Lupaan maksaa 10000 euroa, sille joka pystyy osoittamaan sen, että nastat ei vaurioita teitä eikä aiheuta saasteita bitumipölyä ym. Jos kukaan ei voi osoittaa silloin voidaan nastat kieltää.
Palkkio luvassa
49
143
Vastaukset
Kannatan! 1.1.2016 poistetaan talvirengaspakko ja kielletään nastat....
Helppoa- TyperyydelläsiEiOleRajaa
Olisi mukava nähdä kun sinä ajat kesärenkailla lumella ja jäällä. No päästäisiin ainakin lukemasta tämän palstan typerimpiä aivopieruja.
- 09877
Suuri osa suomalaisista kuitenkin ajaa kesärenkailla myös talvella; linja- ja kuorma- autot. Luulisipa, että siten muutkin pärjäisivät edes kitkarenkailla teitä rikkomatta.
TyperyydelläsiEiOleRajaa kirjoitti:
Olisi mukava nähdä kun sinä ajat kesärenkailla lumella ja jäällä. No päästäisiin ainakin lukemasta tämän palstan typerimpiä aivopieruja.
Oho, pelle keksinyt uutta slangia
Mutta miksi minun ei pitäisi käyttää nastoja jos autoni kokonaispaino olisi 10kg isompi- Tiedoksesi
09877 kirjoitti:
Suuri osa suomalaisista kuitenkin ajaa kesärenkailla myös talvella; linja- ja kuorma- autot. Luulisipa, että siten muutkin pärjäisivät edes kitkarenkailla teitä rikkomatta.
Tiedoksesi että raskaankaluston ajoneuvoihin vaihdetaan talveksi nk.talvipintaiset renkaat eli karkeakuvioiset renkaat. Millän kesärenkailla ei siis kukaan järkevä liikennöitsijä autojaan talvella ajata.
Tiedoksesi kirjoitti:
Tiedoksesi että raskaankaluston ajoneuvoihin vaihdetaan talveksi nk.talvipintaiset renkaat eli karkeakuvioiset renkaat. Millän kesärenkailla ei siis kukaan järkevä liikennöitsijä autojaan talvella ajata.
Ja kuka pakottaa vaihtamaan vaikkapa 3510 kiloiseen ducatoon "talvinpintakumit"
Aivan!!!!
Ja kun mennään "oikeisiin" kuorma-autoihin eli yli 7 tonnisiin, niin eipä niissä juurikaan talvirenkaita näy- toimiimyösviinaan
Samalla logiikalla voidaan poistaa promillerajat. Sen jälkeen ei ole enää rattijuoppoja ja kaikki on hyvin.
toimiimyösviinaan kirjoitti:
Samalla logiikalla voidaan poistaa promillerajat. Sen jälkeen ei ole enää rattijuoppoja ja kaikki on hyvin.
Ei pure sarkaski...
Nykyisellään ainot moottoriajoneuvot joita voi ajaa kännissä laillisesti on sähköpolkupyörä joka kulkee vain poljettaessa
- JaMyösAutoilija
Minä puolestani voin maksaa saman verran, jos joku pystyy todistamaan, ettei suolaus vaurioita teitä, teräs- ja betonisiltoja, autoja, pohjavesiä, luontoa, lisää bitumikivipölyä.
Jos kukaan ei voi, niin silloin voidaan suolaus kieltää.Suolaus varmasti vahingoittaa noita kohteita. Ja kyllä, suolaus voidaan minun puolestani kieltää samalla kun nastarenkaatkin. Ongelma on raskas liikenne. Pitää sitten vaatia niihin talvirenkaat talvikaudelle, muuten seisovat koko ajan tien tukkeina kun on ykköskehällä taas tien pinta jäässä...
- vajakit_pakkohoitoon
Ei kai kukaan ole väittänytkään, ettei suolaus aiheuta ongelmia. Sen sijaan jotkut vajakit väittävät, ettei nastoista ole mitään haittaa.
TheRat kirjoitti:
Suolaus varmasti vahingoittaa noita kohteita. Ja kyllä, suolaus voidaan minun puolestani kieltää samalla kun nastarenkaatkin. Ongelma on raskas liikenne. Pitää sitten vaatia niihin talvirenkaat talvikaudelle, muuten seisovat koko ajan tien tukkeina kun on ykköskehällä taas tien pinta jäässä...
Nyt tämä meni suolaus keskusteluksitten
- JaMyösAutoilija
vajakit_pakkohoitoon kirjoitti:
Ei kai kukaan ole väittänytkään, ettei suolaus aiheuta ongelmia. Sen sijaan jotkut vajakit väittävät, ettei nastoista ole mitään haittaa.
Ei kai kukaan ole väittänytkään, etteikö nastarenkaat aiheuta ongelmia. Sen sijaan jotkut vajakit väittävät ettei suolauksesta ole mitään haittaa.
Em on ihan yhtä oikea väittämä. - jaMyösAutoilija
TheRat kirjoitti:
Suolaus varmasti vahingoittaa noita kohteita. Ja kyllä, suolaus voidaan minun puolestani kieltää samalla kun nastarenkaatkin. Ongelma on raskas liikenne. Pitää sitten vaatia niihin talvirenkaat talvikaudelle, muuten seisovat koko ajan tien tukkeina kun on ykköskehällä taas tien pinta jäässä...
Kyllä suolaus on yhtä lailla kitkojen tarpeisiin kuin raskaan liikenteeseenkin. Nyt, kun suurin osa ajaa nastarenkailla suolauksen tarve on huimasti pienempi kuin tilanteessa ilman nastarenkaita. Nykytilannetta ei voi verratakaan, kun yli 80%:ssa on nastarenkaat. Käytännössä kaupungeissa varsinkin ongelmana olisi nimenomaan henkilöautot kitkarenkaineen, jo ihan suuren lukumääränsä perusteella. Tuolloinhan kaikissa henkilöautoissa olisi kitkat riippumatta kuljettajan talviajotaidoista.
Jokainen on varmasti nähnyt millainen tienpinta voi olla lumisateenkin jälkeen, kun suolausta ei ole ehditty tehdä eikä nastat ole vielä ehtineet kuluttaa liukkautta pois. Joukkoliikennekaistatkin lumisateen jäljiltä ovat kunnolla tampattuja ja kiillotettuja ennen suolausta. Tuollaisia ne muutkin kaistat olisivat jatkuvasti ilman nastoja ja suolausta. Ja jäiset tienpinnat oikein kiillottuisivat kunnolla ilman nastoja tai suolausta. Näin ollen kitkailka ajavat saavatsuuren hyödyn nastoista. - ABCDEvuodesta1982
jaMyösAutoilija kirjoitti:
Kyllä suolaus on yhtä lailla kitkojen tarpeisiin kuin raskaan liikenteeseenkin. Nyt, kun suurin osa ajaa nastarenkailla suolauksen tarve on huimasti pienempi kuin tilanteessa ilman nastarenkaita. Nykytilannetta ei voi verratakaan, kun yli 80%:ssa on nastarenkaat. Käytännössä kaupungeissa varsinkin ongelmana olisi nimenomaan henkilöautot kitkarenkaineen, jo ihan suuren lukumääränsä perusteella. Tuolloinhan kaikissa henkilöautoissa olisi kitkat riippumatta kuljettajan talviajotaidoista.
Jokainen on varmasti nähnyt millainen tienpinta voi olla lumisateenkin jälkeen, kun suolausta ei ole ehditty tehdä eikä nastat ole vielä ehtineet kuluttaa liukkautta pois. Joukkoliikennekaistatkin lumisateen jäljiltä ovat kunnolla tampattuja ja kiillotettuja ennen suolausta. Tuollaisia ne muutkin kaistat olisivat jatkuvasti ilman nastoja ja suolausta. Ja jäiset tienpinnat oikein kiillottuisivat kunnolla ilman nastoja tai suolausta. Näin ollen kitkailka ajavat saavatsuuren hyödyn nastoista.Yhä uudelleen kerron sinulle ettei raskaskalusto suolaa tarvitse kuin äärimmäiisen harvoin jyrkimpiin ylämäkiin. Yli 30 vuotta olen raskaita ajanut joten ehkä jonkin verran kokemusta siitä hommasta kuin sinulla. Älä siis levitä väärä tietoa täälläkään.
ABCDEvuodesta1982 kirjoitti:
Yhä uudelleen kerron sinulle ettei raskaskalusto suolaa tarvitse kuin äärimmäiisen harvoin jyrkimpiin ylämäkiin. Yli 30 vuotta olen raskaita ajanut joten ehkä jonkin verran kokemusta siitä hommasta kuin sinulla. Älä siis levitä väärä tietoa täälläkään.
Niin.. Suolauusta voisi kohdentaa mäkiosuuksille ja risteysalueille. Muutoin sitä ei tarvitsisi kylvää.
- 23dews232
Taidat olla aika idiootti..
- katteeton.lupaus
Varmaan onkin, onhan se palstapelle, ja täysin katteettomia lupailee. Voisinkin jo vaatia tuon 10000 mutta kun ei sillä idioottipellellä sitä kuitenkaan ole.
Kyllä on. Myyn vaikka autoni, mutta sinä et voi osoittaa sitä ettei nastapellet söisi teitä
- JaMyösAutoilija
autoilija kirjoitti:
Kyllä on. Myyn vaikka autoni, mutta sinä et voi osoittaa sitä ettei nastapellet söisi teitä
Etkä sinä kykene osoittamaan suolauksen suurempia em kertottuja vahinkoja palturiksi
- sulleneuvo
JaMyösAutoilija kirjoitti:
Etkä sinä kykene osoittamaan suolauksen suurempia em kertottuja vahinkoja palturiksi
Suolauksen voit työntää perseeseesi.
- pelle.se.on
autoilija kirjoitti:
Kyllä on. Myyn vaikka autoni, mutta sinä et voi osoittaa sitä ettei nastapellet söisi teitä
Palstapelle "autoilija" arto valehtelet!
Plasto Volvostasi ei kukaan maksa kymppitonnia.
- millinääri
Rahattomien höpöpuheita taitavat olla, eivät maksukykyiset tällaisia mene lupaileen.
- Hankisuodattimet
Lapsoset hei, asioita verrataan hyötyjen ja haittojen vertailulla...
Jos kymmennen delaa pölyyn, on se pienempi riski kuin jos sata kuolee liikenteessä.- vajakit_pakkohoitoon
Eiköhän se ole toisinpäin. Eli sata kuolee pölyyn ja kymmenen liikenteessä. Varsinkin tällä vajakkien määrällä, kun nastoilla rouhitaan puoli vuotta stadissakin. Jos 80% autolla ajavista on niin surkeita kuskeja, etteivät kitkoilla pärjää, niin käyttäkööt julkista liikennettä. Pääkaupunkiseudulla se ainakin onnistuu.
vajakit_pakkohoitoon kirjoitti:
Eiköhän se ole toisinpäin. Eli sata kuolee pölyyn ja kymmenen liikenteessä. Varsinkin tällä vajakkien määrällä, kun nastoilla rouhitaan puoli vuotta stadissakin. Jos 80% autolla ajavista on niin surkeita kuskeja, etteivät kitkoilla pärjää, niin käyttäkööt julkista liikennettä. Pääkaupunkiseudulla se ainakin onnistuu.
Joka ei voi ajaa Kitkoilla sen pitäisi siirtyä bussien ja junien ja taksien matkustajiksi
- JaMyösAutoilija
vajakit_pakkohoitoon kirjoitti:
Eiköhän se ole toisinpäin. Eli sata kuolee pölyyn ja kymmenen liikenteessä. Varsinkin tällä vajakkien määrällä, kun nastoilla rouhitaan puoli vuotta stadissakin. Jos 80% autolla ajavista on niin surkeita kuskeja, etteivät kitkoilla pärjää, niin käyttäkööt julkista liikennettä. Pääkaupunkiseudulla se ainakin onnistuu.
Eipähän varmaankaan ole. Kyllä pelkän nastarenkaiden tuottama pöly varmasti tappaa vähemmän kuin nasta- ja suolauskiellon myötä lisääntyneet liikenneonnettomuudet nykyisten lisäksi.
Nuo sinun surkeiksi väittämät 80% kuljettajat eivät muuttuisi yhtään paremmiksi, jos ne siirtyisivät huonompien talvirenkaiden eli kitkojen käyttäjiksi. Paranisiko silloin liikenneturvallisuus?
Tosiasiassa nastoilla ajaa suurin osa niiden selvästi parempien talviominaisuuksien vuoksi. Ei sen takia, etteikö kitkoillakin voisi ajaa. toiset siis arvostavat vain parempia turvavälineitä. Ja renkaat ovat turvavälineistäkin tärkeimmät, joten niistä tinkimistä ei katsota järkeväksi.
Nimimerkki 'autoilijan' kommentti tässä ei olekaan kommentin arvoinen. - pelle.se.on
autoilija kirjoitti:
Joka ei voi ajaa Kitkoilla sen pitäisi siirtyä bussien ja junien ja taksien matkustajiksi
Myös palstapelle "autoilija" arton pitäisi siirtyä mielenterveyspalveluiden käyttäjäksi.
- KatteetonEuroKasa
Anonyymit lupaukset ovat todella vedenpitäviä. Miksei saman tien miljoona egeä? Isompi summa mutta lupauksella on yhtä vähän katetta.
- MikäOnEge
Mikä tai mitä ovat eget???
- mnkjokjo
Nastat rikkoo tuhansia tuulilaseja vuosittain, karmeeta touhua.
- MullaOnTuulilasivakuutus
Samoin kitkarenkaitten löysistä lamelleista irtoavat kivetkni, tasoissa ollaan, menee siksi kaksia tuhansia tuulilaseja rikki.
- vajakit_pakkohoitoon
MullaOnTuulilasivakuutus kirjoitti:
Samoin kitkarenkaitten löysistä lamelleista irtoavat kivetkni, tasoissa ollaan, menee siksi kaksia tuhansia tuulilaseja rikki.
Ja kas kummaa, joka kevät kun vaihdan äitini autosta nastarenkaat pois, niissä on kiviä enemmän ja vähemmän. Eli nastarenkaista tulee tuplavahingot, nastat ja kivet.
- Höhhistöhöö
vajakit_pakkohoitoon kirjoitti:
Ja kas kummaa, joka kevät kun vaihdan äitini autosta nastarenkaat pois, niissä on kiviä enemmän ja vähemmän. Eli nastarenkaista tulee tuplavahingot, nastat ja kivet.
Miksi äidilläsi on nastarenkaat? Etkö ole onnistunut edes äitiäsi vaihtamaan kitkarenkaisiin, vaikka niistä niin kovin täällä vaahtoat...
- siitä.syystä
Höhhistöhöö kirjoitti:
Miksi äidilläsi on nastarenkaat? Etkö ole onnistunut edes äitiäsi vaihtamaan kitkarenkaisiin, vaikka niistä niin kovin täällä vaahtoat...
Äiti on poikaansa huomattavasti järkevämpi ja näin ollen ylivoimaisesti parempi kuski.
- NastanOnNastat
Niillä mennään mitkä laki sallii, kivasti nastat antaa turvallisuutta, kun suolavesisaaste jähmettyy tienpintaan yli 5 asteen pakkaksella, siinä kitkamies sitten lipsulee kuin puolukka ....... kuivurissa.
- höhhistä
Linja-autot kuitenkin ajavat kesärenkailla!
- Höhhistöhöö
höhhistä kirjoitti:
Linja-autot kuitenkin ajavat kesärenkailla!
Mistäpä sitä tähän hätään nyt linja-auton hankkisi. D-korttiakaan kun ei ole.
- YrittäkääJoYmmärtää
höhhistä kirjoitti:
Linja-autot kuitenkin ajavat kesärenkailla!
Eivät aja vaan karkeakuvioisilla M S-merkinnällä varustetuilla renkailla.
- sporaporaa
Juuuuu... ajetaan ilman renkaita jeeeee!!!!
- näisevaamenee
suolaus kielletää muualta, paitsi isoista mäistä, ja siltarampeilta!
nastat kielletää epäekologisina, ja yhteiskunnalle massiiviset kustannukset aiheuttavana!
ellei kuski kitkoilla pärjää, si auto seisontaa talveks, ja julkisilla..- Näinpäsevaanon
Vai nastat epäekologisia... Ehkä, mutta suorastaan luonnonsuojeluteko on ajaa nastoilla kuin suolausta edellyttävillä kitkoilla. Kukaan ei ole edes uskaltanut arvioida millaiset kustannukset suolaus aiheuttaa luonnolle, kun pilaantuva luonto ja pohjavedet eivät vaikuta kenenkään vuosibudjettiin.
Suolauksen kielto ei onnistu varsinkaan, jos nastat kielletään. Silloinhan vasta suolaa aletaankin kylvämään ja paljon nykyisen muistaakseni 100.000 tonnin/vuosi lisäksi korvaamaan nastojen liukkaudenpoistoa.
Jos ilmaston lämpiäminen jatkuu tätä menoa ja talvista päästään eroon eli keskieurooppalaiselle tai eteläeurooppalaiselle tasolle, niin sitten tilanne muuttuu.
- Stadilainenhemmo
Rekat ja kuorma autot painaa niin paljon ,ettei ne tarvitse välttämättä nastoja!kyllä täällä pääkaupunki seudulla päjää kitkoilla,mutta en lähti pohjoiseen muula kuin nastoilla.!
- Tutkikaa_ensin
Maantie-suolan aiheuttamasta pölystä ei näköjään tehdä mitään selvityksiä terveydelle haitallisena. Suurin tiepölyn aiheuttaja on suola, jota kylvetään surutta kitkarenkailla ajajien turvaksi. samalla tuhotaan tietoisesti autojen korit, ja muut mekaaniset laitteet. Miksei suolaa muuten kylvetä jalkakäytäville, eikä pyöräteille? Pyöräilijäthän aina valittaa kun karkea sora rikkoo renkaat.
- suorituskiitos
Nastat eivät vahingoita mitään tai tuota bitumipölyä.
Se on niiden käyttäminen tieliikenteessä, joka tämän tekee.
Suorituksen voit maksaa tililleni.- BitumiEiPölyäMuodosta
Bitumi ei pölyä koskaan eikä missään koska on kumimainen, pehmeä aine. Tiestä irtoa ja muodostuva pöly on seurausta asfaltissa olevasta kiviaineksen hienoksi jauhautumisesta.
- autonkuljettaja
Ne on laskettavissa varmaan sadoissa tuhansissa euroissa vahingot asvalttiteille, mitkä on aiheutunut parin kolmen kuukauden aikana, kun ihmiset ovat ajaneet sulilla teillä nastoilla täällä Etelä-Suomessa. Täällä Lahden seuduillakin on aivan silminnähden tiet urautuneet. Yhtenäkään päivänä ei ole tarvinnut nastarenkaita ja kitkoilla pärjää loistavasti ja ajomukavuus on paljon parempi. Hemmetinmoinen rapina vain kuuluu molemmin puolin kun ajelen päivittäin kaupungilla. Saa nähä kuinka kuralle talouden pitää mennä, ennen kuin tässä nastapäisyydessä herätään todellisuuteen.
- HienoHomma
ei vttu että toi "autoilija" nimimerkki on vajakki :) Heh saa kunnon naurut kun lukee sen viestejä.
- Kjell.T.Pippelström
Ja sitten illalla saat jotain muuta kivaa...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä1013522Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda3091896Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2471717- 971582
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel4141535Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik21430Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että4311428Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa
Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat431190MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar291034Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun3581030