Hei! Eli olen uusvanha "akvaarioharrastelija" jokunen vuosi sitten mulla oli 40litranen vaikeasti hoidettava akvaario ja nyt kun ostimme talon tuli kaupan mukana 230litranen akvaario. Akvaario on mielestäni melko likainen ja soranpohjalla näyttäää olevan kasa kaikenlaista roskaa, onko tämä normaalia vai pitäisikö soran olla näennäisesti puhdasta? Jos akvassa on liikaa jätöksiä mikä on paras tapa tehdä isompi siivo näinkin isoon akvaarioon?
Entäs sitten kalasto? Akvaariossa on
11 kaardinaalitetraa
1 kultakala
2 platyä
2 punaista tetraa
2 musta tetraa
1 kynsisammakko
4 keltabarbia
2 muuta kalaa n. 4cm pitkiä
4 erikokoista täpläimumonnia
1 tulipyrstö
Kalasto on mielestäni liian monipuolinen ja ilmeisesti liikaa kalojakin (?) tämän kokoiseen laitteeseen?
Kasveja on runsaasti sekä piilopaikkoja ja kalat näyttävät viihtyvän. Vesiarvot olivat kohtuulliset nitriittejä oli hieman liikaa niitä olen yrittänyt korjata vedenvaihdolla. Vinkkejä ja neuvoja otetaan kiitollisena vastaan. Akvaarion kokoonpanoon en siis itse ole voinut vaikuttaa tähän mennessä.
Terveisin Oona
Paljon kysymyksiä kaloista ja hoidosta
16
849
Vastaukset
- bettaristic
Hui! Kalasto vaatii pikaista remonttia. Ja ennen kaikkea sun pitäisi tietää kaikille kaloille niiden lajin nimi, ethän muuten voi mitenkään tietää millaiset olosuhteet niillä pitää olla ja miten niitä hoidetaan.
Ehdottomia ei-eitä kalastossasi ovat:
-kultakala (se on parvikala ja kasvaa liian suureksi akvaarioosi, lisäksi on viileän veden kala joka viihtyy parhaiten lajiakvaariossa)
-platy, vaativat kovempaa vettä kuin hanasta tulee yleensä Suomessa. No, tarkista veden kovuus ja päätä sitten haluatko kovan vai pehmeän veden kaloja. Molempia ei voi pitää (kardinaalitetra on vesiarvoiltaan aika hyvin platyn vastakohta)
-kynsisammakko, ei ole matelijoiden paikka kala-akvassa eikä päin vastoin. Sammakko tuskin saa tarpeeksi ruokaa, mutta kostoksi saastuttaa veden kaloille lähes myrkylliseksi
-keltabarbi, nämä kasvavat n. 10 cm pituiseksi, ovat vilkkaita parvikaloja. Viihtyvät viileässä...toisin kuin kardinaalitetra. Tila ei ihan riitä keltabarbiparvelle.
-tulipystö. Akva on silleturhan pieni, ei paljon mutta kuitenkin. Se on vähän äksyn sorttinen reviirikala ja ahtaalle joutuessa lahtaa helposti kämppäkaverinsa.
Jaa, ja mitä jäi jäljelle:
-kardinaalitetra, vaatii lämmintä, hapanta ja pehmeää vettä. Parven koko on hyvä
-punaiset tetrat. Tetrat vaativat aina parven ja vähimmillään se on 6 kpl. Punaisia tetroja on paljon. Etsi kavereille oikea laji. Voidaan jelpata kyllä, mutta kuvaile kaloja (väritys, ruumiin muoto, evien muoto)
- 2 muuta kalaa. Selvitetään laji. Kuvaile väritys, muoto, evien malli ja määrä, onko viiksiä tai imukuppisuu, miten ja missä liikkuu.
-täpläimumonnit. Ne on varmaankin maatiaispartamonneja, mutta jos ovatkin vaikka tummaleväplekoja niin olet pahemmassa kuin pulassa. Partiksia ei paranisi pitää kuin yhtä sukupuolta, juuri sen hirvittävän poikastulvan takia. Kakaroille kun on enemmän kuin hankalaa löytää uusia koteja. Partikset menee melkein missä vaan, mutta turhan kuumasta eivät silti pidä. Mielellään pehmeää ja hieman hapanta vettä.
- musta tetra, onko mustatetra? On varmaan, tai mustaneontetra? Musta-aavetetra...ei tuu muita mustia tetroja nyt mieleen. No, parven tarvisi kanssa. Menee monissa olosuhteissa, kunhan nyt on pehmeää ja hiukan hapanta vettä.
-tulipystö. Akva.
Sitten pohjasta. Sorapohja on vähän hankala hoidettava, ainakin jos vertaa hiekkapohjaan. Sorapohjaa pitää imuroida säännöllisesti. Ei koko pohjaa kerralla, mutta aina sen verran viikoittaisten veden vaihtojen yhteydessä kuin ehtii. Vettä vaihdetaan puolet viikossa, jos on niukka kalasto (sulla ei ehdottomasti ole) voi vaihtaa vaikka joka toinen viikko tai sitten kerran viikossa vaikka neljänneksen.
Jos olisin sä. Niin laittaisin heti miten ylimääräiset kalat ulos kämpästä (liikkeeseen tai harrastajalle), sitten loput saaviin evakkoon ja vaihtaisin soran hiekaksi. Vanhaa soraa pitäisi säästää että bakteerikanta ei kärsi liikaa. Mutta joo, tämä onkin jo sellainen juttu että palstan tila loppuu kesken (samoin kuin sormista tunto kun koko jutun hakkaa tänne) että jätetään toiseen kertaan. Netistä kuitenkin löytää tietoa ihan hyvin aiheesta.
Muuten ei mitään suursiivouksia sitten tehdä ollenkaan. Jos pitäydyt sorassa, niin imuroi (lapon päässä oleva lieriö survaista soran sekaan ja varovasti hämmennetään että moskat nousee soran seasta)vaan tunnollisesti pohjaa viikoittain. Kunhan pääset ylimääräisistä kaloista eroon, niin kyllä se siitä vähitellen puhdistuu.
Tässä vielä kuva pohjaimurin karvalakkimallista:
http://www.aquaristikshop.com/pictures_g/278006.jpg- .....
"-kynsisammakko, ei ole matelijoiden paikka kala-akvassa eikä päin vastoin. Sammakko tuskin saa tarpeeksi ruokaa, mutta kostoksi saastuttaa veden kaloille lähes myrkylliseksi."
Kaikkea ne näin vuoden lopulla keksii, jotta sammakko=matelija ;) - Nermal
..... kirjoitti:
"-kynsisammakko, ei ole matelijoiden paikka kala-akvassa eikä päin vastoin. Sammakko tuskin saa tarpeeksi ruokaa, mutta kostoksi saastuttaa veden kaloille lähes myrkylliseksi."
Kaikkea ne näin vuoden lopulla keksii, jotta sammakko=matelija ;)Sammakko kuuluu sammakkoeläinten luokkaan (matelijat ovat erikseen) ja sammakoiden lahkoon, joka jakautuu erilaisiin heimoihin. Löytyneeköhän kynsisammakoillekin oma heimonsa (en tiedä kuin "suomalaisista"). Asia ei kuitenkaan miksikään sitä muuta, että sammakot eivät kuulu fisuakvaan... Tulipahan nyt kerrottua.
- bettaristic
Nermal kirjoitti:
Sammakko kuuluu sammakkoeläinten luokkaan (matelijat ovat erikseen) ja sammakoiden lahkoon, joka jakautuu erilaisiin heimoihin. Löytyneeköhän kynsisammakoillekin oma heimonsa (en tiedä kuin "suomalaisista"). Asia ei kuitenkaan miksikään sitä muuta, että sammakot eivät kuulu fisuakvaan... Tulipahan nyt kerrottua.
Okei, sammakko sitten. No, joku sellainen kuitenkin kun ei kuulu kalojen kanssa.
Onko muuten aksolotlit ja tuliliskotkin sitten sammakkoja (en tiedä niistä muuta kuin nimen ja ulkonäön)? - Oona
Näin arvelinkin, että iso remppa akvaariossa edessä. Punaiset tetrat/kalat ovat n.4-5cm pitkiä ja niillä on keskellä musta kapea juova, kalat ovat kapeita ja niillä on mahan alapuolella isot evät. Mustat tetrat ovat mustaneontetroja ja tuntemattomilla kaloilla on musta salmiakkikuvio kidusten takana, muuten kalat ovat vaaleita ja n. 5-6cm pitkiä. Monnit ovat maatiaispartamonneja ja jälkeläisiä ei ainakaan tänä aikana, kun akva on ollu mulla, ole ilmaantunut.
Pitääkö muuten kaloille olla tummapohja mielummin entä vaalea? Joku perusteli asiaa sillä, että kalat ovat luonnostaan tummassa pohjassa, pitääkö paikkansa?
Sitten mitä kaloja mun kannattais hankkia lisää kun haluaisin melko värikkäitä kaloja ja kardinaalitetrat olin ajatellut jättää akvaarioon. Entä mikä on hyvä levänsyöjä?
Kiitoksia opastuksesta!
Oona - anni
Oona kirjoitti:
Näin arvelinkin, että iso remppa akvaariossa edessä. Punaiset tetrat/kalat ovat n.4-5cm pitkiä ja niillä on keskellä musta kapea juova, kalat ovat kapeita ja niillä on mahan alapuolella isot evät. Mustat tetrat ovat mustaneontetroja ja tuntemattomilla kaloilla on musta salmiakkikuvio kidusten takana, muuten kalat ovat vaaleita ja n. 5-6cm pitkiä. Monnit ovat maatiaispartamonneja ja jälkeläisiä ei ainakaan tänä aikana, kun akva on ollu mulla, ole ilmaantunut.
Pitääkö muuten kaloille olla tummapohja mielummin entä vaalea? Joku perusteli asiaa sillä, että kalat ovat luonnostaan tummassa pohjassa, pitääkö paikkansa?
Sitten mitä kaloja mun kannattais hankkia lisää kun haluaisin melko värikkäitä kaloja ja kardinaalitetrat olin ajatellut jättää akvaarioon. Entä mikä on hyvä levänsyöjä?
Kiitoksia opastuksesta!
OonaHyvä levänsyöjä on just sellainen partamonni, joita sullakin akvaariossa on. Tosin niitä on liikaa. Koitapa kurkkia niiden sukupuolia. (Uroksilla on komeampi "parta") Sukupuolten selvittyä jätä akvaasi vaikka kaks tyttöpartista. Ne pitää huolen levistä. Ellei levää kerry huonoista olosuhteista johtuen kohtuuttomia määriä.
Tsemppiä urakkaan! - bettaristic
Oona kirjoitti:
Kiitoksia opastuksesta!
OonaPunainen tetra onkin paha...kirsikkabarbi tuli itseasiassa ekana mieleeni kuvaksestasi.
http://www.sprachenzentrum.hu-berlin.de/personal/KLBAU/Aquarium-neu/Barbus titteya-Dateien/titteya04.jpg
Kuvassa vasemmalla naaras ja oikealla koiras.
Useimmilla tetroilla, muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta on rasvaevä, eli se pikkuinen lärpyke pyröstöevän edessä selkäpuolella, onko punaisilla kaloilla sellainen?
Tässä vielä kuva punatetrasta. Näet rasvaevän juuri ja juuri kuvassa.
http://www.cichlidfish.com/articles/1035_150X125[1].jpg
Tuntemattomat kalat jäävät kyllä vieläkin tuntemattomiksi. Voisitko kuvailla niiren ruumiin muotoa ja suuta? Mulle tuli vähän mieleen tuosta ruutukirjoahven...mutta voi se olla vaikka levänuoliainenkin.
Tässä kuva ruutukirjoahvenesta:
http://www.jjphoto.dk/fish_archive/aquarium/dicrossus_maculatus_x.jpg
Tumma pohja on useimmille kaloille hyvä sillä niiden luontaisessa ympäristössä voi olla vaikka savi, turve tms. pohja tai ainakin sorapohjan päällä tarpeeksi tummaa tauhkaa.
Katsotaan kalastoa paremmin sitten kun paljastuu mitä akvaariossasi on ja mitä sinne jätetään.
Jos nyt arvaillaan että punaiset kalat ovat kirsikkabarbeja, niin niitä pitäisi olla pari kolme enemmän. Eivät tarvitse kovin suurta parvea. Mustat oli mustaneontetroja, se on jees, mutta niitä kanssa lisää. Jätetään nyt vielä laskuista kokonaan se salmiakkikala.
Tästä tulee jo melkoisesti hulinaa vapaaseen veteen. Pohjalle ei oikein voi ottaa ketään kun se on niin partisten vallassa. Pinnalle sen sijaan voisi ottaa haaremin hunaja-, kääpiö-, juova- tai huulirihmakaloja (älä vaan mene muuta kuin haaveilemaan ennen kuin kalasto on reilassa :P).
Levänsyöjiä et todellakaan tarvitse enää enempää. Partikset on siitä tehokkaimmasta päästä ja niitähän sulla on jo enemmän kuin riittävästi. - Nermal
bettaristic kirjoitti:
Okei, sammakko sitten. No, joku sellainen kuitenkin kun ei kuulu kalojen kanssa.
Onko muuten aksolotlit ja tuliliskotkin sitten sammakkoja (en tiedä niistä muuta kuin nimen ja ulkonäön)?mutta kuuluu myös sammakkoeläimiin, tarkemmin ovat salamanterieläimiä (ainakin tuo tulilisko). Suomen vesilisko kuuluu salamanterien heimoon.
- Oona
bettaristic kirjoitti:
Punainen tetra onkin paha...kirsikkabarbi tuli itseasiassa ekana mieleeni kuvaksestasi.
http://www.sprachenzentrum.hu-berlin.de/personal/KLBAU/Aquarium-neu/Barbus titteya-Dateien/titteya04.jpg
Useimmilla tetroilla, muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta on rasvaevä, eli se pikkuinen lärpyke pyröstöevän edessä selkäpuolella, onko punaisilla kaloilla sellainen?
Tuntemattomat kalat jäävät kyllä vieläkin tuntemattomiksi. Voisitko kuvailla niiren ruumiin muotoa ja suuta? Mulle tuli vähän mieleen tuosta ruutukirjoahven...mutta voi se olla vaikka levänuoliainenkin.
Tumma pohja on useimmille kaloille hyvä sillä niiden luontaisessa ympäristössä voi olla vaikka savi, turve tms. pohja tai ainakin sorapohjan päällä tarpeeksi tummaa tauhkaa.
Katsotaan kalastoa paremmin sitten kun paljastuu mitä akvaariossasi on ja mitä sinne jätetään.
Jos nyt arvaillaan että punaiset kalat ovat kirsikkabarbeja, niin niitä pitäisi olla pari kolme enemmän. Eivät tarvitse kovin suurta parvea. Mustat oli mustaneontetroja, se on jees, mutta niitä kanssa lisää. Jätetään nyt vielä laskuista kokonaan se salmiakkikala.
Tästä tulee jo melkoisesti hulinaa vapaaseen veteen. Pohjalle ei oikein voi ottaa ketään kun se on niin partisten vallassa. Pinnalle sen sijaan voisi ottaa haaremin hunaja-, kääpiö-, juova- tai huulirihmakaloja (älä vaan mene muuta kuin haaveilemaan ennen kuin kalasto on reilassa :P).
Levänsyöjiä et todellakaan tarvitse enää enempää. Partikset on siitä tehokkaimmasta päästä ja niitähän sulla on jo enemmän kuin riittävästi.Kyllä kyseessä onkin kirsikkabarbi eikä mikään tetra. Ja niitä olikin uusinta laskun mukaan 3 (taisin laittaa ensin 2) ja taitavat kaikki olla koiraita.
Tuntemattomat kalat ovat kokonaan vaaleita lukuunottamatta yhtä mustaa salmiakkiruutua suu on samantyyppinen kuin tetroilla tai barbeilla, evät ovat punertavia ja mahan alla on puolesta välistä melkein pyrstöön ulottuva evä. Toinen kala on melkein salmiakin muotoinen ja toinen on virtaviivaisempi. Minusta kalat eivät vaikuta levänuoliaisilta. Toivottavasti näistä kuvailuista oli apua.
Kaloja saan ehkä ujutettua yhdelle ystävälle, jonka akva on melko tyhjä tällä hetkellä, pitää vain katsoa mitkä kalat sinne sopivat.
Oona - bettaristic
Oona kirjoitti:
Kyllä kyseessä onkin kirsikkabarbi eikä mikään tetra. Ja niitä olikin uusinta laskun mukaan 3 (taisin laittaa ensin 2) ja taitavat kaikki olla koiraita.
Tuntemattomat kalat ovat kokonaan vaaleita lukuunottamatta yhtä mustaa salmiakkiruutua suu on samantyyppinen kuin tetroilla tai barbeilla, evät ovat punertavia ja mahan alla on puolesta välistä melkein pyrstöön ulottuva evä. Toinen kala on melkein salmiakin muotoinen ja toinen on virtaviivaisempi. Minusta kalat eivät vaikuta levänuoliaisilta. Toivottavasti näistä kuvailuista oli apua.
Kaloja saan ehkä ujutettua yhdelle ystävälle, jonka akva on melko tyhjä tällä hetkellä, pitää vain katsoa mitkä kalat sinne sopivat.
OonaPari tetraa tulee mieleeni mitkä vois ehkä osua.
Serpatetra:
http://www.aquahobby.com/gallery/img/serpae2.jpg
Pikkutetra:
http://www.fishbase.org/images/Hyequ_m0.jpg
Kirsikkatetra (on kyllä hedelmäsalmari kyljessä):
http://www.badmanstropicalfish.com/tetra-pictures/bleeding_heart.jpg
Ruusuaavetetra:
http://www.fishbase.org/images/Hyros_f0.jpg
Puna-aavetetra:
http://www.fishbase.org/Photos/PicturesSummary.cfm?StartRow=1&ID=10659&what=species
No, osuiko? Upposiko mikään? - decorus
bettaristic kirjoitti:
Punainen tetra onkin paha...kirsikkabarbi tuli itseasiassa ekana mieleeni kuvaksestasi.
Levänsyöjiä et todellakaan tarvitse enää enempää. Partikset on siitä tehokkaimmasta päästä ja niitähän sulla on jo enemmän kuin riittävästi.siihen, ettei pohjalle mahdu kaloja lisää. Itselläni on jonkun verran kokemusta monneista ja tälläkin hetkellä 240 litrasessa on 7 eri plekoa ja 12 corydorasta. Tottahan se on, että plekot vaativat reviiriä itselleen, mutta ainakaan minun kalaset eivät kahinoi keskenään. Ehkä olen pahainen ihminen, mutta minkäs teet, kun olen monnihullu.. :)
- bettaristic
decorus kirjoitti:
siihen, ettei pohjalle mahdu kaloja lisää. Itselläni on jonkun verran kokemusta monneista ja tälläkin hetkellä 240 litrasessa on 7 eri plekoa ja 12 corydorasta. Tottahan se on, että plekot vaativat reviiriä itselleen, mutta ainakaan minun kalaset eivät kahinoi keskenään. Ehkä olen pahainen ihminen, mutta minkäs teet, kun olen monnihullu.. :)
Jotkut partikset on vähän räyhiä. Meillä hyökivät välillä monnisten kimppuun kun puolustivat koloaan tai ruokaansa (2 partista ja 9 monnista 100x50 cm kokoisella pohjalla). Välillä oli monnisilla selkäevä vähän retuutetun näköinen. Muuten kyllä mennä porskuttivat ihan hyvin, mutta en usko että pidemmän päälle olisi hyväksi. Partikset sai lähtöpassit.
En voi siten suositella mitään, ellei ole ihan varma että menee kanssa.
Voi tietty sanoo, että ehkä menee, omalla vastuulla sitten. Sulla sitten menee ihan hyvin, mutta mitäs jos käykin niin kuin mulla? - decorus
bettaristic kirjoitti:
Jotkut partikset on vähän räyhiä. Meillä hyökivät välillä monnisten kimppuun kun puolustivat koloaan tai ruokaansa (2 partista ja 9 monnista 100x50 cm kokoisella pohjalla). Välillä oli monnisilla selkäevä vähän retuutetun näköinen. Muuten kyllä mennä porskuttivat ihan hyvin, mutta en usko että pidemmän päälle olisi hyväksi. Partikset sai lähtöpassit.
En voi siten suositella mitään, ellei ole ihan varma että menee kanssa.
Voi tietty sanoo, että ehkä menee, omalla vastuulla sitten. Sulla sitten menee ihan hyvin, mutta mitäs jos käykin niin kuin mulla?halusinkin tuoda vain oman tilanteeni esiin. Eihän oikeastaan mitään voi varmasti suositella, kun asiassa on monta tekijää. Mulla on esim. paljon kasveja ja juurakoita, että kullekin löytyy oma kolosensa. Partiksia mulla on kaksi ja ihan sievästi ne käyttäytyvät. Pahin plekoistani on "lättäpää" :), joku sirppiplekohan se on. Se on aikamoinen ilkimys välillä, mutta ei ikinä monnisille, vaan toisille plekoille saattaa hieman pullistella ruoka-aikaan. Kuitenkin kahinointi on niin vähäistä, ettei kellekään tule eviin vaurioita tms. Mutta mistäpä minä tiedän ovatko kalat stressantuneita, ainakaan ei ole sairauksia eikä kuolemia, niin uskoisin, että suht jees on asiat. Mutta.. tätähän tämä on, ettei yhtä ainoaa oikeaa tietä ole. Hyvähän se vaan on, että on erilaisia kokemuksia ja voi ja kannattaakin varautua pahimpaan.
- Oona
bettaristic kirjoitti:
Pari tetraa tulee mieleeni mitkä vois ehkä osua.
Serpatetra:
http://www.aquahobby.com/gallery/img/serpae2.jpg
Pikkutetra:
http://www.fishbase.org/images/Hyequ_m0.jpg
Kirsikkatetra (on kyllä hedelmäsalmari kyljessä):
http://www.badmanstropicalfish.com/tetra-pictures/bleeding_heart.jpg
Ruusuaavetetra:
http://www.fishbase.org/images/Hyros_f0.jpg
Puna-aavetetra:
http://www.fishbase.org/Photos/PicturesSummary.cfm?StartRow=1&ID=10659&what=species
No, osuiko? Upposiko mikään?Joo nettionkelmien vuoksi nettipimennossa reilun päivän, mutta uskoisin että kalat ovat serpatetroja tai pikkutetroja, mitä eroa näillä kaloilla on kun kuvassa ainakin näyttivät samanlaisilta? Pituutta minun kaloilla siis noin 5cm.
Oona - bettaristic
Oona kirjoitti:
Joo nettionkelmien vuoksi nettipimennossa reilun päivän, mutta uskoisin että kalat ovat serpatetroja tai pikkutetroja, mitä eroa näillä kaloilla on kun kuvassa ainakin näyttivät samanlaisilta? Pituutta minun kaloilla siis noin 5cm.
OonaEi näköjään mitään eroa.
Aiemmin on ollut pikkutetra (Hyphessobrycon callistus=H. eques) ja serpatetra (Hyphessobrycon serpae) omia lajejaan. Nyt fishbase on sitä mieltä, että kaikki tynyni, H. callistus ja H. serpae on H. eques. Eli samaa lajia. Uuden kalannimiluettelon mukaan ovat kuitenkin eri lajeja.
http://www.fishbase.org/Nomenclature/SynonymsList.cfm?ID=46294&GenusName=Hyphessobrycon&SpeciesName=eques
- fishuu
Sanon vaan, että aikamoinen kalasoppa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2063230Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391620Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus951472- 921389
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461344Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1581259Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121188Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1231019Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89932Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.47829