Ennen ei ollut moottoriteitä kuin lyhyet pätkät ja ohituskaistoja ei ollut. Silloin osattiin ohittaa, mutta nyt kun on molempia ei osata ohittaa siellä missä näitä ei ole. Vaikka auto (karavaanari ) ajaisi kuinka hitaasti tahansa ei osata ohittaa. Minä joudun usein jonon hänniltä n.20 auton takaa aloittaa ohittamaan pari autoa kerralla, jotta pääsen siitä kusipää karavaanarista ohi.
Ehdotan : Takaisin autokouluun ja oppimaan ohittamista, jos ei auta silloin on junat ja bussit heitä varten.
Uusavuttomuus autoilijoilla
35
112
Vastaukset
- 10-14
MIksi pitäisi ohittaa? Löysäät kaasua ja sopeutat nopeutesi tilanteeseen.
Ohittamisen voisi oikeastaan kieltää kokonaan.- 10-14
autoilija kirjoitti:
Ei ikinä pitäisi kieltää. Pitäisikö mennä karavaanari perässä mikä ajaa 50-80 km/h????
Miksi ei? Ei nopeusrajoitus ole mikään "takuunopeus", jota olisi oikeus aina ja kaikissa tilanteissa ajaa.
10-14 kirjoitti:
Miksi ei? Ei nopeusrajoitus ole mikään "takuunopeus", jota olisi oikeus aina ja kaikissa tilanteissa ajaa.
Ei nopeusrajoitus vaan rikesakon rajalla pitää ajaa
Menkää ajamaan vaikka Ruotsiin ei siellä ole tälläisiä jonoja kuin meillä on. Siellä jonon veturi pitää huolen, että muut pääse ohi ja siellä osataan ohittaa
- SuurinOnSallittua
10-14 kirjoitti:
Miksi ei? Ei nopeusrajoitus ole mikään "takuunopeus", jota olisi oikeus aina ja kaikissa tilanteissa ajaa.
Kerropa kuka tai mikä kieltää ajamasta tiekohtaista suurinta sallittua nopeutta?
- Kjell.T.Pippelström
autoilija kirjoitti:
Menkää ajamaan vaikka Ruotsiin ei siellä ole tälläisiä jonoja kuin meillä on. Siellä jonon veturi pitää huolen, että muut pääse ohi ja siellä osataan ohittaa
Ruotsissa on tosi kivaa ajella...
SuurinOnSallittua kirjoitti:
Kerropa kuka tai mikä kieltää ajamasta tiekohtaista suurinta sallittua nopeutta?
Kerro sinä kuka käskee yleensä menemästä liikenteeseen? ?? Ainakin uusavuttomilta pitäisi kieltää koko autolla ajaminen
- 10-14
SuurinOnSallittua kirjoitti:
Kerropa kuka tai mikä kieltää ajamasta tiekohtaista suurinta sallittua nopeutta?
Tieliikennelain 23§: "Ajoneuvon nopeus on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen muun ohella tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä liikenneolosuhteet. Nopeus on pidettävä sellaisena, että kuljettaja säilyttää ajoneuvon hallinnan. Ajoneuvo on voitava pysäyttää edessä olevan ajoradan näkyvällä osalla ja kaikissa ennalta arvattavissa tilanteissa. Ennen kaukovaloilta lähivaloille vaihtamista nopeus on sovitettava uusia näkyvyysolosuhteita vastaavaksi."
Tästä seuraa, että se tiekohtainen suurin sallittu on vain se viimeinen absoluuttinen raja. Oikea nopeus on jossain nollan ja rajoituksen välillä. - Sujuvuutta_liikenteeseen
10-14 kirjoitti:
Tieliikennelain 23§: "Ajoneuvon nopeus on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen muun ohella tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä liikenneolosuhteet. Nopeus on pidettävä sellaisena, että kuljettaja säilyttää ajoneuvon hallinnan. Ajoneuvo on voitava pysäyttää edessä olevan ajoradan näkyvällä osalla ja kaikissa ennalta arvattavissa tilanteissa. Ennen kaukovaloilta lähivaloille vaihtamista nopeus on sovitettava uusia näkyvyysolosuhteita vastaavaksi."
Tästä seuraa, että se tiekohtainen suurin sallittu on vain se viimeinen absoluuttinen raja. Oikea nopeus on jossain nollan ja rajoituksen välillä.>MIksi pitäisi ohittaa? Löysäät kaasua ja sopeutat nopeutesi tilanteeseen.
Tuota kutsutaan tilanteen soseuttamiseksi.
Syypää jonojen muodostumiseen ei ole tarpeettoman hitaasti etenevä jonon vetäjä, vaan ensimmäinen hänen peräänsä jumittunut kädetön kuski, josta ei ole ohittajaksi. Tuo kädetön ajaa niin lähellä jonon vetäjää, että hänen ohittamisensa vaatii seuraavalta jo astetta enemmän eli kahden auton ohittamisen kerralla jne. Tilanne pahenee sitä mukaa kun jono kasvaa.
Yliymmärtävä suhtautuminen liikenteen tulppiin on sairasta siinä missä tarpeeton tulpaksi ryhtyminenkin. Sujuvuutta_liikenteeseen kirjoitti:
>MIksi pitäisi ohittaa? Löysäät kaasua ja sopeutat nopeutesi tilanteeseen.
Tuota kutsutaan tilanteen soseuttamiseksi.
Syypää jonojen muodostumiseen ei ole tarpeettoman hitaasti etenevä jonon vetäjä, vaan ensimmäinen hänen peräänsä jumittunut kädetön kuski, josta ei ole ohittajaksi. Tuo kädetön ajaa niin lähellä jonon vetäjää, että hänen ohittamisensa vaatii seuraavalta jo astetta enemmän eli kahden auton ohittamisen kerralla jne. Tilanne pahenee sitä mukaa kun jono kasvaa.
Yliymmärtävä suhtautuminen liikenteen tulppiin on sairasta siinä missä tarpeeton tulpaksi ryhtyminenkin.Taas asiallinen kommentti on näitä mukava lukea palstapellen juttujen sijaan
- A.Utoilja
autoilija kirjoitti:
Kerro sinä kuka käskee yleensä menemästä liikenteeseen? ?? Ainakin uusavuttomilta pitäisi kieltää koko autolla ajaminen
Jokaisella Suomen kansalaisella on vapaa liikkumisen oikeus parhaaksi katsomallaan tavalla. Perustuslaki takaa tämän. Sinullakin on myös oikeus kirjoittaa netissä ja tälläkin palstalla liikenteestä mitä haluat vaikkei sinulla selvästikään ole älylliset lahjat riittävät hahmottamaan ja ymmärtämään liikennettä kovin hyvin. Sinun lahjasi ja osaamisesi liikenteessä ei riitä määrittelemään kuka osaa ajaa ja kuka ei.
autoilija kirjoitti:
Menkää ajamaan vaikka Ruotsiin ei siellä ole tälläisiä jonoja kuin meillä on. Siellä jonon veturi pitää huolen, että muut pääse ohi ja siellä osataan ohittaa
Meillä ei edes leveäkaista tiellä osata ajaa. Jonon veturi ajaa lähellä keskiviivaa. Eikä siirry oikealle vaikka takana on jonoa tekisi mieli ohittaa oikealta. Samoin moottoritiellä ajetaan vasenta kaistaa
- suksisuohon
Olen karavaanari ja aina lomalla kiireettä.
- PellejäJokaKolkassa
No se on mukavaa lomailua se sellainen. Onko pahakin provotauti päällä?
Mihin sinulla on kiire? ?? Etkö ehdi edes hetkeksi pysähtymään esim linja-auto pysäkille ja päästämään uusavuttomat ohi????
Ei ole liikaa vaadittu- PellejäJokaKolkassa
Ai siinä lukikin "kiireettä" eikä "kiirettä". Pieni mutta merkittävä ero. Hyvä, hyvä!! Niin sen pitää ollakin! Pyydän anteeksi typerää mokaani.
- olenHämmentynyt
Autoilijalta järkevä aloitus, ei setä taida ollakkaan täysin dorka.
- hämmenny.lisää
Palstapelle "autoilija" arto nimenomaan o n täys dorka ja sieltä vaarallisemmasta päästä, joka pitäisi välittömasti saada suljetulle osastolle kipeästi tarvitsemaansa mielenterveyshoitoon.
Tosin kysymyksessä on niin pahasti vajaa-älyinen yksilö, että lienee kaikenlaisen avun ulottumattomissa. - autoilijanAsialla
Pitäisikö sinun mielestä kaikkien tyytyä jurottamaan ja keräämään letkaa jos yksi ajaa reilusti liian hiljaa. Taidat pelätä autolla ajamista ja siksi sinun pitäisi poistua sieltä kokonaan.
- PellejäJokaKolkassa
"Autoilijalta järkevä aloitus, ei setä taida ollakkaan täysin dorka."
http://keskustelu.suomi24.fi/t/13975972/kyykytin-karavaanaria
Tossa sulle vähän vähemmän järkevä aloitus samalta tyypiltä.
- nemuuttoiliianhias
Johtuu siitä, ettei toisen persiin takana ole tarpeeksi näkyvyyttä, eikä keskittymiskykyä havannoida sopivia ohituspaikkoja, ohittamiseen.
Jos jonon kakkos ja kolmos auto jättäisi turvavälin. Pääsisivät muut ohitse aiemmin, eikä jäisi letkaan peräkonttia katselemaan.
Jos noita jonoja katselee välimatkan päästä, täältä tullaan nähdään ja mennään sopivassa välissä ohitse. Kun ei tarvitse toisen perävaloja metrin matkan päästä tähdätä. Kun kakkos ja kolmos auto on missannut siihen mennessä 6 turvallista ohituspaikkaa. Täältä takaa tarvitaan pitempi turvallisempi ohituspaikka, joka nähdään, kun ei olla liian lähellä toista.
Liian läheltä ei nähdä, ei ennakoida, ei osata. Eikä edes yritetä. - pelle.se.on
Palstapelle "autoilija"arto haluaa udelleen aloittaa kusipäisen länkyttämisensä caravaanareiden "tientukkimisesta".
Aivoinva palstapellellä oli keväällä aloitus samasta aiheesta, jossa idiootti sai turpiinsa 6-0 mutta talipää kun on, niin muisti on pyyhkiytynyt ja täytyy välttämättä aloittaa sama paskan jauhanta uudelleen.- ahdistuneinKansa
Tällä kertaa aloitus oli täyttä asiaa. Ei pidä tyrmätä asiaa sen perusteella, millä nimimerkillä se on tehty.
Suomi on junttien kansa joka haluaa kieltoja ja käskyjä ja naapurit pitävät kyttäämistä kunnia asianaan. Euroopassa useimmissa maissa maantieliikenne sujuu hyvin kun hitaat tekevät ohittamisen mahdollisimman helpoksi ja se on kaikkien etu verrattuna mateleviin letkoihin joissa on vaarallista jos joku hieman tupeksii. - pelle.se.on
autoilija kirjoitti:
Minä olen järkevä yövyn hotellissa en vedä mökkiä perässä muiden kiusana.
Palstapelle "autoilija" arto sinä olet idiootti jolla ei lääkitys ole tällä(kään) kertaa kohdallaan.
Et osannut keväällä aloittamassasi caravaanareiden parjauskampanjassa kertoa kuinka pääset, caravaanarin kanssa samaa nopeutta ajavasta rekasta, muka "hettämällä" ohi mutta cararavaanarista et sitten millään.
Osaatko nyt?
Rekkakuski ei sinua idioottia takuulla mitenkään väistä tai muutenkaan noteeraa, mutta normaali caravaanari, kaltaisesi potentiaalisen liikeennetappajan havaitessaan, takuulla mahdollisuuksien mukaan koittaa helpottaa osaamattoman kuskin(eli sinun) ohitusta.
Mikä muuten saa idiootti arton tarttumaan aiheeseen näin syksyllä, kun caravaanareita ei tiellä juuri nimeksikään liiku?
No mielenvikaisen päässä nyt liikkuu milloin mitäkin. - älä.ahdistu
ahdistuneinKansa kirjoitti:
Tällä kertaa aloitus oli täyttä asiaa. Ei pidä tyrmätä asiaa sen perusteella, millä nimimerkillä se on tehty.
Suomi on junttien kansa joka haluaa kieltoja ja käskyjä ja naapurit pitävät kyttäämistä kunnia asianaan. Euroopassa useimmissa maissa maantieliikenne sujuu hyvin kun hitaat tekevät ohittamisen mahdollisimman helpoksi ja se on kaikkien etu verrattuna mateleviin letkoihin joissa on vaarallista jos joku hieman tupeksii.On kyllä maailman setsemäsihme jos palstapelle artolta tulee asiallinen aloitus.
"Suomi on junttien kansa joka haluaa kieltoja ja käskyjä ja naapurit pitävät kyttäämistä kunnia asianaan."
Luonnehdintasi osuu palstapelle "autoilija" arto:on erittäin sattuvasti, ethän vaan itse kuulu samaan porukkaan? pelle.se.on kirjoitti:
Palstapelle "autoilija" arto sinä olet idiootti jolla ei lääkitys ole tällä(kään) kertaa kohdallaan.
Et osannut keväällä aloittamassasi caravaanareiden parjauskampanjassa kertoa kuinka pääset, caravaanarin kanssa samaa nopeutta ajavasta rekasta, muka "hettämällä" ohi mutta cararavaanarista et sitten millään.
Osaatko nyt?
Rekkakuski ei sinua idioottia takuulla mitenkään väistä tai muutenkaan noteeraa, mutta normaali caravaanari, kaltaisesi potentiaalisen liikeennetappajan havaitessaan, takuulla mahdollisuuksien mukaan koittaa helpottaa osaamattoman kuskin(eli sinun) ohitusta.
Mikä muuten saa idiootti arton tarttumaan aiheeseen näin syksyllä, kun caravaanareita ei tiellä juuri nimeksikään liiku?
No mielenvikaisen päässä nyt liikkuu milloin mitäkin.Rekat ovat hyöty liikennettä, mutta karavaanari on vain hyödyntöitä kiusatekoa. Rekat ajaisi kovempaa, jos ei valtiovalta olisi suuressa viisaudessaan määrännyt rajoitinta rekkoihin, jonka seurauksena jonot kasvaa liikenteessä
- pelle.se.on
autoilija kirjoitti:
Rekat ovat hyöty liikennettä, mutta karavaanari on vain hyödyntöitä kiusatekoa. Rekat ajaisi kovempaa, jos ei valtiovalta olisi suuressa viisaudessaan määrännyt rajoitinta rekkoihin, jonka seurauksena jonot kasvaa liikenteessä
Palstapelle "autoilija" arto kerro nyt miksi pääset siitä rekasta ohi mutta samaa nopeutta ajasta caravaanarista et?
"Rekat ovat hyöty liikennettä, mutta karavaanari on vain hyödyntöitä kiusatekoa."
Kyllä tyhmyydellä yleensä joku raja on, palstapellen tyhmyydellä ei.
Idiootille tiedoksi, valtiovalta on suuressa viisaudessaan säätänyt caravaanarille saman max. nopeuden kuin esim. rekoille.
Joten caravaanarit(kin) ajaisi kovempaa jos se olisi sallittua joten idiootti arto, sinun pitäisi länkyttää mielenvikaista paskaasi päätöksen tekijöille ei päätöksen kohteille.
Nyt sitten tunnustat, että rekkojen nopeusrajoitukset aiheuttaa mielestäsi jonoja liikenteessä, koita nyt kusipää päättää kuka /mikä niitä jonoja aiheuttaa.
- ohittelija
Monesti ensin kukaan ei ohita mutta jos takaa lähtee vaikka ohittamaan viis autoa kerralla päästen tulpasta ohi, ne muutkin rohkastuu sitten ohittamaan. Tämä on monesti taustapeilistä havaittu. Ja tämä ohittaminen onnistuu hyvin ihan 1.6 litrasella vapaastihengittävällä alemman keskiluokan vanhalla paskalla. Ihmettelen välillä näitä uudempien kuskeja kun ne autot ei liiku kovin liukkaasti. Kiihtyvät kuin purkka tukasta.
- ei.turhia.ohituksia
Siinä uudemmassa autossa voi olla kuski joka haluaa noudattaa liikennesääntöjä/nopeusrajoituksia. Muitakin syitä toki voi olla.
- ennemmintaimyöhemmin
Noooh, lähitulevaisuudessa autot ajaa maantieajoa kaistojen välissä itsekseen. Ne kommunikoi langattomasti muiden autojen kanssa ja ajavat tismalleen samaa nopeutta. Jonossa ajaminen hoituu liittymällä hubiin ja poistumalla siitä. Ylinopeuden ajaminen ei ole mahdollista kun ajotietokone valitsee ajonopeuden automaattisesti järjestelmästä. Kuljettajalle jää tehtäväksi enää lähinnä tietyt nopeuksiin, jonoajoon ja reitinvalintoihin liittyvät kuittaamiset. Autot menee 80 km/h jonossa samaa nopeutta kuin köyhän talon porsaat eikä kukaan ohita, kun joku yllättävä este tulee eteen niin ensimmäisen auton jarruttaessa, jarruttavat takana tulevat autot samanaikaisesti, eikä ketjukolaria tule. Liikennetyömaiden kohdalla joka ikinen auto menee tasan 50 km/h eikä yhtään yli, nykyäänhän ihmiskuskeilla on tapana ajaa työmaiden läpi huomattavaa ylinopeutta.
Digi ja kone hoitakoot ajamisen. Ihminen tehkööt vaikka jotain muuta sillä välin.- gike
ei tuu koskaan tapahtumaan, ensiksi pitäisi säätä laki joka kieltää ajoneuvon ajamisen itse, toiseksi taas toi niin sanottu ohjelma ja tietokone jonka pystyy ohittaa jolloin taas idiootit ihmiset pääsevät rattiin ja kun poliisit pysäyttää niin kytketään taas kaikki piilo napista käytiin että kone ohjaisi muka autoa.
- Nissanisti
Aika harvassa ovat karavaanarit, jotka eivät ota muuta liikennettä huomioon. Paljon useammin tapaa sellaisia henkilöautokuskeja. Useimmat ajavat ihan mallikkaasti. On totta, että sen jonon muodostaa yleensä jonon 2. tai 3. auto. Kokeilkaapa muuten siinä leveäkaistatiellä ajaessanne ihan suuntavilkulla näyttää ohitusaikeenne edelläolevalle, aina on ainakin minun kohdallani antanut tilaa kunhan vain on huomannut aikeeni. Kommunikointi ja yhteispeli aikaansaa liikenteen sujuvuuden.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä1023551Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda3121914Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2471727- 971592
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel4141545Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik21450Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että4281432Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa
Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat431200MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar381065Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun3581030