Sosiaalitoimisto kielsi minua muuttamasta

Pettynyt18v

Olen aikuinen nuori nainen. Sosiaalitoimisto kieltää minua muuttamasta omaan asuntoon ja pakottaa minut asumaan vanhempiani luona. Sosiaalityöntekijä sanoi etteivät he järjestä minulle asuntoa ja väitti että asuisin kuitenkin vanhempieni luona. Onko sosialityöntekijällä oikeus pakottaa minut asumaan kotona?

97

2054

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tsemppiä18v

Tuota kutsutaan vapaudenriistoksi. Tulitkohan pyytäneeksi virkailijalta asiaa kirjallisena. Hän ei taatusti sellaista antaisi sinulle, sillä tuo virkailija varmasti tietää syyllistyvänsä rikokseen (virheellisen tiedon antaminen asiakkaalle). Kehoitan että kirjoitat valituksen sosiaali -ja terveyslautakunnalle. Todennäköisesti virkailija kieltää estäneensä sinua muuttamasta, joten voit laittaa huoletta asuntohakemuksen, ja pyytää sitten takautuvasti korvausta siitä päivästä lukien kun sinulle on tämä tieto ilmoitettu.

• ooohhh

Ei sosiaalityöntekijä voi sinua pakottaa asumaan kotona. Mene töihin, vuokraa asunto ja muuta sinne. Kukaan ei estä.

Siis voit vapaasti hankkia joko vuokra-asunnon tai oman asunnon ja muuttaa sinne, sosiaalitoimi ei sinua estä. Sosiaalitoimen tehtävä ei ole hankkia sinulle, aikuiselle ihmiselle asuntoa, vaan sen teet itse.

• Pettynyt18v

Minulla ei ole työtä nyt. Ainakaan en halua sosiaalityöntekijäksi, kun se tuollaista ilmeistä kiusantekoa on.

• vaarisko
        Pettynyt18v kirjoitti:

Minulla ei ole työtä nyt. Ainakaan en halua sosiaalityöntekijäksi, kun se tuollaista ilmeistä kiusantekoa on.

Oletpas sinä lapsellinen! Täysi-ikäinen, mutta ihan tolkuton.

• Muutavaan

Vanhempien luona asuessa sinulle maksetaan toimeentulotukea jotain 350 euroa toimeentulotukea, mutta jos asut omassa asunnossa saat 485 euroa. Sossu tietää ton ja valehtelee sulle. Ilmeisesti se saa jotain provikkaa kun toimii tolleen. Joku bonuspalkkio.

• Tirlittan___

Ei ole sosiaalitoimiston vastuulla järjestää sinulle asuntoa, sinun pitää se itse hoitaa.

Sosiaalitoimi tukee kyllä muuttoasi jos vain saat kohtuu hintaisen asunnon ja tosiasiallisesti sinne muutat asumaan. Toki silloin voivat kieltäytyä maksamasta vuokratakuuta jos asunto ylittää paikallisen kohtuullisen yhden hengen vuokran, mutta silloinkin voit itse maksaa takuut ja muuttaa asuntoon ja sossu korvaa sinulle sitten sen kohtuullisen osuuden vuokrasta ja loput maksat sitten omasta pussistasi.

Ei sosiaalitoimistolla ole kovinkaan paljoa asuntoja enää nykypäivänä, lähinnä ne ovat lapsiperheille tai moniongelmaisille tarkoitettuja hätätila-asuntoja ja silloinkin on kyse usein sosiaalitoimiston kautta välivuokratusta asunnosta jossa asuminen on vain väliaikaista.

• Pettynyt18v

Kyllä minä sen asunnon itse hakisinkin, mutta hän vain sanoi ettei sitä asumista tueta. Jos sulla on sisäpiiritietoa niin sanoisitko mitä tukea hän tarkoitti? Ymmärsin että kyseessä on vuokra ja se perusosa.

Ai pitää olla moniongelmainen?! Heillekö siis sanotaan että tukevat itsenäistä asumista, mutta "terveille" ei heru tukia? En minä mihinkään hätätila-asuntoon ole muuttamassa. Ymmärrättekö te pakosta väärin?

Mitä tuo "tosiasiallisesti muutat" tarkoittaa? Onko niin että sosiaalitoimisto sittenkin päättelee, ja päättää missä minä saan asua? Eikä tässä mitään ylimääräistä olla pyytämässä. Eikö minulla ole oikeus siihen mikä muillakin. Vanhemmat on oikeassa: Teette mitä huvittaa.

• Pettynyt18v

Jos olisivatkin sanoneet tuolleen kuten tää Tirlittan! Onko se kun ollaan asiakkaan kanssa sosiaalitoimessa niin asiakkaille esitetään ihan toisenlaisia asioita, ja sitten täällä kirjoitellaan totuutta, mutta siellä valehdellaan. Tämän takia minä asian täällä ilmoitankin, että muutkin voisivat tietää että sosiaalivirkailijat valehtelevat asioita tiskin takana.

• Anonyymi
        Pettynyt18v kirjoitti:

Kyllä minä sen asunnon itse hakisinkin, mutta hän vain sanoi ettei sitä asumista tueta. Jos sulla on sisäpiiritietoa niin sanoisitko mitä tukea hän tarkoitti? Ymmärsin että kyseessä on vuokra ja se perusosa.

Ai pitää olla moniongelmainen?! Heillekö siis sanotaan että tukevat itsenäistä asumista, mutta "terveille" ei heru tukia? En minä mihinkään hätätila-asuntoon ole muuttamassa. Ymmärrättekö te pakosta väärin?

Mitä tuo "tosiasiallisesti muutat" tarkoittaa? Onko niin että sosiaalitoimisto sittenkin päättelee, ja päättää missä minä saan asua? Eikä tässä mitään ylimääräistä olla pyytämässä. Eikö minulla ole oikeus siihen mikä muillakin. Vanhemmat on oikeassa: Teette mitä huvittaa.

Sossu ei päätä missä, miten asut. Sinä voit vapaasti hakea ja hyvä onkin hakea, asuntoa. Kohtuuhntaista sopivan kokoista. Laitat googleen vaikka hakusanoiksi sen paikkakunnan, mistä haet, ja sanat: vuokrattavana, asunto. Voit laittaa myös minkäkokoista haet, eli yksiötäkö, vai kenties isompaa, vai ihan omakotitalonko tarvitset.
        Sitten vaan enteriä.
        Alat saada näkyviin vaihtoehtoja. Kaupunkien omien yhtiöiden vuokra-asunnot löytyvät kaupunkien omien sivujen kautta, esim Lahti- asuminen- asunnot...
        Eli nyt tilanteesi on se, että vanhemmat ei sano ja päätä. sossu ei päätä. Kela ei päätä. Sinä itse päätät koska olet täysi-ikäinen, täysvaltainen kansalainen. Mukana on tietysti vastuu valita tuloihisi sopiva kämppä.
        Eli, vanhempasi olivat oikeassa: tee mitä huvittaa. Ja ymmärrän, onhan se nuorena vaikeaa. Mutta sinä opit, koko ajan.

• Nuttura.tiukalle

Pentu kutsuu itseään aikuiseksi ja te yllytätte sitä erilleen vanhemmistaan. Ap tarvii vielä peräänkatsojan eli vanhempansa. Toivottavasti sossu ymmärtää hommata sille kunnon ehkäisyn, muuten on taas lisää toistaitoisia pentuja, jotka kutsuvat itseään aikuisiksi täytettyään 18v. Miksi ihmeessä sossun pitäisi kannustaa tuollaista muuttamaan omaan asuntoon?

• Nutturapäälle

Mitä tarkoittaa ap? Onko se jokin sosiaalitanttojen määritelmä tietynlaisesta ihmisestä, jolle ei tukea heru?

• en.nutturapää

Ap = aloituspostaaja eli viestiketjun aloittaja
        Olen oppinut sen näiltä sivuilta, vaikka olen jo 50v

• Pettynyt18v

Suomen laki kuule kutsuu 18 vuotiasta aikuiseksi. Täysi-ikäiseksi. Jos sinä tahdot sosiaalitoimen valvovan ehkäisyäsi, ja muuta päättämistä valinnoistasi niin ano sitä sosiaalitoimelta sitten vain. Sinäkin väännät asian kieroon kuten sosiaalityöntekijät. Ei tässä ole kyse kannustamisesta omaan asuntoon vaan pakotuksesta että asuisin vanhempien luona. Jos ymmärryksesi on tuota luokkaa ja sanot minua pennuksi sen perusteella mitä olen kirjoittanut.. Ehkä se moniongelmaisuus ei liity ikään. Kuka tässä nyt sitten se pentu on? Päättelyni perusteella sinä kondomeinesi.

• Nuttura.tiukalle

Miksi et halua asua vanhempiesi luona?
        Jos kerran olet aikuinen, mikset lue asioita kelan sivuilta? Luulin, ett nykykersat osaavat käyttää nettiä. Jatkokirjoituksesi antavat sinusta aloitusta paremman kuvan (hiukan). Kasva vaan lisää, pentu sinä vielä olet.

• eivoiollaff

Herranen aika, jos on rahaa, niin neiti muuttaa vain omaan asuntoon. Jos ei, niin loisii sitten vanhempiensa nurkissa vaikka loppuikäänsä. Ei helkkari jos noin avutonta on, että sossusta pitäisi kaikki saada. Kait ne käy sulle kaupassakin. Ilmankos ollaan konkurssissa koko kansankunta.

• syntynytpummiksi

Jep. Vanhempien elatusvelvollisuutta vois pidentää tällaisissa tapauksissa. Nythän on tilanne se, että vanhemmat potkii lapset kotoa heti 18-vuotiaina ja kaupungin on sitten pakko hommata asunto ja tuet juoksee. Menevät vielä asuntojonoissakin työtätekevän perheettömän ohi. Kalliiksi tulee, kun yhteiskunnan pitää huolehtia. Eri asia on nuoret, jotka opiskelee ja tekee töitä.

• Pettynyt18v

Niin rahaa ei ole. Onko vain rikkaalla oikeus asuntoon. Miksi te minua syytätte? Enhän minä ole ollut lakeja laatimassa, mutta ihmettelen miksei nuo noudata lakia, kun kovin väittävät olevansa siitä tietoisia. Eikai niillä ole oikeutta estää että muutan omilleni. Ehkä sulla on ollut paremmat lähtökohdat kuin minulla, ja se sitten oikeuttaa solvaamiseen, ja minun kohdalla ei sitten tarvitse noudattaa lakia? Niinkö?

• Pettynyt18v
        syntynytpummiksi kirjoitti:

Jep. Vanhempien elatusvelvollisuutta vois pidentää tällaisissa tapauksissa. Nythän on tilanne se, että vanhemmat potkii lapset kotoa heti 18-vuotiaina ja kaupungin on sitten pakko hommata asunto ja tuet juoksee. Menevät vielä asuntojonoissakin työtätekevän perheettömän ohi. Kalliiksi tulee, kun yhteiskunnan pitää huolehtia. Eri asia on nuoret, jotka opiskelee ja tekee töitä.

Kyllä on omituista! "Tällaisissa tapauksissa"! Jos olen siis rikas niin sosiaalilakia tulee noudattaa, ja jos olen varaton nuori niin ei tarvitse? Enkä mä ole mistään asuntojonoista puhunut vaan oikeudesta muuttaa, joka minulta on kielletty.

• kasvamuutamavuosi

"Tällaisella tapauksella" viittaan ihmiseen, joka odottaa saavansa yhteiskunnalta ilmaiseksi kaiken. Tulette kalliiksi meille veronmaksajille. Opiskele itsellesi ammatti, hanki töitä ja sitten asunto. Niin me muutkin tehdään.

• Pettynyt18v
        kasvamuutamavuosi kirjoitti:

"Tällaisella tapauksella" viittaan ihmiseen, joka odottaa saavansa yhteiskunnalta ilmaiseksi kaiken. Tulette kalliiksi meille veronmaksajille. Opiskele itsellesi ammatti, hanki töitä ja sitten asunto. Niin me muutkin tehdään.

Tietysti viittaat ovelasti "tällaiseen ihmiseen", elikä minuun. Luokittelet tällaisiksi tapauksiksi ilmeisesti kaikki. Jos koulutuksesi on tehnyt sinusta noin kapeakatseisen, niin ehkäpä harkitsen tuota kouluttautumista vielä. Leimaat minut tyhmäksi, ja uskottelet että pyydän yhteiskunnan maksamaan minulle kaikki. Saat toki olettaa, mutta minä pyydän vain sen minkä laki minulle edellyttäisi.

Jos tarkkoja ollaan niin sosiaalityöntekijä tulee yhteiskunnalle vieläkin kalliimmaksi.
        Luulen että keskityn vastaamaan ymmärtäväisemmille tästä edespäin.

• asdgfhjklö

No onhan elatusvelvollisuus ollut jo kauan 20 vuotiaaksi asti ei 18 v. Siitä ylöspäin en sitä kyllä nostaisi, joku kohtuus sentään.

• kdufhrugthugt

Ei juma miten tyhmiä vihatrollaajia tää foorumi täynnä! Oletsä jotenkin kateellinen niille ihmisille, joita vanhempansa avustaa?:D Sellasilleko, jotka sossussa on asiakkaina?:D Kun siis haukut ( ja täällä yleisesti haukutaan) jotakin 18- vuotiaaksi nuoreksi itseään kertonutta, joka ei kertomuksensa mukaan meinannut saada sossusta avustusta edes omilleen muuttamiseen syystä, että ei varmaankaan halua olla käsi ojossa vanhemmiltaan pyytämässä ja siksi mieluummin meni vaikka sosiaalitoimistoon kysymään mitä voisi tehdä, jos haluaisi muuttaa omilleen...

Ja mitä joku toinen sanoi: joo, elatusvelvollisuus on oudosti käytännössä (tietyltä osin) 20- vuotiaaksi, mutta ei luojan kiitos vähävaraisten kohdalla ainakaan yli 18- vuoden juridisen täysikäisyyden, vaikka vähävaraisten perheiden nuoret eniten sosiaalitoimistoissakin varmaan valitettavasti jo nuorelta iältä joutuvatkin ramppaamaan... Itselläni on ainoastaan aikuisiältä reippasti lähemmäs kolmikymppisenä joitakin kokemuksia sossutoimistossa asioimisesta ja ihan todelliseen tarpeeseen asioinnit oli ja ihan vaan lakisääteistä tukeani hakien - tosin sitä usein myönnettiin liian vähän, jos lakipykäliä alettais katsoa, mutta mitäs menneistä. Katsoivat kyllä, että mä voisin kuolla nälkään jotta jotkut muut sais tukea, mutta tämähän on köyhtyvä maa tämä Suomi. On sellainenkin kokemus, että vaikka ei ollu mitään varallisuutta, en saanut lukion käymiseen edes opintotukea: vähän siinä sit oli kateellisena, että joillakin toisilla alkoi kaiken maailman tuet rullata jo heti kun 18- vuotta täyttivät ja itse joutu vessapaperiinkin pyytämään rahat sukulaisilta, kun omillaan asui, silloinkin: tuli tunne, että yhteiskunta ei kunnioita. Sitten parikymppisenä ensimmäisen kerran sain mäkin opintotukia. Enkä ole rikkaasta perheestä, vaan ihan tavallisesta kunniallisesta veronmaksajaperheestä. Parempi tietysti niinkin, että jos mun kaltaisella alta nelikymppisellä on paskakokemuksia muka tasaveroisesta yhteiskunnasta, kuin se oikeasti rankka mennyt aika jota ennen en ollut edes syntynyt ja milloin täysin ihmisten varallisuustausta ratkaisi, että pystyikö ihmisten jälkikasvu mitenkään kouluttautumaan: se oli Suomessa aikaaa, että köyhien perheiden vanhemmat säästivät sitä varten, että lapsensa pääsi vaikka lukioon ja muuta, ja ne joilla ei ollut varaa, eivät voineet opiskella vaikka olis kuinka lahjakkaita olleet. Ja nyt yhteiskunnassa - jotkut en tiedä mitkä tai millaiset - idiootit uusoikeistolaisuuden ihannoijat haluavat sen ajan takaisin. No siitä sitten kärsisivät sekä rikkaat että köyhät, kaikkein eniten keskiluokka joka on se porukka joka veroissa kaikkien tuet maksaa ja ainoa jotka oikeasti maksaa veroja.

Olisi hienoa, jos edes vähän se vihan määrä vähenisi, mitä tällä foorumilla Suomi24 on luettavissa.

• Pettynyt18v

Mitä se sinulle kuuluu miksen tahdo asua vanhempien huollettavana?
      Miksi oletat etten olisi lukenut kelan sivuilta asioista. Vaikuttaako se jotenkin siihen ettei sosiaalityöntekijät valehtele?

Olet selkeesti sosiaalityöntekijä, joka luulet taas tietäväsi kaiken. Kerrohan sitten oppineena pilkkaajana että mikä on riittävä syy muuttaa pois omilleen. Pitääkö minun muuttua moniongelmaiseksi, tai pitääkö minulla olla riittävästi rahaa. Iästäni huolimatta luulen ymmärtäväni miksi sosiaalityöntekijäteivät halua minun muuttavan. He saavat siitä bonusta. Taitavat varmaan vihata minua kun en ole mikään rikas. En tahdo tulla samanlaiseksi köyhän kiusaajaksi. Toiset kärsii köyhyydestä ja syitä siihen voi olla monenlaisia.

• Nuttura.tiukalle

Mikset sitten tiedä asumistuesta t. opintotuen asumislisästä mitään vaan kaipaat sossun lupaa muuttaa? Sinulla on vapaus käydä ammattikoulu (ja muuttaa asuntolaan). Ammatin omaavana voit löytää töitä ja maksaa vuokrasi. Silloin olet vapaa eikä sossuilla ole mitään asiaa elämääsi!
        Jos yhteiskunnan rahoilla elää, on ihan oikein, että sossu katsoo vähän perään.
        Voin kertoa, että elämässäsi tulee eteen pahempaakin, jos elää saat. En ole sossumuija enkä pilkkaa sinua, mutta lapsi vielä olet.

• Onnea_elämään
        Nuttura.tiukalle kirjoitti:

Mikset sitten tiedä asumistuesta t. opintotuen asumislisästä mitään vaan kaipaat sossun lupaa muuttaa? Sinulla on vapaus käydä ammattikoulu (ja muuttaa asuntolaan). Ammatin omaavana voit löytää töitä ja maksaa vuokrasi. Silloin olet vapaa eikä sossuilla ole mitään asiaa elämääsi!
        Jos yhteiskunnan rahoilla elää, on ihan oikein, että sossu katsoo vähän perään.
        Voin kertoa, että elämässäsi tulee eteen pahempaakin, jos elää saat. En ole sossumuija enkä pilkkaa sinua, mutta lapsi vielä olet.

Koitit varmaan sanoa tälle nuorelle että sinun on pakko käydä ammattikoulu. Tuntuu ikävältä että nutturasi on noin kireelle vedetty :(

Mä ymmärrän tän nuoren huolen, eikä hän varmaan tahdo rasittaa vanhempiaan. Kyllä siitä koituu ongelmia kotona kun sinullakin olisi oikeus yksityisyyteen. Sulla on ehkä poikaystäväkin ja onhan se aika raskasta jos teidän pitää viettää aikaa vanhempiesi luona. Se on ihan ymmärrettävää jos tulee riitaa. Pistä vaan asuntohakemus ja katso kehtaako ne kieltäytyä tukemasta.

Sosiaalitantoilta puuttuu usein ymmärrys, ja niitä pakotetaan tekemään tuollaisia päätöksiä ja uhkaileman. Ei se ole sun vika.

• vähävihane
        Onnea_elämään kirjoitti:

Koitit varmaan sanoa tälle nuorelle että sinun on pakko käydä ammattikoulu. Tuntuu ikävältä että nutturasi on noin kireelle vedetty :(

Mä ymmärrän tän nuoren huolen, eikä hän varmaan tahdo rasittaa vanhempiaan. Kyllä siitä koituu ongelmia kotona kun sinullakin olisi oikeus yksityisyyteen. Sulla on ehkä poikaystäväkin ja onhan se aika raskasta jos teidän pitää viettää aikaa vanhempiesi luona. Se on ihan ymmärrettävää jos tulee riitaa. Pistä vaan asuntohakemus ja katso kehtaako ne kieltäytyä tukemasta.

Sosiaalitantoilta puuttuu usein ymmärrys, ja niitä pakotetaan tekemään tuollaisia päätöksiä ja uhkaileman. Ei se ole sun vika.

"Sulla on ehkä poikaystäväkin ja onhan se aika raskasta jos teidän pitää viettää aikaa vanhempiesi luona."

Miksei se poikaystävä sitten hommaa asuntoa, missä pariskunta saa olla rauhassa ja saa alkaa lisääntyä? Vai onko molemmat yhteiskunnan huollettavia elättejä? Ja tekisivät lisää samanlaisia toisten elätettäviksi.

• Niiden_tehtävä

Sossutantat tahtoo kiusata sun vanhempia.

• 9898899898989889

Noita ap:n postauksia lukiessa tulee kyllä vähän sellainen kuva ettei ap ole ehkä vielä tarpeeksi kypsä elämään itsenäisesti.

Muuton tukeminen tarkoittaa yleensä sitä että sossu maksaa takuuvuokran ja muuttokustannukset ja antaa vielä tarvittessa rahaa/maksusittarin jolla saa uuteen asuntoon kalusteita yms.

Sossu maksaa aina perusosan tarvittavan vuokraosan jos uusi asunto on kohtuu hintainen ja toimeentulotuen hakija asuu väestörekisterin mukaan siellä eikä siellä ole ketään muita samaan aikaan kirjoilla. Ongelmia tulee sitten jos asunto on vuokrattu jostain hämärästä paikasta (alueen narkkatitalo jossa on 10 ihmistä kirjoilla tms.) tai omien vanhempien ullakolta tms.

• hiekkalaatikko

En kyl oo samaa mieltä. Harva noin selkeesti kirjottaa, ja ihan asiaa. Jotku pilkkaa ehkäisyllä ja syyllistää kaikkee. Hyvää tekstii pettyneeltä. Älä välitä noista Niil on puperteetti jääny väliin.

• Pettynyt18v

Kiitos tsemppaajat ja hiekkalaatikko.
      Vaikka joku nuori aikuinen onkin vielä "pentu" - kuten täällä on nimitelty - eikä osaa hallita elämäänsä niin silti on väärin ettei heillekään annettaisi mahdollisuutta itsenäiseen elämään. Myös heille kuuluisi se. Se on tietenkin pilkkaajien ongelma jos homogenoivat jokaisen ihmisen vain iän perusteella. Mä tahdon ainakin kasvaa ja oppia erillaiseksi kuin te jotka kiusaatte.

Minusta on erityisen ikävää se että vanhemmilleni tahdotaan luoda harmeja tällä tavoin. Ihankuin joku sanoisi heille ettei heidän olisi pitänyt hankkia minua. Omituista porukkaa täällä tosiaan! Ei heillä ole tietoa millaisia vastoinkäymisiä vanhempani ovat saattaneet kokea. Tai miksi pitää olettaa että pilaisin elämäni huumeilla tai muilla tavoin. On niitä kotona asuvia huumeidenkinkäyttäjiä joita vain hemmotellaan. Ei se ole kivaa kun joskus harmitellaan rahan vähyyttä ja tunnen syyllisyyttä siitä ja tahtoisin muuttamalla helpottaa heidänkin elämää. Ymmärrän että heitä saattaa häiritä jo aikuiseksi kasvaneen lapsensa läsnäolo. Minullakin on oma elämä harrastukset mieltymykseni jne. Heillä on omansa.

Kiitos teille jotka tunnutte ymmärtävän. Sosiaalityöntekijät tuntuu ymmärtävän kaikkein vähiten :(

• juyt

"eikä osaa hallita elämäänsä niin silti on väärin ettei heillekään annettaisi mahdollisuutta itsenäiseen elämään."

Sen kun vain hankit sen itsenäisen elämän. Sinulla on mahdollisuus siihen samoilla ehdoilla kuin muillakin. Aikuinen - niinhän väität olevasi - hoitaa itse asiansa, vai eikö hoida? Mikä sinä luulet olevasi, että muiden pitäisi sinulle järjestää asunto ja maksaa kaikki?

Sinulla on halu päästä muuttamaan, mutta ei kykyä. Miten selviytyisit itsenäisestä asumisesta? Et mitenkään.

Tee niin kuin muutkin, siis normaalit ihmiset, hanki ammatti, rupea töihin ja vuokraa sitten asunto.

• Pettynyt18v
        juyt kirjoitti:

"eikä osaa hallita elämäänsä niin silti on väärin ettei heillekään annettaisi mahdollisuutta itsenäiseen elämään."

Sen kun vain hankit sen itsenäisen elämän. Sinulla on mahdollisuus siihen samoilla ehdoilla kuin muillakin. Aikuinen - niinhän väität olevasi - hoitaa itse asiansa, vai eikö hoida? Mikä sinä luulet olevasi, että muiden pitäisi sinulle järjestää asunto ja maksaa kaikki?

Sinulla on halu päästä muuttamaan, mutta ei kykyä. Miten selviytyisit itsenäisestä asumisesta? Et mitenkään.

Tee niin kuin muutkin, siis normaalit ihmiset, hanki ammatti, rupea töihin ja vuokraa sitten asunto.

"Mikä sinä luulet olevasi, että muiden pitäisi sinulle järjestää asunto ja maksaa kaikki?"

Tasavertainen. Sellaista kohtelua toivon.
        Pidät itseäsi normaalina, mutta mene ja tiedä.. Et ole kovinkaan vakuuttava luokittelemalla kaikki muut epänormaaliksi.

• äippä6

On vaikea neuvoa, kun et kerro tilanteestasi tarkemmin. Oletko opiskelija vai työelämässä? Opiskelijana sinulla voisi olla mahdollisuus hakea opiskelija-asuntoa tai asuntolapaikkaa oppilasasuntolasta. Asuntolapaikka yleensä on ilmainen. Opiskelija-asuntoon taas saat opiskelijan asumistukea. Jos olet jo päässyt työelämään, niin voisit alkaa laittamaan osan palkasta säästöön, jotta saisit rahat takuuvuokraan, huonekaluihin ja muihin muuttokustannuksiin. Jos olet työttömänä, niin kannattaisi harkita esim. työkokeilua tms. jolloin saisit vähän enemmän tukea, jolloin voisit säästää niistä em. kuluihin. On ihan varmasti helpompi löytää vuokra-asunto, kun sinulla on säästöjä. Ja kun olet asunnon löytänyt, niin kyllähän siihen varmasti asumistukeakin saat, jos tulosi ovat pienet.

Tuo, mitä sanot vanhemmistasi ja siitä, että he kokisivat sinut taakkana, ei varmastikaan pidä paikkansa. Kyllä vanhemmat haluavat huolehtia lapsestaan, vaikka tämä olisikin jo täysi-ikäinen. Itse pidän mielelläni tyttären kotona ainakin niin kauan kun opiskelupaikka on lähellä kotia. Käsittääkseni jopa lainkin mukaan vanhempien elatusvastuu säilyy myös täysi-ikäisestä lapsesta, jos tämä opiskelee. Olet ehkä tulkinnut väärin vanhempiesi puheita. Usein me aikuiset puhutaan ja murehditaan rahasta, vaikka mitään varsinaista ongelmaa ei olisikaan.

• Pettynyt18v
        äippä6 kirjoitti:

On vaikea neuvoa, kun et kerro tilanteestasi tarkemmin. Oletko opiskelija vai työelämässä? Opiskelijana sinulla voisi olla mahdollisuus hakea opiskelija-asuntoa tai asuntolapaikkaa oppilasasuntolasta. Asuntolapaikka yleensä on ilmainen. Opiskelija-asuntoon taas saat opiskelijan asumistukea. Jos olet jo päässyt työelämään, niin voisit alkaa laittamaan osan palkasta säästöön, jotta saisit rahat takuuvuokraan, huonekaluihin ja muihin muuttokustannuksiin. Jos olet työttömänä, niin kannattaisi harkita esim. työkokeilua tms. jolloin saisit vähän enemmän tukea, jolloin voisit säästää niistä em. kuluihin. On ihan varmasti helpompi löytää vuokra-asunto, kun sinulla on säästöjä. Ja kun olet asunnon löytänyt, niin kyllähän siihen varmasti asumistukeakin saat, jos tulosi ovat pienet.

Tuo, mitä sanot vanhemmistasi ja siitä, että he kokisivat sinut taakkana, ei varmastikaan pidä paikkansa. Kyllä vanhemmat haluavat huolehtia lapsestaan, vaikka tämä olisikin jo täysi-ikäinen. Itse pidän mielelläni tyttären kotona ainakin niin kauan kun opiskelupaikka on lähellä kotia. Käsittääkseni jopa lainkin mukaan vanhempien elatusvastuu säilyy myös täysi-ikäisestä lapsesta, jos tämä opiskelee. Olet ehkä tulkinnut väärin vanhempiesi puheita. Usein me aikuiset puhutaan ja murehditaan rahasta, vaikka mitään varsinaista ongelmaa ei olisikaan.

"Usein me aikuiset puhutaan ja murehditaan rahasta, vaikka mitään varsinaista ongelmaa ei olisikaan."

Kieltämättä minulle tuli tuo tunne siellä sosiaalitoimistossa. Perusteluksi sanoivat etteivät usko että asuisin omassa asunnossa vaan edelleen vanhempien luona. Enkä sanonut että vanhempani kokisivat minut taakkana, mutta ymmärrän olevani heille sellainen! Aikuisena minulla on omat menot ja mieltymykseni.

Kykenen myös ymmärtämään että joillain aikuisilla ei ole murhetta rahasta ja valehtelevat. Toivottavasti kykenet rehellisyyteen. En pidä itseäni tyhmänä (anteeksi), vaan uskon että he joutuvat tiukoille. Annat ymmärtää että kun olen poissa kotoa niin he bilettää täällä rahassa.

"Käsittääkseni jopa lainkin mukaan vanhempien elatusvastuu säilyy myös täysi-ikäisestä lapsesta, jos tämä opiskelee." Olisikohan sinulla esittää jotain lainkohtaa, vai onko tämäkin taas sitä tyypillistä "minä luulen" sosiaalitäti juttua?

• Pettynyt18v
        juyt kirjoitti:

"Sinulla on mahdollisuus siihen samoilla ehdoilla kuin muillakin."
        Kiitos! Jos sinäkin kohtaan jotain ikävää kuten köyhyyttä niin sinullakin on.. Toivottavasti.

• juyt
        Pettynyt18v kirjoitti:

"Sinulla on mahdollisuus siihen samoilla ehdoilla kuin muillakin."
        Kiitos! Jos sinäkin kohtaan jotain ikävää kuten köyhyyttä niin sinullakin on.. Toivottavasti.

Niin. Minä olen muuttanut kotoa niin köyhänä, ettet sinä ole sellaista nähnytkään. Mutta asiani olen silti osannut hoitaa ilman sossuja. Sitä oli sovitettava tarpeensa ja halunsa voimiensa ja varojensa mukaan. Olisin mielelläni asunut vanhempieni hoteissa, mutta se ei vain ollut mahdollista, vaan oli vain itsenäistyttävä sinua nuorempana.

Saat uskoa, etten ole tavannut kaltaistasi mahtailijaa, jolle pitäisi yhteiskunnan toimesta järjestää asunto, kun on aikuinen ja haluaa itsenäistyä. Sinä vuokraat tai vaikka ostat asunnon, kun pystyt siihen. Hoida asiasi siihen kuntoon, että alat pystyä siihen joskus. Mikään laki ei velvoita sosiaalitointa järjestämään sinulle asuntoa, ei nyt eikä myöhemminkään.

Vaikka jouduinkin lähtemään itsenäiseen elämään pelkästään vaatteet päällä ja vaihtovaatteet kassissa sekä matkarahat lähikaupunkiin lompakossa, olen hyvin vähäisellä koulutuksella järjestänyt elämäni siihen malliin, ettei ole koskaan tarvinnut sossuun turvautua missään vaiheessa. Enkä osaa kuvitella tilannetta, että sellainen tulisi tarpeelliseksi, sen verran vahvoilla jo tässä ollaan. Köyhyydestä pääsee eroon, mutta ei heittäytymällä sossupummiksi, vaan toimimalla itse omaksi ja perheensä hyväksi.

Sinulla ei voi olla vaatimattomammat lähtökohdat. Ryhdistäydy ja toimi kuin aikuinen, jos olet olevinasi aikuinen. Sossun varaan älä elämääsi jätä!

• Nuttura.tiukalle
        juyt kirjoitti:

Niin. Minä olen muuttanut kotoa niin köyhänä, ettet sinä ole sellaista nähnytkään. Mutta asiani olen silti osannut hoitaa ilman sossuja. Sitä oli sovitettava tarpeensa ja halunsa voimiensa ja varojensa mukaan. Olisin mielelläni asunut vanhempieni hoteissa, mutta se ei vain ollut mahdollista, vaan oli vain itsenäistyttävä sinua nuorempana.

Saat uskoa, etten ole tavannut kaltaistasi mahtailijaa, jolle pitäisi yhteiskunnan toimesta järjestää asunto, kun on aikuinen ja haluaa itsenäistyä. Sinä vuokraat tai vaikka ostat asunnon, kun pystyt siihen. Hoida asiasi siihen kuntoon, että alat pystyä siihen joskus. Mikään laki ei velvoita sosiaalitointa järjestämään sinulle asuntoa, ei nyt eikä myöhemminkään.

Vaikka jouduinkin lähtemään itsenäiseen elämään pelkästään vaatteet päällä ja vaihtovaatteet kassissa sekä matkarahat lähikaupunkiin lompakossa, olen hyvin vähäisellä koulutuksella järjestänyt elämäni siihen malliin, ettei ole koskaan tarvinnut sossuun turvautua missään vaiheessa. Enkä osaa kuvitella tilannetta, että sellainen tulisi tarpeelliseksi, sen verran vahvoilla jo tässä ollaan. Köyhyydestä pääsee eroon, mutta ei heittäytymällä sossupummiksi, vaan toimimalla itse omaksi ja perheensä hyväksi.

Sinulla ei voi olla vaatimattomammat lähtökohdat. Ryhdistäydy ja toimi kuin aikuinen, jos olet olevinasi aikuinen. Sossun varaan älä elämääsi jätä!

Meillä 60-luvulla syntyneillä on halu kiertää sossu kaukaa ja pyrimme olemaan sillä tavalla itsenäisiä. Jos ap kertoisi vanhempiensa olevan tk-eläkkeellä t. 90-luvun konkkayrittäjiä, se lisäisi ymmärrystä. Nyt voi lukea tasavertaisesti kelan sivuilta opiskelu- ja asumistukijutut, mutta pitäisi vielä sossun sataset saada, jos joku muukin on saanut!
        Kaveripiiri varmaan tietää kimppakämpistä ja asuntoloista. Miksi lupaa sossulta tarvitaan? Miten vanhempia helpottaa, jos ap muuttaa pois?
        Kirjoitustaso aplla on korkea. Ehkä ammatti, jossa sitä voi hyödyntää? Kiittää voisi asiallisista viesteistä, kuten Petun. Apstä voisi tulla uusi, naispuolinen Loka-Laitinen?

• juyt
        Pettynyt18v kirjoitti:

"Mikä sinä luulet olevasi, että muiden pitäisi sinulle järjestää asunto ja maksaa kaikki?"

Tasavertainen. Sellaista kohtelua toivon.
        Pidät itseäsi normaalina, mutta mene ja tiedä.. Et ole kovinkaan vakuuttava luokittelemalla kaikki muut epänormaaliksi.

"Et ole kovinkaan vakuuttava luokittelemalla kaikki muut epänormaaliksi."

En todellakaan ole luokitellut kaikkia muita epänormaaleiksi. Pikemminkin päin vastoin, jos niin halutaan. Opettele ymmärtämään lukemasi!

Sinä toisaalla peräänkuulutat tasa-arvoa. Minusta tasa-arvoa on se, että muiden tavoin opiskelet ammatin, menet töihin ja hankit asunnon sekä maksat vuokrasi ja elämisesi itse. Tasa-arvoa ei ole se, että muut käyvät töissä ja sinä odotat näiden elättävän sinut ja turvaavan itsenäistymisesi.

Sinulla on toki oikeus itsenäistymiseen, mutta siihen kuuluu nimenomaan kyky vastata itse omista tarpeistaan. Et sinä itsenäiseksi tule sossun luukulla kerjäämällä. Siitä on itsenäisyys kaukana.

• Aikuinen_eli_omakoti

Ihan järjetöntä että sua mollataan. Aika oudolta se soskun kielto kuulosti. Ehkä syy on siinä että soskulla ei ole rahaa millä maksaa.

Sinun yrittäisin mahdollisimman pian päästä muuttamaan ja jos sosku kieltää avun. Ni ainahan sen päätöksen voi riitaututtaa ja eikös Suomessa ole jokin taho joka hoitaa noita juttuja ilmaiseksi.

Sulle antaisin sellaisen neuvon että seuraavan kerran ku menet soskuun ni jos sulla on joku ihminen johon luotat ni pyydät mukaan todistajaksi mitä sosku ihminen sanoo. Tai jos ei ole ni sinua nauhoittaisin keskustelun ja tarvittaessa esittäisit ton äänitteen taholle joka hoitaa ilmais juttuja. Eiköhän luulis jo silloin soskun mieli muutamaan ku ehkä virka virhe rikoksesta puhutaan ja oma työ paikka voi mennä ja joutua kortistoon. Mutta älä vaan menetä hermojasi vaikka tuntuu ny vaikealta.

Mutta sen neuvon annan älä vaan jää asumaan vanhemmillesi koska ku tulet määrättyyn ikään ni sulle tuputetaan tukiasuntoa.

Lopuksi kysyn muilta eihän meille kuulu se miksei aikuinen halua asua vanhempien luona!

Mitä väliä vaikka joutuu aluksi pyytää tukea?

• Petu_

Sossulta voit heti saada hakemuksen johdosta päätöksen, että maksavat vuokravakuuden ja muuttokulut mikäli sinulla on muutenkin oikeus toimeentulotukeen. Ei sinua voida pakottaa asumaan vanhempiesi luona. Mutta toisaalta sossu voi kyllä vaatia, että vanhempiasi maksavat osan elatuksestasi jos olet oikeutettu tt-tukeen eikä sinulla ole toisen asteen tutkintoa.

http://www.toimeentulotuki.net/2009/ttt-18v.php

• glhkl

Ite muutin asumaan 18 -vuotiaana. Opiskelin jo silloin ja muutin kotoa asumaan yksin. Tottakai sillon saa yhteiskunnan tukia. Sano sossu mitä tahansa. Sun kanattaa kans ottaa ite aina asioista selvää eikä luottaa nk. viranomaisiin. Ne nimitöäin huijaa ja valehtelee ettet saa kaikkea mihin olet oikeutettu. Tämän takia kannattaa aina ottaa ihan kaikesta selvää ite.

Voin sanoa itestä sen että tiedän paljon sellasita mitä sossu ja kela esim. ei tunnu tietävän ollenkaan. Ehkä mun pitäisi olla siellä töissä;D.
      Saan jatkuvasti neovoa ystäviä kun eivät osaa hoitaa asioitaan.
      18 vuotiaana alkaa se oppiminen:). Joten muuttolaatikot kouraan ja omaa asuntoa kohti:). Ja ennen kaikkea tulevaisuutta! Kyllä sä apua saat.

• Pettynyt18v

Kiitos. Yhä enemmän huomaan että viranomaisiin ei voi luottaa. Joku hyvinvoiva esiintyy tuossa sosiaaliasiantuntijana ja normaalina ihmisenä. Miten sellaisella voisi olla mitään kokemusta sosiaalivirkailijoista. Tulin vaan miettineeksi..

• kjfkds

Jaahas. Pitäisi näköjään mun oppia uudestaan kirjoittamaankin:D.

• Pettynyt18v

Vanhempani ovat yrittäneet varmasti kasvattaa minusta vastuullisen parhaan osaamisensa mukaan. Minusta tuo juttu vaikutti että kiusaatekevä äiti siinä oli kiusaamassa isää ja kai ehkä tuo opiskelija nainenkin. En tahdo vanhemmilleni kiusaa tehdä. Minusta olen aika etuoikeutetussa asemassa että minulla on köyhyydestään huolimatta välittävät ja vastuulliset vanhemmat.

Mitä tuo tarkoittaa "voi vaatia"? Meneekö tämäkin jonkinlaiseksi pärstäkerroin keinotteluksi. Niinkuin tässä minunkin tapauksessa tuntuu olevan.

• Nuttura.tiukalle

Mitä tää viesti tarkoittaa? Mistä noi kiusaamisjutut sikiää?
        Vastuulliset vanhemmat kasvattavat lapsensa siten, että tämä pystyy tienaamaan elantonsa aikuisena eikä ole painolasti veronmaksajille.

• Pettynyt18v
        Nuttura.tiukalle kirjoitti:

Mitä tää viesti tarkoittaa? Mistä noi kiusaamisjutut sikiää?
        Vastuulliset vanhemmat kasvattavat lapsensa siten, että tämä pystyy tienaamaan elantonsa aikuisena eikä ole painolasti veronmaksajille.

Vastuuttomat viranomaiset eivät ilmeisesti edes tahdo että minusta tulisi vastuullinen. Minullakin on veronmaksuvelvollisuus, mutta minulla ei tunnu olevan oikeutta käyttää etuisuuksia, kun taas sosiaaliviranomaiset näyttävät laittavan rahat johonkin muuhun tarkoitukseen. Se jos jokin tulee maksamaan. Minusta ollaan väkisin tekemässä painolastia veronmaksajille, vanhemmilleni.

Nämä kiusaamisjutut sikiävät teidän kaksinaamaisuudesta.

• SossunTietoToimisto

Muuttoavustus ja vuokravkuus on aina täydentävää ja siihen vaikuttavat 18-vuotiaan vanhempien tulot yms. seikatkin jos hakija on ilman ammatillista tutkintoa ja asuu vielä kotona eikä muutolle ole mitään muita perusteluja kuin "itsenäistyminen".

• Pettynyt18v

Ei vaan minulta oltaisiin kieltämässä perustoimeentulotuki, ja koen olevani eriarvoisessa asemassa, ja syynä on vanhempieni köyhyys ja sosiaalitoimen ahneus. En edes pyydä täydentävää toimeentulotukea. Saan kyllä vähäiset tavarani asuntooni. Alkaa olemaan ihan älytöntä kun pitäisi ryhtyä moniongelmaiseksi ts. kiusaamaan omia vanhempiani. Älytöntä!

• 09900990909009

Höpö höpö. Ei sossu ikinä voi perusosaa kieltää jos sinulla ei ole varallisuutta, asut omassa asunnossa yksin ja toimitat hakemuksen ja tarvittavat liitteet sossuun.

Perusosaa voidaan toki alentaa jos kieltäydyt koulutuksesta/työstä tms. ja asunnon vuokrasta voidaan korvata vain kohtuu osuus jos se on liian kallis yhdelle hengelle.

Jos ap on saanut sen käsityksen että sossu lakkaa maksamasta perusosaa hänelle kun hän muuttaa yksin omaan vuokra-asuntoonsa niin ap on joko ymmärtänyt sossussa kuulmansa asian täysin väärin tai sitten keksii itse päästään tänne noita juttuja.

• aloitasiitä

Hanki ns. paskaduunia. Hae siivoomaan, kaupan kassalle tai jonnekin kiskalle. Ei sillä väliä vaikka olis osa-aikaduunia, loput saat sossusta ja asumistukena. Tonnin bruttopalkkakin riittää, sitten haet vuokra-asuntoa ja haet siihen asumistukea. Jos työt loppuu saat sitten toimeentulotukea, asumistukea, kenties vielä työmarkkinatukea/peruspäivärahaa.

• ksduhuvhgyu

Ketkä ja mitkä ei tiedä, että ei osa-aikaduunista tyyliin siivous-, kaupan kassoilla osa- aikaisena oleminen jne. ne työt niistä ikinä nyky- Suomessa saa säännöllisesti niin suurta palkkaa kuin 1000:n euron kuukausipalkkaa, retorinen ihmettely vaan...Jos 18- vuotias hakee niitä duuneja, ei aivan varmasti saa säännöllistä 1000:n euron kuukausipalkkaa, vaan ne on 0- tuntisopparitöitä, missä työnantaja päättää, että monta tuntia ihmisellä on töitä. Ei niissä töissä ole mitään "kuukausipalkkaa". Ja ihan samoja töitä tarjotaan myös vuoskausia kouluissa lukeneille jopa akateemisille ja korkeintaan rikkaat sitten voi niitä töitä ottaa vastaan. No hyvähän siinä sitten, jos oletus on työnantajilla, että yhteiskunta on heidän elatustaan varten, mutta luulen, että yhteiskunnan tarkoitus ei ole elättää yksityisyrityksiä.

Olen nurkumatta korkeakoulutettuna alta nelikymppisenä elämässäni tehnyt paljon paaaljon matalapalkkatöitä, enkä ole työnvieroksuja: minulla on matalapalkatöistä sen verran laaja - ja yleisesti ottaen negatiivinen- kokemus, että en viitsi edes avautua, mutta hermoni meni viimeistään yhdessä paikassa
        ( nimeä en tietenkään ikinä tule internetissä mainitsemaan), missä jotkut samassa paikassa muutaman tunnin viikossa viihtyvät sai lähes 500 euroa kuukausipalkkaa sisällöltään samasta työstä ja minä istuin puol vuotta täyspäiväisesti 40 tuntia viikossa tekemässä samaa työtä ja tienasin alle 1000 euroa per kuukausi puolen vuoden täyspäiväisen työtuntikertymän ajalta - saamatta & nauttimatta btw mitään työttömyystukia, toimeentulotukia tai (puhumattakaan..) lapsiperhe- etuuksia tai opiskelijatukia sinä aikana. Ahkeruuteni palkittiin vielä sillä, että "sori nyt ei ooo enää töitä tarjolla", no en olisi kyllä mennytkään, mutta silti.

Nyt ei ole yhteiskunta, missä työllä välttämättä edes elää. Miksi yhdenkään pitäisi alentaa ihmisarvonsa tekemällä töitä jos samaan aikaan alimpien sosiaalitukien varassa; jo ajatuksenakin äärimmäisen järjetöntä talouspoliittisesti valtiolle, koska siinähän yhteiskunta maksaa yksityisyrityksille: jos joku on sosiaalitukien varassa eikä tee töitä, sekin - vaikka ikävä tilanne onkin - tullee halvemmaksi yhteiskunnalle kuin se, että on olemassa alipalkkatyötä ja riistotyöfirmoja. Kun muistetaan, että verot maksaa aina se verraten tavis keskiluokka: kaikkein rikkaimmmat maksaa Suomessakin yhä vähemmän veroja, koska verotus on kovimmin kohdistettu palkkatyöhön. Köyhimmät taas kuolee jatkossa nälkään nykypolitiikalla, koska ei vaan sitten riitä enää sitä keskiluokkaa eli veronmaksajia, jotka toimeentulotuet tai lapsilisät tai työttömyystuet maksaa: yhteiskunnan tuet kun valittu laitettavaksi yksityisyrityksille, joissa ei valtion laajankaan hyysäämisen kautta ole todistetusti yhtään enempää luotu työpaikkoja. Toki voi osingonjaoista vuosittain lukea.

• glglglg

Mitä ihmeen tasa-arvoa tämä nuori hakee? Tasa-arvoa loppuiäkseen loisimaan sosiaalipummiksi? Ammattiin opiskelevat nuoret joutuvat lunastamaan opintolainan, jos opintotuki ja mahdolliset palkkatyöt eivät riitä elämiseen. Miksi sinun pitäisi olla sen "tasa-arvoisempi"? Saat jo elatukseen rahaa ja sinulla on asunto vanhempiesi luona, eli ei sellaista hätää, että pitäisi saada sosiaalitukea "itsenäistymiseen", voi taivas varjelkoon meitä veronmaksajia.

• ihmet

No niinpä. Suomessa sosiaalitoimisto on oikea rahasampo. Tukia tulee tekemättä mitään. Ihmetyttää melkoisesti se, että täysi-ikäinen vanhempien luona lorvija saa paremmin tukia kuin opiskelija. Jotain on kyllä pahasti pielessä, kun yhteiskunta oikein kannustaa olemaan tekemättä mitään. Toivottavasti myös toimeentulotuesta tulee jossain vaiheessa vastikkeellista, ainakin nuorille alle 30-kymppisille terveille ihmisille.

• Pelinappulana

Sosiaalitoimiston tehtävä ei ole hommata asuntoa, oikeustoimikelpoiselle ihmiselle.
      Sinä hommaat vuokra-asunnon itse itsellesi, mikäli haluat muuttaa pois vanhempiesi luota. Laitat hakemuksia eri tahoille, selvittelet vuokravakuutta, vuokran määrää.
      Vanhempasi varmaan voivat, auttaa sinua tässä asiassa.
      Omaan asuntoon muuttaminen itsenäistyttää sinua väkisin -ja on vain hyväksi.
      Töihin ei tarvitse välttämättä päästä heti paikalla, koulutus ja ihan mikä vain on tie itselliseen elämään. Vaihtoehtoja on paljon, sinun ikäisellesi.
      Sossu ei todellakaan voi määrätä eikä pakottaa sinua asumaan vanhempiesi nurkissa.

• Pettynyt18v

Kiitos pelinappula.
      On kyllä ikävää että moni täällä antaa minusta väkisin kuvaa että en olisi oikeuskelpoinen. Peruskoulutus ennen riitti oikeuskelpoisuuteen, mutta nyt täällä kuulee toisen asteen koulutuspakosta ja nämä tuntuu olevan sitä mieltä että vanhempieni on se kustannettava. Kauheen nurjan kuvan jotkut antaa ei niin rikkaista nuorista aikuisista ja syyllistävät vanhempiani samalla. Tässä ei ole ollut lainkaan kysymys mikä koulutus/työpaikka ihmisellä pitäisi olla, vaan epätasa-arvoisesta kohtelusta.

Jos on laki että en saa asua itsenäisesti 18-vuotta täyttäneenä, niin se on eri asia! Täällähän tahdotaan antaa kuvaa että olen rikollinen ja velvoitettu "vankeuteen" vanhempieni luokse. Aletaanko kohta tunkea huumerikollisiakin vanhempien pakkoelatukseen?

Oppivelvollisuus päättyy peruskoulun suoritukseen mutta täällä annetaan ymmärtää että, nämä ihmiset eivät olekaan oikeutettuja päättämään elämästään ja asumisestaan.

• Pettynyt18v

Minä voin tästä ketjusta päätellä, että minulla on oikeus 18-vuotiaana muuttaa omaan asuntoon. Mitään lakikohtaa ei ole näytetty siitä että sosiaalivirkailijalla olisi oikeus kieltää se.

• Pettynyt18v

Lorvija, pentu, tasa-arvoisempi kuin muut, sosiaalipummi..
      Niinpä niin.. Kyllä mun vanhempani ovat rehellisesti maksaneet veronsa, mutta teidän mielestä he eivät ole oikeutettuja siihen että saisin asua itsenäisesti. Jos teitä kohtaa työttömyys tai jokin muu ikävä asia jonka johdosta olette sosiaalituen tarpeessa niin tuleeko teidätkin velvoittaa vanhempienne luokse.

Minusta te olette tarkoitushakuisesti ymmärtämättä ja toivotte muiden vain kärsivän mahdollisimman paljon. Tämä kuva minulle on kieltämättä muodostunut sosiaalityöntekijäistäkin.

• Pettynyt18v

Mitenköhän te suhtaudutte niihin vanhempiin jotka vaan heittävät lapset pois kotoaan. Ovatko he teistä parempia vanhempia kuin minun vanhempani jotka katsovat minun olevan riittävän kypsä asumaan omillani. Hakemaan jopa avustuksia jotka yhteiskunta minulle oikeuttaa? Vanhempani koittavat toimia kauniilla tapaa, eikä he minua kannusta miksikään sosiaalipummiksi! Te tässä luotte vaikutelmaa että olen epäkypsä kaikkeen. Olette väärässä.

• miäemmaksa

Sinä sitten jaksat vääristellä. Opettele lukemaan!

Kuinka monta kertaa sinulle pitää sanoa, että vuokraa asunto ja maksa vuokra ja muuta kotoa pois. Voit muuttaa ihan mihin haluat varojesi mukaan. Mutta et voi velvoittaa yhteiskuntaa mielesi mukaan. Sinulla itselläsi on velvollisuuksia itseäsi kohtaan, et voi "ulkoistaa" omia velvollisuuksiasi.

• etmaksaisikaan
        miäemmaksa kirjoitti:

Sinä sitten jaksat vääristellä. Opettele lukemaan!

Kuinka monta kertaa sinulle pitää sanoa, että vuokraa asunto ja maksa vuokra ja muuta kotoa pois. Voit muuttaa ihan mihin haluat varojesi mukaan. Mutta et voi velvoittaa yhteiskuntaa mielesi mukaan. Sinulla itselläsi on velvollisuuksia itseäsi kohtaan, et voi "ulkoistaa" omia velvollisuuksiasi.

Kyllä tämä tyttö varmana ymmärtää et voi muuttaa mihin vain jos on varaa. Mä kyllä olen ymmärtänyt ettei varaa oikeen ole. Sosiaalitoimen tulis tällaisessa tilanteessa tukea häntä.

• Pettynyt18v

Olen lukutaitoinen, vaikka koitatkin ehkä uskotella toisin.

Vaikket sinä nyt sitten maksakaan veroja (miäenmaksa) niin minun vanhempani kyllä maksavat ja ovat maksaneet. Enkä minä täsä mieleni mukaan olekaan pyytänyt maksamaan, vaikka olet jostain sellaista ollut lukevinasi. Sinullakaan ei ole antaa lainkohtaa. Mutta kiitos että kehoitat mua muuttamaan vanhempieni luota pois. Sitä minä tahtoisinkin mutta sosiaalityöntekijä vain uhkasi selvästi etteivät tue asumistani.

Tässä on kyse sosiaalivirkailijoiden velvollisuudesta ja lain noudattamisesta. En ole rikkomassa mitään lakia vaan päinvastoin. Tahdon toimia lain puitteissa ja odotan sitä virkailijoilta. Mitä väärää minä siinä teen?

• hahahahahhaahha

valitat turhaan netissä asiaa joka sinun tulee itse hoitaa (etsiä oma vuokra-asunto)

• Pettynyt18v
        hahahahahhaahha kirjoitti:

valitat turhaan netissä asiaa joka sinun tulee itse hoitaa (etsiä oma vuokra-asunto)

Etsimiseen en ole pyytänyt apua, vaikka siihenkin voisi virkailija tarjota apua. Jos sosiaalivirkailija kertoo ihmisille miten voisi hakea asuntoa niin ei sekään varmaan kovinkaan työlästä olisi.

Uskon että tästä on ollut ihan hyötyäkin ihmetellä asiaa kanssanne.

• Nuttura.tiukalle

Muuttoavustus ja vuokratakuu ovat harkinnavaraista tukea (ainakin näiden postausten mukaan). Eli jonkun lääkerahat tai silmälasit jäävät saamatta, jos tytsy saa muuttorahat. Kenen lääkkeet jätetään maksamatta? Vanhempiesi? Ikätoverisi? Jonkun psykon, joka lähtee sitten ammuskelemaan ostarille? Tämä oli nyt sitten "syyllistämistä" ? Ja sossu kiusaa, kun kassa ei ole pohjaton, toisin kuin monenikäiset
      pummit ymmärtävät!
      Vanhemmat ovat rahattomia syystä, jota et kerro. Ajattelet jotenkin keventäväsi heidän taakkaansa muuttamalla, vaikket kerro miten se heitä auttaa. Tytsyn syntymän aikoihin minulla oli n. 35v työkaveri, joka asui vanhempiensa kanssa, koska nämä eivät olisi tulleet RAHAllisesti toimeen kahdestaan. Näillä sivuilla joku työssä käyvä kolli (20v ) ei ymmärtänyt, miksi hänen pitäisi maksaa osa vanhempansa asumiskuluista asuessaan hänen kanssaan.!

• Nuttura.tiukalle

Onneksi tunnen vastuuntuntoisia 22-26v nuoria eikä nuorten maine ole noiden 18v tytsyn ja tuon kollin harteilla. Nuo tuntemani nuoret asuivat vanhempansa kanssa 18-vuotiaina ja muuttvat opiskelija-asuntoon opintojen takia. Nyt ovat osa jo töissä ja on varaa maksaa vuokransa tai jopa ottaa laina omaa asuntoa varten.

Tytsyn urasuunnitelma on siis asua yksin ja pärjätä toimeentulotuella? Toimeentulotukea vähennetään 20%, jos kieltäydyt työkkärin toimenpiteestä ja toinen kieltäytyminen vähentää 40% tasa-arvoisesti kaikilta, jotka niin tekevät!
        Voit lukea lakeja Finlexistä, mutta se vaatii hyvää luku- ja ymmärrystaitoa eikä vääristelytaitosi auta sinua!

• Pettynyt18v

En tosiaankaan kerro sinulle, syytä vanhempieni köyhyyteen. Et kuitenkaan ymmärtäisi, ja sanoisit että syy heidän köyhyyteen on heidän vanhempansa kuten tahdot tässä minullekin uskotella. Tekopyhä kuvaa sinua hyvin. Vedät väkisin keskusteluun mukaan harkinnanvaraisia tukia.

Taidat olla niitä työntekijöitä jotka jakavat rahaa mieltymyksien mukaan. Mikäli virkailijat jättää maksamatta silmälasit tarvitsevalle, niin aloita toki oma keskustelu. Mä kyllä osaan nähdä että syypää siihen on ahne sosiaalivirannomainen joka kiusaa avuntarvitsijaa, kun sinä näet että minä olen se syypää.

Kovin vetoat myös lainkohtiin nytkin kun vedät keskusteluun mukaan työstä kieltäytymisen ja samalla täällä mitätöit lakia. Onko sinut kouluttettu siihen että vihaat vähempiosaisia? Tekopyhä. Tiedät varmaan ennalta etten ole kieltäytynyt työstä, koska vasta nyt otat asian esiin. Pitäisikö tuokin sanktiopykälä poistaa, ja ehkä sitten joku sosiaalituilla rikastuva tulee tänne valittamaan?

• Pettynyt18v

Nuttura.tiukalle!

Aloita uusi keskustelu ja anna vaikka keskustelulle nimeksi että: "pentu on syypää siihen ettei silmälasien hankintaan ei anneta apua huononäköiselle ja että pennulle ei heru apua kun on niin paljon silmälasien tarvitsijoita."

• shfurghtryghtgy

En osaa vastata tuohon. 18- vuotias on Suomen lain mukaan täysi- ikäinen ja siten oikeutettu täysimääräiseen sosiaaliturvaan, mutta käsittääkseni 18- vuotiaan täysikäisen sosiaaliturvaa ts. elättämistä ei Suomen lain mukaan voi sälyttää ainakaan pakolla 18- vuotta täyttäneen vanhempien kontolle yhteiskunnan maksaman sosiaaliturvan sijaan, mikäli tilanne esimerkiksi sellainen(?), että sosiaalitoimi kieltäytyisi maksamasta varattomalle 18- vuotiaalle muuttoavustusta tai takuuvuokrarahaa itsenäisen asumisen omassa vuokra- asunnossa aloittamiseen. Suomen laissa on kyllä monia kummallisuuksia. Esimerkiksi mikäli 18- vuotiaan täysi- ikäisen ihmisen vanhemmat sattuvat olemaan varakkaita, ei henkilökohtaisesti varallisuutta omaava varaton 18- vuotias nuori kuitenkaan saa opintotukeakaan toisen asteen koulutukseenkaan ennen kuin on täyttänyt 21- vuotta, tai en tiedä onko se laki muuttunut, mutta niin on ollut ainakin ennen. Joka tapauksessa täysi- ikäisellä täysvaltaisella ihmisellä on Suomen laissa oikeus valita asuinmuotonsa itse: esimerkiksi varattomuus ei laissa saa olla tekijä, joka pakottaisi aikuisen 18- vuotta täyttäneen asumaan vanhempiensa kodissa. Yleensä 18- vuotta täyttänyt itsenäisesti asuva kuitenkin voi saada esimerkiksi asumistukea, eikä täyttä toimeentulotukeakaan voi itsenäisesti asuvalta evätä. Myös kirjakuntansa saa ihminen itse valita, sekin lukee laissa, eikä liity tuissa esimerkiksi henkilön oikeuteen toimeentulotukeen.

Tuli lukemastani mieleen, että kenties sosiaalitoimi yrittää asiakkaansa hyvinvoinnista piittaamatta säästää sillä, että vähemmän toimeentulotukea tarvitsisi myöntää, jos nuorelta ihmiseltä evättäis oikeus asua itsenäisesti. Sinänsä asuntoja sosiaalitoimi ei kenellekään järjestä, mutta jos nuori onnistuu hankkimaan vuokra-asunnon, tulee kunnan sosiaalitoimen maksaa takuuvuokra ja muuttokustannukset, mikäli ei nuorella itsellään ole siihen varaa. Siten menee Suomen laki, täysin yksiselitteisesti.

Jos tarina on totta, mietin, että onko sosiaalitoimi kysynyt toimeentulotuen hakijan vanhemmilta heidän kantaansa siihen, että onko heistä kiva, jos nuori asuisi heidän kanssaan pysyvästi ilman omaa asuntoa... Erityisen törkeä juttu taitaisi olla, jos toimeentulotukea hakeneen täysi-ikäisen vanhemmat eivät itse ole edes koskaan olleet sosiaalitoimessa asiakkaina, että jos sellaisilta ihmisiltä edes kysymättä päätetään tunkea joku hädänalainen toimeentulotukeen oikeutettu asiakas asumaan asiakkaan toiveiden vastaisesti omien vanhempiensa kotiin, missä toimeentulotuen asiakkaana ollut hädänalainen menettäisi vähäistäkin sosiaaliturvaansa...

Jos olisin aloituksesta lukemassani tilanteessa, hakisin vain asuntoa ja laittaisin toimeentulotukihakemukseen laskun muuttokustannuksista tai takuuvuokrasta sossulle, jos ei itse olisi varaa maksaa muuttamista. Ei kai täysi- ikäisen sitä vanhemmiltansakaan pidä ensimmäisenä pyytää - mutta tosiaan en tiedä tilannetta, ja tämä vain tulkintaa teksteistä...

• samakuin

.. ja tuli kirjoitusvirhe tuohon: tarkoitin yhdessä säikeessä sanoa, että jos "henkilökohtaisesti varallisuutta omaamaTON 18- vuotias"...Korjaus.

• Pettynyt18v

Kiitos sinulle shfurghtryghtgy!!

Kerrankin ihan selkeää tekstiä jota toivoinkin saavani. Yrittäminen palkitaan näemmä! On tässä ollutkin paljon mätää, ja sosiaalityöntekijöitä ylistävät ja minua pilkkaavat kommentit ovat olleet äärimmäisen syyllistäviä.

Asunnon saaminen ei ole mikään yksinkertainen asia. Miten minun pitäisi edetä asiassa, kun sosiaalityöntekijä alkaa selittämään asuntojen vähyyttä tai jotain muuta. Joku teitenkin ryhtyy pilkkaamaan sanoen, että en nyt tiedä miten edetä, kuitenkaan antamatta mitään neuvoa. Olen kuitenkin luottavin mielin ja säälin näitä köyhyyden vihaajia. Mukava jos tulevat taloudellisesti toimeen, mutta toivottavaa olisi empatiakin ja sellainen ihan normaali vähempiosaisen asemaan asetteminen.

Ehkä heidän mielestä minun pitäisi laittaa vanhempani tässä asialle, koska en mukamas ymmärrä mitään. Koitan opetella elämään itsenäisesti ja ratkaisemaan tämän kiusaamatta vanhempiani. Pitäköön sitten minua idioottina omaksi häpeäkseen.

• dligjrtughtyuh

Enpä sano enää muuta, mutta sen verran, että Suomen lakien mukaan tausta ei saa vaikuttaa siihen, miten yhtäkään ihmistä kohdellaan vaikkapa sosiaalitoimessa. 18- vuotiaan kohdalla olisi törkeää, jos vaikkapa , muutama esimerkki: 1.) vaikutusvaltaiset tunnetut vanhemmat, 2.) köyhä tausta tai 3.) sosiaalityöntekijän omat antipatiat, jos ne saisivat vaikuttaa tukia alentavasti tai tukia lisäävästi siihen että kuka saa täyden toimeentulotuen perusnormin ja kuka ei. Aina pitää muistaa, että toimeentulotuen hyysätyt - valitettavasti- ovat kaikkein surkeimpia ja että sellainen paikka kuin "sosiaalitoimistojen mielivalta" on varmasti ajanut monia raha-asiansa kunnolla hoitaneita _valitettavasti_ varmaan paljon jopa itsemurhiin: näin rankka väite siksi että uskon kokemuksella sen, kun minunkin esimerkiksi valtio oletti elävän aikoinaan kaksi kuukautta sellaisella rahalla ainoastaan sosiaaliturvalla = 240 euroa 190 euroa, tilanteessa jossa olin todella hädänalainen ja kun vielä piti maksaa se 240 euroa sossutoimistolle takaisin, enkä nähnytkään Kelan tukea. Muistan myös ikuisesti, että kun sain toimeentulotukipäätöksen 13, 99 euroa: en tietenkään saanut mitään muita tukia lisäksi, noin 180 euroa asumislisää omaan vuokra- asuntoon sen lisäksi vain. Suomi voisi korjata kieroutuneet tilastonsa: Suomen alinta sosiaaliturvaa nauttivat saavat - 200 0- tulotasosta alemas euroa kuussa sosiaaliturvaa. Sori kärjistys, vähän provokointia. Eikä ole rikollisia, vaan ainoastaan niitä, joille ei haluta minimisosiaaliturvaakaan antaa. En tiedä keitä tänne kirjoittaa.

• hojgjåoijoåtiåijg

Sinulla on oikeus hankkia oma asunto.

Sinulla on sama oikeus toimeentulotukeen kuin muillakin ihmisillä. Kuten tuossa aiemmin Petu kertoi, niin joissakin tapauksissa kunta voi velkoa sinulle myönnettyjä toimeentulotukia vanhemmiltasi, mutta vain siinä tapauksessa, että se on taloudellisesti katsottuna kohtuullista vanhemmillesi.

Sosiaalitoimi ei voi kieltäytyä myöntämästä toimeentulotukea sillä perusteella, että muutat vanhempiesi luota omaan asuntoon. Sosiaalitoimi voi olla nihkeä myöntämään takuuvuokraa ja muuttoavustusta, mutta niitäkin voi sitten perätä valittamalla hallinto-oikeudesta asti.
      ----
      Sitten noita asiaan liittymättömiä viestejä kyhäilleet voisivat tehdä jotain hyödyllidempää kuin aukkoa päätään 18 vuotiaalle nuorelle eli käyttää sama tarmo palkattoman työn teettämisen lopettamiseksi, jotta ihmiset todellakin voisivat elättää itsensä palkkatyöllä.

Ymmärrättehän, että jokainen palkaton työpaikka vie yhden palkallisen työpaikan, jokainen palkaton työpaikka vie yhden veronmaksajan, veronmaksajat maksavat työttömien kyykyttäjille enemmän veroeuroja kuin palkattoman työntekijän palkan maksaminen tulisi veronmaksajille maksamaan ja kaiken lisäksi palkattomat työntekijät pysyvät elossa vain sosiaalisilla tuilla mm. toimeentulotuella, joka myöskin kerätään veronmaksajien kukkarosta. Edellisen lisäksi rehellisillä yrittäjillä on vaikea kilpailla palkattomien loisyrittäjien kanssa markkinoista. Järjen käyttö on sallittua...

• Pettynyt18v

Sosiaalityöntekijä tuli järkiinsä vihdoin, ja auttoi minua lopulta asunnon hankkimisessa. Tiedoksi muillekin nuorille aikuisille että sosiaalityöntekijät antavat helposti väärää tietoa, ja täälläkin foorumilla on henkilöitä jotka vain koittavat huijata ihmisiä esiintymällä tietäjinä.

Tiedoksi vain, että palstalla on paljon haukkujia, jotka eivät asioista mitään ymmärrä. Varmaan jotain tulevia poliitikkoja tai sosiaalityöntekijöitä jotka sitten kiusaavat sellaisia joiden toimeentulomahdollisuudet ovat muita vähäisempiä.

Kiitos keskusteluista
      Pettynyt18v

• Haluasintietääminäkin

Hyvä, että asia kääntyi sinulle parhain päin.

Täällä tuntuu kirjoittavan, joku, joka asioista tietää melkoisesti, mutta tämä teksti jäi
      minua askarruttamaan...
      "........................Petu kertoi, niin joissakin tapauksissa kunta voi velkoa sinulle myönnettyjä toimeentulotukia vanhemmiltasi, mutta vain siinä tapauksessa, että se on taloudellisesti katsottuna kohtuullista vanhemmillesi".
      Jos nuori on täysi-ikäinen ja itsenäinen ja päätökset ja tuet koskevat häntä, miten siinä ohessa voidaan enää kytätä vanhempia? Eiväthän hänen taloutensa koske enää vanhempia. Milloin tässä rikotaan yksilön suojaa tai pankkisalaisuuden kaltaista suojaa? Henkilön raha-asiat eivät kait kuulu muille? Tuo lainaamani virke vaikuttaa ihan DDR:läiseltä touhulta.
      Ja jos sitten henkilölle (teoreettinen joku) kävisi niin, että saisi töitä tai perintöä jostakin vähänkin myöhemmin, millainen taannehtiva oikeus on olemassa ja miten pitkälle se voi enimmillään johtaa? Kysyn tätä mielenkiinnosta: siis jos jollekin sattuisi kultahippu tippumaan risukasaan.

• Sossunatsismi

Sosiaalitoimi käyttää tuollaisissa tapauksissa pärstäkerroinharkintaa. Laki on niille orjiksi ryhtyneille toissijainen.

• jepsjeps_

No tuossa tapauksessa jos sattuisi töitä ilmaantumaan tai perintöä niin kannattaa vain jättää hakematta seuraavassa kuussa toimeentulotukea. Ei ilmoita sen enempää minnekään, että miksi. Miten siis he voisivat tietää sossussa miksi on jättänyt hakematta toimeentulotukea? Eikös se heillekin ole vain parempi, että henkilö on jättänyt hakematta toimeentulotukea? Eri asia sitten se, että toimeentulotukipäätös on tehty kuukausiksi eteenpäin ja sattuisikin saamaan perintöä tai päässyt töihin.

• aikamies55

Aloittaja väittää olevansa aikuinen, mutta ei todellakaan ole sitä. Juridisesti täysi-ikäinen hän kyllä on.

Joskus ennen vanhaan ihmiset aikuistuivat selvästi aikaisemmin kuin nykyään.
      Jokainen voi todeta nykynuorison lapsellisuuden ja lapselliset puheet vaikka poikkeamalla nuorison suosimissa kahviloissa, tai seuraamalla Tv:stä Paratiisihotellia, jo onneksi lopetetun Big Brotherin jaksoja, tai mitä tahansa nuoremman väestön suosiossa olevaa tosi Tv sontaa.
      Jopa 25-30 vuotiaat käyttäytyvät kuin pahaiset kakarat ja esimerkiksi parikymppisten seuraa ja typeriä puheenaiheita ei yksikään oikeasti aikuinen jaksaisi kuunnella paria tuntia kauempaa kerrallaan.
      Mielestäni olisikin rehellistä puhua edelleen lapsista ainakin alle parikymppisten kyseessä ollen. 20-25 vuoitiaista voidaan ehkä käyttää nuoriso nimitystä, mutta aikuisia hekään eivät todellakaan ole.

Itse olen täyttänyt 55 kuluneen vuoden kesällä ja rehellisesti sanon olen lopen kyllästynyt tuollaisiin itseään aikuisina pitäviin lapsellisiin teineihin.

• Nuttura.tiukalle

Saahan lapset olla lapsellisia ja nuoriso huoletonta, kunhan eivät sotke elämäänsä tai muiden elämää. Omat lapseni eivät olleet noin lapsellisia 18-vuotiaina ja nyt siis ovat opiskelija-asuntojen kautta lähteneet elämään, opinnot lopuillaan ja kaveripiiri osin töissä eli fiksua porukkaa. Tuli mieleen, että aplla on jokin ymmärrykseen liittyvä vamma ja siksikin olisi turvallista asua vanhempiensa kanssa. Yksinasuessaan hän altistuu hyväksikäytölle.
        En ikinä sanoisi sossupummiksi sellaista, jonka on PAKKO hakea puurorahansa sieltä, mutta tuon tytön ei ole pakko, hänellä on välittävät vanhemmat. Asuntoa katsomaan mennessään on suositeltavaa ottaa isä mukaan turvakseen. Vuokraisäntiäkin on monenlaisia, eikä sitä tiedä onko tytön urasuunnitelmakin jotain vanhimpaan ammattiin liittyvää(?).
        Voin kertoa ettei tuntemastani nuorisosta kenenkään urasuunnitelma ole hakea sossusta lorvintarahojaan, mutta joku voi olla siihen pakotettu. Ehkä eivät lorvi kahviloissakaan?

• aikamies55

En ymmärrä aloittajan ongelmaa.
      Itse muutin aikoinani lopullisesti kirjani ja tavarani pois lapsuudenkodistani siinä vaiheessa, kun valmistuin insinööriksi. Siihen muuttoon en sotkenut sosiaalitoimistoa millään tavalla, mitäpä se heille olisi kuulunut.
      Hommasin siis itse vuokra-asunnon (pieni kaksio) ottamalla yhteyttä kunnan asuntotoimistoon, allekirjoitin vuokrasopimuksen ja aloitin itsenäisen elämän.
      Pääsin heti valmistuttuani koulutustani vastaavaan työhön ja vuokranmaksuun en koskaan tarvinnut minkään ulkopuolisen tahon tukea.
      Nyttemmin tuloni ja elintasoni ovat siinä määrin kohonneet, että voin asua uudehkossa omakotitalossani yhdessä vaimon kanssa kivalla keskilupkkaisella alueella.

Joten aloittaja, mikä kumma on ongelmasi?
      Jos sinulla on varaa maksaa oma asumisesi, otat yhteyttä vuokranantajiin ja muutat omiin oloihisi. Ei se sen kummempaa ole, eikä siihen tarvitse sossun sekaantua.
      Jos taasen tilanteesi on se, että et pystyisi maksamaan vuokraasi ja aikoisit elää yhteiskunnan tuella tekemättä työtä tai opiskelematta, niin sitten et muuta.
      Jälkimmäisessä tapauksessa hankit ensiksi jonkinlaiset edellytykset selvitä itsenäisestä elämästä ja muutat vasta sitten.
      Se ei ole sinun oikeuksiesi polkemista, eikä sinun sortamistasi. Se on sitä, että ihmisten edellytetään pystyvän itse huolehtimaan omista asipistaan.

Sossupummeja on tässä maassa jo nyt aivan liikaakin, enkä ainakaan minä voi hyväksyä yhteiskunnan varoilla loisimista.

• dfnhrjhnjtghtng

En ymmärrä minäkään mitään mitä täällä on tai miksi täällä ei ymmärretä luettua ( jotakin kiusaamistako..). Eikös aloittanut oikein selvästi sanonut olevansa iältään 18- vuotias ja että varaa omilleen muuttamiseen ei ole, että olisi 18- vuotiaana toiveissa elämänsä ensimmäistä kertaa muuttaa omaan vuokra- asuntoon pois vanhempiensa kodista? Jos kyseessä on sama kirjoittaja kuin aloituksen laatinut, kertoi myös tuolla alempana sosiaalitoimen sittemmin myöntyneen hänen ensimmäiseen muuttoonsa pois vanhempiensa kodista omaan vuokra-asuntoon ja avustaneen häntä siinä. Nimimerkkipalsta. Ei voi tietää onko ketjussa kaksi, kolme vai kymmenen kirjoittajaa - puhumattakaan siitä, että mitä kirjoittajat ovat, että ovatko edes sitä mitä sanovat.

Mutta.

Minä luin ketjua siten, että aloituskirjoituksen laatinut kirjoitteli tuolla, että sosiaalitoimi olisi kieltäytynyt ja estänyt häntä juuri hiljaten täysi-ikäistynyttä 18- vuotiasta täysi-ikäistä muuttamasta itsenäisesti omaan vuokra- asuntoon, siis kieltäytynyt osallistumasta nuoren muuttokuluihin itsenäisen elämän aloittamiseksi. Mitä kyllä uskonkin paljon yhteiskunnassa tapahtuvan: vähävaraisten nuorten toimeentulotukiasiakkaiden kohdalla sosiaalitoimi (ja yhteiskunta) mieluusti varmaan toivoisi, että täysi- ikäiset asuisivatkin vaikkapa ei- elatusvelvollisten vanhempiensa luona, kun sittenhän kunnan tarvitsisi myöntää nuorelle vähemmän sosiaalitukea toimeentulotukea tms. Kuitenkin jos ketjun tarina paikkansa pitää, niin vähintäänkin varmuudella ainakin jotakin yksilön oikeuksia koskevaa Suomen lakia aina sellaisissa tilanteissa sosiaalitoimi rikkoo, että jos täysi-ikäiseltä täysvaltaiselta evättäisiin hänelle lakisääteisesti kuuluvaa sosiaaliturvaa esimerkiksi estämällä vähävaraista täysvaltaista nuorta 18- vuotiasta ihmistä itsenäistymästä ja muuttamasta omaan vuokra- asuntoon. Suomi ei ole sellainen yhteiskunta ( eikä sellaiseksi toivottavasti koskaan muutukaan!), missä perheiden pitäisi hoitaa vähävaraisten sosiaaliturva yhteiskunnan puolesta ja Suomessa henkilö on juridisesti itsenäinen täyttäessään 18- vuotta. Toki vapaaehtoisesti perheet voivat tukea jälkeläisiään, mutta mitään lakisääteistä elatusvelvollisuutta 18- vuotta täyttäneitä edes omia lapsiaan kohtaan ei ihmisillä Suomessa ole, vaan sitä varten on sosiaaliturva, että ensisijaisesti vähävaraiset hakevat sitä, eivätkä joudu olemaan sukulaistensa elatuksen varassa. Kehitysmaissa jne. on toisin - ja Suomi ei onneksi vielä ole kehitysmaa.

Suomessa ei sosiaalitukien osalta ole - ei myöskään- mitään "perheverotustakaan" täysi-ikäisten perheenjäsenten kesken. Joten jos kuka tahansa 18- vuotias täysi-ikäinen varaton haluaa muuttaa omaan vuokra- asuntoon, hänellä on siihen oikeus ja viime kädessä sosiaalitoimen velvollisuus ihmiselle oma asunto järjestää, jos ihmisellä itsellään ei ole varaa vanhempiensa luota muuttaa - kohtuuvuokrahintainen tietysti ja ei sossutoimistoista yhdellekään mitään rahaa lapeta.. jos täällä sellaista luullaan.

Hyvä sinulle, jos löysit heti valmistuttuasi töitä ja sinulla siten oli varaa muuttaa omillesi. Kiitos kertomuksesta, vaikka vaikuttaa että aika paljon ja turhaan täällä päänauontaa esiintyy. En kuitenkaan pitäisi erityisenä saavutuksena, jos koko opiskeluaikasi asuit vanhempiesi nurkissa ja jos vasta ensimmäisen kerran opintosi päättäessäsi muutit omillesi, koska valtaosalle opiskelevista sellainen ei ole mahdollista eikä edes toivottu tilanne ( kaikilla kun koulut ei sijaitse vanhempiensa kodin naapurissa).

Ja minä ainakaan en ole aukonut tässä päätäni kenellekään. Kiinnostaisi vaan tietää, että keitä kohtaan tääkin ketju vaikuttaa päänauonnalta, vai onko se edes sitä. Sivistystaso ainakin kaikilla niillä jäänyt puoliväliin, jotka aukoo tällaisilla palstoilla päätään sosiaalitoimen asiakkaille - sellainen tuskin on kadehdittava tilanne. Aloittaneen kohdalla tuli ketjua lukiessa mieleen, että puolusti sen verran kovasti vanhempiaan että taitaa olla hyvästä ja välittävästä perheestä. Tietysti sitten empatia vähenisi, jos tarina on keksitty. Kirjoittaneet itse tietävät, kuinka rehdillä otteella tänne kirjoittavat.

Jos tarina pitää paikkansa, niin tsemppiä 18- vuotiaalle nuorelle: hyvä että sai sosiaalitoimen päätökseen muutoksen. Eihän nyt keneltäkään nuorelta voi köyhyyden vuoksi estää itsenäistymistä ja 18- vuotiailla harvemmin on rahaa.

• InsinööriMyös

On se muuten erikoista, että ihminen kehtaa opiskella insinööriksi asti vanhempien nurkissa. Luulisi varsinkin insinööriksi opiskelevalla olevan sen verran haluukkuutta ja kykyä itsenäistyä, että vääntäytyisi omilleen asumaan.

Ehkä erikoisinta on, että mokoma pitää sitä niin normaalina, että olettaa muidenkin täysi-ikäisten tekevän samoin.

• aikamies55
        InsinööriMyös kirjoitti:

On se muuten erikoista, että ihminen kehtaa opiskella insinööriksi asti vanhempien nurkissa. Luulisi varsinkin insinööriksi opiskelevalla olevan sen verran haluukkuutta ja kykyä itsenäistyä, että vääntäytyisi omilleen asumaan.

Ehkä erikoisinta on, että mokoma pitää sitä niin normaalina, että olettaa muidenkin täysi-ikäisten tekevän samoin.

Minä en todellakaan aikanani opiskellut insinööriksi vanhempieni nurkista käsin.
        Kyllä minä ihan opiskelija-asuntosäätiön järjestämässä soluasunnossa kortteerasin koko opiskeluaikani ja maksoin siitä myös vuokraa opista varoistani.

MUTTA en minä siihen solukämppään vakituisesti kirjojani muuttanut. Olin opiskelupaikkakunnallani kirjoilla vain tilapäisesti ja lopullisesti muutin kirjani pois kotipaikkakunnaltani valmistuttuani insinööriksi ja saatuani koulutustani vastaavaa työtä.

Tuo aloittaja lapsukainen siis haluaisi tehdä aivan toisin. Hän ainoastaan haluaisi pois lapsuuskodistaan vanhempiensa nurkista ja haluaisi muuttaa sossun elätiksi vuokralle jonnekin edes aikomattakaan huolehtia itse omasta toimeentulostaan.

Sellaista ainakin minun mielestäni kutsutaan loisimiseksi ja loisimista en hyväksy minkäänlaisissa olosuhteissa.

• ÄitiMeePyyhkii

Yhtä asiaa en ymmärrä. Nykylapset käyttävät sanontaa 'muuttaa omilleen' ikään kuin se merkitsisi kuntalaisten hyyryläiseksi, elätiksi, siirtymistä. 'Omilleen'? Milä tavalla se olisi itsenäisyyttä?

Siihen sitten vielä lisätään se nuorten hormonien ylitoiminnan aiheuttama vääjäämätön lisääntyminen. Tehdään lisää hyyryläisiä sossupummilapsivanhempien 'huollettavaksi'. Siis kuka siinä huoltaa ja keitä kaikkia? Tunnen jopa lapsia, jotka aloittivat holtittoman lisääntymisensä 15-vuotiaana, ja ennen kuin täyttivät 18, olivat jo pullauttaneet kolme kersaa kolmelle eri poikalapselle. Rahaahan siitä tulee ja ollaan niin itsenäisiä. Vauvatehtailu sossun laskuun tuntuu joillekin olevan ainut urasuunnitelma, mitä heidän huumehöyryisessä päässään on onnistuttu kehittelemään. Opiskelu ei tule edes mieleen, saati työ.

Entä, jos lapset kokeilisitte todellakin itsenäistymistä? Opiskelisitte, hakisitte työtä, asuisitte tulojenne mukaan. Sosiaalituet ovat niille, joilla ei ole mitään muuta keinoa pysyä hengissä. Ei siis niille lapsille, joilla on koti, jossa heidän annetaan asua. On outo ja vääristynyt ajatus se, että sossun holhokiksi pääseminen olisi 'aikuiseksi' tulemisen riitti, johon lapsella on 'oikeus'.

• sjdghryghtjdfh

Minä säälin kaikkia teitä, jotka tänne Suomi24:n kirjoitatte - lähes kaikkia, koska sivistyneen tekstin kirjoittaneeseen en missään tällä foorumilla vielä ole törmännyt. Kaikista asioista kirjoittajat täällä kaivaa negatiivisimmat mahdolliset asiat. Kunhan vain haukkua mahdollisimman paljon voitte, se on täällä kirjoittajien käsitys "keskustelemisesta". Yleinen palsta; luulis että tuntemattomille haluttais antaa itsestä hyvä käsitys kun kirjoittaa nimettömälle julkiselle internetin palstalle, mutta täällä toisin päin.

En pysty edes kuvittelemaan, millaista olisi olla Suomi24- kirjoittelija, jollaiset varmaan suurin osa käy täällä netin palstoilla ainoastaan kädet syyhyten uteliaina urkkimassa, että avautuuko täällä jotkut ongelmistaan tai sitten lisäksi tietysti, tai vaihtoehtoisesti, pätemässä. Vaikka ketään ei kiinnosta tuntemattomien ihmisten nettipätemiset. Säälin sinuakin, koska tahtomattasikin toit julki, että tunnet huumeongelmaisia nuorina alaikäisinä lapsia tehneitä, kun haukut jotakin nuoreksi tytöksi itsensä ainakin väittänyttä ketjun aloittajaa: minä en tunne yhtäkään huumeongelmaista, en ole koskaan tuntenut, eikä mun piireissä lapsiakaan tehdä heti täysi-ikäistyttyä - tai puhumattakaan että alaikäisinä, joten taitaa olla aika erilainen elämänkokemus...Jos jotkut tekevät alaikäisinä lapsia, sellaisilla sitten ei ole ollut välittäviä aikuisia ympärillään - ei siihen muuta syytä ole.

Miksi teitä anonyymeja tänne Suomi24- palstoille kirjoittavia, ylipäätään, kiinnostaa sosiaalitoimistojen asiakkaiden haukkuminen, että jos joku jotakin neuvoa ehkä oikeastikin kysyy? Jos olisit edes alkeellisesti sivistynyt, tietäisit, että sosiaalimenojen osuus yhteiskunnan tuista on minimaalinen verrattuna esimerkiksi vaikkapa yritystukiin, maataloustukiin tai edes peruslapsiperhe-etuuksiin. Eivät sosialitoimistojen asiakkaat ole kenenkään "hyyryläisiä". Ne on vaan ihmisiä, jotka näkee sosiaalituissaan useimmat varmaan jopa nälkää, jotta niitä vastikkeettomia yhteiskunnan tukia riittää sitten rikkaille avokätisemmin, koska mitä alhaisempia vaikkapa kuntien toimeentulotuen menot ovat, sitä enemmän riittää niistä budjeteista rikkaiden hyysäämiseen. Ei kai täällä sentään niin tyhmiä olla, että jotenkin luultais valtion BKT:n muodostuvan ilman kuntien menoja, ei, valtion menot on kokonaisuus.

Tottakai varakkaat ihmiset maksaa niitä vaikkapa kuntien toimeentulotuen menoja välillisesti veroissa, mutta enemmän kuntien budjettien menoista mennee aina esimerkiksi rikkaillekin tarjottuun nykyisin puoli- ilmaiseen lasten päivähoitoon, yritysjohtajien rakennushankkeisiin ja luoja ties mihin turhaan kaikkein rikkaimpien hyysäämiseen. On naurettavaa syyllistää köyhiä ihmisiä köyhyydestään ja leimata sellaiset systeemin hyväksikäyttäjiksi, kaikki sellainen on suoraan sanoen rasismia ja törkeyttä. Etenkin kun jos sitä toimeentulotukea tukimuotona ei olisi ollenkaan - ja mihin imbesilleimmät yhteiskunnan vallanpitäjät myös pyrkivät, olisi tämä Suomikin kehitysmaa, missä nähtäisiin päivittäin esimerkiksi nälkä- ja kulkutautikuolemia ja sairausepidemioita, ihmisiä nukkumassa pahvimajoissa rikkaiden kauppakeskusten edessä, ghettoja joihin ei kukaan uskaltaisi mennä ja mitäs iloa sellaisesta kenellekään olisi, koska sittenhän suomalaisetkin alkais sankoin joukoin suunnata ulkomaille ns."sosiaalitukishoppareina", mitä tähän asti ei ole tän sivistysmaan kansan tarvinnut tehdä.

Jos ketjun aloitus oli rehdin nuoren kysymys, voisitte pyytää anteeksi haukkumistanne kaikki jotka olette päteneet ketjussa tyylillä kuinka paljon parempia ihmisiä itse olette. Jos taas oli tekaistu tarina, en pysty arvostamaan trollaajia.

Voi voi, surkea keskustelun taso.

• ÄitiMeePyyhkii
        sjdghryghtjdfh kirjoitti:

Minä säälin kaikkia teitä, jotka tänne Suomi24:n kirjoitatte - lähes kaikkia, koska sivistyneen tekstin kirjoittaneeseen en missään tällä foorumilla vielä ole törmännyt. Kaikista asioista kirjoittajat täällä kaivaa negatiivisimmat mahdolliset asiat. Kunhan vain haukkua mahdollisimman paljon voitte, se on täällä kirjoittajien käsitys "keskustelemisesta". Yleinen palsta; luulis että tuntemattomille haluttais antaa itsestä hyvä käsitys kun kirjoittaa nimettömälle julkiselle internetin palstalle, mutta täällä toisin päin.

En pysty edes kuvittelemaan, millaista olisi olla Suomi24- kirjoittelija, jollaiset varmaan suurin osa käy täällä netin palstoilla ainoastaan kädet syyhyten uteliaina urkkimassa, että avautuuko täällä jotkut ongelmistaan tai sitten lisäksi tietysti, tai vaihtoehtoisesti, pätemässä. Vaikka ketään ei kiinnosta tuntemattomien ihmisten nettipätemiset. Säälin sinuakin, koska tahtomattasikin toit julki, että tunnet huumeongelmaisia nuorina alaikäisinä lapsia tehneitä, kun haukut jotakin nuoreksi tytöksi itsensä ainakin väittänyttä ketjun aloittajaa: minä en tunne yhtäkään huumeongelmaista, en ole koskaan tuntenut, eikä mun piireissä lapsiakaan tehdä heti täysi-ikäistyttyä - tai puhumattakaan että alaikäisinä, joten taitaa olla aika erilainen elämänkokemus...Jos jotkut tekevät alaikäisinä lapsia, sellaisilla sitten ei ole ollut välittäviä aikuisia ympärillään - ei siihen muuta syytä ole.

Miksi teitä anonyymeja tänne Suomi24- palstoille kirjoittavia, ylipäätään, kiinnostaa sosiaalitoimistojen asiakkaiden haukkuminen, että jos joku jotakin neuvoa ehkä oikeastikin kysyy? Jos olisit edes alkeellisesti sivistynyt, tietäisit, että sosiaalimenojen osuus yhteiskunnan tuista on minimaalinen verrattuna esimerkiksi vaikkapa yritystukiin, maataloustukiin tai edes peruslapsiperhe-etuuksiin. Eivät sosialitoimistojen asiakkaat ole kenenkään "hyyryläisiä". Ne on vaan ihmisiä, jotka näkee sosiaalituissaan useimmat varmaan jopa nälkää, jotta niitä vastikkeettomia yhteiskunnan tukia riittää sitten rikkaille avokätisemmin, koska mitä alhaisempia vaikkapa kuntien toimeentulotuen menot ovat, sitä enemmän riittää niistä budjeteista rikkaiden hyysäämiseen. Ei kai täällä sentään niin tyhmiä olla, että jotenkin luultais valtion BKT:n muodostuvan ilman kuntien menoja, ei, valtion menot on kokonaisuus.

Tottakai varakkaat ihmiset maksaa niitä vaikkapa kuntien toimeentulotuen menoja välillisesti veroissa, mutta enemmän kuntien budjettien menoista mennee aina esimerkiksi rikkaillekin tarjottuun nykyisin puoli- ilmaiseen lasten päivähoitoon, yritysjohtajien rakennushankkeisiin ja luoja ties mihin turhaan kaikkein rikkaimpien hyysäämiseen. On naurettavaa syyllistää köyhiä ihmisiä köyhyydestään ja leimata sellaiset systeemin hyväksikäyttäjiksi, kaikki sellainen on suoraan sanoen rasismia ja törkeyttä. Etenkin kun jos sitä toimeentulotukea tukimuotona ei olisi ollenkaan - ja mihin imbesilleimmät yhteiskunnan vallanpitäjät myös pyrkivät, olisi tämä Suomikin kehitysmaa, missä nähtäisiin päivittäin esimerkiksi nälkä- ja kulkutautikuolemia ja sairausepidemioita, ihmisiä nukkumassa pahvimajoissa rikkaiden kauppakeskusten edessä, ghettoja joihin ei kukaan uskaltaisi mennä ja mitäs iloa sellaisesta kenellekään olisi, koska sittenhän suomalaisetkin alkais sankoin joukoin suunnata ulkomaille ns."sosiaalitukishoppareina", mitä tähän asti ei ole tän sivistysmaan kansan tarvinnut tehdä.

Jos ketjun aloitus oli rehdin nuoren kysymys, voisitte pyytää anteeksi haukkumistanne kaikki jotka olette päteneet ketjussa tyylillä kuinka paljon parempia ihmisiä itse olette. Jos taas oli tekaistu tarina, en pysty arvostamaan trollaajia.

Voi voi, surkea keskustelun taso.

Entäs jos kirjoittaisit sepustuksesi uudestaan, tällä kertaa sillä mielellä, että haluat antaa itsestäsi hyvän käsityksen? Siis ihan vaan näyttääksesi, että osaisit, jos paneutuisit?

"Säälin sinuakin, koska tahtomatteräs hänen asikin toit julki, että tunnet huumeongelmaisia nuorina alaikäisinä lapsia tehneitä, kun haukut jotakin nuoreksi tytöksi itsensä ainakin väittänyttä ketjun aloittajaa: minä en tunne yhtäkään huumeongelmaista, en ole koskaan tuntenut, eikä mun piireissä lapsiakaan tehdä heti täysi-ikäistyttyä - tai puhumattakaan että alaikäisinä, joten taitaa olla aika erilainen elämänkokemus...Jos jotkut tekevät alaikäisinä lapsia, sellaisilla sitten ei ole ollut välittäviä aikuisia ympärillään - ei siihen muuta syytä ole."

Sillä lailla! Sinunlaistasi logiikkaa? Kun kerroin kuulleeni lapsitehtailijatytöstä, en kertonut, millä tavalla hän, tai paremminkin eräs hänen sukulaisensa, omaa elämääni hetken verran sivusi. Hänen kasvatuksensa ei millään tavalla ollut minun syytäni, eikä geeniperimänsä, eikä sairaat asenteensä. Hänellä oli jo toinen lapsi pullautettu, kun hänestä kuulin. Kommentistasi kuulee, että halveksit, et vain huumeiden käyttäjiä, vaan jopa niitä, jotka sattuvat kuulemaan heistä! Saastuuko ja syyllistyykö ihminen mielestäsi, jos sivuuttaa narkkarin kadulla liian läheltä?

"On naurettavaa syyllistää köyhiä ihmisiä köyhyydestään ja leimata sellaiset systeemin hyväksikäyttäjiksi, kaikki sellainen on suoraan sanoen rasismia ja törkeyttä."

Juu, otahan se nykytrendin vakioloukkaus sieltä tähänkin: 'rasismi'. En tosiaan tiedä, onko aloituksessa kuvailtu minkärotuista henkilöä, joten on mahdotonta suhtautua häneen rasistisesti. Ja se, että eväisit minulta ja muilta oikeuden kritisoida nuorten turhaa sosiaalitukien käyttöä vain siksi, koska niinhän muutkin tekevät, on naurettavaa. Se, että minusta lasten pitäisi asua kotonaa, jos voivat, ei tosiaankaan tarkoita sitä, etten näkisi maassamme ja maailmassamme mitään muuta ongelmaa kuin nuo ajattelemattomat lapset. Toki Suomi on ajautumassa yhä enemmän kahteen leiriin: harvat yhä rikkaammat ja yhä syvenevä köyhyys yhä suuremmalle osalle kansaa. Pian me tosiaan olemme sillä tasolla, että köyhimmät kuolevat kaduille. Kaikki tämä on suunniteltua. Sosiaalitukien holtiton käyttö jouduttaa tätä kehitystä omalta osaltaan, vaikka mielestäsi pieneltäkin osalta, niin kuitenkin osalta, johon aloituksen oletettu tyttönen voi vaikuttaa. Hänenkin valintansa vaikuttavat meidän kaikkien hyvinvointiin. Suurin ongelma tietysti on moraalinen rappio ja ahneus, joka on tuonut mukanaan rahasysteemin, joka on suunniteltu romahtamaan. Me voimme kuitenkin omalta osaltamme tehdä edes jotain pientä hidastaaksemme tuhoa kohti vajoamisen vauhtia. Minä yritän tehdä sen kirjoittelemalla nettiin ja herättelemällä ihmisiä tästä mulle-heti-kaikki -asenteesta. Jos olisi kyseessä kaiken jo yrittänyt lapsi, jolla ei olisi kotia, tietysti häntä pitäisi pitää elossa kuntalaisten varoin, mutta nyt ei. Opintorahaa hänen tulee saada, jos hänestä on opiskelijaksi.

Tämä keskustelu oli nuoren tytön halusta päästä kunnan sosiaaliavun holhokiksi. Siksi en keskustellut rikkaiden firmojen tukemisesta verovaroin, enkä rikkaiden perheiden lapsilisistä. Niistäkin olen keskustellut, omilla palstoillaan. Ilmeisesti tekstini osui ja upposi, sinuunkin. Ja se on hyvä. Et varmaan pysty rehellisesti sanomaan, että tahallinen vauvatehtailu on ihan hyväksyttävä uravalinta? Ehkä hyväksyt sen itsellesi, mutta et toki kehtaa sanoa sitä julkisesti, edes täällä näennäisen nimettömänä (tiedämme kyllä, missä määrin tässä nyt 'anonyymejä' ollaan).

• ksdhffrkuhgtuhgtu

Nimimerkille "ÄitiMeePyyhkii": loukkaavana olen pitänyt sitä, että te näiden Suomi24- keskustelupalstojen mytomaanit tarinoiden kirjoittelijat pidätte pilkkananne minua, jos otan osaa näihin Suomi24- keskusteluketjuihin. Itse en ikinä kehtaisi alkaa pelleillä kirjoittajan kanssa, joka kirjoittaa vilpittömästi ja leikkiä joitakin tarinoita, että tässä nyt muka tunnetaan ( minä ainakaan en tiedä mikä sinä olet). Tunnistan tollasen tarinointityylin kyllä: yleensä se alkaa siten, että otan osaa johonkin mihin tahansa keskusteluun - kuten nyt tämän ketjun aloitukseen otin ja sitten kirjoittajat alkaa leikkiä, että juuri minä muka jotenkin olisin osallinen henkilöperustalta mihinkään mitä täällä joristaan. Keskustelin jo aikoinaan jonkun mytomaanikirjoittajan kanssa yhdellä toisella tän nimettömän Suomi24:n palstalla: ainoastaan äärimmäisen älykäs olisi pystynyt tunnistamaan sen "kirjailuista" verbaaalisista hienovaraisista nyansseista, että kyseessä ei ole kouluttautunut ihminen. Ymmärrän, että voihan tollanenkin olla "harrastus", että käyttää verbaalisia lahjojaan Suomi24- palstoilla "henkilöleikkeihin", mutta yksiselitteisesti loukkaavaa on se, että Suomi24 ylläpito ei suojaa tavallisia kaltaisiani ihmisiä tarinoitsijoiden uhreiksi näillä palstoilla joutumiselta... Kun on nimetön palsta, pitäisi sitten kanssa olla niin, että keskustelut ovat sellaisia mikä on palstojen aiheiden mukaista ja että muun tyyppiset keskustelut poistatettaisiin. Mutta kun kukaan ei foorumia valvo, tossa sitten tulos. Aiotko vähän vielä leikkailla ja liimailla mun Suomi24- palstoille kirjoittamiani tekstejä? Jotkut vääristelee tahallisesti keskustelua täällä, en tiedä ketkä tai mitkä...

En aio pahoitella sitä,että luulin kirjoitusketjun aloittaneen oikeasti olleen kysymässä neuvoa.

• ÄitiMeePyyhkii

Arvon 'ksdhffrkuhgtuhgtu' tai 'sjdghryghtjdfh' tai 'pettynyt18v' tai mikä tai kuka milloinkin haluat esittää olevasi: miten kanssakeskustelijoidesi haukkuminen ja pilkkaaminen (huomaa, haukut kaikkia s24:lle keskustelijoita sivistymättömiksi ja mitä kaikkea listasitkaan tuossa) kuuluu aiheeseen 'Yhteiskunnan tuet' tai nuoren haluun muuttaa sossun hoteisiin? Ihan vaan pyytäisin sinua miettimään.

Useinhan meitä ärsyttää eniten se kritiikki, joka osuu puheena olevaan 'vikaan' itsessämme. Tiedätkö, esimerkiksi sossun huollettavaksi haluamisen (kun normaalejakin vaihtoehtoja on) kritisoiminen ei herätä minussa tuollaista raivokasta puolustelemisvimmaa kuin sinussa. Kumpikohan meistä siis on taipuvainen jättäytymään holhokiksi? Miksemme keskustele sitten vaikka siitä, miten kumpikin meistä määrittelee toimivan sosiaaliturvan. Minusta sen pitäisi olla joustavampi kuin se nyt on, mutta ei todellakaan nuoren ihmisen ensisijainen rahasampo, kun on vaihtoehtojakin. Miksi vauvatehtailusta puhuminen saa sinut noin varpaillesi? Sattuiko omaan nilkkaan? Osuiko ja upposi?

Keskustelu soljuu ja haarautuu ja synnyttää uusia ajatuksia. Tätäkö haluaisit hillitä? Miten mielestäsi 'auttaisit' keskustelutapojamme muuttumaan enemmän sinun toivomiksesi? Kommentoimalla sinnikkäästi, aina ja kaikkialla, vain aloituspuheenvuoroa? Haukkumalla kussakin ketjussa kaikki keskustelijat sivistymättömiksi (jonka sivistymättömyyden vain sinun herkkä nenusi pystyy haistamaan) - tosin olet yksi meistä, joten miten paljon sinun sanasi 'nostavat' keskustelun tasoa?

Oletko sinä niitä, jonka mielestä 'hyvinkäyttäytyvä' ja 'hyvä' ihminen hyssyttelee ja säälii ja antaa kipulääkettä ja kuuntelee ja on läsnä, kun toiselta on käsivarsi mennyt sijoiltaan? No, eihän siitä kärsijälle ole apua, mutta tuntisitko sinä olevasi hurskas lähimmäinen? Käsivarren vetäiseminen paikoilleen on raa'an kivulias teko, mutta se vie kivun heti ja sallii paranemisen alkaa. Jos käsivarren jättää sijoiltaan, se juuttuu väärään asentoonsa, vier käden toimintakyvyn ja aiheuttaa jatkuvaa tuskaa ja hankaluutta. Jos osaan, vetäisen mieluummin käsiä sijoilleen kuin kiillotan omakuvaani. Sama pätee itseeni. Älykäs ja täsmällinen analyysi minun toiminnastani on minulle tervetullut. Ai saako sana 'älykäs' sinut taas ärsyyntymään? Niin arvelinkin;) Minä olen niitä, jotka arvostavat älyä, sinulle se 'ei ole tärkeää'. Happamia...

Onko muuten aloittaja jo raskaana? Siis, kuvitellun tarinan tyttö.

• Tyhmä_ajatus
        ÄitiMeePyyhkii kirjoitti:

Arvon 'ksdhffrkuhgtuhgtu' tai 'sjdghryghtjdfh' tai 'pettynyt18v' tai mikä tai kuka milloinkin haluat esittää olevasi: miten kanssakeskustelijoidesi haukkuminen ja pilkkaaminen (huomaa, haukut kaikkia s24:lle keskustelijoita sivistymättömiksi ja mitä kaikkea listasitkaan tuossa) kuuluu aiheeseen 'Yhteiskunnan tuet' tai nuoren haluun muuttaa sossun hoteisiin? Ihan vaan pyytäisin sinua miettimään.

Useinhan meitä ärsyttää eniten se kritiikki, joka osuu puheena olevaan 'vikaan' itsessämme. Tiedätkö, esimerkiksi sossun huollettavaksi haluamisen (kun normaalejakin vaihtoehtoja on) kritisoiminen ei herätä minussa tuollaista raivokasta puolustelemisvimmaa kuin sinussa. Kumpikohan meistä siis on taipuvainen jättäytymään holhokiksi? Miksemme keskustele sitten vaikka siitä, miten kumpikin meistä määrittelee toimivan sosiaaliturvan. Minusta sen pitäisi olla joustavampi kuin se nyt on, mutta ei todellakaan nuoren ihmisen ensisijainen rahasampo, kun on vaihtoehtojakin. Miksi vauvatehtailusta puhuminen saa sinut noin varpaillesi? Sattuiko omaan nilkkaan? Osuiko ja upposi?

Keskustelu soljuu ja haarautuu ja synnyttää uusia ajatuksia. Tätäkö haluaisit hillitä? Miten mielestäsi 'auttaisit' keskustelutapojamme muuttumaan enemmän sinun toivomiksesi? Kommentoimalla sinnikkäästi, aina ja kaikkialla, vain aloituspuheenvuoroa? Haukkumalla kussakin ketjussa kaikki keskustelijat sivistymättömiksi (jonka sivistymättömyyden vain sinun herkkä nenusi pystyy haistamaan) - tosin olet yksi meistä, joten miten paljon sinun sanasi 'nostavat' keskustelun tasoa?

Oletko sinä niitä, jonka mielestä 'hyvinkäyttäytyvä' ja 'hyvä' ihminen hyssyttelee ja säälii ja antaa kipulääkettä ja kuuntelee ja on läsnä, kun toiselta on käsivarsi mennyt sijoiltaan? No, eihän siitä kärsijälle ole apua, mutta tuntisitko sinä olevasi hurskas lähimmäinen? Käsivarren vetäiseminen paikoilleen on raa'an kivulias teko, mutta se vie kivun heti ja sallii paranemisen alkaa. Jos käsivarren jättää sijoiltaan, se juuttuu väärään asentoonsa, vier käden toimintakyvyn ja aiheuttaa jatkuvaa tuskaa ja hankaluutta. Jos osaan, vetäisen mieluummin käsiä sijoilleen kuin kiillotan omakuvaani. Sama pätee itseeni. Älykäs ja täsmällinen analyysi minun toiminnastani on minulle tervetullut. Ai saako sana 'älykäs' sinut taas ärsyyntymään? Niin arvelinkin;) Minä olen niitä, jotka arvostavat älyä, sinulle se 'ei ole tärkeää'. Happamia...

Onko muuten aloittaja jo raskaana? Siis, kuvitellun tarinan tyttö.

Ehkä siinä oli syy miks sosku oli vastaan. Eipä tullu itelleni mieleen toi. Ei pahalla mutta toivottavasti ei ole. Toivottavasti on vasta sit ku pärjää omillaan.

,

• Tyhmä_ajatus

Onhan se kumma että ja en tarkoita sua että kyllä puliukot ja puliakat saavat apua mutta sinä et. Ehkä voisit näyttää soskulle sillei että osaat hoitaa raha asioita että yhden kuukauden hoitaisit sun vanhempien laskut.. joo tyhmä ajatus mutta ei tullu muuta mieleen.

Kysyn muilta ku ihminen haluaa aikuisena asua vanhempien luona? Ei taida kukaan haluta. Ei ole omaa vapautta eikä tosin vastuuta.

• Tyhmä_ajatus

Ihanaa että olit saanut asunnon ja joo olin vähän myöhässä.

• pahaltanäyttää

Onpa hyvä, että meille tulee ulkomailta työväkeä. Vähän huonolta nimittäin näyttää maan tulevaisuus, jos kaikki nuoret on aloittajan kaltaisia. Sossulta halutaan asunto ja elatus. No, toivottavasti tukiin saadaan pikku hiljaa jotain tolkkua!

• Kaksi eri ongelmaa jotka toisella tavalla ovat yhteyksissä toisiinsa...

Halutaan muuttaa omilleen, mutta ei ole varma tulevaisuus, kiitos nykytalouden ja politiikan... Kun sitten jollain tuettuna yritetään muuttaa niin ei, ei auteta oman maan kansalaista... Eihän suomalaisella tukipilariksi luokiteltavalla ihmisellä ole arvoa, eihän?

• Anonyymi

Minulta he kielsivät parisuhteen. Kyttäävät kokoajan tekemisiäni. Minulla ei ole vapautta. Töissä käyn ja hoidan asiani.

• Anonyymi

Jaahas , ei kuulu niille eikä muille.

• Anonyymi

Entä jos perheen asioita hoitaa sama sosiaalityöntekijä ni onko se virka virhe jos se on toisen asiakkaan kanssa samaa mieltä ja vielä nauraa toiselle asiakkaalle ja sanoo että et tule pärjäämään yksin lasten kanssa ilman miestäsi

• Anonyymi

Onhan se kumma ettet aikuisena ymmärrä, että opiskelemalla saat ammatin ja sitten töitä. Jos ei kotipaikalta, sitten muualta. Jonne muutat ja vuokraat asunnon. Sosiaalitoimistohan ei sua elätä. Se pitää aikuisen itse tehdä. Hätäapuna heikossa tilanteessa olevalle tarjotaan, mutta eihän se mikään elämänura ole tarkoitus ollakaan!

Kesätöillä ensin hankin rahaa ja asuin kotona, kun sain vakipaikan, vuokrasin asunnon. En ole sosiaalitoimistossa koskaan käynytkään. Miksi olisin? Kun olin nuori, terve ja työkykyinen.

• Anonyymi

Voi. Kun se sossu ei määrää jos olet täysikäinen. Senkun haet asuntoa. Teet sopparin, maksat vuokravakuuden ja ekan vuokran, muutat ja niinpä sinulla on kämppä.
      Koita kuitenkin valita tuloihisi sopiva asunto, että pystyt asumistuen kanssa maksamaan vuokran.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Paskakaivo Kuhmo

Moniko teki uuden saostuskaivon, joka erittelee paskan ja nesteet imeytyskenttineen maassa taloissa. Kaikkien talojen pi
      Kuhmo
      63
      4020
    2. Uskotko yliluonnolliseen?

Mitä jos tämä ns. kaivattusi on loitsunut sinut? Olettekos sitä ajatelleet, niinpä. Ette todellakaan. :D
      Ikävä
      78
      3648
    3. Miten sinut

Voisi hurmata uudelleen?
      Ikävä
      42
      3175
    4. Mitä kuuluu?

Toivottavasti sulla oli hyvä päivä tänään. Täällä on taas ollut niin negatiivista juttua. Oli pakko tulla sanomaan sinul
      Ikävä
      19
      2548
    5. Keilahalli

Onneksi rakennettiin aikoinaan se keilahalli, se pelastaa eläinpuistoyhtiöiden sekä koko Ähtärin kaupungin talouden!
      Ähtäri
      22
      2397
    6. Uskallatko katsoa pitkään silmiin

kaivattuasi, jos olette samassa tilassa? Alkaako sydän jyskyttää, jos katseet jumittuvat? Pelkäätkö ulkopuolisten huomaa
      Ikävä
      49
      2156
    7. Heippa mies......

Milloin rakastellaan vai odotetaanko vielä 10 vuotta?
      Ikävä
      48
      2015
    8. Huomenta rakas

Olet varmasti jo työn touhussa. Ahkera alfamies kun olet. 😅❤️
      Ikävä
      47
      1758
    9. Elämäni rakkaus

Olet aina ollut ja luultavasti niin pysyykin 😘
      Ikävä
      36