Jos et voi ajaa Kitkoilla

Joka ei voi ajaa Kitkoilla sen pitäisi siirtyä bussien ja junien ja taksien matkustajiksi

85

182

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Miten olisi ihan 2 pientä muutosta lakiin

      1: Poistetaan talvirengaspakko

      2: Kielletään nastojen käyttö

      Nyt kun moni panee ne nastat alle ihan sakon uhalla

      • Nastapakkoa ei ole eikä ole koskaan ollutkaan eikä koskaan tule. Nastakielto tulee vielä parin vuoden sisällä.

        Olen valmis lyömään vetoa siitä, että nastat kielletään vimeistään 2020


      • autoilija kirjoitti:

        Nastapakkoa ei ole eikä ole koskaan ollutkaan eikä koskaan tule. Nastakielto tulee vielä parin vuoden sisällä.

        Olen valmis lyömään vetoa siitä, että nastat kielletään vimeistään 2020

        Aikalailla pakko se on ne alle alittaa kun ei muitakaan talvirenkaita ole :) Noh pieni lakimuutos ja homma hoituu


      • alittaa
        Bussissa kirjoitti:

        Aikalailla pakko se on ne alle alittaa kun ei muitakaan talvirenkaita ole :) Noh pieni lakimuutos ja homma hoituu

        Vai alle ne ALITETAAN..? No mikäpä siinä...


      • ei.tapahdu
        Bussissa kirjoitti:

        Aikalailla pakko se on ne alle alittaa kun ei muitakaan talvirenkaita ole :) Noh pieni lakimuutos ja homma hoituu

        Arveletko, että pientäkään lakimuutosta tehdään sinun köyhyyden, osaamattomuuden tai suoranaisen tyhmyytesi takia?


      • paljostako.vetoa
        autoilija kirjoitti:

        Nastapakkoa ei ole eikä ole koskaan ollutkaan eikä koskaan tule. Nastakielto tulee vielä parin vuoden sisällä.

        Olen valmis lyömään vetoa siitä, että nastat kielletään vimeistään 2020

        Olen valmis lyömään vetoa siitä, että palstapelle "autoilija" arto on vuonna 2020 entistäkin tyhmempi, jos ei siihen mennessä luikkareilla liikennettä vakavasti vaarantaen ole tappanut itseään.


      • ei.tapahdu kirjoitti:

        Arveletko, että pientäkään lakimuutosta tehdään sinun köyhyyden, osaamattomuuden tai suoranaisen tyhmyytesi takia?

        Kyllä suomessa on jonkun verran kumottu hölmöjä lakeja. Talvirengaspakko kuuluu samaan sarjaan

        Onhan Suomi myös tunnettu siitä että meillä ei ole yhtään kilometriä yleistä tietä jolla ei olisi nopeusrajoitusta

        Myös se on Suomessa tunnttua että voit päätyä oikeuden eteen 8km/h ylinopeudesta

        Joten eiköhäs tuo talvirengaspakko nastakieltokin vielä saada


      • Bussit ja junat ovat naisia ja lapsia varten ja nastapellejä varten.


        MIEHILLE ON KITKARENGAS JA AUTOT


      • Seksuaaliterapeutti
        autoilija kirjoitti:

        Bussit ja junat ovat naisia ja lapsia varten ja nastapellejä varten.


        MIEHILLE ON KITKARENGAS JA AUTOT

        Mistä se mies ja auto sinulle löydetään?


      • autoilija kirjoitti:

        Bussit ja junat ovat naisia ja lapsia varten ja nastapellejä varten.


        MIEHILLE ON KITKARENGAS JA AUTOT

        itse olen ajanut talvina 08-15 myös autolla jossa on kesärenkaat... Autot toki ollut kuorma-autoja... Pienin 3510 kiloinen ducato ja isoin 26.000 kiloinen Actros.

        Mutta miksi mun piti sakon uhalla laittaa omaan ducatooni nastarenkaat?


      • Opiskelu_kannattaa
        Bussissa kirjoitti:

        itse olen ajanut talvina 08-15 myös autolla jossa on kesärenkaat... Autot toki ollut kuorma-autoja... Pienin 3510 kiloinen ducato ja isoin 26.000 kiloinen Actros.

        Mutta miksi mun piti sakon uhalla laittaa omaan ducatooni nastarenkaat?

        jos et tiedä miten määräykset ja säädökset muodostuvat, tuosta on hyvä aloittaa.
        https://fi.wikipedia.org/wiki/Eduskunta


      • ei.tapahdu
        Bussissa kirjoitti:

        Kyllä suomessa on jonkun verran kumottu hölmöjä lakeja. Talvirengaspakko kuuluu samaan sarjaan

        Onhan Suomi myös tunnettu siitä että meillä ei ole yhtään kilometriä yleistä tietä jolla ei olisi nopeusrajoitusta

        Myös se on Suomessa tunnttua että voit päätyä oikeuden eteen 8km/h ylinopeudesta

        Joten eiköhäs tuo talvirengaspakko nastakieltokin vielä saada

        Kun mainitsemasi tapaukset koskevat vain yhtä, vaikkakin erikoisen tyhmää yksilöä, ei ole oletettavaa että lakeja tämän takia muutettaisiin.
        Talvirengaspakko meillä jo on, vai etkö tiennyt?
        Nastakielto tuskin tulee lähiaikoina.


      • ei.tapahdu kirjoitti:

        Kun mainitsemasi tapaukset koskevat vain yhtä, vaikkakin erikoisen tyhmää yksilöä, ei ole oletettavaa että lakeja tämän takia muutettaisiin.
        Talvirengaspakko meillä jo on, vai etkö tiennyt?
        Nastakielto tuskin tulee lähiaikoina.

        Nastakielto voi tulla heti kun poistetaan talvirengaspakko....

        Nyt monella talvirengaspakko = nastapakko


      • NAstat kiellettävä lailla ja avuttomat jotka ei voi Kitkoilla ajaa pitää siirtyä bussien ja junien ja ja lentokoneiden asiakkaaksi


      • Seksuaaliterapeutti kirjoitti:

        Mistä se mies ja auto sinulle löydetään?

        Minä olen Mies ja omistan auton missä on kitkarenkaat


      • ei.tapahdu
        Bussissa kirjoitti:

        Nastakielto voi tulla heti kun poistetaan talvirengaspakko....

        Nyt monella talvirengaspakko = nastapakko

        Talvirengaspakko=nastapakko vain todella harvoille.


      • pelle.se.on
        autoilija kirjoitti:

        NAstat kiellettävä lailla ja avuttomat jotka ei voi Kitkoilla ajaa pitää siirtyä bussien ja junien ja ja lentokoneiden asiakkaaksi

        Palstapelle "autoilija" arto on sen verran avuton tyhjäpää kuski, että pitäisi poistaa liikenteestä kokonaan.Pelle ei osaa esim. pysäköidä kahden auton väliin jos väli on pienempi kuin 100 metriä.


      • Seksuaaliterapeutti
        autoilija kirjoitti:

        Minä olen Mies ja omistan auton missä on kitkarenkaat

        Jopas onkin Miehekästä puhetta. Siitä huokuu testosteroni ja hienhaju.


      • pelle.se.on
        autoilija kirjoitti:

        Minä olen Mies ja omistan auton missä on kitkarenkaat

        Palstapelle "autoilija" arto mukamas mies!
        Ei hitto, tuota nyt ei usko pelle itsekään.
        Pelle on pelle ja hiukan mielenvikaisuuteen taipuvainen valehteleva luuseri, siinä kaikki.


      • autoilija_
        autoilija kirjoitti:

        NAstat kiellettävä lailla ja avuttomat jotka ei voi Kitkoilla ajaa pitää siirtyä bussien ja junien ja ja lentokoneiden asiakkaaksi

        Kitkat kiellettävä lailla ja avuttomat jotka ei voi Nastoilla ajaa pitää siirtyä bussien ja junien ja ja lentokoneiden asiakkaaksi


      • autoilija_
        autoilija kirjoitti:

        Minä olen Mies ja omistan auton missä on kitkarenkaat

        Minä olen Nainen ja omistan polkuauton missä on kitkarenkaat


      • autoilija kirjoitti:

        NAstat kiellettävä lailla ja avuttomat jotka ei voi Kitkoilla ajaa pitää siirtyä bussien ja junien ja ja lentokoneiden asiakkaaksi

        Kannatan!!! Talvirengaspakko pois ja nastat kieltoon.... WIN-WIN tilanne


      • Seksuaaliterapeutti
        Bussissa kirjoitti:

        Kannatan!!! Talvirengaspakko pois ja nastat kieltoon.... WIN-WIN tilanne

        Nimimerkistä päätellen olet todennut itsesi avuttomaksi. Hyvä niin. Liikenteessä on hieman turvallisempaa


      • Bussissa kirjoitti:

        Aikalailla pakko se on ne alle alittaa kun ei muitakaan talvirenkaita ole :) Noh pieni lakimuutos ja homma hoituu

        Talvirenkaita missä ei ole nastoja löytyy jokaisesta rengasliikkeestä ja hyviä löytyy kyllä minulla on Continentalin kitkat ja hyvin pitää kaikilla keleillä


      • autoilija kirjoitti:

        Talvirenkaita missä ei ole nastoja löytyy jokaisesta rengasliikkeestä ja hyviä löytyy kyllä minulla on Continentalin kitkat ja hyvin pitää kaikilla keleillä

        Tervetuloa ostamaan ja asentamaan mulle sellaiset...

        Nyt mulla sellaisia ei ole, joten turha inistä nastoista kun laki pakottaa ne alle laittamaan


      • Seksuaaliterapeutti
        Bussissa kirjoitti:

        Tervetuloa ostamaan ja asentamaan mulle sellaiset...

        Nyt mulla sellaisia ei ole, joten turha inistä nastoista kun laki pakottaa ne alle laittamaan

        Voinet laittaa linkin tähän lakiin. Jään odottamaan...vaikka odotuksesta voi tulla pitkä.
        Sinulla ei ole rengasasioista minkäänlaista tietoa. Nimimerkkisi kuvaa sinulle suositeltua kulkuneuvoa varsin hyvin.


      • Seksuaaliterapeutti kirjoitti:

        Voinet laittaa linkin tähän lakiin. Jään odottamaan...vaikka odotuksesta voi tulla pitkä.
        Sinulla ei ole rengasasioista minkäänlaista tietoa. Nimimerkkisi kuvaa sinulle suositeltua kulkuneuvoa varsin hyvin.

        "Talvirenkaat on vaihdettava alle viimeistään 1.12. ja niitä on käytettävä helmikuun loppuun. Nastarenkaita saa käyttää 1.11. alkaen."

        Eli jos en laita autoni mukana tulleita nastoja alle, vaan ajan kesäkumeilla, niin se on sakon paikka... Väititkö muuta?


      • Seksuaaliterapeutti

        Novoi hellanlettas sentään. Kyllä pikkuinen yrittää olla nokkela. Rengasvalintasi on oma ratkaisusi. Laki ei pakota nastarenkaita käyttämään. Voithan repiä nastat pois.


      • Seksuaaliterapeutti kirjoitti:

        Novoi hellanlettas sentään. Kyllä pikkuinen yrittää olla nokkela. Rengasvalintasi on oma ratkaisusi. Laki ei pakota nastarenkaita käyttämään. Voithan repiä nastat pois.

        Pakottaa. Mulla on kesärenkaat ja nastat.

        Jos ajan kesäkumeilla niin sakkoahan siitä tulloo


      • Seksuaaliterapeutti
        Bussissa kirjoitti:

        Pakottaa. Mulla on kesärenkaat ja nastat.

        Jos ajan kesäkumeilla niin sakkoahan siitä tulloo

        Siis kyse on rahasta, olisit sen heti kertonut. Yksi vaihtoehto on rengasliikkeen pihalla oleva kasa. Kun käyt myymäläpäällikön kanssa juttelemassa, ehkä säästävät sinulle puolikuntoisen 5 vuotta vanhan kitkasarjan. Pääset kehumaan lamelliläppänöitten autuutta.
        Vaiteillelaitto maksaa, ehkä kestät sen.


      • Seksuaaliterapeutti kirjoitti:

        Mistä se mies ja auto sinulle löydetään?

        Miehet ajaa kitkarenkailla.


      • Seksuaaliterapeutti
        autoilija kirjoitti:

        Miehet ajaa kitkarenkailla.

        Etkö ole vielä miestä itsellesi löytänyt?


      • ei.tapahdu kirjoitti:

        Arveletko, että pientäkään lakimuutosta tehdään sinun köyhyyden, osaamattomuuden tai suoranaisen tyhmyytesi takia?

        Kitkarengas maksaa enemmän kuin nastarenkaat


      • pelle.se.on
        autoilija kirjoitti:

        Kitkarengas maksaa enemmän kuin nastarenkaat

        Jälleen kerran, kuten lähes aina pastapelle "autoilija" arto, kirjoitat paskaa.


    • et_voi_ajaa_Kitkoilla

      Hyvähän kitkoilla on ajella kun nastoilla on jäänpinta rikottu karkeaksi. Kuinka kitkapellen auto pysähtyy kiillottuneella jäällä?
      Jos nastat kielletään, suolan ja hiekoitussepelin käyttö moninkertaistuisi. Ja suolasta pohjavedet kärsii ja kaupungeissa lisääntynyt hiekkapöly olisi ongelma. Teiden ylläpito olisi lisääntyneen liukkaudentorjunnan vuoksi kalliimpaa. Keväinen hiekanpoisto olisi kalliimpaa. LIsäksi uusiutumatonta kiviraaka-ainetta tarvittaisiin enemmän.

      • Tiet ei koskaan jäädy peilijääksi, kuten tm ja tuulilasi testeissä on koeradalla.


      • Ja vielä jos nastat pystyy jään rikkomaan se myös rikkoisi asfalttia melkoisesti


      • Kokeneemman_tietoa
        autoilija kirjoitti:

        Tiet ei koskaan jäädy peilijääksi, kuten tm ja tuulilasi testeissä on koeradalla.

        Et siis juurikaan aja talvella. Älä sitten väittele asioista, joista et tiedä, kuin tietäisit niistä.

        Minäpä kerron kokemuksia:
        Tienpinta voi jäätyä jopa lähes peilijääksi joskus. Tavallisimmin kuitenkin jäätyy hieman epätasaiseksi, kun suolausta ei ehditä tehdä ekä nastarenkaat sitä ole vielä karheuttaneet tai kuluttaneet pois. Myös satanut lumipinta voi ehtiä kiilloittumaan jäänliukkaaksi ellei suolausta ole tehty tai nastojen vaikutus olematon.

        Olet siis tutustunut noihin talvirengastesteihin. Niissähän yksi osatesti tosiaan tehdään pelikiiltävällä jäällä. Vain yksi. Muutkin ovat kaikkissa Suomen talviolosuhteiden mukaisissa oloissa tehtyjä osatestejä, normaali jää- ja lumitalvioloista syksyisen sulilla märillä ja kuivilla teillä.
        Olet varmasti jaksanut katsoa tuloksiakin. Kitkarengas ei ole osoittautunut missään osatestissä nastaa paremmaksi. Näinhän on ollut tilanne joka vuosi aiemminkin niin kauan kun testejä on tehty. Kyllähän parhaat kitkat pärjäävät paremmin kuin heikommat kiinalaiset nastat, eli kehitystä kitkojenkin osalta on runsaati tapahtunut. Näin siis nk pohjoismaisten kitkojen osalta. Keski-Eurooppalaiset kitkathan ovatkin lähinnä sadekelin renkaita.

        Tämä em jäisyys ja kiilloittunut lumipinta on melkoisen tavallista hieman pk-seutua pohjoisempana, mutta ei se ihan harvinaista ole pk-sedullakaan. Täällä tosin suolausta tehdään koko ajan ja etukäteenkin, kun tiedossa on huonoa keliä. Lisäksi täällä on liikenne huomattavasti vilkkaampaa, joten nastat syövät jäätä ja kovaksi kiillottunutta lunta nopeasti pois.

        Etkö tosiaan usko, että nasta rikkoo jäätä? Kokemuksesi taitaa olla melkoisen ohut myös yleisesti talvesta ja jäästä. No kokeilepa huviksesi vaikka naulalla iskeä jääpintaa.
        Jää ja kovaksi kiillotettu jää on huomattavasti pehmeämpää kuin asfaltti, mutta totta tietysti on nastojen kuluttava vaikutus asfalttiin. Erityisesti suolalla sulatettu märkä asfaltti on alttiimpi nastoille.


      • et_voi_ajaa_Kitkoilla
        autoilija kirjoitti:

        Tiet ei koskaan jäädy peilijääksi, kuten tm ja tuulilasi testeissä on koeradalla.

        Ehkei jäädy, mutta sulaa. Sulavan jään pinnalla on vettä, joka tekee siitä erittäin liukkaan. Lisäksi jää voi kiillottua erittäin liukkaaksi. Tästä hyvä esimerkki ovat linja-autopysäkit. Ajoradan jään ovat nastat rikkoneet liukkaudeltaan ajokelpoiseksi. Tien varrella nastattomat renkaat ota kiillottaneet pysäkin. Lopuksi mukaelma Axel Oxenstiernan lausahduksesta:
        Voi poikani, kumpa tietäisit miten vähällä järjellä liikennekeskusteluun osallistutaan.


      • et_voi_ajaa_Kitkoilla
        autoilija kirjoitti:

        Ja vielä jos nastat pystyy jään rikkomaan se myös rikkoisi asfalttia melkoisesti

        Jos pystyy rikkomaan...rikkoisi melkoisesti.
        Ei riko asfalttia nykyistä enempää. Voit itseksesi pohtia mitä tapahtuisi jos nastat kielletään. Älä kirjoita mietinnän tulosta tänne, ellet halua nolata itseäsi enempää.


      • pakkasnestettä
        autoilija kirjoitti:

        Tiet ei koskaan jäädy peilijääksi, kuten tm ja tuulilasi testeissä on koeradalla.

        Palstapelle "autoilija" arto:n pään sisus (lähes täynnä kellertävää nestettä) tuntuu jäätyvän jo 5 asteen keleissä.


      • vajakit_pakkohoitoon
        pakkasnestettä kirjoitti:

        Palstapelle "autoilija" arto:n pään sisus (lähes täynnä kellertävää nestettä) tuntuu jäätyvän jo 5 asteen keleissä.

        Ja vajakin päässä talvi alkaa, kun lämpötila laskee alle kymmenen plusasteen. Silloin vajakki vaihtaa paniikissa nastarenkaita autoon.


      • Kokeneemman_tietoa kirjoitti:

        Et siis juurikaan aja talvella. Älä sitten väittele asioista, joista et tiedä, kuin tietäisit niistä.

        Minäpä kerron kokemuksia:
        Tienpinta voi jäätyä jopa lähes peilijääksi joskus. Tavallisimmin kuitenkin jäätyy hieman epätasaiseksi, kun suolausta ei ehditä tehdä ekä nastarenkaat sitä ole vielä karheuttaneet tai kuluttaneet pois. Myös satanut lumipinta voi ehtiä kiilloittumaan jäänliukkaaksi ellei suolausta ole tehty tai nastojen vaikutus olematon.

        Olet siis tutustunut noihin talvirengastesteihin. Niissähän yksi osatesti tosiaan tehdään pelikiiltävällä jäällä. Vain yksi. Muutkin ovat kaikkissa Suomen talviolosuhteiden mukaisissa oloissa tehtyjä osatestejä, normaali jää- ja lumitalvioloista syksyisen sulilla märillä ja kuivilla teillä.
        Olet varmasti jaksanut katsoa tuloksiakin. Kitkarengas ei ole osoittautunut missään osatestissä nastaa paremmaksi. Näinhän on ollut tilanne joka vuosi aiemminkin niin kauan kun testejä on tehty. Kyllähän parhaat kitkat pärjäävät paremmin kuin heikommat kiinalaiset nastat, eli kehitystä kitkojenkin osalta on runsaati tapahtunut. Näin siis nk pohjoismaisten kitkojen osalta. Keski-Eurooppalaiset kitkathan ovatkin lähinnä sadekelin renkaita.

        Tämä em jäisyys ja kiilloittunut lumipinta on melkoisen tavallista hieman pk-seutua pohjoisempana, mutta ei se ihan harvinaista ole pk-sedullakaan. Täällä tosin suolausta tehdään koko ajan ja etukäteenkin, kun tiedossa on huonoa keliä. Lisäksi täällä on liikenne huomattavasti vilkkaampaa, joten nastat syövät jäätä ja kovaksi kiillottunutta lunta nopeasti pois.

        Etkö tosiaan usko, että nasta rikkoo jäätä? Kokemuksesi taitaa olla melkoisen ohut myös yleisesti talvesta ja jäästä. No kokeilepa huviksesi vaikka naulalla iskeä jääpintaa.
        Jää ja kovaksi kiillotettu jää on huomattavasti pehmeämpää kuin asfaltti, mutta totta tietysti on nastojen kuluttava vaikutus asfalttiin. Erityisesti suolalla sulatettu märkä asfaltti on alttiimpi nastoille.

        Ei jäädy peilijääksi se voidaan jopa tarkistaa eikä nastat tee jäätä karheaksi vaan pakkanen


      • pelle.se.on
        autoilija kirjoitti:

        Ei jäädy peilijääksi se voidaan jopa tarkistaa eikä nastat tee jäätä karheaksi vaan pakkanen

        Palstapelle "autoilija" arto, ottaisit nyt Kokeneemman_tietoa neuvosta vaarin ja lopettaisit tuon hölmöyden suoltamisen.
        Ei jäädy peilijääksi jne. höpötykselläsi annat itsestäsi todella hölmön kuvan, jota toki olet, mutta onko sitä ihan pakko joka viestissäsi korostaa?


      • ota.mallia
        vajakit_pakkohoitoon kirjoitti:

        Ja vajakin päässä talvi alkaa, kun lämpötila laskee alle kymmenen plusasteen. Silloin vajakki vaihtaa paniikissa nastarenkaita autoon.

        Ompa viisas ja turvallisuuta arvostava enakointiin kykenevä kuski.
        Siitä voisi pakkohoitoa tarvitseva vajakki ottaa oppia.


      • Äikkäope
        autoilija kirjoitti:

        Ei jäädy peilijääksi se voidaan jopa tarkistaa eikä nastat tee jäätä karheaksi vaan pakkanen

        Peruskoulussa opetetaan välimerkkien käyttö. Silmiin sattuu tuollaisen tuotoksen lukeminen.


      • Kokeneemman_tietoa
        autoilija kirjoitti:

        Ei jäädy peilijääksi se voidaan jopa tarkistaa eikä nastat tee jäätä karheaksi vaan pakkanen

        Sinulla ei tosian ole kokemusta suomalaisesta talvisista teistä eikä talvirenkaista. No ei se mitään, asian voit helposti itse kokeilla.

        1) Annapa veden jäätyä tasaisella pinnalla ja tutki vaikka kädellä millainen sen pinta on, jos silmiäsi et usko. Tee sama lumipinnalle pienen taputtelun jälkeen. Märälle lumipinnalle riittää vähäinen taputtelu, kuivalle kovempi. Kirjaa tulos paperille.
        2)Sitten voit hakata ja hangata jää- tai lumipintaa ensin kuminpalasella ja tutki mitä tapahtui. Koita kadellä varmuuden vuoksi. Kirjaa tulos paperille.
        3) Sen perään hakkaa ja hankaa jää- ja lumipintaa vaikka kumipalasella, johon olet upottanut vaikka pieniä ruuveja tai nauloja. Tutki mitä tapahtui ja koita kädelläkin varmuuden vuoksi. Kirjaa tulos paperille.

        Analysoi vielä kerran noita kolmea koettasi ja kirjaa loppuhavaintosikin tulokset paperille ja pidä näin koottu dokumentaatio esillä aina kun kirjoitat täällä talvisista liikenneoloista ja talvirenkaiden ominaisuuksista. Niin ei pääse unohtumaan.
        Tämä on oiva keino pitää asia muistissa, kun omakohtaista käytännön tietoa ja käytännön kokemusta ei siitä ole.


      • Kokeneemman_tietoa kirjoitti:

        Et siis juurikaan aja talvella. Älä sitten väittele asioista, joista et tiedä, kuin tietäisit niistä.

        Minäpä kerron kokemuksia:
        Tienpinta voi jäätyä jopa lähes peilijääksi joskus. Tavallisimmin kuitenkin jäätyy hieman epätasaiseksi, kun suolausta ei ehditä tehdä ekä nastarenkaat sitä ole vielä karheuttaneet tai kuluttaneet pois. Myös satanut lumipinta voi ehtiä kiilloittumaan jäänliukkaaksi ellei suolausta ole tehty tai nastojen vaikutus olematon.

        Olet siis tutustunut noihin talvirengastesteihin. Niissähän yksi osatesti tosiaan tehdään pelikiiltävällä jäällä. Vain yksi. Muutkin ovat kaikkissa Suomen talviolosuhteiden mukaisissa oloissa tehtyjä osatestejä, normaali jää- ja lumitalvioloista syksyisen sulilla märillä ja kuivilla teillä.
        Olet varmasti jaksanut katsoa tuloksiakin. Kitkarengas ei ole osoittautunut missään osatestissä nastaa paremmaksi. Näinhän on ollut tilanne joka vuosi aiemminkin niin kauan kun testejä on tehty. Kyllähän parhaat kitkat pärjäävät paremmin kuin heikommat kiinalaiset nastat, eli kehitystä kitkojenkin osalta on runsaati tapahtunut. Näin siis nk pohjoismaisten kitkojen osalta. Keski-Eurooppalaiset kitkathan ovatkin lähinnä sadekelin renkaita.

        Tämä em jäisyys ja kiilloittunut lumipinta on melkoisen tavallista hieman pk-seutua pohjoisempana, mutta ei se ihan harvinaista ole pk-sedullakaan. Täällä tosin suolausta tehdään koko ajan ja etukäteenkin, kun tiedossa on huonoa keliä. Lisäksi täällä on liikenne huomattavasti vilkkaampaa, joten nastat syövät jäätä ja kovaksi kiillottunutta lunta nopeasti pois.

        Etkö tosiaan usko, että nasta rikkoo jäätä? Kokemuksesi taitaa olla melkoisen ohut myös yleisesti talvesta ja jäästä. No kokeilepa huviksesi vaikka naulalla iskeä jääpintaa.
        Jää ja kovaksi kiillotettu jää on huomattavasti pehmeämpää kuin asfaltti, mutta totta tietysti on nastojen kuluttava vaikutus asfalttiin. Erityisesti suolalla sulatettu märkä asfaltti on alttiimpi nastoille.

        Oliko tm kun sanoi, että fanaattisemmankin nastaintoilijan tulisi jo viimein kokeilla kitkoja. Ei kitkat ole huonommat kuin peilijäällä mitä ei ole kuin koeradalla esim lumella on kitkat paremmat eihän lumella ole nastasta mitään hyötyä


      • pelle.se.on
        autoilija kirjoitti:

        Oliko tm kun sanoi, että fanaattisemmankin nastaintoilijan tulisi jo viimein kokeilla kitkoja. Ei kitkat ole huonommat kuin peilijäällä mitä ei ole kuin koeradalla esim lumella on kitkat paremmat eihän lumella ole nastasta mitään hyötyä

        Palstapelle "autoilija" arto olet moneen kertaan ylivoimaisen tyhmyytesi todistanut joten, vaikka idiootti olet, voisitko mitenkään olla edes valehtematta.
        TM-lehdessä on jokaisessa talvirengastestissä vastaan sanomattomasti todistettu, että nastarekaat ovat kaikissa talvisissa olosutteissa kitkarenkaita paremmat.


      • et_voi_ajaa_Kitkoilla kirjoitti:

        Ehkei jäädy, mutta sulaa. Sulavan jään pinnalla on vettä, joka tekee siitä erittäin liukkaan. Lisäksi jää voi kiillottua erittäin liukkaaksi. Tästä hyvä esimerkki ovat linja-autopysäkit. Ajoradan jään ovat nastat rikkoneet liukkaudeltaan ajokelpoiseksi. Tien varrella nastattomat renkaat ota kiillottaneet pysäkin. Lopuksi mukaelma Axel Oxenstiernan lausahduksesta:
        Voi poikani, kumpa tietäisit miten vähällä järjellä liikennekeskusteluun osallistutaan.

        Olen usein ajanut yöllä milloin on ollut mustaajäätä ja nastapellet ovat nukkumassa ja hyvin on Kitkoilla menty eikä Rekat kaa luistele vaikka ei ole suolattu eli tietä voidaan ajaa ilman ettei nastapellet aja sitä ennen


      • pelle.se.on kirjoitti:

        Palstapelle "autoilija" arto olet moneen kertaan ylivoimaisen tyhmyytesi todistanut joten, vaikka idiootti olet, voisitko mitenkään olla edes valehtematta.
        TM-lehdessä on jokaisessa talvirengastestissä vastaan sanomattomasti todistettu, että nastarekaat ovat kaikissa talvisissa olosutteissa kitkarenkaita paremmat.

        Ei ole erot järin suuret ja kyllä kitkat ovat esim lumella monia nastarenkaita paremmat. Ja monissa muissakin kohdissa. Jos nyt paras nastarengas pysähtyy puolimetriä nopeammin kuin kitka ero voi johtua vaikka jarruttajasta. Ja asfaltti firmat maksaa testit, että heille tulisi hyviä urakoita


      • Seksuaaliterapeutti
        autoilija kirjoitti:

        Oliko tm kun sanoi, että fanaattisemmankin nastaintoilijan tulisi jo viimein kokeilla kitkoja. Ei kitkat ole huonommat kuin peilijäällä mitä ei ole kuin koeradalla esim lumella on kitkat paremmat eihän lumella ole nastasta mitään hyötyä

        Parempi pysähtyä puolimetriä ennen tenavaa, kuin vasta kohdalla. Erot ovat riittävän suuret.
        Tuulilasifirmat maksavat kitkatestit.


      • Seksuaaliterapeutti
        autoilija kirjoitti:

        Oliko tm kun sanoi, että fanaattisemmankin nastaintoilijan tulisi jo viimein kokeilla kitkoja. Ei kitkat ole huonommat kuin peilijäällä mitä ei ole kuin koeradalla esim lumella on kitkat paremmat eihän lumella ole nastasta mitään hyötyä

        Eipä ole nastasta hyötyä lumella. Peilijäällä on.


      • Seksuaaliterapeutti
        autoilija kirjoitti:

        Olen usein ajanut yöllä milloin on ollut mustaajäätä ja nastapellet ovat nukkumassa ja hyvin on Kitkoilla menty eikä Rekat kaa luistele vaikka ei ole suolattu eli tietä voidaan ajaa ilman ettei nastapellet aja sitä ennen

        Kuuleeko planeetta KIUWTR7466, maa kutsuu...
        Tai oikeastaan, antaa olla...


      • pelle.se.on
        autoilija kirjoitti:

        Ei ole erot järin suuret ja kyllä kitkat ovat esim lumella monia nastarenkaita paremmat. Ja monissa muissakin kohdissa. Jos nyt paras nastarengas pysähtyy puolimetriä nopeammin kuin kitka ero voi johtua vaikka jarruttajasta. Ja asfaltti firmat maksaa testit, että heille tulisi hyviä urakoita

        Palstapelle "autoilija" arto väität esim. TM:n kirjoittaneen että nastat olisi kitkoja paremmat vain peilijäällä.
        Osaatko lukea? Lievää vahvempi epäilys ainakin herää.
        Kaikissa ko. lehden testeissä nastat on osoitettu selkeästi kitkoja paremmiksi.
        Erot ei kaikilla osa-aluella ole suuret, mutta miksi pitäisi valita ne edes vain _vähän_ huonommat kun samaan hintaan saa paremmat?

        Epäilet myös testaajien ammattitaitoa esim. jarrutus kokeissa ja kuitekin myönnät, että nastoilla jarrutusmatkat, talviolosuhteissa, on lyhyemmät kuin kitkoilla.
        Kuten "seksuaaliterapeutti" sulle vastasi on, normaali ihmisen mielestä, parempi pysähtyä ennen estettä, ääriesimerkkinä vaikkapa pikkulapsi tiellä, kuin rysäyttää päin, vai oletko vahvastikin eri mieltä?

        Jankutuksestasi tulee eittämättä mieleen, että oletko esim. masokisti tai muuten nyrjähtänyt ja siksi välttämättä haluat ajaa kitkarenkailla koska niiden kaikki talviominaisuudet on vain _vähän_ huonommat kuin nastarenkaiden?


      • Kokeneemman_tietoa
        autoilija kirjoitti:

        Ei ole erot järin suuret ja kyllä kitkat ovat esim lumella monia nastarenkaita paremmat. Ja monissa muissakin kohdissa. Jos nyt paras nastarengas pysähtyy puolimetriä nopeammin kuin kitka ero voi johtua vaikka jarruttajasta. Ja asfaltti firmat maksaa testit, että heille tulisi hyviä urakoita

        Mitäpä, jos lukisit niitä talvirengastestejä, joihin viittaat? Kannattaisi.
        Totta on tosiaankin, että huippukitkat pärjää heikoimmille nastarenkaille joissain olosuhteissa.
        Niinkuin nyt yleensäkin huippurenkaat heikoille renkaille. Jos tällaista vertailua pidät asiallisena, kun talvirengastyyppien vertailua teet, niin eipä ihme olekaan nuo väitteesi. Valikoimalla sopivasti saa mitä tuloksia tahansa.

        Kun testit tehdään järkevästi, niin kaikki testataan samoin kriteerein, jos renkaan turvallisuusominaisuuksia on tarkoitus testata. Ja silloin myös eliminoidaan tietysti kuljettajan ominaisuudetkin, joilla tosiaan ei itse renkaan talviliikenteen turvallisuusominaisuuksien kanssa ole mitään tekemistä.

        Kyse muuten ei ole puolesta metristä noissa eroissa, vaan useistä metreistä ja jos valitsen sinun tapasi 'valita sopivasti' vertailukohdat, niin lienee kymmenistä metreistä. Nuo viimeiset metrithän ne juuri on ne kohtalokkaat.

        Kyse jarruttajasta??? Miten renkaan ominaisuus muka voi olla riippuvainen kuljettajan taidoista?


      • Seksuaaliterapeutti kirjoitti:

        Parempi pysähtyä puolimetriä ennen tenavaa, kuin vasta kohdalla. Erot ovat riittävän suuret.
        Tuulilasifirmat maksavat kitkatestit.

        Asfalttifirmat ovat suurempi kuin tuulilasi. Haluatko että sinun tuulilasi hajoaa jatkuvasti.

        Ja puoli metriä voi olla enemmän muusta kiinni kuin renkaasta


      • Seksuaaliterapeutti
        autoilija kirjoitti:

        Asfalttifirmat ovat suurempi kuin tuulilasi. Haluatko että sinun tuulilasi hajoaa jatkuvasti.

        Ja puoli metriä voi olla enemmän muusta kiinni kuin renkaasta

        "Asfalttifirmat ovat suurempi kuin tuulilasi."
        Tähän ei ole vastaanväittämistä.

        Olen mykistynyt ihastuksesta tämän viisauden edessä.
        Tämä löytyy tulevaisuuden historiankirjoista. Luvusta, jossa käsitellään elämää suurempia aforismeja.


    • kuiygio

      Kas kas, joku on keksinyt ihan uuden puheenaiheen. Onhan se hyvä tämäkin aihe käsitellä palstalla kun siitä ei vielä ole käyty depattia.

    • Mikä_ongelma_on

      Höh.
      No kyllä kai kitkoillakin voi ajaa. Onhan ne renkaan näköiset ja rakenteeltaankin kuin kesärenkaat hieman parannelluilla talviominaisuuksilla. Jos ne asentaa autoon ja ne pysyy vanteella ja mahtuu pyörimään, niin ajoksi vain.
      Ja huonoilla keleillä tietysti kannattaa tällöin turvautuakin busseihin ja juniin ja takseihinkin.

    • pelle.se.on

      Palstapelle "autoilija" arto sinä et tunnetusti ymmärrä autoista sen paremmin kuin autonrenkaista yhtään mitään.
      Käyttämäsi kitkat sopii mainiosti sinne hiekkalaatikolle jossa onneksi, enimmäksen päristelet.
      Sinulle siirtyminen julkisiin kulkuneuvoihin (pois liikennettä vaarantamasta) olisi enemmän kuin tarpeen.
      Oletko muuten itse huomannut tuon entisestään huonontuneen muistisi?

      Eli teet samoja, täydellistä ymmärtämättömyyttä osoittavia, avauksia vähän väliä.
      Meinaan usealta sinua paremmalla muistilla omaavilta on otettu kortti pois alkavan dementian vuoksi.
      Toivottavasti sinun vuorosi koittaa pian, josko sulla korttia onkaan, ainakaan ei pitäisi olla.

    • 5t4gyt5g4

      Niin mutta kun mä olen se kuljettaja, en matkustaja. Työnantaja meillä päättää millä renkailla ajetaan.

    • Liukkaille

      Haistakaa perse nastapellet. Miulla on kortonkissaki nastat, kitka ratkaisee.

      • Liukkaille_vain_naies

        Niin alatyylistä, että et oo tainnu liukkahilla koskaa ollakkaa. Saati autoilusta tietoakaan. Kumit keliin sopiviks ja ei siellä millään kitkoilla kannata luistella, tulee pian nii rumaa jälkeä.


    • autoilija_

      Joka ei voi ajaa Nastarenkailla sen pitäisi siirtyä bussien ja junien ja taksien matkustajiksi

      • Vielä_tiellä

        Kehä kolmosen ulkopuolella ei julkiset paljon kulje ja meitä on itseni lisäksi monia muitakin joiden tarvii päästä liikkumaan jopa kymmeniä/satoja kilometrejä vuorokauden ajasta riippumatta ja silloin jotkut naurettavat kitkailijat jää nolouttaan liittymiin luistelemaan.
        Mieti tuota kun on vehkeessä vauhtia. Turvallisuus ennen kaikkea. Taajamanopeuksissa kitkat varmaan varteenotettavia, eivät niinkään kunnon autoillessa. Raskas liikenne hajottaa tiestömme ei nastalliset. Samoin suuret nopeudet. Rauhallinen ajo kevyellä kuormalla ei tunnu tiestössä. Suolauksesta pääsee vesistöömme haitallisia aineita. Avarra maailmaasi ja näet enemmän.


      • vajakit_pakkohoitoon
        Vielä_tiellä kirjoitti:

        Kehä kolmosen ulkopuolella ei julkiset paljon kulje ja meitä on itseni lisäksi monia muitakin joiden tarvii päästä liikkumaan jopa kymmeniä/satoja kilometrejä vuorokauden ajasta riippumatta ja silloin jotkut naurettavat kitkailijat jää nolouttaan liittymiin luistelemaan.
        Mieti tuota kun on vehkeessä vauhtia. Turvallisuus ennen kaikkea. Taajamanopeuksissa kitkat varmaan varteenotettavia, eivät niinkään kunnon autoillessa. Raskas liikenne hajottaa tiestömme ei nastalliset. Samoin suuret nopeudet. Rauhallinen ajo kevyellä kuormalla ei tunnu tiestössä. Suolauksesta pääsee vesistöömme haitallisia aineita. Avarra maailmaasi ja näet enemmän.

        Vai ei nastat hajota tiestöämme. Kannattaa tosiaan avartaa maailmaa ja herätä unesta todellisuuteen.


      • vajakit_pakkohoitoon
        vajakit_pakkohoitoon kirjoitti:

        Vai ei nastat hajota tiestöämme. Kannattaa tosiaan avartaa maailmaa ja herätä unesta todellisuuteen.

        Kitkarenkaat hajottavat tiestöämme. Kannattaa tosiaan avartaa maailmaa ja herätä unesta todellisuuteen.


    • ihanhyvinvoin

      Voin, mutta en kuitenkaan aja. Ei siis tarvetta bussikyytiin.

    • sdvmhjk

      Pakkohan se on tähänkin keskusteluun osallistua varsinkin kun porukka tuntuu käyvän hieman kuumana.

      Fakta on se että kitkarengas on monipuolisempi kuin nastarengas. Tässä muutama kitkarenkaan hyvä ominaisuus:

      Ne voi laittaa alle hyvissä ajoin ennen ensimmäisiä liukkaita ilman että tarvitsee kuunnella nastojen rohinaa ja tuntea huonoa omaa tuntoa tiestön tuhoamisesta.

      Sama juttu keväällä, ei ole kiire ottaa pois vaan voi rauhassa katsoa takatalvet ja vaihtaa vasta sitten.

      Kitka pitää pakkaslumella kuin tauti ja asfaltilla ajettaessakin pito on nastaa parempi.
      Pakkasjäälläkin pito on hyvä.

      Kitka myös pitää puolikuluneena paremmin kuin puolikulunut nastarengas.

      Kitkat voi käyttää kesällä loppuun, ei tarvitse nyppiä nastoja.

      Kitkarengas on hiljaisempi kuin kesärengas, nastarenkaasta puhumattakaan. Kun vaihtaa talvirenkaat niin oikein korva lepää siinä hiljaisuudessa.

      Kitkan huonot puolet:

      Märällä jäällä pito on vain kohtalainen


      Nastarenkaiden puollustajat aina sanoo että kitka on turvaton jäällä, mutta unohtaa samalla sen että kitka on vastaavasti asfaltilla ja lumella nastaa parempi. Kummalla ajatte enemmän asfaltilla vai nollakelijäätiköllä?

      Olen aloittanut kitkarenkaiden käytön vuonna 1992. Pari kertaa on ollut välissä nastat hetken aikaa kun sellaiset on autojen mukana tullut, mutta aina ne on myös vaihdettu mahdollisimman nopeasti kitkoihin. Nastarenkaat tuntuu erittäin turvattomilta asfaltilla ajettaessa ja meteli on aivän järjetön. Hiukkaspäästöistä puhumattakaan.

      Ajan autoa työkseni ympäri suomea ja kitkarenkailla ajettuja kilometrejä on jo pitkälle toista miljoonaa. Matkaa on tehty Hangosta Ivaloon ja kaikkea siltä väliltä. Kertaakaan ei ole ollut sellainen keli että olisin nastarenkaita kaivannut.

      • tässäpä.faktaa

        Juuri tuollaista mutua tulee kun ei ole sitä vähäisintäkään kokemusta mistään, kuunneltu ja luettu liikaa lepuuttajapellen hölinöitä.
        Kyllähän se fakta on edelleen niin että oikea talvirengas, nastarengas, on yleisestä liikenneturvallisuudesta välittän valinta, siitä nyt ei vaan pääse mihinkään.
        Nastat toimii vaihtelevissa ajo-olosuhteissa kaikkein parhaiten, nastarengas on hiljaisempi kuin useat kesärenkaat, jopa oikein merkkirenkaita hiljaisemmat, nastarenkaat säilyttävät pitonsa äärimmäisissäkin olosuhteissa millaisiin esimerkiksi joutuu kun lepuuttajapelle äkkiarvaamatta alkaa tekemään piruetteja sen vähäisen luullun pidon loputtua.
        Sadekeleillä mitä tänäkin syksynä on ollut(marras/joulukuu) niin lepuuttajat ovat todella vaaralliset, muutenkin kesäkeleillä tosi surkeat.
        Mutta jos ei kerran ole vara hankkia oikeita talvirenkaita, nastarenkaita, niin silloin pellet tyytyy vaarallisen valintaan.
        Jäällä, olkoon se kuivaa tai märkää niin nastat ovat ylivoimaiset.
        Lepuuttajien ainut pelastus on suola ja hiekka, ne osaset mistä kaikki paska muodostuu laseihin ja sitten liuenneena luontoon, pohjavesiin, unohtamatta tietenkin suolan korroosiovaikutuksia.
        Olkoon auton väri mikä tahansa niin ovat suolakuramössössä ajetun pätkän jälkeen tasaisen harmaita.


      • Seksuaaliterapeutti

        HAHHAAAHHHAAAA
        "Nastarenkaiden puollustajat aina sanoo että kitka on turvaton jäällä, mutta unohtaa samalla sen että kitka on vastaavasti asfaltilla ja lumella nastaa parempi. Kummalla ajatte enemmän asfaltilla vai nollakelijäätiköllä?"
        Siis mielestäsi nastarengas menettää pitonsa asfaltilla ja lumella. Mistä luolasta olet tullut?
        Kitkarenkaan vaarallinen ominaisuus on että sen pito vaihtuu dramattisesti eri olosuhteissa. Esimerkiksi sulavalla pikkutiellä urat ovat paljaat mutta niiden ulkopuolella on liukas jää.
        Nastarenkaalla on pito kaikissa keliolosuhteissa.

        Kitkarengas on oiva valinta niille jotka lunta nähdessään voivat jäädä odottelemaan sen sulamista.


      • sdfghtyui8
        tässäpä.faktaa kirjoitti:

        Juuri tuollaista mutua tulee kun ei ole sitä vähäisintäkään kokemusta mistään, kuunneltu ja luettu liikaa lepuuttajapellen hölinöitä.
        Kyllähän se fakta on edelleen niin että oikea talvirengas, nastarengas, on yleisestä liikenneturvallisuudesta välittän valinta, siitä nyt ei vaan pääse mihinkään.
        Nastat toimii vaihtelevissa ajo-olosuhteissa kaikkein parhaiten, nastarengas on hiljaisempi kuin useat kesärenkaat, jopa oikein merkkirenkaita hiljaisemmat, nastarenkaat säilyttävät pitonsa äärimmäisissäkin olosuhteissa millaisiin esimerkiksi joutuu kun lepuuttajapelle äkkiarvaamatta alkaa tekemään piruetteja sen vähäisen luullun pidon loputtua.
        Sadekeleillä mitä tänäkin syksynä on ollut(marras/joulukuu) niin lepuuttajat ovat todella vaaralliset, muutenkin kesäkeleillä tosi surkeat.
        Mutta jos ei kerran ole vara hankkia oikeita talvirenkaita, nastarenkaita, niin silloin pellet tyytyy vaarallisen valintaan.
        Jäällä, olkoon se kuivaa tai märkää niin nastat ovat ylivoimaiset.
        Lepuuttajien ainut pelastus on suola ja hiekka, ne osaset mistä kaikki paska muodostuu laseihin ja sitten liuenneena luontoon, pohjavesiin, unohtamatta tietenkin suolan korroosiovaikutuksia.
        Olkoon auton väri mikä tahansa niin ovat suolakuramössössä ajetun pätkän jälkeen tasaisen harmaita.

        "Juuri tuollaista mutua tulee kun ei ole sitä vähäisintäkään kokemusta mistään, "

        Jos reilu miljoona kitkarenkailla ajettua kilometriä ei ole kokemukseksi riittävää niin mikä sitten on??

        Ilmeisesti itselläsi ei ole lainkaan kitkarenkailla ajokokemusta, voit kuitenkin tuomita ne huonoiksi?


      • dfthjui
        Seksuaaliterapeutti kirjoitti:

        HAHHAAAHHHAAAA
        "Nastarenkaiden puollustajat aina sanoo että kitka on turvaton jäällä, mutta unohtaa samalla sen että kitka on vastaavasti asfaltilla ja lumella nastaa parempi. Kummalla ajatte enemmän asfaltilla vai nollakelijäätiköllä?"
        Siis mielestäsi nastarengas menettää pitonsa asfaltilla ja lumella. Mistä luolasta olet tullut?
        Kitkarenkaan vaarallinen ominaisuus on että sen pito vaihtuu dramattisesti eri olosuhteissa. Esimerkiksi sulavalla pikkutiellä urat ovat paljaat mutta niiden ulkopuolella on liukas jää.
        Nastarenkaalla on pito kaikissa keliolosuhteissa.

        Kitkarengas on oiva valinta niille jotka lunta nähdessään voivat jäädä odottelemaan sen sulamista.

        "Nastarenkaalla on pito kaikissa keliolosuhteissa."

        Paskapuhetta

        "Kitkarengas on oiva valinta niille jotka lunta nähdessään voivat jäädä odottelemaan sen sulamista."

        tämäkin on paskapuhetta


      • sdfgryjui8
        Seksuaaliterapeutti kirjoitti:

        HAHHAAAHHHAAAA
        "Nastarenkaiden puollustajat aina sanoo että kitka on turvaton jäällä, mutta unohtaa samalla sen että kitka on vastaavasti asfaltilla ja lumella nastaa parempi. Kummalla ajatte enemmän asfaltilla vai nollakelijäätiköllä?"
        Siis mielestäsi nastarengas menettää pitonsa asfaltilla ja lumella. Mistä luolasta olet tullut?
        Kitkarenkaan vaarallinen ominaisuus on että sen pito vaihtuu dramattisesti eri olosuhteissa. Esimerkiksi sulavalla pikkutiellä urat ovat paljaat mutta niiden ulkopuolella on liukas jää.
        Nastarenkaalla on pito kaikissa keliolosuhteissa.

        Kitkarengas on oiva valinta niille jotka lunta nähdessään voivat jäädä odottelemaan sen sulamista.

        "Siis mielestäsi nastarengas menettää pitonsa asfaltilla ja lumella. Mistä luolasta olet tullut?"

        En väittänyt sen menettävän pitoaan kokonaan, niin kuin ei kitkakaan menetä kokonaan pitoaan märällä jäällä. Kitka on huonompi märällä jäällä ja nasta taas on huonompi asfaltilla. Asfaltilla vain ajetaan enemmän kuin peilijäällä.

        "Kitkarenkaan vaarallinen ominaisuus on että sen pito vaihtuu dramattisesti eri olosuhteissa. "

        Jos kitkarengas on noin vaarallinen niin miten helvetissä olen vielä hengissä? Niin kuin aiemmin jo sanoinkin, olen ajanut ammattiajoa kitkarenkailla yli miljoona kilometriä ilman että olisin osunut mihinkään. Sinun logiikkasi mukaan sen ei pitäisi edes olla mahdollista. Totta se kuitenkin on.


      • tässäpä.faktaa
        sdfghtyui8 kirjoitti:

        "Juuri tuollaista mutua tulee kun ei ole sitä vähäisintäkään kokemusta mistään, "

        Jos reilu miljoona kitkarenkailla ajettua kilometriä ei ole kokemukseksi riittävää niin mikä sitten on??

        Ilmeisesti itselläsi ei ole lainkaan kitkarenkailla ajokokemusta, voit kuitenkin tuomita ne huonoiksi?

        Saahan sitä sanoa vaikka sata mijardia kilometriä, kun sitäkään ei vaan usko kukaan.
        Eli en kirjoita uudestaan viestiäni kun siinä ei ole mitään muutettavaa.

        Tämä seuraava on todellakin maino sanonta, noin kun toimitte niin säästytään miljoonilta kolareilta ja kuolonuhreilta.

        "Kitkarengas on oiva valinta niille jotka lunta nähdessään voivat jäädä odottelemaan sen sulamista."

        Nämä asiat kun sisäistätte niin voitte liittyä liikenteeseen, tosin vain ja ainoastaan nastarenkailla varustetuilla autoilla.


      • Seksuaaliterapeutti
        dfthjui kirjoitti:

        "Nastarenkaalla on pito kaikissa keliolosuhteissa."

        Paskapuhetta

        "Kitkarengas on oiva valinta niille jotka lunta nähdessään voivat jäädä odottelemaan sen sulamista."

        tämäkin on paskapuhetta

        On niin helppoa väittää paskapuheiksi ilman perustetta. Tämäkö on antisi keskusteluun?


      • Seksuaaliterapeutti
        sdfgryjui8 kirjoitti:

        "Siis mielestäsi nastarengas menettää pitonsa asfaltilla ja lumella. Mistä luolasta olet tullut?"

        En väittänyt sen menettävän pitoaan kokonaan, niin kuin ei kitkakaan menetä kokonaan pitoaan märällä jäällä. Kitka on huonompi märällä jäällä ja nasta taas on huonompi asfaltilla. Asfaltilla vain ajetaan enemmän kuin peilijäällä.

        "Kitkarenkaan vaarallinen ominaisuus on että sen pito vaihtuu dramattisesti eri olosuhteissa. "

        Jos kitkarengas on noin vaarallinen niin miten helvetissä olen vielä hengissä? Niin kuin aiemmin jo sanoinkin, olen ajanut ammattiajoa kitkarenkailla yli miljoona kilometriä ilman että olisin osunut mihinkään. Sinun logiikkasi mukaan sen ei pitäisi edes olla mahdollista. Totta se kuitenkin on.

        Ja näin kirjoittaa taksikuski Stadista. Pohjoisin paikka missä vieraillut on Riihimäki.
        Ja se miljoona on helppo väittää...


    • Valitse_oikein

      Nuorena hehkutin itsekin kitkoja tuon rapinan kun halusin pois, onnistui ja oli jopa pientä "pakkoa" laittaa "hienoon" autoon tyylikkäille vanteille juuri tuollaiset.

      Käytössä kuitenkin tulin järkiini ja kelpuutin niiden jälkeen ainoastaan nastat. Kun kyyditettävänä muitakin suuren egoni kanssa, nimittäin kallis lasti, tuo pieni nyytti, niin arvomaailmaa muuttuu ja samalla se egokin karisi itsevarmuuden myötä.

      • asdfgyui8

        "Nuorena hehkutin itsekin kitkoja

        Käytössä kuitenkin tulin järkiini ja kelpuutin niiden jälkeen ainoastaan nastat.

        Niin, vanhemmiten ihmisistä tulee vähän "höppänöitä". Eihän ikäihmiset uskalla kävellä portaitakaan jos ei ole kaidetta mistä pitää kiinni.....


    • miettikäästätäkin

      100v päästä kielletään talvirenkaat, koska ilmasto lämpenee..

      • Mitetitäänpä_sitten

        No mutta mistäs sitten saataisiin vastaava ympärivuotinen ja vuosikausia kestänyt kestojankutusaihe? Ja jossa ei varmasti saada voittajaa tai häviäjää....

        No onneksi 100 vuotta on vielä kaukana.


    • näinsemenee

      Kun nasta-mies jarruttaa valoihin,niin kitka-mies ajaa sitä perään.

    • Seksuaaliterapeutti

      www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1449978291026.html
      Snadissa alkaa olla liukasta. Aiheuttavatko välikelirenkailijat kaaoksen vai ehtiikö suola-autot lähteä liikkeelle sulattamaan tiet välikelin renkailla liikennöitäväksi.
      Nastoilla ajavien kannattaa lähteä liikkeelle normaalia aiemmin. Kitkapellet ovat tukkineet väylät kolaroidessaan tai epätoivoisella sutimisella. Moottori huutaa, rengas vinkuu. Mikään ei liiku.

      • Terapeuttista-tämäkin

        Niinpä. 1 tyyppi sano että suomessa on niin harvoin nastarenkaita vaativia kelejä, niin kitkoilla pärjää. Siihen vaan että kun pitää kulkea kelistä riippumatta niin siksi valitsen nastat.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      87
      1165
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      1006
    3. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      13
      691
    4. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      287
      685
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      60
      664
    6. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      660
    7. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      47
      660
    8. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      42
      604
    9. Viime yönä mietin paikkoja luonnossa, missä olen kulkenut

      kävellyt ja ikävöinyt, ja ollut niin yksin. Monet kerrat. Ne palauttavat mieleeni sinut ja sen, kuinka kipeää on se kaip
      Ikävä
      57
      592
    10. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      35
      575
    Aihe