Talojen hintojen nousu 20008-2015?

thnousu

Paljonko omakotitalot ovat kallistuneet v. 2008 jälkeen? Eräässä 100.000 asukkaan kaupungissa vuonna 2003 rakennettu talo maksoi 194.000 euroa v. 2008, talolla ikää silloin 5 vuotta. Nyt tämä saman talon pyyntihinta on 245.000 euroa, talon ikä 12 vuotta.

Silloin 2008 olisimme halunneet ko. talon ostaa, mutta joku toinen ehti ensin myydä oman rivarinsa. Nyt talo olisi siis saatavilla, mutta onko hinta kohdillaan?

Mitäs olette siis mieltä tuollaisesta 51.000 euron hinnannoususta 7 vuoden aikana? Tuntuuko pieneltä vai isolta?

Kiitos vastauksista! :)

3

155

Vastaukset 3

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Moi, todellinen hintakehitys riippuu paikkakunnasta, sijainnista, talon rakennusmateriaaleista, talon ominaisuuksista, ympäristöstä jne..
      .
      Mitään yleispätevää ei voi sanoa, mutta tästä löydät tilastokeskuksen tilaston omakotitalojen todellisesta keskimääräisestä hinnankehityksestä. Siitä ehkä voit päätellä jotain http://aijaa.com/pktehR

• thnousu

Kiitos pundit linkistä. 2008 vuosi ei tuossa enää näkynyt, mutta ehkä on ollut samaa tasoa 2009 vuoden kanssa.

• Moi, olen näitä tarkempiakin lukuja eri paikkoihin kirjoitellut, löysin tässä yhden kirjoitukseni josta myös saa viitteitä omakotitalojen hinnankehityksestä. Tuossakaan ei ole valitettavasti vuotta 2008, mutta onpahan tarkka keskimääräistieto vuodelta 2005. http://keskustelu.suomi24.fi/t/13852503/tilastokeskuksen-vahvistetut-hintatiedot-ok-talot
        .
        Maanmittauslaitoksen sivuilta löytyy keskimääräisiä kauppahintatietoja ja mediaanitietoja varmaan myös etsimältäsi vuodelta ja todennäköisesti myös etsimästäsi kaupungista. Se vaatii enemmän aikaa, jos ei tiedä mitä hakee ja mistä hakee. Itse olen noita tietoja penkonut monta kertaa. Ja voin etsiä sinulle tarkemmankin tiedon ja lähettää sen sähköpostiisi, jos laitat suoraan meiliä minulle. Yhteystiedot löytyvät tuosta Pundit-nimeä klikkaamalla.
        .
        Omakotitalojen keskihinta vuonna 2008 oli 1379 euroa neliöltä
        Omakotitalojen keskihinta vuonna 2009 oli 1385 euroa neliöltä
        Omakotitalojen keskihinta vuonna 2010 oli 1474 euroa neliöltä
        .
        Omakotitalojen mediaanihinta vuonna 2008 oli 1319 euroa neliöltä
        Omakotitalojen mediaanihinta vuonna 2009 oli 1336 euroa neliöltä
        Omakotitalojen mediaanihinta vuonna 2010 oli 1409 euroa neliöltä

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Liikenneonnettomuus kuhmo

Taisi Audi mennä lunastukseen ja pemari kilometritehtaalle
      Kuhmo
      40
      2476
    2. Olen aivan hajalla yhden

Naisen takia😞
      Ikävä
      52
      936
    3. Olen pahoillani kun olen satuttanut

Välillä kiukuttaa paljon.
      Ikävä
      62
      856
    4. Kuuleppas

ensimmäiset naissuhteet toimii miehelle eräänlaisena oppikouluna, mutta hän ei välttämättä itse ymmärrä oppineensa mitää
      Ikävä
      227
      723
    5. Riikka Purra on mukana Suomen huutokauppakeisari -sarjassa

Suomen huutokauppakeisari on tavallisten suomalaisten ohjelma. Sarjan suosiosta kertoo se, että nyt alkaa jo 19. kausi t
      Maailman menoa
      52
      720
    6. T.h tuomio

Onko tämä lainvoimainen vai onko tästä valitettu? Mitenhän on mennyt linnassa joko pehmennyt pää täysin
      Suomussalmi
      10
      634
    7. Naurettavia provoja ja lavastuksia täällä

Saa olla aika harhainen jos uskoo juttuja täällä faktoina 😆😆😆 ihmiset matkii toisia jne
      Ikävä
      81
      597
    8. Mitä oikeasti haluat?

🥹
      Ikävä
      47
      587
    9. Miten sä jaksat

Pitää susta huolen.
      Ikävä
      65