Tammesta repesi lumen painosta oksa

Tammenterho123

Haaroittuneesta noin 8 vuotta vanhasta tammesta katkesi iso oksa / toinen latva lumen painosta. Mitä kannattaisi tehdä jatkotoimenpiteenä? Haavanhoitoainetta avoimeen haavaan? Antaa parantaa itse itsensä? Koko latvaosan leikkaaminen pois haavautuneen osan alapuolelta? Olen sitä vaalinut mökillä ja itse kasvattanut, ja surettaa miten sen nyt käy.

6

404

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tammenterho123

Tuo leikkaaminen mietityttää edelleen.. silloin haava olisi pienempi, josnyt leikkaan koko latvan pois (keväällä).

• ökökkölkökökölk

oin isoon repeämään kannattaa laittaa haava-ainetta. Keväällä se kuitenkin vuotaisi mahlaa turhaan ja puu heikkenisi.

• tikkerperi

Jos se katkennut oksa roikkuu vielä kiinni tammessa, niin nyt voi sen verran sahata, että saa oksan veks. Keväällä sitten voi siistiä revenneen kohdan. Voi käydä vaikka kirjastossa katsomassa, miten oksat leikataan oikeaoppisesti. Revennyt kohta muotoillaan mahdollisuuksien mukaan oikeaoppisen oksanleikkuun kaltaiseksi. Sitten sitä haava-ainetta.

• Tammenterho123

Revenneen oksan sahasin poikki. Siinä on sellainen avohaava joka on syvyydeltään melkein puoleen väliin puuta. Olen alkanut pohtimaan että se saattaa tarkoittaa ettei jäljellejäänyt latvus saa tarpeeksi ravinteita ja kuolee pois. (?)

• tikkerperi

Puun ravinteet kulkevat kuoren alla olevassa kerroksessa. Näkemättä on vaikea arvioida tilannetta. Mutta rispaantuneet kuoren reunat pitää tasoittaa, veitsellä. Puu saattaa olla heikko tuosta katkeneesta kohdasta. Muutoin en näe mahdotonta estettä haavan parantumiselle. Tunke se kolo täyteen jalostusvahaa.

• Tammenterho123

Alkuperäinen kirjoittaja tässä. Lueskelin aiheesta erilaisia neuvoja ja päädyin riskillä kokeilemaan parantaako puu itsensä. Rungossa on "palkeenkieli" joka vähän repsottaa edelleen, mutta avohaavan ympärille puu on alkanut kasvattaa ns. silmää. Puu viheriöi ja vaikuttaa voivan hyvin. Olen toiveikas :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kun Arman Alizad puolusti hiihtäjä Vilma Nissilää sanomalla

"älä välitä sekopäistä Vilma", ja kun siitä kerrottiin täällä, niin sekopäinen mukasuvaitsevainen teki siitä valituksen
      Maailman menoa
      22
      2586
    2. Trump muka öljyn takia Venezuelaan? Pelkää mustamaalausta

Kertokaapa mistä tuollainen uutisankka on saanut alkunsta? Näyttäkääpä ne alkuperäiset lähteet, minä en löytänyt mitään
      Maailman menoa
      37
      2257
    3. Ei tule uni

Kuten epäilin. Onneksi viime yön sain ihan hyvin nukutuksi. Tiesin kyllä, ettei tästä mitään tänään tule.
      Ikävä
      61
      1272
    4. Miksi juuri Venezuela?

Kaikista maailman valtioista Trump otti silmätikukseen Venezuelan. Mutta minkä ihmeen takia? Kyseessä on kuitenkin vähäp
      Maailman menoa
      298
      1192
    5. Toivon sulle silti hyvää

Väärinkäsityksiä tapahtuu, mutta nyt on uusi vuosi ja uudet kujeet.
      Ikävä
      41
      956
    6. Tiedän, että olet luonnevikainen

Haluaisin vain todeta olleeni väärässä tässä asiassa.
      Ikävä
      42
      937
    7. Pitäisikö meidän

Sitten nähdä ilman että siitä tehdään ongelmaa?
      Ikävä
      64
      807
    8. Nautitko riidan haastamisesta?

Itse olen hyvin kärsivällinen ja sopuisa noin yleensä, mutta osaan tarvittaessa olla hankala. Niin metsä vastaa kuin sin
      Sinkut
      175
      773
    9. Jos mies olet oikeasti...?

Kiinnostunut... Pyydä mut kunnolla treffeille ja laita itsesi likoon. En voi antaa sydäntä jos sinä olet epävarma ja eh
      Ikävä
      63
      760
    10. Akateemikko Martti Koskenniemi vertaa Trumpia Putiniin

"-Suomalaisena on syytä olla huolissaan siitä, että Yhdysvallat näin vahvistaa 1800-luvun alkupuolella julistamansa etup
      Maailman menoa
      92
      731
    Aihe