Maasähkön suojamaa

Sähkörane-.,-.,

Terve kaikki veneilijät.
Mieltäni on askarruttanut, miten kytken lasikuituisessa veneessäni suojamaan maasähkössä.
Vedänkö johdon moottoriin, galvaanisen korroosion estämiseksi?

26

1214

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Suojamaa

      Suojamaa tulisi vetää maahan, eli tässä tapauksessa veteen. Kölirautaan jos saat tai peräsimeen, jos metallia, niin toimii.

    • sähkäriä tarttet

      Kannattaisiko kuitenkin jättää työ alan osaajalle, jos noinkin keskeisesti turvallisuuteen liittyvä asia on epäselvä.

      Galvaaninen korroosio estyy sillä, että kaikki on samassa potentiaalissa, mutta vaan jos osaat hommman hoitaa turvallisesti. Vaihejännite joka paikassa ei ole kovin turvallista, vaikka estäisikin galvaanisen korroosion.

    • säähköä ilmassa

      Eiks se olekin niin, että kaksijohtoisen asennuksen saa tehdä ite, kolmejohtoiseen tarvitaan sähköasentaja, niin ei tule väärin

      • Ei ole

        Ei ole niin. Johdoissa on värit ja jokaisella värillä on oma merkitys.


    • luvat kuntoon

      Maasähköjärjestelmän asennus vaatii tekijältä vähintään Sähköpätevyys 3:n ehkä jopa 2:n. Itse tekemälläkin voi saada toimivan, mutta jos joku saa sähköiskun ja loukkaantuu/kuolee tai vene palaa, niin mikään vakuutus ei korvaa.

    • Tzäppss

      Maasähköjärjestelmässä on aina oltava vikavirtasuoja. Ainoastaan Plug and play tyyppiset järjestelmät saa asentaa itse. Jos kysyt noinkin yksinkertaista asiaa niin jätä koko homma ammattilaiselle!

      • A.P ,.- ---,

        Ja tietenkin vikavirtasuoja on suojamaayksikössä...Mutta vedetäänkö suojamaa moottorinkylkeen?


    • A.P ,

      No mikäs on yksinkertaisen asian vastaus? Minun mielestä moottorissa oleva suojamaa estää oikosulun menemisen veteen/ sähköiskun uimareille. Mutta tuleeko moottorin ja maissa olevan suojamaan välille potentiaaliero?
      Pitääkö moottoria ylipäänsä suojamaadoittaa, jos kaikkiin pistorasioihin tulee suojamaa?

      Tiedoksi:
      Kysyn tätä siksi, että ammattisähkömiehetkin pallottelevat tämän asian kanssa!

      • uumoilija

        Minä pitäisin moottorin sähköt ja maasähkösysteemin täysin erilllään. Voi tulla maavirtoja, jotka laukaisevat vikavirtasuojan


    • fgtthth

      Mikäs siinä on ettei laiturin suojamaa riitä?

    • 22
      • 24

        4.2 The protective conductor shall be connected to the craft's d.c. negative ground (earth) as close as
        practicable to the battery (d.c.) negative terminal.
        NOTE If an RCD (whole-craft residual current device) or an isolation transformer is installed in the main supply circuit of the
        a.c. system (see 8.2), the negative ground terminal of the d.c. system need not be connected to the a.c. shore ground
        (protective conductor).


    • A.P _.

      Eli ylempi kääntäjällä Suomennettuna: 4,2 Suojajohdin liitetään aluksen dc miinusmaatto (maa) mahdollisimman lähelle akkuun (dc) miinusnapaan

      Toisenlainen vastaus:

      http://sfnet.harrastus.veneet.narkive.com/EcuJxFRJ/maasahko-korroosio

      Tuolla keskustelussa taas ei missään nimessä käsketä kytkeä suojamaata veneen runkoon/ moottoriin/ vedenalaisiin osiin

      • A.P _-.-.:

        koko käännös: 4,2 Suojajohdin liitetään aluksen dc miinusmaatto (maa) mahdollisimman lähelle akkuun (dc) miinusnapaan HUOMAUTUS Jos RCD (koko-veneet vikavirtasuoja) tai eristäminen muuntaja on asennettu pääsyöttö piiri
        A.C. järjestelmä (ks. 8.2), negatiivinen maadoitus liittimeen DC Järjestelmä ei tarvitse liittää vaihtovirtatehon ranta maa
        (suojajohdin).


      • -teknikko-
        A.P _-.-.: kirjoitti:

        koko käännös: 4,2 Suojajohdin liitetään aluksen dc miinusmaatto (maa) mahdollisimman lähelle akkuun (dc) miinusnapaan HUOMAUTUS Jos RCD (koko-veneet vikavirtasuoja) tai eristäminen muuntaja on asennettu pääsyöttö piiri
        A.C. järjestelmä (ks. 8.2), negatiivinen maadoitus liittimeen DC Järjestelmä ei tarvitse liittää vaihtovirtatehon ranta maa
        (suojajohdin).

        En ymmärrä, miksi esim. mun pitäisi yhdistää maasähkön suojamaa ja veneen 12VDC-järjestelmän miinus?

        Mulla maasähkö syöttää yhtä pistorasiaa lämminvesivaraajaa akkulaturia.

        Kouluajoista on jo aikaa, en nyt muista latureiden rakennetta, mutta eikös niissä ole AC- ja DC-puoli galvaanisesti erossa toisistaan?


    • A.P -.,l

      Miten akkulaturi sitten syö anodeja?
      Keskusteluissa laturin 12v- miinus menee potkuria pitkin veteen ja syö moottoria/vetolaitetta/potkuria/sinkkejä.
      Eliminoidaanko suojamaan vetämisellä mootorin kylkeen tuo kierto vai yltyykö se?

      • 26

        Kannattaa huomata että direktiivi ja standardi on rakennettu sähköturvallisuuden takaamiseksi. Jos veneen metalliosat syöpyy se ei ole relevanttia sähköturvallisuuden kannalta mutta saattaa veneenomistajaa suurestikin harmittaa.

        Kun rannan suojamaa yhdistetään 12v järjestelmän miinukseen kierto yltyy ja moottori/vetolaite/potkuri/sinkit syöpyy. Syy on pienikin potentiaaliero rannan suojamaan ja veneen 12v maan välillä. Tuo potentiaaliero sitten syövyttää metalliosat.

        Ratkaisu on galvaaninen erotin maajohtoon tai oikea suojaerotinmuuntaja joka eristää rannan ja veneen suojamaan galvaanisesti jolloin potentiaalieroa ei pääse muodostumaan mutta samalla takaa sähköturvallisuuden. Galvaaninen erotin on halvempi kuin muuntaja.

        Kaikista halvin ratkaisu on että ei roikuta maasähkössä.


      • al
        26 kirjoitti:

        Kannattaa huomata että direktiivi ja standardi on rakennettu sähköturvallisuuden takaamiseksi. Jos veneen metalliosat syöpyy se ei ole relevanttia sähköturvallisuuden kannalta mutta saattaa veneenomistajaa suurestikin harmittaa.

        Kun rannan suojamaa yhdistetään 12v järjestelmän miinukseen kierto yltyy ja moottori/vetolaite/potkuri/sinkit syöpyy. Syy on pienikin potentiaaliero rannan suojamaan ja veneen 12v maan välillä. Tuo potentiaaliero sitten syövyttää metalliosat.

        Ratkaisu on galvaaninen erotin maajohtoon tai oikea suojaerotinmuuntaja joka eristää rannan ja veneen suojamaan galvaanisesti jolloin potentiaalieroa ei pääse muodostumaan mutta samalla takaa sähköturvallisuuden. Galvaaninen erotin on halvempi kuin muuntaja.

        Kaikista halvin ratkaisu on että ei roikuta maasähkössä.

        Galvaanisia erottimia on erityisesti asennettu alumiinirunkoisiin
        ammattiveneisiin korroosion estämiseksi.

        Olemme ostaneet tuolta postimyynnistä niita

        http://www.safeshoremarine.com/

        Tavallisimman mallin hinta on ollut noin 100E luokkaa postikuluineen.
        Sivuilta löytyy myös hyvä selostus korrosiosuojauksesta.


      • SpK
        26 kirjoitti:

        Kannattaa huomata että direktiivi ja standardi on rakennettu sähköturvallisuuden takaamiseksi. Jos veneen metalliosat syöpyy se ei ole relevanttia sähköturvallisuuden kannalta mutta saattaa veneenomistajaa suurestikin harmittaa.

        Kun rannan suojamaa yhdistetään 12v järjestelmän miinukseen kierto yltyy ja moottori/vetolaite/potkuri/sinkit syöpyy. Syy on pienikin potentiaaliero rannan suojamaan ja veneen 12v maan välillä. Tuo potentiaaliero sitten syövyttää metalliosat.

        Ratkaisu on galvaaninen erotin maajohtoon tai oikea suojaerotinmuuntaja joka eristää rannan ja veneen suojamaan galvaanisesti jolloin potentiaalieroa ei pääse muodostumaan mutta samalla takaa sähköturvallisuuden. Galvaaninen erotin on halvempi kuin muuntaja.

        Kaikista halvin ratkaisu on että ei roikuta maasähkössä.

        Tuon direktiivin sopimattomuudesta (kelvottomuudesta) muovirunkoisiin huviveneisiin on ollut aikaisemminkin puhetta täällä ja muillakin foorumeilla. STEK (sähköturvallisuuden edistämiskeskus) julkaisi muutama vuosi sitten ohjekirjan Sähkö ja Vene: http://www.stek.fi/html/sahko_ja_vene/1_magazine.pdf. Suosittelen tutustumaan, erityisesti mitä sanotaan:
        - s. 26: Huviveneen potentiaalintasausta (maadoitusta)
        ei saa liittää maasyötön suojajohtimeen
        - s. 39: Pääsääntöisesti maasähkö ja veneen 12V järjestelmä eivät saa olla yhteydessä toisiinsa.


    • Miksi maadoitus?

      Eikös laivoissa käytetä järjestelmää jossa laitteet eivät ole maadoitettuja?

      • näin muistaisin..

        Kyllä laivoissa laitteet ovat maadoitettuja laivan runkoon, erona kuivan maan järjestelmiin on se, että "nolla" puuttuu, ts. LV (230VAC) laitteet syötetään kahdella vaihejohtimella.


    • Tätä vähän ajattelin

      Vastaus ctekin sivuilta: Onko laturienne pääpuoli ja vaihtoehtoinen puoli erotettu galvaanisesti?
      Kyllä, kaikki CTEK-laturit ovat galvaanisesti erotettuja.

      Eli ihan sama, millainen setekki on kiinni veneessä

      • galvaani

        Kannattaa vielä kokeilla....

        Kun laturi on seinässä, laita yleismittarin johdin veneen akun napaan ja vastaavasti mittarin - johdin suojamaahan...
        En lyö vetoa, mutta en olisi hämmästynyt vaikka mittari näyttäisi sitä n 13V mitä C-tek työntää ulos...

        Ei olisi nimittäin ensimmäinen laturi, jonka suojamaa ja lähtevä miinus napa olisivat yhteydessä, kun laturi on toiminnassa.
        Vaikka valmistaja väitää että yhteyttä ei ole.


      • Asentaja.
        galvaani kirjoitti:

        Kannattaa vielä kokeilla....

        Kun laturi on seinässä, laita yleismittarin johdin veneen akun napaan ja vastaavasti mittarin - johdin suojamaahan...
        En lyö vetoa, mutta en olisi hämmästynyt vaikka mittari näyttäisi sitä n 13V mitä C-tek työntää ulos...

        Ei olisi nimittäin ensimmäinen laturi, jonka suojamaa ja lähtevä miinus napa olisivat yhteydessä, kun laturi on toiminnassa.
        Vaikka valmistaja väitää että yhteyttä ei ole.

        "... jonka suojamaa ja lähtevä miinus napa olisivat yhteydessä..."

        Mulla ei ainakaan C-Tekissä ole pistokkeessa suojamaata lainkaan vaan verkkojohtimena on kaksinapainen kaksoiseristetty virtajohto. Laitteessa ei ole metalliosia joten siinä mielessä suojamaatakaan ei tarvita. Mitenkähän edes teoriassa yhteys suojamaan ja DC-puolen miinuksen kanssa voisi muodostua?


      • SpK
        Asentaja. kirjoitti:

        "... jonka suojamaa ja lähtevä miinus napa olisivat yhteydessä..."

        Mulla ei ainakaan C-Tekissä ole pistokkeessa suojamaata lainkaan vaan verkkojohtimena on kaksinapainen kaksoiseristetty virtajohto. Laitteessa ei ole metalliosia joten siinä mielessä suojamaatakaan ei tarvita. Mitenkähän edes teoriassa yhteys suojamaan ja DC-puolen miinuksen kanssa voisi muodostua?

        Ei mitenkään ja hyvä niin. Tilanne on selkeä niin kauan kun käytetään ainoastaan kaksoiseristettyllä pistotulpalla varustettuja laitteita. Maadoitetulla pistokkeella varustettu lämminvesivaraaja tekee asetelmasta jo huomattavasti hankalamman.


      • galvaani
        SpK kirjoitti:

        Ei mitenkään ja hyvä niin. Tilanne on selkeä niin kauan kun käytetään ainoastaan kaksoiseristettyllä pistotulpalla varustettuja laitteita. Maadoitetulla pistokkeella varustettu lämminvesivaraaja tekee asetelmasta jo huomattavasti hankalamman.

        " Mitenkähän edes teoriassa yhteys suojamaan ja DC-puolen miinuksen kanssa voisi muodostua?"

        "Ei mitenkään ja hyvä niin"

        En pysty sanomaan miksi näin on , mutta 90% varmuudella väittäisin että näin nr käytännössä tekee. Ainakin Waeco ja Quick:n kiinteästi asennettavat laturit.
        Kun laturi ei ole päällä. = nolla tai vaihe poikki, ei yhteyttä ole, mutta kun laturi on toiminnassa, yhteys syntyy. 12V mitattavissa 220V suojamaan ja akun navan välistä.
        Tai sitten vain sattumalta molemmat laturit ovat olleet jotenkin samalla tavalla rikki.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maatalous- ja yritystuet pois, työeläkevaroilla valtion velka pois

      Suomi saadaan eheytettyä kädenkäänteessä, kun uskalletaan tehdä rohkeita ratkaisuja. Maatalous- ja yritystuet ovat hait
      Maailman menoa
      130
      3877
    2. Hei! Halusin vain kertoa.

      En tiedä luetko näitä, mutta näimme n.4vk sitten, vaihdoimme muutaman sanan ja tunsin edelleen kipinän välillämme. Katso
      Tunteet
      8
      3249
    3. Riikka on siis suomalaisille velkaa 84 mrd

      Jos kauhukabinetti istuu vaalikauden loppuun. Keskimäärin yli 20 miljardia uutta velkaa rikkaiden veronalennuksiin jokai
      Maailman menoa
      34
      2884
    4. Miksi ikävä ei helpotu vuosien jälkeenkään?

      Tänään olin ensimmäistä kertaa sinun lähtösi jälkeen tilassa, jossa vuosia sitten nähtiin ensimmäistä kerta. Ollessani
      Rakkaus ja rakastaminen
      12
      2782
    5. Sanna on suomalaisille siis velkaa 24 mrd euroa

      Muistanette vielä kuinka Italian remonttirahoja perusteltiin sillä, että italialaiset ostaa suomalaisilta paidatkin pääl
      Maailman menoa
      134
      2469
    6. Teboili alasajo on alkanut

      Niinhän siinä kävi että teebboili loppuu...
      Suomussalmi
      49
      2078
    7. "Sanna Marinin kirja floppasi", kertoo eräs median otsikko

      "Miljardien tappio - Sanna Marin vaikenee", kertoo toinen otsikko. Marin ei siis siinä kirjassaan kerro sanallakaan For
      Maailman menoa
      94
      1270
    8. Tiesitkö? Suomessa lääkäri voi toimia ammatissaan, vaikka hän olisi seksuaalirikollinen

      Järkyttävää… Motin mukaan Suomessa lääkäri voi toimia ammatissaan, vaikka hän olisi yksityiselämässään syyllistynyt es
      Maailman menoa
      61
      1245
    9. Luotathan siihen tunteeseen, joka välillämme on?

      Uskothan myös, että se kestää tämän? Kaipaan sinua valtavasti. Vielä tehdään yhdessä tästä jotain ihmeellistä ja kaunist
      Ikävä
      13
      1142
    10. Oot kyl rakas

      Et tiiäkkään miten suuri vaikutus sulla on mun jaksamiseen niin töissä, kun vapaallakin❤️. Oot täysin korvaamaton. En t
      Ikävä
      36
      1129
    Aihe