Oktaavia on Škodan tuottavin myyntiartikkeli. Tähänastinen kokonaismyyntimäärä on lähes neljä miljoonaa murheenkryyniä. Tämä on taatusti ollut mielessä, kun kolmatta sukupuolenvaihdosta on suunniteltu vanhoista pohjista.
Valitsemassamme koeajoautossa on kolmesta bensiinimoottorista keskimmäinen, joka on pienimmän 1,2-litraisen tavoin uutta rallattavaa nokkaketjusukupolvea. Isompi 1,8-litrainen on loppuun kehitetty versio edeltäjästään mikä sekin oli loppu jo uutena. Molemmat dieselmoottorit ovat susia.
Koeajomoottori on sama kuin Volkswagen Golfissa jo käytetty ja sen jälkeen Skodaan asennettu, mutta Škodassa ei ole sylinterin lepuutusta kuten Golfissa, tulpanjohto on laitettu takaisin. Moottorin jatkeena on kolmivaihteinen kädellä arvottava vaihteisto, joka on vakiona muissa paitsi 1,6 TDI:ssä. Siinä on hajoamisherkkä kaksoiskytkin, hienommalta nimeltään DSG eli Disaster Shiftless Gimcrack.
Lisäsijoituksella voi valita kaksivaihteisen vapaakytkinvaihteiston, kahta poikkeusta lukuun ottamatta: pienimpään bensiinimalliin ei ole laatikkoa ollenkaan, ja suurimman dieselin jatkeena on paremmin jatkuvaa tärinää kestävä neljävaihteinen kaksoiskytkinautomaatti missä myös matkustajalla on oma kytkinpoljin.
Koeajoauton varustelutaso on runsain ja kallein Eleganse, joka on reilut 2000 korunaa halvinta Aktivia kalliimpi. Sedan-malliston edullisin versio 1,2 TSIIDSGHIJK Aktivi maksaa 21 766 korunaa, ja toisessa päässä on 2,0 TDIABCFGHDSG Eleganse 33 715 korunan-zlotyn hinnalla jos niitä joku ostaisi. Vastaava farmarimalli on vielä huonompi ja kalliimpi halvaksi autoksi.
Škoda Oktaavia on kasvanut tiloiltaan lähemmäksi pitkää ja kapeaa Superbia. Pituutta on tullut lisää yhdeksäntoista senttimetriä ja leveyttä lähes kaksi. Merkittävin venyminen on kuitenkin tapahtunut akselivälissä, joka on pidentynyt peräti 28 senttimetriä. Se on keskitetty onnistuneest puskurin ja vetokoukun vaatimaan tilaan.
Moottorin, vaihteiston ja kytkimen yhteistyö ei ole tältä planeetalta.
Liikkeellelähdössä kytkimessä on hirveä ravistus, ja moottorin alavääntö on onneton. Vauhdissa vaihdot tapahtuvat kuin vahingossa niin nopealla kuin hitaalla kytkimen nostolla, eikä kaasun määrälläkään ole suurta väliä, sillä nimittäin ei ole juurikaan vaikutusta.
Suoraan ajettaessa ohjauksella on vaivatonta tehdä hehtaariliikkeen kaltaisia suunnanmuutoksia, koska keskialue on toisessa laidassa ja pyörien reagointi ohjaukseen on sattuman varaista. Pieni miinusmerkintä tulee loivasta uraherkkyydestä jopa auton ollessa pysähdyksissä.
Mittaamallamme nykivän nopeuden kulutuskäyrällä polttoaineen kulutus on laskenut koko käyrän matkalta noin kaksi desilitraa, loppumatka oltiin hinausauton kyydissä. Kaupunkiajossa kulutus on laskenut reilulla puolella litralla, uuden lukeman ollessa himpun verran alle 12 litraa sadalla kilometrillä.
Oktaavian ajettavuus on mallikelpoista itäautoksi, ja suorituskyvyn sekä polttoaineen kulutuksen suhde on suorastaan vitsikäs. Yksinkertaisten hallintalaitteiden helppo käyttö ja ajoittainen toimimattomuus ja arkiaskareiden sujuvuus ämpärimuovisessa kabiinissa puolestaan kertovat siitä, että valittuja ratkaisuja on naurettu tehtaallakin jo vedet silmissä.
Oktaavian koeajo raportti
19
91
Vastaukset
- Kohan_kyselen
Onko kaikki hyvin?
- kylmäkintalvella
jätit mainitsematta kovamuoviset sisustuselementit ja kovat laverilta tuntuvat istuimet.peltinen popkorn kattila
- trollit.saunan.taakse
Siinäpä se Kyyckmanni, Ronald Drumpfin ihailija, kirjoittaa profiilinsa mukaisesti "yleisesti oikeaksi tiedettyä faktatietoa"
Lainaus virtuoosin profiilitekstistä:
"Olemme päättäneet muutaman muun asiakeskustelijan kanssa parantaa Automerkit / Skoda-palstan tasoa perustamalla Info.ops. -totuusryhmän joka siis pyrkii torjumaan trollien kirjoituksia esittämällä perusteltuja tosiasioita. Päämäärämme on siis nostaa palsta siistä loputtomasta valheiden ja provojen suosta jossa se on rypenyt jo pitkään erilaisten häiriköiden vuoksi. Ryhmämme ei alennu asiattomuuksiin vaan lähestymme palstan trolliongelmaa jakamalla siellä yleisesti oikeaksi tiedettyä faktatietoa." - skeidaa
TSI ja jakopäänketju
VAGarenan pitkä keskusteluketju jakoketjuongelmista
Tuulilasin uutinen aiheesta
Muron viestiketju TSI ongelmista ja kusettamisesta
Ketosen kysymyspalsta aiheesta
DSG ongelmat
VAGarenan keskustelu DSG ongelmista
Volkwageneissa on myös DSG ongelmia kertoo Kauppalehti
Viestiketju DSG7:n ongelmista - hävetkää
www,skoda-octavia.fi
hävetkää,älkää alistuko- Kohan_kyselen
Onko kaikki hyvin?
- jormafrånskeida
ahhhahhaaaa
- EiköTyöKelpaaMitä
Varmaan harmittaa kun suosituimman automallin raportti kerää kiitosta myös testaajilta!
Vääristelemäsi Tekniikan Maailman koeajon lopputoteamus:
"Octavian ajettavuus on mallikelpoista, ja suorituskyvyn sekä polttoaineen kulutuksen suhde on erinomainen. Hallintalaitteiden helppo käyttö ja arkiaskareiden sujuvuus puolestaan kertovat siitä, että valittuja ratkaisuja on testattu kunnolla myös käytännössä." - Näin_se_vaan_menee
Luin erään testin, olisiko ollut Moottori tai jokin siihen suuntaan oleva lehti. Siinä mainittiin Skodan ajo-ominaisuuksista "Skoda menee sinne, minne kuljettaja sen haluaa menevän". Eli se siitä "huonosta" ajo-ominaisuudesta.
- onneksi_niin
Olishan se tosi kamalaa, jos auto menisi väkisin salarakkaan luokse vaikka kuski on menossa vaimonsa kanssa omaan kotiin.
- VedetSilmissä
Hahhahhaa! Taas tyypillinen katkeroituneen vatipään kirjoittama pupputeksti: Ei edes otsikkoa osata kirjoittaa oikein. Auton mallinimi väärin, myöskin sitä seuraava yhdyssana. Otsikosta täydet 0 pistettä, ei mitään oikein. Buhahahhahhah!
Sama elämäntapaluuseri suoltaa pupputekstejä Skoda-palstalle päivästä toiseen. Onhan se ymmärrettävää, että katkeruus riepoo mieltä noin paljon. Kun entisen rautaesiripun takaa nouseekin vanha automerkki, joka tekee hinta-laatusuhteeltaan täysin ylivoimaisia autoja, niin tottakai siinä luuseriurpon täytyykin hermostua.- KusetHousuissa
Aivan totta haastelet. Ei skeidan koeajajan tarvitse olla mikään välkky huomatessaan sotkeneensa kätensä siihen itteensä.
Minusta joku oktaavia sointuu paremmin taavien tykkäämän lootan nimeksi.
Eihän kukaan täysjärkinen mitään oktaaveja, rappitteja tai faapioita halua.
Olis kyllä noloa jos jossain vaikka kauppakeskuksessa kuulutettaisiin et kuka omistaa skooota oktaavian, rek;no sitä ja tätä.
Voin kuvitella punanaamaisen skooda-jorman eloa siinä vaiheessa, haluaisi tavattoman nopeasti painua siinä vaiheessa häpeästä maan alle. - pississ
KusetHousuissa kirjoitti:
Aivan totta haastelet. Ei skeidan koeajajan tarvitse olla mikään välkky huomatessaan sotkeneensa kätensä siihen itteensä.
Minusta joku oktaavia sointuu paremmin taavien tykkäämän lootan nimeksi.
Eihän kukaan täysjärkinen mitään oktaaveja, rappitteja tai faapioita halua.
Olis kyllä noloa jos jossain vaikka kauppakeskuksessa kuulutettaisiin et kuka omistaa skooota oktaavian, rek;no sitä ja tätä.
Voin kuvitella punanaamaisen skooda-jorman eloa siinä vaiheessa, haluaisi tavattoman nopeasti painua siinä vaiheessa häpeästä maan alle.eiks ookki kivaa kirjotella skoda-palstalle ja haukkua aikuisia tyhmiksi..hihi..
- skädän-skrötöm
pississ kirjoitti:
eiks ookki kivaa kirjotella skoda-palstalle ja haukkua aikuisia tyhmiksi..hihi..
Kyllähän sen toisaalta ymmärtää kun sillä on jo valmiiksi kuset housussa....
- skozdaaaaaaaaaaaaaa
Skozda octavia on vuoden auto, eikä sen pidempää kestäkkään.
Nauraahan noille kipoille naurismaan aidatkin. Se ihmetyttää että eivätkö ne, jotka pitävät skoda taavian ajettavuutta hyvänä, ole koskaan päässyt ajamaan oikeasti hyvää ja mukavaa autoa
- insenjööri
TM:n testissä Skoda RS tehofarkku pesi Fordin ja Peugeotin tehofarkut mennen tullen.
- jormazzz
Se minua ihmetyttää, että eivätkö ne, jotka pitävät skoda taavian ajettavuutta surkeana, ole koskaan päässeet ajamaan oikeasti hyvää ja mukavaa autoa.
Jaa hetkinen, "skoda taavia"? - Näin_oikeassa_elämässä
jormazzz kirjoitti:
Se minua ihmetyttää, että eivätkö ne, jotka pitävät skoda taavian ajettavuutta surkeana, ole koskaan päässeet ajamaan oikeasti hyvää ja mukavaa autoa.
Jaa hetkinen, "skoda taavia"?Polkupyörällä nuo "asiantuntijat" ja "koeajajat" ajelevat
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Anteeksi mies
En vaan osaa kohdata sinua ja olla normaali. En tiedä mikä vaivaa. Samaan aikaan tekee mieli tulla lähelle ja kuitenkin304277Ripeyttä asiointiin
Ottaa päähän yhden ja saman asiakkaan hitaus kassalla kun yhdellä kädellä nostelee ostoksia kärrystä ja välillä pitelee302217Palstan henkisesti sairaat ja lihavat
Täällä on sairaita, työttömiä ihmisiä kirjoittelemassa joilla ei ole tarkoituksena kuin satuttaa ihmisiä. Jos eksyt pals1141750Mietin aina vain
Minä niin haluaisin nähdä sinut. Ei tuo yhden ainoan kuvan katsominen paljon helpota... Miksi sinä et voisi olla se roh71608- 831446
Kysyin kaikilta yhteisiltä tutuilta mielipidettä siitä, että kannattaako sinun kanssa alkaa!
Päätös oli lähestulkoon yksimielinen. Minunkin vaisto antoi vaaranmerkkejä, mutta järkytyin mitä sinusta kuulin. Aluksi1391296- 641096
Olen vähän
Hysteerinen se on totta. Etkai ymmärrä miten syvästi tunnen sinua kohtaan. Ja olet aina lähelläni. Olet osa jo jotain. I101004Saan kengurakkaan kotiin viikon päästä
Mitä tapahtui? Martina hehkutti tätä stoorissaan reilu viikko sitten, mutta eipä aussimiestä Suomessa näkynyt, vaan tapa220984Ollaan kuin yö ja päivä
Monessa asiassa… molemmat ollaan kuitenkin älykkäitä ja tiedämme, ettei kannata edetä tämän pidemmälle.70971