Ammatillinen kuntoutus, vak.yht. vastuu, työllis

thnsd

Mikä on vakuutusyhtiön vastuu, jos kuntoutuja ei työllisty työkokeilupaikkaan, jossa ammatillinen kuntoutus toteututaan. Oma vakuutusyhtiö ei suostu jatkamaan, jos en hyväksy ehtoa, että hakeudun työttömäksi työnhakijaksi kokeilun jälkeen.

22

952

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • seppotaalasmaa84

      Ammatillisessa kuntoutuksessa ei ole kyse siitä, että sen kautta saisi vakinaisen työpaikan, vaan sen avulla parannetaan työntekijän valmiuksia palata kuntoutuneena työelämään. Mikäli ammatillinen kuntoutus päättyy, eikä työntekijällä ole enää lääketieteellisessä mielessä kuntoutustarvetta, tällöin hänet nähdään työkykyyiseksi eli velvoitetaan ilmoittautumaan te-toimistoon työttömäksi työnhakijaksi. Nämä on aina hankalia kysymyksiä, milloin vastuu siirtyy toimijalta toiselle, mutta eihän työeläkeyhtiön vastuulla ole työntekijän pysyvä työllistyminen - vai mitä ajattelet? Tarkoituksena kuntoutujien kohdalla on se, että he palaavat takaisin avoimille työmarkkinoille, ei siis välttämättä työhön.

      Omassa kuntoutusasiassa kannattaa keskustella vakuutusyhtiön kuntoutussuunnittelijan kanssa ja oman työnantajan tyky-koordinaattorin kanssa. Työkokeilun jälkeen voi olla mahdollista hakea esimerkiksi tukea koulutukseen, mikäli se katsotaan kuntoutumisen kannalta tarkoituksenmukaiseksi. Mikäli kuntoutustarvetta ei enää ole, tällöin täytyy vaan suostua ehtoon ja ilmoittautua te-toimistoon.

      • hyväapu

        Kannattaa pyytää vakuutusyhtiöstä sellainen oma valmentaja, suosittelen lämpimästi sitä, olen ollut katinoposella ja sain heidän avulla itselleni uuden työn. En tiedä olisiko onnistunut ilman. Ei maksanut mulle mitään. Ei varmaan auta enää ap:tä, mutta jos tästä olisi apua muille, jotka samassa tilanteessa nyt.


    • Anonyymi

      Voin suositella olen ollut myös, tarkoitit varmasti katja noposella, heidän avullaan sain oppisopimuspaikan ja valmistun nyt keväällä uuteen ammattiin ja työpaikka on vakituinen tästä eteenpäin. Oli tosi iso apu minulle ja en tiedä missä olisin jos en olisi heistä kuullut ja sinne päässyt. Kiitollinen Ilmariselle joka sinne laittoi ja maksoi koko lystin.

    • Anonyymi

      minulla taas eläkeyhtiö ohittaa lääkinnällisen kuntoutuksen kokonaan ja on väkisin työntämässä ammatilliseen kuntoutukseen, johon taas kukaan toimija ei minua hyväksy, koska lääkinnällinen kuntoutus on pahasti kesken.
      tässä sitä sitten tyhjäpäisen, inttävän vakuutuslääkärin melskauksella mennään päivä kerrallaan.
      minkäs teet, kun vakuutuslääkäreillä on ilkivaltaa, muttei mitään vastuuta eikä mitään totuusvelvoitetta.
      seinähullua

      • Anonyymi

        Voi kai lääkinnällistä kuntoutusta hakea kelankin kautta. Ammatillinen kuntoutus tietenkin työeläkelaitoksen kautta, kun työhistoriaa on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi kai lääkinnällistä kuntoutusta hakea kelankin kautta. Ammatillinen kuntoutus tietenkin työeläkelaitoksen kautta, kun työhistoriaa on.

        olen ollut vaativassa lääkinnällisessä kuntoutuksessa kelankin kautta, mutta kuntoon en ole tullut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi kai lääkinnällistä kuntoutusta hakea kelankin kautta. Ammatillinen kuntoutus tietenkin työeläkelaitoksen kautta, kun työhistoriaa on.

        Kela ei kustanna mitään, kun työhistoriaa on takana. Kuntoukset ja työkyvun kartoitukset ovat silloin työeläkeyhtiön vastuulla. Näin kertoi kela.


    • Anonyymi

      Mikään työpaikka ei ole vakituinen.
      Työsopimuksia on olemassa kahta sorttia: toistaiseksi voimassa olevia ja määräaikaisia.

      Eläkeyhtiön ammatillinen kuntoutus auttaa vaihtamaan ammattia työkykyyn sopivaksi.
      Mitään työpaikkoja ei eläkeyhtiöt järjestä kuntoutujille vaan kuntoutuksen jälkeen kuntoutuja hakee itse työpaikan.

      • Anonyymi

        Mulle järjesti noponen kyllä työpaikan kun en työllistynyt työkokeilu paikkaan niin niiden avulla löytyi sitten toinen paikka ja sinne sain työsopimuksen, eli kyllä tavallaan eläkeyhtiö sen järjesti, tai ainakin maksoi sen järjestämisen noposenkautta


      • Anonyymi

        Saitko ihan vakipaikan?
        Onko osa-aikainen vai kokopäivä työ?


      • Anonyymi

        Kyllä, vakipaikka ja kokoaikainen, säännöllinen työaika vielä mikä perheelliselle isoplussa (ei tyypillistä mun alalla). Noponen etsi paikan, olen tosi tyytyväinen. Ylitti mun odotukset ihan heittämällä. Suosittelen ei siitä ainakaan haittaa ole että joku toinen jeesaa näissä asioissa. Mun valmentaja oli myös tosi mukava.


      • Anonyymi

        Siis kokeilit työtä ja se kokeilemasi työ sopi terveydentilaasi?
        Onko kyse kuitenkin fyysisestä työstä?


      • Anonyymi

        Nykyinen työ on kevyempää kuin vanha, mutta kyllä tässä ajoittain on nostoja, mutta nostettavat paljon pienempiä kuin vanhassa työssä. Nyt minulla mahdollisuus myös esimiestyöhön jatkossa, siitä innoissani tosipaljon.


    • Anonyymi

      Työkokeilu eläkeyhtiön kautta on juuri se millä voi kokeilla, sopiiko uusi työ. Sen aikana sain kuntoutus rahaa ja siihen vielä korotusta jotain 30%. Mun valmentaja, jonka eläkeyhtiö maksoi etsi mulle myös paikan ja nyt olen työlistymässä sinne, aluksi vuoden määräaikaiseen, mutta jo nyt luvattu vaki paikkaa vuoden jälkeen. Ilman työkokeilua en usko että oisin löytäny tuota työtä tai ainakaan ois saanu sitä pelkän työhakemuksenperusteella. Työkokeilu kokemuksia kannattaa harkita

      • Anonyymi

        Onko nämät työkokeilut tarkoitettu työsuhteessa oleville pelkästään?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko nämät työkokeilut tarkoitettu työsuhteessa oleville pelkästään?

        Ei, suurin osa sairaslomalla nykytyöstään tai irtisanottu ja työttömänä. Täytyy olla kuitenkin työtuloja viimeisen viiden vuoden sisällä. Voi olla siis työmarkkinoiden ulkopuolella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei, suurin osa sairaslomalla nykytyöstään tai irtisanottu ja työttömänä. Täytyy olla kuitenkin työtuloja viimeisen viiden vuoden sisällä. Voi olla siis työmarkkinoiden ulkopuolella.

        Minulla oli ansiosidonnainen "palkkana" kun aloitin tylkokeilun, mut sen aikana kuntoutustuki.


    • Haluaisin tietää minkälaisia kokemuksia teillä on työkokeilupaikan etsimisessä työeläkeyhtiön kuntoutuskumppanin kanssa.Itsellä on parin kuukauden kokemus työkokeilupaikan hausta kuntoutuskumppanin kanssa ollut se että työkkärin sivuilta on katsottu vapaita työpaikkoja ja lähetetty hakemus sinne tai soitettu.Tiedän kyllä että 55-vuotiaan monisairaan on haastavaa löytää työkokeilupaikka koska on ikää liikaa ja vääränlaista työkokemusta/koulutusta(23 vuotta tietoliikenneasentaja ja 12 vuotta bussikuski).Nyt ei ole kyse mistään kaupan hyllyjen täyttämisestä vaan ihan oikeasta työstä(esim kokoonpanotyö ym).Onko mahdollista että työeläkeyhtiö voi määrätä että Jouko menee nyt kauppaan x hyllyttämään tavaroita.? Olenko ollut kovinkin väärässä luulossa kun olen kuvitellut että näillä kuntoutuskumppaneilla olisi jotain sisäpiirin tietoa työkokeilupaikoista ja kontakteja yrityksiin?Oma kuntoutuskumppani yritys on ainakin netin mukaan hyvämaineinen(ei vuoratyö yritys).Tietysti työkokeilupaikan saantiin vaikuttaa myös mistä ja mitä hakee sekä missä asuu, itse asun Turussa.Mahdollisen kuntoutuskumppanin vaihdossa on myös vaara että mennään ojasta allikkoon.Onko nämä kuntoutuskumppanit,rahat helposti pois työeläkeyhtiöiltä yrityksiä? On myös selvää että ettei työnantajilla ole aikaa ja resursseja ottaa kokematonta työkokeilijaa sinne pyörimään toisten jalkoihin.Kiitos että jaksoit lukea loppuun asti.

      • Anonyymi

        "Onko nämä kuntoutuskumppanit,rahat helposti pois työeläkeyhtiöiltä yrityksiä? "

        Tällainen kuva minulle on matkan varrella tullut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Onko nämä kuntoutuskumppanit,rahat helposti pois työeläkeyhtiöiltä yrityksiä? "

        Tällainen kuva minulle on matkan varrella tullut.

        Ihmettelen "ammatillisen kuntoutuksen" mielekkyyttä ikääntyneimpien, lähes kuusikymppisten kohdalla. Työkyky on alentunut, koulutusta ei enää suositella, eikä työkokeilupaikkaakaan kaikille löydy. En ole saanut selvyyttä, kuinka moni ikääntynyt saa oikean työpaikan ammatillisen kuntoutuksen ansiosta. Kuitenkin eläkeyhtiöt maksavat "kuntouttaville" firmoille vuosittain X määrän euroja, jotka ovat peräisin työntekijöiltä perityistä eläkemaksuista.


      • Anonyymi

        Minulle työeläkeyhtiö määritteli, että työn pitää olla kevyttä. Kuntoutuskumppani sittemmin ehdotteli kaikenlaista työtä, mutta mitään työkokeilupaikkaa ei löytynyt, koska lähes 60.

        Kuntoustuskumppaneilla u s k o a k s e n i on kontakteja mahdollisiin sopiviin työnantajiin. Koska kumppanit saavat eläkeyhtiöiltä muhkeamman korvauksen, jos kuntoutettava työllistyy, näihin suht varmoihin paikkoihin laitetaan parhaaksi katsotut harjoittelijat. Ikäloppu tai muuten rupuinen tapaus ei laitetaan vaan pyörimään johonkin, mihin sattuu kelpaamaan.

        Kokemukseni kuntoutuskumppanista oli ylipäätään outo. Pari palaveria ja muutama puhelinsoitto. Siinä koko homma. Olisi kiva tietää, mitä tuo projekti maksoi työeläkeyhtiölle.


    • Anonyymi

      Hyvin pieni osa kuntoutujista työllistyy.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2793
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2370
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2150
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      16
      1934
    5. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1786
    6. 141
      1762
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1757
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1716
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      130
      1501
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1304
    Aihe