Nyt on velkaa korkoineen 36000e.. ulosotossa Haluaisin hakea TS lainaa. Tuleeko heti kaikista veloista laittaa tiedot hakemuksen mukaan? Siinä vaiheessa kun käsittely alkaisi olisit velat pienemmät. Saanko säilyttää asunnon tai on se pakko laittaa ennen myyntiin. Asuntovelka on vielä jäljellä.
TS, hakemus ja velan suurus
2
<50
Vastaukset
- fhuthsff
Säätiön jono on nyt 4 kk, eli ehdit hyvin lyhentää velkojasi alle rajan. Kaikki tiedot heti kohdilleen, niin hakemusta ei tarvitse kummemmin täydentää. Kun hakemuksen käsittely on ajankohtainen, sieltä kysellään kyllä sen hetken tilanne. Säätiö ei myönnä lainaasi vaan takauksen pankille, josta lainan nostat. Takauksella järjestellään vain vakuudettomat luottosi, eli asuntolaina jää ulkopuolelle eikä kodistakaan tarvitse luopua, ellei se ole ökyhulppea palatsi. Maksaisit vuokraa, jos muuttasit pois, eli maksuvarasi olisi todennäköisesti pienempi.
On siis äärimmäisen tärkeää että ekaan velkaluetteloon laitetaan KAIKKI velat, myös rästiin jääneet laskut esim sähkö, vakuutus jne jne mitä sillä hetkellä on. Aloittaja saa UO:sta luettelon siellä olevista veloista, muut velat pitää kysellä itse muilta velkojilta. Mieluummin liikaa kuin liian vähän koska velkaluetteloon ei tämän jälkeen periaatteessa saa enää lisätä mitään. Viimeistään tässä vaiheessa velkaa ei saa enää ottaa lisää. Ilmeisesti aloittajalla jo häiriömerkintöjä joten tästä ei ole enää huolta. Jos on maksellut velkaa velalla niin tästähän seuraa se että pian on perintäfirmat kimpussa mutta näin se vaan menee. Omalla kohdalla aikoinaan makselin velkoja lähes koko kk-palkan verran ja siitä johtuen jäi rästiin myös normaaleja laskuja. Koko idea säätiön takaamassa järjestelylainassa on että velalinen aloittaisi täysin puhtaalta pöydältä, vain järjestelylainaa maksaen. Tästähän tulee myös pakollinen TK-merkintä 2 vuodeksi, takauksen ehto jotta lainan saa pankista. Eli esim debit vaihtuu samalla electroniksi joka aloittajalla jo ilmeisesti on. Takauksen haku aikana kannattaa tietysti maksella velkoja vanhaan malliin, aloittaja makselee jo ulosottoon joten sekin hoidossa. Toki mikään ei estä makselemasta lisää vapaaehtoisesti ulosottoon tai suoraan velkojille. Aloittaja pääsee nopeastikin säätiön ylärajan 34.000€ alle haun aikana. Kannattaa välttää myös velan joutumista haasteen asteelle kulujen takia kun ne taas nostavat velkasummaa satoja euroja per velka. Suosittelisin taas yleisesti että vastaavanlaisissa tilanteissa olevat(ei vielä UO:ssa) alkaisit maksella velkoja sieltä pienimmästä päästä pois. Sellaiset jotka voisi maksaa heti pois tai parissa erässä. Hirveesti en takertuis ihmetteleen missä suurimmat korot vaan rahallisesti pienimmät aina ensin pois. Ts mitä vähemmän velkoja haasteen asteelle sitä vähemmän kuluja loppupeleissä. Jossain vaiheessahan se UO alkaa ja silloin kyllä sitä rahaa ei ole kuin elämiseen normi palkkatuloilla.
Aloittaja, varaa aika paikkakuntasi velkaneuvontaan ja toimitat täydellisen listan sen hetken veloista(kannattaa tehdä valmiiksi ekaan tapaamiseen). Täytätte yhdessä hakemuksen liitteineen esim virkatodistus velkäjärjestelyä varten(ilmainen sinulle) hommattava. UO hoitaa nyt sun velkojen hoidon ja pian se tipahtaa alle 34.000€ ja reipaasti allekin tässä takauksen hakuaikana. Säätiö pyytelee aika ajoin päivityksiä velkasaldoihin joita sitten heille ilmoitat. Säätiö siis seuraa tekemääsi velkasaldoluetteloa. Itse ilmoittelin kuukausittain uloston määrän ja sen mitkä velat olin hoitanut pois. He päivittivät näin omaan listaansa. Lopullinen velkasummahan selviää vasta järjestelylainan myöntävän pankin pankkipalvelijan kanssa asioidessa ennen lainan nostamista. Jos menee yli 34.000€ niin on mahdoillista että säätiö peruuttaa takauksen ja se oli sit siinä. Omalla kohdalla meni yli 415€ mutta asia oli kuitenkin sovittavissa. Ylitys johtui haasteen asteelle menneistä veloista vaikka kuinka yritin pitää huolta ettei näin kävisi. Ts velkani kokonaisuudessa nousi takauksen hakuaikana vaikka koko aika makselin velkoja pienimmästä päästä pois/UO:n toimesta. Suuremmat velat joita en saanut heti hoidettua annoin mennä UO:oon. Jossain vaiheessa kun UO alkoi ottaa 1/3 palkasta jatkoin yhä omatoimista velkojen hoitoa aina kuin pystyin. Takauksen hakuaikana 2012 velkasaldoni oli n. 24.000€ ja pankin tiskillä niitä jäljelle jääneitä maksellessa 2013 velkapotti oli 34.415€. Jonkin ajan kuluttua kävi myös ilmi että olin maksellut muutamia velkoja kahteenkin kertaan mutta nämäkin sain kyllä rahallisesti takaisin. Hakuaikana sain lähes puolitettua velkojien määrän 8 kk aikana. Onneksi nykyään noita perinnän yms kuluja kohtuullistettu. Minun aikanani 2012 näin ei ollut.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j2292075Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä101788Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse591324Onko telepatia totta
Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki801185Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku
Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.171028Nainen, olen niin pettynyt
Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään89974TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."
Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi15960- 46945
- 70822
Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos42814