Huomasin tänäaamuna että '89 ysitonniseni alla oli punainen lammikko. Oli vuotanut kuiviin hammastangon vasemmasta päästä. Tiputti rikkimenneen suojakumin kautta. Pyörät olivat käännettynä täysin oikealle, joten ajattelin että ehkä se ei vuotaisi jos pyörät suoristaisi. No eipä auttanut vaan uudet nesteet tulivat samantien ulos samasta vuotokohdasta. Voiko tuon hammastangon stefat vaihtaa vai pitääkö etsiä jostain B-osa. Uusi ei tule kysymykseen, liian kallis.
9000:n hammastanko vuotaa kuin seula
4
1118
Vastaukset
- net
muistaakseni tarjoaa hammastankoon tiivisteitä, mutta en ole varma joten käyppä katsomassa itse.
Ja punaisesta lammikosta päätellen olet siis käyttänyt ATF-öljyä tehostimessa? Tästä on monenlaista mielipidettä Saab-klubin keskustelualueella, että pysyykö se sisällä. Joillakin pysyy hyvin, joillakin jotenkuten ja joillakin ei ollenkaan.
Yleinen mielipide on kuitenkin se, että Saabin tehostimissa(ainakin 9000 ja og900)tulisi käyttää vain Saabin omaa öljyä, jota saa merkkiliikkeistä/valtuutetuista huolloista ja maksaa n.13€/l.
Omaan 9000:een laitoin tuon merkkiöljyn puutteessa
samanväristä(kellertävää)ja hajuista Castrolin Transmax Z:aa, joka on täyssynteettinen automaattivaihteistoöljy ja hyvin on pelittänyt pakkasellakin, eikä ole tiputellut mistään ulos. Oli tosin vielä kalliimpaa kuin Saabin oma tehostinöljy, 17€/l.- Pena
Kiitos vinkistä. Joo, ilmeisesti ATFää siellä on ollut jo pidemmän aikaa eli ainakin viimeiset 50tkm. Kaadoin sinne itsekin Esson ATFää, joka ei enää kylläkään pysynyt sisällä. Pitää hankkia Saabin omaa litkua kunhan saa tangon taas tiiviiksi.
Miten stefojen vaihto käytännössä tapahtuu? Voiko ne vaihtaa molemmista päistä? Kaivetaanko vanhat jollain työkalulla ulos ja sitten uudet painetaan sisään. Vaikea päätellä mitään vielä kun ei ole nähnyt raidetankoa lähemmin. Ilmeisesti suojakumit irroittamalla näkee ne stefat, vai? - täällä
Pena kirjoitti:
Kiitos vinkistä. Joo, ilmeisesti ATFää siellä on ollut jo pidemmän aikaa eli ainakin viimeiset 50tkm. Kaadoin sinne itsekin Esson ATFää, joka ei enää kylläkään pysynyt sisällä. Pitää hankkia Saabin omaa litkua kunhan saa tangon taas tiiviiksi.
Miten stefojen vaihto käytännössä tapahtuu? Voiko ne vaihtaa molemmista päistä? Kaivetaanko vanhat jollain työkalulla ulos ja sitten uudet painetaan sisään. Vaikea päätellä mitään vielä kun ei ole nähnyt raidetankoa lähemmin. Ilmeisesti suojakumit irroittamalla näkee ne stefat, vai?www.saabclub.fi ->keskustelualue ja hakusanaksi ohjaustehostin tms. jos janoat lisää tietoa.
Itseni ei ole tarvinnut rapata hammastankoa vaan jouduin laittamaan uudet öljyt toisen remontin yhteydessä rikkoutuneen öljysäiliön takia.
- Raidetangon suojakumi
Minulla kului -85:ssa 9k:ssa ohjaustehostimen öljyä ainakin pullo kesässä. Raidetangon toisessa suojakumissa oli puolessa välissä, ilmeisesti ruuvarin tekemä, reikä. Suojakumin vaihdon jälkeen on pitänyt lisätä öljyä enää noin kerran vuodessa eli stefat vuotanevat myös.
Käytän Saabin omaa öljyä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin
Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http2454452Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi
se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?1232899Miten löydän sinut
Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit412652Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla
Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?811644Vaikea tilanne
Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te1161528- 501238
- 851164
Julkinen sektori on elänyt aivan liian leveästi yli varojensa!
Viimeisen 15 vuoden aikana julkisen puolen palkat ovat nousseet n. 40%, kun taas yksitysellä sektorilla vain n. 20%. En2031054- 591003
- 45996