Miksi sonera

60veeee

työntää minulle VDSL2 modeemia jos haluan nettiyhteyden. Miksi ei kelpaa ADSL modeemi joka minulla olisi valmiina ja oli käytössä n. 5 vuotta sitten. Ei oikein mennyt jakeluun heidän selitykset. Rahankeruutako

9

121

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oityirto

      Villi arvaus, asut kerrostalossa, talojakamoon tulee valokuitu joka jaetaan asukkaille puhelinkaapeleita pitkin vdsl-tekniikalla. Adsl-tekniikka on tuossa tapauksessa rajoittunutta, eikä ehkä sovi enää heidän tuotteistukseen, jos enää on yhteensopiva heidän laitteidensa kanssakaan

    • ADSL_vanhenee_pian

      https://www.sonera.fi/asiakastuki/ohjeet/Toimiviksi-testatut-VDSL2-modeemit?id=1061 on muutama malli VDSL2 -modeemeista, jotka toimii Soneran verkossa.
      Kun kerrostaloomme tuli taloyhtiön laajakaista, niin talojakamon vanhat ADSL-laitteet purettiin pois ja tilalle tuli VDSL2 -laitteet. Kahta erilaista tekniikkaa ei tueta, joten vanheneva tekniikka sai lähteä. Joillakin on myös omia muiden operaattoreiden yhteyksiä, mutta ne ovat puhelinlinjojen kautta kytketty suoraan operaattorin keskuksen DSLAMiin.
      Meillä on perusnopeus 10/10M ja lisämaksulla 100/10M. ADSL2-tekniikka ei riitä kunnolla Sonera Viihteen käyttöön, joten nopea yhteys on paikallaan ja kun Sonera Viihde otetaan käyttöön, niin modeemikin vaihtuu siinä yhteydessä. Meillä on kotona useita laitteita WLAN -verkossa, joten nettiyhteyden riittävä nopeus on ihan tarpeellista..

    • 60veeee

      En asu valokuidun päässä. Omakotitalo johon tulee vain vanha puhelinkaapeli

      • vdslkäyttöönvaan

        Asut todella lähellä DSLAMia jossa on VDSL laitteet jolloin tietysti myydään VDSL:ää. Tuossa DSLAMissa on kyllä varmasti myös ADSL laitteet, koska siitä aivan varmasti lähtee pidemmällekin linjoja joissa VDSL ei voi käyttää.

        Mutta miksi ihmeessä et ottaisi käyttöön VDSL koska etenkin upload-nopeudet on kymmenkertaiset ADSL verrattuna ja hinta sama? Jos esim. lataat videoita johonkin videopalveluun tai käytät muita pilvipalveluita niin tässä on todella suuri etu ADSL verrattuna.

        Ei se VDSL modeemi kertahankintana voi olla niin kallis että sen takia pitäisi vanhaa ADSL käyttää.


      • 60veeee

        En tavi nettiä muuhun kuin pankkiasioihin ja uutisiin. Miksi laittaisin nopeamman netin johonkin 50 v vanhojen kuparilankojen päihin :)
        Otin hitaimman netin mitä soneralta sai ja se välttää mun hommiin jos vaan pelaa, viikon päästä :(


      • 60veeee

        Siis asennus vasta viikon päästä, nykyaikana. Asennus? Eihän täälä kukaan mitään asentele muuta kuin minä


      • vdslkäyttöönvaan
        60veeee kirjoitti:

        Siis asennus vasta viikon päästä, nykyaikana. Asennus? Eihän täälä kukaan mitään asentele muuta kuin minä

        Asentajan tarvitsee "reitittää" puhelinpari asunnostasi keskukselle DSLAMin porttiin.

        Ei asunnossa tarvitse välttämättä mitään tehdä, mutta sitten esim. katujakokaapilla mihin talostasi tuleva puhelinkaapeli päättyy, on puhelinpari kytkettävä vähän isompaan runkokaapeliin vapaalle parille ja siitä sitten taas esim. jossain vähän isommalla jakokaapilla suurempaan kaapeliin ja näin keskukselle asti.

        Toimitusaika voi olla useampikin viikko, riippuen asentajien aikatauluista.

        Tarvitset kuitenkin VDSL modeemin joka tapauksessa hankkia.


    • Soneraa-ei-jos-muita-on

      Oma kokemus muutaman vuoden takaa on, että kyseessä on rahastus.
      Soneralla lie joku sopimus esim. ZyXEL:n kaa, että niitten paskoja dumpataan tyhmille.
      Väitti tuolloin vielä Soneran sivu, että olis just toi XyXEL:n halpa yhteensopiva.
      Eipä ollu. Kesti pitkään saada linja toimiin kunnolla.
      XyXEL:in huolto tiesi, että vika olis Soneran jakokaapissa. Oli siellä väärän valmistajan piiri,
      jonka kanssa just ei XyXEL toiminu.
      Piti ostaa vielä tilalle A-Link ja alkoi toimimaan.
      Tän jälkeen olis sitten käyny jo Soneralle vanha ADSL:kin.
      Eli nimenomaan piti saada ainakin aluksi myytyä VDSL2 Ja sen mukana tietty modeemi.

    • mittaapa_itse

      Juuri noin ei kannata tehdä - jos siis aikoo katsoa tv:tä netin välityksellä. Nykyiset laitteet kuluttavat n. 0.3kW energiaa tunnissa, kun perus-littu tv pääsee 50W paikkeille. Tai saahan sitä mitä tahansa tehdä, kunhan muistaa, että jos katsoo 2h/päivä tv:tä on sähkölasku n. 50e tv:stä katsoen verrattuna 300e/vuosi, jos saman katsoo PC:ltä. Se tv siis kannattaa jollakin aikavälillä hommata!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haluaisitko nähdä

      Hänet alastomana?
      Ikävä
      74
      3630
    2. Hilirimpsistä

      Hyvää huomenta ja kivaa päivää. Ilmat viilenee. Niin myös tunteet. 🧊☕✨🍁❤️
      Ikävä
      201
      2982
    3. Nainen lopeta pakoon luikkiminen?

      Elämä ei oo peli 😔😟
      Ikävä
      25
      2880
    4. Älä elättele

      Toiveita enää. Ihan turhaa. Sotku mikä sotku.
      Ikävä
      49
      2758
    5. Olet täällä. Mutta ei minulle.

      Nyt olen tästä 100% varma. Satuttaa. T: V
      Ikävä
      23
      2663
    6. Kuule rakas...

      Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl
      Ikävä
      41
      2455
    7. Miten hitsissä ulosoton asiakas?

      On tää maailma kumma, tässä haisee suuri kusetus ja ennennäkemättömän törkeä *huijaus*! Miten to.monen kieroilu on edez
      Kotimaiset julkkisjuorut
      251
      2149
    8. Törmättiin tänään

      enkä taaskaan osannut reagoida fiksusti. Menen aina lukkoon. Yksi asia on varma: tunteeni sinua kohtaan ovat edelleen v
      Ikävä
      24
      1897
    9. Kela valvoo lasten tilejä.

      Tämä isoveli Kela kyttää jopa lasten yli 200,- euron rahat jotka on melko varmasti lahjaksi saatu. Se vaikuttaa perheen
      Yhteiskunta
      190
      1833
    10. Vieläkö sä

      Rakastat mua?❤️😔
      Ikävä
      44
      1827
    Aihe