Detrusitol SR 4 mg

lääke

Onko kenelläkään kokemusta otsikon lääkkeestä? Minulle määrättiin sitä rauhoittamaan yliaktiivista rakkoa ja ehkäisemään virtsan karkailua.

Olen jonossa TOT- tai TVT- leikkaukseen, mutta ensin kokeillaan tuota lääkettä. Kertokaahan kokemuksistanne.

13

8812

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Detrusitol / TVT

      Lääke on kallis, verrattuna sen tehoon. Teho oli hyvin vähäinen, joten olen lopettannut sen käytön. Lääke myös kuivatti suuta kovasti.
      Olen käyttänyt lääkettä, sekä ennen, että jälkeen TVT leikkauksen. Leikkauksestakaan ei ollut minulle apua.

    • JaJu

      Minulla täsmälleen samat kokemukset kuin sinulla. Itselläni yliaktiiviseen rakkoon on parhaiten tehonnut Minirin joka on adh:n synteettinen korvike. Lääke käytössä Diabetes Insipiduksen takia joka todettu tänä vuonna. Lääketaso vielä haussa mutta äkillinen ja tihentynyt virtsaamistarve vähentynyt huomattavasti. Mielestäni adh:n puutteella jokin yhteys rakon hermotukseen.
      Voikin kysyä, kuinkahan monen yliaktiivisen rakon taustalla onkin hoitamaton di?
      Välttämättä ei tarvitse olla suuret virtsamäärät.
      Itsellä di ollut jo vuosia hoitamattomana. Kyllä on Minirin tuonut suuren helpotuksen.
      TVT voi auttaa vain ponnistusinkontinenssiin.
      Jos haluat lisää tietoa, vastaan mielelläni kysymyksiisi.

      • kamomilla40

        Hei!

        Minulla on myös ns. yliaktiivinen rakko. Olen ollut jo 4 kertaa dilataatiossa, mutta siitä on minulle nyt vain hetkellinen apu.
        Olen myös syönyt Detrusitolia, mutta siitä ei kyllä sen suuremmin ole ollut apua.

        Olen hakenut vaivaani apua myös fysioterapeutilta, joka on näihin vaivoihin perehtynyt ja sieltä sain jonkin verran apua.

        Nyt yritän auttaa ns. itse itseäni ja hillitä vessassa käyntiä ihan rakkoa "opettamalla".

        Olen ollut nyt Tyksisä 4 kertaa ns. DMSO-huutelussa ja viimeiseen listättiin vielä kortisoni. Nuokin ovat vähän auttaneet, mutta vaivaa ei mikään ole kokonaan poistanut.

        Olisin kiinnostunut tuosta syömästäsi lääkkeestä Minirinistä.
        Voit joko vastata minulle tänne tai osoitteeseen: [email protected].

        :)


      • JaJu
        kamomilla40 kirjoitti:

        Hei!

        Minulla on myös ns. yliaktiivinen rakko. Olen ollut jo 4 kertaa dilataatiossa, mutta siitä on minulle nyt vain hetkellinen apu.
        Olen myös syönyt Detrusitolia, mutta siitä ei kyllä sen suuremmin ole ollut apua.

        Olen hakenut vaivaani apua myös fysioterapeutilta, joka on näihin vaivoihin perehtynyt ja sieltä sain jonkin verran apua.

        Nyt yritän auttaa ns. itse itseäni ja hillitä vessassa käyntiä ihan rakkoa "opettamalla".

        Olen ollut nyt Tyksisä 4 kertaa ns. DMSO-huutelussa ja viimeiseen listättiin vielä kortisoni. Nuokin ovat vähän auttaneet, mutta vaivaa ei mikään ole kokonaan poistanut.

        Olisin kiinnostunut tuosta syömästäsi lääkkeestä Minirinistä.
        Voit joko vastata minulle tänne tai osoitteeseen: [email protected].

        :)

        Onko sinulla äkkiä alkavaa ja tihentynyttä virtsaamistarvetta molempia?
        Miten usein käyt vessassa?
        Osaatko arvioida virtsamäärääsi/vrk?
        Onko lainkaan yövirtsaisuutta?
        Kuinka kauan oireesi ovat olleet?
        Miten oireita alkoi ilmetä?
        Minirin eli desmopressiini on hypotalaamisen diabetes insipiduksen tai yövirtsaisuuden hoitoon tarkoitettu lääke. Itsellä di:n pahin oire just urge-tyyppinen pollacisuria. Virtsamäärät eivät ole olleet kauheen suuria. Nyt Minirin-annoksen alkaessa olla optimaalinen, urge-ja pollacoireet ovat käytännössä hävinneet. Ei lainkaan mahdoton ajatus, että sullakin olisi hDI. Syystä vielä se, että tod.näk. laukaiseva tekijä on ollut aivotärähdys.
        Odotan mielenkiinnolla vastaustasi.


      • continent

        Viestistäsi saa sen käsityksen, että inkontinenssin takaa kaikilta paljastuisi diabetes insipidus. Kyseessä on erittäin harvinainen hormonipuutos. Virtsainkontinenssi oireena taas on eirttäin yleinen, jopa 80% kaikenikäisistä naisista on raportoinut joskus kärsivänsä siitä.


      • JaJu
        continent kirjoitti:

        Viestistäsi saa sen käsityksen, että inkontinenssin takaa kaikilta paljastuisi diabetes insipidus. Kyseessä on erittäin harvinainen hormonipuutos. Virtsainkontinenssi oireena taas on eirttäin yleinen, jopa 80% kaikenikäisistä naisista on raportoinut joskus kärsivänsä siitä.

        Virtsavaivoja on monenlaisia ja tavallisimmat lienee ponnistusinkontinenssi ja eturauhasen liikakasvusta johtuva pidätysvaikeus.
        Sen sijaan henlöillä jotka kärsivät äkkiä tulevasta ja tihentyneestä virtsaamistarpeesta sekä yövirtsaisuudesta, hypotalaaminen diabetes insipidus hyvinkin mahdollinen. Monesti saatetaan katsoa vain sokeritauti mutta hdi:sta ei tunnuta muistettavan lainkaan. Uskallan kyseenalaistaa väitteen, että hdi olisi hyvin harvinainen. Itselläni kaikki muut vaihtoehdot käytiin läpi mutta tämä oli hyvin hankala koska epätyypilliset oireet. Onkohan sittenkään ihan niin harvinainen kunhan vähän mietitään...?


      • kamomilla
        JaJu kirjoitti:

        Onko sinulla äkkiä alkavaa ja tihentynyttä virtsaamistarvetta molempia?
        Miten usein käyt vessassa?
        Osaatko arvioida virtsamäärääsi/vrk?
        Onko lainkaan yövirtsaisuutta?
        Kuinka kauan oireesi ovat olleet?
        Miten oireita alkoi ilmetä?
        Minirin eli desmopressiini on hypotalaamisen diabetes insipiduksen tai yövirtsaisuuden hoitoon tarkoitettu lääke. Itsellä di:n pahin oire just urge-tyyppinen pollacisuria. Virtsamäärät eivät ole olleet kauheen suuria. Nyt Minirin-annoksen alkaessa olla optimaalinen, urge-ja pollacoireet ovat käytännössä hävinneet. Ei lainkaan mahdoton ajatus, että sullakin olisi hDI. Syystä vielä se, että tod.näk. laukaiseva tekijä on ollut aivotärähdys.
        Odotan mielenkiinnolla vastaustasi.

        pääasiassa minulla on tihentynyttä virtsan tarvetta.
        Yritän nyt ns. kouluttaa rakkoa ja en käy vessassa kuin määrävälein. Virtsankarkailua ei oikeastaan ole, mutta koko ajan alavatsassa ns. pakottava tunne, että vessaan pitäisi päästä.

        Virtsamääräni riippuu kovasti siitä, miten paljon juon. Ehkä se on suunnilleen 2,5 litraa, mutta tämä on vain arvaus.

        Yöllä juoksen vähintään kerran tai kaksi vessassa.

        Ensimmäiset oireet tulivat jo vuonna 2001 ja silloin ne alkoivat sillä, että minun piti käydä vessassa todella usein ja epäilin ensin virtsaputken tulehdusta, mutta kun sitä ei ollut, niin tämä sairaus diaknosointiin.

        Ja tuosta laukaisevasta tekijästä: olen sairastanut 5 vuotta (v. 84-89) epilepsian ja saanut kaksi kertaa ns. Grand mal kohtauksen ja kaatunut suorilta jaloilta kivetykselle ja lyönyt molemmilla kerroilla pääni ja ollut sairaalahoidossa.....


      • JaJu
        kamomilla kirjoitti:

        pääasiassa minulla on tihentynyttä virtsan tarvetta.
        Yritän nyt ns. kouluttaa rakkoa ja en käy vessassa kuin määrävälein. Virtsankarkailua ei oikeastaan ole, mutta koko ajan alavatsassa ns. pakottava tunne, että vessaan pitäisi päästä.

        Virtsamääräni riippuu kovasti siitä, miten paljon juon. Ehkä se on suunnilleen 2,5 litraa, mutta tämä on vain arvaus.

        Yöllä juoksen vähintään kerran tai kaksi vessassa.

        Ensimmäiset oireet tulivat jo vuonna 2001 ja silloin ne alkoivat sillä, että minun piti käydä vessassa todella usein ja epäilin ensin virtsaputken tulehdusta, mutta kun sitä ei ollut, niin tämä sairaus diaknosointiin.

        Ja tuosta laukaisevasta tekijästä: olen sairastanut 5 vuotta (v. 84-89) epilepsian ja saanut kaksi kertaa ns. Grand mal kohtauksen ja kaatunut suorilta jaloilta kivetykselle ja lyönyt molemmilla kerroilla pääni ja ollut sairaalahoidossa.....

        Hyvin samankaltaisia oireita kuin minulla joihin Minirin paras apu. Detrusitol ym. lähinnä kuivattivat suuta. Kuten minullakin, ei lainkaan mahdoton ajatus että sinulla olisi aivotärähdysten seurauksena kehittynyt hypotalaaminen diabetes insipidus. Kannattaa käydä puhumassa sisätautilääkärille. DI harvoin esiintyy yksinään joten mahdollisesti myös muiden h&h-seudun hormonihäiriöitä.
        Jotenka, onko sinulla vielä muita oireita?
        Jos ei niin hyvä. Ei välttämättä tarvi olla kuin di.
        Toki pitää muistaa huomioida myös tulehdukset mutta jos oireita kerran on jatkuvasti niin jotain muutakin varmasti on.
        Toivotaan, että löydät hyvän sisätautilääkärin. Toistaiseksi hdi on suht harvinainen eikä tule kaikille mieleen. Joku jo pauhasikin minua tällä palstalla kun puhun aina vaan di:n olevan lähes kaiken virtsavaivan taustalla mutta enhän minä niin ole väittänyt (lukekaahan tarkemmin ja miettikää!).
        Joka tapauksessa sinun kannattaa selvittää tämä mahdollisuus. Vie ehkä vähän aikaa mutta tsemppiä.


    • Likkalaps

      Kuivatti suuta. Hyvin vähän se auttoi, jos ollenkaan. Ikävä kyllä minulla tuli vaikeuksia lukea ja tehdä muuta tarkkaa asiaa mikä lienee yksi mahdollinen sivuominaisuus.

    • simplicus

      Kuten jo vastasin nimim.Jussi 14.12.04
      olen käyttänyt tätä lääkettä jo 5 vuotta - ja mielestäni se on paras pilleri mitä minulla on.

    • Ludvig

      Sain tätä kokeiltavaksi. Vaikutus ei ole kehuttava, jos aamulla ottaa, tuntuu kuin vaikuttaisi vasta puolenpäivän jälkeen. Kuivattaa hieman suuta. Vaivani alkoi vähitelle 40 täytettyäni. Erikoista siinä on, että tyypillisesti lauantaina vapaalla ollessa kello 7 ja 12:n välillä virtsaa tulee jopa toista litraa, vaikka aamulla olen syönyt vain annoksen kaurapuuroa ja juonut kupin teetä. Kerrallaan tulee 2-3 dl. Tämän jälkeen onkin yleensä kuiva olo. Maanantaina töissä ei paljon tarvitse vessassa käydä. Eli nestetasapaino heittelee ilman havaittavaa syytä. Virtsaamistarve tulee usein äkkiä, mutta voi myös kadota melko pitkäksikin aikaa. Karkailuakin on alkanut olla hieman viime aikona.

    • Minni

      Itselläni ei kyseinen lääke auttanut yhtään. Lääke oli kallis ja sivuvaikutukset hyvin ikävät. Suu kuivui ja puhuin kuin humalainen. Muitakin lääkkeitä on kokeiltu, kuten: Cetiprin ja sit se yksi (ei tehoa), Burana 600 ja vahvaa Ketorinia. Toivottavasti leikkauksesi tuo sulle avun, sillä tämä vaiva on todellista helvettiä!.

      Minnihiiri

      • JaJu

        Kertoisitko mahd. tarkkaan virtsaongelmistasi niin voin yrittää auttaa.
        Itsellä kanssa kokeiltu eri lääkkeitä mm niitä jotka mainitsit vaan eipä juuri apua.
        Parhaan avun virtsaongelmiini on tuonutkin Minirin
        ts mulla on suht harvinainen hormonihäiriö hypotalaaminen diabetes insipidus (ei liity mitenkään sokeritautiin).


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1515
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1311
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      8
      1247
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1245
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1228
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      3
      1225
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1204
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1180
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1160
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe