Ehdotelkaapa minulle pientä, mutta merikelpoista jollaa, jolla yksi tai kaksi henkilöä voisi turvallisesti harrastaa telttamatkailua saaristomerellä. Joku Scout 430 tulee mieleen, mutta niitäkään ei ole valmistettu enää vuosiin ja mieluiten ostettaisiin uusi vene.
Merikelpoinen jolla
25
4362
Vastaukset
- Kelpomeri
Olisiko Tvåkrona?
(Mikä nyt sitten on merikelpoinen jolla) - vanhakunnonLiti
Aikanaan opettelin purjehtimaan kiertelemällä Saaristomerta Lightning purjejollalla. Yövyttiin teltassa. "Liti" on kuuluisan Olin Stephensin joskus 1930-luvun lopulla suunnittelema purjejolla, joka on ollut hyvin suosittu - eikä syyttä! Katsele netistä, jos löytyisi myyntilistoilta.
- Pinnamieswcllä
Omega 42:sia pari myynnissä
- vähän_vaihtoehtoja
Olettaen ettei veneellä kilpailla lainkaan, Lightning on huono vaihtoehto. Uuden hinta on 22-27k€ haarukassa purjehdusvalmiina, ja melkein kaikki muutkin markkinoilla olevat kahden hengen jollat ovat nykyään pirun kalliita, koska varustus on aina ready to race. Jonkun scoutin tai still 525:n koko heloituksen verran tavaraa on pelkässä fokkafallin taljassa. Pieneksi retkiveneeksi ehkä paras olisi RS vision. Järkevän hintainen (6200£, Suomea tietysti varmaan 10000 €), vakaa, tylsä, harmaa, yksinkertainen, painaa puolet lightningin painosta, taittoköli ja -peräsin rantautumista helpottamaan, lisävarusteena saa perämoottorin kiinnikkeen, varusteeksi saa mastonhuippukellukkeen ettei vene turtlea kaatuessaan, rotaatiovalettu runko sietää rantakivikkoa, mahtuu hyvin kolmaskin kyytiin jne. Vesiteitä en ole moisella ajoankkurilla tukkinut , mutta rannassa pikkusiskoa (RS Feva) ihmetelleenä vaikuttaa ihan laadukkaalta tuotteelta. Fevassa taitaa olla pistoköli joka vähän häiritsee rantaan tuloa kokemattomalle. Vene on siis polyeteeniä ja rakenne on kolmikerroksinen vaahtoytimellä. rungossa kun ei asu valmistusmenetelmästä johtuen laipioita niin manusluukuista saa sullottua "loputtomasti" retkikamaa sinne sisään kuivaan. Jos vähänkin tuntuu siltä, että tekee ehkä joskus tulevaisuudessa mieli purjehtia kilpaa niin osta ehdottomasti joku muu.
- Litit_yhävoimissaan
Pikasurffauksella tuli veneporssissa yksi lightning, hp "1900?".
- vähän_vaihtoehtoja
OP hakee UUTTA venettä. Parin tonnin litissä ei enää hetkeen ole ollut pakkausmuoveja niskassa.
Vikla, Liti ja Windmill ovat kukin ihan hyviä veneitä, mutta vanhempi polvi suosittelee niitä perustuen omiin muistikuviin ko. paattien kulta-ajasta, jolloin ne olivat yksinkertaisia ja halpoja.
Nykyään niissä tulee kaikki 60-luvun trimmit molemmat cunnarit, mastotunkki eteen ja taa, levangit, haulerit, roikkumaremmien säädöt, bailerin käyttönarut jne. molemmille laidoille. Ihan kaikkea ei normaali purjehtija tarvitsisi, mutta ne tulee veneeseen intuitiolla "pari x voitti, koska trimmi".
Rikijännitys on usein yli tuplat siitä mihin edes alkupään kuituveneillä pääsi. Runkomuodoissa on alkuperäisen puuta suosivan rakennustavan takia isot mittatoleranssit, jotka on VPP-optimoinnin myötä otettu 0,1 mm sisään käyttöön samoin kun MOI-säännöt ja näinollen tehty 2000-lukua vanhemmat veneet tehokkaasti kilpailukyvyttömiksi.
Silti minimipainot ovat edelleen älyttömän raskaita, puolustuksena pidetään ironisesti juurikin sitä "vanhojen veneiden kilpailukyvyn säilyttämistä". Veneissä (ei tosin kolmessa em. veneluokassa kai VIELÄ) saattaa olla samaan aikaan korjauslyijyä ja hiilikuitua.
Tuloksena on kallis vene, joka purjehtii prosentin verran nopeammin kuin puolet edullisempi, eikä saman hintaluokan uusille, tiukasti reguloiduille luokille ole mitään jakoa vauhdissa tai käytettävyydessä. Onneksi näitäkin vielä harrastetaan, ja rankingtasolla vanhemmallakin paatilla voi pitää hauskaa sijoista ~5-15. Juurikin ne muutaman tonnin soivat pelit pitäisi kaikki saada vaan viivalle, kilpailut ovat AINA sitä hauskempia mitä enemmän veneitä on lähdössä tasoeroista riippumatta.
- qqqqasd
Jos tosissasi olet etsimässä merikelpoista matkajollaa, niin katsoisin kotimaan markkinoiden ulkopuolelle.
Jostain kumman syystä meillä ei harrasteta jollaretkeilyä, vaikka saaristomme ja sisävetemme (etenkin Saimaa ja Päijänne) ovat siihen lähes täydellisiä. Meidän jollat (mm. Lighting) ovat kilpaveneiksi suunniteltuja ja soveltuvat siis huonosti retkeilyyn. Nopeus ei ole retkeilijälle tärkein asia. Mm. vakaa vene ja säilytystilat ovat paljon oleellisempia.
Sen sijaan mm. Englannissa on paljon jollamatkaveneitä ja -veneilijöitä, vaikka vedet ovat moninkertaisesti hankalammat hommaan!
Wayfafer on yksi suosituimmista, sillä on purjehdittu jopa Skotlannista Islantiin. Tai sen pikkusisko Wandarer.
https://en.wikipedia.org/wiki/Wayfarer_(dinghy)
https://en.wikipedia.org/wiki/Wanderer_(sailing_dinghy)
Jos itse olisin samassa tilanteessa harkitsisin vakavasti Ian Oughtredin piirtämää Caledonian Yawl:ia tai sen pienempiä versioita.
http://nisboats.com/oughtred/mainpages/doubleendedbeachboats.html
Ja onpa Briteillä ihan oma yhdistyskin jollamatkaveneilijöitä varten, jonka sivuilta löytää lisää tietoa ja neuvoa
http://dinghycruising.org.uk/pages/which-boat- valinnanvapaus
Tuntuu aika hassulta, että katsot kansainvälisesti tunnetun Lightningin kuuluvan "meidän jolliin". En aivan tiedä sitäkään, miksi katsot sen soveltuvan "siis huonosti retkeilyyn". Käsityksesi ei taida perustua omiin retkipurjehduskokemuksiisi Lightningilla.
En pidä sitäkään huonona näkökohtana sitäkään, että valitsemallaan jollalla voisi myös osallistua kilpapurjehdustoimintaan! Lomalla retkipurjehdusta saaristossa, vkl-vapailla kisaharjoittelua - ei liene mahdoton ajatus?
Brittien jollia voi toki ihastella netissä. Suomeen ostaessa pitää tietysti huomioida kuljetuksen järjestäminen.
Luulisi, että engl.kielisiltä sivuilta löytyisi retkipurjehdusjuttuja Lightningeistakin. - Wayfarer_luokka
valinnanvapaus kirjoitti:
Tuntuu aika hassulta, että katsot kansainvälisesti tunnetun Lightningin kuuluvan "meidän jolliin". En aivan tiedä sitäkään, miksi katsot sen soveltuvan "siis huonosti retkeilyyn". Käsityksesi ei taida perustua omiin retkipurjehduskokemuksiisi Lightningilla.
En pidä sitäkään huonona näkökohtana sitäkään, että valitsemallaan jollalla voisi myös osallistua kilpapurjehdustoimintaan! Lomalla retkipurjehdusta saaristossa, vkl-vapailla kisaharjoittelua - ei liene mahdoton ajatus?
Brittien jollia voi toki ihastella netissä. Suomeen ostaessa pitää tietysti huomioida kuljetuksen järjestäminen.
Luulisi, että engl.kielisiltä sivuilta löytyisi retkipurjehdusjuttuja Lightningeistakin.Jos kv. tunnetut ja retkipurjehdukseen sopivat yksityyppijollat kiinnostavat, Lightningin lisäksi tulee mieleen Wayfarer. Se on litiä pienempi ja kevyempi. Sitäkin on valmistettu sekä puisina(vaneri) että lasikuituisina. Käytettyjen hintoja jokainen voi itse selvitellä.
Näissä linkeissä on videotarinaa purjehdusretkistä Wayfarerilla
https://www.youtube.com/watch?v=Kuy4goz3stI
https://www.youtube.com/watch?v=83swLTUyCQ0
Tästä linkistä voi katsella useita erilaisia Lightning-videoita:
https://www.youtube.com/watch?v=BekE9KJQf9U&list=PLk4iYhGy80vMJMk2aW-RYqH_w_1a2PAMe - qqqqasd
valinnanvapaus kirjoitti:
Tuntuu aika hassulta, että katsot kansainvälisesti tunnetun Lightningin kuuluvan "meidän jolliin". En aivan tiedä sitäkään, miksi katsot sen soveltuvan "siis huonosti retkeilyyn". Käsityksesi ei taida perustua omiin retkipurjehduskokemuksiisi Lightningilla.
En pidä sitäkään huonona näkökohtana sitäkään, että valitsemallaan jollalla voisi myös osallistua kilpapurjehdustoimintaan! Lomalla retkipurjehdusta saaristossa, vkl-vapailla kisaharjoittelua - ei liene mahdoton ajatus?
Brittien jollia voi toki ihastella netissä. Suomeen ostaessa pitää tietysti huomioida kuljetuksen järjestäminen.
Luulisi, että engl.kielisiltä sivuilta löytyisi retkipurjehdusjuttuja Lightningeistakin."Meidän jolliin" luin Lightningin siksi, että sitä ylipäätään on Suomessa. Toisin kuin vaikka Wayfareria.
Lightingin on varmaan yksi parhaista kilpaveneistä retkikäytössä, paljon parempi kuin Laser, 505 tai 49er ;)
Lightningin huonot puolet on lähinnä kallis hinta ja paino. Purjehdin aikanaan sekä Litillä että Windmillillä, ja kyllä kevyt vintikka oli paljon helpompi käsitellä rannoilla kuin liti. Ei se tosin vintikkakaan täydellinen retkivene ollut.
- vähän_vaihtoehtoja
Näköjään topjolla mainostaa RS:n kilpailijaa Topaz Argoa tasan kymppitonnilla (demoveneen hinta, taisi olla mukana rullalaite ja genaakkerivarustus) Briteissä alkaen £5995. Näyttäisi olevan aika samanlainen laite kuin RS (20cm lyhyempi ja 15kg kevyempi, voimakkaat palteet), runkorakenne myös PE sandwich ja taittoköli ja -peräsin.
- IsäJaPoika
kiitos runsaista ehdotuksista. Näistä pääseekin jo mukavasti alkuun. Vene siis tulee pelkästään retkeilykäyttöön ja Lightning on aivan liian iso ja kallis tarpeisiimme. Tuo Wayfafer vaikuttaa aika hyvältä, vaikka sekin on oikeastaan vähän iso. Jolla saisi olla niin pieni, että sen jaksaa käsipelissä vetää rantaan rantakärryillä. Lisäksi en oikein Ruotsia kauempaa jaksaisi lähteä hakemaan.
Täytyy perehtyä asiaan tarkemmin. Kiitos.- Käytäntönäyttää
Hyvä, jos erilaisista näkemyksistä oli hyötyä. Merikelpoisuus tai "merikelpoisuus" on sitä etäisempi käsite mitä pienemmästä purjejollasta on kysymys. Ominaisuudet selkiytyvät purjehduskokemusten myötä.
- pikkum
Jos haluat askarrella niin minulla on jemmassa Helmsman My:n linjoilla tehty nostokölinen runko (n. 6*1,8*0,2-1). Alun perin kait jonkun Turkulaisveistämön valmiste, muoteilla tehty ja hyvän näköinen.
Juuri tuollaiseen käyttöön siitä haaveilin aikanaan tekeväni jarruttomalla trailerilla vedettävän vehkeen. Vaihtaa omistajaa hyvän akun hinnalla.
Toisaalta jos joku tietää kenen valmiste tai mikä se voisi olla nimeltään niin olisi kiva tietää.- jollottelija
Vieläkö sinulla on tämä jemmassa? Laita yhteystiedot, jos satut lukemaan...
- Hyödyllinenmuistelo
Vene-messuilla oli taannoin joku puolalainen valmistaja, jonka jollat vaikuttivat ainakin edullisilta. Minusta niillä oli joku isompikin malli.
Sen verran hatara pää, etten muista mikä se oli. Saatan löytää linkinkin.- Hyödyllinemuistelo
Se ei kyllä ollut tämä, mutta kiinnostava ehkä:
http://en.delphiayachts.eu/yacht/delphia-16
- Hyvä_jolla
tässä olisi aidosti merikelpoinen jolla. Harmi vaan, että tuo pitäisi tehdä itse.
http://www.duckworksbbs.com/plans/jw/scamp/index.htm - Muutama-vaihtoehto
2 hengen Laser-jolla kenties? Niitä voisi saada uutena ja hyväksi meriretkiveneeksi väittää ainakin muuan slovakialainen mies, joka purjehti 1500 mailia Adrianmerellä asuen teltassa
https://www.youtube.com/watch?v=5KER2chyjPY
Sama heppu on kahdesti myös purjehtinut Norjan rannikolla.
Toinen hyvä vaihtoehto voisi olla Floridassa järjestettävässä Everglades Challenge-kilpailussa pärjänneen Matt Laydenin veneet. Eivät ole välttämättä "telttaveneitä", mutta ovat varustettu sisätiloilla. Itse suosittelisin hänen suunnittelemaa Paradox-venettä, joka soveltuu kahdelle hengelle minimalistiseksi veneeksi. Matt Layden on hyvin arvostettu pienveneiden suunnittelija, joka on myös asunut omissa veneissään pitkiä aikoja (useita kuukausia) asumatta välissä maissa, mukaanlukien alueella, jossa lämpötilat ovat päivisin -1 - -5 asteen luokkaa(ei paljon, mutta 4 metrisessä veneessä asuen todella kylmä)
Laydenin veneitä ei kuitenkaan voi ostaa valmiina,ne pitää rakentaa itse, mutta niitä voisi esimerkiksi veneveistämöllä teettää. Hänen veneet ovat erittäin merikelpoisia ja niillä on purjehdituu Floridasta Bahamasaarille ja Euroopasta Madeiralle. Hänen veneissään ei ole köliä ollenkaa, vaan ne ovat matalia ja tasapohjaisia. Veneiden kuulemma hyvät purjehdusominaisuudet lähtevät ns. chine runnereista veneen ulkolaidoilta, jotka toimivat kölin tavoin veneen kallistuessa (alin linkki).
http://www.microcruising.com/pictures.htm
https://aiki.pbworks.com/w/page/1594232/Advantages of Matt Layden mini cruisers
http://www.little.jim.freeuk.com/little_jim/little_jim.htm
http://www.piano-tuning.co.uk/microcruisers-and-the-chine-runner-concept/- vähän_vaihtoehtoja
Toi Delphia vaikuttaa fiksulta retkiveneeltä, mutta 310 kg ei nouse ranturilla slipille isä-poikatiimillä. IHMO 214-kiloista jollaa on jo aika "perseestä" kiskoa ylös kahden hintelän nuorehkon aikuisen toimesta jos on vähän vettä kyydissä.. Eli rajoittaisi toiminnan autotraileriin/kunnolliseen rantatelakkaan.
Laser II ja siitä kehitetty Laser 3000 on jo poistunut markkinoilta, mutta hattu nousee kyllä ton videon reissaajalle! Tuon tyylinen trippi ei ole ihan koko aikaa ruusuilla tanssimista mutta varmasti jää matkasta hyvät fiilikset loppuiäksi. Raid-tyyppiset tapahtumat ovat isossa nosteessa jenkeissä, täällä ko. tapahtumia harrastaa valitettavasti vaan hotellissa yöpyvät perinneveneilijät ja F18-väki. Joku "Sail what you bring" -tyyppinen viikon saaristoturnee olis hieno...
Noi klassisen näköiset luomukset taas soveltuu hyvin kapealle käyttäjäsektorille ja siksi moisia ei kukaan ole purjehduksen historiassa onnistunut kaupallisesti valmistamaan. Soveltuvat ihmisille, joille jonkinlainen riippumattomuus ja omavaraisuus on kiinteä osa "unelmaa" ja vapaa-aikaa on loputtomasti. Tolla Scampilla ei kukaan luovi 20 mailia päivässä. Paradox taitaa olla aika suosittu mutta jotenkin tuntuu, ettei rakentamaan innostuneilla taida aina olla kokemattomuuttaan hirveän hyvää ennakkokäsitystä siitä, mitä veneeltä oikeasti haluavat. Onko muuten joku rakentanut Suomessa Paradoxia?
Ilman apumoottoria potentiaalisten retkeilukohteiden määrä on mun mielestä noin (Pii*(WMG[kt]*purjehdusaika yhteen suuntaan[h])^2)*(sektori[deg]/360)*(retkeilypaikkojen tiheys [1/nm^2]) joten se luovikyky ja -nopeus on oikeasti olennainen osa hyvää retkivenettä ja se ikävä kyllä karsii kaikki puukengän muotoiset tai erikoisesti rikatut veneet pois rationaalisista vaihtoehdoista.
Olen itsekin purjehtinut isommalla kahvelirikatulla avonaisella perinneveneellä joka nousee tuuleen ja omaa muutenkin retkeilyyn siedettävän suorituskyvyn ja on lisäksi erittäin kaunis, mutta paatin kaikki muut ominaisuudet kuten helppohoitoisuus ja paino ja ergonomia ja avotuulinopeus jääkin sitten valovuosia jälkeen kaikista nykyveneistä. OP hakee käyttöesinettä joten ei liene relevanttia puhua koriste-esineistä. - kotimainenwayfarerblogi
vähän_vaihtoehtoja kirjoitti:
Toi Delphia vaikuttaa fiksulta retkiveneeltä, mutta 310 kg ei nouse ranturilla slipille isä-poikatiimillä. IHMO 214-kiloista jollaa on jo aika "perseestä" kiskoa ylös kahden hintelän nuorehkon aikuisen toimesta jos on vähän vettä kyydissä.. Eli rajoittaisi toiminnan autotraileriin/kunnolliseen rantatelakkaan.
Laser II ja siitä kehitetty Laser 3000 on jo poistunut markkinoilta, mutta hattu nousee kyllä ton videon reissaajalle! Tuon tyylinen trippi ei ole ihan koko aikaa ruusuilla tanssimista mutta varmasti jää matkasta hyvät fiilikset loppuiäksi. Raid-tyyppiset tapahtumat ovat isossa nosteessa jenkeissä, täällä ko. tapahtumia harrastaa valitettavasti vaan hotellissa yöpyvät perinneveneilijät ja F18-väki. Joku "Sail what you bring" -tyyppinen viikon saaristoturnee olis hieno...
Noi klassisen näköiset luomukset taas soveltuu hyvin kapealle käyttäjäsektorille ja siksi moisia ei kukaan ole purjehduksen historiassa onnistunut kaupallisesti valmistamaan. Soveltuvat ihmisille, joille jonkinlainen riippumattomuus ja omavaraisuus on kiinteä osa "unelmaa" ja vapaa-aikaa on loputtomasti. Tolla Scampilla ei kukaan luovi 20 mailia päivässä. Paradox taitaa olla aika suosittu mutta jotenkin tuntuu, ettei rakentamaan innostuneilla taida aina olla kokemattomuuttaan hirveän hyvää ennakkokäsitystä siitä, mitä veneeltä oikeasti haluavat. Onko muuten joku rakentanut Suomessa Paradoxia?
Ilman apumoottoria potentiaalisten retkeilukohteiden määrä on mun mielestä noin (Pii*(WMG[kt]*purjehdusaika yhteen suuntaan[h])^2)*(sektori[deg]/360)*(retkeilypaikkojen tiheys [1/nm^2]) joten se luovikyky ja -nopeus on oikeasti olennainen osa hyvää retkivenettä ja se ikävä kyllä karsii kaikki puukengän muotoiset tai erikoisesti rikatut veneet pois rationaalisista vaihtoehdoista.
Olen itsekin purjehtinut isommalla kahvelirikatulla avonaisella perinneveneellä joka nousee tuuleen ja omaa muutenkin retkeilyyn siedettävän suorituskyvyn ja on lisäksi erittäin kaunis, mutta paatin kaikki muut ominaisuudet kuten helppohoitoisuus ja paino ja ergonomia ja avotuulinopeus jääkin sitten valovuosia jälkeen kaikista nykyveneistä. OP hakee käyttöesinettä joten ei liene relevanttia puhua koriste-esineistä.Taisit jo tyrmätä wayfarer-jollankin? Jos kuitenkin mietit sellaista yhtenä vaihtoehtona, lue suomalaista blogijuttua: http://hyvassasloorissa.eu/2015/10/11/yhteenveto-kaudesta/
Tarinoita lukemalla ilmenee, ettei ainakaan ko wayfarerin omistajalla ole ollut vaikeuksia vetää jollaansa trailerille ja ajaa kotipihaan. Ei varmaankaan mikään estä kysymästä jollan ominaisuuksista ja hankkimisesta, jos blogissa on yhteystiedot. - Scamp-bongari
vähän_vaihtoehtoja kirjoitti:
Toi Delphia vaikuttaa fiksulta retkiveneeltä, mutta 310 kg ei nouse ranturilla slipille isä-poikatiimillä. IHMO 214-kiloista jollaa on jo aika "perseestä" kiskoa ylös kahden hintelän nuorehkon aikuisen toimesta jos on vähän vettä kyydissä.. Eli rajoittaisi toiminnan autotraileriin/kunnolliseen rantatelakkaan.
Laser II ja siitä kehitetty Laser 3000 on jo poistunut markkinoilta, mutta hattu nousee kyllä ton videon reissaajalle! Tuon tyylinen trippi ei ole ihan koko aikaa ruusuilla tanssimista mutta varmasti jää matkasta hyvät fiilikset loppuiäksi. Raid-tyyppiset tapahtumat ovat isossa nosteessa jenkeissä, täällä ko. tapahtumia harrastaa valitettavasti vaan hotellissa yöpyvät perinneveneilijät ja F18-väki. Joku "Sail what you bring" -tyyppinen viikon saaristoturnee olis hieno...
Noi klassisen näköiset luomukset taas soveltuu hyvin kapealle käyttäjäsektorille ja siksi moisia ei kukaan ole purjehduksen historiassa onnistunut kaupallisesti valmistamaan. Soveltuvat ihmisille, joille jonkinlainen riippumattomuus ja omavaraisuus on kiinteä osa "unelmaa" ja vapaa-aikaa on loputtomasti. Tolla Scampilla ei kukaan luovi 20 mailia päivässä. Paradox taitaa olla aika suosittu mutta jotenkin tuntuu, ettei rakentamaan innostuneilla taida aina olla kokemattomuuttaan hirveän hyvää ennakkokäsitystä siitä, mitä veneeltä oikeasti haluavat. Onko muuten joku rakentanut Suomessa Paradoxia?
Ilman apumoottoria potentiaalisten retkeilukohteiden määrä on mun mielestä noin (Pii*(WMG[kt]*purjehdusaika yhteen suuntaan[h])^2)*(sektori[deg]/360)*(retkeilypaikkojen tiheys [1/nm^2]) joten se luovikyky ja -nopeus on oikeasti olennainen osa hyvää retkivenettä ja se ikävä kyllä karsii kaikki puukengän muotoiset tai erikoisesti rikatut veneet pois rationaalisista vaihtoehdoista.
Olen itsekin purjehtinut isommalla kahvelirikatulla avonaisella perinneveneellä joka nousee tuuleen ja omaa muutenkin retkeilyyn siedettävän suorituskyvyn ja on lisäksi erittäin kaunis, mutta paatin kaikki muut ominaisuudet kuten helppohoitoisuus ja paino ja ergonomia ja avotuulinopeus jääkin sitten valovuosia jälkeen kaikista nykyveneistä. OP hakee käyttöesinettä joten ei liene relevanttia puhua koriste-esineistä.Tämä vanhahko keskustelu osui silmään sattumalta, kun etsin tietoa Scampiin liittyen. En voi olla kommentoimatta, että joku aikoo purjehtia viritellyllä sellaisella Cape Hornin lähellä, ja joku toinen taas on matkannut sillä Alaskan länsirantaa pitkin 40 mailin matkan avomerellä. Scampin vesillelasku ja rikin pystytys onnistuu kuulema nopeimmillaan noin 10 minuutissa. Tuollaisen kun jostain saisi. Rakentaminen taitaa viedä aikaa ja vaatia taitoa. https://buildingshackelton.wordpress.com
- GKSSEka
Jos ei kukaan ole ehdottanut vielä niin sitten vanhasta kaartista Göteborgin Eka, jota saa uustuotantona myös , eikö.
Tässä yksi vaihtoehto, jos jostain löytyy:
http://www.nettivene.com/purjevene/guy/553292- Anonyymi
Tämä on vanha keskustelu, mutta itsekin tätä hiljattain lukeneena kommentoin:
Samankaltaisella motiivilla kuin aloittaja, olin etsinyt retkikäyttöön sopivaa jollaa. Aiempi jollakokemus on rajoittunut lähinnä Scout 430-veneeseen ja satunnaiseen Laser-purjehdukseen. Hankin hiljattain uuden Wayfarer-jollan suoraan valmistajalta Hartley Boats:lta, ja he kattoivat venettä ostettaessa rahtikulut Suomeen (rekkarahti, vene trailerin päällä kontissa). Jos siis kyseinen venetyyppi kiinnostaa, niin saimme mainiota palvelua suoraan valmistajalta. Toimiva käytettyjen markkina löytyy ilmeisesti lähimmillään Tanskasta. Kokemus on vielä rajallinen, mutta ensivaikutelmana mainio vakaa vene, johon 4 henkeä mahtuu mukavasti kyytiin. Saa nähdä millaiset tullit Brexit tuo mukanaan, nyt meni vielä helposti..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman481548Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!761355- 241060
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊871036- 87965
Ai miehillä ei ole varaa maksaa
Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee187896Olet mielessäni
viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s20841Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi99835- 82811
Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?70779