Vanhoillislestadiolainen rovasti/kansanedustaja Pekka Tapaninen kirjoittaa v. 1942 viisaita sanoja:
"Katolinen kirkko. Se voi julistautua Kristuksen kirkoksi ja ottaa haltuunsa ne valtuudet, joita ei Pyhä Henki myönnä kenellekään ulkonaiselle kirkkokunnalle eikä millekään herätysliikkeelle.
Mutta jos ihminen tai ryhmä ihmisiä pyrkii isännäksi asiassa, joka on täysin Pyhän Hengen vallassa, silloin Jumalan toimenpiteen kautta nuo isännät pyyhitään pois hänen kirjastaan."
&&&&&&&&&&&&&&&&&
Voiko vakavampaa varoitusta tuo viisas mies antaa tämän päivän vanhoillislestadiolaisille FARISEUKSILLE eli SRK:n johtomiehille ja vl-saarnamiehille kuin:
""silloin Jumalan toimenpiteen kautta nuo isännät pyyhitään pois hänen kirjastaan.""
Vanh.lestadiolainen Pekka Tapaninen:
13
908
Vastaukset
- tavallinensuomalainen
Onko sinulla melperi jotakin katolilaista Timo Soinia vastaan?
- Meneekö_perille
Vakavia sanoja sanoi Tapaninen vanhoillislestadiolaisille.
- Umpilesta
Tässä aloituksessa melperi on kyllä oikeassa, vaikka lainaus kirjasta onkin suppea. Annan melperille tässä tunnustusta, koska monesti en ole antanutkaan hänelle tunnustusta.
Päinvastoin olen vaihtuvilla nimimerkeillä usein raskaastikin solvannut ja pilkannut melperiä, mitä tässä nyt pyydän melperiltä anteeksi. Siitäkin huolimatta pyydän anteeksi, että solvaamiseni, pilkkaamiseni ja halveksuntani ei ole yltänyt läheskään niihin mittoihin, joilla melperi on solvannut, pilkannut ja halveksinut Jumalan valittujen lasten laumaa.
Olen lukenut tämän kirjan, joka nyt on melperillä luettavana. Kirjastahan oli tällä palstalla puhetta kuukausi tai pari sitten. Se on tosi vaikuttava kirja, ja jokaisen Jumalan lapsenkin kannattaisi se lukea. Kirja on L.P. Tapanisen elämäkerta ja sen on kirjoittanut arkkipiispa Mikko Juva. L.P. Tapaninenhan oli lapsuudenuskovainen ja eli suurimman osan miehuuttaan ja aikuisuuttaan Jumalan lapsena. Hän oli varsin pidetty, rakastettu ja selkeäsanainen sananpalvelija. Vasta noin 70 ikävuoden paikkeilla vuoden 1960 pappiseriseurassa hän ajautui ulos Jumalan valtakunnasta. Lestadiolaisuudesta hän ei kuitenkaan koskaan päässyt irti, vaan vielä vanhuutensakin päivinä kaipasi lestadtadiolaisystäviensä seuraa, valitti huonouttaan ja kelvottomuuttaan ja janosi kuulla syntien sovituksen evankeliumia.
Kirjassa on paljon kaunista ja inhimillistä. L.P. Tapaninen oli hyvin köyhistä oloista, vanginvartijan poika Hämeenlinnasta. Papiksi valmistuttuaan hän työskenteli eri puolilla maata ja teki lähetysmatkoja niin Suomessa kuin ulkomaillakin. Hän oli poikamies 40 ikävuoteensa saakka. Ruotsinkielisellä Pohjanmaalla lähetysmatkallaan L.P. Tapaninen ystävystyi sikäläisen rikkaan uskovaisen liikemiehen kanssa. Tuo liikemies sittemmin lähetti 15-vuotiaan tyttärensä opettelemaan suomen kieltä Ylitornion pappilaan, jossa L.P. Tapaninen oli kirkkoherrana. L.P. Tapaninen sittemmin avioitui tämän tytön kanssa eli 40 vuotias kirkkoherra sai 20-vuotiaan vaimon.
Kirjan on siis kirjoittanut arkkipiispa Mikko Juva ja kirjan nimi on "Mies etsi totuutta. L.P. Tapanisen elämä".- Varmaan_kaikki
papit ainakin ovat lukeneet tämän kirjan. Arkkipiispa Mikko Juvahan oli kahden tieteenalan tohtori. Ennen arkkipiispakauttaan hän toimi Helsingin Yliopiston rehtorina. Juva ei itse ole koskaan ollut uskomassa, mutta onhan hänen monipuolisesti täytynyt perehtyä uskonasioihin. Tässä hän on valinnut vaativan aiheen: epäuskoinen mies kirjoittaa uskovaisen miehen elämäkerran. Juva on tässä onnistunut mielestäni hyvin. Hän on tavoittanut lestadiolaisuuden ytimen.
Lienee siis todettava, että kaikki mitä epäuskoinen tekee, ei ole kelvotonta ja pahaa. Nyt toisessa etusivun ketjussa, Vissarion, käy ilmi, että paljon hyväähän epäuskoisetkin tekevät. Helluntailaiset, vapaakirkolliset ja adventistitkin tekevät paljon hyvää auttaessaan vähäosaisia.
Tässä melperin aloituksessa mainitussa kirjassa on ansiokas ajankuva. Siinä on kuvattu rauhansanalaisuuden erkaantuminen ja sitten pappiseriseuran ajat. Molempina noina aikoinahan maallikkosaarnaaja Heikki Saari "oli remmissä". Ei pitäisi antaa kenellekään kuolevaiselle ja erehtyväiselle ihmiselle Jumalan asemaa. Heikki Saarihan sittemmin masinoi 1970-luvun hoitokokoukset, joiden kirouksesta vieläkin monin paikoin kärsitään. Kirjassa ei ole käsitelty näitä hoitokokousaikoja.
Kun tilanne hoitokokousaikoina kävi Jumalan valtakunnassa tukalaksi, SRK-han lähestyi arkkipiispa Mikko Juvaa ja pyysi apua. Siltä taholta apua ei silloin tullut. Päinvastoin Mikko Juva julkisuudessa lyttäsi koko hoitokokoussekoilun.
Heikki Saaren jälkeen näitä "ihmisjumalia" ei kristillisyydessämme ole esiintynyt, vaan kukin Jumalan valtakunnan työmies on omalta vähäiseltä osaltaa tehnyt kylvötyötä. Nykyinen SRK:n puheenjohtaja Viljo Juntunenkin tuntuu olevan sellainen leppoisa peruskristytty, jollainen L.P. Tapaninenkin oli lähes 70 ikävuoteensa saakka.
Kristillisyyden historiaa on käsitelty paitsi tässä kirjassa myös Tuomas Palolan väitöskirjassa sekä Ari-Pekka Palolan tutkimuksissa sekä Seppo Lohen historiateoksissa.
Arkkipiispa Mikko Juvan kirjasta jää myös vaikutelma, että Jumalan valtakunta niin rauhansanalaisepidosissa kuin pappiseriseuran aikoinakin ainakin jossakin määrin unohti Kristuksen lempeän mielen. - 14-4
Varmaan_kaikki kirjoitti:
papit ainakin ovat lukeneet tämän kirjan. Arkkipiispa Mikko Juvahan oli kahden tieteenalan tohtori. Ennen arkkipiispakauttaan hän toimi Helsingin Yliopiston rehtorina. Juva ei itse ole koskaan ollut uskomassa, mutta onhan hänen monipuolisesti täytynyt perehtyä uskonasioihin. Tässä hän on valinnut vaativan aiheen: epäuskoinen mies kirjoittaa uskovaisen miehen elämäkerran. Juva on tässä onnistunut mielestäni hyvin. Hän on tavoittanut lestadiolaisuuden ytimen.
Lienee siis todettava, että kaikki mitä epäuskoinen tekee, ei ole kelvotonta ja pahaa. Nyt toisessa etusivun ketjussa, Vissarion, käy ilmi, että paljon hyväähän epäuskoisetkin tekevät. Helluntailaiset, vapaakirkolliset ja adventistitkin tekevät paljon hyvää auttaessaan vähäosaisia.
Tässä melperin aloituksessa mainitussa kirjassa on ansiokas ajankuva. Siinä on kuvattu rauhansanalaisuuden erkaantuminen ja sitten pappiseriseuran ajat. Molempina noina aikoinahan maallikkosaarnaaja Heikki Saari "oli remmissä". Ei pitäisi antaa kenellekään kuolevaiselle ja erehtyväiselle ihmiselle Jumalan asemaa. Heikki Saarihan sittemmin masinoi 1970-luvun hoitokokoukset, joiden kirouksesta vieläkin monin paikoin kärsitään. Kirjassa ei ole käsitelty näitä hoitokokousaikoja.
Kun tilanne hoitokokousaikoina kävi Jumalan valtakunnassa tukalaksi, SRK-han lähestyi arkkipiispa Mikko Juvaa ja pyysi apua. Siltä taholta apua ei silloin tullut. Päinvastoin Mikko Juva julkisuudessa lyttäsi koko hoitokokoussekoilun.
Heikki Saaren jälkeen näitä "ihmisjumalia" ei kristillisyydessämme ole esiintynyt, vaan kukin Jumalan valtakunnan työmies on omalta vähäiseltä osaltaa tehnyt kylvötyötä. Nykyinen SRK:n puheenjohtaja Viljo Juntunenkin tuntuu olevan sellainen leppoisa peruskristytty, jollainen L.P. Tapaninenkin oli lähes 70 ikävuoteensa saakka.
Kristillisyyden historiaa on käsitelty paitsi tässä kirjassa myös Tuomas Palolan väitöskirjassa sekä Ari-Pekka Palolan tutkimuksissa sekä Seppo Lohen historiateoksissa.
Arkkipiispa Mikko Juvan kirjasta jää myös vaikutelma, että Jumalan valtakunta niin rauhansanalaisepidosissa kuin pappiseriseuran aikoinakin ainakin jossakin määrin unohti Kristuksen lempeän mielen.Selvennyksenä/oikaisuna totean, ettei Juva kirjoittanut "vaativaa" tehtävää vanh.lestadiolaisesta henkilöstä, vaan sen liikkeen jättäneestä henkilöstä, joka oli sen jälkeen "yksi heistä" Juvan kanssa.
Tämä pappiseriseura, jonka yksi nokkamies oli Tapaninen, sulautui myöhemmin täysin kansankirkolliseen hyvin väljään linjaan opillisesti, jolle kaikki kelpasi, opettipa miten vain.
Tapanisen harhailu/eriseuraisuus oli nähtävillä jo paljon ennen 60-lukua.
Se näkyy hyvin hänen monissa julkisissa kirjoituksissaan tuolloin.
Se tuli vain viimein selkeästi näkyviin pappiseriseuran puhjettua kukkaansa julkisesti, yhdessä monen muunkin vastaavan henkilön myötä. - Onhan_se_näin-
14-4 kirjoitti:
Selvennyksenä/oikaisuna totean, ettei Juva kirjoittanut "vaativaa" tehtävää vanh.lestadiolaisesta henkilöstä, vaan sen liikkeen jättäneestä henkilöstä, joka oli sen jälkeen "yksi heistä" Juvan kanssa.
Tämä pappiseriseura, jonka yksi nokkamies oli Tapaninen, sulautui myöhemmin täysin kansankirkolliseen hyvin väljään linjaan opillisesti, jolle kaikki kelpasi, opettipa miten vain.
Tapanisen harhailu/eriseuraisuus oli nähtävillä jo paljon ennen 60-lukua.
Se näkyy hyvin hänen monissa julkisissa kirjoituksissaan tuolloin.
Se tuli vain viimein selkeästi näkyviin pappiseriseuran puhjettua kukkaansa julkisesti, yhdessä monen muunkin vastaavan henkilön myötä.kin, kuten nimimerkki "14-4" tässä sanoo. Kuitenin on huomattava, että L.P. Tapaninen lapsuutensa, nuoruutensa, opiskeluaikansa, enimmän miehuutensa ja pappeutensa ajan oli vanhoillislestadiolainen, ja tätä aikaa Mikko Juva on kirjassa kuvannut mielestäni hyvin. Juva on kuvauksessaan tavoittanut ainakin osan aidosta lestadiolaisuudesta.
En muista lukeneeni L.P. Tapanisen kirjoituksia ennen 1960-lukua, joten niiden sisältöön en osaa ottaa kantaa.
Kun joskus 1950-luvulla (en muista ajankohtaa tarkasti tästä Juvan kirjasta) L.P. Tapanisen katsottiin Jumalan valtakunnassa menneen harhaan, kirjassa kuvataan elävästi, kuinka Tapaniselle tuli hätä ja hän ymmärsi nöyrtyä Jumalan väkevän käden alle. Kirjassa on vaikuttava kuvaus siitä, kuinka Tapaninen pyysi seurakunnan edessä syntejään anteeksi,, ja seurahuoneen täytti siunausten myrsky.
Näinhän näissä eriseuroissa usein käy niin kuin 14-4 sanoo:
#
Tämä pappiseriseura, jonka yksi nokkamies oli Tapaninen, sulautui myöhemmin täysin kansankirkolliseen hyvin väljään linjaan opillisesti, jolle kaikki kelpasi, opettipa miten vain.
# - VR12068
#Tämä pappiseriseura, jonka yksi nokkamies oli Tapaninen, sulautui myöhemmin täysin kansankirkolliseen hyvin väljään linjaan opillisesti, jolle kaikki kelpasi, opettipa miten vain.#
Annat väärän todistuksen.
Nyky vl-liikkeelle kelpaa kirkolliskokouksen homorukoukset ja naispappien kanssa touhuilu.
Varmaan kohta homovihkimyskin käy kun rahaa tulee. - Kait_se
VR12068 kirjoitti:
#Tämä pappiseriseura, jonka yksi nokkamies oli Tapaninen, sulautui myöhemmin täysin kansankirkolliseen hyvin väljään linjaan opillisesti, jolle kaikki kelpasi, opettipa miten vain.#
Annat väärän todistuksen.
Nyky vl-liikkeelle kelpaa kirkolliskokouksen homorukoukset ja naispappien kanssa touhuilu.
Varmaan kohta homovihkimyskin käy kun rahaa tulee.on mukavampaa touhuilla hehkeiden marileppäspapittarien ja kiimaisten meriannihintsaloiden kanssa kuin käydä käsiksi karvaisiin homoperseisiin.
- Wikipedia_tie-
tää Mikko Juvasta ja L. P. Tapanisesta:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Mikko_Juva
https://fi.wikipedia.org/wiki/Leonard_Pietari_Tapaninen - 8ynnä5
Sopii kuin tikku silmään myös esikoislestadiolaisille, jotka ovat eilen Mikkelissä viettäneet ehtoollista omalla rukoushuoneella ensimmäistä kertaa.
Siellä Pyhää Henkeä ollaan hyvää vauhtia omimassa samalla isäntähengellä, josta Tapaninen aikanaan kirjoitti.
Hajoaminen on siellä lähempänä kuin koskaan. - seuraaja
L. P. Tapaninen runoili kauniin laulun "Mulle Jeesus kallehin kaikista on", mutta se poistettiin väärähenkisenä.
Avauksessa mainittuja viisaita sanoja ja varoituksia sanonut rovasti/piispa/kansanedustaja Pekka Tapaninen heitettiin vl-maallikkosaarnaajien agitoimana kylmästi ulos vanhoillislestadiolaisesta herätysliikkeestä.
Eihän nyt tuollaiset Raamatun mukaiset sanat ja varoitukset tietenkään sovi OMAVANHURSKAUDESTA pullisteleville SRK:n johtomiehille ja vl-saarnamiehille. Niitä esittävä pitää mahdollisimman nopeasti "eriseuraisena" poistaa VAIN ME -joukosta!
VAIN ME.- dkdlmdld
Oot sä sekasi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!1442490Näetkö feminismin uhkana
Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?2001181Tykkäätkö halaamisesta?
Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo1131091Hinduilu on suurta eksytystä
tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa389940Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi298911- 66868
- 91867
- 53851
- 46839
- 56803