Olen kaljuuntuva nainen: kokemuksia hoidoista?

Kaljukerttu

Tajusin vuosi sitten, että minulla on päälaelta ohentunut tukka. Tai oikeastaan huomasin sen jo vuosia sitten, mutta luulin sen johtuvan stressistä. Kampaajani sanoi minulle vuosi sitten, että sinulla on ohentunut tukka todella paljon päälaelta. Silloin havahduin tilanteeseen todenteolla. Tänään ohentuminen on jo siinä pisteessä, että päälaellani on 2x2 cm lähes kokonaan kalju kohta.

Olen 40 vuotias nainen. Olen nyt vuoden päivät käyttänyt minoksidiili valmistetta aamuin illoin (en ole montaakaan kertaa unohtanut läträtä litkulla, mutta on kyllä joitakin kertoja jäänyt väliin). Lisäksi olen puoli vuotta syönyt Spironolactone 100 mg kerran päivässä.

Mitään tuloksia parempaan ei ole tapahtunut, päinvastoin tilanne on pahentunut. Onko kellään kokemusta, että kannattaako enää tätä hoitoa jatkaa? Onkohan niin, etteivät ne minulle auta? Olisiko tuloksia pitänyt jo näkyä? Vai pitäisikö vielä jatkaa ja odottaa, että myöhemmin tulisi tuloksia? Eihän tässä ole mitään järkeä "hoitaa" tätä vaivaa, kun kerran tilanne näyttää pahenevan vaan :(

Ei muuta kuin peruukkiostoksille.... Aika ankealta tuntuu... :(

13

296

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kaljukerttu

      Eikö kellään olisi kommenttia

      • Eikommenttia

        keljukarttu


    • rilla-milla

      Onko sinulta tarkistettu lääkärin määräyksestä verikokeella kilpirauhasarvot , kilpirauhasen vajaatoiminnassa hiukset saattavat lähteä ja ohentua huomattavasti .

    • Xyb

      Päänahan hieronta ehkä vielä voisi auttaa. Jos päänahka kiinnittyy tiukasti kalloon niin että ei heilu hierottaessa. Silloin verenkierto hiuspohjassa heikkenee ja hiukset ei saa ravinteita.

    • Kaljukerttu

      Kiitos kommenteista. Kilppariarvoja ei ole tarkistettu. Olen hoikka. Olen ollut siinä käsityksessä, että vajaatoimintaan kuuluu aina lihominen. Onko asia siten vai ei?

      Päänahan hierontaa aion myös kokeilla. Kiitos vielä vastanneille:)

    • Nainen42v

      Hei, minulla alkoi hiusten ohentuminen n. 15 vuotta sitten pikkuhiljaa hiipien. Jossain vaiheessa sain diagnoosin "perinnöllinen hiustenlähtö". Kokeilin vuosien varrella minoksidia pariinkin otteeseen, mutta ei se vaikuttanut toivomallani tavalla. Minulla on pitkät hiukset, joten sen käyttökin oli sotkuista ja se haju :( Olen kokeillut myös revivogenia, ei apua siitäkään. Ja useita muita "hoitomuotoja" (tableteista tökötteihin) enkä oikein voi suositella mitään omien kokemusteni pohjalta paitsi viimeisimpää tuttavuuttani.

      Syksyllä ostin tuttavan suosituksen pohjalta plantur 39 tuotteita ja hiustenlähtö on ainakin tällä hetkellä kurissa (shampoo ja hoitoaine käytössä, joskus laitan hoitonestettä). Nyt päälaella näkyy muutaman millin hiuskasvua (tiheämpää uuskasvua kun mitä minulla on ollut vuosikausiin). En tiedä onko vain sattumaa, mutta tähänastisen kokemukseni perusteella aion ehdottomasti jatkaa plantur 39 käyttöä. Muutenkin hiukset tuntuvat pehmeille.

      Jos on vain päälaelta ohentunut tukka, niin se viittaa perinnölliseen enempi kuin kilpirauhasiin. Jälkimmäisessä samoin kuin muissakin puutostiloissa hiustenlähtö on tasaisempaa eli sitä lähtee kauttaaltaan, ei vain päälaelta. Niin ja Alopeciassa saattaa olla paikallisia kaljuuntuvia kohtia. Onko tätä vaihtoehtoa tutkittu?

      Joka tapauksessa tsemppiä sinulle ja muillekin naisille, jotka tämän ongelman kanssa painivat. Vaikka takana on 15 vuoden "taistelu" kaljuuntumista vastaan, niin sinut en vieläkään asian kanssa ole.

    • hhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh

      Kilpirauhasen kokeet, ei oireisiin aina kuulu lihominen. Myös raudanpuute on iso syy tuollaiseen hiustenlähtöön... HB ei kerro totuutta vaan rautavarastot ferritiini (pitäisi olla vähintään 80, mieluiten yli 100) ja fs-fe jonka pitäisi olla yli 20...
      Tai aloita Obsidan 100mg/pvä kokeeksi syö 3kk niin pitäisi jo auttaa tuloksia myös tuntua jos raudanpuutteesta kyse.

    • ViiviPulu

      40vuotias itkee ja parkuu kaljuuntumisesta olet saanut nauttia hiuksistasi 40VUOTTA!! on miehiä jotka menettävät hiuksensa jo 16-18 iässä arvaa miltä heistä tuntuu

    • Nainen_49v

      Viime vuoden aikana huomioin, että tukkani oli ohentunut päälaen alueelta todella paljon. Päälaki oli osin todella paljas ja päänahka punainen. Käännyin Hiusakatemian puoleen siitäkin huolimatta, että kaikki keskustelupalstojen kommentit olivat negatiivisia. Ensimmäisellä käynnillä minulle tehtiin tutkimus ja sen perusteella hoitosuunnitelma. Ensimmäisen kuukauden aikana hoidoissa käytiin usein ja hoidolle tuli hintaa noin 800 e. Tämän jälkeen hoito jatkui kotona ja kävin hoitolassa enää kerran kuukaudessa. Aloitin hoidot viisi kuukautta sitten ja tällä hetkellä tilanne on se, että päänahka on parantunut ja minulle on kasvanut erittäin paljon uusia hiuksia. Hiukseni ovat myös hyväkuntoisemmat kuin ennen hoidon aloitusta. Ystävälläni on Hiusakatemian hoidosta vastaavanlainen kokemus.

    • Kaljukerttu

      Ap täällä. Kiitos todella paljon asiallisesti kommentoineille!

      Erään lääkärin kehotuksesta lopetin minoksidiilin käytön, koska minulla päänahka hilseili niin paljon. Lisäksi huomasin, että karvoitus koko kropassa lisääntyi selvästi. Naamasta nypin pinseteillä liikakarvoitusta. No, lopetin sitten tosiaan minoksidiilin ja kahden kuukauden kuluttua siitä, alkoi hiuksia tippua tupottain. Aloitin viikko sitten uudestaan litkun käytön. Menetettyjä hiuksia ei takaisin saa, mutta kun nyt edes nämä harvat pysyisivät matkassa.

      Planturista en ollut kuullukaan. Kokeilen sitä seuraavaksi.

      Jos Nainen_49v on vielä kuulolla, niin kuulisin mielelläni lisää Hiusakatemian hoidoista. Kuinka paljon hoito on tullut sinulle maksamaan kokonaisuudessaan? Voi kun harmi, etten ole kommenttiasi huomannut aikaisemmin.

      Kävin hiustensiirtokonsultaatiossa myös. Se on kallista touhua ja on leikkaustoimenpide. Koetan vielä välttää sitä keinoa, mutta olen alkanut jo säästämään rahaa sitä varten. Onko täällä joku nainen, joka olisi käynyt hiustensiirrossa? Kuulisin mielellään kokemksia ko. toimenpiteestä.

      • FueMies

        On lukuisia miehiä jotka ovat käyneet, kuten minäkin. Mä pystyisin analysoimaan asian kattavasti naisen osalta, mutta ärsyttää jotenkin tuo asenne että nainen pitäisi olla sepittämässä hiustensiirrosta ja muutenkin netti on pullollaan vastauksia aiheesta, taidat olla jokseenkin patalaiska ?


    • rett

      Kaljuuntuminen on kieltämättä traumaattista naiselle, koska se mielletään niin perin miehiseksi piirteeksi ainakin jos on vielä alle vaihdevuosi-ikäinen, joten perimmäinen syy pitää selvittää ensin siitäkin huolimatta että suomalisella geeniperimällä on varmasti siinä osansa.

      Itse aloin kaljuuntumaan siinä viisikymppisenä, mutta tilanne koheni siedettäväksi kun aloin hormonikorvaushoidon ja likö sitten ollut merkitystä myös että satuin siirtymään samaan aikaan myös gluteenittomaan-maidottomaan ruokavalioon, vaikka se mitenkään ollut tähän kaljuuntumiseen liittyvä. Nyt hiukset on sitä luokkaa kuin kuusikymppiseltä voi edellyttää eikä kalju paista enää peilin edessä häiritsevästi hiusten läpi. Tämä on kieltämättä ollut yksi eniten elämääni ilahduttanut seikka kaiken muun raihnaistumisen keskellä. Yleensä sitä sopeutuu muuttuneeseen ulkomuotoon melko nopeasti eikä vuoden parin kuluttua ole välttämättä enää moksiskaan pikkupuutteista, mutta kaljuuntumista on todella vaikea oppia sietämään, sen verran ehdin sitä vaihetta kokea.

    • Kaljukerttu

      rett: Kiitos paljon vastauksestasi.

      FueMies: Kiitos kommentistasi, vaikkakin erikoisesta sellaisesta. Analysoihan nyt naisen kannalta hiustensiirtoasiat ja kerro omat kokemuksesi hiustensiirrosta naisen näkökulmasta. Saadaan sitten kattava analyysi, jota voivat "ei-patalaiskat" ihmiset hyödyntää omiin tilanteisiinsa. Olen todella otettu ja liikuttunut, että sinulla on niin palava halua auttaa minua analysoimalla tilannettani, jotta vedit aivan herneen nenään :) Olet ihana! Rakastan nimenomaan hienoa asennettasi.

      En odota kenenkään naisen, joka ei ole ammattilainen, eikä nähnyt minun tilannettani, osaavan analysoida hiustensiirtoa minun kohdallani. Haluan vain kuulla naisen kokemuksia hiustensiirrosta syistä, joita en erittele, en ainakaan sinulle tunneköyhä kiukuttelija.

      Olen iloinen, että sinulla on ollut varaa mennä hiustensiirtoon ja saada kaiketi tukka päähäsi. Kulissi päässäsi on siis kunnossa, mutta sen alla taitaa olla ikiroutainen ilkeys. Olisin kuvitellut hiuskulissin tuovan sinulle sen verran onnea, että voisit olla kiukuttelematta muille. Ehkä saat jotain kieroutunutta mielihyvää ikävistä kommenteistasi. Jos se oloasi helpottaa, niin pura toki oloasi tänne, saat ehkä terapoitua routaa päästäsi :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. 122
      2986
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      84
      2731
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2188
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      20
      1763
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1668
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1499
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      17
      1469
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      28
      1417
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1387
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1312
    Aihe