Itsenäisyyspäivä saa tulla

Peräs.troikkaa

Valmiina ollaan kp rassattu puhtaaksi isän vanhat kuvat esillä suomenlippu liehuu pöydällä kynttilät odottavat että saa sytyttää palamaan. Minä juhlin näin. Toiset juhlivat toisella tapaa,ajavat trktoorilla tukkikärry perässä otto-ville Kuusisen kuva liehuu perässä. Ja tiekenkin äitivenäjä ikävöidään.

48

310

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ruikkari

Ole varovainen niiden kynttilöiden kanssa, ettei Suomen lippu ala palamaan. Muista myös alkoholi ja tulenkäyttö eivät sovi yhteen, palokuolemissa usein on alkoholi osasyyllinen.

• Kommarisiat

Kyllä kai te Luvian kommari paskat käytte sytyttämässä kynttilän hietaniemen hautausmaalla Hertta Kuusisen haudalla. Ja samoin maan petturi Martta Koskisen ja Yrjö Leinon haudalla. Kyllä kai teissä senverran vielä aatetta on onhan sentään itsenäisyyspäivä tulossa.

• vasemmalta

Minä kyllä käyn sytyttämässä kynttilän, Luvian sankarihautausmaalla, sukulaiselle joka huijattiin turhaan sotaan ja menetti siellä nuoruutensa sekä myös henkensä. Sota hävittiin, mitään "torjuntavoittoa" ei ollut, paitsi porvarien puheissa, he kun yrittävät vieläkin rahastaa sotamuistelmilla ja saada tappaminen ja murhaaminen oikeutetuksi, ne kun ovat hyvää bisnestä tänä päivänäkin. Kiitos toveri Stalinille että suomea ei miehitetty, vaan tänne tuotiin työtä ja toimeentuloa sekä yhteiskunnan kehitystä hyvinvointivaltioksi jota Neuvostoliiton kauppa auttoi valtavasti, se loi vakautta ja varmuutta sodanjälkeiseen yhteiskuntaan. Vaikkakin nyt näyttää siltä että valtioilla jotka joutuivat Neuvostoliiton miehittämäksi sodan jälkeen menee paremmin kuin Suomella esm: Tsekki, Eesti, Unkari, että kiitos vain Kokoomukselle tästäkin, tehän aina olette halunneet Saksan kylkeen "ottopojaksi" mutta se ei meitä ole koskaan auttanut edes Natsi-Saksan aikana, vaan ajanut vain omaa etuaan kuten nytkin, muistaakseni luin historiasta että tarjosivat joskus jotain mielisairasta "aatelista" jopa Suomen kuninkaaksi, mutta hullu ymmärsi jopa itse kieltäytyä. Kokoomukselle kyllä olisi kelvannut hänkin.

• MikkoMarttilaLuvia

Unista, jo sun nimimerkkis kertoo paljon.... Mun isäni oli siellä myös, meni 17v. vapaaehtosesti, isältään salaa, torjumaan "ryssää". Ei koskaan kertonu tulleensa huijatuks, loppuun asti oli sitä mieltä et oli osana siinä minkä ansiosta Isänmaa jää "meille nuorille".
        Ja mun käsitys on Stalinin mietteistä se, ettei se saanu miehitettyy. Jos ois, miksei se sitä tehny? Inhimmillisyydestäkö? PASKAT, tiät ittekkin niitteen , sen "alan miesten" tappaneen enemmän ihmisii siellä (omiaan pääasiassa) ku Hitler koko mailmansodissa (eikä missään tapaukessa tarkoita että Hitler ois tehny ainoatakaan oikeaa tekoa sodissa). Jos jotain muistat, ehkäpä paremminkin ku minä, Mainilasta tulivat yli... ja mikshän myös teen aatteen kannattajat olivat siellä vastassa niitä, suurimmalta osin? Ja miks nyt myös vasemmisto juhlii Itsenäisyyttä??? Siks kun ne ovat saaneet elää muiden lailla demokraattisessa maassa. ( Vai oletko tekemässä tähänkin salaliittoa?)
        Kokoomusta en syytä enempää kuin muitakaan, miks voisin syyttää? Tännehän oltiin tulossa. Reaaliteetit peliin. Toinen vaihtoehto ois takuulla ollu huonompi. Kysellä kannatta entisiltä naapurin alusmailta. Joo, oon kyselly ja aikanaan siellä myös käyny useempii kertoja ja nähny mitä on surkeus. Oon myös käyny viimevuosien aikana Karjalassa, Äitini synnyinkodissa (josta jäljellä kellari) ja surkeeta on silläkin seudulla... noin suunnilleen sen menetetyn ajan ovat siellä jäljessä meitä. En silti välttämättä allekirjoita sitä että kehitys mitä meillä/maailmalla on välttämättä oikeaa. Ostin eräälle kyläläiselle makkaraa ja juustoa, rouva oli aivan haltioissaan,,, ei kerjännyt... vaan tarjosin. Tähänkin on pakko kertoa... asiattomuuksiin en vastaa ja minuun henkilönä kajoavat tutkitaan...

• vasemmalta
        MikkoMarttilaLuvia kirjoitti:

Unista, jo sun nimimerkkis kertoo paljon.... Mun isäni oli siellä myös, meni 17v. vapaaehtosesti, isältään salaa, torjumaan "ryssää". Ei koskaan kertonu tulleensa huijatuks, loppuun asti oli sitä mieltä et oli osana siinä minkä ansiosta Isänmaa jää "meille nuorille".
        Ja mun käsitys on Stalinin mietteistä se, ettei se saanu miehitettyy. Jos ois, miksei se sitä tehny? Inhimmillisyydestäkö? PASKAT, tiät ittekkin niitteen , sen "alan miesten" tappaneen enemmän ihmisii siellä (omiaan pääasiassa) ku Hitler koko mailmansodissa (eikä missään tapaukessa tarkoita että Hitler ois tehny ainoatakaan oikeaa tekoa sodissa). Jos jotain muistat, ehkäpä paremminkin ku minä, Mainilasta tulivat yli... ja mikshän myös teen aatteen kannattajat olivat siellä vastassa niitä, suurimmalta osin? Ja miks nyt myös vasemmisto juhlii Itsenäisyyttä??? Siks kun ne ovat saaneet elää muiden lailla demokraattisessa maassa. ( Vai oletko tekemässä tähänkin salaliittoa?)
        Kokoomusta en syytä enempää kuin muitakaan, miks voisin syyttää? Tännehän oltiin tulossa. Reaaliteetit peliin. Toinen vaihtoehto ois takuulla ollu huonompi. Kysellä kannatta entisiltä naapurin alusmailta. Joo, oon kyselly ja aikanaan siellä myös käyny useempii kertoja ja nähny mitä on surkeus. Oon myös käyny viimevuosien aikana Karjalassa, Äitini synnyinkodissa (josta jäljellä kellari) ja surkeeta on silläkin seudulla... noin suunnilleen sen menetetyn ajan ovat siellä jäljessä meitä. En silti välttämättä allekirjoita sitä että kehitys mitä meillä/maailmalla on välttämättä oikeaa. Ostin eräälle kyläläiselle makkaraa ja juustoa, rouva oli aivan haltioissaan,,, ei kerjännyt... vaan tarjosin. Tähänkin on pakko kertoa... asiattomuuksiin en vastaa ja minuun henkilönä kajoavat tutkitaan...

Mitäs ainetta olet ottanut kun noin uhoat ?.. ei sinuun kukaan henkilönä kajoa, miksi ? Ja tarkoitatko isälläsi biologista vai adoptioisää ?. Sinun pitäisi lukea vähän enempi historiaa, Suomi oli sodassa Saksan liittolainen, tosin ei vielä talvisodassa, jota Neuvostoliitossa kutsuttiin rajakahinaksi, heidän mittapuunsa mukaan. Jatkosodassa Suomi oli ns: "akselivaltojen" jäsen, vastassa "liittoutuneet" Neuvostoliitto, Ranska,Englanti sekä muitakin valtioita. Kyllä täällä kovasti oli tarkoitus Uralille mennä ja Suomalainen SS Wiging pääsikin Kaukasukselle asti Saksalaisten tuella, mutta sitten tuli lähtö takaisinpäin ja nopeasti, vähän samaantapaan kuin Karjalan kannakselta kesällä 1944 Tali-Ihantalan taistelun jälkeen, Viipurikaan kestänyt kuin kahdeksan tuntia ja osa puolustajista juoksi Lappeenrantaan asti jossa sitten pysäytettiin. Kun rauhan ehdoista sovittiin mukana olivat Neuvostoliiton kumppanit Yhdysvallat, Englanti, Ranska, ei Neuvostoliitto yksin. Valvontakomissioon kuului Neuvostoliitto ja Englanti jotka valvoivat että Suomi toteutti rauhanehdot. Liittoutuneet eivät Suomen miehitystä olisi estäneet, sen on myöntänyt Yhdysvaltojen silloinen presidenttikin, mutta Stalin ei katsonut sitä tarpeelliseksi, koska sai muutenkin sen mitä vaatikin alunperin ja vähän lisääkin eli Petsamon alueen. Hänhän tarjosi ennen sotia korvaukseksi näistä alueista, suurta aluetta Vienan Karjalasta nykyisen Kostamuksen kaupungin seutuvilta ja toinen käsivarsikin olisi jäänyt Suomi neidolle. Stalinilla oli kiire paremmille "apajille" Berliiniin, hänellä ja puna-armeijalla ei ollut aikaa "tuhia" Suomessa ja Suomi sai määräyksen itse karkoittaa Saksalaiset Suomesta, tai muuten........ Henkilökohtaisesti olen kyllä sitä mieltä että, Berliinin muuria ei olisi koskaan saanut poistaa, maailma olisi paljon paremmassa mallissa jos se vielä seisoisi paikallaan ja Suomessakin olisi ihmisillä työtä eikä pakolaisongelmaa olisi, pääsihteeri Gorbatsov teki pahan virheen kun nopeutti "perestroikkaa" toivottavasti Kiinalaiset eivät sorru samaan, sitten vasta piru olisi irti ;))

• työnorja

Mikko, Liittoutuneiden valvontakomissio vasta toi Demokratian Suomeen vuoden 1944 syksyllä ja kielsi fasistiset järjestöt. Sen jälkeen ja siitä syystä on vasemmistollakin ollut mahdollista juhlia itsenäisyyspäivää.

• Pyhäjärven.ukko
        vasemmalta kirjoitti:

Mitäs ainetta olet ottanut kun noin uhoat ?.. ei sinuun kukaan henkilönä kajoa, miksi ? Ja tarkoitatko isälläsi biologista vai adoptioisää ?. Sinun pitäisi lukea vähän enempi historiaa, Suomi oli sodassa Saksan liittolainen, tosin ei vielä talvisodassa, jota Neuvostoliitossa kutsuttiin rajakahinaksi, heidän mittapuunsa mukaan. Jatkosodassa Suomi oli ns: "akselivaltojen" jäsen, vastassa "liittoutuneet" Neuvostoliitto, Ranska,Englanti sekä muitakin valtioita. Kyllä täällä kovasti oli tarkoitus Uralille mennä ja Suomalainen SS Wiging pääsikin Kaukasukselle asti Saksalaisten tuella, mutta sitten tuli lähtö takaisinpäin ja nopeasti, vähän samaantapaan kuin Karjalan kannakselta kesällä 1944 Tali-Ihantalan taistelun jälkeen, Viipurikaan kestänyt kuin kahdeksan tuntia ja osa puolustajista juoksi Lappeenrantaan asti jossa sitten pysäytettiin. Kun rauhan ehdoista sovittiin mukana olivat Neuvostoliiton kumppanit Yhdysvallat, Englanti, Ranska, ei Neuvostoliitto yksin. Valvontakomissioon kuului Neuvostoliitto ja Englanti jotka valvoivat että Suomi toteutti rauhanehdot. Liittoutuneet eivät Suomen miehitystä olisi estäneet, sen on myöntänyt Yhdysvaltojen silloinen presidenttikin, mutta Stalin ei katsonut sitä tarpeelliseksi, koska sai muutenkin sen mitä vaatikin alunperin ja vähän lisääkin eli Petsamon alueen. Hänhän tarjosi ennen sotia korvaukseksi näistä alueista, suurta aluetta Vienan Karjalasta nykyisen Kostamuksen kaupungin seutuvilta ja toinen käsivarsikin olisi jäänyt Suomi neidolle. Stalinilla oli kiire paremmille "apajille" Berliiniin, hänellä ja puna-armeijalla ei ollut aikaa "tuhia" Suomessa ja Suomi sai määräyksen itse karkoittaa Saksalaiset Suomesta, tai muuten........ Henkilökohtaisesti olen kyllä sitä mieltä että, Berliinin muuria ei olisi koskaan saanut poistaa, maailma olisi paljon paremmassa mallissa jos se vielä seisoisi paikallaan ja Suomessakin olisi ihmisillä työtä eikä pakolaisongelmaa olisi, pääsihteeri Gorbatsov teki pahan virheen kun nopeutti "perestroikkaa" toivottavasti Kiinalaiset eivät sorru samaan, sitten vasta piru olisi irti ;))

Nyt täytyy kyllä olla todella huolissaan mitä aineita Mikko on ruvennut käyttämään, itse ihmettelin tuosta sekavasta kirjoittuksesta yös ketä hän tarkoitti (isällään) mutta samapa tuo ,en jää sitä miettimään. Ei tuosta nyt oikein saanut selvää onko hän stalinin vai hitlerin ihannoijja. Mutta en enää yhtään ihmettele kunnan päätöksiä jos siellä kaikki tuolaisia juttelevat. Ja jos joku tätä nimimerkkiä hyväksi käyttää tai asiattomuuksiin menee niin lupaan että asia tutkitaan.

• Sakemanniko

Käytä se tutkimiseen menevä aika johonkin hyödyliseen,esimerkiksi firman johtajana järjestä Luvialaisille töitä (verokirjalla). Ja jos jää ylimääräistä aikaa järjestä vanhuksille parenmat oltavat omassa kunnassaan, eiköhän tullut luvattua vallilupauksissa sensuuntaisia asioita. Voin toki olla väärässä, enkä mitenkään halua solvata,loukata,mustamaalata sinua suurta politikkoa,

• Ei.puniiki

Niin ihmettelen miksi sinä olet sitoutumaton? Aivan selvästihän kirjoituksistasi paistaa läpi että olet sitoutunut porvarien ajatuksiin,mutta mitään konkreetista en ole havainnut poliitisessa toiminnassasi. Kysynpä kumpaa ajattelutapaa käytät päätöksiä tehdessäsi tai noita sekavia kirjoituksia kirjoittaessasi Konkreetista vai Abstraktista ajattelutapaa,se selittää paljolti päätösten ja mielipiteitäsi yleisellä tasolla. Tuntuu välillä että kunnan töitä tehdään välillä abstraakista ajattelutapaa käyttäen,ei silti sehän oli marxin ajatus työnteosta, minkä kapitalistit todistivat vääräksi. Jaa nii kaikella kunnioituksella en halua mitenkään loukata enkä henkilönä halua loukata sinua. Pitää tietää näin ennakkoon ketä äänestää kun persuja ei enää voi äänestää.

• kuunteleevaa
        vasemmalta kirjoitti:

Heh, ottaa osaksi tietoja historian kirjoja, jotka kirjoitettu "jonkin näkemyksen mukaan". Ja niinkö sinä Mikon nimeämä marakatti kerrot yleisölle täällä, että noita juhlia juhlitaan turhaan? Olisiko näin (nyt kyllä tilanne huono, mutta on sentään oma maa) ellei isoisämme/isämme ei olisivat tuonne rintamalle lähteneet? Ja antanu sullekkin tota "naputtamisen"vapautta. Oot kyl väsyneistä viel jonkin verran suuntaan, enemmän väsyny.

• vasemmalta
        kuunteleevaa kirjoitti:

Heh, ottaa osaksi tietoja historian kirjoja, jotka kirjoitettu "jonkin näkemyksen mukaan". Ja niinkö sinä Mikon nimeämä marakatti kerrot yleisölle täällä, että noita juhlia juhlitaan turhaan? Olisiko näin (nyt kyllä tilanne huono, mutta on sentään oma maa) ellei isoisämme/isämme ei olisivat tuonne rintamalle lähteneet? Ja antanu sullekkin tota "naputtamisen"vapautta. Oot kyl väsyneistä viel jonkin verran suuntaan, enemmän väsyny.

Eri valtioiden yliopistojen/sotatieteiden laitosten historiankirjoitus on kyllä varsin luotettavaa faktaa, ja siihen on nykyään kaikilla mahdollisuus tutustua jos vain halua riittää. Jos taas lukee vaikka Niilo Lauttamuksen muistelmia sotatapahtumista ne ovat varsin väritettyä fiktiota samoin useat muut "sotakamreerit" kirjoittavat tarinoita joita kansa haluaa lukea, siis viihdettä. Kansa Taisteli Miehet Kertovat lehti oli aikoinaan kyllä varsin hyvä ja tarinat todentuntuisia, heidän kokemia tapahtumia sodasta. Tosiasia on että sota hävittiin ja siitä on seuraukset kärsitty, itsenäisyyspäivää saadaan viettää ja katsella linnan pukuloistoa tanssiaisissa. Eikä sinne rintamalle kaikki mielellään lähteneet, monet kylläkin suojeluskuntajärjestön aatteen innoittamana tekemään Suur-Suomea, toiset taas pakosta kun ei ollut muuta mahdollisuutta kun mennä vihollisen tapettavaksi tai kuolla sotilaspoliisin, suojeluskunnan luotiin kotirintamalla ihmisjahdin jälkeen. Minä juhlin itsenäisyyspäivää siksi että sota hävittiin ja Suomen työtätekevä kansa sai vapauden fasismista ja sentapaisista järjestöistä jotka sodan jälkeen Suomessa kiellettiin ja saatiin mielipidevapaus myös vasemmistolle, sitä kun ei kansalaissodan jälkeen ollut ennen vuotta 1944 ja hävittyä sotaa. Sitä kyllä ihmettelen minäkin, mitä sinäkin teet työksesi ja elääksesi, kun voit istua netissä kirjoittelemassa puoli kahden aikaan yöllä, silloin rehelliset ihmiset ovat yleensä nukkumassa.

• Varjoistakinpuhutaan
        työnorja kirjoitti:

Mikko, Liittoutuneiden valvontakomissio vasta toi Demokratian Suomeen vuoden 1944 syksyllä ja kielsi fasistiset järjestöt. Sen jälkeen ja siitä syystä on vasemmistollakin ollut mahdollista juhlia itsenäisyyspäivää.

Eikös se samainen komissio tänä päivänäkin komenna sinuakin? Toisaalta parempi nii... ettei jouduttu siihen valtaan mitä näämmä ihannoit, siitä toisesta mahdollisuudesta. Siinä ois kulunu muutama vuoskymmen, muunmuassa ilman Nokiaa ja muita joilla suomi pidettiin pystyssä ja nostettiin, unohtamatta sitä raskaampaa teollisuutta. Ja kun kaiken näyt tietävän. Oliko se punainen puolisko jotenkin sen tekijä, paitsi fyysisesti? Kekkonen sen teki! , kirjoittajan mielestä. Ja kukaan meistä ei oikeasti tiedä miten se itsenäisyys meille jäi, Kansaineuvosto antoi, oikeuteusti. Ja varmaankin monia neuvottelijoita oli. Siis nyt puhun sotien selvittelystä, mehän sen otimme -17.

• työnorja
        Varjoistakinpuhutaan kirjoitti:

Eikös se samainen komissio tänä päivänäkin komenna sinuakin? Toisaalta parempi nii... ettei jouduttu siihen valtaan mitä näämmä ihannoit, siitä toisesta mahdollisuudesta. Siinä ois kulunu muutama vuoskymmen, muunmuassa ilman Nokiaa ja muita joilla suomi pidettiin pystyssä ja nostettiin, unohtamatta sitä raskaampaa teollisuutta. Ja kun kaiken näyt tietävän. Oliko se punainen puolisko jotenkin sen tekijä, paitsi fyysisesti? Kekkonen sen teki! , kirjoittajan mielestä. Ja kukaan meistä ei oikeasti tiedä miten se itsenäisyys meille jäi, Kansaineuvosto antoi, oikeuteusti. Ja varmaankin monia neuvottelijoita oli. Siis nyt puhun sotien selvittelystä, mehän sen otimme -17.

Neuvosto-Venäjän kansankomissaarien neuvosto, puheenjohtajana V.I.Lenin myönsi itsenäisyyden Suomen Suurruhtinaskunnalle, autonomian tilalle vuonna 1917 kun Suomen valtuuskunta sitä pyysi. Porvarit pitivät Kekkosta Neuvostoliiton agenttina, joka oli epäoikeudenmukaista, sillä Kekkonen oli ihminen joka oli omistanut elämänsä ulkopoliitiikalle ja hyvien naapurisuhteiden pitoon joka ilmansuuntaan. Kekkosen tunnettu lausuma oli "pitää hankkia ystävät mahdollisimman läheltä ja viholliset mahdollisimman kaukaa niin kyllä tässä pärjätään". Niin sanotut "punaiset vuorineuvokset" taas kävivät varsin tuottavaa kauppaa Neuvostoliiton kanssa ja niinpä Raumallakin oli kaksi telakkaa jotka tekivät kuin liukuhihnalta monia laivoja vuodessa Neuvostoliittoon ja työllistivät tuhansia ihmisiä Satakunnassa. Unohtaa ei pidä myös paperikoneiden valmistusta Rauma-Repola ja Valmet, suurta toimintaa. Nokia kyllä auttoi Suomea nousemaan lamasta, mutta sen huuman kesto oli varsin lyhytaikaista ja nyt jo muut menneet ohi Samsung, Huawei ja Motorola joka aikoinaan kilpaili Nokian kanssa kumpi ensin tekee toimivan matkapuhelimen. Rauma-Repola jopa rakensi Neuvostoliitolle kaksi sukellusvenettä Mir-1 ja Mir-2 jotka pystyivät sukeltamaan maailmanennätys syvyyteen muistaakseni, kuuteen kilometriin ja toimivat tänä päivänäkin Venäjän tiedeakatemialla. USA valitettavasti kielsi tekemästä lisää, tai tulee vaikeuksia, uhkasivat Suomea kauppasaarrolla, tästä voisi kertoa enemmän vuorineuvos Tauno Matomäki Nakkilasta. Katsohan mediasta ja lue lehdistä mikä on Suomen taloustilanne ja työllisyystilanne tänään ja minkäjohtoisten hallitusten aikana se on siihen tilaan vajonnut, ettei vaan olisi ollut porvarijohtoisia kokoonpanoja.

• MikkoMarttilaLuvia
        vasemmalta kirjoitti:

No tulihan se sieltä... marakatit kirjottelee (kuten ymmärrät, luen sut niihin!) Joo, ainakin kasvatusisäni (siis oli siellä), jolle olen todella kiitollinen kaikesta saamastani, kuten kasvatusäidillinekin! Kuten heille moni muukin "sen ajan lapsi". Sä marakattina täällä varmaa korjaat kaikki, mut joo, sehän on teidän olemattomien, surkeiden , ruikuttajien, jakaikesta ruikuttajien elämäntentäväkin,,, en ees vaivautunu laittamaan sulkuihin tai lainausmerkkeini tätä viimeistä lausetta... et ansaistse sitä, MARAKATTI!

• MikkkoMarttilaLuvia

Nyt kysynkin teiltä missä eletää? Olemmeko olleet "melko vapaasti" omassa maassa, toimitaessamme omaamme? Jotenkin tuntuu (vanhoista) "TAAS siltä että idästä pitäis olla oikeus tulla" apu"? (Tedättekö raukat mitä siellä ees nykyään on? Ette)! Onko siellä nyt mielestäs/tänne asiat ns. ok?? Mielestäni olen saanut elää hyvässä maassa joissa kaikilla on mahdollisuus... kuulen, ettei? Nyt varmaan kerrot sen mulle, sekä kaikille lukijoille??? Ja Sullee, MARAKATTI, niinku kaikille muillekki sun verosilles...(olemattomat) jotka koitatte pohtii mua , mun olemuksellani, olemalla ottolapsi täällä, ,,, . Tiedätte hävinneenne keskutelun.

Mut totta on se et keskusteluu kandee pitää yllä, mut ei näin. Se tulee ja meen kanndee siihen sduhtautuu positiivisesti, niin tekevät hekin. (E-jokiset)

• iteolet
        MikkkoMarttilaLuvia kirjoitti:

Nyt kysynkin teiltä missä eletää? Olemmeko olleet "melko vapaasti" omassa maassa, toimitaessamme omaamme? Jotenkin tuntuu (vanhoista) "TAAS siltä että idästä pitäis olla oikeus tulla" apu"? (Tedättekö raukat mitä siellä ees nykyään on? Ette)! Onko siellä nyt mielestäs/tänne asiat ns. ok?? Mielestäni olen saanut elää hyvässä maassa joissa kaikilla on mahdollisuus... kuulen, ettei? Nyt varmaan kerrot sen mulle, sekä kaikille lukijoille??? Ja Sullee, MARAKATTI, niinku kaikille muillekki sun verosilles...(olemattomat) jotka koitatte pohtii mua , mun olemuksellani, olemalla ottolapsi täällä, ,,, . Tiedätte hävinneenne keskutelun.

Mut totta on se et keskusteluu kandee pitää yllä, mut ei näin. Se tulee ja meen kanndee siihen sduhtautuu positiivisesti, niin tekevät hekin. (E-jokiset)

Opettele kirjoittaa marakatti. Kirjoituksessa liikaa virheitä poliitikoksi.

• vasemmalta

No tulihan se sieltä... marakatit kirjottelee (kuten ymmärrät, luen sut niihin!) Joo, ainakin kasvatusisäni (siis oli siellä), jolle olen todella kiitollinen kaikesta saamastani, kuten kasvatusäidillinekin! Kuten heille moni muukin "sen ajan lapsi". Sä marakattina täällä varmaa korjaat kaikki, mut joo, sehän on teidän olemattomien, surkeiden , ruikuttajien, jakaikesta ruikuttajien elämäntentäväkin,,, en ees vaivautunu laittamaan sulkuihin tai lainausmerkkeini tätä viimeistä lausetta... et ansaistse sitä, MARAKATTI!

Mikko hyvä "siellä" oli moni muukin. Myös jo edesmennyt SKP:n viimeinen todellinen puheenjohtaja Aarne Saarinen joka myös tuli tunnetuksi Rakennusliiton puheenjohtajana. Hän taisteli Helsinkiläisistä kootussa "Ässä rykmentissä" ja kohosi rivisotamiehestä, kersantiksi ilman aliupseerikoulua, omilla teoillaan. Itsenäisyyspäivän vastaanotolla, presidentinlinnassa, silloinen Karjalan tasavallan presidentti Stepanov kysyi häneltä, montako venäläistä tapoitte, ennen kuin saitte kersantin arvomerkit, kun isäntämme, presidentti Kekkonenkin on vain korpraali arvoltaan. Saarinen vastasi, Kekkonen sai korpraalin arvonsa kansalais-sodan jälkeen toimiessaan "teloituskomppanian" johtajana ammuttaessa suomalaisia punavankeja. Minä taas en ehtinyt laskemaan kun olin konekiväärin ampujana ja kovia poikia vastassa oli, tulivat päälle vaikka kuinka tulitti "vyön" toisensa jälkeen, ihmettelen vieläkin että hengissä ollaan. Stepanov oli kuulemma tyytyväinen selitykseen, olihan hän ammattipoliitiikko ja diplomaatti. Surkeaksi ruikuttajaksi en itseäni koe, sillä kaiken mitä omistan olen työllä ansainnut. Omalta isältäni en ole perinyt edes sukunimeä, puhumattakaan maasta tai metsästä. Jokainen omistamani neliömetri on omalla työllä ansaittu, siitä olen ylpeä ja myös yhteiskunnalliset velvollisuudet olen täyttänyt viimeist piirtoa myöten, myöskin verojen maksun. Miten lienee sinulla ?.

• vasemmalta kirjoitti:

NIMETTÖMÄT, omaankastiins...

• ersutin

Onko luvil kenties luokka eroja?

• Läski..basso

On, kokoomukselaiset naivat sukulaisiaan kommarit hakee naitavansa venäjältä tai sitten ne naivat jonkun vähä-älysen rikkaan akan, keskusta/maajussit naivat kenen sattuvat saamaan,sen jälkeen ne omistavat koko luvian. Sitten on nuo surkeuttaan valittavat poikamiehet jotka on niin pihejä ettei malta edes syödä tai jos sattuu vanhenmat elämään niin käydään sielä syömässä. Yhtenveto täällä on muutama henkilö kenellä on rahaa,suurinosa elää yhteiskunnan varoilla, ai nii sitten on kunnan suojatyöpaikassa olevat loiset,en oikein tiedä mihin luokkaan ne sioittaisi.

• sentäänvalkoihoinen
        Läski..basso kirjoitti:

On, kokoomukselaiset naivat sukulaisiaan kommarit hakee naitavansa venäjältä tai sitten ne naivat jonkun vähä-älysen rikkaan akan, keskusta/maajussit naivat kenen sattuvat saamaan,sen jälkeen ne omistavat koko luvian. Sitten on nuo surkeuttaan valittavat poikamiehet jotka on niin pihejä ettei malta edes syödä tai jos sattuu vanhenmat elämään niin käydään sielä syömässä. Yhtenveto täällä on muutama henkilö kenellä on rahaa,suurinosa elää yhteiskunnan varoilla, ai nii sitten on kunnan suojatyöpaikassa olevat loiset,en oikein tiedä mihin luokkaan ne sioittaisi.

On se parempi hakea vaimo vähän pidemmältä. Geenit ja veri sekoittuu, tulee kauniimpia ja terveitä lapsia, osasta erittäin lahjakkaitakin. Kyllä kai sen olet huomannut mitä siitä seuraa kun samasta kylästä tai kaukaisemmasta suvustakin naidaan. Sama ongelma on koko Suomella syrjäseuduilla joka ilmansuunnalla.

• Sillaise
        Läski..basso kirjoitti:

Korjaa sä tilanne ja vähennä sitä kaikkee, vaan runkkaamalla vällyihin, niinku oot aina tehny.

• sentäänvalkoihoinen kirjoitti:

On se parempi hakea vaimo vähän pidemmältä. Geenit ja veri sekoittuu, tulee kauniimpia ja terveitä lapsia, osasta erittäin lahjakkaitakin. Kyllä kai sen olet huomannut mitä siitä seuraa kun samasta kylästä tai kaukaisemmasta suvustakin naidaan. Sama ongelma on koko Suomella syrjäseuduilla joka ilmansuunnalla.

Etkös sentää jo lähtis hakee?

• Frux

Ne loiset hoitaa sun lapset ja vanhukset , opettaa ja sivistää sun jälkikasvua ja hoitaa sinuakin kun sairastut.

• kuuleeko

Frux......Missä frux kun apua tarvitaan

• Samaasukuasamaamaata

Sen viä mmärtää et kerra naidaa samast kyläst. Siinä välis sitte "naidaan" kaikkien kans ja sit mennää uudestaa vihil-ja taas samast kyläst. Semmost tääl o.

• naurattaanii

Sähä aktiivine oot? Nyt ku kattelet sitä isoisän rakentamaa tai rakennuttamaa pankkomuuriirii siin ja mietit et mikä meni vikaa? Ja oikeesti kannnattaa miettii. Et o vissi nainu ees vieraast kyläst. Eihä tollast muute jaksas alkaa availee.

• Sininen.risti

Kyl se o mone kohdal sillai et olis ollu viisaanpaa pitää jorma housus,kaikki pannaa mikä liikku ja semmosekki viel o siin kintaal mitkä o kylmenemäs,ei sil ol välii jos se o samaa sukuu luvial se o vaan eduks.

• Joopsjoo

Ooks säkää raukkaa ees omast kyläst???

• k-arjalainen

Onneks älysin muuttaa pois!

• Niit.hultamo

Nyt olis valtra valmiina huomista itsenäisyyspäivän ajoa varten valmis ostin oikein wunderbaumin hyttiin pitää vähentää se verotuksessa pyysin virallisen kuitin. Oksakuorma on perässä ja valtran tankki on täynä.

• pataswagta

Ässät voitttaa

• sitoutumatonpiilokommari

Tänään laitan sinivalkoisen rätin päähäni ja menen kiertämään kiven. Ai niin sitten vielä stl puhumaan paskaa.

• Luvialainen

Apua teitä yhden näkökulman ihmisiä.
      Sota oli ja meni, kiitos miehille ja naisille jotka meidän vapautemme pelastivat tahtoen tai tahtomattaan. Suomalaisilla ei siinä tainnut olla kuin huonoja vaihtoehtoja, jotenkin taisimme sittenkin osua oikeisiin, spekulaatioita toki voi esittää. Itse kuitenkin muutama sata kirjaa asiasta lukeneena, sekä vasemmalta että oikealta tiedän jälkiviisauden olevan tyhmää.
      Vielä tyhmempää on henkilökohtaisten loukkausten jako nimimerkin takaa.

• Jumalaauttakoon

En kyllä voi missään nimessä kunnioittaa ketään joka solvaa toisen perhetaustaa. Mikko on niin paljon kunnioittanu vanhempias, et en ymmärrä tollast asiattomuutta lainkaan. Häpee!!!

• punakaartipitäisperustaa

Ei täällä kukaan ole kenenkään perhetaustaa solvannut ja sitäpaitsi nykyään, jo voi lapsellakin olla kaksi isääkin jos on adoptioitu ns:" sateenkaariperheeseen" sen on valtiovaltakin vahvistanut Helsingin parlamentissa. Luvialla kuten koko Suomessa on myös lapsia joilla ei ole yhtään isää. Niitä pakkasi syntymään aikoinaan kun talojen isännät omistivat palkolliset piikansa ja saivat tehdä niille mitä halusivat, ja halusivathan isännät, rengit sitten pelastivat tilanteen kun" provasti" heiltä sitä pyysi. Vielä 70-luvulle asti voi isyydestä kieltäytyä jos halusi, maksamaan kyllä joutui elatusmaksut, mutta ei muita velvollisuuksia ollutkaan esm: perintöoikeutta maihin ja mantuihin. 1918 kapinan aikoina monet punakaartin pätevimmät päälliköt olivat "kartanonisäntien" aviottomia lapsia joilla oli syntyperänsä vuoksi älykkyyttä ja taitoa, toisi kuin tavallisella rivimiehellä jotka kaikki eivät osanneet jopa lukea tai kirjoittaa. Taisipa tosin, näillä päälliköillä olla vähän haluja henkilökohtaisten kalavelkojenkin maksuun kartanonherroille ja muille "aatelisille".

• tollast
        punakaartipitäisperustaa kirjoitti:

Ei täällä kukaan ole kenenkään perhetaustaa solvannut ja sitäpaitsi nykyään, jo voi lapsellakin olla kaksi isääkin jos on adoptioitu ns:" sateenkaariperheeseen" sen on valtiovaltakin vahvistanut Helsingin parlamentissa. Luvialla kuten koko Suomessa on myös lapsia joilla ei ole yhtään isää. Niitä pakkasi syntymään aikoinaan kun talojen isännät omistivat palkolliset piikansa ja saivat tehdä niille mitä halusivat, ja halusivathan isännät, rengit sitten pelastivat tilanteen kun" provasti" heiltä sitä pyysi. Vielä 70-luvulle asti voi isyydestä kieltäytyä jos halusi, maksamaan kyllä joutui elatusmaksut, mutta ei muita velvollisuuksia ollutkaan esm: perintöoikeutta maihin ja mantuihin. 1918 kapinan aikoina monet punakaartin pätevimmät päälliköt olivat "kartanonisäntien" aviottomia lapsia joilla oli syntyperänsä vuoksi älykkyyttä ja taitoa, toisi kuin tavallisella rivimiehellä jotka kaikki eivät osanneet jopa lukea tai kirjoittaa. Taisipa tosin, näillä päälliköillä olla vähän haluja henkilökohtaisten kalavelkojenkin maksuun kartanonherroille ja muille "aatelisille".

Sun kandee taas alkaa värjäillä nanderooleja seuraavaan SKP:n mielenilmaukseen. Kannatus taattu:)

• punakaartipitäisperustaa
        tollast kirjoitti:

Sun kandee taas alkaa värjäillä nanderooleja seuraavaan SKP:n mielenilmaukseen. Kannatus taattu:)

Ne on banderolleja ( julisteita) ja kun mikään ei tunnu muuttuvan valtion/kansantaloudessa voi olla että niitä vielä tarvitaankin. Onneksi varastossa on vanhoja, ei tarvitse muuta kuin päivittää ja ovat taas ajankohtaisia. Sama riisto, sorto ja rötöstely, viimeinen yritys oli veronkierron anteeksianto ja hallintarekisterilaki, on jatkunut viimeiset 15 vuotta kun oikeistosektori on vastannut Suomen taloudesta.

• Pia1600

Läaskibassolta on tainnut jäädä huomaamatta että tässä kylässä asuu nykyään jo monta muualta tullutta ihmistä. Varsinaiset luvialaiset on kohta vähemmistöä, mutta näyttävät elävän edelleen omassa kuplassaan.

Tämäkin palsta voisi olla asiallisen keskustelun paikka, mutta edelleenkään tänne ei kannata mitään asiaa tai omaa mielipidettään kirjoittaa. Asiallisesti voi olla eri mieltäkin, mutta jos paljastukset ja toisen ihmisen halveksunta on ainoita, mitä luvialainen osaa, niin heikoilla jäillä ollaan.

• Pianystävä

Samaa miält. Tääl ku leimataan yhden kerran niin aina olet siin muatis mihi sut o laitettu. Ja porvarit pitää ittees ain parempan ko muit. Sillai se on ain ollu.

• Purppuranhenki

Eipä taida olla Luvialaisten kommentointia toi mihin viittaat, katkerien tänne tulleiden ja elämässään pettyneiden. Kuten Mikko jossain kirjoittanutkin, jos on se elin lähtökohtaisesti naamallaan, ei voi elää ilman tuollaista.

• sitmese

Rätti päähän ja kirkolle. Tänään päivä alkaa st1 munkkikahvil.

• Sininen.risti

Sähän vasta marakatti oot,eihän 9,12 2015 hallituksen kokouspalkkioita vielä ole maksettu,milläs meet munkkikafeelle.

• LuviakristittyHerrasmies

Koska rassaatte Toroskat pois Luvialta ja valtuustosta? :D Punikkimätäpaise ja hulivili narsisti xD Kimmo ei tiedä mitä on totuus, moraali ja oikeudenmukaisuus? Ihan pimee höpö höpö mies, sota ei siellä yhtä miestä tarvitse. Luvia tarvitsee muutosta.

• Nähtyjakoettu

Kaikki voivat lukea kaikkien poliittisia kirjoituksia; minäkeskeisyys ja höpöhöpö -jutut eivät kestävään poliittiseen uraan riitä. Sosiaaliset taidot ja aito yhteisten asioitten hoitaminen vie eteenpäin asioita. Uhoaminen on lapsellista.

• Ei.kerkee.muuloin

Joulun pyhät lähestyy,joko kommarit on tankannut traktoorit ja lastannut rankakärryyn risuja, meinaan ajot alkaa.

• köyhäkuinkirkonrotta

Koskas Ruutin Heikistä kommari on tullut ?. Se tuossa suurilla koneillaan jyristelee Luvian teillä niin että talot tärisee on sitten joulu, juhannus tai muu kirkkopyhä, mutta hyvä että töitä riittää ja samoin muilla yrittäjillä. Ei kannata olla kateellinen jokainen meistä päätyy aikanaan mullan alle ja silloin ollaan tasa-arvoisia myös poliittisesti, taivaaseen pääse kuin vanhoillislestadiolaiset, kuulemma.

• beethooven

Katsoin se iänikuisen ja kuluneen hehehöhö-tuntematoman sotilaan taas sen sadannen kerran jo varmaankin. Ei millään pahalla mutta kyllä Pekka ja Pätkä Suezilla sentään on laatutavaraa verrattuna siihen ainakin näin vanhan kriisinhallintaveteraanin mielestä. Ilman muuta ja kyylläpä vaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      162
      1576
    2. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      28
      1546
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      70
      1348
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      225
      1252
    5. Mitä toivot

ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      128
      1125
    6. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      175
      1096
    7. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      327
      1094
    8. Hyvää huomenta 18. luukku

Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      227
      1047
    9. Nyt kun Pride on ohi 3.0

Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      311
      1040
    10. Minkä merkkisellä

Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      78
      1036
    Aihe