Onhan Taivalkoskella paljon hyvääkin...

H_Yvänhavaitsija

Eihän_se_kak-
1.12.2015 1:17
UUSI
sista liene tuo elo Taivalkoskella nykyään, kun väki on vähentynyt, vaikka maailman ainoilla oikeilla uskovaisilla siellä onkin paljon lapsia.

Itsekin olen Taivalkoskelta kotoisin ja minusta se on hyvä, että ihmispolo on edes jostakin kotoihin, koska eihän se olisi ihminen eikä mikään, joka ei olisi mistään kotoisin. Monesti muistoissani välähtää nostalgia. Palaan usein menneisin aikoihin ja muistan, kuinka rehtori Tor-Erik Nyberg opetti meille saksan kieltä ja historiaa sekä löi nyrkkiä pöytään. Hautakivessä lukee "Opetusneuvoa". Sehän oli taivalkoskelaisten asutustilallisten suurta viisautta, että piakkoin sotien jälkeen sinne päätettiin hankkia saksankielenopettaja Turusta, tämä Nyberg siis, koska siihen aikaanhan ei Taivalkoskella edes tiedetty Englannista mitään puhumattakaan, että sitä olisi siedetty; vain Saksa oli tärkeä.

Tämän Nybergin ansioksi ainakin osittain on luettava, että Taivalkoskelta ovat lähtöisin monet Suuret persoonat kuten esimerkiksi Oulun yliopiston historian professori Jouko Vahtola sekä lääkäri, sittemmin ylilääkäri ja myöhemmin lääkintöneuvos ja nykyisin kansanedustaja Niilo Keränen. Nyberg ei ollut vaikuttamassa siihen, että Kalle Päätalosta tuli maankuulu kirjailija, mutta itsensä Päätalon ansioksi on luettava, että kylän keskustori on pilattu ruostuvilla rautalevyillä.

Minua ei häiritse ollenkaan, että nuoriso räkii S-marketin edustalla, vaikken itse koskaan olekaan räkinyt mihinkään kun lääkäri jo ammoin neuvoi, että vatsan kannalta on parempi niellä räkä vatsaan.

Meitähän on monia, jotka olemme lähtöisin Taivalkoskelta emmekä kuitenkaan ole tulleen niin kuuluisiksi kuin professori Jouko Vahtola ja kansanedustaja Niilo Keränen, mutta kuitenkin joka vuosi palaamme Taivalkoskelle vanhempiemme haudalle sekä muistelemaan onnellista nuoruuttamme.

1

146

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tämä_mainit-

      tu Niilo Keränenhän olisi ollut itseoikeutettu sosiaali- ja terveysministeri, jollei hän nyt olisi sattunut olemaan samasta vaalipiiristä kuin puolueensa puheenjojhtaja Juha Sipilä. Eihän moinen olisi vedellyt; eihän se ole hallitus eikä mikään, jonka kaikki ministerit olisivat samasta vaalipiiristä.

      Sitäpaitsi on tietenkin mukavampaa katsella, että sosiaali- ja terveysministerinä on joku kaunis nuori tyttö niin kuin Li Andersson - vaikka en tiedäkään, onko Li Andersson sosiaali- ja terveysministerinä - kuin joku vanheneva ruma mies.

      Itsekin olen ruma mies ja mielestäni rumuudestani on ollut vain suurta hyötyä: olen voinut koko ajan keskittyä tärkeisiin tehtäviini sen sijaan että minun koko ajan olisi pitänyt häätää kiimaisia narttuja kauemmaksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      78
      1805
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1689
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1514
    4. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1194
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1193
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1182
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1136
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1131
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1119
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1114
    Aihe