Kysely katsastajille

gergegr

Liittyen MOT-ohjelmassa 7.12 esiintyneeseen Trafin testiautoon (ne ketkä ohjelman sattuivat näkemään)

Mitä olette mieltä kyseisestä testistä ja etenkin siihen Accordiin tehdyistä "vioista"?

Autoon oli laitettu madaltavat (tarvike)jouset, jotka olivat päällepäin ihan vakion näköiset ja asia olisi pitänyt huomata siitä että auto on normaalia matalampi???? Kaikki katsurit on vissiin Honda-spesialisteja. Ok, no määrätään jatkossa kaikki Accordit muutoskatsastettavaksi, jos jouset on vaihdettu.

Alatukivarren pusla revennyt edessä, ei vaan käynyt ilmi oliko se pusla jo revennyt irti asti vai vaan kumi pykinyt? Ok, hylätään jatkossa aina jos pusla vähänkin pykinyt, varmuuden vuoksi.

Väärät parkkipolttimot edessä, mitä vit ?? Ilmeisesti tarkoitettiin että polttimot ei ole E-hyväksytyt. Asiaa ei pysty toteamaan ilman että polttimon ottaa pois umpion sisältä (mitä väliä muutenkaan, kun olivat väriltään valkoiset) Ok, no korjauskehotus jatkossa aina jos on ledit.

Peruutusvalo ei toiminut, no tuo oli ihan selkeä vika, pitäisi havaita. Ei ole kylläkään hylkäys.

Omasta mielestä vähän siinä ja siinä:

Takatukivarsien välys, itse en ole yhdestäkään tuon korimallin Accordista löytänyt välyksiä takatuennoista. Ok, no takapää pitäisi erillisjousitetuissa autoissa aina keventää, jolloin välys löytyisi.

---Lyhyesti omasta mielestä oli ihan pelleilyä tällä kertaa koko testi---

61

2613

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sanopa_minulle

      Millaisia kyseisen auton viat pitäisi olla, että sen hylkäisit? Muutama esimerkki, kiitos.

      • htrththt

        Oikeita vikoja, ei tekemällä tehtyjä. Tehoton/päällä laahaava käsijarru, loppuunkuluneet jarrupalat/levyt yms.


    • rorro

      Missä tuonikäisessä autossa on LED-etuvalot?

    • kallekatsuri

      taka-akselivika tyyppivika tuonmallisessa accordissa

      • fefefe

        Ei muuten ole... Tai voi olla mutta harvinainen silti.


      • tyyppi.vai.ei
        fefefe kirjoitti:

        Ei muuten ole... Tai voi olla mutta harvinainen silti.

        Harvinainen tyyppivika. Hmmm....

        Eiväktö ne tyyppiviat ole juuri niitä usein esiintyviä?!


      • VäljäKuitenkin
        fefefe kirjoitti:

        Ei muuten ole... Tai voi olla mutta harvinainen silti.

        Oli tai ei, välys oli todella hurja.


    • älä_välitä

      Täyttä pelleilyä ne on katsastuksetkin.

    • åänwijfujdf

      Hiukan kyllä ihmetyttää kun melko "pomminvarmaan" Japanilaiseen tehdään vikoja joita automallissa ei oikein edes esiinny.Tekemällä tehty madallus tavanomaisella vanteella myös ihmetytti.Jokin peruutusvalon anturi taas jokin ooppelin vika
      Hiukan sama jos Audista tai Volvosta haettaisiin ruostevikoja.
      Noihin kumeihin kyllä joskus leivottu sikaa päälle ja pölypussista kiillon poistoa.

    • kikkeliskokkelistrafi

      MOT:n otsikointi oli pelleilyä. Yli puoli välin päästiinkin että voitiin paljastaa viat. Kahden ekan vian kohdalla puhuttiin kovasti liikenneturvallisuudesta. Sitten asiaa ei mainittukaan. Noin raju väljyys takapäässä pitäisi havaita, mutta muuten viat oli yhtä tyhjän kanssa. Etupään puslan "repeämä" ilmeisesti oli havaittavissa kun autoa roikotetaan nosturilla - normaaliasennossa pusla toimi oikein edelleen eikä ajossa havaittavaa ongelmaa. Eli onko vika oikeasti liikenneturvallisuuteen vaikuttava? Varmasti trafi tiesi myös tarkastusmenetelmät, jotta viat saatiin sellaisiksi ettei ne löydy kaikilla konttoreilla. Veikö trafi auton trailerilla katsastukseen koska siinä oli noin vakavia ongelmia?

      • kolaolli

        Trailerilla tietty. Eihän epäkuntoista autoa saa liikenteessä käyttää, senhän kieltää lakikin


    • Opserveri

      Auto kuljetettiin trailerilla jossa hondan nokka puoliksi peitetty. Kyseistä yhdistelmää veti uudehko Mitsubishi Pajero. Näin yhdistelmän Kempeleen lähellä, ja huomasin että yhdistelmän kuski ei ollut tottunut peruuttamaan sellaista.

    • Muita vikoja voisi olla:

      - Varoituskolmio ei ole kotelossaan

      - Ehjän näköiset toimivat jarrulevyt sorvattu 2mm liian ohueksi

      - Vetokoukun pistokkeen suojaläppä puoliksi haljennut

      - Matkustajan turvavyö rispaantunut (näkyy kun kelaa kokonaan ulos)

      - Oikean puolen takapenkin turvavyön nykäisylukko ei toimi

      - Keskimäisen takapenkin lukituslaite ei toimi

      - Vasemman puolen takapenkin turvavyö ei kelaudu kunnolla

      - Akun kiinnitys löystynyt

      - Ohjauslukko ei mene päälle

      - Virta-avaimen saa poistettua koneen käydessä

      - Etuvilkut täysin valkoiset


      Mitä luulette että tuollaiselle autolle käy. Joku katsastaja ei puuttuisi yhteenkään noista vioista, jotkut muutamaan

      • bussissaterkkari

        Korjaa ne viat; terveyskeskuslääkärikään ei ole virheetön, luetteleppa hänen tekemänsä virheet;..............


    • Elämäon45

      Turhaakin turhempi jakso MOT;ltä. Eihän tuossa ajettu kuin konttoreiden asiaa.
      Trafilla tarkoitus harventaa katsastus välejä, noin ne harveneekin.
      Madallus sarjalla ei merkitystä turvallisuuteen, mutta olishan sillä saanut pykälät täytettyä ja rahat pois muutoksena.
      Etu helathan on tuossa kunnossa mm, fiateissa, focuksissa, calibereissa alle puolessa vuodessa. Vika ei automerkeissä vaan heikkolaatuisissa osissa.

      Varaosa tiskillä kun kysytään otatko 2x kalliimman "alkuperäistä" vastaavan osan vai tämän halpaosan niin eipä vaikeaa arvata kumpi otetaan. Molempien täytyisi kestää kylläkin samalla lailla.

    • harriyt

      Huono oli testi ja huonosti meni testi..

      alatukivarren helassa ollu murtuma oli ilmeisesti niin pieni että menee vielä pitkään ennen kuin aiheuttaa ongelmaa .

      takapyörän tuennassa oleva väljä nivel pitäisi tietysti huomata jos auto tarkastetaan oikeaoppisesti, mutta niin harvinainen vika hondassa että saa tuhat vastaavaa autoa katsoa että löytää tapauksen. eli turhaa työtä.
      toisaalta taka-akseli pitää kuitenkin keventtää niin samalla sen huomaa.

      alustasarja olisi pitänyt muutoskatsastaa, jousien merkinnätkin näkyivät hyvin, mutta monella katsastajalla ei ole motivaatiota tehdä asialle mitään. joko ei luvat riitä tai on muuten haittaa toiminnalle.
      Asiakas ei tykkää ja huonosti hinnoteltu homma.

      polttimoiden hyväksyntää mahdoton tarkastaa purkamatta poltinta pois, mutta toisaalta ei taida olla e-hyv led valoja ja umpiotkin huväksytty muille valolähteille kuin led.

      peruutusvalo vika ja vetonivelen suojakumi olisi pitänyt huomata.

      Ohjelmassa annettin kuva ettei katsastajat löytäneet vikoja, uskoisin suurimman osan katsastajista huomanneen osan viosta mutta eivät toimineet trafin ohjeiden mukaan.(led-valot, alustasarja ja alatukivarren hela)

      Takatukivarren välystä tuskin ketään olisi hyväksynyt jos sen olisi huomannut..

      Autoliiton edustaja toteaa katsastuksen huonon laadun, ettei vikoja löydetä ja sitten kuitenkin vähäisten vikojen löytymistä uusissa autoissa perusteella ajaa katsastusvälin pidentämistä.

    • EUdirektiivi

      Ainutkaan vika ei ole hengenvaarallinen, kyllä tolla tiellä pysyy! Katsastus konttorit muutetaan teesse itse halleiksi! Ihan pallinaama touhua!

    • auto.menee.ojaan

      Mitähän vaaraa on siitä että peruutusvalo ei pala?

      • 4326356ew

        Et näe mihin peruutat?


      • hihihi

        Katsastuskohteilla ei ole välttämättä mitään tekemistä turvallisuuden kanssa.


      • kauvatsa

        esim. parkkipaikalla kun laitat pakin päälle ja valo syttyy..muut tietävät että olet alottelemassa peruutusta eivätkä aja taaksesi..?


    • xdcfvgg

      "Et näe mihin peruutat?"
      Ei ole pakollinen varuste, kuten ei ole 2kpl jarruvalojakaan, mutta jos ne on, pitää ne toimia.

      • fefefe

        Kyllä ovat pakollinen varuste, peruutusvalo alkaen -84 käyttöönotetut, jarruvalot huomattavasti aikaisemmin.

        Itse asiassa jarruvalot olivat yksi ensimmäisiä varusteita joita autoihin vaadittiin ihan Suomen tieliikennelain toimesta.


    • jyrtsäri

      Noi etuakselin alatukivarsien helat putoo accordeissa kokonaan läpi,
      eli tukivarren etuosa putoaa alemmas mitä kuuluu. Tossa näytti viä
      ihan hyvältä. Ei vaikuta ajoon mitään vielä.

    • mätäjapsi

      Tuollaisella toiminnallahan saadaan japsiautot katsastustilastoiden kärkeen, nyt se vaan tuli todistettua.

      • Paska_kinneri

        Niin varmaan juu! Yks testi Honda sen tietysti todistaa!


    • ldlslskdl

      kuvan mukaan etuhelan murtuma oli pieni ja jos sen perusteella hylkää auton on päätös virheellinen tai jos trafi edellyttää että pienetkin murteet on hylkyvikoja niin ohjeistus on silloin huonoa ja liian tarkkaa.
      voi tietysti olla että murtuma oli isomi mitä kuvasta näkyi.

    • etkö-muista-hä

      ""Itse asiassa jarruvalot olivat yksi ensimmäisiä varusteita joita autoihin vaadittiin ihan Suomen tieliikennelain toimesta.""

      Joo, mutta niitä jarruvaloja oli vain yksi(1) kappale, ja sekin auton toisessa laidassa.

      • grgrf

        Niin oli, mutta onko se nyt jotenkin oleellinen tieto tässä kohtaa?


      • koppalakkikatsuri

        Jarruvalo tuli pakolliseksi 1.1.1939, sai olla 1 tai kaksi. On suuntavalojen kanssa ainoat valaisimet jotka ovat tulleet koskemaan myös ennen käyttöönottoa voimaan. eli 1930 rekisteröityihin autoihin tuli asentaa jarruvalot.


    • ratintakaaa

      Noi viat oli niin pahoja,ettei normaali kuljettaja aja vaan vie korjaamolle on se niin hirvee ajettava.on kuon olisi nelipyörä ohjaus.mulla oli autossa väljä etu pyörän laakeri ja se oli niin paha ajettava ,että korjautin heti.

    • Totuusontuollaulkona

      Katsastaja on useimmissa tapauksissa kertonut viat "asiakkaalle" jättäen merkitsemättä otteelle. Jos esim. laittaa 3 päivää korjausaikaa peruutusvalolle, ja korjaamoaika saadaankin vasta 5 päivän päästä. Sitten asiakas ajaa ratsiaan neljäntenä päivänä, ja jossa poliisi lukee otteelta että "peruutusvalo ei toimi takana, korjattava**/** 2015 mennessä. Noh. koska vika on korjaamatta poliisi antaa rikesakon. Auton kuljettajalla on 2 sakkoa "päällä" joten tämä kolmas sakko vie kortin hyllylle. OLISIKOHAN OLLUT NIIN ETTÄ KATSURIT KÄYTTI MAALAISJÄRKEÄ JA OSALLISTUI BYROKRATIANPURKUTALKOISIIN?!?

      • opelius

        Tai missä on 3 päivää aikaa laittaa peruutusvalo kuntoon? Aina on se?


    • HansK

      Ei ollut kysymys maalaisjärjen käytöstä. Auto tarkastettiin huonosti useimmissa paikoissa. Taka-akselia ei ollut kevennetty. Huomattavan väljä yläpallonivelen väljyys oli kuulemma tuntunut myös ilman kevennystä, kun otti rivakasti kiinni pyörän yläreunasta.

      Toimimaton pakkivalo ja vaurioitunut nivelsuojus olisi ilman muuta pitänyt huomata ja kirjata ylös.

      Muutoskatsastamattomaan alustasarjaan olisi tietenkin sääntöjen mukaan pitänyt puuttua. Tähän on kuitenkin kynnystä, etenkin jos asemalla ei ole oikeuksia suorittaa muutoskatsastuksia. Lisäksi jouset olivat mustat, eivätkä heti herättäneet huomiota.

      Alatukivarren laakeroinnista oli viilletty puukolla 50% pois yhdestä kohtaa. Näkyi, jos tukivartta kampesi rengasraudalla alaspäin. Jokerivika, jonka huomaaminen vaatii jo melko suurta tarkkuuta.

      Etuparkit vaihdettu LED-polttimoiksi. Väri oli hieman sinertävä. Olisi pitänyt puuttua väriin. Valaistussa hallissa ei ehkä kovin selkeästi havaittavissa. Käytännössä kaikki LED-valot hehkulampun kannalla ovat laittomia. Vaikeasti havaittava vika.

      Neljä pistettä olisi kaikkien pitänyt saada (takatukivarsi, pakkivalo ja nivelsuojus). Päätös hylkäys. Nyt yhdeksän asemaa sai nolla pistettä. Ala-arvoinen suoritus, jota ei voi puolustella mitenkään.

      Nämä yhdeksän suorittajaa ovat kuulemma kutsuttu Trafin kuultavaksi.

      • järjenkäyttökiellettyä

        "Etuparkit vaihdettu LED-polttimoiksi. Väri oli hieman sinertävä. Olisi pitänyt puuttua väriin. Valaistussa hallissa ei ehkä kovin selkeästi havaittavissa. Käytännössä kaikki LED-valot hehkulampun kannalla ovat laittomia."

        Eli onko tuollakaan hevonper"#een väliä. Siis oli vaikea havaita polttimon vaihtoa kun se kuitenkin toimi. Vähän niin kuin hylky ei eurooppalaisen hyväksynnän omaavista umpioista tai laseista - kuitenkin samat kelpaa muuttoautossa?


    • voihankatsastus

      Ainoa asia joka tuli esiin että autoa voidaan katsastaa niin monessa katsastus asemalla eikä viat seuraa perässä.

    • Paska_kinneri

      Ihmisiä ne katsastajatkin vaan on. Ite olen katsastanu monella asemalla ja aina on menny ekalla läpi. Mutta mulla onkin Toyota!

    • Koikku

      Hevosmiesten tietotoimiston mukaan testaamisen tekemisestä vastasi taho, jolla on yhteyksiä katsastustoimintaan -> esteellisyys? Jos näin on, niin taas Trafin toiminta joutuu epäilyttävään valoon. Tähän ei varmaan saada selvitystä, koska Trafin toiminta ei ole avointa ja läpinäkyvää.

      • nimimerkkiäeilöydy

        Totta on ettei Trafin toiminta ole avointa ja läpinäkyvää. Taho joka teki testin on sidoksissa katsastustoimintaan eli Etelä-Suomen Maantieajoneuvojen Tarkastuspalvelu Oy. Kauppalehden palvelusta selviää vastuuhenkilöiden nimet. Koska Trafi on tehnyt sopimuksen ko. tahon kanssa, se ilmeisesti on salainen eikä Trafi sitä julkista?


    • jäminki

      Hevosmiesten tietotoimisto yhtä luotettava kuin ennenkin. Ei ollut esteellisyyttä. Trafi noudattaa lakia.

      Joku kuitenkin vuoti asian julkisuuteen. Mites muuten toimittaja olisi osannut sinne mennä? Ehkä nimenomaan testin suorittaja teki sen. Trafi ei olisi halunnut julkisuutta. Näkihän sen jo siitä, etteivät aluksi suostuneet kommentoimaan mitään.

      Joku surkean tuloksen tiennyt halusi tehdä asiasta julkisen ja otti yhteyttä toimittajaan. Hyvä niin, koska tulos oli todellakin surkea. Useimmat katsastusyritykset ja myös katsastajat ovat tottuneet ajatukseen, että työn voi tehdä vaikka kuinka luokattomasti. Seuraamuksia ei tule. Pääasia on, että ovesta tulee pokia koko ajan sisään.

      Jos Trafi nyt haluaa osoittaa ryhtiä, asettaa se sanktioita näille yhdeksälle nollakerholaiselle. Asema kiinni määräajaksi, ja myös ko. katsastajalta luvat jäihin puoleksi vuodeksi. Nähdäkseni tämä on ainoa keino saada jotain uskottavuutta alalle.

      Tai sitten pannaan pillit pussiin ja lopetetaan koko katsastus Suomessa.

      • dfggdsg

        Vika on koko katsastus systeemissä. Yrittäjien rikastuminen näyttelee liian suurta osaa katsastuksessa. Katsastajien palkat huonoja; ei motivaatiota työhön. Työtä tehdään hällä väliä tyylillä ja kiireellä, siis ne jotka haluaa pisterahoja. 10 minuuttia ei riitä auton katsastamiseen, pikemminkin 20 - 25 min, jos katsastetaan Trafin ohjeiden mukaan. Katsastusyrittäjille on aivan yhdentekevää, onko jokin auto kunnossa vai ei. Tärkeintä on vain rahan tuleminen kassaan. Liikenneturvallisuus ei ole näissä katsastuskuvioissa OIKEASTI TÄRKEÄTÄ. Sitä kyllä käytetään monessa aiheyhteydessä ns. keppihevosena. Sitten kyllä itketään kun jokin Trafin testiauto menee huonosti. No sitä saa mitä tilaa. Totta on kyllä se, että sanktiot ovat mitättömät, ainoastaan raportin lähettäminen Trafiin.

        Miten katsastaja voi sanoa ajoneuvon olevan kunnossa, jos sen tarkistamiseen on käytetty aikaa 10 min, keskimäärin ? Ei mitenkään. Aika on loppunut kellosta jo ajat sitten, siis kun tehdään katsastus Trafin ohjeiden mukaan.

        Terveisin autokatsastaja.


    • oikeinniin

      jäminki olet niin oikeassa...

    • katsastajat

      Se menee juurikin näin. Nyt kun asiakkaat tottuvat siihen että auto katsastetaan 10 min, niin sitten itketään kun kohdalle saattuukin kaveri, joka tekee työn asianmukaisesti. Silloin se katsastaja on se "mulkku" ja "nussii pilkkua" ja mitä näitä nyt on.

      • rqwerwf

        Tämän takia koko katsastuksen joutaisikin lopettaa. Jos siinä mulkuilta ja pilkunnussijoilta menee työt, niin voi voi.


    • fefeef

      Kyllä sitä hyvinkin ehtii ehjän auton katsastaa 10 minuutissa jos tietää mitä tekee eikä vatuloi (riippuu hyvin paljon kats.asemasta ja laitteista, onko välimatkoja dynamometrihallin ja nosturin välillä, onko nosturi hidas vai nopea jne.jne.)

      Kokonaisuutena tuo Trafin testi oli ihan täyttä paskaa. No se Accordin takatukivarren pallonivelen väljyys olisi pitänyt löytää, mutta oikeassa elämässä ne ei ole koskaan noin väljiä.

      Kun ja jos noita testiautoja kierrätellään konttoreilla, niin tekisivät sitten ihan oikeita vikoja niihin, eikä noita päästä keksittyjä juttuja jolla muka testataan katsastuksen laatua.

      Oikeita vikoja: väljät pallonivelet etuakselilla, pitämätön käsijarru, loppuun kuluneet jarrulevyt/palat, tukivarren pusla joka repeytynyt kokonaan irti (murtuma ei ole mikään hylkyperuste jos pusla vielä toimii). Joku toinen vanha japsi esim. Mazdat joista ruostuu tukivarret takaa puhki, hengenvaarallinen vika.

      Muutoskatsastamattomat madallusjouset tai E-hyväksymättömät parkkivalot eivät kenenkään henkeä vaaranna, mutta nuo on juuri niitä juttuja joita Trafin kirjoituspöytäinsinöörit rakastavat.

      • sfgsdfgadg

        Mistä tiedät etukäteen, mikä auto on kunnossa ja mikä ei??
        Kun tutkit varoituskolmion, turvavyön, keventelet, lämmität moottorin savutustestiä varten, teet koeajon, ym ym ym...10 min. ei riitä alkuunkaan katsastuksen läpiviemiseen. Siis kun se katsastus tehdään trafin ohjeiden mukaan. Nykyisellään pitää oikoa, ts. jättää osa kohteista tarkistamatta. Sellaiseksi on meno mennyt katsastusasemilla.


      • grgrgrregd

        Jokaisessa meissä asuu pikku virkamies, vai mitä? Varoituskolmioita syynäämälläkö se liikenneturvallisuus kohenee?

        Eihän sitä etukäteen tiedäkään mikä on kunnossa ja mikä ei, loppuunajetun rytöpaskan syynäämiseen menee hyvinkin se puoli tuntia kun taas kunnossa oleva ja huollettu peli on katsottu 10 minuutissa läpi.


      • fghwrtghw
        grgrgrregd kirjoitti:

        Jokaisessa meissä asuu pikku virkamies, vai mitä? Varoituskolmioita syynäämälläkö se liikenneturvallisuus kohenee?

        Eihän sitä etukäteen tiedäkään mikä on kunnossa ja mikä ei, loppuunajetun rytöpaskan syynäämiseen menee hyvinkin se puoli tuntia kun taas kunnossa oleva ja huollettu peli on katsottu 10 minuutissa läpi.

        Varoituskolmiolla on oma tehtävänsä, ja se on oltava mukana. Entä jos puuttuu ?? Varmaan 10 min riittää, jos on pakokaasulaput mukana, ensimmäiseen katsastukseen tulevalle autolle, vähän ajetulle. Mutta kun sen rytöpaskankin katsastukseen käytetään (pistemiehet) sama 10 minuuttia. Kun auto katsastetaan kunnolla, ilman höseltämistä, keskivertoaika 20 - 25 min auto. Sitten on jotain edellytyksiä sille, että ainakin ajan puolesta katsastus on voitu tehdä laadukkaasti.


      • gergrgr

        Enpä oikein usko että kukaan omallatunnolla varustettu katsastaja kehtaisi katsoa hutaisemalla noita loppuunajettuja vikakokoelmia, ihan vaan sen takia että saa päivän pisterajan ylitettyä. Onhan siinä jo luvatkin koetuksella jos maine alkaa kiiriä että tietyllä asemalla saa leiman vaikkei kaikki oliskaan kunnossa.


      • sdfgrgqa
        gergrgr kirjoitti:

        Enpä oikein usko että kukaan omallatunnolla varustettu katsastaja kehtaisi katsoa hutaisemalla noita loppuunajettuja vikakokoelmia, ihan vaan sen takia että saa päivän pisterajan ylitettyä. Onhan siinä jo luvatkin koetuksella jos maine alkaa kiiriä että tietyllä asemalla saa leiman vaikkei kaikki oliskaan kunnossa.

        Sehän on vain monelle etu, ettei turhaan korjuuteta. Säästyy rahaa:))


      • näinseon
        fghwrtghw kirjoitti:

        Varoituskolmiolla on oma tehtävänsä, ja se on oltava mukana. Entä jos puuttuu ?? Varmaan 10 min riittää, jos on pakokaasulaput mukana, ensimmäiseen katsastukseen tulevalle autolle, vähän ajetulle. Mutta kun sen rytöpaskankin katsastukseen käytetään (pistemiehet) sama 10 minuuttia. Kun auto katsastetaan kunnolla, ilman höseltämistä, keskivertoaika 20 - 25 min auto. Sitten on jotain edellytyksiä sille, että ainakin ajan puolesta katsastus on voitu tehdä laadukkaasti.

        Ei tarvii romun katsastamiseen yhtään enempää aikaa. Hylsyviat löytyy nopesti mm. jarruista ja pienempiä vikoja ei tarvitse etsiä. Lopputulemana kun on hylsy niin katsuria ei muu kiinnosta.


    • AjaKukko

      Juuri nämä kymmenen minuutin miehet olivat niitä, jotka vetivät testissä nolla pistettä. Nollan arvoinen suoritus, jota ei voi perustella.

      Nämä kaverit joutaa jäähylle, että edes alan rippeet ovat pelastettavissa.

      • grgrgrrg

        Kyllähän sitä auton tutkimiseen voi käyttää vaikka tunnin löytämättä muuta kuin pimeitä valoja jne. selkeästi päällepäin näkyviä asioita. Katsastukseen käytetty aika ei ole verrannollinen sen laatuun.


      • dfghadfg
        grgrgrrg kirjoitti:

        Kyllähän sitä auton tutkimiseen voi käyttää vaikka tunnin löytämättä muuta kuin pimeitä valoja jne. selkeästi päällepäin näkyviä asioita. Katsastukseen käytetty aika ei ole verrannollinen sen laatuun.

        Kyllä se käytetty aika on verrannollinen katsastuksen laatuun.

        Jos katsastat 6 autoa tunnissa, et ehdi tehdä työtäsi trafin ohjeiden mukaan.

        Monilla katsastusasemilla henkilökunta on minimissään. Kun tulee ruuhkaa, työt on tehtävä urakalla. Ja jälki on sen mukaista.

        Urakkatyöt sopivat metsänraivuuseen, ei autokatsastukseen.


      • grgrgrjyjyj

        Kysehän ei ole oikeastaan Trafin ohjeistuksesta, vaan EU-direktiivistä jonka mukaan katsastus suoritetaan. Kuten byrokratiassa muutenkin, niin katsastusdirektiiviin on sisällytetty paljon kaikkea sellaista jolla ei ole suoranaista (monesti minkäänlaista) vaikutusta liikenneturvallisuuteen tai ajoneuvoista aiheutuviin ympäristöhaittoihin.

        Trafin tehtäviin kuuluu valvoa että direktiiviä noudatetaan, mutta kysynpä vaan onko sillä mitään vitun merkitystä onko jossain autossa muutoskatsastamattomat madallusjouset tai led-polttimoita parkkivaloissa? Vastaus: EI ole.


      • dsfgadfg
        grgrgrjyjyj kirjoitti:

        Kysehän ei ole oikeastaan Trafin ohjeistuksesta, vaan EU-direktiivistä jonka mukaan katsastus suoritetaan. Kuten byrokratiassa muutenkin, niin katsastusdirektiiviin on sisällytetty paljon kaikkea sellaista jolla ei ole suoranaista (monesti minkäänlaista) vaikutusta liikenneturvallisuuteen tai ajoneuvoista aiheutuviin ympäristöhaittoihin.

        Trafin tehtäviin kuuluu valvoa että direktiiviä noudatetaan, mutta kysynpä vaan onko sillä mitään vitun merkitystä onko jossain autossa muutoskatsastamattomat madallusjouset tai led-polttimoita parkkivaloissa? Vastaus: EI ole.

        Noilla ei tietenkään ole mitään merkitystä liikenneturvallisuuteen. Paljon muitakin pieniä asoita, millä ei vaikutusta liikenneturvallisuuteen.
        Kyse on siitä, onko katsastus tehty ohjeiden mukaan vai oikaistu/jätetty tarkistamatta eri kohteita. 10 min. on liian lyhyt aika auton katsastamiseen. Tämä on se FOKUS !!


      • hththrh

        Niin no ketä varten se katsastus ylipäätään on? Sitäkö varten että Trafi voi valvoa että katsastus toimitetaan direktiivin mukaan, vai sen takia että liikenteessä ei tarvitse turhaan jännittää takakonttiin rysähtävää jarrutonta romuautoa?


      • sdfgadfg
        hththrh kirjoitti:

        Niin no ketä varten se katsastus ylipäätään on? Sitäkö varten että Trafi voi valvoa että katsastus toimitetaan direktiivin mukaan, vai sen takia että liikenteessä ei tarvitse turhaan jännittää takakonttiin rysähtävää jarrutonta romuautoa?

        Hyvä kysymys. Vastausta sinun pitää kysellä asemien päälliköiltä/ trafin valtuuttamilta tarkastajilta.

        Kysy tarkastajilta, kun he tulevat seuraavan kerran asemallesi, että mitä merkitystä on jos varoituskolmio puuttuu, alustasarja on muutoskatsastamatta ja väärät parkit keulassa ?? Mielestäsi ne eivät vaikuta liikenneturvallisuuteen.

        Siis jos olet suoraselkäinen, etkä käpykaartilainen.


    • k.atsastajat

      Se että madallusjouset tarvitsee muutoskatsastaa, tulee suoraan ajoneuvolaista, ei mistään direktiivistä. Kyllähän niiden jousten täytyy olla autoon sopivat, ts. jousten kuuluu pysyä paikoillaan ja kestää akselimassat. Nämä asiat tarkastetaan muutoskatsastuksessa. Jos taas auto olisi ei EY-tyyppihyväksytty, voisi jouset olla vaikka katkaistut. Tosin tällöinkin muutoskatsastus vaaditaan, luonnollisesti..

    • Perserkki

      Meneekö jollakulla oikeasti yli 15 minuuttia katsastukseen, laiskoja kavereita..

      • herthwrtywrty

        Johan tuo menee 10 minuuttia pelkästään moottorin lämmittämiseen. Muista katsoa turvavyöt, varoituskolmio, xenonien pesurit, alustasarjat. Muista myös kaupata halpaa öljyä asiakkaille. Ja lasinpesunestettä. Äläkä unohda pyyhkijän sulkia. Tarkista rengaspaineet. Myy fortea. Esittele itsesi. Jälkikiristä alumiinivanteiden pultit. Ole esillä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      140
      7905
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      43
      2051
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      25
      1990
    4. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1663
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      180
      1595
    6. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      107
      1050
    7. Taisit sä sit kuiteski

      Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      5
      989
    8. Oletko miten

      Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      50
      955
    9. Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme

      Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri
      Ikävä
      28
      840
    10. Muistatko hänen

      Tuoksunsa? Saako se sinut syttymään? ❤️‍🔥
      Ikävä
      34
      822
    Aihe