Hei
Olen opiskelemassa ammattikorkeakoulussa, ikää on 20 vuotta.
Laki on ilmeisesti muuttunut viimeaikoina joten en saa enää samoja tukia kuin joitain vuosia sitten ammattikouluaikoina kesällä.
Opintolainaa minulla ei ole, enkä sitä halua ottaa ellei ole semmoinen tilanne että joudun muussa tapauksessa pihalle kämpästä.
Saan tällä hetkellä opintotukea ja opiskelijan asumislisää 460e/kk.
Mitä mahdollisia tukia on saada kesäksi, jos en saa kesätöitä tai en voi ottaa kesälle opintoja kesän opintotukia varten?
Jälleen kysymys kesän tuista
4
121
Vastaukset
- fasdwr234
Jos ei ole rahaa, niin sossusta antavat rahaa. Jos on liikaa rahaa niin sitten pakko maksaa omilla rahoilla kesä. Toki kesäopinnot on ihan fiksu ratkaisu. Ja jos olet yli 45op saanut ensimmäisenä vuonna niin voit kesällä sluibailla sen verran, kuin pisteet riittää. Eli 60op voit kolme kuukautta nostaa tukia.
- amkkilainen_95
Eli voin hamstrata opintopisteitä mihin aikaan vuodesta tahansa, mutta kunhan opintopisteet menevät sen kuukausittaisen opintotukeen tarvittavan opintopistemäärän yli?
Olen suorittanut syksyn aikana kaksi verkkokurssia, molemmat 5op eli 10op "ylimääräistä" koulunkäynnin lisäksi. Lisäksi oli viikon mittainen intensiivikurssi mutta en muista paljonko siitä sai pisteitä, taisi olla kolme tai viisi. Näillä saa kesä ja heinäkuun opintotuen vain laittamalla hakemuksen sisään, vai pitääkö ilmoittautua joillekin kursseille? - amkkilainen_95
Ainiin, paljonko on "liikaa rahaa" ? Minulla on alle 2000e käyttötilillä eikä säästöjä, ainoa tulo on opintotuki.
- 4865
Sinulla on oltava kesäksi joitain oikeita opintoja, joita merkitä tukihakemukseen, jotta voit tuet saada. Se on sitten ihan sama suoritatko lopulta niitä opintoja vai et, kunhan olet lukuvuoden aikana suorittanut tarpeeksi opintopisteitä suhteessa nostettujen tukikuukausien määrään. Se ei siis riitä, että teet ylimääräisiä opintoja nyt, kesätukea saadakseen on ainakin voitava kirjoittaa hakemukseen oikeita kursseja, joista teoriassa saisi riittävästi opintopisteitä.
Sossu ei myönnä toimeentulotukea, jos sinulla on muita tulonlähteitä, joilla elättää itsesi. Tuloiksi huomioidaan nostamaton opintolaina, mikäli sinulla ei ole mitään estettä sen nostamiselle (eli käytännössä, jos sinulla on Kelalta lainantakaus, voit lainan nostaa). Tuloiksi huomioidaan myös pankkitilillä makailevat säästöt. Sossusta saa tukea vasta, kun muut rahat on käytetty.
Kannattaa ihan tosissaan panostaa siihen työnhakuun, eikä kannata olla liian ronkeli. Muutaman kuukauden tekee vaikka mitä työtä, jos nyt ei ihan unelma-ammattiinsa pääsisikään. Fakta on se, että ilman töitä voi tulla aika tukalat oltavat, jos ei niitä opintojakaan pysty suorittamaan ja opintorahaa sekä asumislisää nostamaan. Käytännössä sitä on lähes pakko ottaa opintolainaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.3237678Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill662176- 1771866
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä161402- 1121297
Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie91261Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181701231RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j581196Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411081Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.2901029