Olenko oikeasti edes skitsofreenikko?

ollakko-vai-eikö-olla

Sain skitsofreniadiagnoosin tänä vuonna. Sitä ennen ollut määrittelemätön psykoottinen häiriö.
Eläessäni en ole koskaan nähnyt näköharhoja taikka kuullut kuuloharhoja. Ennen sairustamisani ensimmäiseen psykoosiin käytin amfetamiinia sekä kannabista ja viimeisen kerran kun käytin amfetamiinia, niin taisi tulla yliannostus. En ole kertonut huumeiden käytöstä hoitavalle taholle. Sitä seurasi kova sydämensyke useamman kuukauden ajan ja ihan outoja ajatuksia. Hakeuduin jossain vaiheessa vapaaehtoisesti hoitoon ja mulle diagnosoitiin pelkkä masennus. Sitten ollut toinen hoitojakso, missä diagnosoitiin tuo määrittämätön psykoosihäiriö, koska sanoin, että minua vainotaan. Eli vainoamisen tunnetta ollut, mutta se on ehkä perusteltuakin, koska on paljon vihamiehiä. Tuntuu, että selkäni takana puhutaan paljon pahaa minusta; onko se skitsofrenian oire? Sitten on ollut naapureita, jotka sanovat minulle päin naaman yksityisasioita, kuten aikainen asuinpaikkani, niin mistä helvetistä ne on saaneet sen tiedon? Olen tehnyt valituksen ylilääkärille diagnoosin tarkistukseksi, mutta tullut vastaus, että diagnoosi pysyy samana. Lähimmät kaverit ja tutut ei voi edes sanoa minusta, että vaikuttaisin skitsofreenikolta. Kommunikoin muiden ihmisten kanssa ihan normaalisti ja suht järkevästi. Minuun ei siis yleensäkkään suhtauduta kuin sairaaseen, koska käyttäydyn normien mukaisesti enkä skitsoile mitään. Ainut mitä voin liittää johonkin psykoosityyppiseen häiriöön on satunnaiset oudot ajatuksenkulut, mutta niitäkään en ole kokenut jo muutamaan kuukauteen.

Olen diagnoosilla saanut erikoislääkekorvatavuuden ja työkyvyttömyyseläkkeen, vaikka opiskelenkin samaan aikaan. Syön säännöllisesti psyykelääkkeitä, mutta tuntuu, että ne ei vaikuta mitenkään, niinpä jätän niitä joskus syömättä mutta sekään ei vaikuta minuun mitenkään. Viimeeksi kun olen tuntenut psyykelääkkeiden vaikutusta on ainakaan vuoteen. Rauhoittavat ovat toimineet, kun ollut ahdistusta.

Elikkäs yhteiskunnan elättinä ollaan ja netotaan paljon rahaa. Parempi kuin opintotuki, ei tarvitse ottaa lainaa :DDD

Mutta nyt kysyn skitsofreenikoilta ja muilta ulkopuolisilta, olenko mielestänne oikeasti skitsofreenikko niinkuin lääkärit väittää ja ansaitsenko diagnoosin?

21

434

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • idom

Terve, sun tilanne on sama kuin itsellä. Mulla on skitsofrenia dg ( nuorempana yksi päidepsykoosi, joka diagnosoitiin väärin F29), vaikka mulla ei sitä oikeasti ole. Itsellä "paloi käpy" hoitotahon jatkuvaan "psykoosioireiden" TIVAAMISEEN (koska pidän "kuuletko ääniä"-kysymystä irrelevanttina tilanteeseeni ei kuulu minun oireistooni moinen). Rupesin sitten ihan piruuttani valehtelemaan psykiatrisen puolen taukeille kuulevani ja näkeväni harhoja. Ja valehan upposi kuin leka järveen! Edelleenkin rassukat luulevat, että olen ajoittain harhainen. En syö mitään pällilääkettä, en ole aikaisemminkaan syönyt, mutta sujuvasti uskottelin hoitotaholle niitä aiemmin syöväni. Potilaspapereissani minun on kuvailtu voivan huomattavasti paremmin tuolta ajalta kun "käytin lääkettä säännöllisesti". Psykiatrisen tahon uskottavuus horjuu ja pahasti! Todellisuudessa en voinut yhtään sen paremmin kuin aiemminkaan.

Myöskään valitustani mielialojen vaihtelusta ja ahdistuksesta/paniikkikohtauksista yms ei kuunneltu millään lailla, pidettiin jopa tyhmänä. Hyvinpä tämä skitsofrenian "kognitiivisista ongelmista" kärsivä napsii kemian kursseista kymppejä, muista aineista puhumattakaan :D. Niin joo "nyt potilas kieltää kaikki oireet", kun kerroin hoitotaholle että olen kusettanut heitä, no yllättäen eivät sitäkään egomaanikot uskoneet. Taisi kolahtaa pahasti ammattiegoon, potilas kun on pystynyt kusettamaan kaikkia ja oikein kunnolla.

Ei kyllä yksikään ystävä tai omaiset pidä skitsofrenia diagnoosia oikeana minulle. Niin kuin en minäkään, ja mistähän johtuis.... :D

Nyt onkin käytössä Deprakine, mikä on pitänyt ns. hypomaaniset kohtaukset/sekamuotoiset masennusjaksot poissa reippaan puolen vuoden ajan. Mikä on hyvä, ei tule yllättäviä shoppailukierroksia tehtyä eikä haettua randomia panoseuraa netistä (vaarallista :D). Eikä myöskään tule vedettyä opiskeluita övereiksi, paitsi ehkä nyt on hieman liian monta kurssia yhtäaikaa työn alla, kun vähän ahdistaa :( Ei meinaa 24 tuntia vuorokaudessa taas riittää mihinkään, kun raudat on tulessa.

Aloittajan jutut on kyllä ihan koherentteja, enkä voi sanoa, että sulla välttämättä olisi mitään psykoosisairautta. Minkälaisia ne oudot ajatuskulut mahtaa olla? :D

• Älä_laita_itseäsi_ansaan

Ei kannata koskaan sanoa psykiatreille kuulevansa ääniä tai näkevänsä harhoja. Niistä sepustuksista ja valheista terveysrekisterissäsi et pääse koskaan eroon. Lisäksi jatkossa, jos joskus katsovat sinun olevan jotenkin psykiatristen "palveluiden" tarpeessa, näkevät, että aineet ovat sinua auttaneet, joten saattavat sillä perustein pakottaa ne sinuun. Et pysty sanomaan mitään vastaan. Psykiatrit pitävät siitä, että joku kuulee ääniä ja niin eespäin. Se legitimoi heidän toimintaansa. Psykiatreja ei varsinaisesti kiinnosta valehteletko vai et. Älä anna heille sitä mahdollisuutta. Häviät vain itse.

Mitä tulee esimerkiksi shoppailuun ja random seuranhakuun. Se on täysin normaalia.

Skitsofrenia ei ole sairaus vaan nimitys ei-halutulle käytökselle, ajatuksille ja/tai tunteille. Lisää voi kukin opiskella esimerkiksi allaolevasta linkistä:

Schizophrenia: A Nonexistent Disease
        Wayne Ramsay, J.D.
        http://www.wayneramsay.com/schizophrenia.htm

...
        "Belief in biological causes of so-called mental illness, in­clud­ing schizophrenia, comes not from science but from wishful thinking or from desire to avoid coming to terms with the exper­ien­tial or environmental causes of people's misbehavior or distress. The American Psychi­atric Associa­tion's defini­tion of schizo­phrenia as non-organ­ic or non-medical in DSM-III, DSM-III‑R, DSM-IV, and DSM-IV-TR, and the failure to delineate a biological cause for schizophrenia or even an association between schizophrenia and anything of a biological nature in DSM-5, and the repeated and consistently unsuccessful efforts to find a biologi­cal cause of so-called schizo­phre­nia, suggest "schiz­o­phrenia" belongs only in the category of socially/culturally unacceptable thinking or behav­ior rather than in the category of biolo­gy or "dis­ease" where many people place it."

• idom

Lol. Spämmäät tuota samaa joka ketjuun. Onko sinulla pakkomielle?

• idom
        Älä_laita_itseäsi_ansaan kirjoitti:

Ei kannata koskaan sanoa psykiatreille kuulevansa ääniä tai näkevänsä harhoja. Niistä sepustuksista ja valheista terveysrekisterissäsi et pääse koskaan eroon. Lisäksi jatkossa, jos joskus katsovat sinun olevan jotenkin psykiatristen "palveluiden" tarpeessa, näkevät, että aineet ovat sinua auttaneet, joten saattavat sillä perustein pakottaa ne sinuun. Et pysty sanomaan mitään vastaan. Psykiatrit pitävät siitä, että joku kuulee ääniä ja niin eespäin. Se legitimoi heidän toimintaansa. Psykiatreja ei varsinaisesti kiinnosta valehteletko vai et. Älä anna heille sitä mahdollisuutta. Häviät vain itse.

Mitä tulee esimerkiksi shoppailuun ja random seuranhakuun. Se on täysin normaalia.

Skitsofrenia ei ole sairaus vaan nimitys ei-halutulle käytökselle, ajatuksille ja/tai tunteille. Lisää voi kukin opiskella esimerkiksi allaolevasta linkistä:

Schizophrenia: A Nonexistent Disease
        Wayne Ramsay, J.D.
        http://www.wayneramsay.com/schizophrenia.htm

...
        "Belief in biological causes of so-called mental illness, in­clud­ing schizophrenia, comes not from science but from wishful thinking or from desire to avoid coming to terms with the exper­ien­tial or environmental causes of people's misbehavior or distress. The American Psychi­atric Associa­tion's defini­tion of schizo­phrenia as non-organ­ic or non-medical in DSM-III, DSM-III‑R, DSM-IV, and DSM-IV-TR, and the failure to delineate a biological cause for schizophrenia or even an association between schizophrenia and anything of a biological nature in DSM-5, and the repeated and consistently unsuccessful efforts to find a biologi­cal cause of so-called schizo­phre­nia, suggest "schiz­o­phrenia" belongs only in the category of socially/culturally unacceptable thinking or behav­ior rather than in the category of biolo­gy or "dis­ease" where many people place it."

Lisäksi ne terveystiedothan saa laitettua näppärästi kanta.fi kautta vaikka tuplavarmistuksella piiloon (ruksit kaikkiin terveydenhuollonyksikköihin missä olet ikinä käynyt ja erikseen vielä käyntikertoihin lisäksi). Eli kiellot päälle. Ei näy muille kuin satujen kirjoittaneelle taholle. En mä ainakaan näe olevani ansassa, en käy psykiatrisella "hoidossa".

Ja tosiaan ne kiellot toimii, just viime viikolla oli ongelmia terveyskeskuksen kanssa asian tiimoilta. Olisivat halunneet nähdä neurologian puolen raapustelut, mutta kappas vaan kun on kiellot päällä niin eivät saa auki. Ja se, että on kiellot päällä, ei edes näy hoitavalle taholle mitenkään. Siinä sitten sairaanhoitaja ihmetteli aikansa puhelimessa, että "ompas kummallista". On, todella kummallista.

• alottaja

"Rupesin sitten ihan piruuttani valehtelemaan psykiatrisen puolen taukeille kuulevani ja näkeväni harhoja."
        Itselläkin tehnyt monesti mieli valehdella jotain tuollaista, mutta tajuan että siitä tulee vain ongelmia.
        Mutta ongelmia hoidossa on tullut ihan tosiasiastakin, kun sanoin olevani Suomen kansalaisen lisäksi erään toisen maan kansalainen, mikä siis on ihan tosi juttu, mutta siinä sitten tuon asian ilmoittaessani minut meinattiin jo diagnosoida identiteettihäiriöiseksi hulluksi ja sukuni piti kovaan todistella puolestani psykiatreille sen kansalaisuuden paikkaansapitävyyden koska sitä ei ole missään papereissani ja minun oma sanani ei hoitohenkilökunnalle tietenkään painanut paskan vertaa. Selvittiin siis siltäkin diagnoosilta, huh!!

"Potilaspapereissani minun on kuvailtu voivan huomattavasti paremmin tuolta ajalta kun "käytin lääkettä säännöllisesti". Psykiatrisen tahon uskottavuus horjuu ja pahasti! Todellisuudessa en voinut yhtään sen paremmin kuin aiemminkaan. "

Sama juttu. Psykiatrit löytävät aina jotain ihme korrelaatiota lääkeityksen ja käytöksen välillä, mikä on todellisesti ihan järjetöntä. Jos sattuu olemaan huono päivä ja vituttaa/suututtaa niin lääkitys nostetaan hetkeksi astetta kovemmalle. Psykiatrian mukaan siis ihanneihminen on tunteeton zombi, jota ei koskaan suututa häntä ympäröivät asiat vaan nielee kaiken kaltoinkohtelun mukisematta kuin sanonko mikä..

"Myöskään valitustani mielialojen vaihtelusta ja ahdistuksesta/paniikkikohtauksista yms ei kuunneltu millään lailla, pidettiin jopa tyhmänä."
        Ikävää, että tuollaista on sattunut kohdallesi. Minulla oli onneksi rauhoituslääkitys, mitä oikeasti käytin jopa yli sallitun rajan.

" Hyvinpä tämä skitsofrenian "kognitiivisista ongelmista" kärsivä napsii kemian kursseista kymppejä, muista aineista puhumattakaan"
        Itselläkin kouluaineiden opiskelussa ei ole mitään ongelmaa. Ainut ongelma opiskelussa on vain poissaolot.

"Minkälaisia ne oudot ajatuskulut mahtaa olla?"
        Ne on sellaista stressissä outoa pakkomielteistä ajattelua, mikä saa esimerkiksi pesemään käsiä enemmän kuin tarvetta tai välttämään jotain asioita. Nuorempana on jopa epäilty OCD:tä mutta diagnoosia ei ole tehty. Mutta nuokin oireet on tosiaan jo lähteneet.

• Läpinäkyvää

Aloittaja juttelee itsensä kanssa tässä.ketjussa. Skutso olet.

• alottaja

Taidan olla selväjärkisempi kuin sinä. :D tulin tälle palstalle takas sitten viime yön jälkeen vasta muutama minutti sitten. (22.28). Sinä se vasta skitso olet kun harhailet tuollaista. :D

• eiherrojensairaus

oot vaan alhaisemmasta sosiaaliluokasta, diagnoosisi estää sinua nousemasta ylenmpään sosiaaliluokkaan.

• miksivalehdellalekurille

Jos valehtelet ja jätät kertomatta asioita, niin miten edes voisit saada oikean diagnoosin? Hurjalla tuurilla? Mistäpä me täällä sinun tilasi tiedetään. Ehkä hyvinkin sekosit huumeista. Ja en kadehdi kenenkään sairauslomaa saati lääkekorvausta.

• alottaja

Ehkä koska en halua huumemerkintää taikka mitään ongelmia aikaisemmasta huumeidenkäytöstäni. Ja ehkä jos koko diagnoosia ei olisi edes tarvittu?

Psykiatriasta on tehty tutkimuskin, missä ryhmä ihmisiä vietiin aina uudestaan ja uudestaan psykiatrisiin tutkimuksiin ja joka kerta kun ryhmä vietiin uudestaan diagnosoitavaksi, niin siitä ryhmästä diagnosoitiin aina osa mielisairaiksi, vaikka edellinen psykiatri olisi todennut terveeksi.

Sama näyttää tapahtuneen minulle. Joka kerta kun olen mennyt hoitoon, niin tullut vain hurjempi diagnoosi. Masennuksesta siis aloitettiin.

• Mietinpähänvuan

Miten sä niihin tutkimuksiin aina päädyt jos sussa ei mitään ole vialla?

• Mapander
        Mietinpähänvuan kirjoitti:

Miten sä niihin tutkimuksiin aina päädyt jos sussa ei mitään ole vialla?

Kysymyksesi paljastaa, että et ymmärrä miten psykiatria toimii ja mistä siinä on kysymys. Seuraava lainaus alan todelliselta asiantuntijalta sopii tähän hyvin.

"In non-psychiatric circles mental illness all too often is considered to be whatever psychiatrists say it is. The answer to the question, Who is mentally ill? thus becomes: Those who are confined in mental hospitals or who consult psychiatrists in their private offices." --Thomas S. Szasz, Preface of the 1st edition of _Myth of Mental Illness_

• 23w54

" Lähimmät kaverit ja tutut ei voi edes sanoa minusta, että vaikuttaisin skitsofreenikolta. Kommunikoin muiden ihmisten kanssa ihan normaalisti ja suht järkevästi. Minuun ei siis yleensäkkään suhtauduta kuin sairaaseen, koska käyttäydyn normien mukaisesti enkä skitsoile mitään. Ainut mitä voin liittää johonkin psykoosityyppiseen häiriöön on satunnaiset oudot ajatuksenkulut, mutta niitäkään en ole kokenut jo muutamaan kuukauteen."

Tunnen ihmisen joka meni erittäin pahaan psykoosiin ja vaikutti siitä huolimatta päällisin puolin aivan täysin normaalille, hyvinvoivalle ja terveelle. Käytöskin oli ainakin ihmisten seurassa suhteellisen normaalia, tiedä sitten mitä on yksin puuhaillut. Tämä henkilö saatiin hoitoon ja palasi terveiden kirjoihin, mikä oli hyvä sillä oli vaarassa tappaa itsensä vaikka näytti aivan normaalilta, terveeltä ja onnelliselta.

• Mistä tiedät ettei vieläkin vedätä?

• psykoottinen-

" Lähimmät kaverit ja tutut ei voi edes sanoa minusta, että vaikuttaisin skitsofreenikolta. Kommunikoin muiden ihmisten kanssa ihan normaalisti ja suht järkevästi. Minuun ei siis yleensäkkään suhtauduta kuin sairaaseen, koska käyttäydyn normien mukaisesti enkä skitsoile mitään. Ainut mitä voin liittää johonkin psykoosityyppiseen häiriöön on satunnaiset oudot ajatuksenkulut, mutta niitäkään en ole kokenut jo muutamaan kuukauteen."

Kuule toi ei todista ihmisestä vielä mitään! Omat sairautensa pystyy salaamaan toisilta ihmisiltä täysin helposti, kun vain tietää mitä ei voi muille kertoa ja mitä muut ajattelisivat siitä. Sama pätee tekemisiin, niitä ei voi tehdä silloin muitten nähden ja tietäen. Ei tarvita kuin järkeä ja itsehillintää muuta ei tarvita! Ja tietysti pitää osata olla niinkuin ei olisikaan, eli käyttäytyä niinkuin normaalisti. Sehän ei ole vaikeaa ollenkaan. Muistat vaan käydä suihkussa, tehdä arkiaskareesi ja olla perillä uutisista ja jutella niitä näitä. Mustakaan ei kukaan tajua päälle päin, että olen skitsofreenikko vaikka olisin täydessä psykoosissa! Osaan käyttäytyä ja hillitä itseni. Ei edes psykiatri! Huhuu, vielä mää tuolla kävelen vapaalla jalalla, kenties olet sinäkin tullut vastaan! :D Tosin mää olen jo lähes parantunut tällä hetkellä, kiitos Herralle!

Sitä paitsi se, mitä psykiatria luulee skitsofreniasta tietenkin pelaa sen salaajan pussiin, koska ne eivät pidä paikkaansa. Monesti on naurussa pidättelemistä, kun toinen on pihalla, kun lumiukko! Mutta sitähän me emme voi hänelle sanoa! Ei tarvitse kuin osata vaieta oikeissa paikoissa tai suunnata keskustelu jonnekin muualle. Tai osata puhua asioista niin, etteivät he pidä sitä minään. Psykiatrien ajattelumaailmaan pääsee käsiksi pelkästään ottamalla selvää mielenterveyssairauksista, niiden oireista, hoidosta ja lukemalla käypä hoito litaniat läpi. Minä en harrasta valehtelua, sillä olen kristitty, se olisi syntiä. Ja olen verbaalisesti aina ollut lahjakas, harmi, kun en tajunnut tätä, kun piti ammattia valita! Moni heidän luulemistaan skitsofrenian oireista oikeasti johtuu lääkityksestä eikä itse sairaudesta. Onneksi he eivät tiedä. Enkä taatusti ole ainoa, joka kykenee tähän.

Minä kyllä erotan tuolla siviilissä paljon mielenterveysongelmaisia lieviä tapauksia, jotka eivät vain ole hoidon piirissä, eivätkä siten edes tajua olevansa sairaita.Työssä käyviä ja ns. normaalin näköistä elämää eläviä mutta kyllä sairas toisen sairaan tunnistaa vaikka sitä salaisivatkin! Niin kauan kuin työsi teet ja siitä selviät moni ei hae apua ja hyvä niin! Oikeastaan hoidon piiriin joutuvat lähinnä ne, jotka eivät selviä työstään, ovat tehneet jonkun rikoksen, jotka lähipiiri vie hoitoon tai jotka itse haluavat apua tilanteeseensa. Tämä edellä mainittu ei siis korreloi suoraan sitä, että se olisi sama kuin ne, jotka eniten apua tarvitsisivat. Ja yhä enevässä määrin on niitä, joilla on joku diagnoosi, mitä sairautta heillä ei oikeasti edes ole.

Jos on vakavasti sairas ja haluaa välttää hoitoon joutumisen, kannattaa ryhtyä erakoksi. Lähipiiri (saman katon alla asuvat) ovat yleensä ne, jotka aiheuttavat nämä hoitoon joutumiset ja pakkohoidot. He ovat yleensä ne, jotka vahtaavat lääkkeiden syöntiäsikin. Yleensä onkin kyse vain heidän elämänsä helpottamisesta eikä niinkään potilaan. Miten vaikeaksi he ovat kokeneet tilanteen, eikä siitä miten potilas itse kokee tilanteen. Jos siis asut yksin, on oma elämäsi paremmin hallussasi. Olen sitä mieltä, että lähiomaiset tekevät siinä väärin, kun ovat viemässä hoitoon vastoin tahtoa ihmisen. Ja rauhaan pitäisi jättää varsinkin ne ihmiset, jotka kykenevät työhönsä sairaudesta riippumatta. Lääkkeet vievät toimintakyvyn ihan kaikilta pitkässä juoksussa varsinkin psykoosilääkkeet! Ei lisää eläkeläisiä tähän maahan lääkkeiden ja omaisten/ psykiatrien hoitovimman tähden!

Niin ja pysykää kaukana niistä kokemusasiantuntijoista, ne ovat psykiatrien viimeisin keksintö millä valvotaan ihmisten hoidossa oloa. Tämä "vertaistuki" on oikeasti vahtimassa sinua. Kokemusasiantuntija on psykiatrien oikea käsi ruohon juuri tasolla. Hän saa siitä rahaa ja arvostusta hoitohenkilökunnalta, mitä hän yleensä tarvitsee huonon itsetuntonsa tähden. Hän on sitten vähän parempi sairas, kun ne muut. Ihan ollaan siellä lääkäreitten pöydässä ja heitä kuunnellaan. Ja samalla hän itse pysyy ruodussa ja popsii lääkkeensä, koska se on sitä käypää hoitoa, siis täysin aivopesty ihminen! Tässä on kyse siitä, että on helpompi ottaa vastaan hoitoa toiselta samasta sairaudesta kärsivältä, kun he ymmärtävät paremmin tilanteesi. He vasta ovatkin susia lammasten vaatteissa. Tämä on vain valvontaa peitetyssä muodossa, koska ihmiset ovat nykyään enemmän avohoidon puolella. Samaa on se jatkuva käyminen sairaanhoitajan/mielenterveyshoitajan luona. Tarkkailua. Mutta mikä pakko siellä on puhua kaikkea elämänsä asioita? Ja kyllä sieltäkin lopulta pääsee eroon, kun kärsivällisesti pitkästyttää hoitohenkilökunnan puhumalla puuta heinää maailman tapahtumista.

• dfadsa

Jos sinulla on ollut psykiatrin mielestä pitkäkestoisia (kuukausia kestäviä) aistiharhoja ja/tai vainoharhoja, hajanaista puhetta, olet kiihtynyt tai et ole mitenkään kiihtynyt vaan päin vastoin olet tunneilmaisultasi latistunut ja köyhtynyt, tai näitä kaikkia yhtä aikaa, niin olet skitsofreenikko. Jos olet sosiaalisesti lahjaton ja/tai eristäytynyt, niin tämä lisää myös huomattavasti todennäköisyyttäsi saada diagnoosi. Sinä olet kertomuksesi mukaan todennäköisesti näitä kaikkia. Olet ollut masentunut ja toivoton (tunneilmaisusi on psykiatrin näkökulmasta latistunut, kärsit motivaatio-ongelmista), et syystä tai toisesta luota ihmisiin ympärilläsi ja olet käyttänyt huumeita (mikä on kärjistynyt osin paranoidisiin kokemuksiin siitä, että sinua vainotaan) ja siksi sinulla on tai on ollut ajoittain ehkä ongelmia sosiaalisen toimintakyvyn kanssa. Skitsofrenia on kokoelma erilaisista oireista, eikä se ole lääketieteellisesti validi sairaus. Siksi on vähän vaikea sanoa, onko sinulle "oikeasti" sairaus, jota ei voi mitenkään objektiivisesti todeta ja jonka etiologiaa ei tiedetä. Skitsofrenian ei nähdä välttämättä oireilevan kuin ajoittain, eli on ihan mahdollista, että vaikutat normaalilta suurimman osan ajasta ja koet itsesi normaaliksi. Jos olisit kertonut alussa huumeiden käytöstäsi, niin se olisi voinut vaikuttaa diagnoosiin, tosin yleensä ajatellaan tietääkseni, että huumeet voivat altistaa skitsofrenian puhkeamiselle, eli se ei olisi välttämättä sulkenut pois diagnoosia.

• psykoottinen-

Et ole skitsofreenikko sanan perinteisessä merkityksessä! Tässä taas hyvä esimerkki miten kapeanäköistä ajattelua psykiatrit harjoittavat koska eivät ensinkään ymmärrä tämän sairauden päälle. Sulla on huumeiden käytön aiheuttamat ns."jälkitripit" ja sun olisi pitänyt kyllä rehellisesti kertoa niistä. Kyllä ne lääkäritkin sen sentään tietävät, että ihmisellä voi olla ns.huumepsykoosi. Monet aineet voivat aiheuttaa näitä paljon jälkikäteen. Niin masennusta kuin psykoottisuutta. Siis kyse on huumeiden käytöstäsi. Jos käytit niitä paljon ja pitkään, tila voi jäädä pysyväksi. Jos lyhyen aikaa, ehkä ne jossain vaiheessa kokonaan loppuvat varsinkin jos aineiden määrä on ollut kohtuullinen. Sinulla sitä ei tainnut olla ja kärsit vieläkin näistä aineista. Miksi ihmeessä syöt lääkkeitä, kun et edes tarvitse niitä?

Luultavasti paranet ihan itsekseen ajan kanssa ja jos haluat nopeuttaa loputkin huumeet ulos itsestäsi, sinä voit paastota. Paastossa elimistö työntää ulos kaikkea paskaa. Älä tosin paastoa ilman lääkärin valvonta ja ottamatta selvää paastosta!

Tietysti siinä mielessä olet ansainnut diagnoosin, että on se sitten skitsofrenia tai aineiden aiheuttamat hallusinaatiot, niin onhan se periaatteessa saman tyyppinen asia ihmiselle, joka niitä kokee. Näin luulen. Mutta toisaalta, olet muutenkin niin mieto tapaus, että jos tuossa mitä kerroit oli kaikki, niin mitä ihmettä olet edes hoitoon lähtenyt? Hyvin sinä selviät noitten kanssa ilman mitään. Vielä tulet katumaan, että lähdit apua hakemaan, kun sinulle selviää mitä kaikkea tämä diagnoosi oikeasti tarkoittaa ihmiselle. Ja mitä tuhoa nämä lääkkeet aiheuttavat.

Ja toisaalta minua niin sapettaa se, että toiset ihmiset kärsivät tästä pirullisesta sairaudesta täysin ilman omaa syytään ja sitten toiset itse aiheuttavat niitä itselleen käyttämällä nautintoaineita, huumeita ja sitten yhteiskunta alkaa elättämään heitä, kun "trippi" jääkin päälle! Miten tämän Suomen käy, jos muutkin tekisivät näin? Kuka käy enään töissä?

Toivottavasti eläkkeesi on määräaikainen, jos se on pysyvä niin psykiatrit tämän maan kaatavat näillä B-lausunnoillaan. Eiväthän ne mitään ymmärrä siitäkään kenet sairaus tekee työkyvyttömäksi ja ketä ei. Sinä tulet ihan hyvin selviämään työelämästäsi! Paitsi jos lääkkeet ovat tuhonneet kohta aivosi, kun syöt niitä. Sekin on psykiatrien vika siinä tapauksessa. Tietysti olet itsekin vastuussa mitä suuhusi tunget, kun et ole pakkohoidossa. Ole onnellinen, että et ole oikeasti sairas ja sinulla on mahdollisuus normaaliin elämään ja lakkaa käyttämästä hyväksesi tätä systeemiä! Ota vastuu elämästäsi. Mene töihin, kun valmistut! Tämä oli sitten rakkautta ja ymmärrät sen kyllä myöhemmin, noudatat sitten neuvoani tai et. Linnutkin potkaisevat poikasensa omille siivilleen vaikka ne hatarilta tuntuisivatkin aluksi. Siitä ne siivet vahvistuu, kun niitä käyttää.

Sulla on ehkä mahdollisuus saada kumottua diagnoosisi, jos oikeasti kerrot huumeiden käyttösi! Muuten tämä diagnoosi onkin elinkautinen. Pallo jalassa loppuelämä ja sulla ei ole vielä mitään käsitystä siitä kuinka vaikeaksi se voi tehdä sinun normaali elämäsi, jos haluaisit sitä elää. Tee itsellesi palvelus ja kumoa diagnoosis, valita korkeimpaan tahoon. kiität mua vielä tästä neuvosta! Sulla on vielä mahdollisuus elää normaali elämä!

Tosin nyt näin jälkikäteen siitä voi muodostua arvovalta kysymys, sillä mikään muu ei ärsytä lääkäreitä niin paljon, kuin potilas, joka on fiksumpi kuin he itse ovat. He ovat muutenkin niin ylpeää porukkaa, että jos he tekevät virheen, sitä harva haluaa ikinä myöntää, tai siitä pyytää anteeksi. He eivät voi sietää potilaita, jotka tulevat neuvomaan heille miten heidän pitäisi tehdä työnsä vaikka he tekisivät sitä aivan väärin! Psykiatrit eivät myönnä virheitään ja heillä kun on ylilyöntiasema suhteessa potilaaseen, he voivat aina kostaa tämänkin sinulle lättäämällä, jollakin vielä pahemmalla diagnoosilla sinua otsaan. Kukaan ei välitä vaikka perusteita sille ei olisikaan. Ja tietäsit vaan miten paljon valheita käytetään. Sen jälkeen kun psykiatri on jotakin kirjoittanut potilaskertomukseesi, kaikki uskovat sitä, ihan sama mikä on totuus. He jopa kieltävät omien testiensä tulokset tai diagnoosit, jos vaakakupissa on maineen menetys ja virheen myöntäminen. Nimimerkillä kokemusta on! Ja kukaan ei oikeasti välitä mitään sinusta, potilaasta, kaikki ovat vaan töissä siellä ja toivovat, että työpäivästä pääsisi mahdollisimman helpolla, tänäänkin.

Mielenterveyspotilaalla ei ole oikeasti mitään potilasturvaa! Koko psykiatria on täysin mielivaltaista muutenkin.

T: skitsofreenikko

• skitsonakokoelämänlopun

Mulle nykyään syötetään skitsolääkkeitä eli neuroleptejä ja niiden lääkeiden takia ja ansiosta nukun melkein klo 12 asti.Nukkumaan menen noin klo 21.00 ,jolloin otan ketipinor 200mg sekä opamox 30 mg.Opamox auttaa rauhoittumaan,koska pelkään nukahtamista nukkumista ja tukehtumista ja paikallaan oloa.Kuitenkin ´Ketipinor tuo taustalla sen unen ja aivojen zombiutumisen,joka jatkuu klo 12 asti seuraavana päivänä.
      Täten en kykenisi töihin lääkityksenkään takia,mutta sain skitsofrenia diagnoosin,kun minulle haettiin työkyvyttömyyseläkettä.Tämän jälkeen minut poistettiin mielenterveyskeskusasiakkaana ja siirrettiin terveyskeskukseen.Omasta mielestänihän minulla ei ole skitsofreniaa ja aina psykossijaksoillani psykiatrisella osastolla diagnoosini oli psykoottinen masennustila.
      Tuntuu pahalta,että papereissa lukee,että syy miksi en kykene töihin on skitsofrenia vaikka pikemminkin neuroleptit sekä nivelreuma,johon solusalpaajalääkitys..

• skitsonakokoelämänlopun

Nuorena ollessani psykiatrisella päiväosastolla ja työkokeilussa,jonka lopetin ,kun polveni eivät kestäneet seisomista kuukauden ajan.Lääkäri kysyi vaatien,että kumpi se oli mielenterveys vai reuma miksi lopetit työkokeilun.Siihen vastasin,että reuman takia,en pystynyt jatkamaan,mutta mielenterveyden takia olisin myös joutunut lopettamaan ja lääkäri sitten kirjasi,että mielenterveys asia.Minulla on lapsuuden nivereuma,jonka takia en kestä edes sesitä ja pestä astioita ,kun nivelet ärtyvät ja paikallaan en voi olla eri asennoissa.Itse tiedän,että pelkästään reuma ja neuroleptit ja solusalpaajat estävät työnteon,mutta virallisesti syy onkin skitsofrenia!!Pahalta tuntuu.Mitään psykoosin oireita ei ole ollut moneen vuoteen.Neurolepteillä nukun.Niitä ilman en voi olla.Koen ne huumeina eli teksin "mitä vaan" saadakseni huumeeni,you name it!!

• psykoottinen-

Koska olet eläkkeellä, mitä sillä on väliä milloin nukut ja miten nukut? Kyllä se väsymys saa sinut jossakin vaiheessa. Lopeta neuroleptit hyvä ihminen ennenkuin ne vievät sut hautaan! Saat paljon pahempia sairauksia itse lääkkeestä jossain vaiheessa, kuin mitä on tuo sinun alkuperäinen unettomuutesi ikinä on ollutkaan.

Ei voi olla totta, että enemmin olet valmis kärsimään tunteettomuutta (rakkaus, sääli, empatia, synnintunto, häpeä, ilo, onni, pelko...), tulevaisuudessa uusia vakavia sairauksia ja ennenaikaisen kuoleman vain hoitaaksesi unettomuutta! Laita nyt asiat tärkeysjärjestykseen hyvä ihminen! Mitä elämää se muutenkaan on tollaisena zombina? Kyllä joudut myös sietämään niitä "vaikeita tunteita" mutta sentään sinulla on niitä tunteita ja saat tuntea täydessä voimassaan myös ne "hyvätkin"! Elämä ilman tunteita ei ole elämää, se on täysin epäinhimillistä!

Ja tiedän kyllä miten vaikeaa voi olla unettomuuden kanssa, olen siitä hyvin paljon itsekin kärsinyt elämän varrella mutta lääkkeitä en siihen enään ikinä syö! Herra on mua parantanut tästäkin hyvin paljon! Rukoile.

"pelkään nukahtamista nukkumista ja tukehtumista ja paikallaan oloa" Tämä kyllä voidaan tulkita skitsofreniaksi! Mutta opettele tulemaan toimeen niiden pelkojesi kanssa ilman lääkitystä! Muista se on vain tunne!

• axilur.puhdistus

Et ole. Sama kuin kysyisit että oletko joulupukki. ET voi olla koska sitä ei ole olemassa, ei skitsofreniaakaan ole olemassa. Oireet kyllä mutta muista syistä kuin "skitsofreniasta".

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Onko kaivattusi ulkonäkö

tarpeeksi miellyttävä? 🥕
      Ikävä
      94
      1669
    2. Toivotko koskaan mies...

Että nähtäis ja aloitettais alusta, puhtaalta pöydältä tutustuminen. Olit oikeassa ei me kunnolla tunnettu. Olin hölmö.
      Ikävä
      126
      1549
    3. Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin

Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras
      Maailman menoa
      76
      1355
    4. Svty paska työpaikka

Elekää kukaan hakeku sinne töihin.
      Suomussalmi
      30
      1272
    5. Kyllä näin 45 vuotiaana miehenä pitää sanoo, että 40-50v naiset näyttää vanhoilta

Niin väsynyttä, silmäryppyä, harmaata hiusta jne jne
      Ikävä
      123
      1098
    6. Lahkokasteen ja kristillisen kasteen erot

Raamatun mukaan Kristillisessä yhdessä kasteessa Jumala pesee ja puhdistaa ihmisen sydämen ja poistaa perisynnin kirouks
      Kaste
      422
      1001
    7. Olisin valmis salaisiin tapaamisiin

Juuri sinun kanssasi mies. Olet saanut minun pääni pyörälle ja ajatukseni pyörimään ympärilläsi. Hittoon velvollisuudet
      Intohimo
      46
      998
    8. Onko viisikko aktivoitunut

Taas ruumis !! Viisikko ryskää kukaan ei pärjää
      Seinäjoki
      22
      967
    9. Olisit voinut olla...

....ihan tavallinen ihminen, terve mieleltään ja kropaltaan, hyvä seuraihminen ja luotettava kumppani. Mutta ei, olit n
      Ikävä
      66
      848
    10. Olet ihana mies

Mun söpöliini 🙊😘
      Ikävä
      46
      773
    Aihe