Veneen omistajat tai koeajon tehneet kertokaa mielipide veneestä. 622 kokoluokka harkinnassa, mutta kertokaa myös muista kokoluokista. Lähinnä kiinnostaa ajettavuus kovemmassa kelissä sekä erityisesti kestävyys, onko vene yhtä järeä ja huoleton kuin miltä se näyttää?
Anytec kokemuksia
39
4667
Vastaukset
- Liippari
Vene toimii hyvin kevyellä kuormalla mutta 622 ei viidellä henkilällä oikein noussut kunnolla edes liukuun ja liussa tuntui lopulta melko kiikkerältä kone oli 150 yamaha. Kisavenemäistä runkoa ei ainakaan ole tehty yli kahden hengen kuormalle. Keula tosi alhaalla eikä kanna, eli saa olla tarkkana ettei myötiksessä uppoa aaltoon. Kaarreominaisuudet ovat todella "yllätykselliset". En pidä venettä keliveneennä ollenkaan. Rakenne on kuitenkin luja ja viimeistely, sekä muotoilu hyvää tasoa. Yliarvostettubrandi niin meriveneenä kuin ajo-ominaisuuksiltaankin, ainakin nämä pienemmät mallit.
- seontosiaaan
ruma
- 622
Sen verran kokemusta 622:sta että voin jotain kommentoida. Mikä nyt sitten on ylipäänsä kuuden metrin kelivene on oma keskustelunaiheensa, etenkin tällä palstalla. Varmaa nyt on ainakin se, ettei se ensimmäisenä hajoa käsiin jos keli kovenee. Ja kestää myös sen toisen sesongin kovat kelit kun elektroniikka on asennettu kunnolla. Kantavuuden, liukuunlähdön ja kaarreominaisuuksien osalta en itse havainnut noita edellä mainittuja ominaisuuksia, vaikka sama moottori oli käytössä. Kahden hengen kuormalla kuitenkin 45 solmua huippuja joten ei se liukuunlähtö nyt niin nuhaista voi olla vaikka koko orkesteri roikkuu takapenkillä. Kevyellä kuormalla toisaalta kahva pohjassa saa olla tarkkana, koska silloin tuota kiikkeryyttä kyllä on havaittavissa. Ominaisuuksissa on huomattava ero sitten 750:n eduksi rungon pituuden ansiosta. Siinä taas 150 hv:n kone on alimitoitettu ja voin kuvitella että liukuunlähtö ei ole niin reipasta..
- Danger111
Eikös juuri tuolla 622 ollu ongelmia keulan leikkaustaipumuksen kanssa jossain testissä? Oisko ollut Vene lehti?
Ilmeisesti suuremmilla malleilla tätä keulan runkomuoto ongelmaa ei esiinny.- vaktahomma
Älkää uskoko noita palturilehtiä, koira ei pure ruokkivaa kättä! Buusteri on lehtien suosikki ja yksi suurimmista mainostajista, tässä selitys.
Jos ollut leikkaus ominaisuuksia, oliko testissä mainittu miten oli vene trimmattu tai auttoiko trimmaus asiaan, vai taas toimittajan maasutettu mielipide, jotta voidaaan lobata buusteria...
Itsellä ei kokemusta anyteceistä ja veneilen muutenkin suurehkolla matkaveneellä, olen vaan niin lopen kyllästynyt noihin veneilylehtien mielipide juttuihin, missä faktat?
- 622
Venelehdessä tosiaan oli vertailu muutama vuosi sitten ja kovasti oli positiivista sanottavaa löydetty... Venehän oli hengenvaarallinen ja sopi ajettavaksi ainoastaan Sami Seliölle tjsp. Omissa silmissä meni kyllä uskottavuus kokolailla lehden kykyyn / haluun objektiiviseen toimittamiseen kertaheitolla. Itse en kokenut tai huomannut mitään ihmeellisiä tai vaarallisia leikkaustaipumuksia, mutta ei ollut tarvetta niitä tarkoituksella myöskään hakea. Riittävää matkanopeutta sai pidettyä kyllä yllä myös kohtuullisessa kelissä, varmasti vähintään samanverran kuin kilpailijoilla X, Y ja Z samassa kokoluokassa. Runkomuoto on aivan vastaava 750:ssä ja vielä helpommin sen saa halutessaan ympäri lataamalla vauhdilla liian suureen aaltoon liian kovalla nopeudella väärässä kulmassa. Jos tällä leikkaamisella tarkoitetaan keulan nappaamista äkillisesti veteen normaalia tai vähän tiukempaa kaarrosta tasaisella pinnalla tehtäessä niin ainakin itse löysään kaasua ennen jyrkkiä kaarroksia ihan itsesuojeluvaiston ja yleisen turvallisuuden takia. 40 solmua tällaisilla avoveneillä on kuitenkin ihan reipas vauhti ja varmasti useampikin yrittäjä (tai toimittaja) saa halutessaan vähintään lusikallisen housuun jos ei muita vahinkoja.
- sametimeinsweded
Veneillä vaan on pakollisena nykyisin suunnittelukriteeri, jossa tehdään täydessä nopeudessa jyrkkä käännös. Vene on vaarallinen (ja huono) jos sillä ei voi tehdä väistöliikettä ilman että kaasua pitää oleellisesti vähentää, koska siihen ei kaikissa tilanteissa aina ole aikaa. Kunnollisella veneellä voi huoleti ajella kaarteeseen, myös kelissä.
https://www.youtube.com/watch?v=aOSvCRBgFoo - 622
Eikö nämä markkinoilla olevat veneet käy myös läpi jonkin sortin tyyppihyväksynnän, jossa määritellään mm. maksimitehot moottorille jne. ettei vaarallisia vehkeitä ei päädy kuluttajien käsiin? Kysyjän 622 malli on varmaan testattu ja myös hyväksytty kun sitä myydään myös 200 hv:n moottorilla. Onko se hyvä vai huono vene onkin sitten toinen asia. Ja kolmas onkin järjenkäyttö ylipäänsä. Omassa veneessä (kuten varmaan myös tuossa 622 mallissa) on manuaalissa (ja tarra ohjauspulpetissa) huomatus / varoitus välttää äkillisiä ohjausliikkeitä yli 45 solmun vauhdissa. Sen verran on elämää eletty että olen ihan ilman tarrojakin tajunnut vältellä niitä jopa alle 40 solmun vauhdissa kelistä riippuen. Mielenkiinnosta kysyisin vielä että mitähän ne tilanteet mahtaa olla joissa ei ole aikaa löysätä kaasua ja täytyy vetää vene linkkuun 40 solmun nopeuksissa? Mahtaako tilannenopeus olla alunperinkään ihan oikea jos ei ole aikaa reagoida yllätyksiin? Navigointi? Tähystys? Ja pitäisikö kaikkien veneenvalmistajien suunnitella ja rakentaa ainostaan veneitä jotka antavat anteeksi kaikki kuljettajien uunoilut kaikissa mahdollisissa ja mahdottomissa tilanteissa? Yllä mainitsin omasta kaasun käytöstä kaarroksissa, onko vauhdin tiputtaminen 45 -> 35 solmuun oleellista lienee makuasia sekin.
- Missäjarrut
Ohjauksen pettäminen, uppotukki edessä, niemen takaa vastaan tuleva vene... Veneessä kun ei ole jarruja, niin nopein tapa on väistää.
- Missäjarrut
https://www.youtube.com/watch?v=L5ihOI0fXk0
Tuossa kuski tekee kovassa nopeudessa pienen ohjausvirheen (ottaa tukea ilmalennossa ohjauspyörästä) ---> paatti karkaa lapasesta. Tuollaisiako ominaisuuksia veneisiin sitten toivotaan, kun halutaan urheilullista hupivenettä? - vaktahomma
Missäjarrut kirjoitti:
Ohjauksen pettäminen, uppotukki edessä, niemen takaa vastaan tuleva vene... Veneessä kun ei ole jarruja, niin nopein tapa on väistää.
jarru löytyy samasta vivusta, kuin kaasu. Oletko kokeillut miten nopeasti pysähtyy, kun vetäiset kaasun pois ja vapaalle. Ja sen varmasti tiesti, että kääntämällä n. 90° kaasun poiston jälkeen vene pysähtyy nopeitten. Ai et, kokeile, niin opit...
- Anytecisti
Oma kokemus 622 ja E-TEC 150 Ho. Muutama kesä paketilla nyt takana yhteyskäytössä mökille. Ei oikeastaan ole mitään pahaa sanottavaa, huoleton, jämäkkä turvallisen oloinen. En ainakaan ole mitään ongelmia huomannut kuormattunakaan liukuun lähdössä, huiput ko paketilla ollut parhaimillaan 48kn. Kuten tuossa aikaisemminkin mainittiin saa torvi auki ajaessa kyllä ajaa ja olla tarkkana, rupeaa hiukan levoton olemaan. Kuormalla tilanne toinen. Oma malli se vanhempi versio, missä max.teho 150hv. Sinänsä olisi kiva tietää mitä muutoksia on uuteen tehty, kun on nostettu max.teho 200hv.
- Kalle22
Oliko 2011 kun 750SPD siirrettiin ohjaamoa 40cm eteenpäin ja isommat V8 koneet. Niissä on ollut epävakausongelmia. Käytetty 750 on hyvä vaihtoehto 622. Itsellä 2008 750SPD 250hp Yamahalla ja lapsetkin sitä ajaa miten vaan.
- 738292
Ei kai kukaan sitä omaa venevalintaansa täällä ala haukkumaan. On ihan ymmärrettävää että 622 omistajat omaansa täällä puolustelevat. On pantu paljon rahaa tähän omaan valintaan ja olisihan se noloa jos se paljastuisi jotenkin sudeksi.
Itselläni ei tuollaista venettä ole ja jos olisin sellaista hankkimassa, selvittäisin kyllä aika tarkkaan mikä tuo keulan leikkausongelma on. On myös merkkejä joiden kohdalla ei puhuta ko. ongelmasta lainkaan.- vaktahomma
Vähän sama asia, kuin toyomiehet haukku BMW: paskoiksi, minkähän ympärillä noi kärpäset yleensä pörrää :)
- 5senttiä
Osalla meistä (ei minulla) on niin tukeva lompsa, ettei veneen(kään) hankinnassa omaa käyttötarkoitusta tarvitse aina ihan loppuunasti miettiä. Yhden tai puolen kauden kokemuksilla voi sitten vetää johtopäätökset ja vaihtaa merkkiä ja mallia ja kuitata turskat arvonalennuksista tyynen rauhallisesti. Tällöin päätöksenteko voi hyvin perustua vaikka venelehtien koeajoartikkeleihin, tai nykyisin enemmän sivun-kahden mainosesittelyihin, missä kivassa puolen metrin aallokossa on kurvailtu kameramiehelle ja todettu että ottaa aallot eleettömästi ja menee kuin juna raiteillaan. Keliominaisuuksia nyt ei oikein päästy testaamaan, mutta käytiin Tallinnan lautan peräaalloista loikkaamassa ja vene ja miehistö selvisi hengissä joten varmaan pärjää myös kovemmassa kelissä. Poikkeuksena sääntöön jo aiemmin mainittu Anytec -tapaus, missä testaajalla ei loikka osunutkaan ihan kohdilleen ja jäljet sitten näkyi sekä leuassa että artikkelissa.
Parin kuukauden päästä voi jokainen esimerkiksi "kelivenettä" etsivä käydä ihmettelemässä koko tarjontaa messuilla. Ne jotka oikeasti siellä kelissä ovat joutuneet rynkyttämään varmaan osaavat huomioida tietyt asiat otsaluullaan, mutta järkevä rahankäyttäjä ei luota muuhun kuin omaan ahteriinsa. Eli koeajaa omin pikku kätösin vaihtoehdot sellaisessa kelissä ja olosuhteissa mihin sitä venettä on tarvitsemassa. Näin voi itse todistaa mitkä myytit pitää paikkaansa ja mitkä ei; leikkaako se keula kun rattia kääntää ja kesyttääkö se pohjalistaton vene aallot niin sulavasti kuin kerrotaan jne jne.- Nojusttätä
No olipa ylimielistä tekstiä. Taisi se koira älähtää johon kalikk....
- 5senttiä
Olet oikeassa, että olen hiukan pettynyt näiden kotimaisten venelehtien tasoon ja tuotoksiin. Kahden eri lehden sivuilla pyöritellään samoja pintaraapaisuja ja toimittamisesta paistaa helpolla ja nopeasti tekemisen maku. Poikkeuksiakin tietenkin on, kuten nämä kestotestit. Samalla rahalla sain lisää rivejä tähän keskusteluun.
Hetkellisessä mielenhäiriössä tuli alunperin tähän ketjuun vastattua , kun omakohtaiset kokemukset poikkesivat tuosta ketjun alussa olevasta kommentista. En ole omasta mielestäni julistanut mitään merkkiä parhaaksi ja ainoaksi oikeaksi, vaan tuonut esille omia kokemuksia joihin ei ole kuulunut leikkaamistaipumukset tämän merkin kohdalla. Samassa yhteydessä olen todennut mamoilevani kaasun käytössä, joten ilmeisesti olen pysytellen rajan oikealla puolella kun ei ole vahinkoja sattunut. Tässä ketjussa on pari muutakin vastaavaa kommenttia, joiden jälkeen todettiin että kyllä se leikkaamisominaisuus on olemassa, ainoastaan kalliin virhehankinnan tehneet omistajat kiistävät asian.
Tässä kohtaa on kaksi vaihtoehtoa, lopettaa nämä tyhjänpäiväiset lätinät tällä keskustelupalstalla tai yrittää edes antaa jotain sisältöä ja mielipiteitä keskustelun aikaansaamiseksi. Siis hiukan enemmän kuin esimerkiksi tuo oma mielipiteesi, joka tosin edisti keskustelua tämän viestin verran.
Kerran vielä se pihvi tuosta viestistä, suosittelen järjestämään aikaa koeajoille niiden vaihtoehtojen kesken sellaisissa olosuhteissa missä se oma veneily tapahtuu tai niitä tiettyjä ominaisuuksia tarvitaan.
- Kalle22
Anytec ongelmat johtuvat liian isoista/raskaista koneista. Joka vuosi on pitänyt saada veneisiin isompia myllyja ja jossain vaiheessa raja tulee vastaan. Normaalilla koneella näitä ongelmia ei tule. Tätä on kompensoitu siirtämällä ohjaamoa eteenpäin ja alkuperäinen balanssi on kadoksisssa. 200hp koneella 622 hyvä kun saa paikallaan käännettyä....
- 5senttiä
Kallella täytyy olla kokemusta tuosta yhdistelmästä kun noin kokeneella rintaäänellä vakuutellaan. Itselläni ei ole, mutta minun ymmärryksen mukaan painava kone peräpeilissä nimenomaan saa veneen kääntymään helpommin paikallaan kun antaa kaasua..? Ensi vuonna varmaan rantautuu Suomeenkin näitä 400 hv:n moottoreita, joten loogisesti veneet edelleen huononee. Vaikka moottoreiden painot pienenee (vrt. 350 V8)..
- Kalle22
No ei sitten muuta kun saaristokapakan eteen kaasuttelemaan. 400hp koneella 750 kulkeen varmaan 60? Toivottavasti sormet pysyy myräkässä lämpimänä koska trimmejä saa naputtaa aikalailla. Luulin että kyse oli turvallisesta veneestä.
- 5senttiä
Kalle, en ole haaveilemassa kyseisestä koneesta eikä itselläni ole edes tuota 350 hv:n konetta. Absoluuttinen huippunopeuden etsintä ei saa enää värähdystä aikaan haaravälissä. Pysyttelen myös mahdollisimman kaukana näistä vierasvenesatamista etenkin sesongin eli heinäkuun aikana. Muistinko jo mainita etten edes dokaa? Käytän myös yleensä liivejä ja keskikesän ulkopuolella pelastuspukua. Eli arvostan turvallisuutta mitä suuremmissa määrin.
Oliko sinulla jotain oikeaa asiaakin tähän keskusteluun, vaikkapa tuohon kääntymisongelmaan? Voidaan kyllä jatkaa keskustelua trimmitasojen tarpeesta. Olitko jo kaivanut tuon kuuluisan Venelehden artikkelin esille vai vetelitkö ulkomuistista tuon kissanpolkan trimmitasojen kanssa? Jos nyt oikein muistan niin selkämärkänä niitä piti naputella kun muuten oli ajaminen mahdotonta. Nyt kun tämän ihan itse tähän kirjoitin niin vaikuttaa vielä dorkemmalta kuin aikoinaan tästä lukiessani.
Sitten hiukan asiaakin, jos nyt sattuisin tuollaisen veneen hankkimaan niin siinä on käsittääkseni automaattitrimmit valmiina joten naputtelu rajoittuisi omien asetusten määrittämiseen.
- Kalle22
2014-2015 tais tulla automaattitrimmit 750. Mulla on 2008. En ole lukenut venelehteä. Mökkinaapurilla on 622 vanhempi 175 koneella ja keula sen verran pystyssä että vesilinja ei enää kokonaan saa kontaktia = vene ei ratista käänny kunnolla ympäri hiljaa ajaessa. Kiitos ja anteeksi.
- 5senttiä
Kalle, ei nyt aleta anteeksi pyytelemään kun kerran on jotain sanottavaa ihan aiheestakin. Yllä oli ensimmäisellä kommentoijalla keula alhaalla ja tässä sitten pystyssä. Taitaa olla yksilöitä nämä veneet kun on käsipelillä tehty.
No vakavasti puhuen taitaa olla naapuri ylittänyt suositukset laittamalla vanhempaan ylimitoitetun koneen. Ei sen silti varmaankaan kuuluisi noin viturallaan uida. Puuttuisiko myös trimmitasot jos ei väkisinkään saa vesilinjaa vaateriin, vai kiviäkö mahtaa takakontissa kuljetella.
Sen verran noista moottoreista ja suosituksista ja omista havainnoista vielä, että vaikka 750:een voi asentaa sen V8:n niin varsinkin SP mallissa painopiste on omaan makuuni / tarpeisiini liian takana ja rungon ominaisuudet etenkin kelissä kärsivät. Painoero on 100kg V6:n ja V8:n välillä, ja kaikki perälaudan väärällä puolella. Oletan (ei kokemusta), että SPD:ssä balanssi on parempi ja varmasti hienosta moottorista saa enemmän irti.
Yllä ihmeteltiin myös näiden isojen moottoreiden tarpeellisuutta. Viime aikoina useampi suomalainen venevalmistaja on kuitenkin tuonut oman "300hv" mallinsa markkinoille, eli kai niille on olemassa myös kysyntää Suomessakin.
- Anyteccikö
Kommenteista on luettavissa, että Anytec ei ole ehkä se paras vene ajossa, mutta pärjännee kunhan kuski tunnistaa veneen rajat. Miten kestävyys käytössä? Tuleeko ohjaamo syliin kovemmassa kelissä järeydestä huolimatta, onko rungossa ollut moitittavaa? Pitääkö hitsisaumat jne.?
- SuoraanSyliin
"Tuleeko ohjaamo syliin kovemmassa kelissä" - kuulostat ihan Yamarinin omistajalta. Mulla tuli center console syliin kelissä 2v vanhasta Yamarinista.
- Anytekki
Ainakin nykyään Yamahan 150 ja 200 hevosvoiman koneet ovat saman painoisia, joten saman verran nostanevat 622:n keulaa. Jos kokemuksia on lisää niin jatkakaahan keskustelua. Itseäni kiinnostavat 622 ja 750 spd mallit. Isommassa vaan alkaa hinta karkaamaan turhan korkeaksi.
- Sealine-mies
Anytekki, oletko ostanut 622:n? Kokemuksia? Itse harkitsen nyt samaa.
- xxl-magnum
Kannattaa suoraan satsata Busteriin, ei tule itku jälkikäteen
- BusterTuhkamunat
Busterilla se itku ei tule jälkikäteen, vaan heti ensimmäisellä reissulla kun paljastuu minkäläistä rynkytystä se pitää aallokossa!
- ErkkiAlu
Omituisia näkemyksiä. Ei jotain 70-luvun lopussa rakennettua Buster RS:ää voi pitää venemalliston ominaisuuksien mittarina. Kyllä nykypäivänä kaikki isot suomalaiset alumiinivenevalmistajat (Buster, Silver, Yamarin) osaavat tehdä hyvän rungon. Ei Buster Miniä ei tietenkään ole tehty avomerelle, suuremmat kestävät kyllä aallokkoa ja nykyveneet myös vaimennetaan hyvin.
- BusterTuhkamunat
ErkkiAlu kirjoitti:
Omituisia näkemyksiä. Ei jotain 70-luvun lopussa rakennettua Buster RS:ää voi pitää venemalliston ominaisuuksien mittarina. Kyllä nykypäivänä kaikki isot suomalaiset alumiinivenevalmistajat (Buster, Silver, Yamarin) osaavat tehdä hyvän rungon. Ei Buster Miniä ei tietenkään ole tehty avomerelle, suuremmat kestävät kyllä aallokkoa ja nykyveneet myös vaimennetaan hyvin.
Kun vene menee jossakin kauempana jo katsetta kääntämättä kuulee onko kyseessä Buster. Peltisestä rynkytyksen äänestä ei voi erehtyä.
- köyhät-kyykkyyn
ErkkiAlu kirjoitti:
Omituisia näkemyksiä. Ei jotain 70-luvun lopussa rakennettua Buster RS:ää voi pitää venemalliston ominaisuuksien mittarina. Kyllä nykypäivänä kaikki isot suomalaiset alumiinivenevalmistajat (Buster, Silver, Yamarin) osaavat tehdä hyvän rungon. Ei Buster Miniä ei tietenkään ole tehty avomerelle, suuremmat kestävät kyllä aallokkoa ja nykyveneet myös vaimennetaan hyvin.
näillä "tietäjillä" kun ei ole kokemusta kuin siitä muutaman kymmenen vuoden takaisesta isoisän pusterista siellä kolhoosi-mökillä!
- vaktahomma
köyhät-kyykkyyn kirjoitti:
näillä "tietäjillä" kun ei ole kokemusta kuin siitä muutaman kymmenen vuoden takaisesta isoisän pusterista siellä kolhoosi-mökillä!
Ja sulla sitä on ja olet todennut ettei ole buusterin voittanutta.
Tykkään kyykistellä ja köyhtynytkin olen
- ParastaKehiin
Anytecciä katselin, mutta kovaan hintaan ei taida saada merenkulkuominaisuuksia. Ainoa lohtu olisi että betonilaituri hajoaa ennen Anytecciä. Busteriakin katselin, XL 2017 varusteineen lähes 50te ja keskinkertainen menestys testeissä jätti Busterin myyjälle. Finmaster Husky ja Yamarin Cross ovat selvinneet loppusuoralle, molemmat loistaa testeissä (mm. ajo-ominaisuudet, keliominaisuudet) ja hinta/laatu taitaa kohdata.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet toisen kanssa
...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain2241556- 291403
Kuka teistä on paras nainen
A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊611269Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!701242- 781204
Osaako joku selittää tätä
Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?751172Jos me joskus nähtäisiin
niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi1031163- 54998
Lesken uusi
Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans18962Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"
Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per177865