se oli suomalainen. Veneeni ikääntyi ja halusin uuden, muta niissä oli paljon sellaista josta en pitänyt. Ei se välttämättä venettä huonoksi tee, ja suuremmathan tehdäänkin Suomessa. Mutta samassa päätin kuitenkin vaihtaa toiseen veneeseen kun vähän purjehditus vajaa 2 vuotta vanha Swanin löysin Saksasta. Aika jämäkkä vene, on kyllä sanottava. Olen toki Swania ajanut ennenkin, mutta se on eria sia kuin omistaa se.
- portofino
Paijasin juuri koko päivän omaa FG:täni.
Ja olen sitä mieltä että se on paras markkinoilla oleva kohtuuhintainen vene. Kysymykseesi ei ole kuitenkaan helppoa vastata, ainakaan lyhyesti (Ref. Miksi MB on hyvä).
Näkemykseni:
1. Suuri purjepinta-ala sopii suomalaiseen saaristoon. Jos otat FG37:n niin siinä on enemmän purjetta (tämä nostaa myös hintaa), mastoa helaa etc. kuin 40-42 jalkaisessa ranskalaisessa. FG purjehtii hyvin ja se on äärimmäisen hyvin balanssissa. Purjehdin juuri yhdellä FG:llä yli atlantin.
2. FG:ssä on lyijyköli (ranskalaisissa ja muissa halpiksissa ei ole) ja kölituenta kestää sitä tilannetta joka kohtaa jokaista suomalaista venettä; karille ajoa
3. Veneissä ei ole suuria sisämoduleja esim. katossa. Jos olisi moduli ja katolla oleva esim. blokin kiinnitys vuotaa, niin sitten vuotaa. Mitään et voi tehdä, voit vain katsoa kun veneesi homehtuu. Uusissa X:ssäkin on moduli.
4. Halvoissa veneissä laipiot ovat MDF-levyä. Se pehmenee kun se kastuu ja se ei kestä vetoa. Vähän paremmissa on merivaneria joka on liimattu paikalleen. Näistäkin veneistä irtoaa kansi, kuten monista Bavarioista. FG:ssä on merivaneri joka on laminoitu runkoon molemmilta puolilta. Näitä ei ole montaa.
5. Yleinen viimeistely, puun määrä, ilmanvaihto, piilossa olevien laminaattien hionta ja maalaus jotta niihin ei tartu kosteus, sähkövetojen laatu, asiakaspalvelu jne. tekee veneestä vain sellaisen jolla uskaltaa purjehtia missä vaan ja mimmoisessa kelissä vaan.
Hyviä purjehduksia!- kale
Siitä huolimatta, se on vironpaatti ja ei vastaa käsitystä kunnon työstä. Suuremat ehkä kun tehdään kotimaassa, mutta pienemmän samoja kuin halpis-rassit.
- portofino
kale kirjoitti:
Siitä huolimatta, se on vironpaatti ja ei vastaa käsitystä kunnon työstä. Suuremat ehkä kun tehdään kotimaassa, mutta pienemmän samoja kuin halpis-rassit.
FG:n Saarenmaalla ja Skurussa tehnyt veneet tehdään samojen speksien mukaan (kölit, rakenteet, laipiot, sähköt) eli kaikki se mitä sanoin aiemmin pätee myös FG28 ja FG33 malleihin. Asian voi todeta aika helposti tutkimalla näitä veneitä tai niiden speksejä.
- Veneilijä
portofino kirjoitti:
FG:n Saarenmaalla ja Skurussa tehnyt veneet tehdään samojen speksien mukaan (kölit, rakenteet, laipiot, sähköt) eli kaikki se mitä sanoin aiemmin pätee myös FG28 ja FG33 malleihin. Asian voi todeta aika helposti tutkimalla näitä veneitä tai niiden speksejä.
FG 28 ja 33 on tehty kyllä samoilla ohjeilla kuin kotimaiset FG, työn laatu on huono saarenmaalla.
Siksi ehdotan kotimaisissa FG käytetään näitä kirjaimia ja virossa tehtyjen veneiden kirjaimet
FGV 28 ja 33.
FG 36 ja siitä eteenpäin veneet ovat todella hyviä. - 7391
Veneilijä kirjoitti:
FG 28 ja 33 on tehty kyllä samoilla ohjeilla kuin kotimaiset FG, työn laatu on huono saarenmaalla.
Siksi ehdotan kotimaisissa FG käytetään näitä kirjaimia ja virossa tehtyjen veneiden kirjaimet
FGV 28 ja 33.
FG 36 ja siitä eteenpäin veneet ovat todella hyviä.Ketjun aloittajan listasta Arcona tehdään kokonaan Virossa.
Mikä noissa Viron veneissä sitten oikein on pielessä? - jiippi
Olitko mahdollisesti sillä 46 joka pärjäsi hienosti ARC:ssa?
- jaako
7391 kirjoitti:
Ketjun aloittajan listasta Arcona tehdään kokonaan Virossa.
Mikä noissa Viron veneissä sitten oikein on pielessä?Eräässä Lauttasaaren satamassa tuoreen FG 28:n omistajaa odotti ikävä yllätys: vesi lainehti turkin ylläpuolella.
Paljastui, että laminaatii kölin vierestä oli pettänyt.
FG suhtautui asiaan tosi vakavasti ja tutkitutti veneen perin pohjin. Ilmeni että kölin tuennassa oli huomattavasti vähemmän tavaraa kuin piti.
FG tietysti korjasi takuutyönä kölin, ja pistivät hieman ylimäääräistäkin jotta kestää pikku kolhut.
Tuskin toista keraa FG päästää moista vesille, on liikaa mainetta menetettävänä. - Bavarotti
jaako kirjoitti:
Eräässä Lauttasaaren satamassa tuoreen FG 28:n omistajaa odotti ikävä yllätys: vesi lainehti turkin ylläpuolella.
Paljastui, että laminaatii kölin vierestä oli pettänyt.
FG suhtautui asiaan tosi vakavasti ja tutkitutti veneen perin pohjin. Ilmeni että kölin tuennassa oli huomattavasti vähemmän tavaraa kuin piti.
FG tietysti korjasi takuutyönä kölin, ja pistivät hieman ylimäääräistäkin jotta kestää pikku kolhut.
Tuskin toista keraa FG päästää moista vesille, on liikaa mainetta menetettävänä.Hyvä, ettei tuollaisessa laatuveneessä ollut mitään sen vakavampaa.
Olisi ollut kauheata, jos esim joku piilossa oleva lista olisi ollut lakkaamatta. - St. Lucia
Kirjoituksesi on jossain määrin mainoksenomainen.
Kun näytät tuntevan noin paljon Fg:n tuotantotekniikka, niin kerro, miksi Fg:ssä vanerisia osia laminoidaan suoraan veneiden pohjaan. Näinhän on vaikkapa kajuutan teak seinien kanssa.
Tunnetusti uusissa malleissa ei ole pilssiä ja vanerit vettyvät ja ajan myötä tulee kosmeettisia ja muitakin ongelmia.
Muilta osin yhdyn pitkältä mielipiteisiisi ja onnittelen vilpittömästi Mearra Nieidan miehistöä erinomaisesta suorituksesta. Sen arvoa vielä nostaa se, että miehistöllä ja kipparilla ei ollut tietääkseni aikaisempaa kokemusta Atlantin ylityksestä. - portofino
St. Lucia kirjoitti:
Kirjoituksesi on jossain määrin mainoksenomainen.
Kun näytät tuntevan noin paljon Fg:n tuotantotekniikka, niin kerro, miksi Fg:ssä vanerisia osia laminoidaan suoraan veneiden pohjaan. Näinhän on vaikkapa kajuutan teak seinien kanssa.
Tunnetusti uusissa malleissa ei ole pilssiä ja vanerit vettyvät ja ajan myötä tulee kosmeettisia ja muitakin ongelmia.
Muilta osin yhdyn pitkältä mielipiteisiisi ja onnittelen vilpittömästi Mearra Nieidan miehistöä erinomaisesta suorituksesta. Sen arvoa vielä nostaa se, että miehistöllä ja kipparilla ei ollut tietääkseni aikaisempaa kokemusta Atlantin ylityksestä.Kiitos Onnitteluista,
Mearra Nieida voitti oman luokkansa ja oli koko Cruising -luokan 4.s.
Alla oleva on mielestäni faktaa ja ehkä myös mainostakin, jos faktojen esittely siksi lasketaan:
FG:n vanerisista laipioista hiotaan päällimäinen teak-kerros pois n. 10cm:n matkalta ja sitten ne laminoidaan runkoon kiinni MOLEMMILTA puolilta. Näin ne kiinnittyvät runkoon ja osaksi sen lujuusrakennetta. Monissa veneissä laipiot liimataan esim. Sikalla. Niissä joissa on suuria sisustumoduleja, ei moduloinnin takia päästä laipioita kiinnittämään kuin toiselta puolelta. Toinen puoli on siis valmis imemään vettä ja kiinnitys ei lujuusmielessä ole todellakaan hyvä.
Näin voimakas laipioiden laminointi asettaa riskin sille, että runko rupee kuivuessaan "vetelemään" ja kylkiin tulee kuoppia. Varsinkin kun ne laminoidaan molemmilta puolilta. Homma vaatii ammattitaitoa ja etenkin kuivumisaikaa. Ja tällaisista asioista, yksi toisen jälkeen, syntyy kustannuksia ja veneelle hintaa. - aaa
Bavarotti kirjoitti:
Hyvä, ettei tuollaisessa laatuveneessä ollut mitään sen vakavampaa.
Olisi ollut kauheata, jos esim joku piilossa oleva lista olisi ollut lakkaamatta.on juuri laadukkaan ja itseäänkunnioittavan venetehtaan merkki. Hoidetaan asia kuntoon ja tehdään ehkä paremmaksi kuin alkuperäinen. FG:n asiakkaistaan välittäminen ainakin suomessa on ÄÄRETTÖMÄN hienoa ja kattavaa. Itse en ole FG-purjehtija, joten tämä ei ole mikään puolustus/mainospuhe.
- Kale
aaa kirjoitti:
on juuri laadukkaan ja itseäänkunnioittavan venetehtaan merkki. Hoidetaan asia kuntoon ja tehdään ehkä paremmaksi kuin alkuperäinen. FG:n asiakkaistaan välittäminen ainakin suomessa on ÄÄRETTÖMÄN hienoa ja kattavaa. Itse en ole FG-purjehtija, joten tämä ei ole mikään puolustus/mainospuhe.
Mutta jos tullainen pikku 'fiba' kuten sen ymmärsin että se oli - siis ihan pikkuinen vaan, mutta onnex FG hoiti homman niiiiiin hienosti kuntoon - olisi tapahtunut Bavarialla, niin jo olis möykkää että "paska on vene".
- kikka
Kale kirjoitti:
Mutta jos tullainen pikku 'fiba' kuten sen ymmärsin että se oli - siis ihan pikkuinen vaan, mutta onnex FG hoiti homman niiiiiin hienosti kuntoon - olisi tapahtunut Bavarialla, niin jo olis möykkää että "paska on vene".
Paska vene
- gulffari
Olen purjehtinut sekä Suomessa että Virossa valmistetuilla FG:lla. Suuria laatueroja veneissä ei ole ilmennyt. Katsokaa seuraavalla venemessuilla viimeistelyä ja miten myös näkymättömät osat ovat viimeistelty. Veneet ovat rakenettu käsin Suomen oloihin, kestää pienet karilleajot. Puutöiden viimeistelyt ovat huippulaatua. Laadusta joutuu maksamaan, katsokaa nyt hintaeroja seuraavilla veneillä esim Swan 46, Finngulf 46. Arcona 46 ja Bavaria 46. Kyllä näille hintaeroille löytyy selkeät syyt, ja ne ovat muualla kuin valmistajan katteissa.
- Kale
Hyviä on, mita nyt kölit irtoilee joskus. mjtta ei hätää FG hoitaa homma niin hienosti että se ei tunnus missään. Mitäpä nyt yhdestä kölistä....
- Veneilijä
Virossa tehdyt Gulffit 28 ja 33 on laadultaan huonoja en ostais. (Bavaria laatu.)
Ostaisin kyllä 36 tai 37 jalkaisen.
Näkeehän sen siitäkin että on myynnissä kaksi
28-jalkaista ei mene kaupaksi huono laatu.
Muuten yleensä veistämö myy vanhat veneet alle aikayksikön mutta ei saarenmaalla tehtyjä.
Onko veistämöön iskenyt ahneus tehdään halvalla virossa ja myydään kovalla hinnalla. - hintaeroille
Enkä myöskään usko että ainakaan suurin selittävä tekijä on katteiden suuruudessa. Siinä mielessä samaa mieltä kanssasi. Mutta muilta osin olen kyllä samaa mieltä tuossa Bavaria-otsikon alla kirjoittelvan Ingenjöörpetterssonin kanssa. Bavaria tekee 1000 venenttä siinä missä Fingulf 10 venettä. Se tuntuu materiaalien ja varusteiden hankinta- ja sisäänostohinnoissa... ja paljon! Ja kun tuotanto on tehokaampaa, onkin suurimmat selittävät tekijät hintaeroille löydetty.
Rehellisesti uskon Bavarian olevan hinta-laatusuhteeltaan parempia uusiin Fingulffeihin veraattuna. Enkä muuten itse purjehdi kummallakaan näistä. Suomalaisella purjeveneellä tosin kyllä. - uuno
Veneilijä kirjoitti:
Virossa tehdyt Gulffit 28 ja 33 on laadultaan huonoja en ostais. (Bavaria laatu.)
Ostaisin kyllä 36 tai 37 jalkaisen.
Näkeehän sen siitäkin että on myynnissä kaksi
28-jalkaista ei mene kaupaksi huono laatu.
Muuten yleensä veistämö myy vanhat veneet alle aikayksikön mutta ei saarenmaalla tehtyjä.
Onko veistämöön iskenyt ahneus tehdään halvalla virossa ja myydään kovalla hinnalla."Näkeehän sen siitäkin että on myynnissä kaksi
28-jalkaista ei mene kaupaksi huono laatu."
No on se hyvä, että tiedät sentään tarkan syyn miksi ei mene kaupaksi. Voisitko mahdollisesti analysoida muutkin Vene-lehden myynti-ilmoitusten kohteet, niin ei tulisi ostettua huonolaatuista/muuten vaan paskaa/hidasta/liian nopeaa/liian kallista/liian halpaa/liian uutta venettä? - hoh
hintaeroille kirjoitti:
Enkä myöskään usko että ainakaan suurin selittävä tekijä on katteiden suuruudessa. Siinä mielessä samaa mieltä kanssasi. Mutta muilta osin olen kyllä samaa mieltä tuossa Bavaria-otsikon alla kirjoittelvan Ingenjöörpetterssonin kanssa. Bavaria tekee 1000 venenttä siinä missä Fingulf 10 venettä. Se tuntuu materiaalien ja varusteiden hankinta- ja sisäänostohinnoissa... ja paljon! Ja kun tuotanto on tehokaampaa, onkin suurimmat selittävät tekijät hintaeroille löydetty.
Rehellisesti uskon Bavarian olevan hinta-laatusuhteeltaan parempia uusiin Fingulffeihin veraattuna. Enkä muuten itse purjehdi kummallakaan näistä. Suomalaisella purjeveneellä tosin kyllä...näin. On lienee fakta, että fg37 on laadukkaampi kuin Bavaria 36. Muutta onko hinta/laatu-suhteella mitattuna järjestys sama? Epäilen, ettei ole. Pitäisikö veneitä "vertailla" hinnan, eikä koon mukaan? Eihän kukaan voi tosissaan väittää, että puolta kalliimpi vene on laadultaan huonompi?
- make
"Puutöiden viimeistelyt ovat huippulaatua."
Ei muuten pidä paikkaansa. Vertaappas nyt ihan vaikka huviksesi FG:n puuosien sovitusta ja viimeistelyä vaikkapa ruotsalaisiin HR:ään tai Najadiin. Ero on kuin puusepän ja sokean tekemän puukapulan välillä.
Nimittäin juurikin FG:ssä tapitukset ja lakkauspinta on huonosti viimeisteltyjä. Tapit ovat liian selkeästi eri värisiä kuin muu laipio. Lisäksi esim 33 jalkaisessa käytetään sitä 70-luvun kylpyhuoneiden kumitapettia. Sitä joka on epätasaisesti venytelty kulmien ja mutkien yli.
Minä odotan että laatuvene on tehty speksien mukaan tukevasti ja laadukkaasti kuten FG varmaankin on, mutta ehdottomasti myös päälle päin näkyvän viimeistelyn on oltava hyvää, tai sitten en osta venettä vaikka laminoinnit yms olisi miten hyvin tahansa tehtyjä.
Katsokaapa muuten sellaistakin viimeistelyn kukkasta kuin katossa olevien veneen pituussuuntaisten tiikkiraitojen upotusta ja viimeistelyä vs Najadin vastaava. Toinen mikä pistää roisisti silmään on esim FG 41:n salongin peräseinän kohdalla olevan kattoa myötäilevä leveä lista. Se on ruuvattu ja sahattu kolmesta eri osasta. Raot näkyvissä ja rakojen leveys vaihtelee. Verratkaa tätä vaikkapa taas Najadiin jossa se on tehty siististi yhdestä puusta. - heh
make kirjoitti:
"Puutöiden viimeistelyt ovat huippulaatua."
Ei muuten pidä paikkaansa. Vertaappas nyt ihan vaikka huviksesi FG:n puuosien sovitusta ja viimeistelyä vaikkapa ruotsalaisiin HR:ään tai Najadiin. Ero on kuin puusepän ja sokean tekemän puukapulan välillä.
Nimittäin juurikin FG:ssä tapitukset ja lakkauspinta on huonosti viimeisteltyjä. Tapit ovat liian selkeästi eri värisiä kuin muu laipio. Lisäksi esim 33 jalkaisessa käytetään sitä 70-luvun kylpyhuoneiden kumitapettia. Sitä joka on epätasaisesti venytelty kulmien ja mutkien yli.
Minä odotan että laatuvene on tehty speksien mukaan tukevasti ja laadukkaasti kuten FG varmaankin on, mutta ehdottomasti myös päälle päin näkyvän viimeistelyn on oltava hyvää, tai sitten en osta venettä vaikka laminoinnit yms olisi miten hyvin tahansa tehtyjä.
Katsokaapa muuten sellaistakin viimeistelyn kukkasta kuin katossa olevien veneen pituussuuntaisten tiikkiraitojen upotusta ja viimeistelyä vs Najadin vastaava. Toinen mikä pistää roisisti silmään on esim FG 41:n salongin peräseinän kohdalla olevan kattoa myötäilevä leveä lista. Se on ruuvattu ja sahattu kolmesta eri osasta. Raot näkyvissä ja rakojen leveys vaihtelee. Verratkaa tätä vaikkapa taas Najadiin jossa se on tehty siististi yhdestä puusta.ja sit vertaa fg: ja najadin hintoja! :)
- Bavarotti
heh kirjoitti:
ja sit vertaa fg: ja najadin hintoja! :)
Miksi pitäisi vertailla hintoja?
Eihän sitä tehdä silloinkaan kun vertaillaan Bavariaa ja FGa. - Onnellinen omistaja
Bavarotti kirjoitti:
Miksi pitäisi vertailla hintoja?
Eihän sitä tehdä silloinkaan kun vertaillaan Bavariaa ja FGa.Eikö jokainen veneenomistaja ole ostopäätöstä tehdessään päättänyt itse ostokriteerit.
Ovatko ne sitten jokin ominaisuus, hinta tai merkki on varmastikin kunkin oma asia.
Se onnistuiko hankinta, on varmaan edelleen itse kunkin arvioitavissa.
Muilla tietysti on aina omat mielipiteensä asiasta, mutta nehän ovatkin vain mielipiteitä.
Pääasia on kai se, että on itse tyytyväinen hankintaansa. - heh
Bavarotti kirjoitti:
Miksi pitäisi vertailla hintoja?
Eihän sitä tehdä silloinkaan kun vertaillaan Bavariaa ja FGa.vain maksaa...
- make
Bavarotti kirjoitti:
Miksi pitäisi vertailla hintoja?
Eihän sitä tehdä silloinkaan kun vertaillaan Bavariaa ja FGa.Ei niitä hintoja tarvitse vertailla, kommenttini FG:n puutöiden viimestelystä oli vastaväite sille aiemmalle väitteelle että niiden puuosien viimeistely on huippuluokkaa.
Mielestäni näin ei ole. Vene on varmasti tukeva ja muuten hyvin ainakin speksattu. Puuosien viimeistely vain ei ole hyvä.
Jos jonkin mielestä FG:n viimeistely on huippulaatua, niin mitä sitten nuo ruotsalaiset ovat? Extreme super huippua vai?
Mutta niin kuten muutkin kommentoivat, jokainen itse valitsee veneensä tiettyjen ehtojen ja mieltymysten mukaan. Oma kommenttini pyrkii tuomaan esiin sen ettei se FG ole huippuviimeistelty.
- s/y 36
FG ihan hyvä vene. Loppujen lopuksi taitaa kuitenkin olla niin että lähes kaikki nykyaikaiset veistämö/ tehdastekoiset purjeveneet riittävät meille tavallisille lomapurjehtijoille kun liikutaan Itämerellä.
Valinna kriteerit lienevät muualla kuin rakennepuolella (vrt. keskustelut Bavarian kestävyydestä). Meillä kahden kotimaisen ja yhden Ruåtsalaisen purkkarin jälkeen päädyttiin " vanhaan" Gulfiin.Vaihtaa ei olis tarvinnu, mutta ajatuksena mulla oli saada kaksi takahyttiä ja siten teini-ikäisille omat kopit. Olin jo Belgiaan lähdösä hakemaan 36 Sun Dancea.Asiaa mietittiin vielä ja tultiin tulokseen ettei me kuitenkaan seilata koko porukalla enää kauan ja sitte on ihan turhaa makuu-koppeja ja vähän ulkosäilytystilaa. Toiseksi,rouva ei tykännyt uusien veneiden sistuksista, olivat liian "kylmiä" mielestään ja mikä silmiinpistävää , kaappeja ei juuri lainkaan.
Gulffi on mukava ja kaunis ja pysynyt hyvin "käsissä" miehistöllämme eikä juuri samankokoisia ohittelijoita ole ollut, joten kait se on hyvä vene. Minun mielestä !
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 854578
Haleja ja pusuja
Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺864416Onko mukava nähdä minua töissä?
Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭433759Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli173572Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle402977Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm102784En kirjoita sulle tänne
Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä212711IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm392113Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi
Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta1581758Savon murteella viäntäminen asiakaspalvelussa?
Olin äsken tekemisissä puhelimitse rahoitusalan firman asiakasneuvonnassa. Tyyppi väänsi leveää savoa oikein perusteelli1101316