Pätevyysvaatimus

Tilapäinen_tuuraaja

Pienehkön "vesibussin" kippari on perämies.
Mitä vaatimuksia on ruorimiehelle, hänen tyyrätessään alusta hetken tilapäisesti vaikkapa kipparin wckäynnin ajan?

Kaikki hintti-idiootit saavat olla vastaamatta.

24

540

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kansimies1

      Kansimiehen pätevyyskirja riittää.

    • Kansimieskans

      Ja voimassa oleva merimieslääkärintodistus.

    • näin

      Kotimaanliikenteenlaivurin paperit riittävät kipparointiin ja kansimiehelle riittää, että kippari pitää koulutuksen ja kansimies hakee trafilta kansimiehen paperin liitteenä merimieslääkärintodistus, näillä sitten saa seilailla kaikilla kotimaan liikenteen alueilla jos alus vain katsastettu kyseiselle alueelle.

    • Tilapäinen_tuuraaja

      Entäs jos olen alasti?

    • TuomasAH

      Kotimaanliikenteen aluksen ruorimieheltä ei vaadita mitään pätevyyttä. Aluksen miehitystodistuksessa kerrotaan vaadittava henkilöstön määrä ja pätevyydet.

      Kaikkien alusten "kippari" on päällikkö, eikä mikään v.... perämies. Perämies aluksella vaaditaan toiminta ajan ylittäessä 12tuntia. Myöskin huvialuksella jolla on miehitystodistus.

      • ProOil

        Tuo huvialukselta vaadittava aikarajallinen, niin ymmärsin joko väärin ajatuksesi. Oma alukseni on sekä huvivene katsastettu, sekä kotimaanliikenteen alue 2:seen ja miehitys todistus kirjattu aluksen päällikkö. Laivaisäntänä itse päällikköisessäni ei ole olemassa aikarajoja, vaan saan ajaa huvi/vuokraveneenä vaikka mailmantappiin. Rajoitukset tulevat siinä kohtaa, että olen palkannut alukseen kipparin.


      • ProOil
        ProOil kirjoitti:

        Tuo huvialukselta vaadittava aikarajallinen, niin ymmärsin joko väärin ajatuksesi. Oma alukseni on sekä huvivene katsastettu, sekä kotimaanliikenteen alue 2:seen ja miehitys todistus kirjattu aluksen päällikkö. Laivaisäntänä itse päällikköisessäni ei ole olemassa aikarajoja, vaan saan ajaa huvi/vuokraveneenä vaikka mailmantappiin. Rajoitukset tulevat siinä kohtaa, että olen palkannut alukseen kipparin.

        Anteeksi, palkannut päällikön.


      • TuomasAH

        Jos aluksella on miehitystodistus se koskee samalla tavalla laivaisäntää kuin palkattua henkilökuntaakin. Vanhoissa miekkareissa ei aikarajoja ole, mutta nykkyään miekkarit ovat joko 12 tuntia tai ympärivuorokautiseen toimintaan.


      • ProOil

        Oman alukseni miehitystodistuksessa ei mainintaa rajoitteita ajan suhteen. Rajoitteet tulevat vastaan vasta, jos palkkaan alukseeni kipparin. Työlainsäädäntö ottaa asiaan kantaa ja laivaisäntänä en ole työntekijä, jota säädökset koskisivat... Asia käyty läpi TRAFI:n kanssa aikoinaan


    • Wanha_matruussi

      Wassermanin koe pitää läpäistä puhtain paperein.

      • popeyeskis

        Juu, hyvin meni sekin koe, kaikki positiivista...


    • yxmerimies

      Vesibussin, ja minkä tahansa muunkin aluksen ruoriin saa kippari päästää kenet haluaa, vaikka 5- vuotiaan matkustajan. Kippari ei kuitenkaan saa jättää edes kansimiestä yksin ajamaan häipyen itse brygältä. Aluksen ollessa kulussa brygällä on aina oltava joko aluksen päällikkö tai perämies.

      • ProOil

        Alle 15v ei saa ajaa jos kysees yli 5,5m alus tai 15kW kone teho!

        Vesibussisa ei miehitystodistuksessa vaadita perämiestä, vaan päällikkö, lisäksi mahdollisesti kansimies, lisäksi vaaditaan koneenhoitajan pätevyys jos konetehoja yli 349kW. Pälikölle riittää kotimaanliikenteen laivurin paperit.

        Tässä linkki faktaan aluksen miehityksestä.


      • Tarkennusta
        ProOil kirjoitti:

        Alle 15v ei saa ajaa jos kysees yli 5,5m alus tai 15kW kone teho!

        Vesibussisa ei miehitystodistuksessa vaadita perämiestä, vaan päällikkö, lisäksi mahdollisesti kansimies, lisäksi vaaditaan koneenhoitajan pätevyys jos konetehoja yli 349kW. Pälikölle riittää kotimaanliikenteen laivurin paperit.

        Tässä linkki faktaan aluksen miehityksestä.

        "Alle 15v ei saa ajaa jos kysees yli 5,5m alus tai 15kW kone teho!"

        Saa ajaa mutta vieressä on oltava "aikuinen" valvomassa kokoajan (nimenomaan vieressä aktiivisesti valvomassa) ja tuo valvomassa oleva henkilö on vastuussa. En muista riittääkö valvovalla henkilöllä tuossa 15v ikä vai pitääkö olla täysi-ikäinen. Ilmaisu "alle 15v ei saa ajaa YKSIN jos......" olisi ollut oikein.

        Kaupallisessa liikenteessä on luultavasti tiukemmat säännöt (toivottavasti on).


      • ProOil
        Tarkennusta kirjoitti:

        "Alle 15v ei saa ajaa jos kysees yli 5,5m alus tai 15kW kone teho!"

        Saa ajaa mutta vieressä on oltava "aikuinen" valvomassa kokoajan (nimenomaan vieressä aktiivisesti valvomassa) ja tuo valvomassa oleva henkilö on vastuussa. En muista riittääkö valvovalla henkilöllä tuossa 15v ikä vai pitääkö olla täysi-ikäinen. Ilmaisu "alle 15v ei saa ajaa YKSIN jos......" olisi ollut oikein.

        Kaupallisessa liikenteessä on luultavasti tiukemmat säännöt (toivottavasti on).

        Yksi selitteisesti alle 15v ei saa ajaa aikaisemmin mainittuja aluksia, vaikka aluksen päällikkö vieressä

        KOHDAT VESILAISTA:

        6 §

        Vesikulkuneuvon kuljettajaa koskevat yleiset vaatimukset

        Vesikulkuneuvon kuljettajana ei saa toimia henkilö, jolla ei ole olosuhteisiin nähden tarvittavaa ikää, kykyä ja taitoa.

        Rekisteröitävää moottorikäyttöistä vesikulkuneuvoa saa kuljettaa vain henkilö, joka on täyttänyt 15 vuotta.

        Liikenteen turvallisuusvirasto voi, ottaen huomioon vesikulkuneuvon koon, lajin, käyttötarkoituksen ja liikkumisalueen, määrätä, että tietyn vesikulkuneuvotyypin tai yksittäisen kulkuneuvon kuljettajan on oltava täyttänyt 18 vuotta ja osoittanut Liikenteen turvallisuusviraston tarkemmin edellyttämät tiedot ja kyvyn kysymyksessä olevan vesikulkuneuvotyypin tai yksittäisen vesikulkuneuvon kuljettamiseen. (22.12.2009/1294)

        7 §

        Vesikulkuneuvon luovuttaminen toisen kuljetettavaksi

        Vesikulkuneuvoa ei saa luovuttaa sellaisen henkilön kuljetettavaksi, jolla ei ole siihen 6 §:ssä edellytettyä ikää, kykyä ja taitoa.


      • TuomasAH
        ProOil kirjoitti:

        Alle 15v ei saa ajaa jos kysees yli 5,5m alus tai 15kW kone teho!

        Vesibussisa ei miehitystodistuksessa vaadita perämiestä, vaan päällikkö, lisäksi mahdollisesti kansimies, lisäksi vaaditaan koneenhoitajan pätevyys jos konetehoja yli 349kW. Pälikölle riittää kotimaanliikenteen laivurin paperit.

        Tässä linkki faktaan aluksen miehityksestä.

        Ruorimiehenä saa toimia vaikka 2vuotias. Sitä ei tuo laki estä.
        Vahtipäällikkö toimii laissa mainittuna kuljettajana. Siitä on huviveneilijöiden turha täällä vääntää.


    • MVPäällikkö

      Sillä saa ajaa kuka tahansa vaikka kännissä, jos kipparilla on paskahätä. Hätätilanne, nääs. Katsopa Merilaista ko. kohta.

      • huumorintajutonpäällikkö

        Väärin tulkittu, löytyy ennakko päätös, jossa päällikkö todettu toimineen väärin, kun poistui kuselle ja jätti kansimiehen puikkoihin


      • MVPäällikkö

        Ei pijä paikkaansa. No, kuselle ehkä, mutta paska onkin eri juttu. Sillo saa jättää kännisen rekkakuskin ruoriin eikä tuu syytettä. Eikä paska housuun. Tää on katottu oikeudessa asti.


    • Tilapäinen_tuuraaja

      No niin - lapset!
      Olisihan se pitänyt arvata etukäteen, ettei asiallisia kommentteja taida saada.
      Kerran vielä: Kyseisen aluksen päällikkö on ihan oikea perämies - siis tutkinto ja pätevyys. Miehitysvaatimuksena on yksi henkilö ja kyseinen päällikkö täyttää ao. vaatimuksen. Jos ruorissa on tilapäisesti henkilö ilman mitään "merenkulkupapereita", niin voiko näin tehdä? Siis tyyliin: " Tules ruoriin, niin mää käyn veskissä." Päällä on maksavia matkustajia.
      Tilapäinen ruorimies ei ole matkustaja, vaan päällikön tuttu apumiehenä.

      • turhaaturhaa

        Hei,tämä on suolikaksneljä. Kylähullujen temmelyskenttä, Nykyajan vessanseinä.....
        Soita Trafiin ja kysy.


      • vituntampio

        Sulle on jo vastattu asiallisesti, joten jossain vikaa muualla kun vastauksissa?

        Tässä onnettomuustutkinta lautakunnan pohdintoja vesibussin kipparin piipahtamisesta kusella ja sen seurauksista.

        http://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&ved=0ahUKEwjZ4Kb1z4PKAhXDVSwKHU7MAQMQFggfMAE&url=http://turvallisuustutkinta.fi/material/attachments/otkes/tutkintaselostukset/fi/vesiliikenneonnettomuuksientutkinta/2009/d92009m_tutkintaselostus/d92009m_tutkintaselostus.pdf&usg=AFQjCNGW6vHKe6ia9oEHzXYmLin8k3RQeA&bvm=bv.110151844,d.bGg


      • Onnetoneläkeläinen

        Hiukan humooria eli saivartelua joukkoon. Lainaus tekstistä: ".... sillan kannatinpylvään olevan juuri ohittamassa keulan.... ". Aika vakava siltaonnettomuus, jos sillan kannatinpylväs ohittaa aluksen? Alus kyllä ohittaa kannatinpylvään.

        Oli muuten mielestäni aivan "oppikirjan" mukaista ajaa alus matalaan uppoamisen ehkäisemiseksi.

        Vanhassa laissa päällikön vastuu oli jakamaton. Navigoinnin suhteen lienee jakamaton vieläkin. Kyllä päällikön tai vahtipäällikön on huolehdittava, että vaaraa onnettomuudelle ei ole, mikäli kakkahätä tulee.

        Mutta inhimillisten virheiden takia sattuu vahinkoja niin maalla, kuin merelläkin. Se on inhimillistä. Eikö?

        K.O. onnettomuuden seuraksista ei liene kenelläkään tietoa?

        Toivon taidon ja huolellisuuden lisäksi myös onnea merelle ja vesille.


        ....


      • Tilapäinen_tuuraaja
        vituntampio kirjoitti:

        Sulle on jo vastattu asiallisesti, joten jossain vikaa muualla kun vastauksissa?

        Tässä onnettomuustutkinta lautakunnan pohdintoja vesibussin kipparin piipahtamisesta kusella ja sen seurauksista.

        http://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&ved=0ahUKEwjZ4Kb1z4PKAhXDVSwKHU7MAQMQFggfMAE&url=http://turvallisuustutkinta.fi/material/attachments/otkes/tutkintaselostukset/fi/vesiliikenneonnettomuuksientutkinta/2009/d92009m_tutkintaselostus/d92009m_tutkintaselostus.pdf&usg=AFQjCNGW6vHKe6ia9oEHzXYmLin8k3RQeA&bvm=bv.110151844,d.bGg

        Arvoisa herra "Vituntampio".
        Yhdenkään ko. linkin takana olevan OTK:n selostus ei käsittele kysymääni asiaa. En viitsi taivuttaa paperiliittimestä asia Sinulle. Vai onko jäissä tapahtunut vaihteiston rikkoutuminen jotenkin yhteydessä kysymääni? Tai se, että vesibussi ajoi väärästä silta-aukosta?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ikävöin sinua kokoyön!

      En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun
      Ikävä
      50
      3324
    2. Kova karman laki

      Karman lain kautta pahantekijä tehdessään pahaa toteuttaa koston ja rangaistuksen sille jolle pahaa on tehty. Tämä tarko
      Hindulaisuus
      545
      2041
    3. Päivieni piristys, missä olet?

      Toit iloa ja valoa mun elämään ☀️ Nyt mennyt kohta viikko ettei ole nähty. Kaipaan nähdä sua silti ja pelkään vaikka tei
      Ikävä
      17
      1950
    4. Näen jatkuvasti Sompasaunalla alastomia miehiä ja naisia

      jotka menevät siihen viereiseen rantaan myös uimaan alasti. Sompasaunat on siis Mustikkamaalla Helsingissä, ja kuljen si
      Maailman menoa
      82
      1917
    5. Älä mahdollisesti ota itseesi

      En voinut tietää. Sitäpaitsi.. niin
      Ikävä
      20
      1578
    6. Jos sinä olisit pyrkimässä elämääni takaisin

      Arvelisin sen johtuvan siitä, että olisit taas polttanut jonkun sillan takanasi. Ei taida löytyä enää kyliltä naista, jo
      Tunteet
      43
      1508
    7. Ota nainen yhteyttä ja tee Tikusta asiaa?

      Niin sitten minä teen Takusta asiaa.
      Ikävä
      28
      1386
    8. Millainen kaivattusi luonne on?

      Millaisia luonteenpiirteitä arvostat kaivatussa? Oletteko samanlaisia luonteeltanne?
      Ikävä
      90
      1349
    9. Helena ja Mikko Koivun ero jatkuu edelleen ja loppua ei näy.

      Voi eikä, miksi menee noin vaikeaksi avioero ja sopua ei tää ex- pari vaan saa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      128
      1287
    10. UPM suunnittelee paperintuotannon lopettamista LPR:ssa

      Ilta-Sanomissa oli uutinen. Metsäyhtiö UPM suunnittelee paperintuotannon lopettamista Kaukaan-tehtaalla Lappeenrannassa
      Lappeenranta
      113
      1195
    Aihe