Eli miten asennetaan tuplaantuu veneeseen.kytkin on.
Kaksoisakkujärjestdlmän asennuskaavio
50
3756
Vastaukset
- Zapsähkö
Hyvin.
No yksinkertainen kaaviokuva on vaikka tuon kytkimen tuotesivulla, jos kyse on siis 1-2-both - off kytkimestä.
http://www.heater.fi/fi/paavirtakytkin-1-2-off-both.html- Kerttutäti
Palloperse opettele kirjoittamaan. Edes vähän. Eikä telfacatti tarvitse kahta akkua. Eikä kytkintä. Snorkkelin vain.
- Anonyymi
Kerttutäti vetää sen snorkkelin vaan hanuriinsa
- aurajuusto
Esmes näin. Ota nykyisestä ainokaisesta akusta kaapeli irti ja laita se sen vaihtokytkimen ulostulonapaan. Ja sitten kun sinulla on 2 akkua, kiinnitä toisen akun napa toiseen ja toisen napa toiseen vaihtokytkimen syöttönapaan (siis toinen napaan 1 ja toinen 2). Ja sitten vielä yhdistät - kaapelin kummankin akun miinusnapaan. Sen jlk voit aina valita kumpi akku on käytössä.
- Kerttusetä
Näinhän se juuri menee kuten vanhami ja aurajuusto esittivät. Ainakin minun 80-luvulla rakennetussa moottoriveneessä toimii hyvin.
Onkohan olemassa yhtä purkkia, johon 0-1 kytkimen taakse saisi kaiken? Siis moottorin laturin, aurinkokennon, tuulivoiman, agrekaatin, maasähkön ja x määrän akkuja?- KuinSaippua
On toki. Moninapainen kytkin ei ole uusi keksintö.
Toteutus riippuu tyystin siitä, mitä haluat kytkimeltä. Jos haluat, että kaikki virta katkeaa kerralla, niin riittää, että laitat yhden katkaisijan, joka katkaisee virtapiirit -puolelta. - nekatiivi
Miksi juuri miinuspuolelta virtapiiri katkaistaan?
- kytkentäkaavioita
KuinSaippua kirjoitti:
On toki. Moninapainen kytkin ei ole uusi keksintö.
Toteutus riippuu tyystin siitä, mitä haluat kytkimeltä. Jos haluat, että kaikki virta katkeaa kerralla, niin riittää, että laitat yhden katkaisijan, joka katkaisee virtapiirit -puolelta.Moninapakytkimellä voi "katkaista kaikki virrat kerralla". Ei siihen tarvita erillistä miinuspuolen katkaisijaa. Vaihtoehtoja on useimmille tutussa venesähkö- artikkelissa:
http://www.imps.fi/arkisto/Kotisatama/Venesahkt.pdf - KokemuskenKautta
nekatiivi kirjoitti:
Miksi juuri miinuspuolelta virtapiiri katkaistaan?
Miinusnapa on yhteinen kaikille akkupankeille, joten siihen riittää yksi katkaisija. Muuten joutuu käyttämään useampaa koska akkupankkien napoja ei voi kytkeä yhteen. Asia korostuu, jos on useampia jännitteitä, esimerkiksi generaattorille 12V ja yleinen virta 24V
- napojen katkaiseminen on muutenkin turvallisempaa koska voi olla varma, että kaikki virta on poikki. Minulla on kerran käynyt niin, että sähkäri oli kytkenyt molempien moottorien laturit yhteen akkuun. Kyseisen moottorin navan irrottamisesta ei olisi ollut apua ja laturin vaihdossa olisi syntynyt oikosulku.
Vaikka kaikki tehdään oikein, niin silti pitää aina tarkastaa virrattimuus ennen johtimiin koskemista. - 200A24V4napainenLöytyykö
kytkentäkaavioita kirjoitti:
Moninapakytkimellä voi "katkaista kaikki virrat kerralla". Ei siihen tarvita erillistä miinuspuolen katkaisijaa. Vaihtoehtoja on useimmille tutussa venesähkö- artikkelissa:
http://www.imps.fi/arkisto/Kotisatama/Venesahkt.pdfMoninapainen katkaisija on hyvä, mutta voi olla vaikea löytää akkuvirroille sopivaa. Voi joutua käyttämään releitä, jotka tuhlaavat sähköä.
- aloittakaatästä
Jokaiselle veneen sähköjärjestelmää pähkäileville olisi hyvää perustietoa tässä tunnetuksi tulleessa artikkelissa:
http://www.imps.fi/arkisto/Kotisatama/Venesahkt.pdf - Kipinöitämunissa
http://www.stek.fi/Sahkoturvallisuus/veneilijan_sahkoturvallisuus/fi_FI/Sahko_ja_vene_opas/
Tuossa on erinomainen teos suomeksi venesähköistä. Kannattaa perehtyä, vaikkei sähköjä uusisikaan. Tietää ainakin miten toimii. - nuurdikki
Ainakin kolme vaihtoehtoa kaksoisakkujärjestelmän asenamiseksi.
- Tavallisin on vaihtokytkin jolla valitaan kahdesta akku pankista. Ei valittuna oleva on siis vain varalla. Myös mahdollisuus valita molemmat esim latausta varten (tai mitä ei saa tehdä mutta millä voi tiukan paikan tullen moottori käynnistyä virran ollessa molemmissa pankeissa vähissä on että starttauksen ajaksi valitsee molemmat). Valittu akkupankki syöttää sekä moottorin- että hupisähköjärjestelmää.
- Myös yleinen on että molemmille akuille on oma erillinen erotuskytkin. Tällä kytkennällä voi tehdä kaikki samat asiat kuin vaihtokytkimelläkin ja periaatteessa melko samanlainen.
- Täysin erilliset moottorin- ja hupisähköjärjestelmät jossa erotuskytkin järjestelmien välillä hupisähköjen akun latausta varten.
Kytkennät tapahtuu plussan puolella ja akkupankkien miinukset on kytketty yhteen.- MontaHyvääTapaa
Jos on kaksi moottoria, niin molemmilla moottoreilla on omat itsenäiset akkupankit, jotka voidaan kytkeä halutessa yhteen. Toinen akkupankki on hupiakku ja toinen kulkemisen kannalta tarpeelliseille laitteille kuten navigointielektroniikka, valot, pyyhkijät, keula- ja peräpotkuri, ankkuripeli jne
Mikään ei estä kytkemästä laitteita ihan omalla tavalla. Perinteisessä kytkennässä ei akkujen kapasiteetti tule käytettyä maksimaalisesti hyväksi, muta se ide onkin, että on aina yksi pankki, jolla saadaan ainakin yksi kone käyntiin ja lisää virtaa. - volovoo
Nyt tuli minulle kysymyksen paikka. Ostin viime vuosikymmenellä vanhan purjeveneen, jossa oli ainoastaan yksi pieni akku, koska siellä ei ollut mitään muuta kuin kulkuvalot käytössä.
Aloitin sen päivittämisen ja menin Lauttasaaren Volvo Penta liikkeeseen. Kerroin tiskillä haluavani asentaa kaksiakku jarjestelmän. Ystävällinen kaveri haki 170€ kaksoisdiodin varastosta ja antoi kytkentäohjeet.
Kaikki on pelannut hienosti, mutta kun tulen laituriin jossa on maavirtaa saatavilla(asensin siihen myös virallisen maavirta järjestelmän), niin aina näyttää älylaturi alkavan sitä käyttöakkua lataamaan, vaikka on useampi tunti koneajoa takana.
Onko siinä sittenkin jotakin vikaa, koska tuntuu ettei sen käyttöakun pitäis tarvita latausta em. tapauksessa? - Lisäätietoa
volovoo kirjoitti:
Nyt tuli minulle kysymyksen paikka. Ostin viime vuosikymmenellä vanhan purjeveneen, jossa oli ainoastaan yksi pieni akku, koska siellä ei ollut mitään muuta kuin kulkuvalot käytössä.
Aloitin sen päivittämisen ja menin Lauttasaaren Volvo Penta liikkeeseen. Kerroin tiskillä haluavani asentaa kaksiakku jarjestelmän. Ystävällinen kaveri haki 170€ kaksoisdiodin varastosta ja antoi kytkentäohjeet.
Kaikki on pelannut hienosti, mutta kun tulen laituriin jossa on maavirtaa saatavilla(asensin siihen myös virallisen maavirta järjestelmän), niin aina näyttää älylaturi alkavan sitä käyttöakkua lataamaan, vaikka on useampi tunti koneajoa takana.
Onko siinä sittenkin jotakin vikaa, koska tuntuu ettei sen käyttöakun pitäis tarvita latausta em. tapauksessa?Laturi voi aloittaa lataamisen ja lopettaa sen melkein heti. Yleensä latureissa on valoja, jotka kertovat latauksen tilan. Jos lataus on ylläpitolatausta, asiat on niin kuin pitääkin.
Olet varmasti tarkastanut akun kunnon ym, joten niihin ei kannata tässä puuttua. Muuhun taas alkutiedot eivät riitä. - diodinhaitta
volovoo kirjoitti:
Nyt tuli minulle kysymyksen paikka. Ostin viime vuosikymmenellä vanhan purjeveneen, jossa oli ainoastaan yksi pieni akku, koska siellä ei ollut mitään muuta kuin kulkuvalot käytössä.
Aloitin sen päivittämisen ja menin Lauttasaaren Volvo Penta liikkeeseen. Kerroin tiskillä haluavani asentaa kaksiakku jarjestelmän. Ystävällinen kaveri haki 170€ kaksoisdiodin varastosta ja antoi kytkentäohjeet.
Kaikki on pelannut hienosti, mutta kun tulen laituriin jossa on maavirtaa saatavilla(asensin siihen myös virallisen maavirta järjestelmän), niin aina näyttää älylaturi alkavan sitä käyttöakkua lataamaan, vaikka on useampi tunti koneajoa takana.
Onko siinä sittenkin jotakin vikaa, koska tuntuu ettei sen käyttöakun pitäis tarvita latausta em. tapauksessa?Sen kai tiedät, että jakodiodi pudottaa latausjännitettä n. 0.7-0,8 V. Eikö kannattaisi harkita jakorelettä diodin tilalle? Ks. esim. Blue Sea systems.
Volvo-Penta ei taida olla edullisin ostospaikka muutenkaan. - qwsdrrr
MontaHyvääTapaa kirjoitti:
Jos on kaksi moottoria, niin molemmilla moottoreilla on omat itsenäiset akkupankit, jotka voidaan kytkeä halutessa yhteen. Toinen akkupankki on hupiakku ja toinen kulkemisen kannalta tarpeelliseille laitteille kuten navigointielektroniikka, valot, pyyhkijät, keula- ja peräpotkuri, ankkuripeli jne
Mikään ei estä kytkemästä laitteita ihan omalla tavalla. Perinteisessä kytkennässä ei akkujen kapasiteetti tule käytettyä maksimaalisesti hyväksi, muta se ide onkin, että on aina yksi pankki, jolla saadaan ainakin yksi kone käyntiin ja lisää virtaa.>>Toinen akkupankki on hupiakku ja toinen kulkemisen kannalta tarpeelliseille laitteille kuten navigointielektroniikka, valot, pyyhkijät, keula- ja peräpotkuri, ankkuripeli jne
Minä en tekisi noin. Koska unohtamalla yhtaikaa vaikka ajovalot ja jonkun hupijutun päälle saa molemmat akut tyhjiksi. Ja sitten ei saa enää moottoria käyntiin. - Joakim1
volovoo kirjoitti:
Nyt tuli minulle kysymyksen paikka. Ostin viime vuosikymmenellä vanhan purjeveneen, jossa oli ainoastaan yksi pieni akku, koska siellä ei ollut mitään muuta kuin kulkuvalot käytössä.
Aloitin sen päivittämisen ja menin Lauttasaaren Volvo Penta liikkeeseen. Kerroin tiskillä haluavani asentaa kaksiakku jarjestelmän. Ystävällinen kaveri haki 170€ kaksoisdiodin varastosta ja antoi kytkentäohjeet.
Kaikki on pelannut hienosti, mutta kun tulen laituriin jossa on maavirtaa saatavilla(asensin siihen myös virallisen maavirta järjestelmän), niin aina näyttää älylaturi alkavan sitä käyttöakkua lataamaan, vaikka on useampi tunti koneajoa takana.
Onko siinä sittenkin jotakin vikaa, koska tuntuu ettei sen käyttöakun pitäis tarvita latausta em. tapauksessa?Ei ne älylaturit kovin älykkäitä ole. Kun kytket päälle, ne alkavat aina lataamaan kuin tyhjää akkua. Sitten niissä on joku ajastin tietylle jännitealueella tai vaihtoehtoisesti mittaavat virran pienenemistä latauksen aikana. Jonkun ajan jälkeen sitten menevät ylläpitotilaan. Jos on kulutusta sopivasti, saattavat olla menemättä ylläpitotilaan.
Oman veneen älylataturi lataa aivan täyttä akkua pari tuntia täydellä jännitteellä kunnes menee ylläpitotilaan. Uuden parin tunnin syklin saa alkamaan kytkemällä maasähkön hetkeksi pois. - miksiainamaasähköön
Joakim1 kirjoitti:
Ei ne älylaturit kovin älykkäitä ole. Kun kytket päälle, ne alkavat aina lataamaan kuin tyhjää akkua. Sitten niissä on joku ajastin tietylle jännitealueella tai vaihtoehtoisesti mittaavat virran pienenemistä latauksen aikana. Jonkun ajan jälkeen sitten menevät ylläpitotilaan. Jos on kulutusta sopivasti, saattavat olla menemättä ylläpitotilaan.
Oman veneen älylataturi lataa aivan täyttä akkua pari tuntia täydellä jännitteellä kunnes menee ylläpitotilaan. Uuden parin tunnin syklin saa alkamaan kytkemällä maasähkön hetkeksi pois.Itse en pidä erityisen älykkäänä sitäkään, että satamaan tullessa vene aina kytketään maasähköön: "aina näyttää älylaturi alkavan sitä käyttöakkua lataamaan, vaikka on useampi tunti koneajoa takana". Onko verkkovirtaan liittämiseen aina todellista tarvetta? Jääkaappi kannattaa joka tapauksessa sulkea, jos seisokki on useita vuorokausia eikä veneessä asuta. Melko pienikin aurinkopaneeli riittää pitämään akut täysinä.
Oman seurani kotisatamassa sattui veneen sähköpalo ilmeisesti veneen maasähköjärjestelmään tulleen vian takia. Sen jälkeen katsottiin viisaaksi ohjeistaa, että veneet tulisi irrottaa maasähköstä, kun vene jätetään yksikseen. - KukinKykyjensäMukaan
qwsdrrr kirjoitti:
>>Toinen akkupankki on hupiakku ja toinen kulkemisen kannalta tarpeelliseille laitteille kuten navigointielektroniikka, valot, pyyhkijät, keula- ja peräpotkuri, ankkuripeli jne
Minä en tekisi noin. Koska unohtamalla yhtaikaa vaikka ajovalot ja jonkun hupijutun päälle saa molemmat akut tyhjiksi. Ja sitten ei saa enää moottoria käyntiin.Ihan yhtä hyvin voi unohtaa moottoriin virrat päälle ja saada akun tyhjäksi sillä tavalla. Ainoa idiootinvarma tapa on kytkeä akku niin, ettei siinä ole mitään kiinni. Silloin se ei voi tyhjentyä vahingossa.
Toisaalta nykyinen tapa on minulle hyvä koska muista laittaa sen akkupankin pääkatkaisijan pois päältä. Jos unohdan, niin siitä on led muistuttamassa. Joku voi tarvita tietenkin vielä enemmän muistutuksia, vaikka summerin tms, mutta vaiheessa se ei ole minulle tarpeen. - qwsdrrr
KukinKykyjensäMukaan kirjoitti:
Ihan yhtä hyvin voi unohtaa moottoriin virrat päälle ja saada akun tyhjäksi sillä tavalla. Ainoa idiootinvarma tapa on kytkeä akku niin, ettei siinä ole mitään kiinni. Silloin se ei voi tyhjentyä vahingossa.
Toisaalta nykyinen tapa on minulle hyvä koska muista laittaa sen akkupankin pääkatkaisijan pois päältä. Jos unohdan, niin siitä on led muistuttamassa. Joku voi tarvita tietenkin vielä enemmän muistutuksia, vaikka summerin tms, mutta vaiheessa se ei ole minulle tarpeen.Tapoja on monia, kirjoitin vain siitä minkä itse näen hyväksi. Sinä saat minunpuolestani tehdä niinkuin haluat.
Moottori ei ainkaan minun veneessäni jää vahingossa päälle, koska summeri huuta jos siinä on virrat päällä ilman että mootttori pyörii.
Minun mieöestäni paras kaksi-akku-systeemi on sellaainen, jossa vain moottori on käynnistysakun takana. Silloin saa aina moottorin käyntiin eikä jää saareen, vaikka jotain unohtuisikin tekemättä. - Liioittelua
miksiainamaasähköön kirjoitti:
Itse en pidä erityisen älykkäänä sitäkään, että satamaan tullessa vene aina kytketään maasähköön: "aina näyttää älylaturi alkavan sitä käyttöakkua lataamaan, vaikka on useampi tunti koneajoa takana". Onko verkkovirtaan liittämiseen aina todellista tarvetta? Jääkaappi kannattaa joka tapauksessa sulkea, jos seisokki on useita vuorokausia eikä veneessä asuta. Melko pienikin aurinkopaneeli riittää pitämään akut täysinä.
Oman seurani kotisatamassa sattui veneen sähköpalo ilmeisesti veneen maasähköjärjestelmään tulleen vian takia. Sen jälkeen katsottiin viisaaksi ohjeistaa, että veneet tulisi irrottaa maasähköstä, kun vene jätetään yksikseen.Minä taas pidän hyvin älykkäänä kytkeä vene maasähköön. Silloin esimerkiksi pilssipumpulle riittää virtaa ja jääkaappi pysyy kylmänä. Myös hälytyslaite toimii moitteetta.
Venepalo on hyvin harvinainen ja vielä harvinaisempi maasähkön aiheuttamana. Jos ryhdytään poistamaan ihan minimaalisia riskejäkin, niin pitää tyhjentää tankit ja kantaa akut pois veneestä samoin kuin aurinkopaneelit.
On yleistä, että kun jotain tapahtuu, niin siihen reagoidaan kiristämällä sääntöjä täysin riippumatta siitä onko sillä todellista vaikutusta vai ei. Tuossa tapauksessa olisi ollut hyvä keskustella jonkun kanssa, jolla on hiukan enemmän kokemusta ja näkemystä. - venepalojenehkäisy
Liioittelua kirjoitti:
Minä taas pidän hyvin älykkäänä kytkeä vene maasähköön. Silloin esimerkiksi pilssipumpulle riittää virtaa ja jääkaappi pysyy kylmänä. Myös hälytyslaite toimii moitteetta.
Venepalo on hyvin harvinainen ja vielä harvinaisempi maasähkön aiheuttamana. Jos ryhdytään poistamaan ihan minimaalisia riskejäkin, niin pitää tyhjentää tankit ja kantaa akut pois veneestä samoin kuin aurinkopaneelit.
On yleistä, että kun jotain tapahtuu, niin siihen reagoidaan kiristämällä sääntöjä täysin riippumatta siitä onko sillä todellista vaikutusta vai ei. Tuossa tapauksessa olisi ollut hyvä keskustella jonkun kanssa, jolla on hiukan enemmän kokemusta ja näkemystä.Palovaroitin on on pakollinen eikä vaadi verkkovirtaa.
Et hoksannut, että mainitsin usean vrk:n seisokista ja jääkaapin tyhjentämisestä.
Ehkä pidät venepaloja harvinaisina siksi, että yksittäisten veneiden palot eivät yleensä ylitä uutiskynnystä.
Toki lehtiuutisiakin erilaisista venepaloista on vuosittain. Tsääs muutama tältä vuodelta:
http://www.hs.fi/kaupunki/a1305968278689
http://www.hs.fi/kaupunki/a1305945803636
http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/rajahdysmainen-tulipalo-moottoriveneessa-nelja-loukkaantui/5256636
http://www.kaleva.fi/uutiset/oulu/huviveneen-moottoritilassa-syttyi-tulipalo-vene-hinattiin-kiviniemen-satamaan/702957/
http://www.savonsanomat.fi/uutiset/kotimaa/venepalo-aiheutti-kymmenien-metrien-savupilven-yksi-loukkaantui/2091367
Paloturvallisuusohjeissa suositellaan akkujen kytkemistä iri telakoinnin ajaksi. Akkujen lataus tulisi tehdä valvonnassa. Latauksessa kehittyy vetyä. Vaihtoehto on geeliakkujen käyttäminen, koska niiden lataaminen ei tuota kaasua.
Näitä paloturvallisuusohjeita voit lukea vaikkapa täältä:
http://www.pidasaaristosiistina.fi/files/811/Turvallinen_telakka.pdf
Esim Naantalin kaupunki on ilmoittanut poistavansa ilman valvontaa jätetyt veneiden sähkökaapelit ja katkaisevansa ranta-alueen talvisäilytyspaikan sähköt marraskuusta tammikuun loppuun.
Veneissä on usein omatekoisia sähköasennuksia heikkolaatuisin tarvikkein. Ne lisäävät oikosulkujen ja venepalojen riskiä.
“Tiedetään, että verkkojännitteisissä 230 voltin kytkennöissä vesi ja kosteus aiheuttavat oikosulkuja, mutta myös 12 V järjestelmissä oikosulku tai heikko liitos on ollut vakavienkin venepalojen alkusyynä “. (Lähde: Klaus Salkola).
Pursiseura, johon kuulun on niitä suurimpia. Sen ohjeita ei ole laadittu ilman asiantuntemusta, vaikka niin epäöilit. Samanlaisia ohjeita on monessa muussakin veneseuran satamassa. Tässä yksi sitaatti:
“Ennen satamasta poistumista
1. Kytke kaikki veneen sähkölaitteet jännitteettömäksi.
2. Irrota liitoskaapeli ensin sataman pistorasiasta ja sen jälkeen veneen
kojevastakkeesta.
3. Kiinnitä kojevastaketta suojaavat kannet huolellisesti niin,
ettei vesi pääse sisään.”
(Oulun Purjehdusseuran ja Oulun Merenkävijöiden laituripakkojen käyttäjille laadittu ohje maasähkön käytöstä) - TyhmäPäätös
venepalojenehkäisy kirjoitti:
Palovaroitin on on pakollinen eikä vaadi verkkovirtaa.
Et hoksannut, että mainitsin usean vrk:n seisokista ja jääkaapin tyhjentämisestä.
Ehkä pidät venepaloja harvinaisina siksi, että yksittäisten veneiden palot eivät yleensä ylitä uutiskynnystä.
Toki lehtiuutisiakin erilaisista venepaloista on vuosittain. Tsääs muutama tältä vuodelta:
http://www.hs.fi/kaupunki/a1305968278689
http://www.hs.fi/kaupunki/a1305945803636
http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/rajahdysmainen-tulipalo-moottoriveneessa-nelja-loukkaantui/5256636
http://www.kaleva.fi/uutiset/oulu/huviveneen-moottoritilassa-syttyi-tulipalo-vene-hinattiin-kiviniemen-satamaan/702957/
http://www.savonsanomat.fi/uutiset/kotimaa/venepalo-aiheutti-kymmenien-metrien-savupilven-yksi-loukkaantui/2091367
Paloturvallisuusohjeissa suositellaan akkujen kytkemistä iri telakoinnin ajaksi. Akkujen lataus tulisi tehdä valvonnassa. Latauksessa kehittyy vetyä. Vaihtoehto on geeliakkujen käyttäminen, koska niiden lataaminen ei tuota kaasua.
Näitä paloturvallisuusohjeita voit lukea vaikkapa täältä:
http://www.pidasaaristosiistina.fi/files/811/Turvallinen_telakka.pdf
Esim Naantalin kaupunki on ilmoittanut poistavansa ilman valvontaa jätetyt veneiden sähkökaapelit ja katkaisevansa ranta-alueen talvisäilytyspaikan sähköt marraskuusta tammikuun loppuun.
Veneissä on usein omatekoisia sähköasennuksia heikkolaatuisin tarvikkein. Ne lisäävät oikosulkujen ja venepalojen riskiä.
“Tiedetään, että verkkojännitteisissä 230 voltin kytkennöissä vesi ja kosteus aiheuttavat oikosulkuja, mutta myös 12 V järjestelmissä oikosulku tai heikko liitos on ollut vakavienkin venepalojen alkusyynä “. (Lähde: Klaus Salkola).
Pursiseura, johon kuulun on niitä suurimpia. Sen ohjeita ei ole laadittu ilman asiantuntemusta, vaikka niin epäöilit. Samanlaisia ohjeita on monessa muussakin veneseuran satamassa. Tässä yksi sitaatti:
“Ennen satamasta poistumista
1. Kytke kaikki veneen sähkölaitteet jännitteettömäksi.
2. Irrota liitoskaapeli ensin sataman pistorasiasta ja sen jälkeen veneen
kojevastakkeesta.
3. Kiinnitä kojevastaketta suojaavat kannet huolellisesti niin,
ettei vesi pääse sisään.”
(Oulun Purjehdusseuran ja Oulun Merenkävijöiden laituripakkojen käyttäjille laadittu ohje maasähkön käytöstä)On ihan varmaa, että jos sääntöjä saa keksiä, niitä keksitään.
Lisäjarruvalo oli kielletty ja ABS jarruja ei haluttu autoihin koska ne aiheuttavat onnettomuuksia, surua ja kuolemia.
Maasähkön kieltäminen sillä perusteella, että on olemassa asennuksia, jotka ovat huonoja on samaa sarjaa telaketjufeministien väitteen kassa, jonka mukaan jokaista miestä tulee kohdella raiskaajana.
Ilmeisesti sinulla oli joko kiire tai harkinta petti, kun laitoit liitteet venepaloista. Jos olisit ymmärtänyt lukea ne, olisit voinut huomata ettei yhtäkään niistä olisi voitu välttää irroittamalla maasähkökaapeli.
Kun perusteen töpselin irrottamiselle on tuolla tasolla, niin on turha väittää, että kieltoon olisi vaikuttanut mikään muu kuin massapsykoosi.
Luin toki tuon jääkaappiarmahduksesi, mutta et tainnut tietää, että jääkaappi on paljon yleisempi tulipalon lähde kuin maasähkö. Jos olisit rationaalinen, taistelisit niitä vastaan etkä tekisi itsestäsi naurunaihetta kaapieleita irrottamalla. - joackhim
venepalojenehkäisy kirjoitti:
Palovaroitin on on pakollinen eikä vaadi verkkovirtaa.
Et hoksannut, että mainitsin usean vrk:n seisokista ja jääkaapin tyhjentämisestä.
Ehkä pidät venepaloja harvinaisina siksi, että yksittäisten veneiden palot eivät yleensä ylitä uutiskynnystä.
Toki lehtiuutisiakin erilaisista venepaloista on vuosittain. Tsääs muutama tältä vuodelta:
http://www.hs.fi/kaupunki/a1305968278689
http://www.hs.fi/kaupunki/a1305945803636
http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/rajahdysmainen-tulipalo-moottoriveneessa-nelja-loukkaantui/5256636
http://www.kaleva.fi/uutiset/oulu/huviveneen-moottoritilassa-syttyi-tulipalo-vene-hinattiin-kiviniemen-satamaan/702957/
http://www.savonsanomat.fi/uutiset/kotimaa/venepalo-aiheutti-kymmenien-metrien-savupilven-yksi-loukkaantui/2091367
Paloturvallisuusohjeissa suositellaan akkujen kytkemistä iri telakoinnin ajaksi. Akkujen lataus tulisi tehdä valvonnassa. Latauksessa kehittyy vetyä. Vaihtoehto on geeliakkujen käyttäminen, koska niiden lataaminen ei tuota kaasua.
Näitä paloturvallisuusohjeita voit lukea vaikkapa täältä:
http://www.pidasaaristosiistina.fi/files/811/Turvallinen_telakka.pdf
Esim Naantalin kaupunki on ilmoittanut poistavansa ilman valvontaa jätetyt veneiden sähkökaapelit ja katkaisevansa ranta-alueen talvisäilytyspaikan sähköt marraskuusta tammikuun loppuun.
Veneissä on usein omatekoisia sähköasennuksia heikkolaatuisin tarvikkein. Ne lisäävät oikosulkujen ja venepalojen riskiä.
“Tiedetään, että verkkojännitteisissä 230 voltin kytkennöissä vesi ja kosteus aiheuttavat oikosulkuja, mutta myös 12 V järjestelmissä oikosulku tai heikko liitos on ollut vakavienkin venepalojen alkusyynä “. (Lähde: Klaus Salkola).
Pursiseura, johon kuulun on niitä suurimpia. Sen ohjeita ei ole laadittu ilman asiantuntemusta, vaikka niin epäöilit. Samanlaisia ohjeita on monessa muussakin veneseuran satamassa. Tässä yksi sitaatti:
“Ennen satamasta poistumista
1. Kytke kaikki veneen sähkölaitteet jännitteettömäksi.
2. Irrota liitoskaapeli ensin sataman pistorasiasta ja sen jälkeen veneen
kojevastakkeesta.
3. Kiinnitä kojevastaketta suojaavat kannet huolellisesti niin,
ettei vesi pääse sisään.”
(Oulun Purjehdusseuran ja Oulun Merenkävijöiden laituripakkojen käyttäjille laadittu ohje maasähkön käytöstä)Kun olet niin varma asiasta, niin laita esiin tietoa venepaloista ja niiden syistä.
Minustakin tuntuu siltä, että ammutaan tykillä kärpäsen varjoa.
Yleensä päätösten - varsinkin sellaisten, joilla rajoitetaan ihmisten tekemistä - taustalle hankitaan tietoa. Sitten tiedon perusteella päätellään mikä on ongelma tai ylipäänsä onko ongelmaa.
Lopulta ennen kuin päätetään mitään, tutkitaan mikä on päätöksen vaikuttavuus eli kohdistuuko se juuri ongelmaan. Sitä kutsutaan vaikuttavuudeksi.
Jos olen ymmärtänyt oikein, niin satamassa on syttynyt yhden kerran vuosien varrella tulipalo, jonka syytä ei tiedetä. Sen perusteella päätettiin kieltää maasähkö.
Ei vaikuta täyspäiseltä. - Ouluessa
venepalojenehkäisy kirjoitti:
Palovaroitin on on pakollinen eikä vaadi verkkovirtaa.
Et hoksannut, että mainitsin usean vrk:n seisokista ja jääkaapin tyhjentämisestä.
Ehkä pidät venepaloja harvinaisina siksi, että yksittäisten veneiden palot eivät yleensä ylitä uutiskynnystä.
Toki lehtiuutisiakin erilaisista venepaloista on vuosittain. Tsääs muutama tältä vuodelta:
http://www.hs.fi/kaupunki/a1305968278689
http://www.hs.fi/kaupunki/a1305945803636
http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/rajahdysmainen-tulipalo-moottoriveneessa-nelja-loukkaantui/5256636
http://www.kaleva.fi/uutiset/oulu/huviveneen-moottoritilassa-syttyi-tulipalo-vene-hinattiin-kiviniemen-satamaan/702957/
http://www.savonsanomat.fi/uutiset/kotimaa/venepalo-aiheutti-kymmenien-metrien-savupilven-yksi-loukkaantui/2091367
Paloturvallisuusohjeissa suositellaan akkujen kytkemistä iri telakoinnin ajaksi. Akkujen lataus tulisi tehdä valvonnassa. Latauksessa kehittyy vetyä. Vaihtoehto on geeliakkujen käyttäminen, koska niiden lataaminen ei tuota kaasua.
Näitä paloturvallisuusohjeita voit lukea vaikkapa täältä:
http://www.pidasaaristosiistina.fi/files/811/Turvallinen_telakka.pdf
Esim Naantalin kaupunki on ilmoittanut poistavansa ilman valvontaa jätetyt veneiden sähkökaapelit ja katkaisevansa ranta-alueen talvisäilytyspaikan sähköt marraskuusta tammikuun loppuun.
Veneissä on usein omatekoisia sähköasennuksia heikkolaatuisin tarvikkein. Ne lisäävät oikosulkujen ja venepalojen riskiä.
“Tiedetään, että verkkojännitteisissä 230 voltin kytkennöissä vesi ja kosteus aiheuttavat oikosulkuja, mutta myös 12 V järjestelmissä oikosulku tai heikko liitos on ollut vakavienkin venepalojen alkusyynä “. (Lähde: Klaus Salkola).
Pursiseura, johon kuulun on niitä suurimpia. Sen ohjeita ei ole laadittu ilman asiantuntemusta, vaikka niin epäöilit. Samanlaisia ohjeita on monessa muussakin veneseuran satamassa. Tässä yksi sitaatti:
“Ennen satamasta poistumista
1. Kytke kaikki veneen sähkölaitteet jännitteettömäksi.
2. Irrota liitoskaapeli ensin sataman pistorasiasta ja sen jälkeen veneen
kojevastakkeesta.
3. Kiinnitä kojevastaketta suojaavat kannet huolellisesti niin,
ettei vesi pääse sisään.”
(Oulun Purjehdusseuran ja Oulun Merenkävijöiden laituripakkojen käyttäjille laadittu ohje maasähkön käytöstä)Ihan höpöhöpöä.
Tuollainen vahtiminen vaatisi sen, että pidetäåän kirjaa siitä kuka on käynyt veneellä ja milloin. Sitten pitää määritellä kuinka kauan veneeltä saa olla poissa koska pitkä aika on jollekin tunti toiselle vuosi. Hätähousu käy irrottamassa töpselin sillä aikaa, kun toinen käy vessassa.
Kuka korvaa, jos pakastimen tai jääkaapin ruoka menee pilalle?
Entä jos akselistefa vuotaa ja vene uppoaa koska pilssipumppu alkaa toimikmasta?
Tarvitaan tyhmä ja edesvastuuton ihminen irrottelemaan töpseleitä koska kukaan täyspäinen ei sitä teen ottamatta yhteyttä omistajaan ensin. - TehdäänJäynää
venepalojenehkäisy kirjoitti:
Palovaroitin on on pakollinen eikä vaadi verkkovirtaa.
Et hoksannut, että mainitsin usean vrk:n seisokista ja jääkaapin tyhjentämisestä.
Ehkä pidät venepaloja harvinaisina siksi, että yksittäisten veneiden palot eivät yleensä ylitä uutiskynnystä.
Toki lehtiuutisiakin erilaisista venepaloista on vuosittain. Tsääs muutama tältä vuodelta:
http://www.hs.fi/kaupunki/a1305968278689
http://www.hs.fi/kaupunki/a1305945803636
http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/rajahdysmainen-tulipalo-moottoriveneessa-nelja-loukkaantui/5256636
http://www.kaleva.fi/uutiset/oulu/huviveneen-moottoritilassa-syttyi-tulipalo-vene-hinattiin-kiviniemen-satamaan/702957/
http://www.savonsanomat.fi/uutiset/kotimaa/venepalo-aiheutti-kymmenien-metrien-savupilven-yksi-loukkaantui/2091367
Paloturvallisuusohjeissa suositellaan akkujen kytkemistä iri telakoinnin ajaksi. Akkujen lataus tulisi tehdä valvonnassa. Latauksessa kehittyy vetyä. Vaihtoehto on geeliakkujen käyttäminen, koska niiden lataaminen ei tuota kaasua.
Näitä paloturvallisuusohjeita voit lukea vaikkapa täältä:
http://www.pidasaaristosiistina.fi/files/811/Turvallinen_telakka.pdf
Esim Naantalin kaupunki on ilmoittanut poistavansa ilman valvontaa jätetyt veneiden sähkökaapelit ja katkaisevansa ranta-alueen talvisäilytyspaikan sähköt marraskuusta tammikuun loppuun.
Veneissä on usein omatekoisia sähköasennuksia heikkolaatuisin tarvikkein. Ne lisäävät oikosulkujen ja venepalojen riskiä.
“Tiedetään, että verkkojännitteisissä 230 voltin kytkennöissä vesi ja kosteus aiheuttavat oikosulkuja, mutta myös 12 V järjestelmissä oikosulku tai heikko liitos on ollut vakavienkin venepalojen alkusyynä “. (Lähde: Klaus Salkola).
Pursiseura, johon kuulun on niitä suurimpia. Sen ohjeita ei ole laadittu ilman asiantuntemusta, vaikka niin epäöilit. Samanlaisia ohjeita on monessa muussakin veneseuran satamassa. Tässä yksi sitaatti:
“Ennen satamasta poistumista
1. Kytke kaikki veneen sähkölaitteet jännitteettömäksi.
2. Irrota liitoskaapeli ensin sataman pistorasiasta ja sen jälkeen veneen
kojevastakkeesta.
3. Kiinnitä kojevastaketta suojaavat kannet huolellisesti niin,
ettei vesi pääse sisään.”
(Oulun Purjehdusseuran ja Oulun Merenkävijöiden laituripakkojen käyttäjille laadittu ohje maasähkön käytöstä)Miten sitten suhtaudutaan niihin, jotka ovat paikkavuokrassa maksaneet maasähköstä, mutta eivät sitä kuitenkaan saa? Saavatko ne hyvitystä siltä aikaa, kun pistoke on jonkun muun toimesta vedetty tolpasta?
Jättääkö sähkön irrottaja oman nimensä ja irrottamisajan veneen omistajalle vai tehdäänkö se salaa? - Äläkiukuttele
TyhmäPäätös kirjoitti:
On ihan varmaa, että jos sääntöjä saa keksiä, niitä keksitään.
Lisäjarruvalo oli kielletty ja ABS jarruja ei haluttu autoihin koska ne aiheuttavat onnettomuuksia, surua ja kuolemia.
Maasähkön kieltäminen sillä perusteella, että on olemassa asennuksia, jotka ovat huonoja on samaa sarjaa telaketjufeministien väitteen kassa, jonka mukaan jokaista miestä tulee kohdella raiskaajana.
Ilmeisesti sinulla oli joko kiire tai harkinta petti, kun laitoit liitteet venepaloista. Jos olisit ymmärtänyt lukea ne, olisit voinut huomata ettei yhtäkään niistä olisi voitu välttää irroittamalla maasähkökaapeli.
Kun perusteen töpselin irrottamiselle on tuolla tasolla, niin on turha väittää, että kieltoon olisi vaikuttanut mikään muu kuin massapsykoosi.
Luin toki tuon jääkaappiarmahduksesi, mutta et tainnut tietää, että jääkaappi on paljon yleisempi tulipalon lähde kuin maasähkö. Jos olisit rationaalinen, taistelisit niitä vastaan etkä tekisi itsestäsi naurunaihetta kaapieleita irrottamalla.Uutispoiminnat olivat vastine siihen väittämääsi, että venepalot ovat yleensälin harvinaisia!
Jotta venesähköt saadaan turvallisemmiksi, venesähköjen katsastukset varmaankin pitäisi tehdä pakollisiksi. Eikö se olisi myös oma etusi, että venenaapurisi sähköjärjestelmä ei ole palovaarallinen? - Volovoo
diodinhaitta kirjoitti:
Sen kai tiedät, että jakodiodi pudottaa latausjännitettä n. 0.7-0,8 V. Eikö kannattaisi harkita jakorelettä diodin tilalle? Ks. esim. Blue Sea systems.
Volvo-Penta ei taida olla edullisin ostospaikka muutenkaan.Kiitoksia vinkistä. Akut ovat kunnossa ja pitävät jännitteen hyvin talven yli. Tulevana keväänä vaihdan sen volvondiodin releeseen, kuten ehdotit. Luin tästä diodin ominaisuudesta täällä joku vuosi sitten, mutta silloin kun ostin sen diodin en ollut tuosta asiasta perillä.
- Sovussaonoltu
TehdäänJäynää kirjoitti:
Miten sitten suhtaudutaan niihin, jotka ovat paikkavuokrassa maksaneet maasähköstä, mutta eivät sitä kuitenkaan saa? Saavatko ne hyvitystä siltä aikaa, kun pistoke on jonkun muun toimesta vedetty tolpasta?
Jättääkö sähkön irrottaja oman nimensä ja irrottamisajan veneen omistajalle vai tehdäänkö se salaa?Ei tuossa ole ollut käytännön ongelmaa. Laituripaikan vuokraan kuuluu sopimus laiturisähköä koskevien ohjeiden noudattamisesta. Enää ei esim hyväksytä muita kuin CE-liittimiä. Omassa veneseurassa maasähköön liittyvät paloturvallisuusohjeet eivät ole aiheuttaneen kiihkoa eikä ongelmia. Varmaankin on ymmärretty, että kysymys on yhteisestä asiasta. Ei kukaan käy irrottamassa naapurin tepseliä, kun omistaja käy vessassa.
Muistui mieleen Espanjassa purjehtiessani sattunut satamapalo, jonka aiheuttaja oli maasähköön liitetty akkulaturi. Kymmenkunta venettä tuhoutui. - Otarauhallisesti
TyhmäPäätös kirjoitti:
On ihan varmaa, että jos sääntöjä saa keksiä, niitä keksitään.
Lisäjarruvalo oli kielletty ja ABS jarruja ei haluttu autoihin koska ne aiheuttavat onnettomuuksia, surua ja kuolemia.
Maasähkön kieltäminen sillä perusteella, että on olemassa asennuksia, jotka ovat huonoja on samaa sarjaa telaketjufeministien väitteen kassa, jonka mukaan jokaista miestä tulee kohdella raiskaajana.
Ilmeisesti sinulla oli joko kiire tai harkinta petti, kun laitoit liitteet venepaloista. Jos olisit ymmärtänyt lukea ne, olisit voinut huomata ettei yhtäkään niistä olisi voitu välttää irroittamalla maasähkökaapeli.
Kun perusteen töpselin irrottamiselle on tuolla tasolla, niin on turha väittää, että kieltoon olisi vaikuttanut mikään muu kuin massapsykoosi.
Luin toki tuon jääkaappiarmahduksesi, mutta et tainnut tietää, että jääkaappi on paljon yleisempi tulipalon lähde kuin maasähkö. Jos olisit rationaalinen, taistelisit niitä vastaan etkä tekisi itsestäsi naurunaihetta kaapieleita irrottamalla.Jääkaapin tyhjentäminen ja sulkeminen tuli kyllä mainituksi.
Oletko muuten ajatellut miksi auton akkujen lataus kerrostalojen autotalleissa on kielletty?
Varmaankin paloturvallisuusohjeille on painavia perusteita. Eikä ne ohjeet tai määräykset minun keksimiäni ole. - sähköpalot
Otarauhallisesti kirjoitti:
Jääkaapin tyhjentäminen ja sulkeminen tuli kyllä mainituksi.
Oletko muuten ajatellut miksi auton akkujen lataus kerrostalojen autotalleissa on kielletty?
Varmaankin paloturvallisuusohjeille on painavia perusteita. Eikä ne ohjeet tai määräykset minun keksimiäni ole.Kun tuossa viitattiin muihinkin sähköpaloihin, on hyvä tietää, että sähkö aiheuttaa Suomessa 1100 rakennuspaloa vuotta kohti ja sähköpaloissa kuolee 15-20 henkilöä. Sähkölaitteiden osuus syttymissyistä oli 87%.
Akut, paristot ja lataus olivat 29 tapauksessa palon syy. Näistä paloista 66% oli rakennuspaloja, 34% aiheutti rakennuspalon vaaran.
“Akun tai pariston lataus tulee aina suorittaa siten että lähistöllä on ihminen, joka tarvitessa havaitsee syttymisen."
Lähde: Sähkö palon syttymissyynä, Tukes.
Kaikkien veneen 230V kiinteiden sähöasennusten pitää olla tähän oikeutetun urakoitsijan (vähintään D-ryhmän urakoitsija) tai asennusoikeudet omaavan henkilön tekemiä. Veneen sähkölaitteisto on veneenomistajan vastuulla.
Ks. Sähkötarkastuskeskuksen julkaisu D2-92.
Mutta kuka valvoo, että veneiden sähköjärjestelmät ovat ammattiasentajan tekemiä ja paloturvallisia? - min_max
Sovussaonoltu kirjoitti:
Ei tuossa ole ollut käytännön ongelmaa. Laituripaikan vuokraan kuuluu sopimus laiturisähköä koskevien ohjeiden noudattamisesta. Enää ei esim hyväksytä muita kuin CE-liittimiä. Omassa veneseurassa maasähköön liittyvät paloturvallisuusohjeet eivät ole aiheuttaneen kiihkoa eikä ongelmia. Varmaankin on ymmärretty, että kysymys on yhteisestä asiasta. Ei kukaan käy irrottamassa naapurin tepseliä, kun omistaja käy vessassa.
Muistui mieleen Espanjassa purjehtiessani sattunut satamapalo, jonka aiheuttaja oli maasähköön liitetty akkulaturi. Kymmenkunta venettä tuhoutui.mikä on "tepseli"? emmä käsitä lain!
- min_max
sähköpalot kirjoitti:
Kun tuossa viitattiin muihinkin sähköpaloihin, on hyvä tietää, että sähkö aiheuttaa Suomessa 1100 rakennuspaloa vuotta kohti ja sähköpaloissa kuolee 15-20 henkilöä. Sähkölaitteiden osuus syttymissyistä oli 87%.
Akut, paristot ja lataus olivat 29 tapauksessa palon syy. Näistä paloista 66% oli rakennuspaloja, 34% aiheutti rakennuspalon vaaran.
“Akun tai pariston lataus tulee aina suorittaa siten että lähistöllä on ihminen, joka tarvitessa havaitsee syttymisen."
Lähde: Sähkö palon syttymissyynä, Tukes.
Kaikkien veneen 230V kiinteiden sähöasennusten pitää olla tähän oikeutetun urakoitsijan (vähintään D-ryhmän urakoitsija) tai asennusoikeudet omaavan henkilön tekemiä. Veneen sähkölaitteisto on veneenomistajan vastuulla.
Ks. Sähkötarkastuskeskuksen julkaisu D2-92.
Mutta kuka valvoo, että veneiden sähköjärjestelmät ovat ammattiasentajan tekemiä ja paloturvallisia?Nimimerkille "Sähköpalot": Ehdotan, että löystät kravattiasi ensin huolella, ja sitten mietit uudelleen elämän tarkoitusta. (?) Oliko se kenties kanssaeläjien kiusaaminen.
- PariKyssärii
Sovussaonoltu kirjoitti:
Ei tuossa ole ollut käytännön ongelmaa. Laituripaikan vuokraan kuuluu sopimus laiturisähköä koskevien ohjeiden noudattamisesta. Enää ei esim hyväksytä muita kuin CE-liittimiä. Omassa veneseurassa maasähköön liittyvät paloturvallisuusohjeet eivät ole aiheuttaneen kiihkoa eikä ongelmia. Varmaankin on ymmärretty, että kysymys on yhteisestä asiasta. Ei kukaan käy irrottamassa naapurin tepseliä, kun omistaja käy vessassa.
Muistui mieleen Espanjassa purjehtiessani sattunut satamapalo, jonka aiheuttaja oli maasähköön liitetty akkulaturi. Kymmenkunta venettä tuhoutui.Missä vaiheessa naapurin töpseli irrotetaan ja miten varmistetaan, ettei kukaan ole käynyt veneellä?
Kuka tekee päätöksen irrottamisesta ja millä tavalla siitä informoidaan sitä, jonka töpseli irrotetaan?
Jättääkö töpselin irrottaja tiedot itsestään ja ajankohdasta?
Millä tavalla varmistetaan, että esimerkiksi pilssipumppu saa riittävästi virtaa, kun sähkö irrotetaan?
Kuka korvaa sähkön katkaisusta aiheutuneet vahingot?
Millä tavalla sähkön katkaisusta on informoitu veneiden omistajia? Onko informaatiossa tuntiraja, jonka saa olla poissa, jos ei ole, niin miten pitkä aika määritellään? Onko mahdollista, että joku vetää töpselin irti vain siksi, että veneen omistaja käy veneellä sellaisina aikoina, että töpselisti ei ole sattunut näkemään?
- Yanmarilla
Ot, lämmittimen ja keittimen sähköt vedettävä suoraan akusta, ettei tule vahingossa sammutettua em laitteita pääkatkaisijalla, muuten palaa palopesä, kun ei ole sähköä jäähdytyspuhallusta varten.
- EtteiUppoa
Samoin on hyvä vetää pilssipumppu.
- Fakki-idiootit
On säälittävää että syitä toisen maasähkön irrottamiseen pitää etsiä muualta kuin veneiden maasähköjen todellisista vaaroista. Uskovainen on kaksi päivää etsinyt netistä tulipaloa, joka on aiheutunut maasähköstä ja löytänyt yhden Espanjasta.
Se tarkoittaa sitä, että ongelmaa ei ole olemassa.
Kysymys siitä olisiko kiva, että naapurin vene on kunnossa, on ehkä lapsellisin vetoomus, mitä voi käyttää. Olisi kiva, mutta se on selvästikin kunnossa koska mitään ei ole tapahtunut sille eikä muillekaan veneille.
Kun ottaa huomioon kuinka monta miljoonaa venettä on jatkuvasti kiinni maasähkössä ilman, että siitä seuraa tulipaloja, niin maasähkö on selvästi turvallisempaa kuin television katselu kotisohvalla.
Jos maasähkö olisi ongelma, niin se ongelma olisi tullut esille maissa, joissa on enemmän veneitä ja ne on kiinni maasähkössä koko vuoden. Jos sähkö on n siellä turvallinen, niin ei yhden suomalaisen seuran vallanhimoiset kyttääjät saa siitä vaarallista.
Vaarallisen maasähkön korjausvaatimukset tulisivat meille EU direktiivin muodossa. Silloin nämä samat pskanjauhajat valiitaisivat ettei vaara koske meitä koska meillä ei ole ikinä palanut venettä maasähkön takia.
On sääli, että ihan järkevän oloisista ihmisistä tulee vallanhimoisia imbesillejä saatuaan hiukan valtaa yli muiden. Asia korostuu yhdistyksissä koska niiden johtopaikat täyttyvät ihmisistä, jotka eivät pärjää muualla. Sitten nämä pikkuhitlerit tekevät säöntöjä, jotka on "omaksi parhaaksi".
Valitettavasti en näe asiaan muutosta koska täyspäisten ihmisten elämä on monipuolisempaa kuin fakki-idioottien.- vääräkohde
Pottuilusi on tarpeetonta. En ole etsinyt "kaksi päivää netistä..". Tunnen asiaa ennestään, koska aikanaan kerrostaloyhtiössämme oli vaarallinen palon alku. Se oli saanut alkunsa akkujen lataamisesta autotallissa. Olin myös kummastellut miksi eräässä pääkaupungin telakointihallissa piti irrottaa akkukaapelit talvisäilytyksen ajaksi ja miksi verkkovirtakaapeli piti irrottaa aina veneestä poistuessa. En enää ihmetellyt, kun olin kysellyt syitä ja perehtynyt asiaan.
Luulosi, että maasähkön käytön ohjeistus koskisi vain yhden veneseuran satamaa ja telakointialuetta, on virheellinen samoin kuin paisuttelusi maasähkökaapelin irroittamisista ym.
Paloturvalisuusohjeita ei varmaankaan ole laadittu ilman painavia syitä.
Juttusi "vallanhimoisista imbesilleista, pikkuhitlereistä, fakki-idiooteista" jne kuvaavat omia asenteistasi ja ajattelumaailmaasi. Ehkä sinun tulisi kohdistaa kritiikkisi Tukesiin, jos vaadit paloturvallisuusohjeisiin muutoksia. - eipelkkäpalovaara
vääräkohde kirjoitti:
Pottuilusi on tarpeetonta. En ole etsinyt "kaksi päivää netistä..". Tunnen asiaa ennestään, koska aikanaan kerrostaloyhtiössämme oli vaarallinen palon alku. Se oli saanut alkunsa akkujen lataamisesta autotallissa. Olin myös kummastellut miksi eräässä pääkaupungin telakointihallissa piti irrottaa akkukaapelit talvisäilytyksen ajaksi ja miksi verkkovirtakaapeli piti irrottaa aina veneestä poistuessa. En enää ihmetellyt, kun olin kysellyt syitä ja perehtynyt asiaan.
Luulosi, että maasähkön käytön ohjeistus koskisi vain yhden veneseuran satamaa ja telakointialuetta, on virheellinen samoin kuin paisuttelusi maasähkökaapelin irroittamisista ym.
Paloturvalisuusohjeita ei varmaankaan ole laadittu ilman painavia syitä.
Juttusi "vallanhimoisista imbesilleista, pikkuhitlereistä, fakki-idiooteista" jne kuvaavat omia asenteistasi ja ajattelumaailmaasi. Ehkä sinun tulisi kohdistaa kritiikkisi Tukesiin, jos vaadit paloturvallisuusohjeisiin muutoksia.Meidän kotisataman laiturissa vene saa olla kytkettynä maasähköön korkeintaan yhden vrk ajan kerrallaan. Kun kaapelin jättää maasähköön, siihen pitää panna päivämäärällä merkitty lappu yövahtia varten. Yövahdin tehtäviin kuuluu kaapelien irroitus, ellei asiasta ole erikseen sovittu veneen omistajan kanssa.
Tällä on tarkoitus vähentää sähkölaskua, korroosioriskiä ja palovaaraa. Korroosioriski koskee myös viereisiä veneitä. Shuko-liittimien käyttö on kielletty - EiOleRationaalista
vääräkohde kirjoitti:
Pottuilusi on tarpeetonta. En ole etsinyt "kaksi päivää netistä..". Tunnen asiaa ennestään, koska aikanaan kerrostaloyhtiössämme oli vaarallinen palon alku. Se oli saanut alkunsa akkujen lataamisesta autotallissa. Olin myös kummastellut miksi eräässä pääkaupungin telakointihallissa piti irrottaa akkukaapelit talvisäilytyksen ajaksi ja miksi verkkovirtakaapeli piti irrottaa aina veneestä poistuessa. En enää ihmetellyt, kun olin kysellyt syitä ja perehtynyt asiaan.
Luulosi, että maasähkön käytön ohjeistus koskisi vain yhden veneseuran satamaa ja telakointialuetta, on virheellinen samoin kuin paisuttelusi maasähkökaapelin irroittamisista ym.
Paloturvalisuusohjeita ei varmaankaan ole laadittu ilman painavia syitä.
Juttusi "vallanhimoisista imbesilleista, pikkuhitlereistä, fakki-idiooteista" jne kuvaavat omia asenteistasi ja ajattelumaailmaasi. Ehkä sinun tulisi kohdistaa kritiikkisi Tukesiin, jos vaadit paloturvallisuusohjeisiin muutoksia.Lähes kaiken inhimillisen toiminnan voi kieltää vedoten turvallisuuteen. Tuo maasähkön kieltäminen ei ole rationaalista toimintaa koska:
- hyötyä ei ole osoitettu
- haittoja on osoitettu
- satamissa, joissa ei ole rajoitettu maasähköä ei ole ongelmia
- pakastin ja jääkaappi tarvitsevat sähköä
- pilssipumppu tarvitsee sähköä
- veneilijät maksavat sähköstä
- valvonta vaatii työtä
- sähkötarveilmoituksen tekeminen vaatii vaivaa
- riski tarpeellisen sähkön katkaisemisesta on suuri
Jos ruvetaan puhumaan asenteista, niin tarpeeton sääntöjen luonti on huomattavasti haitallisempaa kuin niiden ja niiden luojien mielentilan arvosteleminen.
Osakassatamissa olosuhteet on tehty sellaisiksi, että oleminen on helppoa ja mutkatonta. Niissäkin on säännöt, mutta sähkön käyttöä ei ole rajoitettu. Rikkaat ovat todistetusti fiksumpia, mutta en tiennyt että se näkyy näin selvästi käytännössä.
Pitääkin mennä sinne jos tilanne muuttuu ahdistavaksi. Kumpikaan ei jää kaipaamaan toistaan. - FaktatEsiin
eipelkkäpalovaara kirjoitti:
Meidän kotisataman laiturissa vene saa olla kytkettynä maasähköön korkeintaan yhden vrk ajan kerrallaan. Kun kaapelin jättää maasähköön, siihen pitää panna päivämäärällä merkitty lappu yövahtia varten. Yövahdin tehtäviin kuuluu kaapelien irroitus, ellei asiasta ole erikseen sovittu veneen omistajan kanssa.
Tällä on tarkoitus vähentää sähkölaskua, korroosioriskiä ja palovaaraa. Korroosioriski koskee myös viereisiä veneitä. Shuko-liittimien käyttö on kiellettyPaljonko hyötyä saavutetaan?
Paljonko säästetään sähkölaskussa, kun ylläpitolatausta ei ole?
Kuinka paljon vähennystä on tapahtunut venepaloissa säännön jälkeen?
Paljonko naapuriveneen korroosio on vähentynyt? - kWh-mittarit
EiOleRationaalista kirjoitti:
Lähes kaiken inhimillisen toiminnan voi kieltää vedoten turvallisuuteen. Tuo maasähkön kieltäminen ei ole rationaalista toimintaa koska:
- hyötyä ei ole osoitettu
- haittoja on osoitettu
- satamissa, joissa ei ole rajoitettu maasähköä ei ole ongelmia
- pakastin ja jääkaappi tarvitsevat sähköä
- pilssipumppu tarvitsee sähköä
- veneilijät maksavat sähköstä
- valvonta vaatii työtä
- sähkötarveilmoituksen tekeminen vaatii vaivaa
- riski tarpeellisen sähkön katkaisemisesta on suuri
Jos ruvetaan puhumaan asenteista, niin tarpeeton sääntöjen luonti on huomattavasti haitallisempaa kuin niiden ja niiden luojien mielentilan arvosteleminen.
Osakassatamissa olosuhteet on tehty sellaisiksi, että oleminen on helppoa ja mutkatonta. Niissäkin on säännöt, mutta sähkön käyttöä ei ole rajoitettu. Rikkaat ovat todistetusti fiksumpia, mutta en tiennyt että se näkyy näin selvästi käytännössä.
Pitääkin mennä sinne jos tilanne muuttuu ahdistavaksi. Kumpikaan ei jää kaipaamaan toistaan.Mites sähkön laskuttaminen on teidän satamissanne hoidettu? Onko könttäsumma, joka jaetaan maksettavaksi veneiden lukumäärän mukaan?
Vai onko satamissanne sähkömittarit kuten on jo aika monissa vierassatamissa, joissa maksu määräytyy kulutettujen kW mukaan? Minusta tämä jälkimmäinen vaihtoehto on oikeudenmukaisempi: jos käytät, maksat siitä.
Siellä missä sähköä saa käyttää vapaasti, sitä myös käytetään esim. veneiden lämmittämiseen. Varmaankin samaan kategoriaan kuuluvat nämä pakastekaappiveneet, joilla kylmälaitteet ovat käytössä yhtäjaksoisesti keväästä syksyyn. - vanhantoistoa
FaktatEsiin kirjoitti:
Paljonko hyötyä saavutetaan?
Paljonko säästetään sähkölaskussa, kun ylläpitolatausta ei ole?
Kuinka paljon vähennystä on tapahtunut venepaloissa säännön jälkeen?
Paljonko naapuriveneen korroosio on vähentynyt?maasähköstä ja korroosiosta on ennenkin käyty keskusteluita. Silloinkin on esitetty kaikenlaisia mielipiteitä ja ollut epäselvyyksiä…
http://keskustelu.suomi24.fi/t/10950419/maasahkon-suojamaa - Pilkunssintaa
kWh-mittarit kirjoitti:
Mites sähkön laskuttaminen on teidän satamissanne hoidettu? Onko könttäsumma, joka jaetaan maksettavaksi veneiden lukumäärän mukaan?
Vai onko satamissanne sähkömittarit kuten on jo aika monissa vierassatamissa, joissa maksu määräytyy kulutettujen kW mukaan? Minusta tämä jälkimmäinen vaihtoehto on oikeudenmukaisempi: jos käytät, maksat siitä.
Siellä missä sähköä saa käyttää vapaasti, sitä myös käytetään esim. veneiden lämmittämiseen. Varmaankin samaan kategoriaan kuuluvat nämä pakastekaappiveneet, joilla kylmälaitteet ovat käytössä yhtäjaksoisesti keväästä syksyyn.Laskettiin yhdessä satamassa paljonko sähköä kuluu. Todetiin, ettei sen kulutuksen perusteella ollut järkevä laittaa mittareita. Sähkön osuus oli niin mitätön. Laskuttaminen olisi ollut kokonaisuutena kalliimpaa kuin sähkön hinta.
Kateus on kuitenkin yhtä ehtymätön luonnonvara kuin epärationaalinen pelko. Siillä saa paljon aikaan. - Suhteellisuudentajua
vanhantoistoa kirjoitti:
maasähköstä ja korroosiosta on ennenkin käyty keskusteluita. Silloinkin on esitetty kaikenlaisia mielipiteitä ja ollut epäselvyyksiä…
http://keskustelu.suomi24.fi/t/10950419/maasahkon-suojamaaJoo toisen veneen maasähkö on pelottavuudessaan heti hammaslääkäristä seuraava ja ennen verovirkailijoita.
Tässä asiassa järjellä ei ole mitään sanaa, se on vähän kuin hissipelko. Jso pelkää, niin tekee mitä vaan ettei tarvitse kohdata pelon aiheuttajaa. Sillä näitä sähköjä rajoitetaan.
Huono sähköjärjestelmä voi aiheuttaa korroosiota. Sitä kuitenkin aiheuttaa sähköverkon huono maadoitus eikä veneen omat sähköt. Jos on säikähtänyttä luonnetta, niin kannattaa suunnata pelkonsa tolppien kuntoon ja maadoitukseen, vaikka meidän vesissä ei vaihtovirta aiheuta mitään merkittävää haittaa edes hiukan huonosti kytkettynä.
Jos pelkää korroosiota, niin kannataa laittaa oman veneen sähköt kuntoon ja käyttää uhrimetalleja. Huonosti suojattu vene on uhka itselleen. Se ei aiheuta mitään haitaa edes viereiselle veneelle, jos sen omistaja on pitää omat laitteet kunnossa. Niin suurta vikaa ei veneeseen saa, että se söisi vireisen veneen uhrimetallit ja sen jälkeen akselit ym. Sitä ennen on vene itse liuennut sakaksi altaan pohjaan.
- merikarrrrrhu
Oho, se palo sittenkin...
Porvoossa sijaitsevalla telakka-alueella syttyi yöllä raju tulipalo. Sammutustyöt ovat yhä käynnissä ja niiden arvioidaan kestävän ainakin aamuseitsemään.
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1450076109150.html- minunvene
Aina aikaisemminkin on käynyt niin, että telakkapalo ei juurikaan liikuta niitä veneenomistajia, joiden oma vene on toisella telakalla. Tämäkin uutinen unohdetaan pian tai palo katsotaan "yksittäistapaukseksi", joka ei koske "minua". Paloturvallisuusmääräyksiä ivaillaan tai vähätellään, koska oma vene ei ole ennenkään palanut eikä kaverin vene ;-)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1397790Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde391989Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251930- 911643
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1801575Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1071030- 49930
Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik5929Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28830- 34812