Mikä olisi ok tallivuokra tälläsessä tallissa?

KipeästiVastaustaKaipaan

Elikkä olen miettinyt hevosen ostoa, mutta tallipaikka on vielä auki. Olen miettinyt mitä tälläisestä tallipaikasta olisi "normaalia maksaa":

Talli on suht pieni yksityistalli (joka varmaan nostaa tallivuokran hintaa?), jossa kumminkin ratsastustunti toimintaa. Kunnon tallirakennusta ei ole, vaan puolet hevosista ovat karsnoissa joihin mennään suoraan ulkoa. Puolet ovat sitten pienessä tallirakennuksessa. Tallilla pienet tarhat hevosille (tarhataan laumassa tai erikseen), suht hyvin valaistu ulkoratsastuskenttä (joka tietty jäätyy jos sellainen ilma ja siksi joskus peruttu rats.tunteja kun on niin huonossa kunnossa), kylmävesi piste, pieni satulahuone sekä muutama lukollinen kaappi yksityisten hevosten omistajien varusteille sekä pieni taukotilahuone jossa jääkaappi. Maastoilumahdollisuutta ei oikeastaan ole, jossei hevonen ole liikennevarma.

Elikkä tämmöinen yksinkertainen toimiva pikkutalli. Talli on vain 10km päässä kotoani ja siksi ykkösvaihtoehtona. Miinuksena on maneesin puute sekä pesutilojen puute, sekä se, ettei lämmintä pesuvettä ole saatavilla, jossei lämmitä esim mikrossa pakon edessä..

Mikä olisi teidän mielestänne tälläisessä tallissa sopiva tallivuokra täysihoidolla/puolihoidolla(karsinan siivous jää itselle)?

Kiitos etukäteen jo vastauksista! (noin -arviot riittävät mainiosti)

2

94

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • z--

      Sijainti vaikuttaa tosi paljon, pk-seudulla lähes tuplahinnat verrattuna lappiin.
      Mitä pohjoisemmaksi mennään, sitä kalliimpaa. Isojen kaupunkien lähistöllä toki aina vähän enemmän hintaa.

      Pienet tallit on yleenäs edullisempia kuin isot tallit ja ratsastuskoulutoiminta monesti vähän laskee hintaa. Lisäksi se, ettei ole lämmintä vettä laskee hintaa.

      Sanoisin hatusta heittämällä että noin 250-400e, sijainnista riippuen, olisi tuo vuokra. Jos siis täysihoito (=ruokinta väh. 3x päivässä, tarhaus, loimitus tarpeen mukaan, karsinan siivous, kuivikkeet, heinä).
      Karsinansiivouksesta voi saada muutaman kympin alennusta.


      Mutta sanoisin kyllä, että mieti ihan tosissaan haluatko tuollaiselle tallille. Ensinnäkin, suurin ongelma on, että kenttä tod.näk. varattu ratsastuskoulun käyttöön arki-iltoina. Vaikka sekaan saisi mennä ratsastamaan, et todennäköisesti mahdu mitään tekemään. Pääsetkö siis tallille silloin kun ei ole tunteja?

      Lämmin vesi on iso puute, ainakin minulle. Rajoittaa selkeästi veden käyttöä ja ihan vaikka varusteiden pesua talvisin.

      Entä onko satulahuone lämmitetty? Jos ei, se on tosi huono varusteille (homehtuu). Kuivaushuone myös aivan ehdoton.

      Maastojen puute on myös ongelma. Varsinkin jos kentällekään ei aina pääse.

      • KipeästiVastaustaKaipaan

        Talli sijaitsee länsi-Suomessa. Ja aivan oikeassa olet z--, ratsastustunteja kun on ei sinne sekaan sovi mennä ja tunnit ovat yleensä arki-iltoina ja joskus vkl päivisin. Pääsisin tallille rats.tuntien ulkopuolella aina silloin tällöin työvuorojeni perusteella.
        Satulahuone on lämmitetty, mutta varsinaista kuivaushuonetta ei ole, ainakaan lämmitettyä.

        Toinen vaihtoehto olisi sitten 30km päässä jossa on kaikki maneesia, maastoreittejä ja lämmintä pesupaikkaaa myöten.

        Siinä on vain se "ongelma", että on tavallaan niin kaukana jos töissäkin käyn eri suunnalla.. Puolihoito/kylmäpaikka tällä kauemmaisella tallilla olisi suht edullinen(joidenkin mielestä, minulle ehkä liikaa joten siksikin kallistuisin tuon pikkutallin puoleen vaikken vielä vuokraa tiedäkkään) palveluihin nähden (370-450e), mutta niitä en valitettavasti voisi ottaa sillä en pääsisi ihan joka päivä tallille siivoamaan karsinaa. Joten hieman yli 500e menisi tallivuokraan/kk täysihoito.

        Vai olenko vain liian vaativa kaiken suhteen, autolla tallille ajaisi puolessa tunnissa ja kotiin toisessa, hepan hoito ja ratsastus veisi yhteensä toista tuntia. Mutta sehän on se alkuperäinen toive, että saan kehittyä ratsastajana sekä oppia uutena hevosenomistajana. Tietysti haluan myös hevoselleni hyvät oltavat ja itselle mukavan paikan harrastaa. Siksi tuo "kallis" talli olisikin täydellinen, mutta vuokra askarruttaa/pelottaa kun asuntoakin pitää maksaa pois.

        Pienemmässä talissa olisi plussana ainakin se, että sijaitsee lähellä, siellä on tuttuja tukemassa. Mutta ei sitten muuta, JOS tallivuokra yltää 400e, mikä minun pitää saada selville..

        Eli paljon on vielä pohdittavaa, onhan tälläinen iso päätös.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Täytyy tunnustaa

      että olet kauneinta mitä olen nähnyt. Käteni tärisevät vieläkin. Olen tosiaan ihastunut. Tästäkin vaikenen.
      Ikävä
      127
      1694
    2. jos saat yhden

      Toiveen esittää niin mikä olisi
      Ikävä
      101
      1219
    3. Huomenta päivää

      Somen ihmeelliseen maailmaan. 🤗☕🌞💞
      Ikävä
      201
      1078
    4. Jorma Uotinen jakoi hämmentävän kuvan tiukoissa trikoissa - Jopa Vappu Pimiä häkeltyy: "No wau"

      Jorma! Ei huono! Aikamoisen häkellyttävä kuva totta tosiaan! Lue lisää ja katso kuva: https://www.suomi24.fi/viihde/jo
      Suomalaiset julkkikset
      7
      1015
    5. Vanhempi mies

      Minä rakastan sua. Ja tiedän, että sullakin on tunteita mua kohtaan. Tätä elämää ei pitäisi tuhlata enää päivääkään. J
      Ikävä
      54
      911
    6. Anna anteeksi

      Olen rikkonut sinua vastaan tavalla, josta minäkin kärsin. Syitä tutkiskellessani löydän vain itseni. Minä kuulin jokais
      Ikävä
      78
      843
    7. Aika haavat parantaa

      Hyvää huomenta ja mukavaa päivää. ☕🌾😊❤️🪷
      Ikävä
      171
      804
    8. Tänään kun näin sinut

      olit kuin taideteos. Arat ja väsyneet silmäni kaipaavat lepoa sinussa, mutta en voinut katsoa sinua niin paljon kuin hal
      Ikävä
      52
      802
    9. HUS näyttää, kuinka paljon turhaa tai vähemmän tarpeellista tehdään verorahoilla

      HUS on laskeskellut, että sieltä voidaan vähentää melkein tuhat ihmistä ilman, että se toiminta häiriintyy, johon verora
      Hallitus
      50
      793
    10. Nyt jos haluat vielä jotain nainen

      Niin laita tähän nimikirjain. Muuten klousaan keissin. Liikaa aikaa kulunut.
      Ikävä
      96
      793
    Aihe