Töihin ei pääse enään !

kelarahalla

Olen 40v työtön mies, en pääse töihin, koska ei ole
varaa hankkia työturvallisuuskorttia, jota vaaditaan joka paikassa !
Jos työkkäristä pääsis päivän kurssille ilmaiseksi, niin pääsisin hantti homma töihin !
No taidan olla loppuelämäni kotona ja kela rahalla .

38

316

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 193

Oletko puhunut asiasta työkkärissä? Eikö tuollaisia koulutuksia järjestetä työkkärikoulutuksina? Aika outoa, kun kuitenkin joihinkin typeriin työnhakukursseihin riittää rahaa. Entäs sossu? Luulisi, että voisivat maksaa, jos auttaisi työllistymismahdollisuuksiasi.

• 556633

sen kortin teettää työnantaja...me istutaan joka vuosi 2 päivää koulutuksessa, pari tuntia/pv... vastauksethan jokainen tietää ennestään.Muutama uusi työntekijä kun /jos tulee niin niitten takia. Ja muutenkin, saahan ta. siitä koulutusrahaa... ja me työn tekijät pari 'vapaa'päivää kta/8tuntia/pv.

• SossullePataan

Sain aikoinaan hygieniapassin työkkärin kustantamana kun tarvitsin sitä töissä, työnantaja ei suostunut kustantamaan sitä.
      Aluksi toki ämpyilivät mutta siten kun ei enää perusteluja kieltäytymiselle keksineet (torppasin ne yksi kerrallaan) oli pakko pahempia seurauksia välttääkseen myöntyä, sentään järki voitti tuossakin.

http://keskustelu.suomi24.fi/t/13675633/virkanilkkien-kasittelyohjeet

• 193

Katselin tuossa mol:n sivuilta haussa olevaa työvoimakoulutusta. Moneen metalli-, rakennus- ym. alojen koulutuksiin sisältyy osana tuon kortin koulutus. Katso, olisiko omalla alueellasi jotain sopivaa.

• kelarahalla

Onko linkkiä työkkärin sivulle ,jos saa ilmaiseksi ,
      siis itse en ala maksamaan yhtäkään kurssia !

• kasva_aikuiseksi

Kuules nyt pummi, järki käteen ja heti.
        Vastasin sinulle jo tuossa alempana, mutta on pakko vielä kommentoida. Kerroit ettet ala maksamaan itse minkäänlaisia koulutuksia etkä kursseja.
        LUULETKO TODELLA, että tuollaisella asenteella pääsee kovinkaan pitkälle?

Alempana jo kerroin itsestäni ja omista arvoistani sekä siitä, että olen päässyt elämässäni kohtalaisen vihreälle oksalle. Tosin se ei todellakaan ole tullut ilman omia uhrauksia eikä ilman omaa taloudellista panostamista. Olen siis insinööri kuten kerroin ja insinööriksi ei pääse kouluttautumatta. Kouluttautuminen oli jo omana opiskeluaikanani kallista ja rahoitin sirä kesätöillä, opintorahalla sekä myös lainalla. Lisäksi vanhempani avustivat tarpeen tullen akuuteissa rahoituskriiseissä, mutta suurimman taloudellisen vastuun kannoin itse. Valmistumiseni jälkeen minulla oli isohko summa opintolainaa maksettavana, mutta sitkeydellä siitäkin selvittiin.

Tämän saman ovat kokeneet sadat tuhannet muutkin suomalaiset minunkin elinaikanani ja heistäkin suurin osa on selvinnyt.
        Ellet ole vielä sitä oppinut, niin elämässä ei saa mitään ilmaiseksi ja ellei mitään yritä, niin ei mitään myöskään saa.
        Näiden kommenttieni tarkoitus ei ole painaa sinua maanrakoon, vaan toimia kovasanaisena herättäjänä. TEE JOTAIN JÄRKEVÄÄ elämällesi ennenkuin on liian myöhäistä

• kurssia

Käy katsomassa te-palveluiden sivulta avoin työvoimakoulutus. Eri puolilla Suomea on koulutuksia, joissa yhtenä osana tuo kortti. Vuoden alussa saattaa tulla uusia koulutuksia, joten kannattaa seurailla tarjontaa.

• ByroB
        kasva_aikuiseksi kirjoitti:

Vastasin sinulle jo tuossa alempana, mutta on pakko vielä kommentoida. Kerroit ettet ala maksamaan itse minkäänlaisia koulutuksia etkä kursseja.

Alempana jo kerroin itsestäni ja omista arvoistani sekä siitä, että olen päässyt elämässäni kohtalaisen vihreälle oksalle. Tosin se ei todellakaan ole tullut ilman omia uhrauksia eikä ilman omaa taloudellista panostamista. Olen siis insinööri kuten kerroin ja insinööriksi ei pääse kouluttautumatta. Kouluttautuminen oli jo omana opiskeluaikanani kallista ja rahoitin sirä kesätöillä, opintorahalla sekä myös lainalla. Lisäksi vanhempani avustivat tarpeen tullen akuuteissa rahoituskriiseissä, mutta suurimman taloudellisen vastuun kannoin itse. Valmistumiseni jälkeen minulla oli isohko summa opintolainaa maksettavana, mutta sitkeydellä siitäkin selvittiin.

Tämän saman ovat kokeneet sadat tuhannet muutkin suomalaiset minunkin elinaikanani ja heistäkin suurin osa on selvinnyt.
        Ellet ole vielä sitä oppinut, niin elämässä ei saa mitään ilmaiseksi ja ellei mitään yritä, niin ei mitään myöskään saa.
        Näiden kommenttieni tarkoitus ei ole painaa sinua maanrakoon, vaan toimia kovasanaisena herättäjänä. TEE JOTAIN JÄRKEVÄÄ elämällesi ennenkuin on liian myöhäistä

Minkäs verran työpaikkasi käyttää orjatyövoimaa? Oletko ymmärtänyt, että orjatyö vie todellisia palkkatyöpaikkoja? Opiskelun lomassa harjoittelijat vielä jotenkin ymmärtää, muttei muita. Onko irtisanottuja otettu takaisin "harjoittelemaan" ?
        Tässä olisi Sinulle ongelma, johon voit keskittyä, ettei tarvi pummiksi haukkua tuntemattomia. Kunhan tuonkin selvität osaltasi voit seuraavaksi ihmetellä pitääkö 50v mennä opiskelijapalkalla miten kauas töihin.

• xxxxxdddd

Kyllä yleensä hyvä työnantaja on kouluttanut työntekijänsä, ei se pelkkää työvoiman riistoa saa olla. Työttömälle joku 600 € tai enemmänkin yhden päivän kurssista on iso raha. Itse olen saanut kaikenlaista työnantajan maksamaa koulutusta pitkän työ"urani" varrella.

• kelarahalla

Hyväksyttävä syy, ei ole työturvallisuuskorttia .
      Kun on kelan rahalla, niin ykskään firma ei ala maksaa työturvallisuuskorttia !
      Onneksi te keskus, ei voi tarjota työtä, koska vaaditaan aina 99%voimassa olevaa työturvallisuuskorttia .
      Olen ollu kolme ja puolivuotta työtön eikä te keskus mahda mitään !
      Sitten en saa työturvallisuus korttia koska ,jättänyt aina maksamatta treella,
      eivätkä huoli minua koulutukseen !

• kasva_aikuiseksi

Sinä et siis edes halua töihin etkä koulutukseenkaan, eli olet aivan rehellisesti sanottuna pelkkä pummi. Olet myös loinen, siipeilijä, vätys, vetelys, dorka ja luuseri.
        Noh, ehkä sinusta on hienoa olla kaikkea tuota.

Minä olen vastuullisissa tehtävissä toimiva keski-ikäinen insinööri ja minä arvostan aivan eri asioita.
        Minulle tärkeitä ovat työ, terveys ja perhe. Lisäksi minusta on hienoa, kun tilillä on aina katetta vähintään 6-7 tonnia ennen seuraavaa tilipäivää, on uusi omakotitalo, uusi auto, kesämökki, harrastusvälineitä, mahdollisuus käydä ulkona syömässä milloin vain, mahdollisuus ostaa mitä tahansa ruokaa kaupasta laadusta tinkimättä, mahdollisuus ostaa vaatteita, huonekaluja, elektroniikkaa yms. käteisellä aina tilanteen vaatiessa, mahdollisuus tehdä lomamatkoja ulkomaille halutessani ja on myös rauhoittavaa seurata osakesalkkuni kehitystä pankin palvelussa.

Sinä luuseri jäät paitsi kaikesta tuosta ja syy siihen on oma asenteesi.
        Jos ottaisit itseäsi niskasta kiinni ja aloittaisit kouluttautumalla edes johonkin ammattiin, tilanteesi voisi alkaa hiukan valkenemaan. Muussa tapauksessa olet tuomittu yhteiskunnan köyhäksi elätiksi lopuksi ikääsi. Sitäkö sinä oikeasti haluat?

• harkintaa

Kirjoitat asiaa. Kirjoituksesi ovat osin kannustavia, mutta nimittely on keskenkasvuisen ihmisen toimintaa, eikä johda mihinkään.

• kasva_aikuiseksi
        harkintaa kirjoitti:

Kirjoitat asiaa. Kirjoituksesi ovat osin kannustavia, mutta nimittely on keskenkasvuisen ihmisen toimintaa, eikä johda mihinkään.

Nimittelin siksi, koska minua todella harmittaa kaikenlainen siipeileminen ja yhteiskunnan tukien varassa eläminen, kun vaihtoehtona olisi itsensä elättäminen rehellisellä työllä.
        Valitettavasti tänä päivänä asia vain näkyy olevan niin, että siipeily ja yhteiskunnan tuella loisiminen näyttää joissakin piireissä olevan täysin hyväksyttävää ja kunnioitettavaa toimintaa. Minunkin nuoruudessani sitä sentään vielä paheksuttiin, eli asiat olivat silloin paremmin.

• kelarahallla

Nimittelin siksi, koska minua todella harmittaa kaikenlainen siipeileminen ja yhteiskunnan tukien varassa eläminen, kun vaihtoehtona olisi itsensä elättäminen rehellisellä työllä.
        Valitettavasti tänä päivänä asia vain näkyy olevan niin, että siipeily ja yhteiskunnan tuella loisiminen näyttää joissakin piireissä olevan täysin hyväksyttävää ja kunnioitettavaa toimintaa. Minunkin nuoruudessani sitä sentään vielä paheksuttiin, eli asiat olivat silloin paremmin.

ANTEEKSI NY VAAN !
        Mutta ei ole vaihtoehtoja ,
        ei rahaa ,ei töitä ,työkkäri pisti osoituksen työpaikkaan ja tein heti hakemuksen ( JES ! ),mutta en pääsyt, koska työturvallisuuskortti vanha ja pakollinen
        näin on nyt ollu jo 5vuotta
        200 työpaikaan olen hakenut enkä pääse ,
        ja toiseksi kukaan ei ota minua kompuroimaan mihinkään lautakasaan , vaan otetaan halpa 18v poika mielummin !
        Nyt eletty jo 5 vuotta lamassa ja jatketaan vielä 5vuotta ainakin !

• anteeksipyytäjä
        kelarahallla kirjoitti:

ANTEEKSI NY VAAN !
        Mutta ei ole vaihtoehtoja ,
        ei rahaa ,ei töitä ,työkkäri pisti osoituksen työpaikkaan ja tein heti hakemuksen ( JES ! ),mutta en pääsyt, koska työturvallisuuskortti vanha ja pakollinen
        näin on nyt ollu jo 5vuotta
        200 työpaikaan olen hakenut enkä pääse ,
        ja toiseksi kukaan ei ota minua kompuroimaan mihinkään lautakasaan , vaan otetaan halpa 18v poika mielummin !
        Nyt eletty jo 5 vuotta lamassa ja jatketaan vielä 5vuotta ainakin !

Pyydän anteeksi ilkeämielisiä kommenttejani.
        Luulin oikeasti, että olisit kuulunut siihen työtävieroksuvien joukkoon.
        Voimia ja jaksamista.

• ETPÄÄSETÖIHIN

Rakennusalalla vaaditaan nykyään työturvallisuuskortti ,valttikortti,veronumero,

sitten kun on nämä hommannut niin voi päästä töihin ?

• AutanSinuaHiukan

Eihän kysymys ole kuin jostain 100-130e kortista? Laita tilinumero niin siirrän sinne tuon summan välittömästi jos se tosiaan sua auttaa? Sitä en takaa meneekö raha oikealle tilille kun kuitenkin ilmaantuu kymmenen tilinumeroa.

• kelarahallla

laita sähposti niin otan yht

• kortillinen

Höpön löpö et vaan viitsi hankkia. Minä sain ensimmäisessä työpaikassa ilmaiseksi hygienia passin ja kun vaihdoin sieltä kurssille missä tarvittiin työturvallisuuskortti, sain sen. Lisäksi suoritin, koska oli mahdollista, tulityökortin jonka sain kanssa Enkä maksanut mitään. Ainoastaan 10e olen maksanut EA1 kortista joka on minusta aika vähän. Niinpä minulla on omat epäilykset tuosta sinun korttijutusta...

• korttikortti

Teetätin virossa työturv.kortin ja tulityö kortin alle 20 kymppiä kappale,sen takia kaikilla virolaisilla on kaikki mahdolliset kortit kun niiden aitoutta ei tarkasteta suomessa juuri sen takia että nämä huijari kortit tulisi muuten ilmi ja orjatyövoiman käyttöön tulisi tauko.

• tyhmyyshuipussaantaas

SEN KUSTANTAA TYÖNANTAJA

• lukemisenymmärrystä

Ei tarvitse huutaa!! Toki varmaan työnantaja kustantaa, jos on työpaikka. Aloittaja on työtön. Työvoimatoimiston monilla kursseilla voi suorittaa ko. kortin ja muitakin. Joillakin työkkäreillä näytti olevan jopa ihan korttikursseja, joilla pystyy suorittamaan useampiakin kortteja.

• uusavuttomuus

Jos työpaikan saanti olisi aloittajalla oikeasti kiinni pelkästään työturvallisuuskortista (=joku työnantaja oikeasti ottaisi hänet töihin, jos kortti olisi), niin hän lainaisi vanhemmiltaan/sukulaisiltaan/ tuttaviltaan/ystäviltään/pikavippiyhtiöltä tuon rahan ja maksaisi ensimmäisestä tilistä pois tai neuvottelisi tulevan työnantajan/ te-toimiston/soskun/seurakunnan diakonin kanssa asiasta. 5 vuotta olisi ollut myös aikaa säästää muutama lantti tai kerätä pulloja ja saada tuo raha kasaan.

• Ei_fasismille

Juuri tuotahan he toivovat. Velkaannuttaa sinut tavalla tai toisella. Mitä velkaantuneempi sitä parempi tehdä siitä orja. Koko työturvallisuuskortti on byrokraattinen toimenpide kerätä varoja tyhjäätekeville byrokraateille joiden päämääränä on totaalinen kontrolli työvoimasta.
        Samalla saavat syyllistettyä sinua.

Ei fasismille!

• länsimielinen
        Ei_fasismille kirjoitti:

Juuri tuotahan he toivovat. Velkaannuttaa sinut tavalla tai toisella. Mitä velkaantuneempi sitä parempi tehdä siitä orja. Koko työturvallisuuskortti on byrokraattinen toimenpide kerätä varoja tyhjäätekeville byrokraateille joiden päämääränä on totaalinen kontrolli työvoimasta.
        Samalla saavat syyllistettyä sinua.

Ei fasismille!

"Ei fasismille!"

No voi hemmetti. Joko ne ryssänperkeleet ja Desantti Bääckmanin aivottomat hengenheimolaiset kirjoittelevat tännekin?

Fasismilla ei ole mitään tekemistä näiden asioiden kanssa, ettäs tiedätte punikki kommunistit

• ValittajatSaunan

Ainakin valittaminen hygieeniapassin puutteesta on mailmankaikkeuden tyhmin juttu...

Kokeiltiin jokuaika sitten meidän lukiolaistytöllä netistä löytyviä virallisia harjoitustenttejä hygieniapassille.

Tentistä selvitäkseen pitää lukea muutama määritelmä, preppasin määritelmät tyttärelle, en muuta tentin sisällöstä.

Meni läpi lähes täysillä pisteillä.

Normaali äly ja muutaman termin opiskelu ei kenellekkään ole ylivoimaista.

• luetunymmärrys

Eihän tässä ollutkaan keskustelua testien vaikeudesta, vaan siitä, että ne maksavat liikaa. Ainakin silloin, kun kaikki rahat menee tarpeelliseen, kuten ruokaan.

• Antipropaganda

Minä suosittelen että katkaiset asiakkuussuhteen työvoimatoimiston kanssa. Hyvin monet ovat tehneet siten koska todellisuudessa se ei edistä työnsaantia vaan heidän tehtävä on haitata työnsaaantia. Monet ovat tämän huomanneet.

Asiakkaana - numerona - saat käydä vain kuulusteluissa, ja kela tekee kaikkensa sekoittaakseen tuet sinun tappioksesi. Saat valitella aivan päivänselvistä asioista, eikä vääryyksistä aseteta ketään vastuuseen, ja joskus vaan jättävät tutkimatta vaikka syytäkin olisi. Heidän tavoite on tehdä sinsta ilmaistyövoimaa jollekin rikkaalle ja saat siitä ylläpitokorvauksen mutta taetta työpaikasta ei anneta. TE-toimisto toimii työvoiman kierrättäjänä, ja estää sinua saamasta työtä jota tahtoisit saada.

Sinua pidetään numeroita kaunistamassa jotta nimilläsi sittten voitaisiin kasvattaa valtion velkaa joka tulee maksettavaksesi. Koska sinulla ei ole varaa niin joudut orjatyöhön. Tämä on näiden poliitikkojen päämäärä, ja TE-toimisto omalta osaltaa lisää turhan työn lisääömistä ja kartuttaa velkataakkaamme.

• leenakk

Mee käymään Ruottissa ja tule takaisin ilman passia hakemaan turvapaikkaa, kyllä aukeaa taikaseinä.

• Ei_fasismille

Siinäpä oivallinen idea :D
        Sipiläkin lähtee syyriaan jossa passeja ei tarvita ja verojakaan ei ole. Muutama orja tosin sinne on syytä jättää.. kuka nyt rikkaista töitä tekisi

• kortillinen

Minä en suorittanut virossa korttia vaan ihan tavallisella ammatti ja aikuiskeskuksen kurssilla. Siks ei maksanut mitään. Tarvitsin sitä ammatissa johon valmistuin. (Pääsin jopa heti töihinkin). Kyllä ne kaikki on helppo ja pakko kaikkien hankkia, niin kuin on hyödyllistä pitää kypärää vaikka menisikin kiharat sekaisin ja olisi ihan kammottavan näköinen :). Äläkä sano että minulle tietysti lyötiin käteen kun postikortti niin kuin sinun tapauksessa näkyy olevan. Löydät vaan syyn minkä vuoksi ei voi tehdä jotain...

• toimintaohje

Pyydä työnantajalta todistus, että hän ottaa sinut töihin kunhan saat työturvallisuuskortin. Mene paperin kanssa työkkäriin tai soskuun neuvottelemaan.

• ökypummi

Erillinen hakemus sossuun harkinnanvaraista toimeentulotukea varten!
      Itse hain tukea työturvallisuus/tulityökortin uusimista varten koska se parantaisi oleelliseti työllistymismahdollisuuksiani.

Helsingissä hyväksyivät eli sossu maksoi molemmat kurssit nikottelematta.

• Rolofi

Aha. No sitten ilmeisesti sossusta voi lohjeta tuki helpommin. Työkkäri halusi todistuksen tulevalta työnantajalta.

• kelarahalla

TYÖKKÄRI NAINEN SOITTI JA SANO
      että jos saat työpaikan niin työkkäri ja firma alkaa vaihteleen papereita
      et pääsisin töihin
      MUTTA
      ei nykyään kukaan täällä päin ota, vaan sanotaan että on vaikeat ajat !
      siis jatkan tänäkin jouluna pee aa ja sohva kuluu

• xxxxxdddd

Miten on, eikö ammattikurssikeskukset kouluta tuollaisiin kortteihin vaadittavat tiedot. Kuka sitten maksaa, on eri asia. Sinun pitäisi saada tuo kortti ja siihen liittyvä koulutus, mutta ei mitään pidempiä ammattikurssikeskuksen järjestämää varsinaista ammattitutkintoa, koska sinulla on jo ammattiosaamista.

• MinäVaanTässä

Minä olen mies 55v, olen ollut nyt työttömänä n 10 vuotta. Olen hakenut aktiivisesti töitä sähköisesti, kirjeitse, käymällä paikalla ja soittelemalla yms. Olen hakenut sii satoja paikkoja tänä aikana, kymmeneen olen päässyt haastatteluun ja yhteenkään minua ei ole valittu. Olen epätoivoinen nykyään ja noin vuosi sitten aloin juomaan melko rankasti kun sitä en ennen ole todellakaan harrastanut, nyt pelkään että mielenterveyteni alkaa olla mennyttä, en saa nukuttua kunnolla enää ja kaikki tuntuu kaatuvan päälle. Luottotietoni on mennyt ja olen joutunut myymään tavaroitani että saan osaa veloistani maksettua kunnialla. Minun jokainen päivä on yhtä taistelua ja pelkään etten enää jaksa pitkään tätä. En olisi koskaan uskonut että elämä voin näin luisua alas ja ettei mitään töitä saa? Olin siis n 45v kun jäin työttömäksi ja olen käsittänyt että ikäni on se ongelma ja ehkä se että en ole niin puhelias vaan pikemmin vetäytyvä ja hiljainen. Miksi suomessa työmarkkinat rangaisevat näistä asioista työnhakijoita? Me vanhemmat olemme usein taitavia ammattilaisia ja meiltä hommat käy, useinkaan ei tarvitse opetella vaan suoraan töihin, mutta ei, työttömyys vain jatkuu ja jatkuu. Kamala sanoa mutta ainut lohtu hetkeksi on tiedoton olotila juomisen jälkeen sammuneena.

• pitkään.työtön

Se juominen kannattaa lopettaa. Samanlaista taaperrusta se minunkin elämä on työttömänä paitsi ettei alko maistu. Sen sijaan harrastan liikuntaa noin joka toinen päivä (sali, uinti tai juoksulenkit, kotitreenit) ja välipäivinä pitkät kävelylenkit. Parantaa kummasti mielialaa ja liikunnasta tulee selvästi riippuvaiseksi, mikä on mielestäni pelkästään hyvä asia :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      120
      1777
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1588
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      48
      1109
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      44
      1000
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      929
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      856
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      44
      822
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      790
    9. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      778
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      760
    Aihe