Kun paniikkihäiriö vie kokoelämäsi

Paniikkityttö96

Hei! Halusin kuulla teidän kokemuksianne paniikeista ja etenkin siitä että miten ne ovat rajoittaneet elämää ja millä tämä sairaus helpottuisi? Mulla on tällähetkellä niim paha tilanne että en kauppaan uskalla mennä varsinkin jos on pimeä joten kuten päiväs aikaan pystyn mennä juosten. En uskalla mennä kouluun ja parvekkeella tupakointi kin tuottaa hankaluuksia paras on vaan olla sängyssä peiton alla kännykän kera tää on ihan kauheeta epätoivoa olen varannut lääkäri ajan onneksi.. en kestätä onko normaalia että kyseessä on siis vain paniikkihäiriö niinkuin lääkärit mulle ovat diagnosoineet ja miten tää voi olla näin paha ensimmäiset tunnit aamulla olen normaali sitten se alkaa, alkaa pelottaa niin paljon ettei voi oikeen mitään tehä kokoajan outo olo ja pelottaa.. voisiko olla jostain muusta kyse kuin paniikkihäiriö? Kunnon kohtauksia saan vauhtelemasti ehkä pari kertaa kuukaudessa ne ovat aivan hirveitä luulen että olen tulossa hulluksi :(

8

159

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kokkikolmonenn

      Itselläni oireet pysyy poissa Rivatril 2x2mg ja propral 40mgx3 päivässä. Oireesi voi johtua myös kilpirauhasen vajaatoiminnasta joten kannattaa käydä myös mittauttamassa kilppari arvot.

      • Paniikkityttö96

        Olen kokeillut setralinia ja escitalopramia mutta olen kuin kuollut zombie ettei pysty väsymyksen ja tyhjyyden takia tekemään mitään, nyt kun ajattelen oli sekin parempi. Olen menossa ensi viikolla kilpirauhas testeihin kiitos vastauksestasi :)


    • 0liwer

      Minä olen aina ollut vahva ihminen (omasta mielestäni) ja tiedostanut omat rajani aina; ennen kuin olen edes yrittänyt ylittää niitä. Jotakin sitten vain tapahtui elämässäni ja kaikki meni perseelleen, kauan sitten kun neiti kesäheinä otti ja jätti ja ihan rytinällä putosin pohjalle ja kaikkihan vuosien saatossa minulta meni eikä sitä rahaakaan enään ole ja nyt minä tärisen täällä pimeässä yksiössäni ja etsin sielustani voimia jaksaa huomiseen. Yöt on ne pahimmat.

    • vahvamuttaheikko

      mulla on paniikkihäiriö, välillä mulla kädet tärisee ja hengitysvaikeutta ja mulla on sillo pientä huimausta mut en käytä lääkkeitä ku yks lääke ei oikee auttanu ku sain sivuoireena hallusinaatioita ja ruokahaluttomuutta ja sydän hakkas kamalasti eli en käytä lääkkeit, vihaan esiintymis juttuja ylikaiken D:

    • ergferger

      sulla taitaa olla agorafobia. Iso osa joilla paniikkihäiriö, myöhemmin sairastuu agorafobiaan.

    • takykatdia

      Mulla samankaltaisia oireita. Vaatteita pukiessa syke oli jopa 140. Ruokaa laittamassa 130 ja istuessa 80 tai alle joskus yli sen jos olin tosi rasittunut. Voi olla posturaalista takykardiaa. Siinä syke nousee seisomaan noustessa tai seistessä yli 30 lyöntiä minuutissa. Eli se on hermoston toimintahäiriö. Sekoitetaa usein paniikkihäiriöön.. Englanniksi mlöytyy paljon tietoa posturaalista tachycardia syndrome. POTS Oireita mm juuri tuo sykkeennousu pyörrytys tai pyörtyminen virtsaamisen tarve pystyasennossa ahdistus voi olla kovaa paniikkikohtaustyyppiset kohtaukset tärinä kylmät jalat ja kädet lämmönsiedon heikentyminen esim kuuma suihku sauna tai helle provosoi oireita myös liikunta voi olla vaikeaa kun syke nousee korkealle. Joissain maissa mm Englannissa tähän käytetään muiden lääkkeiden lisäksi ssri ja ssni lääkkeitä joten Suomessa valitettavasti moni esim paniikkihäirlöstä kärsivä ei saa oikeaa diagnoosia ja hoitoa. Esim mulla todettiin ensin paniikkihäiriöön kun kassajonossa syke nousee sit tulee ahdistus ja pyöräyttää. Rintatuntemuksia. Näissä makuuasento on paras.Myös kävelylenkeillä tykyttelee. Mut tää ei ollutkaan paniikkihäiriöön vaan potsia. Tää selvisi ku tajusin et oireet tulee seisomaan noustessa tai jos on liikkeellä niin pysähtyessä. Ihan systemaattisesti. Silloin veri pakkautuu jalkoihin ja pyöräyttää ja sydän kompensoi aivojen hapen tarvetta sykkeen nostolla. Ja oli muutenkin jotenkin kropassa tunne et kaikki ei ole ok ja väsyttikin paljon. Kaikki poissulkevia tutkimukset mulla olleet normaaleja. Sen takia tulikin ensin väärä diagnoosi eli ahdistus ja paniikkihäiriöön.

      • fdcvghbjnkm

        takykatdia, aloittaja ei maininnut kaltaisistasi rytmihäiriöongelmista. Vaikka sinulla tuollainen vaiva onkin, diagnoosisi tyyliin "Voi olla posturaalista takykardiaa" on erittäin todennäköisesti väärä.


      • Ompelukone99
        fdcvghbjnkm kirjoitti:

        takykatdia, aloittaja ei maininnut kaltaisistasi rytmihäiriöongelmista. Vaikka sinulla tuollainen vaiva onkin, diagnoosisi tyyliin "Voi olla posturaalista takykardiaa" on erittäin todennäköisesti väärä.

        Onkohan paniikkikohtaukset sellaisia, että ne estävät kirjoittamasta suomen kieltä?

        Taksiologinen posthomekiruviseinen lambadaloundologia? Mistä helvetistä te etsitte näitä hienoja sanoja? Tekeekö se oireista yhtään helpommin kestettäviä?


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5480
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3507
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1632
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      203
      1579
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1076
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1048
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      907
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      836
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      799
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      798
    Aihe