eilen se taas alkoi koirien paniikkiaika.
eikö paukkujen myyntiaikaa voitaisi rajata
päivää kahta ennen uuttavuotta, kun
muuten ei saada noita häiriköitä kuriin?
lyhempi myyntiaika ilotulitteille
23
1440
Vastaukset
- Tane_k
Toinen vaihtoehto olisi tietysti muuttaa koiran kanssa korpeen, jossa ei olisi muita. Tai tietysti voisi yrittää opettaa sitä koiraa sietämään pauketta. Täytyy tosin myöntää, että olisihan se kiva, jos maailma aina pyörisi niin kuin minä haluan...
Terveisin, myöskin koiranomistaja- eläimet ensin-sitten turhan...
Yleensä koiranomistajat pitävät puoliaan toistensa kanssa-tässä tuleekin mieleen että jos todellakin omistat lemmikin,ajattelet asiaa hiukkasen toisin.Ilmeisestikään sinulle ei ole opetettu elämässä tärkeysjärjestyksiä,mitenhän on muiden asioiden laita kun tunnut noin välinpitämättömältä?Jospa sinäkin joskus aikuistuisit....
- .. .. ..
ois ehkä helpompaa järjestää aidattu alue metsään niitä varten jotka ei kestä odottaa aattoiltaan asti, kun että kaikki koiranomistajat (vaikka vain ne joiden koira pelkää, eli suurin osa) mahdutettaisiin metsiin.. eikä maailma pyörisi kenenkään yksittäisen ihmisen pään mukaan jos sääntöjä noudatettaisiin..
- The Second Opinion
niin muiden kuuluu siitä kärsiä sitten?
- koiranomistaja
koirani ei ole pelokas, eikä tyhmä, kirjoitimpa
vaan huvikseni. tulit sitten komerosta esiin,
kun vähän sysäs. - bhncfv
koiranomistaja kirjoitti:
koirani ei ole pelokas, eikä tyhmä, kirjoitimpa
vaan huvikseni. tulit sitten komerosta esiin,
kun vähän sysäs.osta suomen ajokoira äläkä mitään taskukoiraa
- Faktat kuntoon
Ensinnäkin: Paukkuarkoja koiria ei ole vain yksittäisiä. Paukkuarkuus on koirilla yleinen ongelma. Sitä ei aiheuta esim. omistajan ylihuolehtivuus tms. Toisinaan sen saattaa aiheuttaa varomaton ilotulitteiden käyttö koiran läsnäollessa - se ei itse osaa arvata ja suojautua paukulta. Ja koiran pelkokokemusten muisti on pitkä. Paukkuaran koiran elämä ON todella tuskaista silloin kun paukkuu ja rytisee, ts. ukkosella ja uutena vuotena (ja joillakin paikkakunnilla myös venetsialaisten aikaan).
Toiseksi: Ilotulitteiden käyttö on kiellettyä tiettyjen aikarajojen ulkopuolella. Ihan syystä - ne häiritsevät muita ihmisiä (puhumattakaan lemmikeistä).
Kolmanneksi: Ilotulitteiden käyttö on vaarallista alueilla, joilla lapset niitä useimmiten käsittelevät, ts. teillä, alikulkutunneleissa ja pihoilla. On tulipaloriski, ja ennen kaikkea kuulo-, silmä- ja palovammojen riski. En ole vielä ikinä nähnyt asianmukaisesti suojautunutta poikajoukkoa paukuttelemassa. Puhumattakaan riskistä, jonka paukuttelu aiheuttaa ohikulkijoille. Oman suojautumattomuutensa saa jokainen tietenkin itse valita, mutta mikään ei oikeuta ampumaan kohti suojautumatonta ohikulkijaa, tai edes teoriassakaan aiheuttamaan hänelle vaaraa.
Niin että ehdotankin seuraavaa: Kaikki 6-22-vuotiaat pojat pitää sulkea kellareihin tapaninpäiväillasta loppiaiseen. He aiheuttavat tämän ongelman, eivät ilotulitteet! - Iitu
... kuin sulla, koiranvihaaja! Mieti jos kuulisit kaiken muutenkin herkästi, ihmisetkin sattuu säikähtelee raketteja ja ukkosta, maailma ei pyöri edelleenkään kusipäiden mukaan, onneksi, miten asiat olisikaan edes nykyisen sijasta (korvat halkee ja joka paikas saa pelätä sokeutuvansa).
Miettikää vähän! - katja
mun tietojen mukaan melkein joka koira saikkyy ilo tulitteita, koska niiden kuulo on paljon parempi kuin sun tai mun tai jonkun muun ihmisen kuulo.... ei se ole koiran vika....
ite olet tyhma.... ja tuskin ihmiset karsis siit et niit tulitteita sais ostaa vaan pari pva aikasemmin... koska ei niit oikeesti saa ampua ees kun uuden vuoden aattona klo 18 alkaen vai?
- || LoLz ||
Kerran vuodessa saa koirat kestää paukuttelua, kun kerran me joudutaan kestää ympäri vuoden sitä että ne paskoo pitkin jalkakäytäviä ja kusee joka paikkaan. Kaiken lisäksi koirat haukkuvat ympäri vuorokauden, joten niistä on paljon enemmän haittaa kun ilotulitteista!! Sitä paitsi voihan koiran viedä uudeksi vuodeksi pois.
- atte
No niimpä! ei se nyt oo varmaan kovin iso juttu jos kerran vuodessa sitä paukutteluu joutuu kestään... mutta ku me joudutaan kestään sitä paskojen välttelyä 364 päivää vuodessa!
- kuulemiin
atte kirjoitti:
No niimpä! ei se nyt oo varmaan kovin iso juttu jos kerran vuodessa sitä paukutteluu joutuu kestään... mutta ku me joudutaan kestään sitä paskojen välttelyä 364 päivää vuodessa!
tänään radio suomesta kol 12.15 alkaen
ohjelmaa ilotulitteista ja uudestavuodesta.
paikalla lääkäri ja poliisi, niin pääsette kärryille. - LHR
... kaltaistesi ihmisten örvellystä, oksennuksia ja kaljapullon sirpaleita 365 päivää vuodessa.
- maija
LHR kirjoitti:
... kaltaistesi ihmisten örvellystä, oksennuksia ja kaljapullon sirpaleita 365 päivää vuodessa.
Koiran ulosteet sentään hajoavat luontoon, mutta ihmisen jättämät pullojen sirpaleet ja tölkit ja muut kaikki mahdolliset roskat eivät niin vaan hajoa.
- pikkupeikko
ei kaikki koirat pelkää pommeja..
Meidän koira vietti ensimmäistä kertaa uutta vuotta viime uutena vuotena, ja se vain juoksi pommejan perässä ja yritti saada niitä kiinni.- Tsaba
Huolestuneet koiranulkoiluttajat nousevat barrikaadeille raketteja vastaan :D
- ...
Olen samaa mieltä koiranomistajan kanssa (itsekin koiranomistaja). Kirjoitukseni ei kuitenkaan koske koiria vaan sitä miten vastuuttomia ihmiset nykyään ovat.
Kaksi vuotta sitten olin serkkuni kanssa ulkoilemassa näihin aikoihin ja huomasimme poikajoukon( n.13-15 vuotiaita)joka ampui roomalaisilla kynttilöillä yms. kaikkea mitä sattui vastaan (seiniä, roskiksia, taloja, puita ja jopa ihmisiä). Serkkuni, joka silloin oli 18v. päätti huomauttaa asiasta pojille. Tästä suivaantuneina pojat ampuivat serkkuani päin ja yksi näistä paukuista osui häntä naamaan. Onneksi tästä selvittiin säikähdyksellä ja sairaalakeikalla. Asia mikä järkytti enemmän oli poikien vanhempien suhtautuminen asiaan. Lopputuloksena oli se, että serkustani tehtiin rikosilmoitus ja pojat väittivät hänen yrittäneen käydä heidän kimppuunsa . Tapaukselle löytyi kuitenkin todistajia jotka osoittivat poikien valehdelleen.
Uutena vuotena ihmiset ovat varautuneet raketteihin ja tietävät riskit. - MO|
Meidän koira on siitä paha että se ei pelkää pommeja. Sitä pitää koko ajan pitää kiinni ettei se syö kaikkia ilotulitteita. Toissa vuonna serkku pisti leijonanlaukauksen maahan ja sytytti niin koira juoksi ja otti sen suuhun. Onneks se sentää tajus pudottaa sen ku sytytyslanka poltti sitä, ois muuten voinu tulla palovammoja tms.
"eilen se taas alkoi koirien paniikkiaika." Voi olla, että joidenkin koirien osalta tämä on paniikkiaika, mutta ei suinkaan kaikkien. Älä siis yleistä.
Tuossa minun sängylläni nukkuu minun perheeni lemmikki, kohta 10 vuotta täyttävä Belgian paimenkoira Venla ja hän ei ole ollenkaan paukkuarka. Uutena vuotena se ei noteeraa jyskettä mitenkään, se vain nukkuu sohvalla ja joskus nuorempana se jopa katseli ikkunasta kun minä ammuin raketteja.
Tämä on vain yksi esimerkki siitä, että ei kaikki koirat ole paukkuarkoja.- FDGGF
MEIJJÄN KOIRA PUREEE JOS EI PÄÄSE KATTOO RAKETTEJA SE NUKKUU NIITTEN PÄÄLLÄ NIIN ETTÄ ET OSAAA PITÄÄÄ KOIRASTA HUOLTA
- Joona
Tulin sattumalta tänne keskusteluun, kun mietin, mitä sitä kavereitten kanssa uutena vuotena tekisi. Alkuperäinen otsikko yhdessä kirjoittajan nimimerkin kanssa herättivät mielenkiintoni, jolloin lähdin lukemaan tätä keskusteluketjua eteenpäin.
Alkuperäinen kirjoittaja toi esille koiranomistajan näkökulman ilotulitteiden ampumiseen. Moni koira pelkää niiden ääntä - eikä ainoastaan ääntä, vaan voimakkaat valot, savu ja tärinä tekevät levottomaksi vähemmänkin paukkuarkoja koiria. Mutta asiassa on tietysti myös toinen puoli: ilotulitteet on tarkoitettu nimensä mukaisesti ihmisille iloksi, juhlapäivää juhlistamaan.
Keskustelun edetessä yleisellä tasolla käyty kommentointi vaihtui henkilökohtaisiksi hyökkäyksiksi. Kasvottomasti kuvaruudun takaa heitetään kommentteja, joita tuskin kukaan sanoisi päin naamaa luokkakaverille, naapurille tai tuntemattomalle ihmiselle vaikka baarissa tai kaupan jonossa. Tähän päättyy minun käsityskykyni; miksi yleisellä tasolla käytävä keskustelu kääntyy henkilökohtaisiksi loukkauksiksi ja toisaalta ehdotuksiksi, joita kukaan ei vakavissaan voisi edes ajatella toteutettavan?
Anonyymin ilkeyden anatomia on jotain, mitä en vaan hahmota. Jos kaksi toisilleen tuntematonta ihmistä tapaa vaikkapa hississä ja toinen kysyy toiselta kelloa, niin vaikea olisi kuvitella kysyjälle vastattavan "Osta oma, vitun köyhä" tai "Ootsä niin saatanan tyhmä ettet tiedä mitä kello on?". Kirjoittaminen - vaikka kymmensormijärjestelmän hallitsisikin - on kuitenkin aina prosessi, joka vaatii jonkinmoista ponnistelua ja ajallisia uhrauksia; miksi kukaan ylipäätään haluaa käyttää uusiutumatonta resurssiaan, aikaansa, tuntemattoman ihmisen herjaamiseen?
Päin kasvoja lausutut ikävät sanat satuttavat aina, mutta vielä ikävämmältä tuntuvat kasvottomat hyökkäykset - ajatus siitä, että jossakin on joku sinulle tuntematon ihminen, joka vihaa sinua niin paljon, että uhraa aikaansa julkisten loukkausten lähettämiseen.
Tätä anonyymiä hyökkäystä tuntematonta lähimmäistä kohtaan en käsitä, mutta toivon, että joku - esimerkiksi alan ammattilainen, käyttäytymistieteilijä - osaisi ilmiötä selittää. Ei herran jestas!! Uusi vuosi On vain kerran Vuodessa, ei kai teidän koiranne siihen kuole. pitäkää koiranne sisällä.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1575970
- 1145555
Olen miettinyt kauan
miten reagoisin, kun näen sinut taas. Ehkä ladannut tuohon hetkeen liikaa odotuksia. Ja sitten kun lopulta olit siinä, h465247Vanhempi mies
Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa323255- 552789
Ostiko maailma sinut minulta?
Kun et enää resonoi kuin ennen. Kun et enää ihmetellen katso ympärillesi ja pohdi mitä mäen takana on? Ymmärrän ja tue252601- 432290
- 232090
Minne sä aina välillä joudut
Kun pitää hakemalla hakea sut sieltä ja sitten oot hetken aikaa esillä kunnes taas menet piiloon, en ymmärrä 🤔❤️ Oot ta131900On niin vaikea olla lähelläsi
En saa ottaa kädestäsi kiinni, en saa halata. En saa silittää hiuksiasi. Enkä saa sinua koskaan omakseni. ☔ Miehelle na151821