Nyt kun tuli taas talvikeli, niin jopas on "veturikuljettajia" liikkeellä. Ongelmaa esiintyy rampeissa kiihdytyskaistalla. Asfaltti näkyvissä vain rengasurien kohdilla, muualla on likaisen valkoista. Eihän urat syvät ole, varmaan sentti korkeintaan. Niin autot tulee rampeilta suoraan kylkeen, "kiskoja" pitkin ajavat kuin junat konsanaan. Miksei voi käyttää sitä kiihdytyskaistaa normaalisti, kun ei sitä lumipolannetta ole kuin sentin kerros siellä? Tai jos niitä uria pitkin pitää ajaa, niin herranjestas sovittaa sitten sen vauhdin sellaiseksi että osuu johonkin rakoon, eikä vain silmätkiinni toisen kylkeen. Tänään sain kokea 3 kertaa saman tilanteen, kun oli asiaa edes ja taas samaa tietä. Tiellä ei ollut edes ruuhkaa, niin pakko vain tormoostaa kylkeen niitä uria pitkin. Tuleeko joillekin joku pakonomainen tarve ajaa niitä uria pitkin, ja eikö aivot käske jarruttaa vaikka kiskot vie vääjäämättä "vaihteeseen" johon on tulossa päätietä kulkeva pikajuna. Tuntuu että moni sekoaa näissä urissa, eikä tajua väistämisvelvollisuuttaan sitäkään vähää, vaikka ei kaikki tajua sitä aina kesälläkään. Mutta talvella urakelissä tämä tajuamattomuus lisääntyy huimasti. Voisi ihmiset koittaa tajuta, ettei se maantie muutu rautatieksi talvella, vaan kaistat ovat edelleen olemassa, ja liikennesäännöt samat kuin kesällä.
Autot tulee kuin junat uria pitkin
15
60
Vastaukset
- VääiinUriin
Suuri osa autoilijoista ei talvella ymmärrä tai osaa katsoa missä kohtaa ajokaista menee. Niitä renkaanjälkiä ajavat jotka joku on aikaisemmin tiehen ajanut. Jos ensimmäinen autoilija esim. yöllä lumisateessa on ajanut väärässä kohtaa ajorataa niin näihin samoihin renkaanjälkiin ne seuraavatkin siten pyöränsä ajattavat menee se oikea ajonaista missä tahansa. Taajamissa nämä väärään kohtaan ajorataa tehdyt urat aiheuttavat ikäviä vaaratilanteita kun risteyksissä monet ryhmittyvät täysin väärin. Kun ei liikenteestä hirveästi mitään ymmärrä ajetaan sitten kuten muutkin ja samaoissa urissa.
Nastapellet tekee urat ja autot kulkee urissa kuin junat kiskoilla. Suosittelen että nastapellet siirtyisi junien matkustajiksi
- Kitkafanaatikko_taas
autoilija kirjoitti:
Nastapellet tekee urat ja autot kulkee urissa kuin junat kiskoilla. Suosittelen että nastapellet siirtyisi junien matkustajiksi
Oikeampi syy tietysti on, että kitkafanaatikko ei uskalla ajaa muussa kuin nastarenkaiden jäljillä, joista liukkaus on nastojen vuoksi poissa.
Siirryhän pois aikuisten keskusteluista Kitkafanaatikko_taas kirjoitti:
Oikeampi syy tietysti on, että kitkafanaatikko ei uskalla ajaa muussa kuin nastarenkaiden jäljillä, joista liukkaus on nastojen vuoksi poissa.
Siirryhän pois aikuisten keskusteluistaKitkarengas ei tee uria toisin kuin nastapellet tekee
- Kitkafanaatikoo_taas
autoilija kirjoitti:
Kitkarengas ei tee uria toisin kuin nastapellet tekee
No ei tee ja siksihän kitkafanaatikot tarvitsevatkin nastarenkaiden jäänpoistoa, kun ympäristölle vaarallisen suolamyrkyn levityskään ei aina ehdi kitkafanaatikon matkaa turvaamaan.
- pelkoVieAjattelun
Meillä on niin pirun paljon kuskeja jotka pelkäävät risteyksiä ja varsinkin ramppeja. Hieman valkoista lunta tielle niin paniikki kasvaa ja järjenvalo katoaa kokonaan päästä ja ajaminen on jatkuvaa paniikkia ja hysteriaa. Näitä saamme varoa ja väistellä kevääseen asti.
- autollakovaaurassa
Kyselyn mukaan autoilijat ei ole syyllisiä urien syntymiseen.
Asiaa kysyttiin autoilijoilta...- Just_joo
Ei tietenkään. Syynä ovat ne muut autoilijat, jotka ajavat miten sattuu.
- s24.keskustelija
Just_joo kirjoitti:
Ei tietenkään. Syynä ovat ne muut autoilijat, jotka ajavat miten sattuu.
Ei kun syynä on ne autoilijat, joilla on vääränlaiset talvirenkaat. Tai siis erilaiset kun mulla.
- kiskot.vievät
Ei tainnut "kylkeen tulemiset" kovin pahoja olla kun oikein kolmesta selvisit samanpäivän aikana.
Oletan, että motarilla ajoit joten oikeinhan sinä tietenkin toimit kun laput silmillä "pikajunan" tavoin painelit päätietä.
Joku vähemmän "junamainen" kuski olisi saattanut tilanteessasi, rampilta hitaammin tulevan havaitessaan, ennakoida tulevan ohituksen ja -päätien lähes tyhjä ollessa-
siirtyä vasemmalle.
Tosin liittyjää(hän) tämä olisi voinut jopa auttaa, joten eikun ilman turhia mutkia "kiskoilla" eteenpäin.- sentinrako
No niin minä kaistaa siinä jouduin vaihtamaankin. Arvasin tilanteen etukäteen, ja varauduin tottakai siihen jo etukäteen. Mutta tapanani ei ole vaihtaa kaistaa varmuuden vuoksi, vaan ainoastaan silloin kun joku meinaa puskea kylkeen.
Sitäpaitsi, jos kaikki aina väistäisivät automaattisesti hyvissä ajoin vasemmalle kaistalle, niin ihmiset sitten helposti oppii että sivulta voi tulla mitään katsomatta päätielle. Ja poliisi voi antaa tuollaisesta turhasta kaistanvaihdosta jopa sakot, koska kuuluu ajaa oikealla kaistalla.
Motaria ei ole meillä olemassakaan, mutta nelikaistainen valtatie 80 km/h nopeusrajoituksella. - sentinrako
Kannanotto oli lähinnä vain siihen, että miksei kiihdytyskaistaa uskalleta ajaa jos siinä on valkoinen tienpinta, sentin paksuinen lumikerros siis. Tai kyse ei varmaan ole edes uskaltamisesta, vaan tajuamisesta. Moni vain ei tule ajatelleeksi, vaan näkee suoran väylän päätielle, eikä tajua kärkikolmioista ynnämuista mitään. Nähdään vain se ura, ja seurataan sitä pitkin vaikka ojan pohjalle. Onko tämä jonkinlaista putkinäköä?
- Kolmio_rampilla_turha
sentinrako kirjoitti:
Kannanotto oli lähinnä vain siihen, että miksei kiihdytyskaistaa uskalleta ajaa jos siinä on valkoinen tienpinta, sentin paksuinen lumikerros siis. Tai kyse ei varmaan ole edes uskaltamisesta, vaan tajuamisesta. Moni vain ei tule ajatelleeksi, vaan näkee suoran väylän päätielle, eikä tajua kärkikolmioista ynnämuista mitään. Nähdään vain se ura, ja seurataan sitä pitkin vaikka ojan pohjalle. Onko tämä jonkinlaista putkinäköä?
Jos siinä on kiihdytyskaista, sitä sanotaan rampiksi. Siltä tulija väistää ehdottomasti päätietä kulkevaa, oli kolmioita tai ei. TielL 21§
- rampio_kompilla
Kolmio_rampilla_turha kirjoitti:
Jos siinä on kiihdytyskaista, sitä sanotaan rampiksi. Siltä tulija väistää ehdottomasti päätietä kulkevaa, oli kolmioita tai ei. TielL 21§
Ramppi on osa sitä päätietä.
Kolmio_rampilla_turha kirjoitti:
Jos siinä on kiihdytyskaista, sitä sanotaan rampiksi. Siltä tulija väistää ehdottomasti päätietä kulkevaa, oli kolmioita tai ei. TielL 21§
Kolmio ei ole turha, ainakaan aina.
Normaalistihan kaistanvaihtaja väistää, mutta kolmiolla tuo voidaan muuttaa. Tässä siis kiihdytyskaistalla oleva on väistämisvelvollinen päätietä käyttävään kaistanvaihtajaan. Toki vain kolmion vaikutusalueella, jota ei ole tarkkaan määrätty...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik113475MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar681878Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5411566Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin801188Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja61992Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s33958Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt209872- 170823
Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o59816Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3768